Nissan 370Z Roadster 3.7L V6 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Nissan Nederland



Tis het kontje dat het ‘m doet!
De test begon met een nogal behoorlijk valse start. Samen met Marco, de oudste zoon van mijn oudste zus, was ik op de motor vrijdag vroeg in de ochtend naar Nissan gereden. Marco is net begonnen met autorijles en dit was ook zijn eerste rit achter op een motor dus dat was best spannend voor hem. En dan even later in de Nissan 370Z Roadster stappen met werkelijk bloedmooi zomerweer….. een beter begin van de zomervakantie kan een middelbare scholier zich niet wensen toch? Dat instappen liet echter wel erg lang op zich wachten want de autojournalist die ‘m terug moest brengen was veel te laat van huis vertrokken. Op zich kan ik daar nog mee leven maar als je een testauto dan ook nog eens A niet gewassen, B niet gestofzuigd en C niet afgetankt (er zat ruim 15 liter te weinig in) terugbrengt dan snap je er volgens mij echt helemaal niets van. Dat zijn 4 behoorlijke fouten waarvoor ik me werkelijk zou kapot zou schamen. Mijn hele dagprogramma was volledig in de war geschopt. Fotograaf Mick Kleijwegt had speciaal vrij genomen van zijn werk en had achteraf die ochtend dus net zo goed kunnen gaan werken. Alles bij elkaar praat je toch over minimaal €35,- extra kosten voor mij + plus de nodeloos opgenomen uren van Mick. Gelukkig was het bloedmooi weer en dus hebben ik en Mick het maar langs ons af laten glijden, en zijn die middag in de 370Z Roadster gestapt voor een hele mooie rit.

Nog een valse start?
Toen ik in de 370Z Roadster stapte en ging zitten en nog voor het starten de koppeling intrapte had ik zoiets van jeetje wat gaat die koppeling zwaar zeg. Toen ik in het laatste type van de Nissan 350Z Coupé reed was dat absoluut niet het geval. De reden dat men voor een minder bekrachtigde koppeling heeft gekozen kan ik alleen maar naar gissen. We zijn toch maar gewoon vertrokken maar het zat me gewoon niet lekker, alhoewel ik er tijdens het rijden eigenlijk niet veel van merkte. Dat ik er niet veel van merkte komt volgens mij door de perfecte hoek van je voet met het koppelingspedaal. Dat vind ik dan toch wel weer knap gedaan van de Nissan-technici. Ik had echter geen vergelijkingsmateriaal want de Nissan 370Z Coupé die ik getest had die had een 7 A/T schakelbak oftewel een 7-traps automaat. Die 7-traps automaat is wat mij betreft één van de allerbeste versnellingsbakken op een sportauto. De acceleratie-kick die je krijgt bij een kickdown is zo vet dat zelfs motorrijders het kunnen waarderen en dat wil wat zeggen. Eigenlijk vond ik het dan ook best wel jammer dat deze 370Z Roadster demo een handgeschakelde versnellingsbak heeft. De volgende dag ben ik naar Vincent van Eijk in Veghel geweest, want die wilde ook absoluut even in de Nissan 370Z Roadster rijden.

De weg kwijt
Tijdens de rit naar Veghel heb ik de NavSat aangezet omdat ik wilde weten of de Nissan de juiste weg zou kiezen. De rijbanen op de A2 zijn namelijk sinds een paar maanden veranderd waardoor je voor de afslag 21 naar Veghel de rechter rijbaan aan moet houden. En zoals ik verwacht had stuurde de NavSat mij inderdaad de verkeerde kant op, blijkbaar was de Europese wegenmap nog niet geupdate. Helemaal niet erg want omdraaien bij Sint-Michielsgestel is geen straf. Zowel de afrit als de oprit zijn erg mooi. Maar het mooiste is de afrit even later naar Veghel, want deze afrit kon ik heerlijk vol accelererend kon nemen. Toch blijft het goed opletten met een achterwielaandrijver, 328 Pk is niet niks en een foutje is zo gemaakt. Ik weet nog heel goed dat de Nissan 350Z 35th Anniversary (280 Pk) middenin een haakse bocht volledig wegbrak (het ESP stond overigens aan) toen ik iets te enthousiast het gaspedaal intrapte in een haakse bocht. Ik tikte toen onbedoeld al driftend bijna de motorrijder die naast me reed (op mijn motor!) van zijn motor. Inderdaad mijn motor want daar reed een vriend van mij op. We moesten de motor even wegbrengen naar de BMW-importeur (ik had ook nog een Mini cabrio voor de deur staan) zodat ik de volgende dag vervoer had om weg te komen.

Koppeling prima
Aan het einde van de ochtend zijn Vincent en ik toch nog even naar een Nissan-dealer in Uden gereden om te vragen of die zware koppeling normaal is. De niet al te vriendelijke verkoper liet ons echter zo lang wachten dat we maar weer weg zijn gereden. Terug in Leiden ben ik zaterdagmiddag nog even bij automobielbedrijf Oudshoorn B.V. in Leiderdorp langs gereden. Die zijn namelijk sinds kort Nissan-dealer. Ik was daar al eerder geweest toen ze nog Kia-dealer waren. Ik mocht toen een Kia Soul van ze testen want de Kia Soul testauto had een koppeling waarmee je alleen met een gillende motor weg kon rijden. Die koppeling bleek dus inderdaad overleden en dat had geen enkele autojournalist door gehad, onbegrijpelijk maar waar. Afijn de verkoper groette mij vriendelijk, gooide nog even netjes mijn afval in de prullen bak, en liep mee naar buiten. Hij nam plaats en trapte de koppeling in en zei toen tegen mij dat dit normaal is.

Hij had vorige week nog een handgeschakelde 370Z Coupé verkocht en dat koppelingspedaal ging ook net zo zwaar. Na mijn opmerking dat ik de 370Z Roadster ALTIJD met de 7-traps automaat zou kopen zei de verkoper het volgende tegen mij. Een tijdje geleden was er een klant van hem langs geweest die zweerde bij een handgeschakelde versnellingsbak (net als veel autojournalisten) in de 370Z. Totdat deze klant net als ik in een 370Z met de 7 A/T had gereden, hij was na een ritje net als ik helemaal om! Handgeschakelde versnellingsbakken mogen dan voor veel mannen nog steeds macho zijn, maar helaas is die tijd toch echt helemaal voorbij. Het is zo verschrikkelijk ouderwets! Een kickdown met de 370Z Coupé 7 A/T is zo ontzettend veel gaver als snel optrekken met deze handgeschakelde 370Z Roadster. Met de 7 A/T krijg je echt een schop in je rug en dat miste ik echt totaal bij deze 370Z Roadster. En als je toch zelf wilt schakelen zijn daar de flippers nog, wat wil een mens nog meer?

Alweer het totaalplaatje
Net als bij de vernieuwde Qashqai moet ik ook nu weer zeggen dat Nissan haar huiswerk verschrikkelijk goed heeft gedaan. Met de 7 A/T in plaats van de handgeschakelde 6-versnellingsbak behoort deze Nissan 370Z Roadster wat mij betreft tot de top van de Roadsters. Deze auto is niet alleen verschrikkelijk mooi maar ook nog eens bloedsnel en bloedgoedkoop. Zelden heb ik in een auto gereden die zoveel waar voor zijn geld biedt. Zodra je plaats hebt genomen is het alleen maar mooi wat je om je heen ziet. Mooi leer, een mooi dashboard, airco in de stoelen (werkt super!) of verwarming voor de wintertijd, een zeer fraaie Bose geluidsinstallatie afijn gewoon klasse. Maar wat ik nog veel knapper vindt van Nissan is het gevoel wat door je lichaam kruipt, die kriebels, elke keer als ik in de 370Z Roadster stapte en het fraaie linnen dank achter me liet verdwijnen kreeg ik een hele grote glimlach op mijn gezicht die niet meer wilde verdwijnen. En uiteindelijk is dat precies wat ik van een auto als deze verlang, een goed gevoel en magische kriebels, wat de auto kost boeit mij namelijk helemaal niets. Ik heb in duurdere roadsters gereden (die nota bene minder Pk’s hadden!) maar slechter afgewerkt waren, en geloof me daar ga je je echt aan lopen ergeren op den duur.

Mooie strakke bak!
De mooie aubergine-kleur, het strakke design (veel mooier als bv. een Porsche Boxster) zorgden ervoor dat ik echt compleet week werd bij elk weerzien met deze fantastisch mooie Roadster. Gelukkig bleef het niet alleen bij mooi zijn maar stuurt deze Nissan 370Z Roadster ook nog eens erg strak. De 328 Pk sterke 3.7 liter V6 is een heel erg fijn motorblok. Tel daar dan nog eens bij op dat deze Roadster veel goedkoper is dan veel vergelijkbare Roadsters en je weet dat dit een absolute “Best buy” is. Ik vraag me sinds de test van deze Nissan 370Z Roadster af waarom bv. de BMW Z4 Roadster en de Porsche Boxster zo ontzettend veel duurder zijn. Qua vermogen en luxe hebben ze namelijk niets meer te bieden als de Nissan. Met het ESP aan is het werkelijk een eitje om het ESP-lampje permanent op te laten lichten in de bochten. Tegen de grens aan sturend wordt het ESP namelijk geactiveerd wat je niet alleen kunt voelen maar ook kunt zien aan dat oplichtende slippende autootje op het dashboard. Als ik het te gek maakte en de Nissan 370Z begon weg te breken dan greep het ESP keihard in en werd de auto in een fractie van een seconde weer recht getrokken. Echt een uitermate hufterproof ESP en wel zo handig voor de mensen die zichzelf af en toe overschatten zoals ik, ja toch?

Brede sloffen
Toen ik achter de auto stond kon ik weinig anders dan onder de indruk zijn van de brede 275 mm brede sloffen. Toch merkte ik weinig van die brede banden tijdens het rijden, behalve dan in de bochten daar voelde ik de brede sloffen af en toe letterlijk om de 19-inch velgen wringen. Een werkelijk fantastisch gevoel! Maar eerst nog even iets grappigs voor ik verder ga. De avond na het ophalen ben ik met mijn neefje naar Katwijk aan Zee gereden om wat spullen op te halen van een BBQ een avond eerder. Grappig detail is dat er exact drie kratjes bier in de kofferbak van de Nissan 370Z Roadster passen. Nou ben ik een bijna-geheel-onthouder maar dit vond ik toch wel humor. Er kon hooguit nog een vingernagel tussen de kratjes zo precies past het. Na het wegbrengen van de spullen ben ik direct door geknald richting Mick die in Koudekerk a/d Rijn woont.

Het was weer eens druk voor en na de Lammerbrug maar gelukkig was de linkerbaan, bij het net op groen gesprongen stoplicht, van de oprit naar de N11 vrij. Ik kon maximaal op de grens rijdend (het ESP-lampje knipperde constant) de mooie opritbocht nemen zonder dat het ESP heftig ingreep. Ik kon werkelijk tot op de millimeter nauwkeurig door de bocht sturen en voelde exact aan tot hoe ver ik kon gaan. Daarna was het hard doorsperen naar de afrit een paar honderd meter verderop. Ook daar had ik weer mazzel en kon ik heel mooi naar rechts-links-rechts de snelweg af en de N11 oprijden. Het koppel van die 3.7 liter V6-motorblok is echt heerlijk, zelfs als je een versnelling te hoog zit trekt ie ‘m met gemak naar het ideale toerengebied. Zelfs als ik 100 km/u reed in de 6e versnelling en ik gaf gas trok de 370Z Roadster nog heel aanvaardbaar door naar 150-160 km/u.

Sloterplasfestival
Zondag 27 juni ben ik met de Nissan 370Z Roadster naar het Sloterplasfestival geweest. Ik had er nog nooit van gehoord maar een goede vriend van mij uit Eindhoven – hij is bierbrouwer/bierkeurmeester – was daar. Hij was gevraagd door een kunstenares om bier te brouwen van het water uit de Sloterplas. Uiteraard werd dat water voor gebruik gezuiverd op een manier die men ook toepast bij een waterzuiveringsbedrijf. Hij had een lichtblond bier gebrouwen genaamd “Sloterplasbier” met een alcoholgehalte van slechts 3,7 %. Echt knap als je zo uit de losse hand even zo’n biertje kan brouwen. Maar ja Herman is dan ook niet voor niets 1 van de 50 bierkeurmeesters die Nederland rijk is. Hij weet zo ongelofelijk veel van bier brouwen daar sla ik af en toe steil van achterover. Van alle biertjes (bier dus geen pils!) die ik in mijn leven gedronken staat dit Sloterplasbier absoluut in mijn Top 3 en dat ondanks de 3,7 % alcohol.

Wel grappig dat de inhoud van het V6 motorblok ook 3.7 is maar dan in liters. Nog grappiger wordt het als je bedenkt dat er exact 3 kratjes bier (en 7 flesjes) in de kofferbak passen. Omdat mijn (andere) neefje ‘s avonds moest BBQ-en bij zijn vader heb ik hem even snel thuis gebracht. Het was Sloterplasfestival was zo gezellig dat ik ‘s avonds weer terug ben gegaan. Gelukkig heeft Herman een paar flesjes Sloterplasbier voor mij bewaard. De omgeving van de Sloterplas is trouwens ongelofelijk mooi. Vooral de afrit “Sloten” vanaf de A4 en alles wat daarna komt is voor de bochtenfanaat dikke pret. Het mooiste vind ik zelf de kleine weggetjes richting “De molen van Sloten”. Ik reed trouwens nog even verkeerd en tijdens het omdraaien gooide ik het stuur van de Nissan 370Z Roadster in één keer om. Omdat ik dat zo ontzettend abrupt deed drukte ik ‘m dwars door het ESP heen. De Nissan gleed werkelijk fantastisch om z’n as heen waarna ik direct gas gaf en verder reed.

Topless rulez!
Tijdens de zeer hete week dat we de Nissan 370Z Roadster mochten testen kwam ik erachter dat een cabrio zo zijn voordelen heeft. Mijn zus vroeg namelijk of we de parasol die ze een dag eerder besteld had even op wilden halen. Normaal gesproken past zo’n lange parasol alleen in een station of een busje… én in een cabrio. Want doe het dakje open en je kunt bij wijze van spreken een reuzenparasol meenemen. Normaal gesproken sta je hier eigenlijk nooit bij stil maar een cabrio blijkt dus meer voordelen te hebben als ik altijd dacht. Dezelfde avond moesten we ook nog even de nieuwe tuinstoelen die bij mij in de garage stonden ophalen. Met de achterklep open pasten er precies vier opgevouwen tuinstoelen in de kofferbak. Helaas pasten de zitkussens daar niet meer bij en ineens kreeg ik een ingeving. Achter de voorstoelen kon ik twee zitkussens kwijt, en de andere twee zitkussens heb ik gewoon over beide voorstoelen heen gedaan. Dat zag er heel erg grappig uit.

Inbraakalarm
Tijdens de vakantietijd heb ik vaak weekenddienst omdat ik altijd buiten de grote vakantie op (motor)reis ga. De eerste avond al werd ik gebeld vanwege een inbraakalarm maar eigenlijk betekent dit dat iemand verkeerd afgesloten heeft. Leuk al die moderne elektronica maar geen hond meer die er nog mee om kan gaan, en dus doet iedereen maar wat als hij/zij als laatste het gebouw verlaat. Wat een drama zeg! Maar ach het was een goed excuus voor mij om de Nissan 370Z Roadster te pakken en even op en neer naar mijn werk te knallen. Het was rustig op de weg en dus kon ik stevig doorrijden. En met stevig bedoel ik puur op koppel rijdend, snel opschakelend, en hard de bochten inhoekend.

Deze manier van rijden is totaal anders als ver in toeren doortrekken, waarbij je steeds hard moet afremmen. Dat laatste is echter ook erg leuk want boven de 5.000 toeren klinkt de 370Z Roadster werkelijk als geen enkele andere V6. Op de laatste avond van de week ben ik op en neer naar Scheveningen gereden via de tunnel die bij Madurodam uitkomt. Dat is een ongelofelijk lange tunnel die gewoon gemaakt is voor een V6 als deze Nissan 370Z Roadster. Ik weet niet eens meer hoe vaak we van 3.000 tot 7.500 toeren in de tweede maar ook derde versnelling we doorgetrokken maar dit was echt ongelofelijk kicken. Wat een geluid, maar ook wat een remmen, deze remmen zijn veel beter als op de vorige 350Z Roadster. De vertraging én de doseerbaarheid zijn beiden veel beter, een grote verbetering dus.

Commentaar
Het mag geen wonder heten dat ik nogal eens commentaar krijg op mijn manier van schrijven. Logisch want ik schrijf gewoon wat ik vind, en neem daarbij geen blad voor de mond en waarom zou ik ook. Dat doen al meer dan genoeg mensen op deze wereld. Ik trek me dan ook werkelijk helemaal niets van die kritiek aan (tenzij het natuurlijk goede opbouwende kritiek is), ik ben doodgewoon Daan en ik leef zoals ik schrijf en schrijf zoals ik leef. Het verbaast mij dan ook altijd hoe hard sommige mensen over mij oordelen terwijl ze mij totaal niet kennen. Ik heb namelijk een verschrikkelijk goede reden voor mijn manier van leven. Als ze zouden weten dat ik 18 juli 1992 na een motorongeluk eigenlijk gewoon hartstikke verlamd had moeten zijn dan kijken ze daarna toch anders tegen mij aan. Ik was net een paar maanden terug van een wereldreis op de motor en moest in de remmen voor een tegemoetkomende auto die een fietser inhaalde in een blinde bocht. Na 20-25 minuten bewusteloosheid kwam ik weer bij kennis en net op dat moment wilden twee ambulancebroeders mij bij mijn schouders en voeten op de brancard tillen. Toen ik zei dat ik ongelofelijk pijn in mijn rug had pakten ze pas de schepbrancard. De neurochirurg in het LUMC zei later die avond tegen mij dat als ik 5-10 seconden later bij kennis was gekomen ik 100% zeker verlamd was geweest. Ik had namelijk een instabiele wervelbreuk van wervel L3. Hoeveel geluk kan een mens hebben??? Voor mij was een rolstoel een verschrikkelijk drama geweest want motorrijden & motorreizen zijn mijn lust en mijn leven naast het testen van auto’s en motoren.

Sinds dat ongeluk heeft mijn leven een draai van 180 graden gemaakt. Ik geniet van elke seconde en na dit motorongeluk beschouw ik elke dag sindsdien als een héél erg groot cadeautje. Je leeft maar één keer en als je dan een tweede kans krijgt… en dat is dus de reden dat ik in Duitsland met elke motor altijd vol gas rijd; dat ik 3.000 kilometer in 23 uur en 23 minuten gereden; dat ik volgend jaar in 3 maanden van Leiden naar Wladiwostok wil rijden met de motor. Aan geld, macht en status heb je helemaal niets in deze wereld. Die ABN Amro bankdirecteur in Londen die werd ontslagen pleegde direct zelfmoord. Waarom? Zonder zijn baan (lees: geld, macht en status) was hij helemaal niemand meer. Triest… Die mooie zomerse dagen in de Nissan 370Z Roadster waren voor mij dan ook een heel groot cadeautje die ik netjes gewassen, gestofzuigd en afgetankt heb teruggebracht.

Specificaties

Jaargang

2010

Carrosserie

cabriolet

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

6

Acceleratie (0-100/sec)

5,5 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

241(328)/7.000 kW (pk)/rpm

Koppel

363/5.200 nm/rpm

Cilinderinhoud

3.7/3.696 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:11

Aandrijving

achterwielaandrijving

Differentieel

Limited slip differentieel met viscokoppeling

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

16,2 liter/100 km

Snelweg

8,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

11,2 liter/100 km

C02 uitstoot

262 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.250 mm

Breedte

1.845 mm

Hoogte

1.325 mm

Wielbasis

2.550 mm

Spoorbreedte voor

1.540 mm

Spoorbreedte achter

1.565 mm

Massa leeg

1.499 kg

Max. toelaatbare massa

1.885 kg

Laadvermogen

304 kg

inhoud bagageruimte

140 liter

Bandenmaat

245/40-R19(V) 275/35-R19(A)

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand