Suzuki Grand Vitara High Executive V6 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BV Nimag



Onstopbaar als een neushoorn!
Na het testen van de Grand Vitara DDiS wisten Daan en ik het zeker; we zouden en moesten echt een keer de Vitara met de 2.7-liter V6-motor testen. De dieseluitvoering was ons namelijk vanwege het Renault dieselmotorblok erg tegen gevallen. We waren er dan ook stellig van overtuigd dat met V6 benzinemotor de Vitara vele malen meer rijplezier zou geven. Het rijwielgedeelte is namelijk uitstekend! Hopelijk komt er in de update van de Grand Viatara een Fiat dieselmotorblok, dus net als in de SX4, de Swift en de Splash. De Fiat dieselmotorblokken zijn echt fantastisch. “Ooohhh heerlijk”, dit waren mijn eerste gedachten bij het wegrijden met de Grand Vitara V6. Deze motor is echt een verademing vergeleken met crisis-diesel in de eerder geteste Grand Vitara. Bij deze Vitara geef je gewoon gas en je rijdt, logisch zul je denken, nou nee. De Grand Vitara DDiS viel heel vaak werkelijk zo dood als een pier tijdens het optrekken. De Vitara en de diesel pasten bij elkaar als haring met appelmoes! Dit allemaal terzijde, het gaat nu over de V6!

Chique
De Grand Vitara ziet er chique uit en doet in mijn ogen duurder aan dan hij is. Door de hoekige vormen en de grote neus doet de auto op een mooie manier lekker imposant aan. De Grand Vitara in deze uitvoering kost ruim 40 mille maar dan heb je werkelijk ook alle luxe in huis, op één missertje na; geen Xenon verlichting! Voor dat geld had er wat mij betreft best een Xenon-setje afgekund. Dit soort verlichting is tegenwoordig bij wijze van spreken al standaard op een scootmobiel. De luxe in de Grand Vitara bevat onder andere; keyless-entry, lederen bekleding, schuif/kanteldak, climate-control, cruise-control noem maar op. Op de geteste Grand Vitara was aan weerskanten een uitlaat gemonteerd. Of het standaard is weet ik niet maar het ziet er in ieder geval wel lekker stoer uit!

Don’t RTFM
Zoals we bij Suzuki gewend zijn is alles logisch en simpel te bedienen, RTFM is dus niet van toepassing. De cruise-control en de radio/cd zijn te bedienen vanaf het stuurwiel. Bij ingeschakelde cruise-control gaat er op een dashboard keurig een lampje branden. De meeste autofabrikanten monteren bij climate-control een display waarop de stand van de verwarming af te lezen is. Suzuki gebruikt voor het verwarmingssysteem gewoon duidelijke druk en draaiknoppen. Het ziet er verzorgd uit en is óók af te lezen als de zon erop staat. Uit eigen ervaring weet ik wat een display kost als het kapot gaat, dan zijn draaiknoppen toch beter. De afwerking van de Grand Vitara ziet er keurig uit. Wel is het plastic van het dashboard van een wat hardere soort maar het oogt gewoon netjes. Suzuki had wel over een aantal kleine dingen beter na moeten denken; zo zitten er op het crèmekleurige dashboard zwarte afdekdopjes. Als men hier ook crèmekleurige dopjes had gebruikt waren ze mij niet eens opgevallen. Ook is er helemaal bovenaan op het dashboard en venstertje gemonteerd met het chassisnummer, bij felle zon weerkaatst dit steeds hinderlijk in de ruit.

Zitplaatsen
De stoelen zijn groot genoeg en in alle gebruikelijke standen verstelbaar. Wel geeft de zitting van de stoel weinig zijdelingse steun, mede door het gladde leer schuif je bij snel bochtenwerk een beetje heen en weer over de bestuurdersstoel. Ik weet dat dit soort auto’s niet bedoeld zijn voor snel bochtenwerk dus ik denk dat meeste bestuurders hier weinig van zullen merken. Ook de achterpassagiers hebben weinig te klagen, ruimte zat achterin. De benen strekken achterin is met een beetje creativiteit bijna mogelijk. Over de achterklep van veel 4×4’s is al zoveel geschreven, deze scharnieren namelijk de verkeerde kant op. Het scharnier van de Vitara zit, hoe kan het ook anders, ook aan de rechterkant. Dit heeft als nadeel dat bij het parkeren langs de weg de deur naar de stoep toe scharniert. Dat betekent dat je bij het inladen dus steeds om de deur heen moet lopen. Een deur heeft ook als groot nadeel dat bij weinig ruimte achter de auto de deur niet open kan, de deur van de Grand Vitara is ook echt huge! Deze dingen lijken mierenneukerij maar ik vind persoonlijk dat je op dit soort dingen ook kritisch moet zijn.

Hoeken en vegen
De Grand Vitara is comfortabel geveerd. Met de afstemming van de vering is precies de gulden middenweg gekozen. Niet zo stevig als een doorsnee personenauto maar ook niet zo soepel als een echte terreinwagen. De wegligging van de Grand Vitara is daardoor dan ook werkelijk uitstekend. Overhellen in bochten doet een SUV natuurlijk meer als een personenauto maar hinderlijk of nadelig voor het weggedrag hoeft dat zeker niet te zijn. Dat bewijst Suzuki dan ook met deze Grand Vitara. Hard door bochten gaat lekker met de Grand Vitara, en steeds weer verbaasde ik me er weer over dat de wegligging van een dergelijke zware en hoge auto zó goed is. Je zou namelijk verwachten dat het gewicht en de hoogte een sportief rijgedrag in de weg zou staan, totaal niet dus!

Mocht de Grand Vitara onverhoopt toch gaan glijden (bv. bij nat wegdek) dan grijpt het ESP van de Grand Vitara werkelijk voorbeeldig in. Het systeem laat veel speelruimte toe, pas wanneer het echt nodig is wordt er een stokje voor gestoken. De wegligging van de Grand Vitara benadert heel dicht het niveau van de Honda CR-V, Dit is echt een groot een compliment voor de Grand Vitara want de wegligging van de CR-V is echt verschrikkelijk goed maarrrrr met de Suzuki kun je echter wel uitstekend het zware terrein in en met de Honda CR-V niet! Dus als je zowel op de weg als in het terrein wilt rijden kom je altijd bij de Suzuki uit die is namelijk duidelijk meer all round. We hebben ook nog even wat terreinfoto’s gemaakt op een modderpad in een bos en dat was geen enkel probleem voor deze Grand Vitara. Verder staan er nog wat persfoto’s van Suzuki bij die in het buitenland gemaakt zijn en niets een de verbeelding overlaten.

Motor
De geteste Grand Vitara beschikt dus over een zijdezacht lopende V6. De 2.7 liter motor levert een vermogen van 185 Pk en heeft een flink koppel van 250 Nm. Deze motor is altijd gekoppeld aan een 4-traps automaat. De automaat schakelt soepel en bijna onmerkbaar. Een 4-traps automaat wordt tegenwoordig weinig toegepast, dus waarom is de keuze hierop gevallen vraag ik me dan af. Tegenwoordig zijn bijna alle automatische versnellingsbakken 5- of 6-traps. Het is wel een feit dat met de 4-traps automaat de Grand Vitara prima uit de voeten kan.. De Grand Vitara is met deze motorisering best pittig. Wanneer je de V6 flink op toeren houdt gaat het best vlotjes van kiet. Wel is het jammer dat bij hoge toerentallen het motorblok het uitkrijst als een hitsige 4-cilinder (ik vind dat juist mooi, kwestie van smaak dus, Daan).

Het verbruik van de V6 ligt met veel snelwegkilometers rond de 1:8,5 en met rustig rijden op provinciale wegen rond de 1:10. Met de huidige benzineprijzen is dit geen pretje aan de pomp. Ik hoorde overigens van Theo (die de Grand Vitara voor me opgehaald had) dat Suzuki bezig is met een actie voor de inbouw van een gasinstallatie. Dit lijkt me een hele goede zet! Het verbruik schrikt namelijk veel mensen af. Met een gasinstallatie wordt deze V6 een heel stuk interessanter! In de week dat ik de Grand Vitara tot m’n beschikking had heb ik er veel plezier aan beleefd. Suzuki heeft hier een prima SUV op de weg gezet!

Save the Rhino-project
Toen ik een paar weken na de test van deze Grand Vitara V6 bij BV Nimag de Suzuki Hayabusa op moest halen stond er een speciaal voor het “Save the Rhino-project” geprepareerde Grand Vitara 2.7 V6 in de showroom. Deze auto zou later die week verscheept worden naar Tanzania. Best leuk om even een paar foto’s van deze speciaal geprepareerde Grand Vitara bij dit testverslag te zetten.

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

suv

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6 in V-vorm

Acceleratie (0-100/sec)

9.7 seconden

Topsnelheid

182km/u

Vermogen

138(185)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

250/4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.7/2.736 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Bebouwde kom

12,4 liter/100 km

Snelweg

9,4 liter/100 km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.470 mm

Breedte

1.810 mm

Hoogte

1.695 mm

Wielbasis

2.640 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.560 mm

Massa leeg

1.680 kg

Laadvermogen

450 kg

Aanhanger geremd

1.700 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

398 liter

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand