Peugeot 508 SW First Edition BlueHDi 180 S&S EAT8 2019 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland N.V.



…. .. …… …. ……….!

Samenvatting
Dit is de auto die de Duitse autofabrikanten graag hadden willen maken maar door hun extreem conservatieve opvattingen nooit zullen bouwen. Elke nieuwe Audi, BMW, Mercedes of Volkswagen ziet er vrijwel exact hetzelfde uit of in het slechtste geval gewoon zelfs niet uit zoals die nieuwe Mercedessen die op hoerensloepen lijken. Gezien de stijgende en dalende lijnen van de verkoopsuccessen van de automerken vrees ik dat de Duitsers het gaan afleggen tegen de andere automerken. Tegelijkertijd met deze Peugeot 508 SW First Edition BlueHDi 180 S&S EAT8 heb ik de BMW 330iA Sedan getest en die viel me toch een partij tegen dat was gewoon onvoorstelbaar. Gezien de tegenvallende verkoopcijfers van BMW en het opstappen van de CEO verbaast mij dat niets en mag je gerust stellen dat BMW alleen nog auto’s verkoopt vanwege het logo maar niet vanwege de vooruitstrevendheid en kwaliteit. Alles wat zo mooi en goed is had de BMW niet (mooi minimalistisch dashboard) of slechter (elektronische demping). Vandaar dat jullie de puntjes hierboven zelf in mogen vullen want ik ben even sprakeloos over deze Peugeot 508 SW First Edition BlueHDi 180 S&S EAT8.

Plus: Geniaal goede demping in de rijmodus Sport – Uitstekende wegligging – Fraai interieur – Mooi design
Superplus: Erg coole looks in deze kleur – Focal Premium Hi-Fi Systeem
Min: Geen idee
Supermin: ESP/ASR kan niet permanent uitgezet worden – Stuurflippers zitten verdorie nog steeds vast aan de stuurkolom

Testverslag
Elk merk of het nou om auto’s, schoenen, koelkasten of boten gaat kent betere en slechtere tijden. Ik heb nu het gevoel dat sommige Japanners (Mazda en Suzuki), Fransen (Peugeot en Renault) en Zuid-Koreanen (Kia en Hyundai) precies snappen wat de consument wil want ze maken auto’s die beter zijn dan de gevestigde Duitse automerken helemaal als je naar dingen als prijs/kwaliteitverhouding en de garantie kijkt. Door een verschuiving in de planning van BMW had ik tegelijkertijd twee testauto’s, een Duitse topper/BMW 330i en een Franse topper/Peugeot 508 SW. Dat het verschil zo groot zou zijn in het voordeel van de Peugeot had ik niet verwacht. De Peugeot 508 Sedan vond ik al goed maar pas nu ik tegelijkertijd in de BMW 3-serie sedan en de Peugeot 508 (weliswaar de SW) rijdt voel ik hoe ongelofelijk veel beter de elektronische demping van de Peugeot is. De BMW 330iA haalt dat hoge niveau werkelijk bij lange na niet. Een beetje raar om een testverslag zo te beginnen ik geef het toe maar het kwam toevallig zo uit en ja als de ene auto dan ongelofelijk goed bevalt en de ander juist ongelofelijk tegenvalt dan kun je daar moeilijk niet over schrijven. Stap in de Peugeot en je geniet van elke rit van de eerste tot de laatste seconde, de zit in de bestuurdersstoel, het design, het interieur, het stuurgedrag, de vering/demping, de wegligging het is allemaal even goed én mooi. Ik kan mij nog heel goed de test van Peugeot RCZ herinneren, dat was net als in deze Peugeot 508 SW (en eerder al de Peugeot 508 Berline) elke rit van de eerste tot de laatste seconde één groot feest. Na het ophalen ben ik niet via de Amsterdam Arena naar huis gereden maar via Woerden dus in plaats van de A2->A9 de A9->A2. Dat is minstens zo’n mooie oprit dus ook gewoon dikke pret met een auto zoals deze Peugeot 508 SW. Er stond een Tesla Model X rechts naast me voor het stoplicht dus ik dacht nou die spuit vooruit en is zo uit het zicht verdwenen. Maar nee dus ik kon de afslag oprijdend naar rechts voor de Tesla Model X langs kruisen.

In mijn linkerspiegel zag ik echter een stationwagon met hoge snelheid aankomen rijden. Ik wisselde van rijmodus* dus van Eco naar Sport en gaf gas en bedacht me ineens dat ik de 180 Pk diesel mee had en niet de 160 Pk diesel zoals de vorige keer met de Peugeot 508 Berline. Ik had zo’n hoge bochtensnelheid in de opritbocht dat ik met zwaar piepende banden en zelfs even wat uitbrekend de snelweg opreed. Dit was niet helemaal de bedoeling maar ach het was wel leuk en ik wist daardoor meteen weer hoe goed de 508 is. Daarna volgde mooie bocht van de A9 naar de A2 maar dat is een lange flauwe bocht dus dat ging gewoon lekker. Daarna was het met 100 km/u richting Breukelen kachelen op de Adaptive Cruise Control. De Lane Departure Warning heb ik meteen uitgezet want dat vind ik echt bruut irritant. De rijhulp heb ik aan laten staan gewoon omdat ik dat leuk vind, even de handjes los – handjes vast tot de waarschuwing “handen aan het stuur” weer verdwenen is – handjes los – handjes vast etc. Bij de afslag Breukelen heb ik de A2 verlaten want dat is leuker maar ook korter naar Woerden. Die afslag is leuk vooral vanwege de tweebaans rotonde aan het einde. Maar ook hier was het betere gooi- en smijtwerk een eitje voor de Peugeot 508 SW met zijn uitmuntende wegligging. Daarna ben ik gehaast netjes naar de Stonehouse in Woerden gereden om mijn Macbook Pro af te geven voor een reparatie onder garantie. Daarna volgde een rustige rit langs de Oude Rijn tot aan Bodegraven met uiteraard weer haastige bumperkleeftypes. Ik ben lekker 60 km/u blijven rijden op de ACC en pas bij Bodegraven heb ik op de drie rotondes weer wat gas gegeven. Wat is die Peugeot 508 toch een fantastische auto zowel de Berline als de SW. Hier stap je echt voor je plezier in en liefst niet meer uit. Peugeot heeft er echt goed aan gedaan Opel te kopen want neem bv. die AGR-stoelen van Opel die zitten werkelijk fabuleus lekker.
*De Peugeot 508 SW heeft er 5 in totaal: Eco/Comfort/Normaal/Sport/Handmatig

Opletten geblazen!
Op de N11 is het tegenwoordig oppassen geblazen want er zijn een hele lading nieuwe flitspalen bij gekomen de afgelopen maand. Ik heb voor de zekerheid toch maar even een artikel opgezocht over die nieuwe flitspalen en dat blijkt dus een nieuw soort trajectcontrole van gekoppelde flitspalen te zijn. Gelukkig wordt dit nieuwe type trajectcontrole pas eind dit jaar aangezet. Nou rij ik hier persoonlijk zeer zelden harder dan toegestaan dus aan mij gaan ze niets verdienen. Bij de A4 aangekomen ben ik nog even lekker door de lange opritbocht naar de A4 heen gereden en ook de afslag naar de Europaweg ben ik perfect op de grens rijdend doorheen gereden. Daarna ben ik naar buitenzwembad De Vliet gereden en na 1 km zwemmen ben ik om de hoek naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ondanks de aflopende daklijn bleken er veel meer koffers in de Peugeot 508 SW te passen dan ik verwacht had. Op het oog had ik hooguit ingeschat dat de helft van dit erin zou passen. Meten is weten!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 3×13-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Omdat ik door omstandigheden (de BMW 330i was verzet en viel daardoor samen met deze Peugeot 508 SW) twee auto’s tegelijk had moest ik kiezen met welke auto ik naar mijn werk zou gaan vrijdag. Ik koos voor de BMW 330i omdat ik die iets korter kon testen dan de Peugeot 508 SW. Nou dat heb ik geweten want die BMW viel gewoon zwaar door de mand wat betreft de elektronische demping. De elektronische demping van de Peugeot 508 SW is oneindig veel beter dan die van de BMW 330i. Om maar nog niet te spreken over het het dashboard + midden console want die is van de Peugeot 508 SW ook veel mooier en vooral veel strakker. Een dag eerder was ik na het fotograferen van de kofferset ook meteen maar even bij Bas van Autobeklederij v/d Werf langs gereden want dat is tegenover mijn garage. Daarna ben ik een uur later ook nog even met de BMW 330i bij Bas langs gereden en zijn reactie over het interieur was veelzeggend. Bas vond het zwaar onder de maat voor een auto van bijna €80.000,- een conclusie die ik zelf ook al had getrokken.

Genieten
Het weekend heb ik vooral in de Peugeot 508 SW gereden gewoon omdat die auto oneindig veel fijner is om in te rijden (net als de Peugeot 508 Sedan) dan de BMW 330i. En dan durft het Driving Dutchman te schrijven dat de nieuwe BMW 330i de nieuwe benchmark is. Huh??? Maar ach denk ik dan die autojournalisten van Driving Dutchman hadden bv. niet door dat de Opel Insignia 2.8 V6 Turbo OPC ruim 69 Pk aan de krukas tekort kwam. Een vermogensmeting bij Rica Engineering wees uit dat die auto maar 255,7 Pk aan de krukas had in plaats van 325 Pk. Ik merkte het na een paar kilometer rijden al terwijl ik nog niet eens serieus had gas gegeven omdat de motorolie nog koud was. Uiteraard heb ik ook nog wat familie in de auto gestouwd want ik las ergens dat een autojournalist niet tevreden was over hoofdruimte achterin. De zitruimte is uitstekend maar gek genoeg de hoofdruimte ook, maar als je ruim twee meter hoog bent vind ik het niet zo gek dat je loopt te zeuren over hoofdruimte achterin. Beetje erg dom als je het mij vraagt! Zowel de looks als het fraaie minimalistische interieur werd uitermate hoog gewaardeerd door mijn familie, dikke punten voor Peugeot dus al met al. Maandag ben ik met de Peugeot 508 SW naar werk gereden en ja hoor het was weer eens bal. Op de rotonde aan de rand van Wassenaar Centrum reed een DHL-auto gewoon doodleuk pal voor mijn neus de rotonde op en kon ik alleen door een noodstop te maken een aanrijding voorkomen. Ik ben daarna permanent toeterend achter die idioot aangereden want hij moest dezelfde kant op. De bestuurder stopte deed zijn portier open en was duidelijk boos. Huh op wie dan? Bijna een aanrijding veroorzaken omdat je blijkbaar haast hebt en dan boos worden op mij. Ik heb maar gas gegeven en heb hem ingehaald die loser. Even verderop richting het Wassenaarse Bos was het weer feest, dit keer was het niet de bestuurder van de Jaguar I-Pace maar zijn buurman in een BMW Stationwagon die pardoes vlak voor mijn neus de weg opreed. Ook die heb ik maar direct ingehaald want ik ga niet remmen voor zo’n Wassenaars wappie-figuur.

Daarna ben ik verder heerlijk naar werk gereden in de rijmodus Eco want ik was benieuwd hoe zuinig ik zou kunnen rijden met deze 180 Pk-diesel. De 160 Pk was erg zuinig dus die 20 Pk zou dan ook niet zo heel veel meer moeten verbruiken. Vervelende is dat ik me dan overal aan de snelheid +5 km/u (op de snelheids-detectieborden rij ik altijd zo’n 3-5 km/u langzamer dan de snelheidsmeter van de testauto aangeeft vandaar) maar zelfs dan nog presteren automobilisten het om steeds maar weer te gaan bumperkleven. De nieuwe weg vanaf de Segbroeklaan tot aan Kijkduin is niet voor niets helemaal opnieuw ingericht om de snelheid omlaag te brengen. Na de dood van weer een voetganger is hiertoe besloten door de Haagse gemeenteraad en terecht. Dus af en toe heb ik een hele goede reden om de remmen van de Peugeot 508 SW te testen en die uitstekend zijn blijkt als ik weer een bumperklever met zijn smoel op de voorruit geplakt zie zitten. ‘s Avonds naar huis ben ik de lange route naar huis gereden dus over de snelheidsbrekers van de Muurbloemweg, de N44 en daarna door het Wassenaarse Bos naar Leiden. De leukste bocht op de route is de S-bocht van de N440 naar de N14 maar het komt tegenwoordig zelden voor dat ik ‘m vrij heb. Dit keer wel en ik ben er dan ook loeistrak doorheen gereden dus echt helemaal op de grens. Daarna ben ik nog even heerlijk over de snelheidsbrekers heen gevlogen steeds met een iets hogere snelheid en je merkt dan heel goed dat je bij de hoogste snelheid de hoge snelheidsbreker amper nog voelt. Best wel gaaf dat ze die elektronische demping zo verdraaid goed afgesteld hebben. Dat kost veel tijd maar het loont dus wel want de elektronische demping van de BMW 330i was ronduit waardeloos. Na eten ben ik even gaan tanken en dat leverde een verbruik van 1:17 op. Misschien had ik achteraf bezien toch iets te veel kilometers in de rijmodus Sport gereden.

Ik voel nattigheid…
Op de laatste avond van de testweek regende het gelukkig en ik wist dan ook niet hoe snel ik na werk in de auto moest springen richting het Space Business Park. Op de N206 switchte ik naar de rijmodus Sport en nam de afslag Klei-Oost. Ik reed lekker hard door de bocht heen precies op de grens waardoor de auto net niet ging glijden. Ook in de regen hebben de sportieve Michelin Pilot Sport 4 19-inch ZR-banden een sublieme grip. Na de rotonde reed ik over de N206 heen en op de rotonde aan de andere kant wachtte ik expres even voor een fietser – hoeft niet mag wel – zodat ik de weg vrij had. Daarna reed ik de rotonde op en af en hoekte de Peugeot 508 SW lekker hard de haakse rechterbocht in terwijl ik plankgas gaf. Gewoon in de D-stand want handmatig schakelen met de stuurflippers had totaal geen zin omdat die helaas pindakaas vast zitten aan de stuurkolom. Leuk voor rechtuit op de Autobahn of zo maar verder totaal nutteloos! Ik voelde de voorwielen doorspinnen en de auto licht glijden en besloot in de flauwe linkerbocht stevig gas te geven waarna ik iets afremde en daarna de Peugeot 508 SW plankgas gevend de vrachtwagenparkeerplaats op smeet. Echt een heerlijk gevoel maar oh wat had ik graag gezien dat Peugeot het ESP/TRC weer ouderwets volledig uitschakelbaar zou maken. Aan het einde van de vrachtwagenparkeerplaats volgde de snelle rechts-links-combinatie en die ging werkelijk tot op de millimeter perfect. Ik reed zwaar op de grens en de Peugeot 508 SW gleed echt serieus over het asfalt maar omdat het ingeschakelde ESP/TRC als een soort elektronisch sperdif werkt ging het goed. Natuurlijk moet je niet té ver gaan want als de banden van de Peugeot 508 SW alle grip verliezen is het gewoon einde verhaal zo simpel is dat. Maar het mooie aan deze auto is dat ik ondanks de 180 Pk en 400 Nm koppel werkelijk perfect aanvoel tot hoe ver ik kan gaan en dat is heel erg ver. Op het rechte stuk gaf ik stevig gas maar in de rijmodus Sport voelde ik de lage verkeersdrempel amper door de sublieme elektronische demping. Voor de haakse rechterbocht met verkeersdrempel remde ik minimaal af zodat mijn bochtensnelheid erg hoog lag. De Peugeot 508 SW stuiterde letterlijk de bocht door maar verloor ondanks dat nooit grip. Na de bocht gaf ik weer stevig gas en reed met een behoorlijke vaart over de hoge verkeersdrempel heen. Daarna gaf ik weer gas bij en reed zonder even snel af te remmen (doe ik vaak om de auto in te laten veren) over de hoogste verkeersdrempel heen.

Ik kwam even heel kort met vier wielen los maar in de rijmodus Sport staat de elektronische demping in de meest harde en snelle stand waardoor het uitdempen razend snel gebeurt. De rotonde op en af kon ik vergeten want er kwam een auto aan gereden en dus ben ik even terug gereden om het opnieuw te proberen. De ESTEC ging net uit dus ja dan is het druk hier. De nieuwe poging lukte wel en ik vloog heel mooi strak glijdend door de blinde rechterbocht heen. Er schoot even een stoot adrenaline door mij heen echt een heerlijk gevoel. Mama mia wat heeft deze auto een fantastische wegligging in de regen. Oh, oh wat jammer dat het ESP/TRC niet uitgezet kan worden. Maar met het ESP/TRC aan – dat als een soort elektronisch sperdif werkt – is het toch ook best leuk want omdat de auto onvoorspelbaarder reageert door het ingrijpen van het ESP/TRC wat dan weer voor de nodige adrenaline-shots zorgt. De rest van net rondje was werkelijk genieten maar het leukst was de noordelijke opritbocht naar de N206 en de opritbocht bij ‘t Heen. De rijmodus stond nog steeds in Sport en vlak voor de rotonde kreeg ik een BMW 1-serie met haast op mijn kont zitten. Na de rotonde gaf ik gas, net als de BMW achter mij, en toen ik in de flauwe bocht het gas erop hield zaten er ineens heel snel 10-20-30-40-50- meter tussen mij en de BMW. Daarna nog even de heerlijke opritbocht bij ‘t Heen en toen was het wel even andere koek, de Peugeot gleed letterlijk glijdend licht uitbrekend op het gas door de opritbocht heen. Fantastisch wat lekker! Daarna nog even de heerlijke S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg en dan zit het échte testen erop. Ik gaf extra gas in het 2de deel van de S-bocht en dat was misschien wel het lekkerste moment van de testweek. De Peugeot 508 SW gleed met een ongelofelijk mooie ‘schwung’ door dat 2de deel van de S-bocht heen. Misschien moet ik dit wel de best Stationwagon ooit noemen en dan bedoel ik in alle opzichten = bagageruimte – design – interieur – looks – sturen – wegligging – zitten. Daarna heb ik de Peugeot 508 SW nog even afgetankt bij mij om de hoek en toen kwam ik uit op een verbruik van 1:14,5.

Terug naar de Baas in 020
Donderdag moest de – volgens de spellingscontrole – Peugeit weer terug naar de baas in 020. Ik besloot er maar een snelwegzuinigheidsrit van te maken dan kon ik kijken of ik toch nog het opgegeven verbruik van 1:25 zou kunnen halen. Omdat de NavSat aangaf dat het druk was richting de A2 heb ik na de Schipholtunnel de A9 genomen en ben via het AMC gereden. De rit ging lekker alhoewel het beter had gekund qua zuinig rijden. Bij Shell-pomp vlak om de hoek bij Peugeot Nederland heb ik de brandstoftank weer vol gegooid en kwam ik na snel hoofdrekenen uit op 1:24. Nadeel was wel dat het een ander brandstofpistool was met een langer uiteinde en de 19-inch ZR-banden hebben nou ook niet bepaald een lage rolweerstand. Dus die 1:24 had aan dezelfde pomp al dan niet met lager(e) rolweerstand-banden wel een verbruik van 1:25 opgeleverd. Desalniettemin vind ik het een mooie verbruikswaarde voor een 180 Pk sterke diesel.

Pareltje
Net als Hyundai en Kia zijn ze bij Peugeot goed bezig alleen moeten ze dan nog wel gas geven wat betreft elektrische auto’s en waterstofauto’s. Het interieur is lekker minimalistisch en heel fraai afgewerkt. De AGR-stoelen (komt van Opel) zitten subliem, de wegligging is subliem, de auto stuurt subliem met dat heerlijke kleine stuur, de elektronische demping is subliem en het geluid uit de speakers van het Focal audiosysteem is werkelijk geniaal goed te noemen. En dan de fraaie looks en het design van deze donkere uitvoering kloppen als een bus. Een auto die ik graag zou willen hebben.

 

Specificaties

Jaargang

2019

Carrosserie

stationwagon

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,4 seconden

Topsnelheid

230km/u

Vermogen

132(180)3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

400/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,9 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,7 liter/100 km

C02 uitstoot

124 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.778 mm

Breedte

1.859 mm

Hoogte

1.420 mm

Wielbasis

2.793 mm

Spoorbreedte voor

1.601 mm

Spoorbreedte achter

1.597 mm

Massa leeg

1.515 kg

Max. toelaatbare massa

2.790 kg

Laadvermogen

1.275 kg

Aanhanger geremd

1.800 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

530 liter

Bandenmaat

235/40-ZR19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met , , ,