Citroen DS3 Sport Chic 1.6THP 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



Rookgordijn
In de spiegels kijken? Ben je gek joh!
Het is echt verbazingwekkend hoe weinig automobilisten er tijdens het inhalen én richting aangeven, én in hun spiegels kijken én als laatste ook nog even over hun schouder kijken in verband met de dode hoek! Vlak voor ik de Citroën DS3 op ging halen was ik nog even bij Fiat langs gereden omdat ik een brillenkoker in de Fiat 500C had laten liggen. Toen ik bij Lijnden op de linkerbaan van de A9 reed (op weg naar de Citroën-importeur) was er een automobilist die in wilde halen. Op dat moment reed ik pal naast hem maar hij ging gewoon door met zijn ingezette inhaalactie. Ik ben dan altijd weer zo dat ik dit soort blinde idioten even goed laat schrikken. Dus toen ik met mijn motor letterlijk tussen de auto en de vangrail zat toeterde ik even héél lang luid en duidelijk waarna de blinde automobilist zich helemaal het leplazerus schrok. Gelukkig stuurde de geschrokken automobilist daarna in een reflex naar rechts en niet naar links, anders had hij me waarschijnlijk aan de vangrail vast geplakt. De PR-assistent van Fiat reed vlak achter mij en zal wel gedacht hebben, maar dit is nou precies wat ik bedoel met 3-4 aanslagen per dag op mijn leven als ik motor rijd. Ik kwam dus gelukkig ook dit keer weer levend bij Citroën aan. Jiha!

De DS
Welke automobilist kent de Citroën DS niet? Toen ik de DS3 zag staan moest ik denken aan die reclame waarin een Indiase jongen zijn auto tegen een muur aan rijdt, en daarna met behulp van een olifant, hamer en lasapparaat zijn auto in de juiste vorm (die van de Peugeot 206) probeert te krijgen. Zoiets maar dan van DS naar DS3, DS=Dearly Shrunk… Oorspronkelijk zou ik een kanariegele DS3 meekrijgen met 1.6 VTi-motor, maar die auto had schade en dus kreeg ik een hele mooie donkere DS3 met 1.6 THP-motor mee. Zeker niet verkeerd want de 1.6 THP is een heel fijn motorblok met behoorlijk wat power. Meer power als dat je zou verwachten op grond van de papieren cijfers, gewoon erg goed dus! Nog maar amper onderweg voelde ik meteen wat al die power met de DS3 doet. De bocht uit accelererend had ik last van ‘torque steer’. Je zou daarom kunnen zeggen de DS3 Sport Chic is ‘overpowered’ maar daar ga ik niet in mee. Deze DS3 Sport Chic heeft namelijk geen sport onderstel en ook geen elektronisch sperdif dus wat wil je nou. Een auto kan nooit genoeg Pk’s hebben wat mij betreft, en aangezien een auto vier wielen heeft kan mij relatief weinig gebeuren in tegenstelling tot een motor. Okay af en toe moest ik even corrigeren zoals bij Leimuiden (komend vanaf Rijsenhout) rechtsaf slaand richting de A4/A44. Daar ligt direct na het rechtsaf slaan een gigantische lap asfalt en dus kon ik even heerlijk vol op het gas. De DS3 begon in de bocht aan de voorkant behoorlijk van links naar rechts te trekken, een typerend verschijnsel bij ‘torque steer’. Het ESP stond op dat moment aan en voorkwam dat de DS3 uitbrak.

DeSign maar dan 3 maal beter
Veel automerken zijn jaloers op het succes van de Mini. Toch denk ik dat de Mini nu wel haar langste tijd gehad heeft. Het aparte is er intussen toch wel vanaf, de hipheidsfactor is gedaald van een acht naar hooguit een mager vijfje. Wat dat betreft doet deze DS3 het stukken beter, zo ongeveer zou de Nieuwe Mini er naar mijn mening uit hebben kunnen zien. Er zitten een paar hele mooie stijlkenmerken in de DS3 waardoor deze auto in het dagelijks verkeer net wat meer opvalt als de andere hatchbacks. Vooral de rechtopstaande rij leds van dagrijverlichting vind ik erg mooi. Het is net even anders als de liggende leds van Audi. Persoonlijk vind ik dit mooier om te zien. Het is ook typisch zo’n auto die ik gedurende testweek steeds mooier ben gaan vinden. Juist omdat de DS3 zo ontzettend fijn rijdt – waarover later meer – kreeg ik steeds meer een zwak voor deze auto. En dan heb ik nog geen eens de DS3 R in het echt gezien laat staan erin gereden. Want wees nou eerlijk die zilvergrijs-oranje DS3 R (zie foto’s) is naar mijn mening één van de fraaiste hatchbacks van dit moment. Hopelijk gaat Citroën Nederland in het laatste kwartaal van 2010 een DS3 R inzetten.

Mooi van buiten… wees gerust ook van binnen ziet de DS3 er fraai uit, de afwerking staat op een zeer hoog niveau maar nog belangrijker vind ik dat de DS3 ongelofelijk degelijk aanvoelt. Het dashboard van de Sport Chic is zeer compleet, en de fraaie zwart glimmende rand vind ik erg fraai. Het is net wat mooier als dat saaie plastic of dat zachte kunststof. Extra leuk zijn de vele mogelijkheden om je eigen DS3 een persoonlijk tintje mee te geven. Een ander kleur dak al dan niet met een decorset, grappige vloermatten, de kleur van de versnellingspookknop, de kleur van de buitenspiegels en ga zo maar nog even door. Iets dergelijks had Fiat al eerder bedacht voor de 500. En wat ik ook erg goed vindt is de audio-installatie van de DS3 Sport Chic. Jammer dat er geen USB-ingang aanwezig is (optie) maar het geluid dat uit de speakers komt is helemaal top!

Vrijdagavondritje
Als het mooi zomerweer is ga ik regelmatig met wat familieleden een mooie avondrit maken. Dit keer ging het achter de Rijn langs bij Alphen a/d Rijn en daarna dwars door de polder richting Nieuwkoop, Ter Aar en via Rijnsaterwoude en Woubrugge terug naar Leiden. Vooral de landweg langs de Zuideinder en de Noordeinder Plas is erg mooi. Tenminste als je er oog voor hebt want het valt me vaak op dat veel mensen (vooral ook onze asfaltgeile politici) bijna niets van de natuur weten. Ze kennen bijna geen enkele dierennaam, vogelnaam of plantennaam. Ja het konijn, de eend, en het madeliefje maar die kent iedereen. Een roofdiertje zoals de wezel, of onze kleinste roofvogel het smelleken of het plantje de guigelheil kennen de meeste Nederlanders niet (algemene ontwikkeling toch?). De reden dat ik dit schrijf is omdat ik met enige regelmaat automobilisten onder andere watervogels dood zie rijden die ze niet eens gezien hebben. Ze zijn veel te druk met telefoneren (ze kennen het menu van hun GSM beter als de natuur), op hun TomTom te kijken, baard te scheren of aan elkaar te friemelen maar op de weg letten ho maar. En ons vrijdagavondritje? Dat was op zo’n mooie zomeravond zwaar genieten, want ook met een felle turbomotor kun je tegenwoordig heerlijk rustig toeren. Het 1.6 THP motorblok blinkt namelijk uit in veel koppel bij lage toeren. Maar het fijnste aan de Citroën DS3 vind ik het uitermate soepele en precieze schakelen.

Torderen
Een ritje naar Werkendam – waar onze veringspecialist Paul Klop werkt – is altijd leuk. Bovendien kon ik dan meteen even hele vette actiefoto’s maken, dat is namelijk geen probleem met Paul achter het stuur. De rit naar Werkendam ging lekker snel, kan ook niet anders want het is vakantietijd en dan is het een stuk rustiger op de weg. Bij de afslag van de N44 naar de N14 kwam ik een grappig rijtje gepimpte Opel Corsa’s (de vierkante versie) tegen. Toen ik naast ze kwam staan in de linkerrij had ik meteen hun aandacht. Dat verbaasde mij niets want de DS3 Sport Chic ziet er gewoon heel cool uit. Voor mij stond, wellicht heel toevallig, het voorlaatste type Opel Corsa met een oudere man erin. De gepimpte Corsa’s deden het gek genoeg heel rustig aan terwijl de Corsa voor mij er behoorlijk rap vandoor ging. Toch maar eventjes het gas erop gezet in de tweede versnelling waarna ik kon zonder problemen voor hem kon invoegen.

De DS3 is heerlijk fel in de eerste drie versnellingen en pakt meteen lekker op. Als je slordig optrekt wil het bij auto’s met een turbomotor nog wel eens gebeuren dat ie onderin compleet dood valt maar daar is bij dit 1.6 THP-motorblok geen sprake van. Gek genoeg had ik het idee met deze Citroën DS3 1.6 THP minder snel onderweg te zijn dan met een Peugeot 3008 met hetzelfde motorblok. Toch won ik heel veel stoplichtsprintjes maar ondanks dat bleef ik twijfelen, zijn zij nou zo langzaam of ben ik zo snel? Toen ik ‘s middags bij Paul vandaan naar huis reed merkte ik in de snelwegbocht van de A16 naar de A20 dat bij serieus hoge bochtensnelheden het chassis het maar net trekt, want ik voelde het chassis gewoon onder me torderen. Om de grip te behouden moest ik wel van het gas. Volgens mij en Paul is het vooral een kwestie van dikkere stabilisatorstangen monteren om de torsie te beperken. Paul en ik waren het er namelijk over eens dat wat betreft de wegligging de vering niet dé beperkende factor is van deze DS3 Sport Chic.

Onderschat
Halverwege de testweek moest ik bekennen dat ik de Citroën DS3 Sport Chic zwaar heb onderschat. Hoe dat kan? Ik denk dat het komt omdat ik de eerste twee dagen vooral snelweg heb gereden. Omdat er een normaal onderstel en geen sportonderstel op deze DS3 zit liep ik in snelwegbochten al vrij snel tegen de grens aan. Ik dacht toen: “De wegligging van de DS3 is best aardig maar houdt niet echt over.” Toen ik zondag moest werken, en dus mijn mooie werkroute voor het eerst reed, begon mijn mening langzaam te veranderen. Niet wat betreft de snelwegbochten daarvoor mis ik de stevigheid van een sportonderstel, maar in het korte hoek- en beukwerk blijkt de DS3 Sport Chic werkelijk fantastisch voor een gewone hatchback. Okay ik had soms last van ‘torque steer’ maar dit 1.6 THP-motorblok is echt super. Als ik in de haakse bocht bij het rotondecircus vol op het gas ging in de tweede versnelling – met het ESP uit – dan gilden de voorbanden het uit. Omdat ik teveel vaart had pakte ik de lage scheidingsrand tussen de rijstroken ongewild mee. Dat laatste overkwam me op die plek nooit met auto’s met een elektronisch sperdif behalve de Volkswagen Scirocco dan. Maar okay dat vergeef ik de DS3 want ik weet zeker dat de DS3 Sport (één van de mooiste hatchbacks van dit moment naar mijn mening) hier geen last van heeft.

Na een zeer drukke zondag op werk – ik moest als derde persoon bijspringen zo druk was het – moest ik ‘s middags even verschrikkelijk stoom afblazen. Tijdens mijn werk op het IVF-laboratorium moet ik zo verschrikkelijk geconcentreerd en gefocust zijn, dan moet ik na 7 uur non-stop keihard doorwerken even mijn ei kwijt. Er is dan niets lekkerders dan even heerlijk over het rotondecircus heen raggen. Mede door het sterke turbo-motorblok is dat ongelofelijk kicken. Vlak na het viaduct zitten verzakkingen en na het rondje over de rotonde aan de Hoogmade-kant reed ik dezelfde weg weer terug en kwam de DS3 even bijna helemaal los. Deze keer ging ik nog weer sneller rond als de eerste keer en alweer verbaasde de DS3 Sport Chic mij. In het korte bochtenwerk is deze Citroën DS3 verrassend goed te noemen. De rest van de week heb ik dezelfde route uiteraard nog een paar keer gereden, en elke dag met nog meer pret als de dag ervoor. Waarom zat ik er in eerste instantie zo verschrikkelijk naast vroeg ik mezelf steeds maar weer af…

Geplande aquaplaning
Vanwege het warme zomerweer ben ik woensdag heerlijk op de fiets naar mijn werk gegaan. Ruim 11 kilometer fietsen met maar 1 stoplicht onderweg. Gelukkig was ik ‘s avonds net op tijd voor het noodweer thuis. Omdat ik woensdagavond naar werk moest vanwege een alarm (ik had de dienst-GSM) had ik mooi een goed excuus om toch nog even door het noodweer heen te rijden met de Citroën DS3. Uiteraard ging het ESP meteen na het wegrijden uit, en gelukkig is dit geen ESP dat zichzelf weer automatisch inschakelt boven de 50 km/u. De eerste bocht heb ik meteen in de tweede versnelling het gas vol ingetrapt waarna de toerentellernaald binnen no time in het rode gebied zat. Even opschakelen naar de derde versnelling en weer vol spinnend de bocht uit. Heerlijk! Uit de drie te rijden routes heb ik de leukste gekozen en dat is de route door de polder achter Leiderdorp. Over de brug bij de LOI gaf ik even stevig gas zodat ik de auto voorbij kon die net optrok bij het groene stoplicht. De polder inrijdend plankte ik vol door de diepe plassen aan de rand van de N445 heen.

De plassen waren inderdaad behoorlijk diep en daardoor raakte alleen de rechterkant van de auto in aquaplaning. Dat voelt erg vreemd aan, de auto is heel eventjes behoorlijk uit balans maar door gewoon het gas erop te blijven houden (dat kon ik alleen maar doen omdat het kort duurde) trok de DS3 vanzelf weer recht. Dit gebeurde zo’n drie keer achter elkaar op een kort stuk. Als je echter met vier wielen tegelijk in een aquaplaning-situatie belandt dan is er maar één juiste manier om niet van de weg te raken en dat is van het gas afgaan. De voorkant van de auto zal dan direct naar beneden duiken – door het zware motorblok – en contact maken met het asfalt. Een anti-slipcursus is dan ook voor een autojournalist een absolute must. Door meerdere anti-slipcursussen te volgen (ik heb twee dagcursussen en één avondcursus gedaan) heb ik geleerd hoe ik in noodsituaties moet reageren. Ik heb nog even contact gehad met Leo Krippendorf (ex-directeur van Slotemakers anti-slipschool) over die aquaplaning met één kant van de auto want ik wilde zeker weten dat ik hier geen onzin loop te verkondigen. Volgens Leo heb ik juist gehandeld maar ik ben vergeten te vragen hoe een achterwielaangedreven auto reageert in een dergelijke situatie. Waarschijnlijk een stuk heftiger (motorblok voor en aandrijving achter) als een voorwielaangedreven auto.

Remmen + koppeling
Dit blijven twee onderwerpen waar ik altijd weer versbaasd over sta hoe groot de verschillen tussen auto’s kunnen zijn. Zowel de remmen als de koppeling zijn allebei onderdelen die je met een pedaal bedient. Grote verschil is dat het ene pedaal alleen ingetrapt wordt en het andere wordt zowel ingetrapt als dat je het op moet laten komen. Het valt me regelmatig op als ik bij andere mensen in de auto zit ze de koppeling totaal verkeerd gebruiken. Veel automobilisten houden tijdens het rijden de voet op het koppelingspedaal terwijl je de koppeling alleen maar moet bedienen tijdens het wegrijden en het op- of terugschakelen. Voor de rest moet je je linkervoet gewoon links op die mooie rechthoekige voetsteun zetten. Het ergste wat ik ooit meegemaakt heb is dat iemand in de bocht zijn koppeling intrapte en na de bocht weer liet opkomen. Bizar! De koppeling van deze Citroën DS3 moest ik even aan wennen maar ik herinner mij dat ik dat bij de C5 ook had.

Waarom ik bij de ene auto heel snel gewend ben aan een koppeling en bij de andere niet weet ik echt niet. Het zal zeker iets te maken hebben met het aangrijppunt (vroeg of laat) en de doseerbaarheid maar ik blijf me er over verbazen. Bij deze DS3 vroeg ik me aan het einde van de testweek af waarom ik in hemelsnaam zo moest wennen aan deze koppeling. De remmen is een iets makkelijker verhaal want het rempedaal hoef je alleen maar in te trappen. Toch is het niet zo eenvoudig als het lijkt. Let maar eens op hoe vaak automobilisten totaal onnodig op hun rem gaan staan. Als je netjes en vloeiend rijdt en afremt op de motor hoef je in veel gevallen helemaal niet te remmen waar andere automobilisten wel remmen. De remmen van de DS3 zijn uitstekend zowel qua vertraging als qua doseerbaarheid. Mag ook wel met geventileerde schijven voor en gewone schijven achter.

Verfrissend!
Wat maakt deze Citroën DS3 Sport Chic zo goed maar vooral zo leuk. Ik vind dat erg lastig om onder woorden te brengen. De eerste twee dagen vond ik ‘m wel leuk maar het kwartje was gewoon nog niet gevallen. Dit zijn voor mij de leukste auto’s om te testen, juist omdat ik in eerste instantie op het verkeerde been werd gezet. Eenmaal om kreeg ik steeds meer bewondering voor de ontwerpers van de Citroën DS3. De ontwerpers zijn duidelijk afgeweken van het gemiddelde ontwerp maar eigenlijk toch ook weer niet. Hoe dan ook hebben ze een fraaie auto op vier wielen gezet die de bestuurder een heerlijk gevoel geeft als hij/zij met deze auto rijdt. Het allergrootste compliment dat ik de DS3 moet geven naast de fantastische 1.6 THP-motor is de degelijkheid en de afwerking. Werkelijk geen piepje, kraakje of iets dat me niet bevalt. Alles is superstrak afgewerkt kortom een auto waarvoor je in deze luxe uitvoering (NavSat, leren bekleding etc.) bij een aantal andere automerken minimaal €10.000,- tot wel €15.000,- meer betaalt. Kortom een “Best buy”!

Typische woonwijk
Op dinsdag zijn we met zijn vieren nog wat sfeerfoto’s gaan schieten bij het Koninklijke landgoed De Horsten, Voorburg, Rijswijk, Delft, Pijnacker en Nootdorp. Bij Pijnacker kwamen we in een woonwijk met hele grappige huizen terecht, groen, blauw, van top tot teen onder dakpannen, etc. etc. Ik heb zelden zo’n grappige en gekke woonwijk gezien.

Rookgordijn
Op de eerste foto zien jullie een behoorlijke rookwolk achter de Citroën DS3. Een paar liter vloeibare stikfstof (-180 graden celsius) op het hete asfalt dat wil natuurlijk best wel roken. Ik moest de volgende dag namelijk naar een ziekenhuis in Arnhem om wat dingen voor mijn werk op te halen die vervoerd moesten worden in vloeibare stikstof. De dag ervoor had ik daarom een dewar met vloeibare stikstof opgehaald op mijn werk. Met dat rookgordijn wil ik figuurlijk aangeven dat de andere automerken maar moeten zien dat ze DS3 nog voorbij kunnen komen dan wel inhalen. De Citroën DS3 is gewoon een keigave en een keigoede auto!

[Paul Klop]
DS3
Ik heb eigenlijk te kort gereden om er echt veel over te kunnen zeggen, maar het is een stoere auto met een prachtig interieur. Hij rijdt ontzettend makkelijk en soepel, heeft zeer goede banden mooie velgen en fijne remmen. Er is eigenlijk weinig mis mee. Maar als ik dan toch kritiek mag leveren mis ik toch wat stijfheid. Dat wil zeggen dat het onderstel voor het echte stuurwerk toch iets te kort komt. Tijdens het stevig remmen voel je toch een bepaalde torsie in de auto. Dus daar zou toch nog wel wat ‘sportiviteit’ te behalen zijn. Voor degene die niet precies weten wat er met torsie bedoeld wordt heb ik hier een klein voorbeeld: bij mijn eigen auto (Volvo 940) heb ik in het verleden te kampen gehad met gebarsten voorruiten. Dat had te maken met het feit dat er tijdens sportief rijden de carrosserie zover doorboog dat de voorruit barstte. Na wat verstevigingsstangen aangebracht te hebben, veerpootbruggen etc. kwamen er twee voordelen om de hoek kijken. Ten eerste: de voorruit bleef heel en ten tweede de auto voelde veel directer en strakker aan, zonder dat er wat aan de vering veranderd was. De stijfheid van de constructie van de auto zorgt dus echt voor het al dan niet goede stuurkarakter van de auto. De schokbrekers van de DS3 voldoen naar mijn mening prima aan de verwachtingen. Dus heel veel auto voor je geld en echt een toffe bak voor de deur! Maar ik ben nu ook heel benieuwd geworden naar de DS3 R, de sportversie dus.
[/Paul Klop]

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,1 seconden

Topsnelheid

214km/u

Vermogen

114(155)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.400-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.598 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

9,4 liter/100 km

Snelweg

5,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,7 liter/100 km

C02 uitstoot

155 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

3.948 mm

Breedte

1.715 mm

Hoogte

1.483 mm

Wielbasis

2.464 mm

Spoorbreedte voor

1.468 mm

Spoorbreedte achter

1.471 mm

Massa leeg

1.140 kg

Max. toelaatbare massa

1.597 kg

Laadvermogen

457 kg

Aanhanger geremd

1.150 kg

Aanhanger ongeremd

570 kg

inhoud bagageruimte

285 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand