Nissan Note Tekna 1.6 A/T 2009 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



Take Note!  – Vincent ApeNote 😉
De Nissan Note is al weer een aantal jaren op de markt, sinds 2006 om precies te zijn. Ondanks dat is de Note door een aantal kleine wijzigingen nog steeds een frisse en vlotte verschijning. Ik moet zeggen dat sinds de Note op de markt is deze auto mij nooit echt is opgevallen. Tegenwoordig, na deze test, valt de auto mij in positieve zin op. Steeds als ik er een zie rijden denk ik: “Goede keus mensen”! Dit mag toch gezien worden als een compliment voor de Note. De concurrentie is immers groot en het Nederlandse verkeersbeeld wordt bijna overspoeld door dergelijke auto’s.

Het wegrijden in de Note bleek de eerste keer nog een lastige klus te zijn. Ik wilde in de parkeergarage de auto starten maar kreeg de knop (vanwege de keyless entry) niet rondgedraaid. Na wat binnensmonds gevloek en logisch nadenken schoot me te binnen dat bij veel automaten de rem ingetrapt dient te worden zodat de auto gestart kan worden (we moeten je overduidelijk wat vaker een automaat meegeven, red.). Dit bleek ook de oplossing bij de Note dus de test kon eindelijk beginnen.

SpaceNote
Bij het instappen in de Note valt direct op dat de auto ondanks zijn relatief compacte buitenafmeting verrassend ruim is. Door het grote glasoppervlak wordt dit gevoel nog eens versterkt. Voorin is de hoofd en beenruimte ruim voldoende voor de gemiddelde Nederlander. Achterin is de Note ook groot genoeg voor twee volwassenen of een stelletje koters. Omdat de Note is voorzien van een 60:40 gedeelde achterbank in plaats van losse stoelen (zoals bv. de Honda Jazz) is er weinig te toveren in de Note, wel is de bank naar voren en achter te verschuiven en zijn de leuningen neerklapbaar. De kofferbak van de Note is groot genoeg voor flink wat boodschappen. Een fietsendrager kan er vast ook wel aan, dat is ideaal voor de oudjes want die gaan tegenwoordige massaal op pad met de fietsen. Dit stel ik me meestal voor als; 50 km rijden, 5 km fietsen en dan naderhand zeggen dat ze een hele dag gefietst hebben en de fietstocht prachtig was.

Gezinsauto?
Gezien de ruimte lijkt dit de ideale gezinsauto, maar ondanks dat zie je in de Note toch voornamelijk ouderen rijden (hiermee moet ik voorzichtig zijn). Het grote voordeel voor deze mensen is de hoge instap en het goede overzicht. De dode hoek die de raamstijl veroorzaakt is ook niet te groot. Na een verdere inspectie van het interieur is ook duidelijk dat de afwerking dik in orde is. Overal zijn mooie zachte materialen gebruikt en de delen sluiten netjes aan. De Note is ook helemaal vrij van nare kraakgeluiden, zelfs op de martelbank (echt een verschrikkelijke weg met kinderkopjes bij mij om de hoek) gaf de Note geen kik.

Missertje
Over de zitpositie achter het stuur ben ik echter minder te spreken. Het stuur van de Note helt behoorlijk achterover zodat het stuur vrij vlak staat. Hierdoor heb je het stuur lastig vast. De samenwerking tussen Nissan en Renault zal hiermee te maken hebben omdat veel Renault modellen hier ook last van hebben. Het stuur is ook niet in diepte verstelbaar dus veel keus is er niet, klein missertje van Nissan! De stoelen van de Note vind ik ook onder de maat voor een dergelijk auto. De zitting van de stoel is vrijwel vlak wat tot gevolg heeft dat je continu van de stoel afglijdt. De, bij de testauto, gedeeltelijk lederen bekleding draagt hier ook nog een steentje aan bij omdat leer gladder is dan stof. De stoel is echter wel in alle standen verstelbaar en dat is dan weer een pluspunt.

Niks mis mee
De 1.6 16V motor waar de Note mee uitgerust is voldoet prima. In combinatie met de 4-traps automaat is de Note behoorlijk vlot. Zoals het een 16-klepper betaamd dienen er wel toeren gemaakt te worden wil het wat spannender worden. De automaat schakelt hierbij soepeltjes op zonder te schokken. Opvallend bij de Note is dat de achterrem bestaat uit trommelremmen, dit komt in de klasse waarin de Note geplaatst is bijna niet meer voor. Erg bijterig is zijn de remmen van de Note niet en ook is er meer pedaaldruk nodig dan we gewend zijn. Gelukkig is de remweg wel lekker kort. Zo zie je dus maar dat er met de combinatie van schijven en trommelremmen niks mis is!

Voorspelbaar
Op de weg gedraagt de Note zich veilig en voorspelbaar. Bij stevig bochtenwerk geeft de auto duidelijk aan waar de grens ligt en glijdt langzaan over de voorwielen weg. Het gas loslaten is voldoende om de auto weer onder controle te krijgen. Het onderstel van de Note staat comfortabel afgeveerd maar is ook niet te beroerd voor een wat vlotte rijstijl, opvallend is dat de banden van de Note snel beginnen te piepen in de bocht. Dit is opmerkelijk omdat de gemonteerde Continental banden vaker gemonteerd zitten op de testauto’s die we meekrijgen en ik daar dit gepiep niet van ken. Kortom, de Note is een prettige auto om mee te rijden. Wat mij betreft ondergewaardeerd in zijn klasse. Mensen die een ruime en goede auto zoeken zijn bij Nissan aan het juiste adres!

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

11,7 seconden

Topsnelheid

174km/u

Vermogen

81(110)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

153/4.400 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:10,7

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

11 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,1 liter/100 km

Snelweg

5,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,8 liter/100 km

C02 uitstoot

159 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.100 mm

Breedte

1.690 mm

Hoogte

1.550 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.470 mm

Spoorbreedte achter

1.460 mm

Massa leeg

1.106 kg

Max. toelaatbare massa

1.580 kg

Laadvermogen

474 kg

Aanhanger geremd

750 kg

Aanhanger ongeremd

510 kg

inhoud bagageruimte

280 liter

Bandenmaat

185/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,