Rijdend asfalt
Rustig kachelde ik op een vroege donderdagochtend tussen de files door met als einddoel Leusden-Zuid. Dat kon maar één ding betekenen en dat is dat ik een Audi, Seat, Skoda, Porsche of een Volkswagen op zou gaan halen. Het zou een Audi worden en wel een Q5 3.0 TDI S Tronic quattro om precies te zijn. Dat 3.0 TDI klinkt goed want dat betekent dat er een V6 diesel tussen de voorwielen hangt. Na een hectische heenweg met absurd lange files was het op de terugweg gelukkig erg rustig. Toch besloot ik om er bij De Meern af te gaan en via Harmelen, Woerden en Bodegraven terug naar huis te rijden. In Harmelen ben ik nog even linksaf geslagen richting Montfoort, daar ligt namelijk één van mijn meest favoriete S-bochten. Favoriet omdat A deze bocht ook werkelijk een echte S-bocht is, B omdat deze S-bocht heel mooi overzichtelijk is en C vooral heel erg rustig is. Met de actieve demping (=CDC) op stand “Auto” reed ik rustig door de S-bocht. Daarna draaide ik om en gooide het gas er nu wel op in de S-bocht. De Q5 ging werkelijk perfect op vier wielen glijdend de bocht door. Het voelde zo goed aan dat ik ben omgedraaid en nog twee keer door de bocht ben gereden of beter gezegd gegleden. Dit keer met de actieve demping in de standen “Comfort” en “Dynamic” maar dat maakte uiteraard geen verschil op het strakke asfalt. Ongelofelijk wat voelde dat heerlijk, een 2 ton zware SUV en dan zo met twee vingers in de neus zo mooi glijdend door een S-bocht sturen.
Torsen-dif
Ik had een flauw vermoeden dat er één of meerdere Torsen-difs op deze Audi Q5 zouden zitten. Maar na zoeken, zoeken en nog eens zoeken kon ik eigenlijk in geen enkele brochure of instructieboekje het woord “Torsen” vinden. Maar na lang zoeken vond ik dan eindelijk op de obscure site www.automobile-catalog.com eindelijk wat ik wilde weten – “4×4 full-time (quattro 5gen, all-wheel drive permanent; torsen T-3 central differential 40/60 (65/35-15/85 automatically distributed), Electronic Differential Locks EDL front and rear applying brakes on spinning wheels” – en dat is dat deze Audi Q5 3.0 TDI uitgerust is met een centraal geplaatst Torsen-dif in combinatie met EDL. Dat laatste is nodig om één groot nadeel van een centraal geplaatst Torsen-dif te elimineren. In het geval dat één van de wielen namelijk alle tractie verliest, zal er slechts zeer weinig vermogen naar de andere drie wielen gaan. De toepassing van het EDL (dat samenwerkt met het ABS en het ESP) ondervangt dit probleem doordat het individueel elke rem kan activeren om wielspin van één van de vier wielen te begrenzen. Onder normale omstandigheden gaat er 40 procent van het vermogen naar de voorwielen en 60 procent van het vermogen naar de achterwielen. In het uiterste geval kan echter 65 procent van het vermogen naar de voorwielen gaan dan wel 85 procent van het vermogen naar de achterwielen. Grote voordeel van dit quattro-systeem is dat het ESP pas in zeer extreme situaties hoeft in te grijpen. Het kan nog beter en dat heb ik zelf mogen ervaren in een Audi Q7 4.2 TDI V8 quattro. Deze Audi Q7 had een Torsen-dif tussen de voorwielen, een centraal geplaatst Torsen-dif en een Torsen-dif tussen de achterwielen. Deze grote SUV is echt de meest bizarre vierwielaangedreven auto die ik ooit gereden heb. Met zijn 2,5 ton gewicht, 4.2 ltr V8 TDI, 21-inch wielen en luchtvering was deze auto eigenlijk geen SUV maar simpelweg een sportauto die ik slechts met zeer veel moeite aan het glijden heb gekregen. Zo’n kost natuurlijk wel wat (€170.000,-) maar dan heb je ook wat, een werkelijk geniale auto met een absurd goede wegligging.
Na de S-bocht
Het leven na de S-bocht was er één van even een tiental kilometers heerlijk genieten. Direct na Harmelen heb je het Vijverbos, een schitterend stukje natuurgebied dat zijn gelijke niet kent in de wijde omgeving. De moeite waard dus om een keer te bezoeken. [quote natuurkaart.nl] Het Vijverbos is te beschouwen als een ecologisch eiland in een cultuurlandschap. Door de grote afwisseling tussen open en dicht alsmede tussen nat en droog, komen er talrijke planten- en diersoorten voor. Vele vogels profiteren van de opgaande begroeiing zoals tuinfluiter, fitis, winterkoning en boompieper. De moerassige vegetatie is in trek bij kleine en grote karekiet, rietgors en bos(riet)zanger en de vijver bij de fuut, de waterhoen, de roerdomp en de ijsvogel. Ook voor zoogdieren zoals het ree en het konijn, biedt het hakhout een ideale dekking. Kleine roofdieren als de egel, de wezel, de hermelijn en de bunzing vinden hun prooi in en om het Vijverbos. Vooral langs de vijver staan monumentale bomen zoals wilgen, platanen en eiken. Verder groeien er planten zoals de gele lis, de dotterbloem, de waterlelie, het speenkruid en de bosanemoon. [/quote natuurkaart.nl]
Na het vijverbos reed ik verder richting Woerden waar ik besloot de weg langs de zuidkant van de Oude Rijn te nemen. Die weg is namelijk veel mooier, maar ook een stuk smaller, dan de N458 aan de noordkant van de Oude Rijn. Op een gegeven moment kom je dan in het dorp Nieuwerbrug en daar besloot ik een mooie sfeerfoto van de Q5 te maken bij de tolbrug. Ik rij al vele tientallen jaren deze route en soms reed ik zonder te betalen over de tolbrug. Omdat ik nou eindelijk eens een keer wilde weten hoe het nou precies zit met die tolbrug besloot ik het te gaan vragen. De oude vrouw die op dat moment de tol aan het heffen was vertelde mij dat dit de enig overgebleven tolbrug in particuliere handen is in Nederland, en dat al sinds 1788. Dat ik er een aantal keren overheen gereden ben zonder tol te betalen komt omdat de gezondheid van haar man niet zo goed meer is. Als het dan slecht weer is blijft hij meestal in huis zitten. Voor meer info Google even op “Nieuwerbrug tolbrug” en je kunt op de website rhcrijnstreek.nl alles lezen over deze unieke tolbrug. Waarom ik deze alinea schrijf is simpel, veel automobilisten zien dit soort dingen helemaal niet als ze onderweg zijn. Ze zien eigenlijk niets, ze kijken niet als ze in gaan halen, of als ze voorsorteren, of als er een fietser van rechts komt (die hebben voorrang/nieuwe regel sinds 1 mei 20001) kortom bewust autorijden houdt in dat je kijkt naar alles om je heen, dus ook de natuur en zo’n grappige tolbrug.
Na de Oude Rijn
Vlakbij Bodegraven verliet ik de weg langs de Oude Rijn om de Audi Q5 eens even aan een rotondetest te onderwerpen. Onder het spoortunneltje door gaf ik stevig gas en de Q5 vloog er vandoor. Wat wil je ook met dik 500 Nm koppel tussen 1.500-3.000 toeren. Het allermooiste vind ik dat je niet eens kan horen dat de 3-liter V6 die vlak voor je neus hangt een diesel is. Waar je bij sommige andere automerken het idee hebt dat er een scheepsdiesel onder de motorkap hangt daar is dat bij Audi absoluut niet het geval. De eerste rotonde vloog ik overheen alsof daar geen rotonde ligt. Het CDC (=Continuous Damping Control) oftewel het actieve dempingsysteem en de gigantische grondspeling zorgen ervoor dat de bestuurder niets van hobbels en bobbels in het wegdek merkt. De volgende rotonde vloog ik nog weer iets harder overheen maar ook hier geen centje pijn. Niet veel later draaide ik de N11 op en zette het CDC in de stand “Comfort”. De drie standen (Comfort/Auto/Dynamic) zijn gekoppeld aan de gasrespons, de versnellingsbak/schakelmomementen en ook aan de stuuroverbrenging/stuurbekrachtiging. De auto reageert dus precies zoals je mag verwachten al naar gelang je rijstijl. Om een en ander uit te testen ben ik even de ventweg langs de A44 afgereden richting Wassenaar. Bij elke drempel stelde ik het CDC anders in en ik en Mick konden duidelijk het verschil voelen. Met name de stand “Dynamic” voel je heel erg goed het verschil met de stand “Comfort”. In de stand “Comfort” valt de achterkant op het asfalt na de drempel vanwege te weinig uitgaande demping. De voorkant is dan namelijk nog niet uitgedempt vlak na de drempel waardoor de Q5 niet in balans is en de achterkant op het asfalt valt. Zet je het CDC in de stand “Dynamic” dan voel je goed dat de voorkant al uitgedempt is voordat de achterkant over de drempel gaat. De achterkant valt daardoor niet met een ‘boink’ op het asfalt.
Blokje om met 3 autogekken
Na het avondeten moest ik mijn twee neefjes en een vriend even meenemen in de Audi Q5. Twee van hen hebben net hun rijbewijs (allebei in 1 keer geslaagd zoals het hoort) en vinden zo’n Audi Q5 natuurlijk prachtig. Het duurde niet lang voordat ze de kwaliteit van de fantastische Bang & Olufsen geluidsinstallatie hadden ontdekt. Na het opzoeken van hun favoriete MP3-song ging het volume vol open en konden we elkaar niet meer verstaan. Het regende werkelijk pijpenstelen en ik besloot richting Katwijk aan Zee te rijden. Het industrieterrein naast de ESTEC is ’s avonds lekker rustig waardoor ik mooi even wat dingen uit kan testen. Op nat asfalt kan de wegligging van een auto namelijk even goed zijn, maar het ook kan ook beter of slechter zijn. Dat heeft te maken met de kwaliteit van de vering/demping, de al dan niet goede balans en het belangrijkste namelijk de banden. Na twee behoorlijk heftige testrondjes trapte het gaspedaal nog iets dieper in, maar wat ik ook probeerde de Audi Q5 liet zich niet uit balans te brengen. Vier volwassenen aan boord, stromende regen en uitbreken ho maar. Deze Continental WinterContact (H-banden en dus begrensd op 210 km/u, zie foto) banden presteren erg goed in de regen, beter nog dan op droog asfalt. Dat klopt ook wel want het rubber van winterbanden is zachter dan dat van zomerbanden en dat zorgt dus voor meer grip in de regen. Om heel eerlijk te zijn had ik dit resultaat niet verwacht, deze Audi Q5 presteert tot nu toe beter dan ik verwacht had. Het meest indrukwekkende vind ik niet eens zo zeer de goede wegligging en het oersterke motorblok, maar veel meer nog het gevoel van het rotsvaste weggedrag. Vanwege de kleur heb ik daarom als titel “Rijdend asfalt” gekozen, oftewel de Audi Q5 voelt aan alsof hij één is met het droge dan wel natte asfalt waar hij overheen rijdt.
Fotoshoot in Noord-Holland
Voor de broodnodige verandering besloot ik weer eens een fotoshoot te doen in Noord-Holland. De weersvoorspelling was niet best, en inderdaad begon het al snel te regenen onderweg. Na Alkmaar ging het over N-wegen richting Schagen en die zijn altijd wel leuk met hun vele stoplichten en op- en afritten en mooie bochten. In de regen ben je overduidelijk in het voordeel met een quattro. Ik gaf een kickdown toen het stoplicht op groen sprong en de Q5 spurtte er op een werkelijk absurde manier vandoor, alle andere stoplichtsprinters met spinnende voorwielen achterlatend. Het is echt ongelofelijk zo mooi als het quattro-systeem het koppel op het natte asfalt overbrengt. Een andere redacteur was mee in de Alfa Romeo Giulietta 1.750 TBi QV en ook dat stoplichtsprintje won ik met allergrootste gemak. Dat kwam waarschijnlijk omdat die redacteur de Giulietta QV in de D-stand had staan, in de regen moet je in de A-stand rijden dus of ik het stoplichtsprintje dan ook had gewonnen weet ik niet. Na de stoplichtsprint moesten we op de volgende kruising rechtsaf van de N508 naar de N245. Ik stond rechtsaf voorgesorteerd en had een compleet lege lap asfalt voor mijn neus. Dan is er niets heerlijker dan een kickdown geven middenin de bocht en de Q5 al glijdend de bocht door te sturen. Echt een fantastisch lekker gevoel. Wat me wel opgevallen was op de snelweg is dat deze Audi Q5 in de stand “Auto” relatief licht stuurt voor een dergelijk grote SUV. Van mij had het persoonlijk een tikkeltje zwaarder gemogen maar ik geef eerlijk toe dat het niet storend is. In de stand “Dynamic” wordt de stuurbekrachtiging zwaarder maar zelfs in die stand vind ik de Q5 nog relatief licht sturen.
Alle goede dingen
De schakeltijden van deze 7-traps automaat zijn zo superkort dat je het overschakelen niet eens voelt. Dit is wat je noemt een echte versnellingsbak en het past perfect bij een grote diesel-SUV als deze Audi Q5. Of ik nou rustig reed of plotseling een kickdown gaf op de snelweg, het maakte allemaal niet uit deze automaat had nooit last van schokken in de transmissie zoals ik nog wel eens tegenkom. Een ander sterk punt van deze Audi Q5 vind ik de remmen, die bijten namelijk écht! Elke keer als ik vanuit een andere testauto overstapte in de Audi Q5 zat ik na mijn eerste rempoging zowat tegen de voorruit geplakt. De remmen van deze Audio Q5 vertragen serieus goed en tijdens het maken van een noodstop stond ik dan ook binnen een mum van tijd stil. Het is best wel kicken om met een snelheid van 100 km/u een noodstop te maken met zo’n grote zware auto. Tijdens het rijden op de snelweg viel me ineens nog iets op waarvan ik niet wist dat op deze Audi Q5 zit, namelijk “dynamic cruise control”. Dat werkt als volgt; zet je de cruise control bv. vast op 150 km/u en stel je daarna met het hendeltje de snelheid in op 100 km/u in dan voel je de Audi Q5 afremmen. Een grappig fenomeen want als je de cruise control uitschakelt bij 150 km/u dan rolt de Q5 rustig uit naar 100 km/u. Omdat Mick achter mij reed in de Opel Astra Sports Tourer hebben we elkaar even opgebeld om te kijken of de remlichten gingen branden als ik dat deed. Afijn cruise control ingesteld op 150 km/u, daarna 150 km/u rijdend met het hendeltje de snelheid op 100 km/u ingesteld en inderdaad gingen de remlichten branden van de Audi Q5 zonder dat ik de rem aanraakte. Omdat er geen ACC (Adaptive Cruise Control) op deze Audi Q5 zit was ik er vanuit gegaan dat deze cruise control niet zelf afremt.
Kofferruimte en zitruimte
Gezien de optische grootte van deze Audi Q5 was ik er vanuit gegaan dat ik de grootste Samsonite kofferset uit mijn garage zou moeten halen voor de foto’s. Maar dat viel me toch wat tegen want ik hoefde slechts de op één na grootste kofferset uit de garage te halen en zelf die paste er niet helemaal in. Ik had echt gedacht dat deze kofferset er helemaal in zou passen. Wat mij, en ook de passagiers, niet tegenviel is de zitruimte achterin die is helemaal okay. Deze is zeer ruim en riant en op weg naar bijvoorbeeld de wintersport (is het werkelijk een perfecte auto voor) heeft niemand dan ook iets te klagen. Alles bij elkaar genomen is deze Audi Q5 een uitstekende SUV in de duurdere prijsklasse.
Specificaties |
||
Jaargang |
2011 | |
Carrosserie |
suv | |
Transmissie |
automaat | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Diesel | |
Type motor |
Diesel | |
Aantal cilinders |
6 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
6,5 seconden | |
Topsnelheid |
225km/u | |
Vermogen |
176(240)/4.000-4.400 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
500/1.500-3.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
3.0/2.967 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Turbo |
Turbo | |
Aandrijving |
quattro | |
Differentieel |
Torsen | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
11,6 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
18-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
9,2 liter/100 km | |
Snelweg |
6,6 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
7,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
199 gram/km | |
Energielabel |
E | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.629 mm | |
Breedte |
2.089 mm | |
Hoogte |
1.653 mm | |
Wielbasis |
2.807 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.617 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.613 mm | |
Massa leeg |
1.955 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.490 kg | |
Laadvermogen |
610 kg | |
Aanhanger geremd |
2.000 kg | |
Aanhanger ongeremd |
750 kg | |
inhoud bagageruimte |
540 liter | |
Bandenmaat |
235/60-R18 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |