Citroen C3 Picasso Exclusive 1.4 VTi 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



Eigenzinnige ruimteauto met laag verbruik

MPV Revisited
Met de nieuwe C3 Picasso ruimteauto verrast Citroen wederom vriend en vijand met een gewaagd en eigenzinnig ontwerp dat oogverblindend mooi is van lelijkheid en uitblinkt in praktisch gebruik, helemaal in de traditie van het excentrieke Franse merk. En met de efficiënte 1.4 krachtbron van onze testuitvoering behoort een grotere auto die tegelijkertijd zuinig rijdt op benzine nu tot de mogelijkheden. Gezien de hoge en alsmaar schommelende brandstofprijzen heeft Citroen daarmee een belangrijke tegenstrijdigheid verenigd in eenzelfde pakket, en bewijst met de C3 Picasso dat een zuinige auto niet per definitie klein hoeft te zijn, maar vooral dat het thema ruimteauto nog lang niet is afgeschreven. En dat is goed nieuws.

Onstuimig
Die ruimteauto met haar varianten in SUV’s en MPV’s kent een relatief korte en onstuimige recente geschiedenis. Totaal verrast en overvallen was de autowereld door het grote succes van de eerste moderne ruimteauto, de Chrysler Voyager, naar een oorspronkelijk idee van Lee Iacocca (Ford, Chrysler) dat ironisch genoeg aanvankelijk naar de prullenbak werd verwezen door zijn voormalige werkgever Henry Ford III himself. Dat was voor de bedenker de laatste druppel, want wereldwijd was die alsnog-Iacocca-Voyager-verkoophit niet aan te slepen om de doodeenvoudige reden dat geen enkele andere fabrikant een dergelijke auto kon leveren, en de rest is moderne Chrysler-geschiedenis.

Maar dat duurde niet lang. Na te zijn bekomen van de schrik heeft thans iedere zichzelf respecterende autofabrikant wel een SUV- of MPV-model in haar programma. Zoals zo vaak het geval is met kopieerdrift, lijken al die auto’s intussen bijna als twee druppels water op elkaar. Al even snel als de opkomst van de ruimteauto’s lijken zij niet te zijn ontkomen aan hun neergang in verkopen door het hoge brandstofverbruik, met name dat van de SUV’s. Maar de eigenwijze en doordachte C3 Picasso vormt daarop een welkome uitzondering, vergelijkbaar met de manier waarop Fiat dat eerder heeft gedaan met haar retro-Multipla, die overigens niet meer in het Fiat-programma zit.

Aangenaam gezichtsbedrog
Door zijn afmetingen en robuuste voorkomen lijkt de 2009 C3 Picasso dus op het eerste gezicht ook zo’n benzineslurper te zijn. Maar met de zuinige en stille 95 Pk 1.4 VTi-motor is voldoende vermogen voorhanden om tegemoet te komen aan de meeste gebruiksmogelijkheden en wij kwamen aan een gemiddeld verbruik van rond de 1:15. Heel netjes voor zo’n auto. Deze krachtbron is bovendien geschikt voor geremde aanhangers tot 1.100 kg, en dat is goed nieuws voor de caravanners of kleine zelfstandigen onder ons.

Ga je echter met een volbeladen Picasso met de kids, het huisdier, bagage voor het hele gezin en zware caravan buiten ons vlakke Nederland naar bergachtig gebied, dan is er voor deze C3 een nog krachtiger 120 Pk 1.6 Airdream diesel leverbaar met een riant koppel van 240 Nm en een verbruik van 1:20. Door de huidige onvoorspelbare brandstofmarkt en ondanks het hogere belastingtarief en zijn aanvankelijke meerprijs wordt ook de dieselmotor een steeds aantrekkelijker alternatief met zijn omslagpunt dat nu al bij 30.000 km(!) ligt. Voor het zwaardere werk en de (nog) lange(re) adem (lees: koppel!) zou ik deze krachtige en zuinige Airdream diesel daarom zeker overwegen. Het is nu eenmaal zo dat de motorkeuze maar één keer gemaakt kan worden.

Licht sturen en heet schakelen
Een van de eerste dingen die ons (Daan heeft ‘m gehaald en teruggebracht) opviel tijdens het rijden was het heerlijk lichte en directe stuurkarakter van deze Picasso, een eigenschap die je eerder zou verwachten bij de veel kleinere auto’s. Een stuurkarakter ook dat niet ten koste gaat van de stabiliteit van het geheel. Slechts bij een heel zeldzame en extreme uitzondering van de combinatie lengterichels/wasbord/gassen raakte de MPV heel even het spoor bijster met een lichtjes schuiven van de voorpartij, waarna hij zich meteen corrigeerde. Voor de schakelwegen is enige gewenning nodig: met name het terugschakelen van de derde naar de tweede versnelling heeft een langere schakelweg nodig dan de meesten van ons gewend zijn. Heet detail: onze versnellingspook was voorzien van de optionele aluminium knop.

Als daar de hete zon een tijdje op heeft gestaan, dan kun je beter een washandje met ijsblokjes of vrieskistje bij de hand hebben, OF opschakelen in de fast-forward modus. Maar je kunt natuurlijk ook van die hele mooie leren rijhandschoenen kopen. Staat nog stoer ook! Gelukkig bracht de airco na enkele kilometers uitkomst gedurende de hete dagen van deze testweek.

Comfort, zicht en afwerking
Naast het lichte sturen zit je ook heel comfortabel (van Citroen hadden we ook niet anders verwacht!) met een uitermate fraai en overzichtelijk dashboard, en de panoramische voorruit met het sowieso ruime zicht rondom de gehele auto draagt bij aan dat moeilijk te definiëren gevoel van ‘total control’, oftewel: “Wie maakt mij wat?” Alles bij elkaar geeft de C3 Picasso het soort van rijbeleving mee aan zijn bestuurder met een volwassen maar toch wendbare auto op pad te zijn. Onze testauto was bovendien voorzien van het vaste panoramisch dak dat nog een extra dimensie toevoegt aan het gevoel van licht en ruimte. Heel handig was daarbij het uitschuifbare hemeltje wanneer de zon op je hoofd wat al te heet gaat worden. Het zwarte interieur van kunststof en bekleding in onze auto deed naar mijn smaak wat somber aan, zeker in combinatie met de helblauwe lak van de carrosserie die er echt uitspringt, zelf zou ik daarom kiezen voor de beige bekleding.

Wat wel weer heel smaakvol is gedaan, is de ‘black’ hoogglans optie van bumpers en wiel-inserts, heel fraai. Wel vroegen wij ons af, of de scharnieren van de portieren in backorder stonden bij het afmonteren van de C3 Picasso… daar staat namelijk quasi-nonchalant de leeuw van Peugeot in gegraveerd. Even snel ingekocht bij Peugeot? Hilariteit alom, maar heel begrijpelijk, omdat het PSA-concern een wijselijke en nauwe samenwerking behelst tussen Citroën en Peugeot, met als motto: Je bent gek als je opnieuw het wiel gaat zitten uitvinden. Maar wij hebben er wel lol om gehad.

Eyecatcher
Met zo’n eigenwijze vormgeving als van deze C3 reden wij ook nu weer rond met een auto die overal waar wij kwamen de nekken deed omdraaien. En logischerwijze waren de reacties 50/50 verdeeld: OF men vond hem heel erg mooi, OF spuuglelijk, iets daar tussenin was er niet. En het is juist DIE eigenschap waardoor de nieuwe C3 Picasso zijn weg naar de nieuwe trotse eigenaren zal vinden. Dat staat voor ons als een paal boven water, na een heel plezierige en indrukwekkende week met deze MPV. Zelf kan ik deze nieuwkomer in maar twee woorden samenvatten: Gewaagd en geslaagd. Net als die oer-MPV van Chrysler. “Need I say more?”

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

13,9 seconden

Topsnelheid

178km/u

Vermogen

70(95)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

135/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.397 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,2 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,9 liter/100 km

C02 uitstoot

159 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.078 mm

Breedte

2.050 mm

Hoogte

1.624 mm

Wielbasis

2.540 mm

Spoorbreedte voor

1.472 mm

Spoorbreedte achter

1.470 mm

Massa leeg

1.234 kg

Max. toelaatbare massa

1.742 kg

Laadvermogen

508 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

385 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand