BMW C evolution 2015 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland



Fliegender Barbarian Teppich
Het middelste woord moet ik even uitleggen voor ik mijn testverslag start. Een goede Duitse motorvriend van mij die noemde de de inwoners van Bayern (officieel heet deze Duitse deelstaat Freistaat Bayern, Nederlands: Beieren, Latijn: Bavaria) geen ‘Bavarians’ maar ‘Barbarians’ en daar moest ik altijd weer om lachen vooral om de manier waarop hij het als Duitser zo mooi kon zeggen. Hij heeft net als ik ook motoren getest en als hij dan weer eens een BMW op moest halen in München (=hoofdstad van Bayern) dan liep hij tegen mij altijd te schelden over die arrogante ‘Bavarians’. Vandaar dus de verbastering naar het minder flatteuze woord ‘Barbarians’. Ik ben één keer met hem mee geweest een BMW motorfiets ophalen in München en kreeg toen de slappe lach toen hij het weer eens over de ‘Barbarians’ had. In dit geval heeft het woord ‘Barbarians’ in de titel echter een geheel andere betekenis maar daar kom ik later nog wel op. Eerst maar eens waarom ik deze BMW C evolution heb getest, want eigenlijk is daar maar één goede reden voor en dat is Dennis. Dennis is een medewerker van BMW Group Nederland die ik al heel erg lang ken uit de tijd dat ik nog motoren testte. Toen ik hem weer zag tijdens het ophalen van de BMW i3 zei hij direct tegen mij dat ik absoluut de BMW C evolution moest testen. “Die elektrische motorscooter accelereert* zo waanzinnig snel (en daarmee bedoelt hij vooral de rollende acceleratie, die is namelijk nog sneller dan de acceleratie uit stilstand) die moet jij testen Daan”, zei hij tegen mij. Verder is een andere uitstekende reden om deze BMW C evolution te testen de slapende motorrijbewijshouder. Want wie een bloedhekel heeft aan files en een zogenaamd slapend motorrijbewijs heeft die raad ik ten zeerste aan dit testverslag goed te lezen.

Een lang weekend motorscooteren onder het genot van een fantastisch oude-wijven-zomerzonnetje wie wil dat nou niet? Motor parkeren, starten en wegwezen maar de BMW C evolution verroerde zich niet. Logisch want als je de zijstandaard niet inklapt kun je ’m namelijk ook niet starten. Maar dat is niet alles met niet verroeren bedoelde ik ook letterlijk niet verroeren, want zodra je de zijstandaard uitklapt wordt er een extra remklauw geactiveerd en staat de BMW C evolution dus op een soort van handrem. Afijn zijstandaard ingeklapt, linker remhendel ingetrokken en op de ’start/stop-knop’ gedrukt waarna ik via de geopende slagboom de weg op reed. Omdat de BMW C evolution nadrukkelijk niet aangeprezen wordt als snelwegtweewieler ben ik binnendoor terug gereden. Deze motorscooter – de accu althans – is na een rit op de snelweg namelijk ‘snelleeg’ en bovendien zijn snelwegen helemaal niet leuk want bijna geen bochten. Op de kruising stak ik recht over waarna ik linksaf richting het Vlietkanaal reed om daar langs in één rechte lijn naar Leiden te rijden. Oké ook bijna geen bochten maar wel een hele mooie rustige stille route, zo rustig dat ik maar ben gaan zeilen. Zeilen? Jep je kunt ook zeilen met deze BMW C evolution, deze speciale zeilmodus klinkt grappig maar het voelt toch écht zo aan. Het is in deze modus net alsof de BMW C evolution verder ‘zeilt’ zodra je het gashendel dicht draait.
*Acceleratie uit stilstand: 2,7 seconden van 0-50 km/u — 6,2 seconden van 0-100 km/u

Bizarre Beemer!
Eenmaal in Leiden aangekomen was het direct afgelopen met het SAIL-en en ging de modus naar ROAD. En dat is geheel andere koek kan ik je vertellen, want in die stand voelt het alsof je elastisch afgeschoten wordt. Het gaat zo mooi en zo geleidelijk maar tegelijkertijd bloedsnel dat ik meteen aan de BMW i3 moest denken. Deze BMW C evolution heeft overigens dezelfde accu-elementen (luchtgekoeld!) als de BMW i3. Oké ik rij privé motor, een Yamaha Fazer 600 met bijna exact het dubbele aantal Pk’s en iets minder koppel dan deze BMW C evolution maar qua rollende acceleratie kan ik het shaken. Geef al rijdend gas met een snelheid van pak ‘m beet 30-40 km/u en je vliegt er werkelijk als een achterlijke vandoor, echter zonder dat je het idee hebt dat het werkelijk zo snel gaat. De volgas acceleratie laat zich zo ongelofelijk mooi te doseren daar kan werkelijk geen enkele benzine-motorfiets tegenop. HEERLIJK!!! De aandrijving vindt plaats door middel van riemaandrijving in een gesloten behuizing, en is zoals het BMW betaamt uiteraard onderhoudsvrij.
BMW C evolution

Vermogen: 35 kW (48 pk)/4.650 toeren
Koppel: 72 Nm/0 – 4.500 toeren
Yamaha Fazer 600
70 kW (95 Pk)/11.500 toeren
62 Nm/9.500 toeren

In een stadse omgeving is deze elektrische motorscooter echt fantastisch, je hoeft alleen maar gas te geven en te remmen meer niet! Voor motorrijders is het in het begin wel even oppassen geblazen want die hebben de neiging te gaan schakelen en knijpen dan het linker remhendel in. Gelukkig is het linker remhendel de achterrem en grijpt het ABS razend snel in dus echt schrikken zul je niet. Om de voorrem (= uiteraard het rechter remhendel) in het ABS te remmen moet je behoorlijk hard remmen, maar dan is de vertraging ook uitstekend. Door het lage zwaartepunt laat deze toch behoorlijk zware motorscooter van 265 kg zich heel makkelijk manoeuvreren, en jawel ook achteruit want er zit een R=achteruitversnelling op tot en met 7 km/u. Toen ik tijdens de fotoshoot op de Kawasaki Z1100 stapte van Mel wist ik even niet wat me overkwam. Ik was zo gewend aan het makkelijke en snelle manoeuvreren van de BMW C evolution dat ik echt even om moest schakelen. Uiteraard ben ik ook nog even fluisterend over het Leidse singelcircuit heen gevlogen. Het was rustig dus ik kon heerlijk gas geven in de mooie vloeiende aaneenrijging van gruwelijk mooie bochten. De één nog mooier dan de andere maar de op één na laatste bocht voor de Zijlpoort is de mooiste. Dat is een lange flauwe bocht waar je verschrikkelijk plat door heen kunt knallen. Na de Zijlpoort knalde ik bijna op een petje in een Opel Corsa die doodleuk voorrang nam. Maar even kort volgas geven en ik vloog hem voorbij nog voordat hij met zijn ogen kon knipperen. Daarna ben ik rustig met 30 km/u verder gereden want dat is de maximum snelheid op dat stuk. Dit soort asociale huftertjes straf ik altijd direct af, gewoon om te laten merken dat niet iedereen hun hufterige gedrag pikt. Na dit akkefietje had ik nog een mooi stuk erg rustig maar wel slecht (=qua wegdek) stuk singel te gaan. Toch liet de BMW C evolution zich ook op het slechte asfalt lekker strak door de bochten heen sturen. Wat een heerlijke 1ste testdag!!!

Files en stoplichten
Voor heropstappers en mooi-weerrijders is het tussen de auto’s naar voren rijden bij stoplichten en tussen de files doorrijden vaak een het-zweet-breekt-me-uit-actie. Ondanks dat de BMW C evolution behoorlijk wat weegt (vroeger wogen normale motoren dit ook maar die zijn steeds lichter geworden) door het zware accupakket laat-ie zich toch ook langzaam rijdend prima manoeuvreren. En dat terwijl het zwaartepunt nota bene niet eens zò laag ligt, bekijk de foto’s van de uitgeklede BMW C evolution maar eens goed. Het lukte me meer dan eens om bijna stilstaand balancerend voor de stoplichten mijn voetje niet aan de grond te zetten voor het groen werd. Natuurlijk moet je hiervoor heel veel oefenen voordat je dit balanceren perfect beheerst, maar het kan dus wel met deze elektrische motorscooter. De spiegels staan erg ver naar buiten maar dat is bij mijn eigen Yamaha Fazer 600 ook het geval, wat ik dan altijd doe als het écht smal wordt is de spiegels even snel inklappen (iets wat maar zelden voorkomt). En dat inklappen kan bij deze BMW C evolution dus ook waardoor ook dit probleem de wereld uit is. Ik moest dan ook erg hard in mezelf lachen toen ik in het testverslag van de BMW C evolution op Testmotor.nl – nota bene geschreven door een zeer ervaren ex-Moto ’73 motorjournalist – dit stukje tekst las. [quote www.testmotor.nl] Daarbij is het wel zo dat voorkruipen bij het verkeerslicht vooral een kwestie van durven en wennen is, de bij lage snelheden zwaar aanvoelende scooter is niet de ideale motorscooter om haarscherp mee tussen de stilstaande auto’s door de laveren. De zeer wijd uitstaande spiegels helpen daar ook niet echt bij. [/quote www.testmotor.nl] Het simpele trucje van even de spiegels naar binnen klappen hoort een ervaren motorjournalist als Iwan van der Valk toch absoluut te weten!

Zuinigheidsrit deel 1
De sjoemelsoftware van Volkswagen – die algemeen bekend was in de autojournalistiek – is de reden geweest dat ik ooit ben begonnen met het fenomeen zuinigheidsrit. De opgegeven verbruiken van met name eco-auto’s correspondeerden regelmatig niet met het verbruik in de praktijk en dus wilde ik wel eens weten hoe zuinig ik met een eco-auto kon rijden met mijn allerzuinigste rijstijl. Deze sjoemel-software was bij vrijwel alle autojournalisten al vele jaren bekend, iedereen in autowereld wist ervan dus toen ik op RTL Nieuws las over het gesjoemel van Volkswagen was ik erg verbaasd. Waarom komt men in de USA hier nu pas mee, en dat terwijl Amerikaanse autofabrikanten net zo goed sjoemelen met de uitstoot. Heeft het misschien iets met het door de EU geheim gehouden TTIP te maken? Voordeel is dat elektrische de auto/motor/motorscooter geen sjoemel-software nodig hebben. Bij elektriciteit heb je geen uitstoot en maar is het natuurlijk net zo belangrijk om zo zuinig mogelijk te rijden, want ook elektriciteit moet opgewekt worden. Nou kan dat gelukkig ook via zonnepanelen en dan rij je dus CO2-neutraal de vervuiling van het productieproces van de zonnepanelen en de motorscooter even daargelaten. Voor de zuinigheidsrit kan ik kiezen uit vier rijmodi te weten: ROAD, ECO PRO, SAIL en DYNAMIC. Uiteraard koos ik voor ECO PRO ook al trekt de BMW C evolution dan slechts iets sneller op dan een gemiddelde auto. Maar alles voor de zuinigheid dus ik moest er toch echt aan geloven. De zuinigheidsritten met een elektrische auto/motor/motorscooter zijn net even anders dan die van de auto’s met een verbrandingsmotor, dat is alleen qua afstand dan want ik moet natuurlijk vanaf een oplaadpaal dan wel vanaf huis vertrekken. Omdat ik de BMW C evolution alleen thuis op kon laden aan het gewone stopcontact moest ik dus vanaf huis vertrekken. Nou ja moeders huis want een haspeltje vanaf mijn 5 hoog gelegen appartement naar de BG ging ’m uiteraard niet worden.

Ik heb een foto van het fraaie display gemaakt voor vertrek en na thuiskomst, dan kunnen jullie met eigen ogen zien wat mijn elektriciteitsverbruik is geweest tijdens de zuinigheidsrit. Een grappig weetje wat ik toevallig ontdekte door het domweg uit te proberen is het gebruik van het INFO-knopje tijdens het opladen. Het display springt tijdens het opladen een gegeven moment weer op zwart waardoor je niet kunt zien hoe lang het opladen nog duurt. Je hoeft dan niet het contact aan te zetten maar alleen maar even het INFO-knopje in te drukken, die werkt tijdens het opladen namelijk ook met het contact uit. Na vertrek reed ik heel rustig weg niet omdat ik dat persé moest maar in de modus ECO PRO kan het ook niet anders. De BMW C evolution reageert heel braaf op het gas in die modus, en remt bovendien ook behoorlijk hard af (=regeneratief remmen) wat overigens perfect te regelen is met het gashendel. Via de rotonde reed ik heel rustig richting de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg, om daarna de N206 op te rijden richting Vogelenzang. Ik vind het persoonlijk een gemiste kans dat er geen cruise control op de BMW C evolution zit. BMW heeft een fantastische cruise control in de schappen liggen dus waarom hebben ze die dan niet gemonteerd? Op de toch al hoge aanschafprijs had dat namelijk niets uitgemaakt.

Zuinigheidsrit deel 2
Na een voor mijn gevoel lange rit kwam ik bij de haakse bocht ter hoogte van De Zilk aan. De BMW C evolution liet zich mooi strak door de haakse bocht heen sturen. De kleine scooterbanden hebben uitstekende grip, dat is niet zo verwonderlijk want het zijn Pirelli Diablo’s. De vering/demping lijkt in eerste instantie behoorlijk sportief, maar is dat alleen aan de achterkant. De harde schokbreker achter in combinatie met de comfortabele voorvork levert gek genoeg een prima sturend geheel op. Wel merkte ik op klinkerwegen dat de voorband steeds ging dribbelen, dit komt niet zoals ik dacht niet alleen maar door de comfortabele voorvork. Natuurlijk zal de onbalans (=voor/zacht – achter/hard) hier mede toe bijdragen, maar volgens veringspecialist Paul Klop van Hyperpro heeft het ook te maken met de verhouding afgeveerd gewicht (motorblok/frame/benzinetank of accupakket) versus onafgeveerd gewicht (=wielen/remschijven/remklauwen/). En volgens Paul is die bij een motorscooter zodanig dat die naast de onbalans mede het dribbelen veroorzaakt. Ik probeer binnenkort wel even een keer bij hem langs te rijden dan kan hij zelf even rijden en hier meer over zeggen. Op de hobbels van de Nachtegalenlaan,Zwaluwenweg en Leeuwerikenlaan in Aerdenhout liet ik een BMW X5 die haast had met gemak achter mij. Dat de stabiliteit in bochten zo goed alles met de lange wielbasis te maken. Aan de ene kant zorgt dat ervoor dat de BMW C evolution niet flitsend stuurt maar ik vind het flitsend genoeg om goed mee te komen. Deze elektrische motorscooter klopt als een bus en daar gaat het om, een setje progressieve voorvorkveren en dito achterschokbreker van bv. Hyperpro zal dat alleen nog maar veel beter maken!

Op weg naar de T-splitsing kon ik door gebruik te maken van de krachtige motorrem in de ECO PRO-modus perfect getimed afremmen en zonder te remmen verder rijden. Het balanceren met de BMW C evolution lijkt in het begin erg lastig maar toch is dat vooral een kwestie van wennen. Op weg naar de boulevard kreeg ik een irritante bumperklever achter me aan, maar door strak en vloeiend sturen raakte ik ’m gelukkig weer kwijt. Maar ik was ’m nog niet kwijt of ik belandde achter een ongelofelijk sloom fossiel, normaal gesproken haal ik die even snel in maar ja alles voor de zuinigheid dus helaas pindakaas. Op de boulevard genoot ik van het mooie uitzicht over de Noordzee, in deze tijd van het jaar is het hier toch op zijn mooist vind ik. Op de duinenweg bleek er nog steeds maar één rijstrook per rijrichting beschikbaar vanwege wegwerkzaamheden. Langzaam rijden dus weer alhoewel er dit keer gelukkig geen automobilisten waren die 30 km/u gingen rijden zoals de vorige twee keer. Tijdens het omdraaien rekende ik even snel uit dat ik op een geëxtrapoleerde actieradius van 130 km uit zou moeten kunnen komen. De terugweg ging lekker alhoewel ik wel moest remmen om een paar kinderen over te laten steken, nul keer remmen ging dus niet lukken helaas. De rest van de weg terug verliep probleemloos afgezien van een idioot die blijkbaar nog steeds niet snapt dat hij als invoegend verkeer zich aan moet passen en niet andersom. Daarna kreeg ik nog even met een extreme bumperklever te maken, dus toen heb ik gewoon even het gas dicht gedraaid. En ja dan sta je vrij snel bijna helemaal stil, dus van die bumperklever had ik daarna ook geen last meer. Thuis gekomen ben ik aan het rekenen geslagen en kwam ik op het volgende verbruik uit.
Verbruik: 83,2 km gereden en 77 km verbruikt = 129,66 km actieradius op een volle accu
Kosten opladen van volledig leeg tot een volle accu: 8kWh x €0,22 = €1,76
Aangezien je de accu nooit volledig leeg zult rijden – dat overkomt alleen domme auto/motorjournalisten – zal een gemiddelde oplaadbeurt op zijn hoogst iets van €1,65 kosten.

Coureur versus Fossiel
Zondagochtend ben ik vroeg naar werk gegaan en op de heenweg heb ik overal plankgas gereden. Het was toch doodstil op de weg om 07.10u en aangezien de politie ook nog steeds staakt had ik zoiets van het kan wel. Ik wilde wel eens zien hoeveel procent accu-inhoud ik maximaal zou kunnen verbruiken bij zeer sportief rijgedrag. Het viel me weer eens op dat alle stoplichten aan stonden terwijl er geen auto op de weg te bekennen is. Zet die dingen toch gewoon op knipperen potverdorie! Op de provinciale weg richting het rotondecircus heb ik even volgas gereden en plat liggend op de tank – zo heet dat nou eenmaal in de motorwereld – haalde ik 128 km/u. Eenmaal op werk bleek ik over een afstand van ruim 10 km net aan 20 procent accu-inhoud verbruikt te hebben. Da’s best veel want dat houdt in dat ik met een dergelijke rijstijl een volle accu slechts 50 km actieradius zou hebben. Maar ja dan heb je wel 50 km (nou ja iets minder want je wilt niet stil komen te staan) dikke vette pret! Uit werk vandaan besloot ik met een weer vol geladen accu extreem rustig naar Mel Jongen – webmaster van Autotesten.nl – te rijden, ik wilde wel eens weten hoe weinig accu-inhoud ik zou kunnen verbruiken over een afstand van 10 km. Na een extreme fossielenrit kwam ik uit op 7 procent. Mel had vrijdag ook al even een klein blokkie om gereden op de BMW C evolution. Blijkbaar vond hij dat zo leuk dat hij mij zaterdag SMS-te dat hij zondag nog een keer wilde rijden. Ik besloot er toen meteen maar een fotoshoot aan te koppelen, alhoewel ik maandag al had afgesproken met mijn zwager om foto’s te maken.

Omdat we naar het fotogenieke Noordwijk aan Zee zouden rijden heb ik met Mel de sfeerfoto’s gemaakt, en zou ik maandagochtend met mijn zwager de actiefoto’s maken. Het leukste moment onderweg was een gesprek met een paar Harley-rijders bij de Langevelderslag. “Ik wil herrie horen!”, zei één van de drie Harley-rijders tegen mij. Ik vroeg nog even wat hij van die elektrische Harley-Davidson vond die op tv te zien was geweest. Dat vond hij werkelijk helemaal niks zei hij tegen mij. “Die BMW C evolution trekt wel veel sneller op dan jou Harley”, probeerde ik nog maar hij vond elektrisch rijden helemaal niks. Op weg naar huis ben ik nog even snoeihard door mijn kneedownbocht geknald met de BMW C evolution. Deze afritbocht van de N206 richting de Kwantum is een hele mooie lange bocht en ik had dus verwacht dat ik hier het laatste stukje schaamrand van de achterband zou rijden. Gek genoeg zag ik thuis aangekomen dat er nog steeds een piepklein stukje schaamrand op de achterband zat, en dat terwijl ik in deze bocht met mijn eigen motor (met ook een 160-band) met gemak mijn achterband er helemaal af rijd. Dat zou dus kunnen betekenen dat de buitenranden van de achterband te steil aflopen. Of misschien lukt het me wel hartje zomer met 25-30 graden Celsius. Ik ga echt de goden niet verzoeken om koste wat kost dat piepkleine stukje schaamrand eraf te rijden, deze BMW C evolution is namelijk reeds verkocht dus om ’m dan op te vouwen voor een schaamrandje. Nee dus!

Fotoshoot en terug naar Rijswijk
Door mijn weekenddienst was ik maandag lekker vrij en kon ik dus nog even heerlijk genieten van het mooie nazomerweer en natuurlijk de BMW C evolution. ’s Ochtends moest ik eerst nog weer even demonstreren voor de ingang van het ministerie van Financiën met een zeer fraai spandoek (dank Joris van Reklametotaal.nl) met daarop twee handen die tralies vasthouden en daar overheen de tekst “Waarom zit mijn belastinginspecteur nog steeds niet achter de tralies?” Dit vanwege een zwaar corrupte Leidse belastinginspecteur waarvan ik alle zaken heb gewonnen bij de belastingrechter. De Leidse politie wilde mijn aangifte tegen de belastinginspecteur niet opnemen, en dus heb ik besloten tot deze éénmansdemonstratie waar je dus géén vergunning voor nodig hebt (onthou dat goed!). De rit er naartoe moest ik uiteraard weer zo zuinig mogelijk proberen te rijden, want na terugkomst moest ik actiefoto’s maken met mijn zwager die ook zo’n slapend motorrijbewijs heeft. Op weg naar de plaats van actie in Zoeterwoude-Dorp moesten we dit keer met zijn tweeën op de BMW C evolution. Maar ook met zijn tweeën is de acceleratie nog steeds fantastisch, mijn zwager hield zich eerst aan de handgrepen van de bagagedrager vast maar hij greep al snel mijn middel. Dat zegt dus wel iets over de felle acceleratie van deze elektrische motorscooter. Bij mijn appartement aangekomen heeft mijn zwager een motorjack en handschoenen van mij aangetrokken, we namelijk zijn ongeveer even lang en net zo zwaar dus dat is handig. Daarna ben ik bij mijn zwager achterop gestapt en ik moet zeggen dat hij er meteen vlot vandoor ging. Op weg naar Zoeterwoude-Dorp konden we de kortste weg nemen, er zit bij het vrouwenklooster namelijk een betonnen obstakel in de weg. Met de auto moet je dus altijd omrijden, best handig dus zo’n motorscooter.

Tijdens het maken van de actiefoto’s ging het heel snel steeds beter met het nemen van de bochten. Mijn zwager vertelde mij na de fotoshoot dat de BMW C evolution de berijder veel vertrouwen geeft. Waar hij met mijn Yamaha Fazer 600 veel langer moest wennen, daar reed hij met deze BMW C evolution al vrij snel behoorlijk plat door de bocht. Tijdens één actie voelde mijn zwager iets ingrijpen zei hij tegen mij. Dat klopt want deze BMW C evolution heeft namelijk Traction Control. Ik merkte dat toen ik bij de Langevelderslag gas gaf op een stuk zand, normaal gesproken zet mijn motor dan met een doorspinnende achterband een stap opzij zo niet dus deze BMW C evolution. Wat dat betreft is het dus een veilige elektrische motorscooter, want door de felle acceleratie zou je anders fors in de problemen kunnen komen als het regent. Erg leuk maar op vier wielen kan het ook, op twee wielen is dat een heel ander verhaal. Na de fotoshoot moest ik even heel rap eten en daarna meteen naar het Alrijne Ziekenhuis voor een röntgenfoto en een echo, dit vanwege aanhoudende klachten in mijn rechter bovenarm. Terug naar Rijswijk besloot ik nog een korte test te doen, dit omdat ik de BMW C evolution niet langer kon houden dan vandaag. Ik had namelijk nog geen snelwegrit met 100 km/u gemaakt. Alhoewel de BMW C evolution niet bedoeld is voor de snelweg, wilde ik toch persé weten wat het accuverbruik is bij 100 km/u . Ik kwam heel netjes 100 km/u rijdend onder iets te koude omstandigheden uit op net iets minder dan 1 km per 1 verbruikt procent acculading. Dat houdt in dat je onder ideale omstandigheden – 20 tot 25 graden Celsius – met gemak de 100 km actieradius moet kunnen halen op de snelweg. Wat betreft de levensduur van de accu het volgende, BMW geeft vijf jaar of 50.000 km garantie dat hij nog minimaal 70 procent zal kunnen leveren. ik rij met mijn elektrische Renault Twizy vrij intensief en in de 3,5 jaar dat-ie nu oud is heeft de accu nog geen kilometer aan actieradius verloren.

Warmpjes!
Voor wie er warmpjes bij wil zitten heeft BMW een in 2 standen instelbare handvatverwarming die overigens wel €247,- kost, maar voor de doorrijders onder ons zeer aan te raden is. Wie er nog warmer bij wil zitten die moet zeker een jack of bodywarmer van het Engelse merk exo2 aanschaffen. Op een motorscooter zul je niet zo snel kouder voeten krijgen maar voor wie echt warme voeten wil heeft exo2 ook nog verwarmde zooltjes. Wie de handvatverwarming te duur vindt die kan ook verwarmde handschoenen van exo2 aanschaffen want die kosten maar €135,38 of €162,46. Ik heb zelf een bodywarmer van exo2 die ik in het voor- en najaar op de motor aan heb, en dan maak ik gebruik van een vaste aansluiting met vaste regelaar (9 standen) op het stuur. Dezelfde bodywarmer gebruik ik ook als ik in mijn elektrische Renault Twizy rijd, maar dan in combinatie met een losse li-ion accu + afstandbediening (3 standen). Voor meer informatie kijk op www.exo2.co.uk

Oeps!
Toen ik door de opritbocht van de A4 heen reed probeerde ik platter dan plat door de bocht te gaan, maar zoals ik verwacht had resulteerde dat bijna in een over de rand van zijn band klappende BMW C evolution. Ik had net diezelfde middag van mijn eigen Yamaha Fazer 600 de schaamranden van mijn nieuwe achterband er helemaal afgereden. En gek genoeg hoefde ik daarvoor met mijn Yamaha Fazer 600 minder plat door de bocht dan met de BMW C evolution. Het kan trouwens zomaar zijn dat als je banden van een ander merk laat monteren – bijvoorbeeld Bridgestone – dat je dan wel met gemak de schaamranden eraf rijdt. Ook al hebben banden op papier exact dezelfde maat, de bandenmaat van het ene bandenmerk is die van het andere bandenmerk niet heb ik gemerkt tijdens 10 jaar motoren testen.

Waarom Barbarian?
Als ik Bavarian had geschreven dan had ik deze elektrische motorscooter tekort gedaan! De rollende acceleratie is zo fantastisch dat het gewoon ‘barbaars’ is ten opzichte van andere weggebruikers, vooral omdat ze je ook nog eens niet aan horen komen. Als ik het geld nu op de plank zou hebben liggen dan kocht ik ’m direct zonder een seconde na te hoeven denken, zo ongelofelijk gaaf vind ik deze elektrische motorscooter. Knap in elkaar gezet van BMW! Uh nieuwe slogan… zoiets: “Freude am fliegen”

Specificaties

Jaargang

2015

Carrosserie

Motorscooter

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

Geen

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

6,2 seconden

Topsnelheid

120km/u

Vermogen

35(48)/4.650 kW (pk)/rpm

Koppel

72/0-4.500 nm/rpm

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijf

Overig

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

130 liter/100 km

Snelweg

100 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

100 liter/100 km

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

2.190 mm

Breedte

947 mm

Hoogte

1.301 mm

Wielbasis

1.594 mm

Massa leeg

265 kg

Max. toelaatbare massa

445 kg

Laadvermogen

180 kg

inhoud bagageruimte

13 liter

Bandenmaat

V-120/70-R15 A-160/60-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand