BMW 1-serie Executive 118iA 2020 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



Tjoep

Samenvatting
Tijdens het scrollen door het menu van deze BMW 118iA Executive kwam ik de mogelijkheid tegen om het geluidssignaal bij het afsluiten van de auto aan/uit te zetten. Ik moest toen even heel hard lachen en weer terugdenken aan mijn motorreis door Rusland vorig jaar. Bijna iedere Russische auto maakt het overbekende Tjoep-Tjoep geluidssignaal bij het afsluiten van de auto. Uiteraard heb ik het geluidssignaal (helaas slechts één maal Tjoep) aangezet want dan weet ik tenminste zeker dat ik de auto op slot heb gezet. Soms twijfel ik nog wel eens maar als ik dit geluid heb gehoord hoef ik niet meer te twijfelen. Veel mensen hebben hekel aan zo’n geluidssignaal maar ach denk ik dan er is één ding nog erger en dat zijn Tüteraars meer zeg ik niet. Wat betreft het rijden kan ik kort zijn dat is gewoon lekker dankzij alle luxe aan boord maar ja dat mag dan ook fiks wat kosten. Iets meer dan 50.000,- euro om precies te zijn en dat is heel erg veel geld voor een doodgewone 1-serie. Belangrijker nog dan het rijden is uiteraard de wegligging en ook die is gewoon goed dankzij het EDLC (= Electronic Differential Lock Control) alhoewel de vering/demping van mij toch echt wel een wat sportiever had gemogen. Die is gewoon net even te comfortabel en dat merk je vooral goed op verkeersdrempels en andere verkeersobstakels. De 7-traps automaat viel mij een beetje tegen die liet af en toe nog wel eens een steekje vallen door bv. onder toeren te rijden (= versnelling te laag) dan wel gewoon soms vreemd te doen. Verder had ik voor dat bedrag wel stuurpaddles verwacht maar nee dus. De zitruimte voor de passagiers is uitstekend maar de bagageruimte leek iets tegen te vallen totdat ik de opklapbare laadvloer ontdekte. Opklapbaar inderdaad dus niet verwijderbaar helaas maar goed er past daardoor wel meer dan de standaard hatchback kofferset aan bagage in de kofferbak. Al met al vind ik het best een goede auto maar voor de prijs van deze auto kun je een betere auto kopen en hou je rond de 15.000,- euro in je portemonnaie.

Plus: Logo – Motorblok

Min: Aanschafprijs + alle opties

Testverslag
Om meteen maar even een oude tegenwoordig foute BMW type- + motor-aanduiding uit de wereld te helpen; deze 1-serie met 118-aanduiding heeft geen 1.8 liter motor maar een 1.5-liter motor. Persoonlijk vind ik het toch wel jammer dat BMW dit los gelaten heeft. Vroeger wist je precies welke motor een BMW had en nu dus niet meer. De 1.5-liter driecilinder motor heeft overigens een vermogen van 140 Pk. Ook deze BMW heeft net als de andere BMW’s nog steeds heel veel knopjes op de midden-console. Van mij mag dat wel wat minder door bv. de rijmodus-knopjes te vervangen door 1 knopje. Of bepaalde knopjes (Home/Media/etc.) op de midden-console te verhuizen naar het touchscreen dat ook weer te bedienen is met een knop op de midden-console. Nu was ik bijvoorbeeld in de vroege ochtend een keer even afgeleid omdat ik een knopje op de midden-console in moest drukken terwijl als die op het display zit ik voor mij uit kan blijven kijken. Onderweg naar de grote kruising heb ik snel even mijn elektrische stoel + buitenspiegels in de juiste stand gezet en als laatste de achteruitkijkspiegel. Ik besloot rechtdoor de kruising over te steken en langs de Trekvliet via Voorburg, Leidschendam en Voorschoten naar huis te rijden. Het regende lichtjes en ik had de automatische ruitenwisser aangezet die gelukkig deed wat ik graag zie. De laatste tijd heb ik zo vaak auto’s gehad waarbij de ruitenwissers stil bleven staan op de stand automatisch. De ruit was dan al helemaal nat maar de regensensor reageerde duidelijk niet met de intervalschakelaar nota bene in de hoogste stand. Al die elektronica maken zelfs zo iets doodgewoons als ruitenwissers er niet beter op. Doe mij maar gewoon een ruitenwisser met drie standen (= interval, normaal en snel) zonder regensensor + software. Voor het stoplicht wachtend langs de Trekvliet zag ik de drie rijmodusknopjes en drukte het Eco Pro-knopje in. De andere twee knopjes heten “Comfort” en “Sport”. Aangezien ik rustig over rustige wegen naar huis reed paste deze Eco Pro rijmodus daar goed bij. De automaat zou dan rustiger op moeten schakelen maar niet dus. In het menu zag ik dat je de motor/stuur/transmissie in twee standen kunt zetten en je raadt het al het stuur en de transmissie stonden in de modus Sport.

Zelfs toen ik de motor/stuur/transmissie van Sport naar Comfort had ingesteld via het centrale display bleef de auto verrassend lekker aanvoelen. Dat deze voorwielaangedreven BMW 1-serie anders zou zijn was ik op voorbereid maar zo anders nee dat was toch wel een verrassing. Het sturen voelt heel neutraal aan en dat is best knap want bij een voorwielaangedreven auto voel je vrijwel altijd meteen dat de voorwielen aangedreven zijn. Op het lange stuk naar Voorburg heb ik de cruise control aangezet en dat bleek zowaar weer eens een normale Cruise Control. De laatste tijd had ik alleen maar testauto’s met ACC’s oftewel Adaptive Cruise Controls. Vanwege het vaak trage en soms zelfs niet reageren van zo’n ACC heb ik liever een gewone Cruise Control zoals deze als ik mag kiezen. De minimum snelheid is 30 km/u en het opplussen gaat met 1 km/u of 10 km/u door het SET-knopje lichtjes aan te tikken dan wel verder door te drukken. Bij Voorburg aangekomen sloeg ik linksaf over het antieke bruggetje langs het oude centrum. Daarna volgt een hele lange klinkerweg met allemaal verkeersdrempels, een uitstekend testtraject dus voor de vering/demping. De eerste verkeersdrempel voelde goed aan redelijk comfortabel en niet te sportief. Op de 2de verkeersdrempel was ik iets te enthousiast en hoorde ik het metaal van het onderstel heel even de klinkers raken. Dat viel me dan toch weer tegen want twee andere hatchbacks die ik eerder getest heb hadden daar geen last van. Blijkbaar slaan de schokbrekers aan het einde van de veerweg door en dat zou toch niet moeten mogen bij zo’n dure auto als deze die inclusief alle opties/BTW/BPM en het rijklaar maken maar liefst 51.065,27 euro kost. Alleen al de BTW + BPM = 12.333,97 euro. Mark je bent niet alleen een pathologische leugenaar maar ook nog eens een vuile dief!

Draaien, kappen en hoeken
Na de lange klinkerweg volgt een wat rare weg met rotondes, smalle haakse bochten en andersoortige bochten. Een prima weg om het stuurgedrag en de wegligging van deze BMW 118iA Executive te testen. In de stand Comfort stuurt de BMW 118iA Executive wat lichter maar nog steeds lekker direct. De wegligging is net als de grip van de 18-inch Bridgestone zomerbanden uitstekend, maar dit valt allemaal nog binnen het normale rijden. Pas als ik de BMW 118iA Executive op de grens ga rijden zal blijken of alles goed op elkaar afgestemd is. Richting Wassenaar rijdend reed er iemand vooraan de file 60 km/u waar je 80 km/u mag. Maar ja ik snap het wel (veel N-wegen zijn 60 km/u geworden) er staat nergens een bord verkeersbord met 80 net als op de N206 richting Katwijk aan Zee. Op de meeste wegen word je dood gegooid met een overdaad aan snelheidsborden en hier staat er zelfs niet één. De enige snelheidsaanduiding die ik gezien heb is de andere kant op en dat is dan ook nog eens zo’n groen N-bordje met klein 80 in de rechter bovenhoek. Op de N44/A44 aangekomen besloot ik het gas er even op te zetten en zag ik dat deze BMW 118iA Executive een 7-traps automaat heeft. BMW heeft ook een 8-traps automaat maar die zit alleen op de vierwielaangedreven M135i xDrive en de 120d xDrive en de M135i xDrive heeft ook schakelpaddles aan het stuurwiel zoals BMW het omschrijft. Ik kom niet vooraan te staan bij het stoplicht maar de auto’s voor mij gaan naar rechts zodat ik de snelweg vrij heb. Ik trapte het gaspedaal en de BMW ging er lekker snel vandoor ondanks het vermogen van maar 140 Pk. Op de afrit Leiden-Zuid remde ik heel laat en dat deed de BMW 118iA Executive goed. Toen ik in de flauwe bocht aan het einde van de afrit extreem laat en keihard afremde voelde ik carrosserie overduidelijk wringen op het onderstel maar dat mag gezien het feit dat de vering/demping aan de comfortabele kant is. Wat mij betreft had de vering/demping dan ook best sportiever gemogen maar ja dat is mijn persoonlijke voorkeur.

Toen ik thuis kwam viel me iets geks op want ik had al een paar keer gemerkt dat de muziek aan bleef staan na uitstappen met het contact uit. Pas als ik de auto op slot deed ging de muziek uit maar toen ik deze keer voor de grap eens het portier aan de passagierskant open deed ging de muziek wel uit. Verder gebeurde er nog iets geks want toen ik mijn motorhelm op de achterbank in de veiligheidsgordel wilde snoeren deed ik per ongeluk de auto op slot met de achterportier nog open. En het gekke is dat de auto inderdaad ook op slot ging en de zijspiegels inklapten. Huh? Als er nog een portier open is hoort de auto toch niet op slot te kunnen of ben ik nou gek. De volgende dag ben ik eerst gaan zwemmen, daarna motor gaan rijden en daarna met mijn zwager samen actie- en sfeerfoto’s gaan maken van de BMW 118iA Executive. Mijn zwager was net als ik positief over het rijden en de wegligging maar toen ik hem de aanschafprijs vertelde van deze uitvoering (inclusief alle opties 51.065,27 euro) schrok hij wel. “Daar heb je dus ook gewoon een Tesla Model 3 voor met nul euro wegenbelasting en veel lagere brandstofkosten want elektriciteit is een stuk goedkoper dan benzine”, zei ik tegen mijn zwager. Verder kun je voor tussen de 33 en 35 mille een 140 Pk sterke Hyundai i30/Kia Ceed in de duurste uitvoering met werkelijk alles erop en eraan én 7 jaar garantie. Kijk dan hou je toch een hele hoop geld over voor andere leuke dingen ja toch niet dan! Ik vrees dat als BMW zo doorgaat ze een probleem hebben want alleen met een mooi Duits logo op de motorkap red je het op een gegeven moment niet meer. Net zoveel auto voor veel minder geld is de enige manier waarop je de steeds fellere concurrentie uit met name het Verre Oosten het hoofd kunt bieden.

DSC* – DTC – EDLC
Zondag was het hoog tijd om dit drietal afkortingen eens goed uit te testen met de nadruk op uit voor de eerste twee. Het regende dus dat was een mooie bijkomstigheid want nat asfalt is altijd leuker dan droog asfalt. Ik twijfelde of ik voor het zwemmen het rondje Space Business Park zou doen of erna. Ik heb toch maar voor na het zwemmen gekozen want dan kon ik meteen naar huis rijden. Die ochtend had ik tijdens het doorlezen van de brochure gezien dat deze uitvoering een zogenaamd EDLC heeft oftewel een Electronic Differential Lock Control. Het veilige eraan is dat het elektronische gedeelte ervoor zorgt dat je altijd binnen de lijntjes blijft zeg maar. Daar waar je met een puur mechanisch Torsen-differentieel als bestuurder in het grensbereik over de nodige rijvaardigheid moet beschikken. Dat grensbereik van een Torsen-differentieel ligt veel hoger dan van een Electronic Differential Lock Control wat het voor een autojournalist en stuk leuker én vooral ook spannender maakt. Het is al een behoorlijke tijd geleden maar ik kan mij nog herinneren dat ik in een Mini gereden heb met een Electronic Differential Lock Control. Na het zwemmen kom ik altijd vanaf de verkeerde kant aangereden dus ik ben eerst even naar het startpunt van mijn rondje SBP gereden. Onderweg naar het startpunt schakelde ik het DTC + DSC uit (knopje kort indrukken is DTC uit en knopje ongeveer 5 seconden ingedrukt houden is ook DSC uit) en drukte op het knopje voor de rijmodus Sport en klapte ik de versnellingspook naar links om handmatig te kunnen op- en terugschakelen. Na het indrukken van het knopje Sport veranderde de verbruiksmeter van rijmodus Eco Pro in een roodkleurige toerenteller. Op de rechte stukken had ik die niet echt nodig daar gaf ik gewoon gas tot aan de toerenbegrenzer want dan schakelt de 7-traps automaat namelijk automatisch op.

Op de rotonde aangekomen schakelde ik de versnellingspook naar voren duwend terug naar M2. Naar voren duwend terugschakelen? Ja inderdaad BMW heeft in plaats van opschakelen naar voren duwend precies voor het omgekeerde gekozen. Opschakelen doe je dus heel onlogisch door de versnellingspook naar je toe te trekken. Ik gaf direct na de rotonde plankgas en dook de haakse rechterbocht in maar er gebeurde weinig. Ik vloog perfect met doorspinnende voorwielen door de haakse rechterbocht heen. Heel even voelde ik de voorkant wat naar links glijden maar dat was echt maar heel even. In de flauwe linkerbocht gaf ik stevig gas en schakelde op naar M3 om vervolgens hard in de remmen te gaan terug te schakelen naar M2 en de BMW 118iA Executive plankgas de vrachtwagenplaats op te hoeken. Heel even dacht ik ja nu gaat het gebeuren maar ook nu weer heel even kort een wegglijdende voorkant en meteen weer strak rechtdoor richting de uitgang. Daar had ik bijna een aanrijding met een auto waarvan de bestuurder totaal niet zat op te letten. Ik zag haar hoofd richting de passagier gedraaid terwijl ik toch echt van rechts kwam. Ik had geen zin in een aanrijding en remde dus maar af en zelfs toen ik vlak voor haar stopte keek ze niet op of om. De S-bocht mislukte daardoor volledig maar gelukkig reed ze rechtdoor en had ik de weg weer vrij. Ik vloog over de lage verkeersdrempel heen en gaf extra gas in M2 voor de haakse rechterbocht met lage verkeersdrempel ervoor. Maar ook nu weer reed de BMW 118iA Executive superstrak op de ideale lijn blijvend door de bocht heen. En zelfs de hoge + allerhoogste verkeersdrempel (ik moest wel fors en op tijd afremmen!) en de blinde rechterbocht waren een eitje. Dit is niet leuk mensen dit is ook niet spannend dit is gewoon veilig.
*Dynamic Stability Control (DSC) met aanvullende functionaliteit – Optimaliseert de stabiliteit van de auto onder alle rijomstandigheden alsmede de tractie bij wegrijden en accelereren. Daarnaast optimaliseert DSC de remwerking door deze te laten anticiperen op de rijomstandigheden.

Fotoshoot
Na mijn rondje Space Business Park ben ik uiteraard nog wel even heerlijk door de opritbocht in ‘t Heen gereden ook weer in de rijmodus Sport met het DTC/DSC uit. Ik reed in M2 op de bocht af en gaf hard en laat naar binnen snijdend plankgas. De BMW 118iA Executive vloog constant tegen uitbreken aan door de opritbocht heen. Perfect hoor maar o zo saai! Om het af te leren ben ik toch nog even over de rotonde + S-bocht naast het voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heen geknald. Jep geknald want ik had de gehele weg vrij tot ver voor de rotonde en ver na de S-bocht. Dit was misschien wel het leukste en beste moment in de BMW 118iA Executive tot nu toe, eindelijk gleed-ie dan eindelijk weg op en vlak na de rotonde maar dat kwam vooral door de hoge g-krachten die domweg de auto door de grip van de banden heen drukken waardoor de auto gaat glijden. Nu had ik eindelijk het gevoel de auto echt helemaal op de grens te rijden. Heerlijk! Als toetje ben ik nog even lekker strak door de S-bocht onder de N206 heen gereden en ook die lastige afknijpbocht aan het einde van de S ging uitstekend. Op de slingerdrempels naast de verkeersheuvels heb ik nog even een speciale vering/demping-test gedaan, dat is een test als geen enkele andere vering/dempingtest. Misschien wel de lastigste voor een auto omdat de auto heen en weer geslingerd wordt en dus naast het in- en uitveren tegelijkertijd ook een zijdelingse beweging moet uitdempen. En dat allemaal samen tegelijkertijd is een stuk lastiger dan alleen maar een verkeersdrempel. De BMW had er niet echt serieus moeite mee maar ik voelde het wel duidelijk en dat bij een lagere snelheid dan bijvoorbeeld de Mazda 3 SkyActiv-X 180. Een vergelijkbare hatchback die ik een week eerder heb getest. Dit klopt perfect met mijn beoordeling dat de vering/demping aan de comfortabele kant is. Iets sportievere vering/demping had deze BMW 118iA Executive dan ook een stuk spannender gemaakt qua wegligging naar mijn mening.

Na het middageten ben ik naar mijn zwager gereden om foto’s te maken op een plek waar ik al een behoorlijk tijdje niet meer was geweest. Door de witte kleur en de meerspakige wielen zijn de foto’s erg naar mijn zin geworden, er is echt geen lekkerder gevoel naast het testen van een auto dan een mooie actiefoto(‘s) maken. Wat dat betreft ben ik nog steeds blij dat ik ooit ben begonnen met fotograferen van auto’s en dan specifiek actiefotografie. In het begin heb ik ongelofelijk lopen klooien maar nu kan ik mijn digitale spiegelreflexcamera blindelings volledig handmatig instellen op de juiste instellingen. Na de fotoshoot zijn we nog even naar De Vlietlanden gereden want ik wilde mijn zwager de fly-overs laten zien van de nieuwe Rijnlandroute. Op deze totaal overbodige snelweg sta je straks in een lange tunnel in de file jezelf te vergiftigen met dank aan onze extreem domme politici. Het is ronduit lachwekkend hoe dom onze politici zijn wat betreft vervoer in dit land. Overal staat het muurvast en heel vaak is met simpele en goedkope oplossingen een betere doorstroming te creëren. Ik weet nog goed dat ze een paar jaar geleden de A4 hebben verbreed bij Leiderdorp. Ik keek precies op dit punt op de A4 vanuit mijn werkplek en alles wat wij zagen was juist een verslechtering van de doorstroming na de verbreding. Dat kwam omdat verderop een flessenhals behouden was gebleven en ja dan loopt het verkeer uiteraard daar weer vast en daarachter bij de verbreding dus ook. Ik vroeg me toen dus echt af welke clowns dit hebben bedacht onder supervisie van welke apen? Die heb ik overigens gejat van een medewerker van Boeing die over het dodenvliegtuig de Boeing 737 Max heeft gezegd: “This airplane is designed by clowns, who in turn are supervised by monkeys.”

Kofferbak
Nadat ik mijn zwager thuis had gebracht ben ik de Samsonite kofferset gaan fotograferen want het zou vandaag nog droog blijven. Ik gokte dat de standaard hatchback kofferset erin zou passen maar dat bleek niet zo te zijn. Wel pasten er 2 extra 13-liter beauty-cases in dus 50 – 26 = 24 liter minder dan de standaard hatchback kofferset. Onder de verstelbare maar helaas niet verwijderbare bodemplaat past nog wel de nodige zachte bagage (zo’n 60 liter aan zachte bagage) waardoor de bagageruimte uiteindelijk toch weer groter is dan ik gedacht had.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter + 3×13-liter

Naar huis rijdend probeerde ik mijn nieuwe iPod even uit via de Bluetooth en dat ging prima. De harman/kardon audio klinkt goed (heeft trouwens ook Spotify) maar er zijn tegenwoordig andere uitstekende audiomerken zoals Focal of de naamloze audio van Tesla die net zo goed of nog beter zijn en waar je niets extra’s voor hoeft te betalen. De dagen erna ben ik heerlijk op en neer naar werk gereden en dan is het heerlijk als je elke ochtend in een auto kunt stappen met stuur- en stoelverwarming. Dat knopje van de stuurverwarming zat overigens geniaal goed verstopt want recht voor je neus onder op het stuurwiel. Wat betreft de knopjes moet ik ook in navolging van de BMW 330iA Sedan alweer concluderen dat die wel erg goedkoop overkomen. A zitten er teveel knopjes op de midden-console en B beweegt de hele rij knopjes mee als je bv. een rijmodus-knopje indrukt. Ik vind dat echt niet kunnen in een auto van deze prijs.

Verder viel het me trouwens nog mee dat de grille op de 1-serie niet zo extreem groot uitgevallen is als die van de 7-serie. De Chinezen vinden dat erg mooi maar ik heb nog niet één persoon in mijn omgeving gehoord die deze grote grille mooi vindt. Eerlijk gezegd was ik wel verrast over mijn conclusie na amper 3 dagen rijden. Maar ja ik ga het niet mooier maken dan het is want wat heb je daaraan? Een auto-importeur over de bol aaien alleen maar omdat je auto’s wilt kunnen blijven testen vind ik echt de slechtste reden die je wat mij betreft kunt verzinnen. Zo kreeg ik laatst een mailtje van een lezer met de vraag wanneer ik de Audi A3 1.0 TFSI Sportback zou gaan testen. Mijn antwoord was dus kort en simpel ik test nooit meer een auto van VAG (= Volkswagen AG) dus geen Volkswagen, Audi, Seat of Skoda omdat ik in 2009 en 2012 had kunnen verongelukken met een Volkswagen en een Skoda vanwege een software bug in de EDC (=elektronische demping) respectievelijk de EPS (stuurbekrachtiging) waardoor beide auto’s onbestuurbaar raakten. Een paar maanden na het VW-testverslag een mail van een lezer die samen met zijn vrouw bijna verongelukt was in een Audi Q7 (zijn auto verdween daarna achter slot en grendel bij Pon, huh?) ook vanwege een software bug in de elektronische demping. En in de jaren die volgden kreeg ik meer van dat soort verhalen te horen en heb ik twee verhalen geschreven voor het Belgische blog Doorbraak over levensgevaarlijke software bugs in auto’s. Omdat Pon een en ander zeer slecht afgehandeld heeft – die zaak uit 2009 liep namelijk nog steeds toen mij in 2012 het volgende incident overkwam – heb ik na weer een incident besloten nooit meer een auto van hen te testen. Een mensenleven telt totaal niet voor deze auto-importeur was mij intussen wel duidelijk geworden kijk maar naar het sjoemeldiesel-schandaal waar in eerste instantie ook niemand verantwoordelijkheid voor wilde nemen. Op de laatste werkdag heb ik op de A44 nog even het gaspedaal diep ingetrapt en 170 km/u op de teller gehaald.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

8,5 seconden

Topsnelheid

213km/u

Vermogen

103(140)/4.600-6.500 kW (pk)/rpm

Koppel

220/1.480-4.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.499 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

EDLC

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,0-7,1 liter/100 km

Snelweg

4,3-4,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,3-5,4 liter/100 km

C02 uitstoot

113 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.319 mm

Breedte

2.081 mm

Hoogte

1.434 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.565 mm

Spoorbreedte achter

1.565 mm

Massa leeg

1.265 kg

Max. toelaatbare massa

1.845 kg

Laadvermogen

580 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

inhoud bagageruimte

380 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand