Audi A4 Pro Line 2.7 TDI 2008 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Pon’s Automobielhandel B.V.



Audi A4 2.7 TDI Pro Line: regeerakkoord in A4-formaat
Vraag een willekeurige groep kleuters om een auto te tekenen, en de kans is groot dat zij allemaal komen met de tekening van een auto als de Audi A4. Maar daarmee is het nog geen Audi A4. Toen wij de A4 2.7 TDI Pro Line meekregen voor een uitgebreide test, bleek namelijk al snel dat dit een verschrikkelijk moeilijke auto is. Zo verschrikkelijk moeilijk, dat het heel eenvoudig is om er een verslag over te schrijven. Dat komt omdat Audi met deze uitvoering niet alleen de dieselmotor opnieuw heeft uitgevonden, maar nog eerder door de totale rijervaring die deze limousine heeft te bieden. En daar zit hem nou net de kneep. Neem de A4-basisuitvoering, tuig deze vervolgens op met al het fraais dat Audi heeft te bieden en je eindigt met een waslijst aan opties die de basisprijs met zo’n slordige driekwart omhoog stuwen. Wat krijg je daar dan voor terug? Daarover kan ik kort zijn: ons testexemplaar en een regeerakkoord in A4-formaat. En voor alle duidelijkheid: heb je daarvoor meer dan een A4-(tje) nodig, dan wordt het nooit meer wat, behalve een eindeloze reeks van halfslachtige compromissen: de gruwel van elke rechtgeaarde bestuurder.

Of anders gesteld: neem alles wat je ooit hebt geleerd over dieselmotoren, auto’s of autorijden in de harde dagelijkse praktijk, en je bent het helemaal vergeten zodra je gaat rijden met deze integrale exercitie van het begrip zakelijke mobiliteit. Onder de kap bevindt zich een V6 turbodieseljuweel dat zich dankzij de modernste technieken in alle opzichten gedraagt als een, jawel, parel onder de zescilinder benzinemotoren. Koppel (190 Pk/400 Nm) is hierbij de sleutel voor de ongekende souplesse in stuwkracht die van de vermogenskromme een stuk elastiek maakt. Tel daarbij op de feilloze multitronic automaat en stoïcijnse wielophanging die onder alle omstandigheden de zaak volledig in toom houdt. Eenmaal bijgekomen van de smetteloze rijervaring kun je jezelf vervolgens gaan stukbijten op de uitgebreide audio/visuele functies en uitrusting van het interieur voor het optimale rijcomfort. Nadeel van dit geschetste – en ontzag afdwingende – proces is wel dat dit alles al heel snel als vanzelfsprekend wordt ervaren. Totdat je weer overstapt in een andere auto. Een volledig begrip van de A4 vergt een complete studie. Verschrikkelijk moeilijk. Maar efficiënt en daadkrachtig besturen kan ook heel makkelijk zijn. Zolang je Audi maar het volledige programma laat uitvoeren. Het beste bewijs daarvoor is het grote aantal A4 regeerakkoorden die er al rondrijden. Nough said?

Plus:
De Audi A4 2.7 TDI Pro Line met alle complementerende opties.
Min:
Deze versie van de A4 Limousine (ver)went heel snel.

Not nough…
Maar is het voorafgaande wel genoeg? Het zou prima hebben kunnen volstaan voor Audi-bestuurders die al hebben gereden met de voor 2008 totaal vernieuwde A4. Maar natuurlijk is daarmee nog lang niet gezegd WAAROM deze diesel limousine zo uitblinkt in zijn klasse, en WAAROM dit feitelijk gegeven al na de eerste langere rit als doodnormaal en vanzelfsprekend wordt ervaren. Het antwoord hierop is gelegen in Audi’s gepassioneerde aandacht voor detail. En het is deze aandacht voor detail die heeft geleid tot het eindresultaat van een auto met twee gezichten: de statige limousine voor comfortabel zakelijk reizen enerzijds, en de stoïcijns snelle sedan voor het serieuzere bochtenwerk anderzijds, waarbij totale controle en veiligheid voorop hebben gestaan. En daar is heel wat geavanceerde techniek voor nodig geweest. Voor alle duidelijkheid beperken wij ons allereerst tot de – technische – uitrusting zoals die kwam met ons testexemplaar, want de lijst van mogelijkheden voor de A4 zijn schier oneindig. Het zijn deze aanvullende technieken die voor het soort onversneden rijsensatie hebben gezorgd, zoals wij die tijdens onze testdagen hebben ervaren. Het 2.7 liter V6 TDI-blok en de daaraan gekoppelde multitronic transmissie als basis van deze uitvoering zorgen voor de stille, krachtige en soepele afgifte van het vermogen, en voor bovenmodale prestaties.

J&H
Het Audi demperregeling en dynamic steering pakket maken het dubbele karakter van deze bolide mogelijk: ongeacht de bestuurdersinbreng volgt de A4 smetteloos en zonder morren elk rijdercommando op. Natuurlijk is er gelijktijdig aan zowel Jekyll als Hide gedacht met het oog op veiligheid: Het Audi side assist en Audi lane assist pakket waarschuwt middels de combinatie van ingebouwde LED-verlichting en een lichtjes vibrerende stuurkolom respectievelijk voor het gepasseerd worden door naderend achteropkomend verkeer en het verlaten van het rijbaangedeelte door de bestuurder zelf. De 7,5×17-inch velgen met 225/50 sectie banden zorgen voor optimale grip en controle onder elke omstandigheid. Het advanced Audi parking system waarschuwt via het bestuurders informatiescherm met kleurenscherm voor obstakels tijdens het inparkeren. Het Pro Line-pakket maakt naast de reeds genoemde pakketten bovendien de opties van het Audi radio/DVD-navigatiesysteem, het B&O Soundsysteem en de telefoonvoorbereiding mogelijk. Voeg daar tenslotte de elektrisch bedienbare en verwarmde voorstoelen, de rijke lederen bekleding, het wortelnoten hout, het markante lichtpakket met de energiebesparende veertiental dagverlichting LED’s per koplamp en het diefstalarm aan toe, en er blijft niets meer te wensen over aan comfort en veiligheid. De meeste van dit soort zaken zijn ook te vinden bij vele concurrerende aanbieders.

Onderscheid moet er zijn!
Wat Audi van de concurrerende aanbieders onderscheidt, is de manier waarop dit alles is geïntegreerd in een totaalconcept, waardoor de optelsom van A4-techniek en carrosserie als een geheel aanvoelt voor zijn berijder, zoals wij dat ook hebben gezien bij de Honda Legend, welke gelijkwaardige rijeigenschappen bood. Maar die laatste had daar wel een 3.5 liter V6 benzinemotor voor nodig, en daar gaat dit vergelijk ook meteen mank. Door de immer voortschrijdende techniek durven wij dan ook te voorspellen dat de dieselmotor voor de zakelijke klasse heel terecht nog lang niet is afgeschreven. Audi levert hiervoor het bewijs, en dat brengt ons weer terug bij het begin van dit relaas: het is de genoemde passie voor detail die garant kan staan voor geïntegreerd design, kwaliteit en duurzaamheid zoals wij die van het merk gewend zijn. De 2008-versie van de A4 tilt deze kenmerken naar een nog hoger plan: dat van een bestuurdersakkoord dat op een A4-tje past. Dat is pas voorsprong door techniek. De Audi A4 2.7 TDI Limousine was dan ook weer typisch zo’n auto waarvan je het jammer vond om hem weer terug te moeten brengen naar zijn eigenaar, en ook een waarmee je liever nog een eindje omrijdt naar je volgende afspraak. Wat ons betreft is het daarom niet eens zo gek dat meer dan een A4(tje) regelrechte overkill is, want de Audi A4 is een schoolvoorbeeld van de juiste maat der dingen in elk detail. Maar dat is natuurlijk subjectief. Ik heb er in elk geval van genoten.

Noot van de redactie:
Het zou uitputtende beleidsnota’s en boekdelen vergen om uit te leggen waarom dit laatste een minpunt is. Doen wij niet, want dit zou Audi als auteur EN uitvoerder van het A4 regeerakkoord groot onrecht doen. Om dit serene witte A4-tje niet te verstoren is besloten de foto’s alleen op de galerij te plaatsen.

Specificaties

Jaargang

2008

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

6 in V-vorm

Acceleratie (0-100/sec)

7,7 seconden

Topsnelheid

226km/u

Vermogen

140()/3.500-4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

400/1.400-3.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.7/2.698 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo met intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Overig

Type bekleding

Leder

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,1 liter/100 km

Snelweg

5,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,6 liter/100 km

C02 uitstoot

176 gram/km

Afmetingen

Massa leeg

1.595 kg

Max. toelaatbare massa

2.145 kg

Aanhanger geremd

1.700 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

Bandenmaat

255/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand