Volkswagen Passat Trendline BlueMotion 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door

 

Krachtig rugwindje…
Eigenlijk hadden ze deze Passat Bluemotion gewoon om moeten dopen tot Passaat Bluemotion. Je spreekt het toch hetzelfde uit alleen is dat Passaat-rugwindje wel van toepassing op de Passat Bluemotion. Deze Volkswagen Passat Bluemotion is namelijk zuiniger dan welke Passat dan ook. Nou heb ik al eens de Polo Bluemotion gereden en die heeft toen al diepe indruk op mij gemaakt omdat we van verschrikkelijk scheuren (constant 180 km/u) t/m superzuinig rijden waarden haalden van tussen de 1:18 en 1:31. Tsja daar kan dus echt geen benzineauto tegenop. Volkswagen heeft voor de Bluemotion verrassend genoeg geen gebruik gemaakt van het nieuwe 2.0 TDI diesel motorblok maar van de befaamde zeer betrouwbare 1.9 TDI diesel motorblok. Dat Volkswagen met de Passat Bluemotion een toekomstige bestseller in huis heeft hadden ze tot voor kort ook niet durven dromen want de huidige dieselprijzen zitten op het niveau van de benzineprijzen van nog niet eens zolang geleden. En aangezien je je geld maar één keer uit kan geven zou ik het wel weten als ik een nieuwe auto moest kopen die én erg zuinig is én toch ook niet te klein is. Er zijn op dit moment maar heel erg weinig auto’s op de markt die het gunstige verbruik van deze Passat Bluemotion halen.

Bizar!
Iedereen die denkt dat de Passat Bluemotion een oudelullenauto is geworden vanwege al die zuinigheidsaanpassingen zit er volledig naast. Net als bij de Seat Ibiza Ecomotive die ik laatst getest heb blijken die Eco-banden met een lage rolweerstand helemaal niet minder grip te hebben of zo. Het is zelfs zo dat met deze Eco-banden en het 15 mm verlaagde onderstel deze Passat gewoon een belachelijk goede en strakke wegligging heeft. Tijdens de eerste dag heb ik eigenlijk alleen maar als de spreekwoordelijke ‘oude lul’ gereden en op de tweede dag ben ik eens wat gaan testen hoever ik kan gaan. Maarrrr op de derde dag moest ik een fotoshoot doen van een Husqvarna 610SM een Supermotard. Dit soort motoren kun je ongelofelijk hard mee door de bochten omdat ze helemaal niets wegen en toch behoorlijk wat Pk’s hebben voor een ééncilinder. René reed achter mij aan op de Husqvarna richting een kleine industrieterreintje. Tot dan toe had ik me netjes gedragen in deze Eco-Passat. Maar na linksaf bij de stoplichten hoekte ik de Passat verschrikkelijk hard een rechterbocht in. Tot mijn grote verbazing bleef de Passat ondanks wat wegbreken aan de achterkant gewoon goed bestuurbaar. Toen ik even later stopte zei René geschrokken: “Hallo zeg dat had ik dus echt niet verwacht!” Hij stond er echt van te kijken hoe snoeihard ik met deze Eco-Passat door de bocht kan. Tsja ik moest die SM natuurlijk even en poepie laten ruiken. Feit is dat ik helemaal niet hard reed toen ik op de bocht afkwam, hoogstens 35-40 km/u.

Toen ik de Passat Bluemotion terug moest brengen naar PON ben ik heerlijk helemaal binnendoor gereden dwars door de polder bij Woubrugge en langs de Oude Rijn van Alphen naar Woerden. Juist als je rustig rijdt is het genieten in deze Passat Bluemotion. Ondanks dat rustige rijden kun je echter nog steeds lol hebben want ik probeer dan bijvoorbeeld een constante snelheid aan te houden. Dat dat niet meevalt weten heel veel automobilisten niet. Ga maar eens proberen constant 50 km/u (dus zonder af te remmen of het gas los te laten) te rijden, het lijkt een oude-lullen-snelheid totdat je een rotonde opstuurt dan is diezelfde 50 km/u ineens een rally-snelheid. Maar ook S-bochten en zelfs korte doordraaiers worden ineens angstig krap als je 50 km/u probeert aan te houden. Erg leuk om te doen en het is nog eens zuinig ook want je A je remt niet en B je hoeft niet te accelereren na afremmen. Terug naar het constant-50 km/u-ritje, de Passat bracht het er uitstekend af veel beter als ik verwacht had op grond van zijn formaat. Deze Passat stuurt beter als de standaard Passat, mijn broer rijdt namelijk in een Passat en die was ook onder de indruk van de wegligging van deze Passat.

Zenuwen
Ik ben één keer naar een autointroductie geweest en ik was echt verbaasd dat je met zijn tweeën in een auto moest. Wat mij nog meer verbaasde is dat de Nederlandse autojournalist waarmee ik in de auto zat zo ontzettend zenuwachtig was. Hij reed zo houterig dat ik het bijna zielig begon te vinden. Als deze man werkelijk een autojournalist is dan ben ik Michael Schumacher dacht ik bij mezelf. Later is één van onze journalisten ook een keer naar een circuit-introductie geweest op Assen en hij was ontzettend zenuwachtig vertelde hij mij. Toen ik hem een dag later opbelde was hij echter totaal verbijsterd over het in het algemeen lage niveau van de autojournalisten. Ik heb geen idee maar volgens mij durven motorrijders (al onze journalisten zijn allemaal ook motorrijder!) gewoon meer met een auto als de meeste automobilisten. Logisch ook eigenlijk want ze kunnen zich dan eindelijk eens uitleven, op twee wielen is dat toch wat lastiger. Eén serieuze fout en je ligt voor je het weet op je plaat en dat doet altijd lichamelijk dan wel mentaal pijn. Maar even terugkomen op “testen” en niet “aaien”, een koper van een auto wil natuurlijk graag weten of de auto die hij koopt een goede wegligging heeft, goede remmen heeft, dito koppeling etc. En om dat te testen moet je soms tot het uiterste gaan en dat hoeft grappig genoeg geen eens bij hoge snelheid te gebeuren, kijk zo ziet Koos S. het natuurlijk graag. Mijn broer – zelf een fervent Passatrijder – is nog twee dagen op pad geweest in Duitsland en kwam op de Autobahn tot een topsnelheid van 210 km/u op de teller al met al niet verkeerd.

Ongeremd zuinig
Veel auto’s van dit formaat en dit aantal Pk’s (slecht 105 Pk) hebben meestal geen brute remmen. Deze Passat heeft dus gewoon wel prima remmen, toen ik wegreed bij PON dook ik al bijna door de voorruit toen ik op de rem trapte. Splet als een vlieg op het raam… Persoonlijk hou ik erg van dit soort remmen zeker omdat de Passat nou niet bepaald een lichte auto is en je toch ABS aan boord hebt kun je jezelf geen buil vallen. Naast de lekker krachtige remmen is de doseerbaarheid ook nog eens prima en dat is natuurlijk het belangrijkste.
Tsja het lijkt wel of deze Passat aan alle kanten klopt als je mijn testverslag leest en dat is gek genoeg ook zo. Want het schakelen gaat echt heerlijk soepel en licht, de koppeling is goed doseerbaar en de maar vijf versnellingen (normaal heeft de Passat er zes) zijn zo perfect gekozen dat je het eigenlijk niet eens doorhebt. Je kunt heerlijk vroeg opschakelen en lekker laag in toeren rijden (een schakelindicator geeft het beste schakelmoment aan) zodat je erg zuinig kunt rijden. Want zuinig rijden doet ie inderdaad voor een dergelijk formaat auto. Je kunt overigens precies zien hoe zuinig je rijdt of gereden hebt tot dan toe want de boordcomputer geeft zowel het huidige als het gemiddelde verbruik weer. Met behoorlijk doorkachelen op de B-wegen en op de snelweg kwam ik met gemak aan 1:18-5.55l/100 km. Met veel andere diesels zit je dan al snel op 1:10-1:12! Rij je normaal en in mijn geval is dat nog steeds redelijk stevig door en na de N11 dus ook op de A4 130-140 km/u op weg naar PON dan kom je nog steeds op een zeer ruime 1:20,5! Ga je echt rustig rijden en dus vroeg overschakelen en overal 50-80-100 km/u rijden dan kom je zomaar op een ruime 1:27 en dat is heel erg netjes.

“Het nieuwe rijden”
Zoals ik hiervoor al schreef is deze Passat Bluemotion bedoeld om zuinig mee te rijden en dat kan. Op de site “Het nieuwe rijden” staan de nodige tips over hoe je zo zuinig mogelijk kunt rijden. Wat er echter niet staat, maar dan ook niet bij alle auto’s kan of zin heeft, is het gebruik van de cruise-control na stoppen voor een kruising of een stoplicht op een lange doorgaande B-weg. Normaal gesproken zet je de cruise-control pas aan als je de gewenste snelheid bereikt hebt. Met deze Passat Bluemotion kun je echter iets anders grappigs doen. Stel je wilt op een B-weg 80 km/u rijden na het optrekken bij een stoplicht. Dan schakel je gewoon door naar 50 km/u in z’n 5 en zet vervolgens de cruise-control aan die nog 80 km/u in zijn geheugen heeft staan van net voor het stoplicht. Ja en dan gebeurt er iets speciaals wat volgens mij geen enkele autojournalist is opgevallen. Normaal gesproken vliegt elke auto bij het opnieuw inschakelen van de cruise-control letterlijk richting de “resume-snelheid” zo niet bij deze Passat Bluemotion. Netjes en zeer beschaafd spurt de Passat Bluemotion naar de snelheid die nog in het geheugen staat en dat is slim want zo bespaar je ook alweer brandstof en alle kleine beetjes helpen!

Nog even wat uitleg over de cruise-control in deze Passat BlueMotion, dat is namelijk niet het bekende standaard-pookje dat je in de meeste Volkswagens vindt maar net ff anders. Tikkie naar je toe is aan, vervolgens een tikkie omhoog is 10 km/u erbij en omlaag is 10 km/u eraf en op het pookje zelf zit nog een set-knopje. Druk je op “resume” dan gaat de auto weer terug naar zijn laatst gereden cruise-control-snelheid maar niet zo pijlsnel als je gewend bent zoals ik hiervoor al schreef, en dat komt door de langere overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling. Oh en het stationair toerental is ook lager, 730 t/min ipv. 830 t/min.

Goedkope maar zeer betrouwbare techniek
Als je gaat kijken wat Volkswagen aan hightech uit de trukendoos heeft gehaald om deze Passat Bluemotion zo zuinig te maken kom je bedrogen uit. Maar daar ligt nou net de kracht van deze Volkswagen Passat Bluemotion want deze zuinige auto wordt namelijk aangeboden voor een doodnormale prijs. We zetten het even op een rijtje, de zeer betrouwbare 1.9 liter viercilinder turbodieselmotor (er zijn mensen die er al 500.000-600.000 km mee gereden hebben!) is door aanpassing van het motormanagement zuiniger gemaakt; het stationaire toerental is iets verlaagd; de lamellen in de grille gesloten en verder zorgt een plaat onder de auto voor een betere luchtstroom (12% lagere cW-waarde, slechts 0,273); de Passat BlueMotion is 15 mm verlaagd; er liggen speciale Eco-banden met lage rolweerstand om de velgen; de Passat BlueMotion heeft geen zes maar slechts vijf versnellingen. Deze vijf versnellingen zijn echter zo gekozen dat de bestuurder haast vanzelf een laag toerental aanhoudt. In de praktijk is weinig te merken van de bijzondere techniek onder de motorkap. En dat is nou precies de bedoeling van Volkswagen geweest.

Space!
Aangezien dit de eerste keer is dat ik een Passat test had ik nog nooit eerder de monsterlijk grote kofferbak mogen aanschouwen. “HUGE!”, een beter woord kan ik niet verzinnen voor dit formaat kofferbak. Toen mijn kleine neefje dan ook tegen mij zei: “Daar kun je in liggen”, dacht ik bij mezelf: “Waarom ook niet?” Ik ben dus even in de kofferbak geklommen en ben helemaal achterin gaan liggen en zelfs dan is er nog een zee van ruimte over, kun je nagaan! Dit soort gekken dingen doe ik wel vaker maar ik heb vroeger dan ook veel geturnd en die lenigheid hou je voor de rest van je leven. Mijn nichtje was een aantal jaren geleden Nederlands Kampioen turnen dus het zit in de familie. De zee van ruimte in de kofferbak heb je ook in de auto zelf. Zowel voor de bestuurder als de passagiers is er meer dan genoeg ruimte.

Het dashboard, de stoelen en de afwerking zijn van het niveau dat je van Volkswagen gewend bent. Gewoon strak en goed zoals dat hoort. De geluidsinstallatie is prima voor een auto van deze prijs, niet spectaculair dus maar gewoon goed. Dit is ook precies waar Volkswagen zo in uitblinkt. Waar de Duitse automerken BMW of Mercedes nog wel eens een steekje laten vallen in de afwerking zal je dat bij Volkswagen zelden of nooit zien.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

sedan

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4-in-lijn

Acceleratie (0-100/sec)

12,1 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

81(110)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

250/1.900 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.9/1.896 liter

Aandrijving

voorwielaandrijving

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,3 liter/100 km

Snelweg

4,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7 liter/100 km

C02 uitstoot

128 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.765 mm

Breedte

1.820 mm

Hoogte

1.472 mm

Wielbasis

2.709 mm

Spoorbreedte voor

1.552 mm

Spoorbreedte achter

1.551 mm

Massa leeg

1.397 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

740 kg

inhoud bagageruimte

565 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand