Wagoneer met Franse flair
Na net te zijn bekomen van mijn eerste spectaculaire wagonervaring met de Ford Mondeo 2.2 diesel (ik had in mijn hele auto-leven niet eerder gereden met een station wagon) was het nu de beurt aan de al even flitsend ogende Citroën C5 Tourer Exclusive met 2.0 liter benzinemotor. Wat speelse en harmonische lijnen al niet kunnen doen met wat in de basis niet veel meer is dan een koektrommel. En het moet gezegd: naast het zeer complete Exclusive-pakket kreeg de in Cote du Rhone wijnrood gespoten wagen nog eens net dat beetje extra chique en smaakvol cachet mee van een heuse Franse charmeur. Die eerste indruk was dus ook bij de C5 stationwagon voor ons veelbelovend. In het geval van Citroën zijn het naast de vernieuwde Picasso reeks vooral de C5 varianten waarbij statige lijnen geraffineerd samen gaan met een dynamisch voorkomen. Het resultaat is een verfrissend nieuw uiterlijk voor zowel de sedan als voor de Tourer.
Zee van ruimte
Bekijk je hem van dichterbij, dan blinkt de C5 2.0 Tourer vooral uit in ruimte, zowel voor de inzittenden als voor het vervoeren van grote(re) stukken. Met de achterzittingen nog omhoog geklapt gaapt er een diepe laadruimte waarmee je letterlijk al een heel lang eind uit de voeten kunt voordat deze omlaag moeten. Dat maakt van deze luxe middenklasser tevens een buitengewoon praktische metgezel die eigenlijk overal voor inzetbaar is. En het genoten comfort is daarbij van een Franse vanzelfsprekendheid. Verzin het maar, en je komt overal goed voor de dag met deze auto. Dat is wel gebleken door de vele goedkeurende blikken die deze auto kreeg gedurende onze testweek.
Exclusive uitrusting
Met deze Exclusive uitvoering blijft er voor de veeleisende automobilist niets te wensen over op het gebied van multimedia. Door de veelheid aan toetsen op het bedieningspaneel van de audio-visuele-navigatie functies duurt het wel wat langer voordat je je weg hebt gevonden door het uitgebreide menu. Het is daarom raadzaam en eigenlijk vanzelfsprekend om jezelf met die bediening vertrouwd te maken als er niet gereden hoeft te worden, zeker wanneer je voor het eerst kennis maakt met de moderne auto-media die steeds meer gemeengoed wordt in het huidige tijdperk. Verder is het interieur keurig afgewerkt en van alle gemakken voorzien zoals je dat mag verwachten bij een auto uit deze klasse.
Rijeigenschappen
Waar het gaat om de rijeigenschappen van de C5 2.0 Tourer, laten die zich het best omschrijven als neutraal. De auto reageert goed op elke inbreng, en zal zijn bestuurder niet voor onaangename verrassingen plaatsen. Zo ook voor het 2.0 blok, dat zijn werk prima doet onder modale omstandigheden en rijstijl. Van een blok met deze inhoud had ik meer vermogen en koppel verwacht, temeer omdat ik ook in de gelegenheid was om met het veel potenter en levendiger 1.6 blok te rijden (Theo heeft tijdens de fotoshoot in de Peugeot 3008 1.6 THP gereden, red.), een aanbieding die zelfs nog aantrekkelijker geprijsd is. Want op cruciale momenten waar meer vermogen gevraagd wordt, stelt het 2.0 blok toch wel wat teleur door zijn tamme karakteristiek, met name op het gebied van koppel. Suffige rijders en chickenshits zullen zich nu afvragen waar ik het over heb, en die hebben het gelijk aan hun kant omdat de 2.0 heerlijk rijdt zonder al teveel pretenties, maar zij die graag wat extra vermogen en souplesse achter de hand hebben, raad ik zeker aan om voor die modernere 1.6 krachtbron te gaan.
Dan heb je niet alleen een perfect uitgebalanceerde auto die ronduit dynamisch oogt, maar deze dynamiek ook vertaalt in passende vermogensafgifte met een grotere souplesse, en kun je bovendien het prijsverschil ook nog eens in je zak steken. Zo heeft Citroën merkwaardig genoeg voor haar C5 Tourer – bewust of minder bewust – een motorische concurrent in eigen huis, zowel in prijs als in prestaties… Een klassieke win-win situatie dus voor de potentiële C5 Tourer Exclusive rijder, en dat is mooi meegenomen in tijden waar elke euro dubbel zwaar weegt.
2.0i Transformer?
Uiteindelijk heeft deze C5 2.0i Tourer mij een testweek bezorgd die bestond uit een cocktail van groot enthousiasme en een stukje ontgoocheling waar het aankwam op motorprestaties. Ik haast mij om hieraan toe te voegen dat het begrip ‘snelheid’ hierbij geen enkele rol speelt. Maar zodra de C5 2.0i Tourer wat zwaarder zal worden belast door hetzij belading of de vraag naar vlotte acceleratie bij inhaal- of invoegmanoeuvres wordt het gebrek aan vermogen, koppel en souplesse dat vereist is in dit soort verkeerssituaties pijnlijk duidelijk. Meestal zal de traditionele conclusie dan zijn dat er dieper in de buidel moet worden getast om te komen tot een alternatief dat beantwoordt aan het gewenste evenwicht tussen massa en vermogen.
Gelukkig heeft de techniek niet stilgestaan, en is het ook voor ons keer op keer een grote verrassing om te zien en voelen hoe moderne motoren met een kleinere inhoud vandaag de dag presteren. De boodschap luidt dan ook: DELETE het (gedateerde?) 2.0 benzineblok, ENTER het verrassende 1.6 THP benzineblok voor de perfect uitgebalanceerde Citroën C5 Tourer, en leef er nog lang en gelukkig mee. En zeg nou zelf, een happy end met veelzijdige Franse Flair EN dynamiek is toch het soort charme – de C5 Tourer is zonder meer een lust voor het oog – waarvoor er veel meer zullen vallen dan enkel de Citroënadepten? Comfort, ruimte, luxe en prestaties en souplesse, dat zijn de trefwoorden voor de 2.0i ehh… 1.6 THP C5 Tourer Exclusive Transformer. Kijk zelf maar en wees overtuigd, zoals ondergetekende.
Specificaties |
||
Jaargang |
2009 | |
Carrosserie |
stationwagon | |
Transmissie |
handgeschakeld | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Benzine | |
Type motor |
Otto | |
Aantal cilinders |
4 | |
Acceleratie (0-100/sec) |
11,2 seconden | |
Topsnelheid |
206km/u | |
Vermogen |
104(141)/6.000 kW (pk)/rpm | |
Koppel |
200/4.000 nm/rpm | |
Cilinderinhoud |
2.0/1.997 liter | |
Kleppen per cilinder |
4 | |
Compressieverhouding |
1:10,8 | |
Aandrijving |
voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Schijven | |
Draaicirkel |
11,7 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Leer | |
Velgen |
17-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
Verbruik |
||
Bebouwde kom |
12,1 liter/100 km | |
Snelweg |
6,4 liter/100 km | |
Gemiddeld verbruik |
8,5 liter/100 km | |
C02 uitstoot |
200 gram/km | |
Energielabel |
C | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.829 mm | |
Breedte |
1.860 mm | |
Hoogte |
1.479 mm | |
Wielbasis |
2.815 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.587 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.560 mm | |
Massa leeg |
1.553 kg | |
Max. toelaatbare massa |
2.183 kg | |
Laadvermogen |
630 kg | |
Aanhanger geremd |
1.790 kg | |
Aanhanger ongeremd |
750 kg | |
inhoud bagageruimte |
505 liter | |
Bandenmaat |
225/55-R17 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |