Audi A3 1.8T 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.


Open het dak en je ogen!

Sinds ik buitenlandse motorreizen ben gaan maken, en dan met name die buiten Europa, is het mij steeds meer op gaan vallen dat Nederland een heel erg mooi landje is maar dat gek genoeg vrijwel geen enkele Nederlander zijn eigen land echt goed kent. Ik neem regelmatig vriendinnen, kennisen of vrienden mee voor een leuk ritje over de N-weggetjes van Nederland. Negen van de tien keer krijg ik dan te horen dat ze daar nog nooit geweest zijn. Dat is toch ongelofelijk, volwassen mensen van 20-40 jaar die hun eigen land niet eens kennen. Ik verbaas me daar echt oprecht over. In dat opzicht is een cabrio dan ook een uitermate goede auto om niet alleen je dak maar ook je ogen open te doen! Nou moet dat natuurlijk wel kunnen want als je net de pech hebt dat het een week regent dan houd het op. Nou krijgt ieder mens wat hij verdient en dus had ik de volledige testweek een mooi zonnetje aan de hemel staan en stortregende het dan wel ‘s nachts of ergens anders in het land.

Geen platte pannekoek
Cabrio’s blijven auto’s die wat mij betreft het dichtst bij de motor staan, dichter als welke auto dan ook en dat heeft niets met Pk’s of zo te maken want je hebt bv. een kleine simpele Nissan Micra CC maar ook een peperdure luxueuze Lamborghini Murciélago cabrio. Het feit dat je alles om je heen écht kunt zien maar vooral ook ruiken, net als op een motor dus, maken de cabrio uniek. Tsja en dan zijn daar tegenwoordig die C+C’s die er uitzien als een gewone auto dus met een hard dak. Geef mij dan toch maar zo’n canvas dak dat is voor mij toch de echte cabrio. Verder vind ik ook de styling erg belangrijk en die klopt bij deze A3. Zijn grotere broer de A4 cabrio vind ik namelijk totaal niet mooi. Topless rijdend lijkt die auto namelijk net een platte pannekoek, de styling klopt gewoon niet naar mijn mening. Gelukkig hebben de ontwerpers die fout niet begaan bij het ontwerpen van deze A3 cabrio.

2.0 TDI, 2.0T of dan toch maar de 1.8T
Of het de dure benzine is weet ik niet maar feit is dat er ineens dieselende cabrio’s geproduceerd worden door een aantal automerken is opmerkelijk. Wat mij betreft een goed initiatief want een diesel legt meer kilometers af op een liter brandstof en bovendien is een liter diesel ook nog steeds een stuk goedkoper als de dure benzine. Helaas hadden ze geen dieselversie van de A3 cabrio in het demopark. Ik had nog wel een hele mooie witte cabrio met rood leren bekleding zien staan in de PON-garage maar dat bleek de 2.0T te zijn en die zou pas ergens in augustus beschikbaar zijn terwijl het nu mooi weer is. Dan maar die mooie amethistgrijze metallic 1.8T dacht ik bij mezelf en achteraf ben ik dolblij dat ik voor deze bloedmooie 1.8T gekozen heb.

Soepelheid in A3-formaat
Het is de laatste tijd een al tevredenheid wat de klok slaat lijkt het wel. Zo rij je in de auto van de koningin en even later hang je de geluidscrimineel uit en het is allemaal even leuk. En net als de laatste Audi A3, de nieuwe A4 zijn ze er in I-Stadt ook bij deze cabrio in geslaagd alles even soepeltjes te laten verlopen. Schakelen? Zelfs iemand met kippekracht kan nog in deze auto rijden. Koppelen? Zet je voet op het koppelingspedaal en je trapt ‘m vanzelf in. Sturen? Met één vinger is het zelfs nog een eitje. Dakkie naar beneden? Druk op die knoppie en als je je ogen dicht doet hoor je niets en is de A3 topless als je amper tien seconden later je ogen weer opent.

Soepeltjes schiet ik de contactsleutel open en steek hem in het slot. Een soepele draai aan de sleutel roept de 1.8 liter turbomotor tot leven. Deze 1.8T-motor loopt zo soepel dat ik elke keer weer denk dat de motor nog niet draait. Dat resulteerde uiteindelijk in een hele leuke stommiteit. Op weg naar de Scheveningde pier was het zo giga-druk dat ik de motor voor het stoplicht na elke tien meter en tien minuten wachten maar uitgezet heb. En weer aan als ik weer verder kon rijden totdat ik totaal vergeten was dat de motor uitstond – je hoort ‘m tenslotte niet – en mezelf verbijsterd afvroeg waarom de auto niet vooruit wilde toen ik het gaspedaal intrapte en het koppelingspedaal liet opkomen. Tsja humor toch? Deze motor is echt zo ontzettend soepel dat je niet kan horen dat de motor niet loopt…

Soepel bochtenwerk
Soepel, soepel, en nog eens soepel maar het bovenstaande dingen kon ik allemaal testen terwijl ik stilstond. Het betere bochtenwerk moet je rijdend testen en ik was zeer benieuwd of dat net zo soepel zou gaan als alle techniek. Helaas was ik niet de eerste die dat kon uittesten want de dag dat ik de Audi op mocht gaan halen kon ik niet. Ik heb dat daarom aan mijn broer overgelaten en zijn SMS-je zei meer dan genoeg: “Wat schakelt en rijdt die auto soepel!” ‘s Avonds mocht ik aan de bak en ik kon gewoon niet wachten totdat ik eindelijk achter het stuur mocht kruipen. Vrijdagavond nog net op tijd voor een poserritje over de Noordwijkse en Katwijkse boulevard arriveerde mijn broer met de Audi A3 cabrio voor mijn deur. Camera mee, instappen en wegwezen!

Omdat de zon altijd sneller zakt als je denkt heb ik meteen het gaspedaal dieper ingetrapt als ik normaal gesproken doe als ik in een voor mij nieuwe auto stap. Snel de N206 op richting Noordwijk! De weg naar Noordwijk vanaf de N206 is een hele mooie blinde afslag die je echt goed moet kennen anders ga je geheid in de fout en dan is het echt ‘no mercy’ en vlieg je het talud af! De A3 cabrio hield zich echt perfect, beetje net tegen piepende banden aan nam ik de bocht, meteen daarna volgt een rotonde met een dubbele op- en afrit een ook die voelde heerlijk aan. Mooie aan deze A3 cabrio is het werkelijk superstrakke weggedrag (combinatie van een goed onderstel, grippy banden en geen overbemeten motorblok) wat ervoor zorgt dat de auto ontzettend lang grip blijft houden voor hij eindelijk gaat glijden en zelf dan nog! Toen ik de persfoto’s zag met daarop de versterkingen in het onderstel snapte ik waarom deze Audi A3 zo ontzettend goed aanvoelt voor een auto in deze prijsklasse.

Fryslan boppe!
De volgende dag was het inpakken en wegwezen richting Friesland. Ik zou even met mijn moeder op bezoek gaan bij mijn jongste zusje die met haar man en kinderen een weekje in Friesland verbleef. Uiteraard koos ik voor de route over de Afsluitdijk dat blijft voor mij toch de mooiste route. Gelukkig heeft de persauto cruise control aan boord dat scheelt behoorlijk als je lekker rustig met 100-120 km/u naar Friesland wilt tuffen. Je merkt dan ook pas goed hoeveel automobilisten zonder cruise control geen constante snelheid aan kunnen houden. Door dit soort sukkels moet ik steeds weer de cruise control uit- en aanzetten dan wel met de ‘de- en accelerateknoppen’ de snelheid laten zakken of toenemen. Veel mensen letten ook helemaal niet op de weg en zodra ze met hun medepassagiers gaan zitten praten zie je de snelheid direct teruglopen. Echt superirritant! Uiteraard gaf dit mij ook weer de noodzakelijke reden om even lekker snel in te halen met hoge snelheid. De turbo doet echt goed zijn werk en je zit zo op 160-180 km/u. In de eerste vier versnellingen is de Audi A3 lekker sterk maar in vijf en zes is het over en uit tenzij je in de vijfde versnelling door blijft accelereren totaan het rode gebied dan valt het nog mee in vijf. Zes is domweg de versnelling waar je in rijdt om het toerental omlaag te krijgen en de brandstofconsumptie te drukken. Dat verbruik viel mij trouwens erg mee, met gemak 1:16 en nooit onder de 1:10 zelfs niet bij stevig planken.

Merels?
Het weekendje Friesland was echt fantastisch en veel leuker als ik verwacht had, zeker het pension – genaamd “De Merelhof” – waar we verbleven. Een overnachting met uitgebreid ontbijt kost er slechts, schrik niet, ¨20,-. Echt ongehoord in deze tijd van de peperdure euro-prijzen. Het mooiste aan “De Merelhof” vind ik de tuin en dan met name de mooie vlinders die ik er heb gezien. De volgende dag ben ik nog even in mijn uppie op bezoek geweest bij een oude vriend in Friesland. Van Harkema naar Franeker is slechts een klein half uurtje rijden, tenminste als je het gas erop houdt. De Audi voelt ook bij hoge snelheden zeer stabiel aan maar vooral de stabiliteit in de bochten vind ik echt super. Bij Franeker aangekomen heb je een hele mooie serie bochten en dus ben ik er even goed voor gaan zitten. Een Subaru die aan wilde haken (een vriend van mij noemt ze altijd Subarrel) liet ik met het grootste gemak achter me. Pas als je echt dik op de grens geeft en nog weer extra gas geeft gaat de Audi A3 cabriolet serieus aan het glijden maar door even met het gas te spelen krijg je ‘m zo weer in balans. Ik kan dan ook echt goed merken dat Audi serieus werk heeft gemaakt van deze Audi A3 cabriolet om ‘m uit te tillen boven de rijkwaliteiten die gangbaar zijn in dit segment.

‘Bremsen’
De Audi A3 cabrio heeft goede remmen maar om nou te zeggen dat het hoogvliegers nou nee. Maar ja dat hoeft ook helemaal niet bij zo’n cabrio. Als je cabrio wilt rijden met een echte ‘bite’ dan moet je gewoon de Audi S4 cabrio kopen dan heb je serieuze power (4.2 liter V8), serieuze remmen en quattro. Maar ja met de huidge brandstofprijzen zou ik persoonlijk zonder een seconden na te hoeven denken direct voor de Audi A3 cabrio 2.0 TDI kiezen dan rij je rond in, naar mijn mening, Audi’s mooiste cabrio en heb je lol voor een schijtprijs zoals wij in Leiden plegen te zeggen. Al blinkt deze Audi A3 niet uit met zijn remmenset dat doet Audi wÈl met haar vooruitstrevende led-lampen. De dagrijverlichting (erg fraai dat elk type haar eigen karakteristieke led-vorm heeft) werkt met zeven led-lampen die heel lang meegaan. Ook de lichtbalken van de tweedelige achterlichten werken met led-verlichting. Er is zelfs al een Audi R8 te koop met volledige led-verlichting!

Stil en behoorlijk veel ruimte
Het geopende dak (speciaal akoestisch dak, het is dan ook erg stil van binnen tijdens het rijden) neemt geen bagageruimte in beslag, omdat het ruimtebesparend Z-vormig opvouwt. De A3 Cabriolet is verder geschikt voor elk jaargetijde, want er zit een glazen achterruit met achterruitverwarming in de kap. Bovendien is deze cabriokap uitstekend geïsoleerd tegen warmte. De hydraulisch werkende stoffen cabriokap opent zichzelf in slechts negen seconden. Er zijn twee versies leverbaar: een halfautomatische kap en een geheel elektrisch bedienbare kap. Laatstgenoemde is bovendien een akoestische kap en daarmee goed geluidsisolerend en denk ik voor het gros van de Nederlandse automobilisten de meest logische keuze. Naast de behoorlijke bagageruimte springt ook de beenruimte voor de passagiers er positief uit. In tegenstelling tot heel veel cabrio’s passen er ook gewone volwassenen achterin en niet alleen kinderen en chimpansees.

Mhh wat kort
Na het steeds weer doorlezen van dit testverslag had ik zoiets van: “Jeetje het is wel aan de korte kant, maar ja alles wat ik wilde zeggen staat erin.” Ik begin nu Theo een beetje te begrijpen toen hij een testverslag over de Audi A3 moest schrijven, ook al zo’n goede auto.

Kinderen…
Toen ik Friesland was maakte mijn jong neefje de volgende opmerking: “Gaan we met zonder dak rijden?” Een mooie zin die natuurlijk alleen maar spontaan klinkt uit de mond van een kind. Het mooiste is echter dat het taaltechnisch gezien nog klopt ook.

 

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

cabriolet

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Cilinderinhoud

1.8 liter

Aandrijving

voorwielaandrijving

Overig

Milieu en veiligheid

Afmetingen

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand