Kia Soul X-ecutive 1.6 CVVT 2009 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland B.V.



Chille bak!
Vroeger in de tijd van de Soul en de Underground was het leven nog lekker simpel. Tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer; Ambient, Acid Jazz, Breakbeat, Chill Out, Dance Metal, Disco, Drum and Bass, Electro, Electronic Body Music, Eurodance, Funk, Goa, Groove, Hardstyle, Hardtrance, Hiphop, HI-NRG, Industrial, Italo, Jump, Latin House, New Wave, Reggae, Rap, Triphop, UK Garage, House, Trance, Tekno, Techno, Tech House, Rave, Progressive, Psychedelic Trance, Old School, Jungle, Hardcore, Hardstyle,  Jumpstyle… en dit is nog maar een tiende of zo. Echt totaal belachelijk al die muziekstromingen. Vind je het gek dat er tegenwoordig zoveel mensen zijn die het leven gewoon echt niet meer begrijpen. Er zijn bijvoorbeeld managers die durven hun e-mail geen eens meer te checken omdat ze de overkill niet meer aankunnen en dan praat ik nog niet eens over SMS-en, Twitteren etc. Hetzelfde geldt ook voor de autobranche.

Vroeger had je vaak maar één type motor nu heb je soms zelfs de keuze uit wel 4-8 motoren en dan ook nog de keuze handgeschakeld of automaat en die automaat kan dan weer een gewone automaat, een CVT, of een DSG-bak zijn kortom daar ga je alweer. Afijn mijn stelling is duidelijk, ‘keep it simple’ en dat doen ze bij Kia dus ook. Waar alle andere automerken elkaar naäpen of om kosten te besparen hetzelfde model verkopen onder hun eigen merk en typenaam (bv. Opel Agila en de Suzuki Splash) daar komt Kia gewoon doodleuk met de Soul die op helemaal geen enkele andere auto lijkt en alleen een 1.6 liter diesel dan wel 1.6 liter benzinemotor heeft. Ik vind de Kia Soul echt zwaar retecool vanaf het eerste moment dat ik ‘m zag rijden.

En dan nu lekker zelf!
Tja en als je dan toch je eerste Kia afspreekt dan wordt dat uiteraard een Soul. Geen twijfel mogelijk! Gelukkig begreep de PR-manager daar heel goed dat voor de foto’s een rode Soul echt perfect is en blijkbaar wist hij ook mijn smaak. Het wegrijden was even dikke pret want ik leek echt wel een ongelofelijke beginneling. Na dik 1.000 kilometer met een erg vroeg aangrijpende koppeling gereden te hebben (Ford Ka) moest ik nu wegrijden met een koppeling die juist een stuk later aangrijpt. Ik vertrok dus letterlijk met een overkill aan toeren. Dan voel je jezelf echt behoorlijk lullig kan ik je vertellen. Dat ik absoluut niet de enige was die moeite had met de laat aangrijpende en moeilijk te doseren koppeling, bleek toen ik vier andere redacteurs een stukje liet rijden.

Alle vier andere redacteurs reden met teveel toeren weg of lieten net als ik de motor een keer afslaan tijdens het optrekken. De koppeling grijpt namelijk niet alleen laat aan ook de dosering is daardoor vrij lastig door het korte aangrijptraject vandaar ook het afslaan. Omdat dit vrijwel zeker een exemplarisch iets is heb ik het even nagevraagd bij de importeur. En jawel deze Kia bleek gebruikt te zijn voor een RAI-evenement (waarbij langzaam werd gereden en dus de koppeling het zwaar te verduren heeft gehad) en dat is dan ook vrijwel zeker de oorzaak van het probleem. Even een kwestie van opnieuw afstellen dus.

Humor!
Na mijn MP3 CD-Rom in de gleuf gestoken te hebben moest ik even heel hard lachen. In de deuren zag ik in de speakers iets rood oplichten. Met een knoopje onder het stuur kun je dit rode licht uitzetten, aanzetten dan wel op het ritme van de muziek laten oplichten. Het interieur van de Soul is niet zo schreeuwerig als dat ik verwacht had. Ik had toch wel wat meer kleurcombinaties (rood/zwart in dit geval) in de stoelbekleding verwacht. Het dashboard en de knoppen zijn ook totaal niet bijzonder of zo maar toch voel je je gewoon lekker in deze auto. Ik bespeur bij mezelf een onbedwingbare neiging om deze Soul te gaan pimpen (typ “Kia Soul” in op Google en klik daarna op afbeeldingen). Iets wat ik nog nooit eerder heb gehad met een testauto. Dus eigenlijk vind ik het wel prima zo dat Kia deze Soul zo aflevert want dan kan ik als klant er nog van alles aan veranderen. Misschien hebben de ontwerpers dat ook stiekem in gedachten gehad toen ze deze auto hebben ontworpen. Ik denk van wel, nee ik weet het heel zeker!

Dikke pret!
Dat ik bekijks zou krijgen had ik wel verwacht want je ziet de Kia Soul nog amper rijden en het is natuurlijk sowieso een aandachttrekkertje zeker met die mooie knalrode kleur (mijn zus haar buurvrouw noemde het steevast ‘de brandweerauto’) en die grote velgen. Toch zijn er mensen zoals bv. onze webmaster die de Kia Soul echt helemaal niks aan vinden. Het is duidelijk een auto die emoties oproept maar dat is alleen maar leuk. Het starten van de 1.6 liter benzinemotor van de Kia is echt heerlijk. De benzinemotor van deze Kia draait echt heel erg mooi rond – en is daardoor ook vrij stil – en die 125 Pk geloof ik direct. Het schakelen gaat heerlijk licht en dat maakt het rijden in de Soul erg fijn. Over de koppeling (die zich net zo heerlijk licht laat bedienen) had ik het al gehad dus daar ga ik verder niet op in.

Een 1.6 liter motor lijkt wat aan de magere kant voor de Soul maar ik vind dit motorblok echt goed bij de Soul passen. In de eerste drie versnellingen gaat de Soul er echt stevig vandoor, sneller als dat ik verwacht had. In de 4e en 5e versnelling moet de Soul daarentegen goed op toeren houden om de vaart erin te houden. Ik reed met gemak 150-160 km/u (het is dan overigens niet rumoerig in de auto) en op dat moment had ik nog ruim over. Ik vind deze 1.6 liter benzinemotor goed bij de Soul passen, alhoewel ik persoonlijk voor de diesel zou kiezen maar dat is een puur persoonlijke keuze.

Huge of toch niet?
Toen ik de Kia Soul voor het eerst in het echie zag rijden had ik zoiets van wat een leuke auto. Maar om nou te zeggen dat ik ‘m groot vind nee niet echt. Het gekke is echter dat ik na het erg makkelijke instappen (de instap is lekker hoog en makkelijk) het idee had in een grote 4WD te zitten. De zee aan ruimte binnen in de Soul is echt ongelofelijk, dat verwacht je gewoon niet op grond van de buitenkant. Ook de passagiers achterin zitten echt heel erg ruim. Al met al is de Kia Soul dan ook een naast een hele leuke individualistische auto tevens een perfecte gezinsauto naar mijn mening. Achterin kun je ook behoorlijk wat bagage kwijt dus ook daar scoort de Soul goed.

Knal-Rood
Daar zit het woord “knal” in en om het maar eens onbeschaafd te zeggen je kunt echt knallen met deze knalrode Kia Soul. De brede banden om de 18-inch velgen (daardoor heeft deze X-ecutive label C ipv. label B) zorgen voor een goede wegligging die veel beter is als ik grond van het uiterlijk had verwacht. Veel auto’s van dit type hebben de neiging tot waggelgedrag in de bochten en dat vraagt daardoor om een toch wat voorzichtiger stuurgedrag. Zo niet bij deze Kia Soul want de wegligging is heel erg strak voor een dergelijke auto. Daardoor kun je heel hard een bocht door, veel harder als ik ooit had durven dromen. De eerste keer dat ik de Soul hard door een bocht stuurde had ik verwacht dat ie behoorlijk uit de veren zou komen en ook met behoorlijk wat onderstuur door de bocht zou vliegen. Maar nee, absoluut niets van dat alles, de Soul stuurt heel erg strak elke mooie bocht door, haakse bochten, S-bochten, lange snelwegbochten alles gaat met het grootste gemak en vooral veel zekerheid.

Ik heb me niet één keer onzeker gevoeld maar dat komt ook mede door het goede gevoel in het stuur en de feedback die je van de brede 18-inch banden krijgt. Enige nadeel van deze brede banden is de spoorgevoeligheid bij oneffenheden in het asfalt. Uiteraard is het wel zo handig als je na een potje knallen weer op tijd tot stilstand komt. De remmen van de Soul voldoen wat dat betreft uitstekend. Toen ik bij de importeur weg reed en voor het eerst remde met langzame snelheid had ik al zoiets van: “Zo da’s heftig”. Zowel qua vertraging als doseerbaarheid heb je niets te klagen.

Nattigheid
Gek genoeg wordt het nog veel leuker als het regent. Waar andere auto’s vaak al snel wegglijden bij een stevig potje sturen in de regen daar blijft deze Kia Soul heel strak zijn lijn volgen. Nog weer leuker wordt het als je bewust onderstuur in de auto brengt door het gaspedaal even stevig in te trappen in een bocht. Ook zwaar onderstuurd blijft de Soul trefzeker aanvoelen. Normaal gesproken hebben veel auto’s tegenwoordig een differentieel tussen de voorwielen nodig om zo strak door een bocht te kunnen sturen. Wat het sturen betreft geldt dus ook hier weer dat zelfs in de stromende regen de Soul heel zeker aanvoelt. Knap gedaan en bij deze dan ook een compliment van Daan!

Drempelvrees?
Nog leuker dan het strakke sturen is dat de Soul als een ‘zieltje’ (da’s weer een andere betekenis van “Soul”) over al die vele drempels bij ons in de buurt heenvliegt. De grondspeling is lekker groot waardoor je jezelf totaal geen zorgen hoeft te maken over een drempeltje meer of minder zoals die Ferrari die ik en Mel tegenkwamen bij Vogelenzang/Aerdenhout. Toen ik foto’s stond te maken hoorde ik ineens een hele luide “Gggghhh” 50 meter verderop. Dat was de drempel waar Mel net vrolijk overheen gevlogen was, terwijl die Ferrari zelfs met een totale slakkensnelheid nog met zijn onderkant die drempel raakte. Even later probeerden we nog, over een drempel vliegend, de Ferrari in te halen maar helaas kwam er van de andere kant net een auto aan. Doodzonde want dat had een leuke luchtfoto van die slome Ferrari opgeleverd. Nu werd het dus een foto van de achterkant de Ferrari Testarossa. Zonde, zonde, zonde en dat terwijl ik net een spiksplinternieuwe spiegelreflexcamera had gekocht.

Eerste tankbeurt maar geen laatste tankbeurt
Nou had ik stevig door gereden dus ik was dan ook niet verbaasd over het stevige verbruik van 1:10. Later heb ik heel netjes en rustig gereden en haalde ik een nette 1:15. Op de dag dat ik de Kia Soul terug moest brengen had ik nog een tankbeurt maar die ging helaas niet door vanwege een stroomstoring in de omgeving van Vianen. Ik kon de auto dus niet aftanken en niet wassen en dat is me nog nooit eerder overkomen. “Dit is de beste smoes die we ooit gehoord hebben”, zei iemand van Kia Motors met een knipoog tegen mij. Ze moesten zelfs de PR-manager persoonlijk op gaan halen voor mij want de telefoon deed het uiteraard ook niet. No-Kia…

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11 seconden

Topsnelheid

177km/u

Vermogen

93(126)/6.300 kW (pk)/rpm

Koppel

156/4.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.591 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,5

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,34 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,9 liter/100 km

Snelweg

5,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,5 liter/100 km

C02 uitstoot

156 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.105 mm

Breedte

1.785 mm

Hoogte

1.610 mm

Wielbasis

2.550 mm

Spoorbreedte voor

1.570 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.145 kg

Max. toelaatbare massa

1.680 kg

Laadvermogen

535 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

340 liter

Bandenmaat

225/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,