Dacia Sandero Laureate 1.6 MPI 90 2009 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland



GFT-bak?
Of ze het erom gedaan hebben zal ik helaas nooit kunnen achterhalen maar je zou bijna denken dat ze bij het RDW expres het kenteken 71-GFT-4 aan deze Dacia Sandero hebben gegeven. Ik ben diegene hoe dan ook zeer dankbaar want de lettercombinatie “GFT” in het kenteken geeft mij de mogelijkheid om een zeer ironisch testverslag te schrijven. Iedereen maakte uiteraard het grapje van de “GFT-bak” en allemaal dachten ze: “Dat kan toch niet goed zijn zo’n Roemeense Renault.” “Die Dacia rijdt zeker net als een Renault van 4 jaar geleden”, kreeg ik bijvoorbeeld te horen. Waarop ik sarcastisch terugkaatste: “Ik durf hier meer mee dan met die nieuwe en veel duurdere rode Duitse sportauto die ik begin dit jaar getest heb!” Scepsis alom dus en al na een dag had ik ook last van die scepsis maar dan precies omgekeerd. “Zo goed kan deze Dacia toch niet zijn?”, spookte het maar door mijn hoofd. Dat bleef zo tot aan het einde van de week en de reden is dat deze auto gewoon te goed is om waar te zijn. “To good to be true” zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen.

Dacia(o)
Veel mensen geloofden totaal niet in de overname van het Roemeense automerk Dacia door Renault. Maar die mensen hadden beter moeten weten want Skoda is na de overname door de VAG tenslotte ook een succesnummer geworden. Dat Renault gelijk heeft kregen met de overname blijkt nu 10 jaar later overduidelijk. De consument heeft duidelijk “Da” (Slavisch voor “Ja”) gezegd tegen Dacia en geen “ciao”. Daciao, ook weer zo’n leuk woordgrapje. De Dacia’s zijn budgetauto’s zonder al teveel opsmuk maar met betrouwbare techniek. Het 1.6 liter 8-kleps 90 Pk (64 kW) motorblok in de Dacia Sandero voelt prima aan en ook het design van de Sandero is niets mis mee. Wat ik persoonlijk erg leuk vindt aan deze Dacia zijn de handbediende ramen van de achterportieren net als de ouderwetse deurknopjes. Erg handig kun je van een afstand zien of de deuren op slot zitten of niet. Hoef je niet helemaal naar de auto toe te lopen zoals met al die moderne auto’s het geval is.

De meeste automobilisten zijn er volledig aan gewend dat tegenwoordig alles elektrisch wordt bediend in een auto, tot zelfs aan de hoofdsteunen en de achterklep toe. Dat al die elektrische bedrading in een auto ook totaal verkeerd uit kan pakken heb ik via een bevriende Duitse journalist mogen vernemen. Spontaan stilvallende BMW’s en Mercedessen met volledig onbekende oorzaak komen namelijk veel vaker voor dan ze je willen doen geloven. Naar ik heb begrepen ligt er alleen al in één auto van de BMW 7-serie vele kilometers aan elektrische bedrading.

Nek omdraaien
De titel van deze alinea kun je op tweeërlei wijze opvatten. Ten eerste kan iemand zijn nek omdraaien omdat hij een auto mooi vindt maar je kan een auto ook de nek omdraaien vanwege negatieve berichtgeving. En grappig genoeg gaan beide op voor het automerk Dacia. Toen de Dacia Logan in 2005 in West-Europa op de markt kwam hebben de Duitse media via een gesaboteerde uitwijktest geprobeerd de Dacia Logan de nek om te draaien. Triest en het geeft maar weer eens aan hoe de Duitse media zich voor het karretje van de Duitse autoindustrie hebben laten spannen. Later gebeurde iets vergelijkbaars met de Chinese Landwind. Ik heb die Landwind zelf gereden en was verbijsterd over de totaal onzinnige testverslagen en dan met name die van de ANWB. Er stonden indertijd PDF-files van de ANWB over de Landwind op het internet, die vlak nadat bekend was geworden dat de ANWB een zeer kwalijke rol had gespeeld in de bewust negatieve berichtgeving over de Landwind, plotseling verdwenen waren. En die durven zich dan journalistiek onafhankelijk te noemen…

Maar goed, het is ze dus niet (gelukkig!) gelukt om de Dacia Logan de nek om te draaien (ze hebben zelfs nog met Dacia Logans geraced, en een instructeur van Slotemakers anti-slipschool zei tegen mij dat die race-Logans helemaal te gek waren, zie foto). Het was zelfs eerder zo dat de mensen hun nek omdraaiden als er een Dacia Logan voorbij reed. Hetzelfde geldt ook voor deze Dacia Sandero. Wat ik totaal niet verwacht had is dat bijna iedereen van jong tot oud zijn nek omdraait. Van een oude dame, tot een snelle automobilist tot jongelui. En als ik heel eerlijk moet zijn is deze Dacia Sandero inderdaad een auto die je niet over het hoofd kan zien. De kleur, de vormgeving het is gewoon een geinige auto om te zien vind ik.

Roemeense eigenheimer
Simpele vormgeving, simpel design, simpele pittige 1.6 motor, simpele eco-banden, simpele prijs en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Het leven kan zo simpel zijn want meer heb je gewoon niet nodig. Deze auto doet in zijn simpelheid alles goed wat hij goed moet doen. Na ruim 500 kilometer binnen een paar dagen was ik er helemaal uit voor mezelf. In je uppie ben je ondanks de 90 Pk behoorlijk snel, sneller als ik verwacht had in ieder geval. Een dag nadat ik de Dacia opgehaald had mocht ie meteen voor pakezel spelen. Ik moest namelijk mijn broer en zijn vriendin weer op gaan halen op de camping in Voorthuizen. Ik had ze vier weken geleden weg gebracht met de Peugeot 206+. Een dag ervoor belden ze dat wat extra spullen mee wilden nemen. Dom genoeg was ik totaal vergeten de hoedenplank uit de auto te halen voor ik weg reed. Maar geen nood aangekomen op de camping in Voorthuizen bleek dat ik de hoedenplank op de bodem van de kofferbak kon leggen (en omgekeerd neer gelegd verloor ik nog amper ruimte ook).

Kijk dat is nou handig! En tot mijn grote verbazing paste alles erin, zelfs de extra spullen en dat had ik met de Peugeot 206+ helemaal kunnen vergeten.
Kopje koffie gedronken en wegwezen richting Amsterdam. Ik pakte per ongeluk de verkeerde afslag waardoor we binnendoor via Terschuur zijn omgereden. Maakte niet uit want het was een mooi ritje binnendoor en een leuke test of een auto met vier volwassenen en bagage nog een beetje vooruit wil en nog een beetje stuurt. En inderdaad stuurt de Sandero zelfs met 4 volwassenen en vol geladen nog steeds prima. Van een waggelbak is dan ook absoluut geen sprake.

Wat mij ook verraste is dat de Sandero een ruime grondspeling heeft. Waar je met veel andere hatchbacks voorzichtig moet zijn bij het nemen van drempels daar heb ik met deze Sandero zelfs bij de hoogste drempels geen last gehad. Het hele ritje op en neer naar Voorthuizen via Amsterdam heb ik trouwens snel gedaan, exact 3 uur voor de rit Leiden -> Voorthuizen = 100,3 km / Voorthuizen -> Amsterdam = 64,3 km/Amsterdam->Leiden=44,6 km=totaal 209,2 km en dat is een behoorlijk snelle tijd als je het half uurtje koffiepauze eraf trekt.

Goed-goed-goed
Driemaal goed, inderdaad ja. Goed schakelen, goed remmen en goed afgeveerd. Zelfs bij veel duurdere auto’s is er altijd wel één van deze drie dingen die niet aan de voorwaarde “goed” voldoet. Het was voor mij dan ook een verrassing dat juist bij een goedkope auto als deze Dacia Sandero ik driemaal de kwalificatie “goed” kon geven. Het schakelen en koppelen gaat werkelijk zo ontzettend licht, soepel en trefzeker dat het bijna ongeloofwaardig is. Dat kan toch niet zo goed zijn in zo’n goedkope auto. Wel dus! Net als de remmen, die zijn ook werkelijk uitstekend voor een auto van deze prijs. Niet te bijterig, ook weer niet te vaag, nee gewoon precies goed. En dan als laatste de vering. Ook die is uitstekend voor een dergelijke auto. Het had van mij zelfs een tikje sportiever gemogen maar eerlijk gezegd vind ik het eigenlijk wel prima zo, en raad ik de sportieve rijders aan er een sportievere veringset op te zetten. Al met al is het Dacia gelukt een uitstekende balans te vinden waardoor je het gevoel hebt dat je altijd exact weet waar de grens ligt.

Avondje Scheveningen-avondje feesten?
Uiteindelijk wilde ik natuurlijk graag weten wat deze Dacia Sandero nou echt in huis heeft. Tijd voor een avondje Scheveningen dus via Katwijk-Binnen en Wassenaar. Vervelend is altijd weer dat je via Wassenaar-Zuid niet meer naar Scheveningen kan. Je wordt verplicht om via de N44 te rijden en daarna vlak voor Den Haag rechtsaf te slaan naar Wassenaar-Zuid. Maar okay niet getreurd want rechtsaf is een hele mooie scherpe bocht met een drempel net voor de bocht en verderop een hele mooie 1 -> 2-baans linkerbocht. De Fiat Punto die voor mij stond bij het stoplicht had duidelijk ook zin om even gas te geven net als de Audi A5 achter mij.

Over de drempel meteen rechtsaf bleef ik achter de Fiat plakken terwijl de veel sterkere Audi A5 ons niet kon volgen. Aan het einde van de 1-baansweg splitst de weg zich heel subtiel nog voor de bocht in een 2-baansweg naar links. Goed getimed pak ik de linkerbaan en geef gas en pak de Fiat met behoorlijk wat onderstuur binnendoor in de scherpe bocht naar links. Niet verkeerd voor een Dacia Sandero want die Fiat Punto is echt geen verkeerde auto. Eén van de redacteuren van Autotesten.nl (Wouter Jorritsma, mede-directeur van een IT-bedrijf) heeft Fiat Punto’s als bedrijfsauto. De bestuurder van de Fiat Punto zat naar mij te lachen en keer later toch wel met wat gefronste wenkbrauwen toen hij zag in welk merk auto ik reed. De Audi A5 hebben we nooit meer terug gezien. Pas ruim na de bocht kwam hij ons met veel te hoge snelheid voorbij zetten. Ook een manier om iemand in te halen.

Wetenschappelijke test
Om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de twijfels of de Dacia Sandero echt zo goed is als dat ik hier zeg dat ie is, besloot ik een rondje over het universiteitscircuit in Leiden. Een ‘circuit’ met mooie rotondes en werkelijk allerlei soorten bochten. Een wetenschappelijke test dus met een wetenschappelijk verantwoord eindresultaat. Ondanks de Continental eco-banden hield de Sandero heel erg lang grip in alle bochten en op alle rotondes. Zelfs als je volledig op de grens aan het rijden bent verliest de Sandero niet zomaar ineens alle grip. Piepende banden “Ja” maar verlies van grip “Nee” en daar stond ik best wel van te kijken. Je kunt dan ook behoorlijk hard door een bocht of over een rotonde heen sturen met deze Sandero. En als je echt over de grens heengaat – iets wat je overigens perfect kunt aanvoelen – dan laat je heel even het gas los en trekt de Sandero weer in het juiste spoor en kun je vrolijk verder rijden alsof er niets aan de hand is. Echt fantastisch goed dus voor een auto van deze prijs. Dus ook al vind je deze Sandero niet mooi, deze auto is wel betaalbaar en vooral ruim. En dat zijn precies de auto’s die veel mensen graag willen.

Deze Dacia Sandero is een erg goede auto met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding en ruimte/prijs-verhouding. Wat de reden is van sommige media om Dacia zo in een kwaad daglicht te zetten weet ik echt niet. Gelukkig maar dat het internet er is want daardoor kan de consument zelf eruit filteren wat wel en niet waar is, en geloof me dat kan de consument heel erg goed. Media die leugens ophangen vallen snel door de mand op het internet, want er zijn namelijk altijd online media te vinden die wél de waarheid (durven) schrijven.

Twee airco’s
Tegen veel familieleden/vrienden die bij mij in de auto stapten en vroegen of ik de airco an wilde zetten zei ik: “Deze auto heeft twee airco’s.” Wat??? Echt??? Veel mensen verwachten sowieso al geen airco in een dergelijke goedkope auto en dan is zo’n opmerking des te leuker. Als antwoord gaf ik dan: “Je kunt de airco aanzetten of het raampje open doen.” Het is iets wat mij ineens te binnen schoot. Tijdens een motorreis door India maakten Indische studenten dit grapje namelijk constant. In India is het namelijk de gewoonste zaak van de wereld dat je buiten aan de stadsbus hangt met één arm aan de bekende stalen stang. “Zo heb je gratis airco”, zeiden ze dan tegen mij.

Lieve Nederlanders…
En ach als je kijkt wat de Duitsers geflikt hebben met die gesaboteerde uitwijktest dan zijn wij Nederlanders eigenlijk heel vriendelijk geweest met ons subtiele “GFT”-grapje. Maar bij mij staat “GFT”-bak voortaan voor “Goede Fantastische Transport”-bak. En alle onzin die je over deze auto leest daar hebben we op computers een hele mooie GFT-bak voor, juist de prullenbak.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,5 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

64(90)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

128/3.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

8

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,5 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10,0 liter/100 km

Snelweg

5,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,2 liter/100 km

C02 uitstoot

170 gram/km

Afmetingen

Lengte

4.020 mm

Breedte

1.990 mm

Hoogte

1.534 mm

Wielbasis

2.588 mm

Spoorbreedte voor

1.480 mm

Spoorbreedte achter

1.469 mm

Massa leeg

1.011 kg

Max. toelaatbare massa

1.536 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

Aanhanger ongeremd

555 kg

inhoud bagageruimte

320 liter

Bandenmaat

185/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand