Nissan Patrol SE A/T 3.0 Di 5d 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



Eiland-gevoel
Het gevoel op een eiland te zitten is in mijn ogen iets heel anders als het eiland-gevoel waar veel eilanders het vaak over hebben. Tijdens de testweek met de Nissan Patrol zat ik namelijk op Terschelling vandaar de titel boven dit testverslag. Het echte eiland-gevoel is iets wat je volgens mij als echte eilandbewoner ook niet uit kunt leggen aan een buitenstaander. Volgens mij is het namelijk net zoiets als proberen het echte 4WD-gevoel uit te leggen aan een gewone automobilist. Terrein rijden is oneindig veel leuker als gewoon autorijden op strak asfalt. Iedereen had zoiets van: “Wat moet jij nou met een Nissan Patrol op Terschelling?” Blijkbaar hebben diegene het eiland nooit goed verkend want dan hadden ze geweten dat Terschelling heel wat vrij toegankelijke zandpaden en andersoortige onverharde wegen telt. Ik was dan achteraf ook blij dat de stationwagon waarmee ik eigenlijk naar Terschelling had gegaan schade had. Een 4WD op Terschelling bleek verrassenderwijs veel leuker te zijn dan een stationwagon.

Vol geladen
Vrijdagavond 7 augustus hebben we de boot nemen van Harlingen naar West-Terschelling. Officieel had ik reeds betaald voor de overtocht van een auto van 3×5 meter, maar de Nissan Patrol bleek 5,10 meter lang te zijn. Echt ‘huge’ dus maar wie valt er nou over 10 centimeter, bij rederij Doeksen niemand dus. De rit naar Harlingen was zo gepiept zeker met de huidige rust op de snelwegen. Met de cruise-control op 120 km/u in de 2WD-stand, en af en toe even inhalen met 130-140 km/u was het heerlijk rijden. Met vier personen aan boord en de kofferbak bomvol bagage en boodschappen (de kofferruimte is bijna net zo groot als een brommobiel) is deze Nissan Patrol wat mij betreft het ultieme vervoermiddel als je een weekje naar Terschelling wil.

We hadden alle boottickets reeds online geboekt. Je krijgt dan één PDF-file toegemaild met alle boottickets (personen + auto) die je kan uitprinten. Ik moest de heenreis helaas nog een keer omboeken want de jongelui wilden vrijdagochtend uiteraard niet om 07.00u al hun bed uit. Uitslapen en lekker rustig ‘s avonds de boot pakken kwam de jongelui beter uit. En dus hebben we de avondboot maar genomen en gelukkig waren daar nog plaatsen vrij. Je kan namelijk online heel simpel met je boekingsnummer + pincode de heenreis omboeken, als er plaats is tenminste anders heb je pech.

Ouderwetse diesel
Stap je in een Nissan Pathfinder, X-Trail of Navara dan stap je in een moderne 4WD met dito dieselmotor. Zo niet bij deze Patrol, een paar seconden voorgloeien en een heerlijk kloppend ouderwets dieselgeluid roepen bij mij heerlijke 4WD-gevoelens op. Een grote dikke 4-cilinder 3-liter dieselmotor (dat is 4 maal 750cc en dus 4 hele dikke zuigers!) onder de motorkap die er wat mij betreft mag zijn. Gewoon lekker ouderwets dieselend over de zandpaden raggen is één van de leukere dingen om met een auto te doen. Vele malen leuker als op een asfaltcircuit rijden wat mij betreft. Ik ben best wel een fan van de Nissan 4WD’s maar na het rijden in deze oer-4WD de Patrol vind ik toch wel erg moeilijk kiezen. Deze ‘ouderwetse’ Patrol is namelijk veel leuker als ik gedacht had. Met name de terreinkwaliteiten zijn erg goed bleek later die week.

Miep-miep!
Maar eerst de rit naar de veerbot in Harlingen. Een beetje saai maar ja Noord-Holland is dan ook niet de meest leuke provincie om doorheen te rijden. Dat ik dat niet alleen vind bleek later die week toen er in de NRC.NEXT een artikel stond over de drankcultuur onder jongeren en het relatief hoge aantal zelfmoorden onder diezelfde jongeren. Maar okay, cruise control aan en met 100-120 km/u koers naar Harlingen. We waren duidelijk niet de enige die naar een waddeneiland op weg waren want het was toch nog redelijk druk ondanks de vakantieperiode en de vrijdagmiddag. Uiteindelijk was ik het steeds maar inhalen zat en op de Afsluitdijk heb ik het gas er even opgezet. Veel harder dan 160 km/u vol beladen kwam ik niet en ik had ook niet veel meer over op de toerenteller.

Ouderwets lekker
Even hiervoor noemde ik het al het woord “ouderwets”. Het begint met het dieselmotorblok wat je nog ouderwets lang voor moet gloeien ipv. bijna niet meer (het voorgloeilampje van een moderne diesel is alweer uit voordat het brandt) bij de moderne dieselmotoren. Daarna ging ik zitten en greep mijn rechterhand een grote schakelpook vast met ouderwets lange schakelwegen. Het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling is een fantastisch gevoel, als je snel optrekt dan moet je dat met een behoorlijke hengst aan de schakelpook doen. Het schakelen gaat ondanks de lange schakelwegen toch trefzeker maar soepel is anders, maar het past helemaal bij deze grote robuuste 4WD.

Net als het schakelen van de 5-versnellingsbak is ook het overschakelen van 2WD naar 4WD en naar de lage gearing ouderwets. Hoef je in de X-Trail en de Pathfinder alleen maar aan een knopje te draaien in deze Patrol gaat het nog heerlijk ouderwets met een klein pookje links naast de versnellingspook. Ik vind dat mooi maar ja dat is natuurlijk heel persoonlijk.

2,5 ton
Ondanks de bijna 2,5 ton die deze 5-deurs Nissan Patrol weegt gaat ie best snel van zijn plek. Maar ja dat mag ook wel met zo’n vet koppel (380 Nm/2.000 toeren). Een auto met een dergelijk gewicht/grootte houdt ook in dat je beter op moet letten met manoeuvreren als gewoonlijk. Gelukkig zijn de zijspiegels van een verhoudingsgewijs vergelijkbare grootte als de auto maar dat heb je echt nodig. Ondanks de grootte ben ik de gedurende de gehele testweek geen enkele keer in de problemen geraakt door die grootte. Keren, eitje, de veerboot oprijden (ik moest omhoog rijden want ik stond op de eerste etage) ook een eitje, de veerboot afrijden leek ff lastig te gaan worden omdat iemand voor me aarzelde maar uiteindelijk was ook dat weer een eitje. Groot ja absoluut, zeg maar gerust HUGE!, maar daar merk je eigenlijk niets van tijdens het rijden. Eigenlijk vond ik die grootte wel heel erg fijn want iedereen ging opzij voor mij. Behalve op Terschelling want bijna elke eilander heeft een 4WD. Tja als je wilt jutten moet je wel!

Verwarring alom
Als je één keer wordt gegroet denk je nog zoiets van: “Vriendelijke mensen die eilanders.” Als je vervolgens alleen maar door 4WD-automobilisten wordt gegroet en je komt erachter dat er exact nog zo’n zelfde Nissan Patrol (exact dezelfde kleur en ook een 5-deurs versie) op Terschelling rijdt dan weet je genoeg. Later die week moesten we nog even mijn neefje en zijn vriendin ophalen want zij had een hele grote blaar op haar voet en kon amper meer lopen. Toen mijn neefje ons gebeld had of we hen op konden komen halen zag hij een minuut of vijf na zijn telefoontje een Nissan Patrol naderen. Hij dacht dat ik dat was en begon wild te zwaaien. Maar de Patrol reed uiteraard gewoon door en terwijl wij net de hoek omkwamen zetten waren zij boos doorgelopen in plaats van op ons te wachten. Best wel humor achteraf bezien. Wij waren namelijk nog door gereden over een fietspad wat normaal verboden is maar konden niemand vinden.

Terreinfoto’s
Uiteraard hebben we het nodige off road gereden op Terschelling. Je hebt er best veel mulle zandpaden, mooie onverharde gravelpaden, maar ook graspaden met diepe kuilen tussen de weilanden door. Echt alle soorten terrein om deze grote 5-deurs Patrol eens goed te testen op zijn terreinkwaliteiten. Je hebt behoorlijk wat mogelijkheden maar het meest gebruikte ik gewoon de 4H, alleen in het echte mulle zand bij een strandopgang heb ik even de 4L gebruikt. Je kan dan eventueel ook nog de diff-lock op “On” zetten en de stabilisatie uitzetten maar dat is voor nog zwaarder/steiler terrein als dit.

In ieder geval heb ik de Nissan Patrol met een behoorlijke snelheid over de zandpaden heen gejaagd want de grondspeling van deze Patrol is echt giga, dus bij het springen over de kuilen heen hoef je totaal niet bang te zijn dat je iets raakt. Mijn zwager had dit nog nooit gedaan en ik zag hem letterlijk naast me op en neer zitten stuiteren op de stoel. Erg grappig en hij had duidelijk geen idee dat je zo hard kan rijden in het terrein met een 4WD. Natuurlijk moet je wel enige ervaring hebben en ook lef hebben, maar zodra je het onder de knie hebt dan is het genieten geblazen.

Asfalt en bochten
Op Terschelling had je wel een aantal mooie bochtige asfaltwegen, maar gezien de vele toeristen heb ik me maar niet aan al te heftige bochtencapriolen gewaagd. Van en naar Harlingen was slechts één lange snelweg dus kon ik pas na terugkeer in het weekend voor ik de Patrol terug moest brengen nog even de asfaltkwaliteiten testen. En zie daar, ondanks het feit dat ik op het asfalt met de 2WD-stand rond reed kon ik verrassend hard de bocht door met deze Patrol. Ik had verwacht dat de Patrol met alleen de voorwielaandrijving aan behoorlijk snel zou gaan glijden bij een hoge bochtensnelheid maar dat viel ontzettend mee.

Natuurlijk heb ik ‘m een paar keer aan het glijden gekregen bij een te hoge bochtensnelheid, maar het is echt ongelofelijk zo mooi als deze bijna 2,5 ton zware Patrol zijn lijn blijft volgen terwijl je het gas er gewoon ophoudt. Ook hier verraste de Patrol me dus weer in positieve zin en de conclusie is wat mij betreft dan ook dat deze Patrol zowel op de weg als in het terrein één van de betere 4WD’s is die er te koop is.

Slurper?
Zodra ik in deze ‘vrachtwagen’ was gestapt had ik absoluut niet de angst dat mijn bankrekening binnen no time leeg zou zijn. Ook hoefde ik niet bij de vrachtwagenpomp te tanken als ik een benzinepomp binnen reed. Eigenlijk viel het verbruik me 100 procent mee, want deze auto weegt wel even dik over de 2 ton dus da’s niet niks. Het dieselverbruik liep uiteen van 1:7,5 tot 1:10 en met een dieselprijs van rond de 1 euro is dat best lekker. Grappig genoeg zijn de benzine- en de dieselprijzen op de eilanden hoger, ik heb ‘m dus nog even vol gegooid voor we de veerboot opreden.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

suv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

15,2 seconden

Topsnelheid

160km/u

Vermogen

118(160)/3.600 kW (pk)/rpm

Koppel

380/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.0/2.953 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:17,9

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

4×4

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

12,2 meter

Overig

Type bekleding

Alcantara

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

14,3 liter/100 km

Snelweg

8,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

10,8 liter/100 km

C02 uitstoot

288 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

5.100 mm

Breedte

1.940 mm

Hoogte

1.860 mm

Wielbasis

2.970 mm

Spoorbreedte voor

1.610 mm

Spoorbreedte achter

1.630 mm

Massa leeg

2.430 kg

Laadvermogen

770 kg

Aanhanger geremd

3.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

668 liter

Bandenmaat

275/65-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand