Autotest | Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV 2016

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Domme Daan!

Samenvatting
De laatste van de drie-in-één-auto, na de HEV en de EV was het de beurt aan de PHEV oftewel de Plug-In Hybrid om te laten zien wat deze IONIQ-versie in huis heeft. Ik had de Premium-uitvoering mee en dat kun je meteen zien na het plaatsnemen op de volledig elektrisch instelbare lederlook bestuurdersstoel, want stoel- en stuurverwarming én stoelkoeling heb je eigenlijk altijd alleen in de meest luxueuze uitvoering. Het afstellen van de stoel/stuur/spiegels is een eitje als je weet hoe het moet, maar elke keer weer valt mij op dat de overgrote meerderheid van de automobilisten gewoon niet weet hoe het moet. Hier (http://www.autorij-instructie.nl/2010/02/zit-stuurhouding-en-afstellen-van-spiegels/) kun je lezen hoe het wel moet! De Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV zit, rijdt en stuurt heerlijk wat vooral te danken is aan de uitstekende setup van de vering/demping. De vering/demping is lekker comfortabel maar niet té en juist dat hebben de ingenieurs van Hyundai heel erg goed gedaan. Daardoor kun je deze auto zelfs in het grensbereik met gemak onder controle houden. Dat komt omdat het onderstel duidelijk aangeeft tot hoe ver je kunt gaan terwijl je op dat moment dus nog reserve over hebt. De Li-Ion accu heeft in tegenstelling tot de meeste andere PHEV’s wel voldoende capaciteit voor dagelijks woon-werkverkeer. Binnendoor rijdend haalde ik op een volle Li-Ion accu (2,5 uur opladen van leeg tot vol aan de oplaadpaal) net niet de opgegeven 63 km maar het was koud (= mij 10 procent) dus in de zomer haal je het met groot gemak. Op de snelweg haalde ik 100 km/u (de max. snelheid elektrisch = 120 km/u) rijdend tweemaal net geen 50 km maar ook hier was de buitentemperatuur aan de lage kant. Dat houdt dus in dat je voor de meeste afstanden woon-werkverkeer (= Den Haag -> A’dam/Leiden -> A’dam/Utrecht -> Leiden) of het net op één volle acculading haalt of hooguit 10-20 km in de Hybride-stand moet rijden. Dat maakt de Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV een interessante auto voor iemand zoals mijn zwager. Hij least nu nog het oude model Nissan Leaf maar omdat het nieuwe model Nissan Leaf maar liefst 200,- duurder wordt in de lease denkt hij er hard over om deze Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV te gaan leasen. Die extra benzinekosten elke maand haalt hij er met groot gemak uit. Wat betreft het interieur kan ik kort zijn, dat is prima verzorgd zoals het hoort. De audio en de NavSat zijn van goede kwaliteit en de bediening van het touchscreen is goed en duidelijk. Alles wijst zich vanzelf en je moet wel een ongelofelijke digibeet zijn wil je iets (een instelling of een bepaalde App) niet kunnen vinden. De zit voor de bestuurder is – ook tijdens langere ritten – uitstekend, net als voor eventuele passagiers. De beenruimte achterin is ruim voldoende net als de bagageruimte. De standaard hatchback kofferset van Samsonite past er met gemak in en dat ondanks de extra Li-Ion accu. Maar ja die is dan ook zeer speciaal en daardoor lichter dan vergelijkbare Li-Ion accu’s in andere PHEV’s.

Plus: Benzineverbruik – Comfort – Elektrische actieradius – Meedraaiende stuurflippers – Rijgedrag – Stil
Min: Elektrische acceleratie

Testverslag
Was het de schoolvakantie, het mooie weer of misschien toch gewoon simpele domheid dat ik terug ben gereden naar Hyundai Nederland omdat ik geen oplaadpas kon vinden in de testauto. Net toen ik aan de dame achter de balie wilde vragen of ik alsjeblieft een oplaadpas kon krijgen schoot er een bliksemschicht door mij heen en dacht ik: “Shit de oplaadpas is die sleutelhanger in de vorm van een muntstuk aan die keyless entry sleutel.” Ik moet er namelijk nog aan wennen dat ik zomaar gedwongen vakantie heb van mijn werk. En als je dan ook nog zulk fantastisch mooi weer hebt zorgt dat voor wat verwarring in mijn bovenkamer. Ja toch niet dan? Nou ja ik had alvast 20,8 km gereden op de 100 procent volle accu waarmee ik volgens de online brochure rond de 50 km zou moeten kunnen rijden. Na vertrek bij Hyundai Nederland was ik binnendoor via Warmond terug naar Leiden gereden. De eerste indruk was direct wat een lekker stuurgevoel, lekkere zit en wat een uitstekende vering/demping. Ik was helemaal vergeten te kijken welke banden er om de velgen liggen maar het voelde goed aan. Op de weg door Warmond schakelde ik de cruise control in en merkte na het automatisch afremmen (ruim voordat ik zelf zou remmen dus het was geen foutje) voor de auto voor mij dat het een ACC (=Adaptive Cruise Control) is door Hyundai ook wel Smart Cruise Control genoemd. Ik moest even zoeken naar de instelbare afstand (=4 blokjes) tot de voorligger en heb toen meteen maar even alles uitgetest. De minimum snelheid van het ACC is 30 km/u en het ACC zet zichzelf niet stil achter een voorligger bij het stoplicht maar schakelt zichzelf uit rond de 10 km/u. Omdat het warm was zette ik de verwarming op LO maar dan gaat de airco automatisch aan. Ik heb een hekel aan airco omdat het 9 van de 10 keer veel te koud is en omdat het benzine zuipt. Later zag ik dat als je niet teveel dingen (blower, temperatuur vanaf 23 graden, stoelverwarming, stuurverwarming) tegelijk aanzet de benzinemotor uit blijft met bv. de airco aan. Behalve als het ‘s ochtends koud is dan springt de benzinemotor automatisch aan of je wil of niet.

Omdat ik toch lekker vrij was heb ik meteen maar even uitgetest hoe lang ik kon rijden op een volle Plug-In lading. Volgens de brochure zou dat iets van maximaal 63 kilometer moeten kunnen zijn. Ik moest nog zwemmen en allerlei andere dingen doen dus dan kon ik mooi uittesten of ik die 63 kilometer zou halen. Terug naar Leiden ben ik weer binnendoor terug gereden maar bij Oegstgeest ben ik richting de A44 gereden en heb ik even kort een stukje snelweg gereden. Erop en eraf zoals we dat noemen in Leiden als je snel van Leiden naar Rijnsburg of Oegstgeest wil rijden en andersom. De elektrische topsnelheid is 120 km/u maar ik was vooral benieuwd naar de elektrische acceleratie. Die viel mij wat tegen maar dat is ook logisch want de elektromotor van de PHEV is slechts 60,5 Pk tegen 120 Pk voor de EV. Je moet overigens wel goed opletten want trap je het gaspedaal in te hard en/of te diep in dan slaat de verbrandingsmotor automatisch aan. Leuk om te melden is dat de Hybrid geen stuurflippers heeft maar de EV en de PHEV wel, zij het dat de stuurflippers in de EV remflippers zijn waarmee je de remregeneratie in kunt stellen: 0-1-2-3. Bij de PHEV bedien je met de stuurflippers de automatische 6-versnellingsbak. Wat ik erg jammer vind is dat de PHEV niet net als de EV een Auto-Hold heeft. Dat is zo ongelofelijk handig als je stilstaat voor een stoplicht maar goed ik denk dat ze wel een reden (kosten?) voor gehad zullen hebben. Na het zwemmen ben ik nog even lekker binnendoor door de bollenstreek gaan rijden net zolang totdat de benzinemotor aansloeg en de Hyundai IONIQ PHEV op de Hybrid-stand overging. Er stond exact 62,6 kilometer op de tripmeter toen de 1.6 GDI benzinemotor zichzelf aanzwengelde. Niet verkeerd want het had nog zuiniger gekund qua rijstijl én bovendien was de buitentemperatuur slechts 12 graden Celsius (= min 10 procent elektrische actieradius want het accupakket van de PHEV wordt in tegenstelling tot de EV niet verwarmd) dus die 63 beloofde kilometers in de brochure haal je in de praktijk ook echt.

Hoe ver kom ik elektrisch over de snelweg?
Vrijdag was mijn laatste vakantiedag en ik had een hoop te doen, ‘s ochtends zwemmen en daarna naar Kwadijk om mijn motor af te laten stellen en nog wat dingen. Maar eerst besloot ik om de maximale elektrische actieradius op de snelweg te testen. Bij de meeste Plug-In Hybrides is dat vaak maar iets van 25-35 km dus dat schiet niet echt op, je moet dan vaak op weg naar werk sowieso een deel op brandstof rijden. Ik was dan ook benieuwd hoeveel kilometer ik zou gaan halen 100 km/u rijdend over de snelweg met deze PHEV uit Zuid-Korea. Omdat ik vlakbij de A44 woon is het een kort stukje van de oplaadpaal naar de snelweg en dus zit de Li-ion accu nog vrijwel helemaal vol. Linksaf richting de A44 reed er een politieauto achter mij aan en ze bleven dat doen toen ik rechtsaf sloeg naar de oprit. Aan het einde van de voorsorteerstrook zit een haakse rechterbocht dus ik dacht kom laat ik eens kijken hoe hard ik daar doorheen kan met deze Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV. Dat de wegligging uitstekend was had ik al gemerkt in de nodige mooie bochten, iets dat vooral te danken is aan de uitstekende vering/demping die er weer voor zorgt dat de grip van de 16-inch Michelin Energy Saver banden uitstekend is voor een doodgewone band. De Volkswagen Touran in politie-uitvoering (met sjoemel software?) was duidelijk geen partij voor de Hyundai IONIQ PHEV en na de bocht zag ik de agenten duidelijk plankgas geven om mij weer bij te halen. Omdat ik in de elektrische modus (=60,5 Pk) reed was de acceleratie een stuk langzamer dan met de 1.6 GDI-motor erbij (=141 Pk) en zaten ze dus al snel weer achter mij maar ik had wel dikke pret. Eenmaal op de snelweg ging de cruise control erop en reed ik met 100 km/u richting Schiphol want veel verder zal het niet zijn zo ongeveer halverwege. Bij Schiphol aangekomen zat ik 30 kilometer dus het klopte inderdaad dat ik ongeveer halverwege zat en dus was het tijd om te keren en terug naar Leiden te rijden. Helaas nam ik de verkeerde afslag en moest ik via A9 richting Badhoevedorp zien om te draaien en dat lukte.

Al omrekenend kwam ik op meer dan 60 kilometer uit maar terug op de A4/A44 zag ik dat het laatste stukje accu-energie de Hybride-accu is en bij 49,7 km sloeg de benzinemotor aan (de buitentemperatuur was slechts 13 graden dus in de zomer haal je met gemak meer dan 50 km). Dat is een prima waarde voor een PHEV waarmee je een maximum snelheid van 120 km/u kunt halen. Dat houdt dus in dat je met groot gemak steden als Rotterdam en Amsterdam kunt halen vanuit Leiden en op en neer naar mijn werk in Den Haag red ik met groot gemak op 3/4 acculading. Kijk dan ga je verdienen want elektriciteit is veel goedkoper dan benzine. Ik heb ooit eens op de radio gehoord dat er een man is op Texel die in een PHEV rijdt en die al sinds dat hij die auto gekocht heeft er alleen elektrisch mee gereden heeft. Omdat Autobeklederij Van der Werf vlakbij mijn garage zit ben ik voordat ik op mijn motor ben gesprongen richting Kwadijk even bij Bas (de directeur van Autobeklederij Van der Werf) langs gereden. Ik wilde even weten wat Bas van het interieur van deze Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV vindt. Zijn eerste opmerking ging over het tweekleurige biesje aan de randen van de zitting en de leuning van de stoelen. En ineens schoot me weer te binnen dat hij dat ook van de Hyundai IONIQ 1.6 GDI Hybrid had gezegd. Verder vertelde hij dat die ventilatiegaatjes (deze auto heeft ook stoelkoeling) in de leren bekleding bijzonder zijn omdat het grote en kleine gaatjes naast elkaar zijn. Meestal is dat namelijk één grootte vertelde Bas mij. De rest van het interieur vond hij er prima verzorgd uitzien kortom niets mis mee volgens Bas, alleen die opgeplakte “H” op de grille vond Bas helemaal niks oftewel foeilelijk. Omdat ik nog tijd genoeg had (op de motor heb je nooit last van files) heb ik ook nog even snel de Samsonite kofferset gefotografeerd. Ik had verwacht dat de bagageruimte tegen zou vallen vanwege de *Li-Ion accu maar het viel dus heel erg mee want de standaard hatchback kofferset verdween volledig in de kofferbak.
*[quote Hyundainews] Hyundai uses a Lithium-Ion polymer battery pack for all IONIQ models which is 20 percent lighter than non-polymer Lithium-Ion batteries and can be shaped more optimally to the interior than standard cell format batteries. This also provides lower memory sensitivity, excellent charge and discharge efficiency, and outstanding maximum output. [/quote Hyundainews]

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Fotoshoot
Nadat de CV-carburateurs van mijn motorfiets weer pico bello waren afgesteld ben ik snel naar huis gereden zodat ik na het eten de fotoshoot kon doen met mijn zwager. Het was mooi weer maar dat hebben wij eigenlijk vrijwel altijd als we foto’s gaan maken. We zijn maar naar Katwijk aan Zee gegaan want ik had geen zin om lang bezig te zijn. Mijn zwager was net als ik erg te spreken over het comfort en de wegligging + het stuurgedrag. “Dit is gewoon een hele fijne auto waar ik niets op aan te merken heb”, zei hij tegen mij. De volgende dag ben ik eerst even lekker gaan zwemmen en dan rij ik tegenwoordig altijd via Voorschoten omdat je op de Churchilllaan standaard vast staat. Behalve dat de weg door Voorschoten altijd erg spannend is vanwege de vele wegversmallingen (spannend want veel zelfmoordenaars die expres voorrang nemen) zitten er ook een paar leuke bochten op de route. Veel mensen denken dat ik altijd het gas hard intrap voor of in de bocht maar dat doe ik vrijwel alleen op lege industrieterreinen. In de stad rij ik eigenlijk vooral vloeiend en dat betekent zo min mogelijk remmen en zo strak mogelijk door een bocht heen rijden. Dat is lastiger dan je denkt met deze PHEV want in tegenstelling tot de EV heeft de PHEV geen remregeneratie-standen die zorgen voor een krachtige vertraging. Heel even dacht ik slim te zijn en te vertragen door terug te schakelen met de stuurflippers maar dan slaat direct de benzinemotor aan. En dat is nou net iets wat ik niet wil want ik wil altijd als ik een PHEV test juist zo min mogelijk benzine verbruiken tijdens de testweek. Na het zwemmen ben ik dezelfde weg terug gereden en kreeg ik ruzie met een petje die volgens mij 100+ km/u wilde rijden (zo hard kwam hij minimaal aanrijden in mijn achteruitkijkspiegel) waar je maar 50 km/u mag. Ik heb hem even laten schrikken en blijkbaar werkten er nog een paar hersencellen, die bij elkaar worden gehouden door het petje op zijn schedeldak (of is dat petje zijn schedeldak?), want hij remde zowaar.

Daarna volgde na de stoplichten de mooie lastige doordraaibocht rechtsaf door een kort en spannend stukje Voorschoten. Ik gaf stevig gas met het ESP/TRC uit en dat resulteerde in een perfect met doorspinnende voorbanden door de bocht vliegende Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV. Bij Leiden aangekomen nam ik de bocht onder de brug bij De Vink door waar het altijd een uitdaging is om te kijken wat voor snelheid ik haal in deze bocht. Tegen de 70 km/u haal ik eigenlijk altijd wel maar voor een snelheid ruim boven de 70 km/u moet een auto een wel heel erg goede wegligging hebben. Ik kwam net aan boven de 70 km/u uit dus dat is gewoon goed voor een auto zoals deze Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV. De volgende dag bestond uit weinig bijzondere bezigheden, zwemmen in de ochtend en ‘s avonds met de kinderen van mijn jongste zus en mijn moeder naar Motel Sassenheim voor een avondje Live Cookin’. Het was de op een na laatste dag van de vakantie en ik had beloofd ze mee uit eten te nemen. Ik had de auto aan de oplaadpaal thuis voor de deur (met dank aan de reeds verhuisde Tesla rijdende overbuurman) vol geladen zodat ik alweer alleen elektrische kilometers kon rijden. Ik had al een paar honderd kilometer elektrisch gereden en nog geen 2 liter Euro 95 getankt. Met zijn vijven in de auto – 2 volwassenen en 3 kinderen – merkte ik het extra gewicht amper maar op de verkeersdrempels de wijk uit voelde ik het extra gewicht wel duidelijk maar dat is logisch. Maar de veerschotels raakten niet de stootrubbers bij het rijden over de verkeersdrempels heen en dat bewijst dat de setup uitstekend is. Het was een ongelofelijk leuke avond en een mooie afsluiting van twee hele mooie zonnige vakantieweken.

Maandag naar werk… sorry even een Motordag
Voelde ik het aankomen? Maandag ben ik op de eerste schooldag na de meivakantie met mijn mini-motor naar school gegaan. Op de terugweg begreep ik waarom dat een hele goede keus was geweest. Op de terugweg stond op de fly-over vlak na Madurodam het verkeer stil want de slagboom voor de Hubertustunnel was omlaag. Gelukkig kon ik langs de file rijden en even verderop weer omkeren zodat ik weer op de weg langs de Waalsdorpervlakte zou belanden want constant tussen de files door rijden richting het centrum van Den Haag nee dank je. Bij de andere kant van de Hubertustunnel aangekomen zag ik net een bergingswagen de tunnel uit komen rijden met een kleine truttenschudder erop. Dus daarvoor sluiten ze middenin de spits een complete tunnelbuis met twee rijstroken voor af, je kunt toch ook gewoon één rijstrook afsluiten want hiermee veroorzaken ze een verkeersinfarct. Jep ik was driedubbel blij dat ik op de motor was want uiteindelijk was ik slechts 5 minuten later thuis, met de auto was dat zeker een uur geweest. Na het eten ben ik in de Hyundai IONIQ PHEV gesprongen om de 17de keer (=abonnement eruit) gaan zwemmen in het mooiste buitenbad van Zuid-Holland. Daarna ben ik naar het Space Business Park gereden voor een rondje want één keer door de opritbocht in ‘t Heen vertelde mij dat dit rondje heel erg leuk zou gaan worden. Met het stuur meedraaiende stuurflippers + 141 Pk aan gecombineerd vermogen = HEERLIJK. Ik herinner mij nog goed hoe ongelofelijk geniaal leuk de Hyundai IONIQ EV was met het ESP/TRC uit op het rotondecircus. Op de N206 na Katwijk-Binnen zette ik alvast het ESP/TRC uit en duwde de versnellingspook naar links (=Sport-stand) zodat ik op de afrit Klei-Oost alvast wat pret kon hebben. lk merkte dat als je de grens opzoekt in zo’n lastige bocht deze auto dat heel duidelijk aangeeft. De vering/demping is wat dat betreft heel goed afgesteld, heerlijk comfortabel maar wel zo dat deze auto er sportief rijdend niet meteen bij het minste geringste af laat weten. Ik had mazzel op het Space Business Park dat ik er meteen vol tegenaan kon, degene die voor mij reed ging rechtdoor waardoor ik meteen al flipperend in S2 vol op het gas kon. De voorwielen spinden vol door maar met een Formule-1 stuurdraai (=handen meedraaien met het stuur want de stuurflippers draaien ook mee) vloog ik perfect door de haakse rechterbocht. Dit mag dan geen sportauto zijn maar dit is wel gruwelijk leuk. Door de elektromotor komt er vooral extra koppel bij een laag toerental vrij en dat geeft deze auto iets leuks dat je totaal niet zou verwachten als je er gewoon in rond rijdt. Pas als je het gas vol intrapt in de bochten wordt deze auto écht leuk.

In de flauwe linkerbocht maak ik stevig vaart om daarna razend snel terug te flipperen naar S2 en het gaspedaal weer op de bodem te trappen de vrachtwagenparkeerplaats op. Al voorwieldriftend gleed ik perfect eerst wat naar rechts en vervolgens kaarsrecht op de uitgang van de vrachtwagenparkeerplaats af. Daar aangekomen moest ik even rustig aan doen omdat er een auto van de andere kwam die voorrang had. In de haakse rechterbocht met de verkeersdrempel kon ik het gas er weer voor vol opzetten in S2. Ondanks de comfortabele vering/demping – en daardoor dus een stapje opzij – kon ik de Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV met groot gemak onder controle houden. Ik vloog met een lekker vaartje over de lage verkeersdrempel heen, om vervolgende voor de hoogste verkeersdrempel even kort heel hard af te *remmen (uitstekende remmen, de noodstop na een rondje SBP was verrassend kort en dus goe). Daardoor kun je zelfs in een auto met weinig grondspeling met een lekker vaartje over deze verkeersdrempel heen. Daarna moest ik snel terugflipperen naar S2 zodat ik plankgas door de blinde rechterbocht heen kon rijden. Met vol doorspinnende voorwielen vloog ik werkelijk perfect op de ideale lijn blijvend door de blinde rechterbocht. De volgende rotonde is niet zo spannend maar de haakse rechter- en (vooral) linkerbocht wel. De haakse rechterbocht ging superstrak ging en zelfs in de blinde haakse linkerbocht lukte me dat. Het was zo leuk dat ik besloot nog een rondje SBP te doen. Daarna ben ik via de noordelijke oprit de N206 opgereden om bij ‘t Heen even de afrit + oprit te nemen. De afrit was spannender dan ik dacht want in het tweede deel zijn de g-krachten hoger dan je verwacht. Als je dan het gas er dus ophoudt gaat een auto op het bijna rechte stuk toch nog even glijden. Vandaar dat hier wel eens auto’s in de struiken of tegen bomen belanden. Omdat het rustig was kon ik heel langzaam naar de apex van de opritbocht afrijden om vlak voor de bocht een kickdown te geven in S2. De Hyundai IONIQ PHEV vloog met constant piepende en doorspinnende banden (uiteraard met het ESP/TRC nog steeds uit) perfect aan de witte lijn klevende met de rechterwielen al opschakelend naar S3 door de opritbocht heen.
*Deze PHEV heeft exact dezelfde remmen als de HEV, de EV heeft namelijk een volledig afwijkend regeneratief remsysteem

Speciale zwagerrit
Omdat mijn zwager, die nu het oude model Nissan Leaf least, serieus overweegt deze Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV te gaan leasen (leaseprijs oude Nissan Leaf rond de 400,- euro/leaseprijs nieuwe Nissan Leaf rond de 600,- euro) heb ik voor hem de afstand van zijn meest te rijden rit naar zijn kleindochter gereden. Die afstand is ruim 110 km en omdat hij een eigen oplaadpaal naast zijn woonboot heeft staan net als ik een oplaadpaal voor mijn deur is de rit 1-op-1 vergelijkbaar. Ik had tegen mijn zwager gezegd dat ik op grond van de HEV-verbruikswaarden omgerekend op een verbruik van rond de 2 liter Euro 95 op 110 km verwachtte uit te komen en ik was benieuwd of me dat zou gaan lukken. Met een volle Li-Ion accu en volle benzinetank vertrok ik richting de A44 en het was mijn plan om daarna via de A4, A5, A10, A8 en kort over de A7 richting Purmerend te rijden waarna ik bij de eerste afslag om zou draaien. Huh??? Maar liefst 6 verschillende snelwegen over een afstand van slechts 55 km, bizar toch maar niet als je weet dat wij als piepklein land de meeste kilometers asfalt hebben van alle landen in Europa. En ondanks de honderden kilometers extra asfalt onder Pinokkio Rutte staan er nog steeds files van hier tot Tokio. Het rijden ging erg lekker maar af en toe moest ik de Smart Cruise Control even kort uitzetten omdat er iemand zo langzaam reed dat ik ‘m wel in moest halen. Toch lukte het me goed om ondanks die fossielen constant 100 km/u te rijden maar toen ik de Coentunnel in reed was de Li-Ion accu leeg na exact 47,6 km wat een nette waarde is. Daarna ben ik onderaan de A7 bij de afslag naar ‘t Kalf omgedraaid en weer terug gereden naar Leiden. Op de terugweg reed ik af en toe toch nog korte stukken elektrisch omdat de accu voor het Hybride-rijden gewoon oplaadt tijdens het rijden en omdat deze Hyundai IONIQ 1.6 GDI PHEV tot en met 120 km/u elektrisch kan rijden. Daardoor is het verbruik een stuk lager dan van een auto met een gewone benzinemotor en is deze auto dus een aantrekkelijk alternatief voor een veel te dure volledig elektrische lease-auto. Na thuiskomst heb ik de auto eerst aan de oplaadpaal gehangen voor het aftanken omdat ik tenslotte ook vertrokken was met een volle Li-Ion accu en omdat ik dan een eerlijke verbruikswaarde voor mijn zwager zou hebben. De tripmeter gaf 110,7 km aan vanaf oplaadpaal en weer terug. Een half uurtje later ben ik af gaan tank en bleek ik uit te zijn gekomen op een verrassend mooie verbruikswaarde van 1:54,5.

Eindwaarde na een week rijden
Donderdag heb ik de Hyundai IONIQ Premium 1.6 GDI PHEV weer terug gebracht naar Sassenheim en de stand van de tripmeter opgeschreven. Weer thuis heb ik de 3 benzinebonnetjes erbij gepakt en dit was het resultaat: 515 km / 0,78 ltr + 1,14 ltr + 2,03 ltr Euro 95 = 1:130,4 wat laat zien dat een PHEV nog steeds zeer de moeite waard is als privé-/lease-auto als je maar genoeg stekkert.

 

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine/Elektriciteit

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,6 seconden

Topsnelheid

B-178/E-120km/u

Vermogen

B-77,2(105/5.700)/E-44,5(60,5) kW (pk)/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.580 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Lederlook

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

1,1 liter/100 km

C02 uitstoot

26 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.470 mm

Breedte

1.820 mm

Hoogte

1.450 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.555 mm

Spoorbreedte achter

1.569 mm

Massa leeg

1.470 kg

Max. toelaatbare massa

1.970 kg

Laadvermogen

500 kg

Aanhanger geremd

750 kg

inhoud bagageruimte

550 liter

Bandenmaat

205/55-R16

Kosten aanschaf

Advies verkoopprijs

Euro 35.995

BPM

Euro 494

Rijklaar maken

Euro 709

Kosten gebruik per maand