Bay-My-Way – Sterk!
Je zou bijna denken, BMW, 1-serie, Coupé, dus een goedkope BMW…… Nou vergeet het maar want deze 123d Coupé is verre van goedkoop maar daarentegen gelukkig wel beresterk en uitermate efficiënt. 204 Pk en een hele dikke 400 Nm uit slechts 2-liter cilinderinhoud mag je gerust behoorlijk heftig noemen voor een dergelijk ‘autootje’. Maar ja dat heeft BMW dan ook heel erg goed aangepakt, een geheel aluminium motorblok (maar liefst 17 kilo lichter als zijn voorganger!) en een twin-turbo maken deze waarden mogelijk. Dat dieselauto’s tegenwoordig zelfs in de racerij gemeengoed zijn blijkt bijvoorbeeld mooi in het WTCC waar diesels al de nodige overwinningen opgeëist hebben. Wie had dat gedacht tot voor nog maar een paar jaar geleden. Het fijnste van het rijden met een diesel is natuurlijk de acceleratie vanuit een bocht. Met slechts weinig toeren heb je al zoveel koppel voor handen dat je bijna letterlijk afgeschoten wordt bij het uitaccelereren. Verder vind ik een diesel persoonlijk veel fijner bij hoge snelheden zoals op bijvoorbeeld de Duitse Autobahn. Een diesel draait, eenmaal op temperatuur, gewoon lekkerder rond en hoe heter hoe beter geldt hier ook nog eens. Waar een benzinemotor bij hogere temperaturen slechter gaat presteren is dat bij een diesel juist niet het geval. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het zelfontbrandingsprincipe van een diesel.
ED
Na een paar dagen rijden begon ik me af te vragen of iedereen nou zo naar deze BMW 123d keek vanwege dat groot geschreven “Efficient Dynamics” op de zijkant of omdat ze echt zagen dat dit de nieuwe en nog weinig geziene 123d is misschien was het wel beiden. Hoe dan ook is deze 123d Coupé een opvallende verschijning met zijn mooie aparte rode kleur. Het was alweer een tijdje geleden dat ik in een BVMW heb gereden dus het was weer even wennen aan dat typische BMW-gevoel. Dat bedoel ik absoluut niet negatief maar juist positief. Ook deze BMW is mooi afgewerkt en waar je ook kijkt je ziet nergens foutjes of missertjes in het interieur. Ik was wel verrast dat ik dit keer voor het eerst geen lederen bekleding aantrof maar gewone stoffen bekleding. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook wel erg mooi vindt maar leer heeft toch wel mijn voorkeur.
Wat betreft het dashboard kan ik kort zijn dat is nog steeds hetzelfde als in de 120d die ik twee jaar geleden heb getest. Gewoon erg goed en zeer compleet. Wel is er nu de mogelijkheid om dagrijverlichting via de boordcomputer aan te zetten. Ook nog steeds erg leuk is de welkomstverlichting waarvan verlichting in de deur handgrepen erg grappig en mooi tegelijk is. Dit keer heb ik ook maar even de bluetooth telefoon-mogelijkheid uitgetest, alleen de laatste programmeerstap was me eerste instantie even onduidelijk maar zit ie er één keer in geprogrammeerd dan is het een eitje. En ik moet eerlijk zeggen dat het ook zonder handleiding prima te doen is mbv. het fantastische iDrive-systeem. Complimentje aan BMW hiervoor en vooral omdat het audio-systeem weer eens lekker mijn MP3 cd-roms op wilde eten zonder uit te spugen maar nog beter ze ook af wilde spelen. De laatste had ik te vaak een testauto die daar geen zin in had en daar baalde ik behoorlijk van want zoiets hoort intussen toch standaard te zijn. Wel jammer dat de USB-aansluiting mijn iPod niet herkende. Okay mijn iPod is Mac-geprogrammeerd maar dan moeten ze niet schrijven dat ik mijn iPod aan kan sluiten dan moet je schrijven alleen Windows geprogrammeerde iPods aangesloten kunnen worden.
Auto-Start-Stop-functie
Volgens mij is er heel lang geleden een ander automerk (=Volkswagen type Golf CL Diesel Eco uit 1994) geweest met een automatische start-stop-functie. Ik meen me te herinneren dat dit systeem toen een hele zachte stille dood is gestorven want volgens mij is het daarna lange tijd niet meer toegepast. Grappig is dat deze Golf amper 100cc cilinderinhoud minder had als deze BMW maar daar slechts 64 Pk en 124 Nm uit wist te halen. Dit even te vergelijking wat er in amper 14 jaar is veranderd. Tsja wat vind ik van dit systeem? Persoonlijk vind ik het een prima systeem want het werkt inderdaad supersnel, zodra de motor uitvalt (in neutraal en met de voet van de koppeling) is het indrukken van het koppelingspedaal genoeg om de motor weer supersnel aan te laten slaan, de 123d snel in de eerste versnelling te zetten en weg te rijden.
Naast deze functie heeft BMW ook nog een andere leuke functies en dat is oa. dat de dynamo ‘losgekoppeld’ wordt tijdens accelereren. Dat scheelt weer verlies aan vermogen net als het feit dat er maar één getande riem is in plaats van twee zoals bij de meeste auto’s. Verder wordt de accu alleen opgeladen tijdens het afremmen (=Brake Energy Regeneration) en tijdens ‘overschrijdingsfases’. Achterin de kofferbak zit trouwens een tweede accu waarin zeg maar reserve-energie wordt opgeslagen voor het geval deze energie nodig is ivm. onvoorziene omstandigheden. Mooi toch!
Fette FAF
Na een aantal dagen in de eerste versie van de 120d gereden te hebben was ik zwaar onder de indruk van deze 164 Pk sterke diesel. Intussen is diezelfde 120d vernieuwd en gegroeid naar 177 Pk maar hebben ze er ook een nieuw model bij met dezelfde dieselmotor maar dan met 204 Pk. In eerste instantie had ik zoiets van 204 Pk? Eigenlijk wilde ik het niet echt geloven, eerst rijden dan geloven dacht ik bij mezelf. Na de eerste relatief rustige dag had ik nog steeds zoiets van mwah valt best mee. Nou dat was dus echt helemaal fout gedacht. Deze 123d gaat er echt vandoor in de zin van 3-2-1 GO! Van 800 toeren tot aan het rode gebied (dat begint bij 4.500 toeren) is het echt 1 grote lange krachtsexplosie die eigenlijk veel te vroeg ophoudt. Het lekkerste blijft natuurlijk het ongelofelijk brute koppel waarmee je echt bijna alle auto’s in je spiegel ziet verdwijnen na één bocht dan wel een paar bochten.
Zelfs in de derde versnelling trekt deze 123d nog steeds bijkant de banden van de velgen. En ook in de vierde versnelling sta je nog steeds versteld van de bottom-power. In vijf wordt het minder en in zes nog minder tenzij je de 123d in alle versnellingen doortrekt dan trekt ie in vijf en zes wel weer heerlijk door. En bij hernemingen met de cruise-control aan dan gaat de 123d er echt als een speer vandoor, echt geweldig! Grappig alleen dat tot nu toe helemaal niemand (dus echt geen enkele monteur of auto-importeur) mij uit kan leggen waarom een handgeschakelde auto er bij “resume” van de cruise-control sneller vandoor gaat dan dat je zonder cruise-control met gewoon gas geven zou kunnen. Iedereen die ik het vertel beaamt mijn verhaal maar niemand weet het juiste antwoord. Met een automaat zou dit verhaal volledig logisch klinken maar met een handgeschakelde bak klinkt het totaal onlogisch. Na een discussie op de redactie houden wij het erop dat de computer bij “resume” werkelijk perfect optrekt naar de eerder ingestelde snelheid, iets wat je met je voetje absoluut niet na kan doen waardoor het dus sneller gaat.
Naar de maan pissen
Ik heb me ooit eens laten vertellen dat als je zou kunnen pissen met de druk van het injectiesysteem van een common rail dieselmotor dat je dan in één recht straaltje van de aarde naar de maan zou kunnen pissen. Mooi toch! Een andere minder leuk voorbeeld is dat als je een straaltje water met een druk van 2.000 bar (de inspuitdruk van deze BMW 123d) op je hand zou zetten dan dat waterstraaltje dwars door je hand heengaan. Ga maar eens na 2.000 bar dat is werkelijk een immense druk. Tot voor kort mocht je blij zijn als je dieselauto 1.350-1.500 bar inspuitdruk haalde maar daar hebben de techneuten van BMW dus weer een dikke 500 extra bars aan weten toe te voegen. Voordeel van deze zeer hoge inspuitdruk is niet alleen de nog betere verneveling van de diesel in de verbrandingskamer maar tevens ook dat de compressieverhouding omlaag kan. Een lagere compressieverhouding scheelt weer dieselklop-dB’s en ga zo maar door. Techniek met louter mooie voordelen oftewel Efficient Dynamics.
Bochtenwerk met een achterwielaandrijver
Na de vele 4WD en voorwielaangedreven auto’s was deze 123d een welkome afwisseling. Ik baal er wel nog steeds van dat ik niet kan driften maar daar gaat dit jaar dus verandering in komen want ik ga een driftcursus volgen samen met een andere redacteur. Echt hoognodig wil je met uitgeschakelde DSC het gas echt hard in kunnen trappen. Maar ook met DSC aan kun je een hoop lol hebben met deze achterwielaandrijver. Strak en scherp sturen is iets wat deze 123d misschien nog wel beter doet als een 3- of 5-serie van de 2.0 liter dieselversie want qua Pk’s doet ie niet voor ze onder – hij heeft zelfs 27 Pk meer!- maar deze 123d weegt wel minder als een 3- of 5-serie! Wat ik vooral lekker vind aan deze 123d is het lekkere dikke stuur dat heel nauwkeurig en precies doorgeeft wat er met de wielen op het wegdek gebeurt als je aan het rijden bent. Je kan met deze 123d heerlijk sportief rijden zonder dat je een direct op een verbruik van dik onder de 1:10 terecht komt zoals bij veel andere automerken met krachtige diesel motorblokken wel het geval is. Bij stevig doorrijden kwmam ik nog met gemak op 1:14.
Wat echt overduidelijk anders en vreemd aanvoelt in vergelijking met een voorwielaangedreven auto is het nemen van mini-rotondes. Met een voorwielaangedreven auto is de aangedreven voorkant al bijna de rotonde af als je het gas erop zet terwijl met een achterwielaangedreven auto de aangedreven achterkant op zo’n moment nog op de rotonde is als je het gas erop zet. Dat verschil voel je dus overduidelijk als je in deze 123d rijdt. Ik moet overigens wel zeggen dat deze 123d stukken echt stukken beter aanvoelt als die eerste 120d (de 120d is reeds vernieuwd). Die eerste 120d voelde namelijk wat vaag aan van achteren. Als je dan serieus sportief aan het rijden bent voelt dat niet lekker aan, met name bij oneffenheden in bochten en ook bij drempels bleef deze 120d gewoon niet strak genoeg zijn weg vervolgen. Dat hebben ze bij deze 123d dus sterk verbeterd met de aluminium voorwielophanging maar nog belangrijker de erg goed aanvoelende multilink achterwielophanging. BMW heeft zich de kritiek dus wel degelijk aangetrokken en terecht. De 123d is trouwens (optioneel) leverbaar met een elektronisch sperdifferentieel iets wat vooral bij het uitaccelereren van bochten voor een nog betere tractie moet zorgen.
Sprintje, versnellingen en ergonomie
Tijdens de testweek had ik nog een hele leuke stoplichtsprint met een serieus getunede Opel Corsa die mij toch wel verraste potverdorie. Maar vol doortrekkend in de eerste vier versnellingen liet ik de getunede Opel Corsa uiteindelijk toch ruim achter me in de vierde versnelling. De 123d schakelt prima (de koppeling is er één van het beter doseerbare type) en reageert echt heerlijk op het gas alleen kwam ook hier weer een toch wel bekend kwaaltje om de hoek kijken met het snel opschakelen van 1 naar 2. Dat gaat niet soepel genoeg, je moet hoog in toeren (wat heet hoog bij een diesel) de versnellingspook echt krachtig van 1 naar 2 opschakelen. Beetje jammer en ik hoop dat BMW hier serieus iets aan gaat doen want bij veel andere Duitse automerken gaat dit namelijk wel heel soepel. In de eerste 4 versnellingen voelt de 123d erg sterk aan en trek je ‘m echt moeiteloos door naar rijbewijs-kwijt-snelheden. De 5e en 6e versnelling is het een beetje over maar desondanks is de 123d ook in deze versnellingen nog krachtig genoeg om ‘m naar dik over de 200 km/u te jagen. Okay hij haalt de 250 km/u niet volgens het boekje maar hij komt wel dicht in de buurt met z’n 238 km/u volgens alweer datzelfde boekje. Boekje ja want ik had geen zin in een ontmoeting met één van de vazallen van die hypocriete Koos Spee.
Het instappen in een coupé is toch even iets anders als ik waar ik aan gewend was geraakt de afgelopen weken. Je moet iets leniger zijn als bij een SUV of een sedan en met name voor oudere mensen is het wat lastiger zeker als ze achterin moeten zitten. Voor de rest is de zit en alle andere ergonomie absoluut okay, ik moet zelfs zeggen dat ik in deze BMW beter heb gezeten dan veel andere testauto’s van de afgelopen tijd.
Lights in the night and heart-pieps
De huidige auto’s hebben bijna allemaal xenon koplampen die meedraaien (=adaptieve bi-Xenon koplampen) als je door een bocht rijdt. Als je daar eenmaal aan gewend bentr wil je echt niet anders meer geloof me. De lichtopbrengst en het feit dat je ook in een bocht optimaal de weg voor je kunt overzien is een hele grote vooruitgang tov. normale statische koplampen. Verder heeft ook deze BMW uiteraard hartstilstand sensoren ha, ha, of beter gezegd parkeersensoren. Samen met de groene/gele/rode markering in de display kun je echt tot op de millimeter nauwkeurig manoeuvreren als je een krappe parkeerplek hebt gevonden. Heel toevallig kwam ik tijdens de testweek een parkeerplek tegen die ik zonder parkeersensoren absoluut niet gepakt zou hebben maar nu als een uitdaging van de technologie zag. En verdraaid tot mijn eigen verbazing lukte het me de 123d erin te persen zonder ‘hits’.
Specificaties |
||
Jaargang |
2008 | |
Carrosserie |
coupe | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
3 deuren | |
Brandstof |
Diesel | |
Type motor |
Diesel | |
Aantal cilinders |
4-in-lijn | |
Acceleratie (0-100/sec) |
7,0 seconden | |
Topsnelheid |
238km/u | |
Vermogen |
150(204)/4.400 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
400/2.000-2.250 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.995 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
16:1 | |
Turbo |
Variabele Twin Turbo met intercooler | |
Aandrijving |
achterwielaandrijving | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
6,5 liter/100 km | |
Snelweg |
4,4 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
5,2 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
138 gram/km | |
Afmetingen |
||
Massa leeg |
1.495 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.860 kg | |
Laadvermogen |
440 kg | |
Aanhanger geremd |
1.200 kg | |
Aanhanger ongeremd |
740 kg | |
Bandenmaat |
205/50-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |