Suzuki Splash Exclusive 1.3 DDiS 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag



Suzuki Splash 1.3 Exclusive DDiS: Spetterende dieseldynamiek

Gloeiende Plaat
De Suzuki Splash (druppel, spat, spetter) is zo op het eerste gezicht een van die vele auto’s die keurig passen binnen het rijtje van de trendy compact-designs die allemaal op elkaar lijken: een stuk rondrijdend auto, dat – volgens de traditionele opvattingen over hoe een volwaardige (?) auto eruit zou moeten zien – nog niet helemaal ‘af’ is, inherent aan het efficiënte doch afgekapt ogende druppelontwerp. In het geval van de Splash is het de schijn die bedriegt, en dat er een goede reden is voor de afgekapte vorm blijkt meteen op het moment dat je hem parkeert naast of tussen de dertien-in-een-dozijn ‘also rans’. Tot mijn eigen verrassing staat er dan plotseling een toch nog vrij fors uitgevallen compact auto ten opzichte van ‘de rest’, welke zich desondanks vlot en gemakkelijk laat inparkeren door de nog altijd relatief bescheiden buitenafmetingen. Het geheim hierachter is gelegen in de enorme hoogte van de instapruimte van deze vijfdeurs uitvoering zowel voor- als achterin, wat hem heel geschikt maakt voor ouderen die wat moeilijker ter been zijn of moeder met haar onvermijdelijke boodschappen en dagelijkse schoolritten.

Met mijn 1.72 m lengte moest ik mijzelf er steeds aan herinneren dat ik bij het instappen niet hoefde te bukken voor de Splash… hmm… minpunten voor mijn eigen US oldtimer slagschip, dat ondanks zijn afmetingen nog altijd een veel lagere instap heeft. Deze auto is dan ook uitermate geschikt voor senioren een een steeds groter wordende groep automobilisten waar de autoimporteurs zich vreemd genoeg tot nu toe niet specifiek op richten met hun reclames. Een testweek met een brokje ruimtelijke en spetterende dieseldynamiek, welke uitblinkt in bedieningsgemak en comfort – in ruil voor slechts een paar druppels dieselolie – viel mij dan ook ten deel. Geen druppel op een gloeiende plaat dus in dit geval.

Andere Tijden
Ooit – en voor lange tijd terecht – bestond er de ongeschreven wet dat er geen alternatief is voor cilinderinhoud als garantie voor vermogen, souplesse en trekkracht bij lage toerentallen. Een ‘wet’ die maakte dat ook de kleinere dieselmotoren per definitie een nogal tam karakter hadden, dat vaak gepaard ging met het geluid van de spreekwoordelijke koffiemolen of bak met spijkers en een chronisch tekort aan bruikbaar vermogen, juist in dat werkgebied waar prestaties en souplesse het meest wenselijk zijn: het middengebied van het toerenbereik. We wisten toen niet beter. Maar de tijden zijn veranderd. Anno 2008 hebben wij te maken met een generatie van kleine motoren die op dit belangrijke punt krachtprestaties leveren, en de Splash 1.3 DDiS diesel vormt daarop geen uitzondering.

Meer met minder
Maar de Splash verenigt nog meer ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. Naast de vanzelfsprekende binnenruimte en het ruime zicht rondom zou je denken dat de 75 Pk dieselkrachtbron met zo’n laag brandstofverbruik slechts modale compact-auto prestaties zou leveren. Suzuki bewijst echter dat het niet gaat om de hoeveelheid Pk’s, maar om de manier waarop deze worden benut. Na een lichte bedenktijd vlak na elke – ietwat hakerige, niet storende, maar wel zeer trefzekere – gekozen overbrenging gaat de Splash er bovenmodaal vlot en soepeltjes vandoor. De prestaties van blok en transmissie gaan samen met een betrouwbaar en voorspelbaar weggedrag, mede geholpen door de korte wielbasis en plaatsing van de wielen op de hoeken van de auto, wat ook weer meer binnenruimte oplevert. De stuurbekrachtiging geeft daarbij een goede feel door, niet te licht en niet te zwaar. De optelsom van deze rijeigenschappen biedt al met al een evenwichtig geheel dat vooral gericht is op handelbaarheid en comfort, waardoor de Splash diesel veel rijplezier biedt in het drukke verkeer: door de uiterst stille en efficiënte krachtbron zou je haast denken dat het al rijdend ging om een benzinemotor. Heel knap!

Goedkoop of duurkoop?
De tijd van de voordelige eerste generatie Suzuki auto’s zoals de geinige en excentrieke SC100GX Coupé en de eerste Alto ligt alweer ver achter ons: Suzuki bouwt allang geen goedkope auto’s meer: wel vele malen meer volwassen auto’s voor de lange adem, en dat is het goede nieuws. Maar betekent dat in het geval van de Splash dieseluitvoering dat het hier gaat om een (te) duur betaalde auto? Op het eerste gezicht wel, maar na een week rijden wat mij betreft zeker niet. Ook hier biedt de Splash meer voor minder, ook al vertegenwoordigt Suzuki als automerk niet langer de voordelige aanbieding van weleer. Uiteindelijk wel meer met minder en meer voor minder door de uitgekiende cocktail van dieselaandrijving, dynamische rijeigenschappen en een rijke uitrusting met een goed verzorgd en overzichtelijk interieur en instrumentarium. Een cocktail die voldoet aan alle tegenstrijdige eisen van deze tijd. Echte minpunten hebben wij niet kunnen ontdekken. Deze moderne en praktische auto zit degelijk in elkaar, en is een plezierige metgezel voor alledaags gebruik die zijn bestuurder spelenderwijs en probleemloos door elke denkbare verkeerssituatie heen weet te loodsen. Succes verzekerd voor dit sterke nummer met zijn werkelijk overheerlijke dieselmotor.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

13,9 seconden

Topsnelheid

165km/u

Vermogen

55(74)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

190/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.248 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

9,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5.5 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,5 liter/100 km

C02 uitstoot

120 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.715 mm

Breedte

1.680 mm

Hoogte

1.590 mm

Wielbasis

2.360 mm

Spoorbreedte voor

1.460 mm

Spoorbreedte achter

1.470 mm

Massa leeg

1.060 kg

Laadvermogen

470 kg

inhoud bagageruimte

178 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand