BMW 330i A(automaat) 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



B(ring) Mi(r) (an)W(b)

Samenvatting
Het begon meteen al op de eerste de beste avond van de testweek, de BMW 330i wilde niet meer op slot wat ik ook probeerde het lukte niet. Huh??? Dan heb je verdorie zo’n superflitsende hi-tech contactsleutel die op een mini-smartphone lijkt kun je je auto niet eens op slot zetten. Vervelende was ook dat de audio aan bleef staan, die gaat pas uit als je de auto op slot zet. Nou had ik de audio natuurlijk ook handmatig in de auto uit kunnen zetten maar gaan slapen zonder deze BMW 330i op slot te zetten nee dat gaat Daan dus niet doen. Ik kon dus weinig anders doen dan de BMW-pechhulp bellen en die blijken een contract met de ANWB te hebben en dus kwam er een ANWB-busje voor gereden. De ANWB-monteur herkende de sleutel net als ik ook niet en na het uitlezen van de BMW 330i besloten we de hi-tech contactsleutel open te maken en de batterij eruit te halen en weer terug te zetten. Blijkbaar had de hi-tech contactsleutel zich daarna gereset want de BMW 330i liet zich weer afsluiten. De volgende dag gaf het display ineens de melding “low key battery” aan en ben ik direct naar BMW Group Nederland gereden waar ik te horen kreeg dat ik de hi-tech contactsleutel contactloos op moest laden onder het dashboard net als een smartphone. Ja echt waar dit verzin ik niet! Had wel zo fijn geweest als iemand van BMW mij dat verteld had voor vertrek en nog fijner als die ANWB-monteur tijdens de trainingen van BMW iets te horen krijgt over die hi-tech contactsleutel. Hoe was de BMW verder? Wel de elektronische demping haalt bij lange na niet het hoge niveau van de Peugeot 508 Berline (=Sedan) die ik laatst getest heb. En voor een goed weggedrag en een uitstekende wegligging – die je toch mag verwachten van BMW – zijn de vering/demping samen met de banden de belangrijkste onderdelen van een auto. Deze BMW 330iA had ook al van die vreemde banden: Pirelli Cinturato P7 (een soort van milieuvriendelijke band), sorry hoor maar daar had ik nog nooit van gehoord. Op de persfoto’s zag ik Michelin Pilot Sport 4 S om de velgen liggen. Verder vind ik het interieur verre van luxe en dus ook eigenlijk best wel tegenvallen. Er zitten iets teveel knopjes op het dashboard en er schreeuwt iets teveel digitale informatie mij tegemoet. Dat kan echt véél beter voor een prijs (= inclusief alle opties) van bijna 80.000,- euro. Laat ik één voorbeeld noemen, de knopjes voor het instellen van de rijmodus zijn in plaats van één knopje maar liefst drie knopjes (Eco Pro/Comfort/Sport) en als je één knopje indrukt dan beweegt de hele rij knopjes mee, dat oogt wel zo verschrikkelijk goedkoop! En dat 2-liter Twin Turbo motorblok vind ik ook zwaar tegenvallen, vooral als je bedenkt dat het 1.6 e-THP motorblok (heeft een Twinscroll turbo) van Peugeot dat ze samen met BMW ontwikkeld hebben veel krachtiger (is maar 12 Pk sterker) aanvoelt en ook nog eens zuiniger is. Nee deze test was er eentje om heel erg snel te vergeten.

Plus: Uh… BMW-logo op de motorkap – Stuurflippers draaien mee met het stuur
Min: Contactsleutel met touchscreen – Design – Elektronische demping – Prijs voor extra’s

Testverslag
Hoe ongelofelijk raar kan een eerste testdag verlopen, zoiets kan alleen Daan overkomen kreeg ik uiteraard van iedereen te horen. Ik was woensdagochtend iets te vroeg op mijn Honda MSX 125 naar BMW Group Nederland vertrokken maar dat had een reden. Normaal gesproken haal ik testauto’s altijd donderdag op maar nu was dat door omstandigheden – de auto was verzet door BMW – woensdag geworden. En aangezien ik woensdag moet werken wilde ik de BMW 330i Sedan (officieel heet dit model de 330i waarbij A staat voor Automaat) zo vroeg mogelijk ophalen. Van BMW in Rijswijk naar mijn werk is slechts 15,2 km maar in de ochtendspits is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Ik arriveerde veel te vroeg bij BMW maar aangezien het personeel van het wagenpark ook (te) vroeg arriveerde kon ik dus ook voor de officiële openingstijd (= 08.00u) geholpen worden. Ik weet nog dat ik tegen de BMW-medewerker de opmerking maakte “Zo’n sleutel heb ik nog nooit in mijn handen gehad”, een zin die iemand anders later die dag zou herhalen. Helaas stonden er nog 5 auto’s in de weg dus daar moesten eerst de sleutels van opgezocht worden waarna ik dan eindelijk maar wel vroeger dan ik had gedacht kon vertrekken. Ik zag het stoplicht voor rechtdoor en linksaf in de verte net op groen springen en ik gaf snel gas bij want ik wist dat het stoplicht voor rechts dan ook op groen zou springen terwijl ik ogenschijnlijk door rood leek te gaan rijden. En inderdaad gebeurde precies dat dus! De stoplichten richting de snelweg sprongen ook op groen dus ik zat op de snelweg voor ik het wist. De nieuwe BMW 330i met jawel een 2-liter motor en geen 3-liter motor zoals vroeger wel het geval was als er een 3 na het serie-nummer kwam. Intussen had ik de spiegels, de bestuurdersstoel en de stuurkolom juist afgesteld (mijn voorganger is vast en zeker even lang en zwaar geweest als ik want de afstelling was na het instappen bijna goed) en zoefde ik prinsheerlijk in mijn Beemer over de A4 naar de afslag Wateringen. Ik schrok wel een beetje van de overdaad aan knopjes en digitale informatie op het display en de tellers. Het komt alles bij elkaar erg druk over en van mij mag dat best wat minder als ik eerlijk ben. Teveel knopjes, elektronica en digitale dingen op de display en tellers zorgen voor onrust.

Op de A4 rijdend zette ik meteen de cruise control maar aan en toen vloog ik er even net iets te hard vandoor. Dat komt omdat een tikje tegen het plus/min-knopje resulteert in +10 km/u in plaats van +1 km/u als je het met iets teveel kracht doet. Slechts een paar kilometer snelweg en daar was de afslag Wateringen al die trouwens vreemd vermeld staat op de borden ook al ligt het direct naast de A4. Ik pak de afslag hier altijd op het laatste moment dan kom je precies goed uit in die lekkere bocht. Als het niet druk is althans want nu moest ik verdorie in de remmen want spitsverkeer. Daarna was het boemelen tot aan mijn werk maar ik kon nog wel even mooi de Adaptive Cruise Control uittesten. Deze ACC kun je opplussen met +1 en +10 km/u, de auto wordt helemaal stil gezet achter zijn voorganger en gaat automatisch weer rijden als de voorligger optrekt en mocht je op de rem getrapt hebben dan kun je ’m alsnog stilzetten voor bv. een stoplicht door op SET te drukken. Stilstaand opplussen kan echter niet dan gaat-ie automatisch rijden. Het aantal afstandblokjes tot de voorligger is trouwens vier. Oh en er is een modus met en zonder rijhulp die ik pas op weg naar huis heb uitgetest. En dat was me toch een partij vreemd want met rijhulp voel je als je buiten de witten lijnen dreigt te belanden een harde ruk aan het stuur. In bv. een Nissan Leaf of een Peugeot 508 gaat dat veel geleidelijker, in die auto’s voelt het bijsturen zelfs heel natuurlijk aan. Zo’n slechte rijhulp verwachtte ik totaal niet op zo’n dure auto als deze BMW 330i. Naar huis ben ik uiteraard via het Wassenaarse Bos gereden met zijn hoge snelheidsbrekers en mijn sluipweggetje met zijn (veel te) hoge verkeersdrempels. Na een iets te drukke route tot aan de Hubertustunnel kon ik dan eindelijk gas geven. De 2-liter twin-turbo voelt lekker krachtig aan maar echt spannend is dit motorblok niet qua beleving en geluid, zeg maar gerust ronduit saai!

Huh???
Terwijl ik weer op het knopje “ECO PRO” (er zijn 4 smaken SportPlus/Sport/Comfort/Eco Pro en iedere rijmodus behalve Comfort kan ook individueel ingesteld worden) drukte zag ik dat de gehele knopjesrij meebewoog. Dat ziet er nou niet bepaald des BMW’s uit en dus helemaal niet luxe zeg maar gerust heel erg goedkoop. Zoiets tref je zelfs in een Kia Picanto niet aan om maar eens een vergelijking te maken. Maar goed sommige dingen kun je een automerk vergeven zoals dat afbladderende chroom van de cijfers 508 en het Peugeot-logo als de rijkwaliteiten (=wegligging + stuurgedrag) en de vering/demping werkelijk uitmuntend zijn. We gaan het zien in het Wassenaarse Bos met zijn ’Scheiße Bremsschwellen’ en snelheidsbrekers. De mooie S-bocht naar de N44 moest ik helaas zwaar kruipend doorheen want ik had een bange wezel voor me dat was gewoon absurd. Met 40 km/u door een S-bocht rijden waar je makkelijk met om het even welke auto met minimaal 70 km/u doorheen kan rijden. Een kilometer verder op de N44 nam ik de afslag Wassenaar-Zuid en kon het jumpfeest beginnen. Ik besloot te beginnen met Comfort en daarna Sport en Eco Pro und so weiter. De eerste twee verkeersdrempels gingen prima maar die zijn dan ook niet zo hoog, daarna komen de snelheidsbrekers die mij altijd doen denken aan Pakistan waar ik in 1992 voor het eerst totaal onverwacht geconfronteerd wed met dit fenomeen en bijna van mijn motor vloog. In de rijmodus Comfort gebeurde er precies wat ik verwacht had, de BMW 330i vloog licht stuiterend zonder problemen over de hoge snelheidsbreker heen. Heel anders werd het toen ik de rijmodus Sport inschakelde en de BMW 330i totaal niet deed wat ik van de auto verwacht had in deze rijmodus. Juist in de rijmodus Sport zou de BMW 330i na de snelheidsbreker direct alle oneffenheden voor en achter razend snel uit moeten dempen maar dat was dus absoluut niet het geval. De Peugeot 508 doet dat zo ongelofelijk veel beter dat je mag spreken van een totale afknapper. Dit is zo ontzettend slecht dat slaat gewoon helemaal nergens op! In plaats van de oneffenheden razend snel uitdempen bleef de auto stuiteren. Hoe kan het dat BMW hier zulke grote steken laat vallen terwijl Peugeot dat met de nieuwe 508 véél beter doet. Dat is niets meer dan een kwestie van tijd en moeite in het afstellen van de vering/demping steken tot de technici tevreden zijn en niet de afdeling verkoop die alles zo snel mogelijk de weg op wil hebben want daar draait het gewoon om.

Dat ik gelijk heb las ik diezelfde avond in een artikel van een online krant. [quote AD.nl] “Topman van autobouwer BMW kondigt vertrek aan – Topman Harald Krüger stapt aan het einde van zijn termijn op bij BMW. In mei doken al geruchten op over interne twijfels bij de Duitse automaker over of Krüger wel de juiste man op de juiste plaats was. De 53-jarige Krüger werkt al lang voor BMW en staat sinds 2015 aan het roer bij het bedrijf. Hij was bij zijn aantreden in dat jaar de jongste topman van één van de grote automakers. Onder zijn leiding verloor BMW steeds meer terrein op het vlak van luxe auto’s aan concurrent Mercedes-Benz van autobouwer Daimler. De moeilijkere marktomstandigheden hebben ook de winsten onder druk gezet. Krüger zelf zegt op te stappen om zijn carrière een impuls te geven. “BMW is al meer dan 27 jaar mijn werkomgeving. Na vier jaar als topman ga ik nu op zoek naar nieuwe uitdagingen en wil ik mijn internationale ervaring toepassen bij andere projecten en werkzaamheden.” De opvolging van Krüger wordt besproken bij een bestuursbijeenkomst op 18 juli. Zijn termijn loopt eind april volgend jaar af.” [/quote AD.nl] Do I need to say more? Kdachutniet! Zodra je in gaat leveren op kwaliteit zoals hier het geval is dan ben je gewoon gezien. Het valt mij overigens wel op dat ik deze kritiek in geen enkel ander Nederlandse of buitenlands automagazine lees. Je kunt als de mascara-man in een filmpje wel driftend een rotonde op komen rijden maar als je voor de rest totaal geen verstand van auto’s hebt dan zijn die kunstjes niets waard. Elke aap kun je een kunstje leren zeg ik altijd maar snapt die aap dan wat hij doet? Het blijft mij verbazen hoe weinig kritisch de autopers durft te zijn richting een automerk als BMW terwijl de praktijk uitwijst dat ze het gewoon slecht doen qua verkopen. Na Wassenaar ben ik de A44 maar op gereden om nog wat lol te hebben in de rijmodus Sport. Ik heb heel kort even de 170 km/u aangetikt en ben daarna bij Leiden-Zuid de snelweg af gegaan. Uiteraard heb ik heel laat geremd aan het einde van de afslag want ik wilde wel eens weten hoe goed die vier geventileerde schijven rondom zijn. Die zijn gelukkig wel gewoon goed!

Beetje zielig
Omdat ik het lekker rustig aan wilde doen na mijn ontbijt en even de Samsonite kofferset wilde fotograferen heb ik de rijmodus van de BMW 330i in Eco Pro gezet. De kofferbak leek mij nogal aan de kleine kant maar uiteindelijk bleek er toch iets meer in te passen dan ik op het oog gedacht had maar echt veel is het toch niet.

Samsonite kofferset
3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Na het fotograferen ben ik direct naar Bas van Autobeklederij v/d Werf gereden want ik was heel erg benieuwd wat Bas van de BMW 330i zou vinden. “Niet echt bijzonder”, zei Bas toen hij naar binnen keek en al helemaal niet toen hij de prijs inclusief alle opties (=ruim meer dan de prijs van de basisversie) hoorde want die is maar liefst €78.652,03 en toen flapte hij eruit “Beetje zielig” waarna ik zei: “Net als met die typeplaatjesloze Audi’s/BMW’s/Mercedessen. Dat vind ik namelijk ook een beetje zielig.” Tja en als alles het dan net niet is vallen andere dingen ineens extra op zoals de Adaptive Cruise Control die tijdens de testperiode meerdere keren zomaar spontaan hard begon af te remmen alsof er bejaarden uit de lucht kwamen vallen terwijl er zelfs nog geen mug voor de auto vloog. Heel erg vreemd maar minder vreemd als je weet dat mij met de BMW i3s exact hetzelfde overkwam, BMW moet dus duidelijk iets aan zijn Adaptive Cruise Control gaan doen want dit is gewoon ruk. En neem dan verder bv. dat knopje o de linker- en rechterspiegel te verstellen, dat kan alleen naar links en rechts geschoven worden terwijl de veel goedkopere Peugeot 508 een neutrale middenstand heeft. En wat te denken van het motorblok dat veel minder krachtig aanvoelt (de BMW heeft slechts 12 Pk minder) dan het 400cc kleinere 1.6 e-THP motorblok van de Peugeot RCZ R/308 GTi dat slechts één turbo heeft in plaats van twee voor de BMW. Het 1.6 e-THP motorblok van Peugeot lijkt wel een elektromotor zo absurd krachtig voelt dat motorblok aan voor maar 270 Pk. Ik moest dan ook een beetje in mezelf lachen toen ik het testverslag van de BMW 330i (zelfde kenteken) las op de autosite Driving Dutchman dat louter in superlatieven was geschreven. Dasnapikdusnie!

In de e-brochure las ik nog iets over speciale laser-koplampen die uitzonderlijk goed zouden zijn. Om te kijken of dat echt zo is ben ik speciaal midden in de nacht naar het Wassenaarse Bos gereden. In het pikkedonker heb ik gewisseld van dim- naar grootlicht maar ik kon geen verschil met normale koplampen ontdekken. Weer een tegenvaller en daar kwam er de volgende dag nog eentje bij. Deze BMW 330i heeft namelijk een zogenaamde Reversing Assistant een handigheidje die je bijvoorbeeld bij het achteruitrijden in een parkeergarage goed van pas kan komen. De Reversing Assistant onthoudt namelijk de laatste 50 meter die je hebt gereden. Dat moest ik dus even uitproberen op de altijd drukke lastige parkeerplaats naast mijn moeders huis. Ik heb het driemaal geprobeerd en alle drie de keren ging het mis net als ik later zag op de vele YouTube-filmpjes. Tja denk ik dan investeer de kosten van zo’n Reversing Assistant liever in nuttige dingen én dingen die wel werken of een luxer interieur! Zoals bijvoorbeeld de tripmeter op “0” zetten want dat was ook weer typisch zo’n onvindbare ding wat gewoon doodsimpel zou moeten zijn. Voor mij persoonlijk is dat oude kleine zwarte staafje wat je in moet drukken of zo’n 0000-knopje voorbeelden van doodsimpele manieren die je niet hoeft te zoeken maar direct ziet in je gezichtsveld. Vrijdag had ik overigens wel een lollige dag naar werk op en neer, stoplichtsprintjes en iemand zoek rijden die dat niet snapt is gewoon leuk. Het eerste stuk rij ik altijd door het Wassenaarse Bos vanwege de file van de A44 -> N44. Daarna is het altijd lachen richting de N440 omdat nogal wat automobilisten zo laat willen invoegen naar de afslag dat er regelmatig bijna-ongelukken gebeuren. Ik ben hier bijna twee keer expres van mijn motor afgereden. Ik ga dus altijd als vanzelf opportunistisch rijgedrag (een term die motoragenten gebruiken) vertonen zodat ze niet alsnog veel te laat in kunnen voegen. En met zo’n snelle BMW is het een eitje om even gas bij te geven om een gaatje te dichten. Na Madurodam volgen er een lading stoplichten en dan kom ik altijd wel iemand tegen die in is voor een stoplichtsprintje. Het leukste is het als er zo’n ik-denk-dat-ik-snel-ben-in-mijn-gewone-auto-mobilist naast mij komt staan. Ik zette bij het eerste stoplicht de BMW 330iA in de rijmodus Sport Plus die gek genoeg niet aangegeven staat op de knopjes. Gewoon nog een keer op de rijmodus Sport drukken bleek de Sport Plus rijmodus te activeren. Volgens mij hebben nogal wat autojournalisten dit niet opgemerkt! Ik reed op met een Volvo V40 die zelfs na het vierde stoplicht nog steeds hardleers was en dacht dat-ie mij bij kon houden.

Kuch, kuch… mag ik even heel erg hard lachen?
Voor ik in de BMW 330i plaatsnam had ik even snel naar het merk en type banden om de velgen gekeken. Het bleek om de voor mij totaal onbekende band Pirelli Cinturato P7 te gaan. Iedereen was lovend over deze band en daar snapte ik helemaal niets van, de grip is best goed maar échte grip voelt toch écht heel anders aan beste mensen. Dit zijn absoluut geen superplakbanden! Pirelli heeft veel betere banden voor deze BMW 330i in de schappen dus waarom dan deze band? Toen ik Pirelli Cinturato P7 intypte kwam de zoekmachine met dit als 3de zoekresultaat.
[quote Profile.nl]

Waarom de Pirelli Cinturato P7?
Pirelli’s eerste ‘Green Performance’- band, de Cinturato P7, weet een lage rolweerstand te combineren met plastisch en akoestisch comfort en een hoge kilometrage. Zijn geheim? Geavanceerde mengsels, een specifieke structuur en een specifiek loopvlakpatroon. Meteen ook de garantie voor uitstekende remprestaties en een optimaal rijgedrag. Dit zorgt ervoor dat de Cinturato P7 een laag verbruik en een goede slijtvastheid heeft. De band is aan te bevelen wanneer je milieuvriendelijkheid op prijs stelt. Deze band is onder andere favoriet bij bezitters van de Lancia Phedra, de Ford Focus, de Opel Astra, de Volkswagen Passat en de Mazda 3 (Uh???, red.).
Waar staat de Pirelli Cinturato lijn voor?
Het antwoord van Pirelli op de vraag van klanten naar banden met een lage impact op het milieu. Deze reeks combineert traditionele prestaties en veiligheid met de milieudimensie van de nieuwe “Green Performance”-filosofie. Door het gebruik van nieuwe, milieuvriendelijke materialen en een lage rolweerstand helpen ze de CO2- uitstoot van het voertuig beperken.

Productbeschrijving
– Lange levensduur door gelijkmatige slijtage
– Uitmuntende veiligheid en controle bij risico op aquaplaning
– Uitstekende remprestaties en een optimaal rijgedrag
– Laag rolgeluid
Prestatie

High Performance banden zijn speciaal ontwikkeld voor de luxere auto’s die rijkelijk voorzien zijn van diverse complexe elektronische veiligheidssystemen en andere systemen die het comfort verzorgen. De High Performance banden zorgen voor een perfecte wegligging onder alle omstandigheden.
[/quote Profile.nl]

Sorry hoor maar termen als “lage rolweerstand”, een “lage impact op het milieu” en “Green Performance-filosofie” slaan werkelijk als een tang op een varken in combinatie met een BMW 330i die zo’n absurd hoog benzineverbruik heeft dat je dat echt niet ineens met een tiental procenten kunt laten dalen door een groen setje banden te monteren. Man, man ben ik nou de enige autojournalist die zich ergert aan dit soort totaal stompzinnige onzin. Zou Mark ‘Pinokkio’ Rutte stiekem een bijbaantje hebben bij Pirelli??? Je weet het niet!

Zondag
Tijdens het ophalen van mijn moeder en zus leverde hadden beiden kritiek op de instap. Ze vonden beiden de instap van de BMW 330i maar niets en ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Deze BMW is dus afgekeurd door de NVVH (=Nederlandse Vereniging Van Huisvrouwen)… grapjè. Eenmaal onderweg kwam er naast de muziek nog een heel erg vreemd geluid uit de speakers en het bleek toe te nemen als ik gas gaf. Blijkbaar was het de Active Sound Generator (=uitlaatgeluid uit de speakers) maar dit uitlaatgeluid leek meer op een Lada van 30 jaar oud met een verrotte uitlaatdemper. Mhh het het premium audiosysteem is van het topmerk harman/kardon en laat dat nou in handen zijn van Samsung uit Zuid-Korea. Zit er misschien schaduw-software van Samsung in de harman/kardon audio om BMW onderuit te halen? Ik kijk namelijk nergens meer van op sinds dat sjoemeldieselschandaal dus wie weet, wie weet… Het lijkt of het gewoon niet ophoudt met de lijst van rare dingen die mij overkomen met deze BMW 330i. Ik zei al gekscherend tegen mijn vrienden ik durf gewoon niet meer in deze BMW 330i te rijden. Nog voor het middageten heb ik snel even in een uurtje tijd de fotoshoot van de BMW 330i Sedan en de Peugeot 508 SW First Edition GT BlueHDi 180 S&S EAT8 gedaan. Tijdens het schieten van de actiefoto’s was mijn zwager bepaald niet te spreken over de banden van de BMW 330i. Ik had mijn zwager niets verteld over die rare groene Pirelli Cinturato P7-banden dus toen ik het aan hem verteld snapte hij meteen waarom de grip tegenviel in het grensbereik. De foto’s zijn mooi geworden maar mijn zwager was net als ik niet te spreken over de BMW 330i. We zijn het er allebei over eens dat de BMW 330i best lekker rijdt en stuurt maar dat deze auto absoluut niet het niveau haalt van een auto van 52.638,- euro (met alle opties zelfs bijna 80.000,-). Voor dat geld kun je behoorlijk wat veel beter sturende auto’s kopen met meer Pk’s en meer standaard luxe aan boord. Na deze BMW getest te hebben snap ik ook dat artikel in het AD, BMW is onder deze directeur echt de weg kwijt geraakt vrees ik. Ga de foto’s van die nieuwe 7-serie maar bekijken die is gruwelijk lelijk puur en alleen vanwege die grille. Waar ik aan het eind van dit korte testverslag aangekomen dus echt helemaal niets van snap is dat alle Nederlandse autojournalisten zo lovend zijn over deze auto terwijl de directeur van BMW wordt weggestuurd vanwege het leveren van een absolute wanprestatie. Volgens mij heb ik met voortschrijdend inzicht (pas toen ik dit testverslag bijna af had las ik van het aanstaande ontslag van de jongste BMW-directeur ooit) gelijk gekregen. Ik heb echt zelden in mijn leven een auto getest die zo ongelofelijk níet voldeed aan mijn verwachtingen.

Dik betalen voor alle extra’s
Zoals ik hierboven al schreef is de BMW 330iA die ik mee had gekregen fors duurder dan de basisversie. Gelukkig hadden ze bij het Algemeen Dagblad alles uitgeschreven dat scheelde mij weer een hoop typewerk.
[quote AD.nl]

De geteste auto is de 330i sedan, die vanaf €52.638,- in de prijslijst staat. In dit geval is hij ook nog van veel opties voorzien. Het betreft om te beginnen Model M Sport (€4.749,-), de Executive Edition (meerprijs € 995,-) en hij heeft het High Executive pakket (€2.499,-). Verder bevat hij een aantal pakketten: Audio Media Pack (€750,-), Parking (€495,-), Safety (€995,-), Personal Co Pilot (€1.496,-) en M Sport Plus (€1.995,-). Ook is de testauto verrijkt met het M Sportdifferentieel (€1.388,-), adaptief M onderstel (€640,-), verwarmd stuur (€203,-), geluidswerende zijruiten voor (€213,-), elektrisch bedienbaar kofferdeksel (€523,-), Comfort Access (€630,-), instrumentarium Sensatec (€534,-), elektrische glazen schuif-/kanteldak (€1.281,-), elektrische stoelverstelling voor (€1.281,-), elektrisch verstelbare lendensteun voorin (€267,-), laserkoplampen (€1.067,-), voorverwarming interieur met afstandsbediening (€1.602,-), gebarenbediening (€267,-) en het Harman Kardon Surroundsysteem (€587,-). Dit alles brengt de totaalprijs op € 77.095,-.
[/quote AD.nl]

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

sedan

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

5,8 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

190(258)/5.000-6.500 kW (pk)/rpm

Koppel

400/1.550-4.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

TwinTurbo + intercooler

Aandrijving

achterwielaandrijving

Differentieel

M Sportdifferentieel

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Vering

Elektronisch

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Gemiddeld verbruik

5,8-5,9 liter/100 km

C02 uitstoot

132 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.709 mm

Breedte

2.068 mm

Hoogte

1.435 mm

Wielbasis

2.851 mm

Spoorbreedte voor

1.589 mm

Spoorbreedte achter

1.604 mm

Massa leeg

1.545 kg

Max. toelaatbare massa

2.060 kg

Laadvermogen

590 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

480 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , ,