Citroen C3 Aardgas Prestige Airdream 1.4i 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



Schone kilo+meter-vreter…
Dit jaar viert de BV Nederland het feit dat vijftig jaar geleden onze aardgasbel bij Slochteren is ontdekt, en ook dat er genoeg reserves aanwezig zijn voor bijna nog eens vijftig jaar. Die belangrijke vondst heeft de Nederlandse Staat geen windeieren gelegd, en menig overheidsprestigeproject is betaald met de baten vanuit datzelfde aardgas. Een voorbeeld daarvan is de aanleg van de HSL-lijn. Het is daarom nogal merkwaardig te noemen dat pas nu het gebruik van aardgas als brandstof voor voertuigen op gang begint te komen: waar een economische crisis en van overheidswege verstrekte auto-labels al niet goed voor zijn. Dat geldt al evenzeer voor het eerste (prototype) van de waterstofmotor, maar dat is weer een ander politiek beladen verhaal dat zich net als die Slochterse gasbel heeft afgespeeld in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. Waar LPG – dat andere gas – nog een zeer kleine hoeveelheid CO2-uitstoot heeft in vergelijking met diesel en benzine, bedraagt de uitstoot bij aardgas 0,0%.

Op dit moment zijn er zo’n tiental stations verspreid door het land waar aardgas (ook wel CNG genoemd=Compressed Natural Gas) kan worden getankt, en dit aantal groeit intussen snel. Zo ook voor het aanbod van nieuwe auto’s op aardgas. Waar het aanvankelijk en hoofdzakelijk ging om een aanbod van bedrijfsvoertuigen op aardgas, zien we nu dat er steeds meer fabrikanten van personenauto’s bijkomen met een uitvoering die op het schone aardgas kan rijden, en niet alleen in het compacte segment. Zo heeft bijvoorbeeld zelfs Mercedes Benz sinds kort ook een aardgasuitvoering in haar programma voor de E-klasse. Aardgas wordt overigens verkocht in kilo’s, en niet in liters. Met een kiloprijs van 0,72 eurocent (1 kilo aardgas is ongeveer 1,2 liter) is aardgas omgerekend naar de LPG-literprijs gemiddeld zo’n twaalf eurocent per liter duurder. Maar dat prijsverschil wordt ruimschoots goedgemaakt doordat de aardgasrijder met het A-label momenteel spekkoper bij de staatskas is, zowel in aanschaf als in gebruik.

Zin en onzin
Over het rijden op gas – of het nu gaat om LPG of aardgas – doen heel wat afterimage- vooroordeel, zin en onzin de ronde bij het contemporaine autorijdend Nederland. Dankzij de door Citroën beschikbaar gestelde Aardgas Prestige C3 een uitgelezen kans voor Autotesten.nl om hierover een en ander op te helderen. De techniek heeft namelijk niet stilgestaan sinds de eerste oer-gasinstallaties in onze auto’s werden gemonteerd. De nadelen van die eerste generatie gasmixers waren zowel van praktische als van technische aard, en varieerden van vermogensverlies, relatief hoog verbruik en (koude)start problemen tot onregelmatige motorloop, problemen met de afstelling van de carburateur voor de aanmaak van het juiste gas/luchtmengsel, de afdichting c.q. grotere hitteontwikkeling rond in- en uitlaatspruitstukken, het frequente handmatig omschakelen van gas naar benzine en vice versa, en de bijbehorende noodzaak om bij motoren op gelode benzine van tijd tot tijd op benzine te rijden ivm. het materiaal waarvan kleppen en klepzittingen destijds waren geconstrueerd. Ook het verlies aan binnenruimte door de inbouw van een lompe gastank hielp niet echt en was voor velen een groot praktisch bezwaar. Met de moderne digitaal ingespoten gasinstallaties voor zowel aardgas als LPG is dit alles voltooid verleden tijd, en wie nu nog volhardt in voorgaande bezwaren tegen het rijden op gas doet er goed aan om dit testverslag uit te lezen.

Citroën C3–dubbel A
Om de allerlaatste overheidsmaatregelen met betrekking tot autorijden optimaal uit te kunnen buiten heeft Citroën ervoor gekozen om de af-fabriek aardgasinstallatie als aanvulling op haar bedrijfsauto aanbod thans aan te bieden in de C3 uit de compacte middenklasse. Wat ons betreft een goede keuze die naar meer smaakt, zo goed is deze combinatie ons bevallen. De C3 is goed beschouwd voor ons een makkie. Dit typisch eigenzinnige Citroën-model loopt intussen alweer enkele jaren mee en is heel breed goed ontvangen in Nederland en daarbuiten.

En wij zagen en voelden al snel waarom: een ruime, praktische, betrouwbare en compacte auto voor bestuurders van klein tot groot die goed rijdt, stuurt, remt en dat blijft doen, ook onder zwaardere omstandigheden. Met de auto zelf zijn wij er dus al heel snel uit, daarover hoeven wij niet veel verder uit te wijden. Wat helemaal nieuw is, is natuurlijk de ‘dubbel A’ van A-label en Aardgas, en dat geeft de C3 oudgediende een toegevoegde waarde in deze heviger dan ooit concurrerende klasse – al dan niet opgedrongen door een cocktail van economische crisis en overheidsbemoeienis, afhankelijk van hoe men daar verder tegenover staat.

Slimme inbouw
Wat de aardgasinstallatie betreft: waar het gaat om de hardware, merk je niet eens dat die er is. Dat geldt zowel voor de tank als voor de noodzakelijke ombouwtechniek onder de kap. De aardgastank met een inhoud van 55 liter is dusdanig geplaatst dat deze geen enkel beslag legt op de standaard laadruimte. Met een dynamische inhoud van 44 liter – 80% maximale vulling geldt voor elke tank vanwege de vereiste druk – wordt de standaard actieradius bovenop de benzinevoorraad dus aanzienlijk vergroot. Wie zijn tankbeurten slim kan plannen, hoeft zelfs niet eens op benzine te rijden, daarbij geholpen door de overzichtelijke VDO brandstofvoorraad-meter met gescheiden aan/uit schakelaar en controlelampje voor het aardgas, die centraal is geplaatst in het dashboard. Koud of warm, starten is geen enkel probleem. Voor de eerste vijftien seconden loopt de stille 1.4 motor op benzine, daarna schakelt deze automatisch over op aardgas als deze functie is ingeschakeld. Ik heb een hele tank leeggereden, en op dat moment schakelt het systeem tijdens het rijden volledig automatisch en zonder interruptie over naar benzine.

Op dat moment geeft het controlelampje door middel van een knippersignaal aan dat er aardgas getankt moet worden. De bestuurder kan dan kiezen voor afvullen of uitschakelen tot aan de volgende tankbeurt. Ook dit kan ongemerkt en tijdens het rijden worden gedaan. De mixer en elektronica onder de kap zijn zodanig ingebouwd, dat deze niet in de weg zitten bij het reguliere onderhoud van de auto. En wat de rijeigenschappen zelf betreft merk je ook daar niets van het verschil in brandstof. Zoals gezegd, elektronische inspuiting en gas bijten elkaar allang niet meer sinds de dagen van de ‘oude’ carburateur. En zelfs met die oude carburateur werkt een moderne gasinstallatie nu feilloos, opnieuw dankzij het digitale tijdperk. Het is maar dat je het weet.

Ff aardgas afrekenen
Het enige probleem dat wij zijn tegengekomen was bij het aardgas tanken. De pompinstallatie vroeg om een kaart. Geen probleem, toch? Pinpas, of creditcard, toch? Niet dus. Het afrekenen van aardgas vraagt om een speciale Aardgaspas met een eigen betaalsysteem, en die hadden wij nou net even niet. De aardgasrijder zal deze dus moeten aanvragen bij zijn tankstation. Jammer voor ons, want wij moesten daarom noodgedwongen weer even op de veel duurdere benzine rijden.

Conclusie
Citroën heeft met deze speciale C3 Aardgas Prestige een heel eigen invulling gegeven aan de enorme en explosieve vraag naar kleine(re), praktische, schone(re) en vooral zuiniger auto’s. Het is onze inschatting dat vele anderen dit voorbeeld zullen volgen. In de afgelopen weken hebben wij gezien dat zowel het aantal tankstations als het auto aanbod op aardgas zich snel aan het uitbreiden zijn. Het is dus nog maar een kwestie van korte tijd en aardgas zal ook als alternatief in de auto net zo gewoon zijn als in het gasfornuis van miljoenen huishoudens. Het potentieel is er in elk geval, en aan Citroën ligt het niet als er geen gebruik van wordt gemaakt. Van mij mag Citroën deze uitvoering voor al haar modellen aanbieden, desnoods met twee gekoppelde tanks voor de grotere modellen en motoren voor gelijke actieradius: het rijdt gewoon goed en goedkoop, die dubbele A van A-label en Aardgas. Nou ja, triple A dan, omdat je wel even voor dat Aardgaspasje moet zorgen… De Citroën C3 1.4 Aardgas Prestige begint bij een prijs van €17.450,- incl. BTW/BPM.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

CNG (Compressed Natural Gas, aardgas)

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

16 seconden

Topsnelheid

153km/u

Vermogen

49(68)/5.400 kW (pk)/rpm

Koppel

108/3.300 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.360 liter

Kleppen per cilinder

2

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

11,55 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

8,7 liter/100 km

Snelweg

5,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,6 liter/100 km

C02 uitstoot

119 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.850 mm

Breedte

1.667 mm

Hoogte

1.519 mm

Wielbasis

2.460 mm

Spoorbreedte voor

1.439 mm

Spoorbreedte achter

1.435 mm

Massa leeg

1.058 kg

Max. toelaatbare massa

1.510 kg

Laadvermogen

548 kg

Aanhanger geremd

1.160 kg

Aanhanger ongeremd

550 kg

inhoud bagageruimte

146 liter

Bandenmaat

175/65-R14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand