Autotests | autotesten en rij impressies | autotesten.nl

Mazda 3 Luxury SkyActiv-X 180 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland



Dieselende benzinelaar

Samenvatting
Ja hoe zal ik deze auto omschrijven? Elke avond als ik achter mijn Macbook Pro ging zitten wist ik gewoon echt niet wat ik op moest schrijven. Hoe kan het ook anders want een auto die zo subliem is als deze Mazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury 6MT daar kun je ook niet anders dan zo goed als niets opschrijven. Misschien had ik elke dag een ander woord (=synoniem) voor goed, subliem etc. boven een alinea moeten zetten en daar onder dan steeds een ander onderdeel van deze auto bespreken. Het begint al bij het dieselende benzine-motorblok dat ongelofelijk lekker ronddraait en let wel 180 Pk en 224 Nm zonder turbo. Ja en dan vervolgens die handgeschakelde 6-versnellingsbak die is zo belachelijk goed dat ik ging fantaseren (ik moet toch wat opschrijven niet dan) over een elektrische Mazda 3 met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Alle elektrische in serie geproduceerde auto’s hebben namelijk een singlespeed versnellingsbak maar ik heb ooit lang geleden in een soort van Donkervoort-achtige eigenbouw elektrische auto met een handgeschakelde versnellingsbak gereden en dat was werkelijk de allerleukste auto waar ik ooit in heb gereden. De zit in de bestuurdersstoel van deze Mazda 3 is subliem of beter gezegd de ergonomie klopt werkelijk tot op de millimeter precies. Verder past in de kofferbak exact de standaard hatchback kofferset de zitruimte achterin is prima, de Bose audio is goed en mooi (vooral de speakers in de portieren) en goed dus ik ben gewoon een zeer tevreden autojournalist mag ik wel zeggen.

Plus: Niets
Superplus: Interieur – SkyActiv-X Motorblok – Stuurgevoel – Versnellingsbak – Wegligging

Min: Waar blijft die elektrische uitvoering van de Mazda 3?

Testverslag
Dit is niet zomaar een auto maar een geheel nieuw uniek concept dat nog geen enkele andere autofabrikant in serie-productie heeft weten te nemen behalve Mazda dus. Ik keek naar het kenteken op de sleutel en zag recht voor mij uitkijkend dat de sjieke ietwat mysterieus uitziende Mazda 3 voor mijn neus een dikke week van mij zou zijn. Na het inspecteren van het zeer fraaie zwart met dieprood lederen interieur en afstellen van stuur/stoel/spiegels kon ik op de startknop drukken. In de gewone SkyActiv-G auto’s van Mazda voelde ik aan het warmlopen dat de SkyActiv-techniek anders werkt dan bij een gewone auto met een gewone benzinemotor. Bij deze nieuwe SkyActiv-X motor voelde ik niets geks alles voelt normaal aan. De techniek van de SkyActiv-X komt erop neer dat je grotendeels als een diesel op benzine rijdt dus door middel van zelfontbranding. Maar indien nodig kan een bougie altijd bijspringen wat als voordeel heeft dat het door Mazda bedacht systeem altijd werkt en het nooit af laat weten. Voordeel hiervan is dat dit 2-liter motorblok zonder turbo een vermogen van 180 Pk en een koppel van 224 Nm eruit weet te persen. Het koppel mag dan lager zijn dan van een diesel maar het wordt wel gehaald bij een veel lager toerental dan een vergelijkbare G-benzinemotor van Mazda. Verder beschikt deze Mazda 3 SkyActiv-X standaard over het zogenaamde Mazda M Hybrid-systeem, dat de motor ondersteunt in zwaardere omstandigheden. Het Mazda M Hybrid-systeem beschikt over een generator, die de opgewekte capaciteit van het afremmen opslaat in een lithium-ion batterij. Zo zorgen we dat alle elektronische systemen in de auto blijven werken. Daardoor is er geen extra belasting voor de brandstofmotor en behoud je de maximale prestaties. Zo maakt Mazda de nieuwe Mazda 3 zuiniger dan ooit.

Nou rijden maar dan binnendoor via Waddinxveen, Boskoop en Hazerswoude-Dorp en de N11 naar huis. Ik was dolblij dat ik een handgeschakelde versie mee had gekregen want de handbakken van Mazda zijn werkelijk subliem qua soepelheid en precisie. Het rijden ging lekker en eenmaal buiten de bebouwde kom schakelde ik op naar de 6de versnelling en zette de Adaptive Cruise Control (met en zonder drive assist) vast op 80 km/u. Dat de SkyActiv-X motor een hoog koppel heeft merkte ik aan het feit dat ik met 55 km/u al in de 6de versnelling kon rijden. De motor draait dan 1.250 toeren maar dat is dus geen enkel probleem. Ik nam de rotondes op mijn snelle manier over de rotonderand heen rijdend en dat ging erg lekker. Bij de N11 aangekomen draaide ik snel en strak via de twee haakse rechterbochten de weg op. Ondertussen was ik alweer zo doodziek van alle veiligheidssytemen dat ik maar eens door het Menu ben gaan scrollen om alles uit te zetten. Dat bleek gelukkig zo gepiept en zo reed ik vrolijk met 100 km/u richting de A4. Na het stoplicht voor de Heineken trok ik in de 1ste drie versnellingen even ver door tot bijna in het rood maar ook hier geen enkel andersoortig geluid/gevoel te ontdekken aan de SkyActiv-X motor. De oprit naar de A4 had ik helaas niet vrij maar gelukkig ging de auto voor mij de A4 op en kon ik daarna even gas geven tot aan de afslag naar de Europaweg. Ik nam de afslag met hoge snelheid en dat is geen enkel probleem voor deze Mazda 3 SkyActiv-X met uitstekende vering/demping en jawel eindelijk weer eens Bridgestone-(winter)banden.

Kofferbak
Omdat ik mijn pocketcamera was vergeten ben ik eerst maar thuis gaan eten en ben daarna naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Er bleek exact de standaard hatchback kofferset in te passen, gewoon goed dus voor dit formaat hatchback.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Daarna ben ik weer naar huis gereden maar heb nog wel even de tank vol gegooid zodat ik meteen een goede verbruiksmeting zou hebben de eerstvolgende tankbeurt. Het rijden in deze Mazda 3 is exact zoals het bij Mazda past = subliem in alle facetten: design/driveability/sturen/6-versnellingsbak/wegligging/zit. Omdat ik mijn USB-stick met MP3-songs was vergeten ben ik die even gaan halen op zolder. Maar plotseling bedacht ik me dat ik beter mijn nieuwe iPod kon proberen aan te sluiten via Bluetooth om te kijken of dat fijner is. Ik heb voor de zekerheid ook het USB-kabeltje meegenomen maar dat vond ik niet fijn want dan kun je gek genoeg niet door de songlist scrollen. Daarna heb ik ‘m via de Bluetooth aangesloten wat vrij snel ging maar ook dan kun je niet via het display door de songlist scrollen maar wel weer handmatig op de iPod zelf. Beetje gedoe allemaal maar goed het werkt en daar gaat het om. De Bose audio klinkt prima en vooral de speakers in de voorportieren met hun metalen bekleding zien er erg fraai uit. De bediening van een (NavSat) en ander (Veiligheidssystemen) gebeurt via een centrale knop en werkt uitstekend. Het enige waar ik even naar moest zoeken was het op “0” zetten de tripmeter maar dat knopje bleek verdorie vlak voor mijn neus te zitten. Met je neus kijken is dan ook niet voor niets ooit door iemand bedacht. Ik heb uiteraard zoveel mogelijk veiligheidssystemen uitgezet want zodra ik iets te laat remde – ik ben en blijf een echte motorrijder – was het weer feest en greep de autonome remassistent keihard in en stond ik zomaar spontaan even stil voordat ik weer verder kon rijden. Ik zet dit niet meer bij “Min” want het overkomt me tegenwoordig elke week meerdere keren in een testauto. Je kunt je dan ook afvragen wie er hier iets fout doet want ik rem al jaren laat en pas sinds 2019 heb ik echt serieus last van auto’s die naar mijn mening te snel zelf afremmen.

3/1/20
Het was de laatste vakantievrijdag dus mijn laatste officiële vakantiedag en een vrije dag voor mijn zwager die het weekend moest werken. Het werd dus alles of niets want het zou gaan regenen en nog eens regenen en maar heel even droog zijn. En ik ga het jaar niet beginnen met de enige auto waarvan ik niet zelf de actie- en sfeerfoto’s heb gemaakt. Dat gebeurt gelukkig maximaal één keer per jaar en laat dat alsjeblieft zo blijven. Om 10.00u gingen we van kiet en mijn zwager was direct lyrisch over deze Mazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury 6MT. Zit lekker, ziet er fraai uit van binnen, schakelt fantastisch afijn als mijn zwager en ik het allebei unaniem eens zijn dan is een testauto ook écht goed! De fotoshoot duurde iets langer dan gepland maar goed de foto’s waren best oké gezien het grauwe en druilerige weer. Nadat ik mijn zwager thuis had gebracht ben ik nog even naar Ab Motoren gereden om een besteld onderdeel voor mijn motor op te halen. En omdat ik dan toch dicht in de buurt was heb ik maar even een rondje over het rotondecircus gereden. Ik had werkelijk geen idee of het spectaculair zou aanvoelen dan wel dat deze Mazda 3 zo goed is dat alles als vanzelf zou gaan. Een vermogen van 180 Pk is ruim voldoende om in combinatie met een handgeschakelde 6-bak dikke pret te hebben. Op de koeienrotonde voelde het al lekker aan, ik vloog heel mooi glijdend over de rotonderand heen.

Op het rechte stuk naar de volgende rotonde zette ik het ESP/TRC uit en sloeg rechtsaf richting de A4. Bij de haakse rechterbocht aangekomen schakelde ik terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas. Er gebeurde niet veel in de zin van weinig spectaculairs, de voorwielen spinden wel door maar dankzij de G-Vectoring Control Plus voelde het allemaal heel erg gewoontjes aan. Je grootmoeder zou dit nog maar haar ogen dicht kunnen doen bij wijze van spreken. Om er toch zeker van te zijn dat ik er alles aan gedaan had om de grens op te zoeken deed ik nog een rondje over het rotondecircus. Op de ovale rotonde zit een mooi punt waar ik dat uit kan testen maar over de rotonderand heen vliegend naar de binnenring snijdend plankgas gevend in de 2de versnellingen gebeurde er wel iets maar spannend nou nee. Dus op de grote rotonde besloot ik op de buitenring met iets hogere snelheid in de 2de versnelling het gaspedaal op de bodem te trappen. Dit motorblok mag bijna 7.000 toeren draaien dus dat wil wel met 180 Pk. Dit was de eerste keer dat ik het gevoel had ja nu gaat ie eindelijk zwaar voorwieldriftend over het asfalt. Een heerlijk gevoel maar zelfs nu had ik nog steeds iets van het voelt ook in het grensbereik erg veilig aan dankzij het G-Vectoring Control Plus en de uitstekende 18-inch Bridgestone Blizzak LM005 winterbanden.

Stoel iets naar voren
Toen ik zondagochtend 3 familieleden in de Mazda mee moest nemen bleek dat geen enkel probleem. De passagiersstoel moest wel een behoorlijk eind naar voren (ik had de passagiersstoel nog niet versteld) want er had blijkbaar een heel erg lang persoon rechts voorin gezeten. In de normale stand kan er dus een normaal persoon ruim voorin en ruim achterin zitten. Het interieur werd ook door iedereen mooi bevonden, iedereen vond dat de Mazda 3 lekker rijdt kortom goed gekeurd door de Keuren-familie. Na het zwemmen en de lunch heb ik ‘s middags een zuinigheidsrit gemaakt want ik moest en zou weten hoe zuinig dit SkyActiv-X motorblok van 180 Pk is. Het aftanken leverde een 1:12,3 op + 10 procent voor de winterbanden = 1:13,53 wat behoorlijk is. Maar ja ik had stevig door gereden en in een auto met 180 Pk is dat dan ook een te verwachten verbruik. Na het juiste knopje voor de Adaptive Cruise Control ingedrukt te hebben – er zijn twee knopjes 1 met en 1 zonder stuurhulp – kon ik gaan rijden. Op de N206 mag je nog een kort stukje 100 km/u rijden maar ik zet de snelheid altijd meteen vast op 80 km/u. Het rijden ging lekker en bij De Zilk aangekomen hield ik in de haakse rechterbocht de snelheid hoger dan normaal omdat de wegligging van deze auto gewoon erg goed is. De bocht ging zo mooi strak dat ik iets had van dat had nog harder gekund.

Daarna bleef het lekker gaan alleen had ik weer eens de pech van een fossiel voor mij. Maar ach even verderop in Vogelenzang is een lange 30-zone dus daar moet ik sowieso rustig aan doen. Op de bomenweg moest ik op de ‘rem’ blijven rijden want het fossiel reed helaas nog steeds voor mij. Het afremmen op de motor van deze speciale benzinemotor viel trouwens erg tegen, zelfs als je een versnelling te ver terugschakelt is het nog steeds niet geweldig. Helaas was het druk op de weg naar Zandvoort en dus moest ik op de T-splitsing remmen. Voordeel van deze auto is dat je ‘m erg laag in toeren kunt rijden dus 4de versnelling 40 km/u – 5de versnelling 50 km/u – 6de versnelling 60 km/u en dat steeds bij rond de 1.200 tot 1.300 toeren. In Zandvoort aangekomen vloog ik lekker door al mijn favoriete bochten en rotondes heen. Eigenlijk is het best jammer dat ik zo zuinig moet rijden want soms zou ik echt net even wat meer gas willen geven in een bocht maar ja alles voor een laag verbruik! Op de weg over de boulevard was het ook weer langzaam rijden vanwege een fossiel en ik moest remmen bij de voetgangersoversteekplaats voor de bushalte bij Bloemendaal aan Zee… ja dat bestaat ook. De duinenweg ging lekker want daar mag je 80 km/u en kon ik iedereen inhalen want de meeste automobilisten halen dat niet in de flauwe bochten. De terugweg naar Katwijk aan Zee ging lekker en uiteindelijk heb ik maar 5 keer geremd en dat viel mij mee gezien de drukte op de weg. Het verbruik kwam uit op 1:22 + 10 procent compensatie voor de winterbanden = 1:24,2 en dat is iets beter dan de opgegeven 1:23,8 in de online brochure.

Snelwegzuinigheidsrit
Sinds ik de snelwegzuinigheidsritten ben begonnen ben ik op zoek gegaan naar het beste stuk snelweg waar ik niet alleen zo constant mogelijk 100 km/u kan rijden maar ook exact een afstand van 100,0 km. Geloof het of niet maar dat is me gelukt, via de A44 -> A4 -> A5 -> A10 -> A8 eraf bij Zaandam en dezelfde weg weer terug. Ik kan mij niet heugen zo’n mooie constante snelwegzuinigheidsrit te hebben gemaakt als deze maandagavond in de Mazda 3 SkyActiv-X 180 Luxury. Werkelijk alles ging perfect alhoewel ik een paar keer de Adaptive Cruise Control uit moest zetten omdat ik anders in de problemen zou komen. Deze Adaptive Cruise Control reageert zelfs bij maar 1 afstandsblokje al vrij snel ondanks dat de afstand tot de voorligger op dat moment nog behoorlijk groot is. En een steeds wisselende gasreactie door afremmen/optrekken bevordert nou niet bepaald een laag verbruik. Dus na een perfecte snelwegzuinigheidsrit was ik benieuwd wat het verbruik zou zijn. Het verbruik viel mij iets tegen met exact 1:19 + 10 procent voor de winterbanden = 1:20,9. Dat is slechter 3,3 km minder dan de gewone zuinigheidsrit en dat vind ik best veel maar goed voor een 2-liter motor met 180 Pk is het een gewoon een net verbruik.

Bonusritjes
De volgende twee dagen ben ik heerlijk op en neer naar werk gereden vooral genietend van de omgeving want er viel niets meer te testen voor mij. Nou oké de topsnelheid dan maar laar ik dat maar niet doen want ook al zie je nog amper politie rijden dat risico ga ik dan toch niet nemen. Wel heb ik aan het begin van de A44 nog even vol doorgetrokken vanaf het stoplicht, een soort van heel lang stoplichtsprintje zeg maar tot de afrit Leiden-Zuid. Vol doortrekkend tot steeds net voor de toerenbegrenzer (dat doet het SkyActiv-X motorblok echt met groot gemak) was de Mazda 3 sneller dan ik verwacht had. Vlak onder de fietsbrug tikte ik de 180 km/u in de 6de versnelling aan, heel even maar want daarna ging het gas er direct weer af. Uiteraard heb ik vlak voor de afrit nog even gas gegeven zodat ik kon kijken wat de Mazda 3 zou doen als ik in het laatste flauwe bochtje van de afrit heel hard in de remmen ging. Omdat de wegligging van deze auto erg goed is remde ik extreem laat en dat heb ik geweten want ik het was echt bijna te laat, ha, ha. Zonder enige zwabber in het onderstel reed ik op de haakse rechterbocht af aan het einde van de afrit. Ik moest zelfs de haakse rechterbocht afsnijden over de kinderkopjes om goed uit te komen. Donderdag moest de Mazda 3 weer terug naar Waddinxveen en toen ben ik via de A4/N11 gereden. Met name de opritbocht naar de A4 ging lekker maar de S-bocht van de A4 naar de N11 was nog lekkerder. De hoge g-krachten hier maken deze bocht altijd weer spectaculair zeker het tweede gedeelte. De Mazda 3 hield zich werkelijk uitstekend ondanks dat ik volledig in het grensbereik zat qua bochtensnelheid + g-krachten. Op weg naar de importeur heb ik nog even de NavSat ingeschakeld omdat er een stuk weg tussen Boskoop en Waddinxveen is waar ik altijd twijfel of ik rechtdoor of driekwart over de rotonde moet. Deze Luxury-uitvoering heeft een Head Up Display en dat is erg fijn want dan hoef je niet steeds op het grote display te kijken. De NavSat geeft alles prima aan en ik twijfelde dan ook geen enkele keer welke kant ik op moest. En zo kwam er een einde aan een erg leuke testweek met een hele fijne en vooral ook verrassend fantastische auto. Resultaat is een kort maar krachtig testverslag zoals ik ze niet vaak schrijf.

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,2 seconden

Topsnelheid

216km/u

Vermogen

132(180)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

224/3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Differentieel

G-Vectoring Control Plus

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,38 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,4 liter/100 km

C02 uitstoot

103 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.460 mm

Breedte

2.028 mm

Hoogte

1.435 mm

Wielbasis

2.725 mm

Spoorbreedte voor

1.570 mm

Spoorbreedte achter

1.580 mm

Massa leeg

1.295 kg

Max. toelaatbare massa

1.929 kg

Laadvermogen

634 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

327 liter

Bandenmaat

215/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand