Citroen ë-C4 Shine EV 50 kWh 136 2021 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland


Luchtkusje… uh zweefkusje voor Citroën

Samenvatting
Hoe lekker kan een auto rijden? Bijna iedereen van mijn leeftijd herinnert zich nog wel de huisarts of de notaris die voor kwam rijden in een Citroën DS. Dat waren auto’s met hydropneumatische vering die een ongekende mate van comfort hadden. Dat ze niet alleen comfortabel waren maar ook een goede wegligging hadden kun je zien op de oude YouTube-filmpjes van de Monte Carlo Rallye. Op die oude Rallye-filmpjes zie je een DS met piepende banden door de bochten heen vliegen. Anno 2020/2021 is Citroën weer helemaal terug met een vergelijkbaar soort vering/demping met zogenaamde ‘Progressive Hydraulic Cushions’. Deze technologie bestaat echter al véél langer dan je zou denken want Jacky Ickx reed in 1990 de Paris-Dakar-rally met een Citroën ZX Rallyraid die een soortgelijke vering/demping had maar dan van veel hogere kwaliteit. Qua rijden, of misschien kan ik beter zeggen zweven, is de Citroën ë-C4 uniek. Maar het allergekste aan deze auto is dat ie qua wegligging niets inlevert en dat lijkt totaal in tegenspraak met elkaar. Een comfortabele auto heeft normaal gesproken altijd een minder goede/strakke wegligging maar bij deze Citroën ë-C4 is dat dus absoluut niet zo. De wegligging is zo belachelijk goed dat ik op een gegeven moment zoiets had van okay die mooie dubbelbaans rechterbocht is helemaal leeg dus ik smijt ‘m die bocht in met een snelheid die helemaal niet kon. Middenin de bocht gleed ik naar links en ik bleef maar doorglijden. Maar uiteindelijk stopte ik precies op tijd en reed vrolijk verder alsof ik zojuist op normale wijze door die bocht gereden was. Ik doe dit zeer zelden met een testauto maar ik had nu echt zoiets van waar ligt verdorie de grens van deze auto? Hier dus! Mooiste aan deze sublieme demping-techniek vind ik dat het volledig mechanisch is. Dus verongelukken door een software bug in de software van de elektronische demping – zoals mij bijna overkwam in een VW Scirocco 1.4 TSI – is onmogelijk. Volkswagen heeft voor mij na die sjoemeldiesel-affaire sowieso afgedaan, wat een crimineel automerk is dat zeg daar wil je toch niet in rijden!

Plus: Comfort – Drivability – Wegligging – Zit
Superplus: Vering/demping

Min: Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Gewoon even een paar weken geen auto’s testen, soms is dat heerlijk en ook best goed. Gewoon even niets aan mijn hoofd, geen actie- en sfeerfoto’s hoeven maken, geen zuinigheidsritten, geen rondjes SBP doodgewoon even helemaal niets-noppes-nada. En dan spreekt Daan natuurlijk weer een testauto af op Hemelvaartsdag want donderdag is nou eenmaal mijn vaste vrije dag. Maar ja op Hemelvaartsdag is er uiteraard niemand aanwezig (waren zowel ik als Citroën vergeten toen ik de auto weken geleden reserveerde) en dus kreeg ik de week ervoor een mailtje of ik alsjeblieft vrijdag 14 mei de Citroën ë-C4 EV 50 kW Shine op kon halen. Wat ik niet wist is dat ik die dag ook vrij was van school dus al mijn collega’s mij hard uitlachen. Om nog wat aan mijn dag te hebben besloot ik lekker vroeg naar PSA te rijden in Amsterdam. Uiteraard op mijn Honda MSX 125 want met de trein had ik totaal geen zin in. Bovendien moest ik de week erop een Dacia ophalen in Aalsmeer en dan is de motor de beste, snelste en vooral leukste vorm van vervoer. Na een dollemansrit arriveerde ik zowaar in één stuk bij de PSA Group aan de Lemelerbergweg. Dat lag niet aan mij maar aan alle idioten op de weg die doodleuk voorrang namen, de afgelopen weken kostte dat nog heel wat motorrijders het leven. Eén automobilist heb ik gestopt en even goed de les gelezen, die mafklapper waagde het om al toeterend de rotonde op te rijden terwijl ik nota bene 200 procent voorrang had. Hele grote HUH??? Ik had geheugenverlies als gevolg van het coronavirus maar van sommige automobilisten zijn volgens mij echt delen van de hersenen weggevreten door de corona. Na het parkeren van mijn motortje in het fietsenhok was het tekenen-instappen-en-wegwezen. Nou ja wegwezen….. uh waar zit dit knop voor de P/R/N/D? Ineens zag ik op een zwarte strip deze letters staan en probeerde er op te drukken. Pas daarna zag ik de chromen trek- en duwknop om de Citroën ë-C4 in zijn achteruit en in drive en neutraal te zetten. Maar ik bleek uiteindelijk geen ongelijk te hebben met het op de letters drukken van de zwarte strip. De P en de B (jep de Citroën ë-C4 heeft ook een motorrem) bleken wel degelijk drukknopjes te zijn terwijl de R/N/D met de chromen duw- en trekknop bediend worden. Geen idee waarom maar die B had ik als ik Citroën was geweest ondergebracht in de duw- en trekknop.

Maar ik vergeef het ze direct want het zweefgevoel van deze elektrische Citroën met zijn ‘Progressive Hydraulic Cushions’ is zo lekker dat je als een soort van zwevende yoga-goeroe volledig in trance achter het stuur zit. Mijn zwager zei die avond exact hetzelfde tijdens het maken van de actiefoto’s, wat een heerlijke auto is dit zeg en mijn zwager is erg kritisch als het om comfort + vering/demping gaat. Ook een zweefkusje van mijn zwager dus voor Citroën. Onderweg naar huis heb ik de snelweg maar genomen want ik was de regenhoes van mijn motortje vergeten. Oké hij staat onder het dak van het fietsenhoek maar dat is helemaal open dus als het hard regen en/of waait dan wordt ie alsnog nat. Ik besloot er dus meteen maar een ritje op en neer + nog een keer tegenaan te gooien. Ik was vroeg en had alle tijd van de wereld dus gaan met die banaan…. Daan. De 180-gradenbocht voor de JC Arena ging lekker maar ik moet wel zeggen dat het nog harder had gekund. Het ESP en TRC zijn niet uit te zetten dus rij je op de grens dan grijpen beide veiligheidssytemen in dus echt leuk wordt op de grens rijden dan ook nooit. Jammer! De opritbocht naar de A2 en de lange flauwe bocht van de A2 naar de A9 voelden lekker aan. Daarna volgde de mooie doordraai snelwegbocht van de A9 naar de A4 waar je lekker wat druk op de buitenste wielen kunt zetten. Je zou verwachten dat een uitermate comfortabel aanvoelende auto zoals deze ë-C4 daar moeite mee zou hebben. Nou….. NOT! Eenmaal op de A4 ging de snelheid snel omlaag naar 70 km/u vanwege de uitgebreide asfalteringswerkzaamheden. Een ACC is dan heel erg fijn omdat de auto automatisch afstand houdt tot de voorligger. Het was wel even zoeken naar het afstandsknopje want dat zit verborgen in het +/- knopje. Dit +/- knopje kan je niet alleen omlaag en omhoog duwen maar ook indrukken en dat is het afstandsknopje dat je in kunt stellen op 3 verschillende afstanden. Zo viel er voor mij het eerste ritje al de nodige nieuwigheidjes te ontdekken die toch net weer even anders waren dan ik gewend was.

Heen en weer
Na aankomst bij mijn garage heb ik de regenhoes gepakt en ook meteen de Samsonite kofferset in de kofferbak gegooid. Dan kon ik op de terugweg die foto’s ook alvast even maken en de koffers meteen weer in de garage leggen. Ik besloot om niet bij Zoeterwoude-Dorp de A4 op te rijden want daar is het op dit moment erg druk door die asfalteringswerkzaamheden. Terug dus naar de A44 dan kon ik daar zien waar het vast ging lopen en eraf gaan. En inderdaad zag ik bij Leimuiden de files al beginnen en ben ik er daar meteen af gegaan. Ik kon nu wel via de 1.000-drempelweg rijden maar wat schetst mijn verbazing tijdens de wegwerkzaamheden de afgelopen maanden hebben ze alle mooie verkeersdrempels en snelheidsbrekers weggehaald en vervangen door veel minder en veel lagere exemplaren. Waarom??? Ze hebben mijn fantastisch mooie testtraject compleet naar de gallemiezen geholpen en er weer een F1-raceweg van gemaakt. Vroeger reed vrijwel niemand hier te hard en nu zag ik alweer beide kanten op een aantal automobilisten met 80-100 km/u voorbij scheuren. Goed gedaan gemeente Rijsenhout, het is nu wachten op zware ongelukken met doden. Er zijn namelijk heel veel zijwegen en die hebben wel niet allemaal voorrang een auto met zo’n hoge snelheid zie je gewoon niet op tijd aankomen. Ergens halverwege stond een file omdat een vrachtwagencombinatie zich klemvast hadden gereden bij een klein smal bruggetje. De automobilist voor mij draaide om terwijl alle andere auto’s bleven staan en die vrachtwagen daardoor geen kant op kon. Ik ben er toen maar heel langzaam over het brede fietspad langs gereden en dat was zo gepiept. Als al die andere auto’s dat nou ook even hadden gedaan dan had die vrachtwagencombinatie alle ruimte gehad om zich ‘los’ te rijden. Tja Nederlandse automobilisten en verkeersinzicht. Bij Schiphol-Rijk aangekomen kon het testen weer beginnen. Ik heb eerst maar even op een stil stuk het ACC uitgetest dan had ik dat maar gehad. De minimum snelheid is 30 km/u, de afstand tot de voorligger kent 3 standen te weten ver – normaal – dichtb., het ACC zet de auto geheel stil achter een voorligger voor een verkeerslicht, je kunt de auto ook handmatig vastzetten door de Resume-knop in te drukken en je kunt dan ook nog de snelheid al stilstaand verhogen. Voor Schiphol-Rijk is het op dit moment een zooitje vanwege de wegwerkzaamheden aan de weg naar en door Aalsmeer. Ik hoop dat dit niet al te lang meer duurt want het is een regelrecht drama met de auto. Op mijn motortje gelukkig niet dat scheelt dan wel weer.

In de bochten naar de N201 en de N232 heb ik even de grens opgezocht en dan zou je denken dat deze comfortabele auto daar toch wat moeite mee heeft. Maar nee geen enkel probleem en wat mij nog het meest verbaasde is dat de 18-inch Michelin e.Primacy banden een werkelijk uitstekende grip hebben. In een persbericht over deze band las ik het volgende: “Michelin lanceert de nieuwe e.Primacy, een band die het brandstofverbruik naar eigen zeggen met 0,21 liter per 100 km vermindert. Elektrische auto’s kunnen verder profiteren van een vergroting van de actieradius met 7 procent.” quote Bandenportaal.nl – Volgens Michelin is een band verantwoordelijk voor 20 tot 30 procent van het brandstofverbruik van een voertuig. De e.Primacy heeft binnen zijn categorie de minste rolweerstand, wat hem een A-label oplevert voor brandstofefficiëntie en een B voor grip op nat wegdek. Volgens Michelin slaagt minder dan 1 procent van de banden erin om een A voor rolweerstand te combineren met een B voor grip. De Michelin e.Primacy is de eerste Michelin band die bij aankoop CO2-neutraal is. – /quote Bandenportaal.nl Nou dat klinkt goed en ik ben benieuwd of Bridgestone, Continental, Kumho, Pirelli etc. ook met dergelijke e.banden gaan komen. Naast deze informatie over de nieuwe Michelin e.Primacy band las ik nog wat interessants over de bandenspanning op Bandenportaal.nl want geloof het of niet maar in 2020 reed 64 procent van personenauto’s met minimaal 1 autoband op onderspanning*. Een meerderheid van de automobilisten controleert dus nooit zijn bandenspanning. Uitermate vreemd want het kost je gewoon meer brandstof dus tel uit je winst. Qua wegligging hoef je je geen zorgen te maken, op het circuit wordt juist met een lagere bandenspanning gereden. Niet alleen om meer rubber op het asfalt te hebben maar door een oplopende bandentemperatuur stijgt de bandenspanning juist ook weer. Tenminste als je gewone lucht in je banden doet want met stikstof in je banden heb je daar minder last van.
*Sinds 2014 zijn autofabrikanten verplicht al hun modellen uit te rusten met TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Het negeren van TPMS-waarschuwingen kan de bestuurder strafrechtelijke vervolging opleveren.

Naarrrrr Leie
Na de regenhoes over mijn Honda MSX 125 gedrapeerd te hebben ben ik via de A/2/A9 aan de AMC-kant de snelweg opgereden. Daarna ben ik er bij Ouderkerk a/d Amstel af gegaan en binnendoor naar Oude Wetering gereden om mooie sfeerfoto’s te maken. Daar ben ik al een tijd niet geweest dus het mocht wel weer een keer. Helaas had ik geen blauwe lucht en witte wolken maar het was tenminste droog en de lucht was niet loodgrijs. Na het maken van de foto’s ben ik via Roelofarendsveen binnendoor naar Leiden gereden om bij mijn garage de foto’s van de Samsonite kofferset te maken. De 50-liter koffers waren net te hoog waardoor de hoedenplank omhoog werd gedrukt en dus moest ik de 33-liter koffers pakken. Uiteindelijk pasten er zonder hoedenplank op één 33-liter koffer na de standaard kofferset in. Dat waren meer koffers dan ik verwacht had op grond van wat mijn ogen zagen toen ik de achterklep open deed. Gezien de sterk aflopende daklijn viel het mij dus alleszins mee.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Weer thuis heb ik even een foto gemaakt van de tripmeter en het resterende accupercentage. Ik had 140 km gereden en 50 procent over dus dat komt neer op een actieradius van 280 km maar eerlijk gezegd verwacht ik dat ik binnendoor met gemak boven de 300 km uit kan komen als ik netjes rijdt. Op de snelweg zal het waarschijnlijk 250-280 km zijn maar dat gaan we zien als ik zaterdag, zondag en maandag de snelwegzuinigheidsritten ga maken in de rijmodi Eco/Normaal/Sport. De Li-ion accu van deze Citroën ë-C4 is 50 kWh groot wat vergelijkbaar is met de meeste concurrenten behalve Tesla. Met de Tesla Model 3 Standard Range Plus die ook een 50 kWh Li-ion accu heeft kwam ik namelijk altijd boven de 300 km uit op de snelweg bij welke buitentemperatuur dan ook. Dat komt natuurlijk door het geconditioneerde accupakket. Dat betekent dat het accupakket opgewarmd wordt bij lage buitentemperaturen en gekoeld wordt bij hoge buitentemperaturen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Deze Citroën ë-C4 heeft geen geconditioneerd accupakket dus ik wist dan ook nu al dat ik die 300 km actieradius niet zou gaan halen. Dat is niet erg als een elektrische auto snel oplaadt en dat doet deze Citroën ë-C4 gelukkig.

Maar eerst maar eens de gewone zuinigheidsrit binnendoor. Dit blijft toch één van mijn meest favoriete testonderdelen gewoon omdat deze rit door zo’n mooie omgeving voert. Ik ken elke snelheidslimiet van elke bocht en rotonde want door het maximale eruit te halen hoef ik amper gas bij te geven want snelheidsverlies = hoger verbruik. De rit ging zoals van elke elektrische auto vice versa van de oplaadpaal voor mijn huisdeur naar Overveen. De rijmodus werd na het indrukken de startknop meteen op Eco gezet want ik kies nou eenmaal altijd de meest zuinige rijmodus. Het was dan wel zaterdag maar door het minder mooie weer stonden er geen files richting het strand. Houe zo! Die vele regen is meer welkom want het grondwaterpeil was veel te laag na het grote neerslagtekort van 2020. Binnen 5 minuten reed ik op de N206 richting De Zilk met het ACC op 100 km/u tot aan de plek waar het één rijbaan wordt. Daar houdt de Autoweg op en zakt de snelheid naar 80 km/u tot aan De Zilk. Het LDW had ik uiteraard meteen na het wegrijden uitgezet maar de rijhulp stond nog aan en die vind ik ook behoorlijk irritant. Na wat uitproberen kwam ik erachter dat bij het inschakelen van het ACC je door nog een keer op het ACC aan/uit-knopje te drukken de rijhulp uit kunt zetten. Heerlijk! Ik ben een groot en vooral ook fel tegenstander van in mijn ogen totaal overbodige elektronische rijhulpsystemen, alleen het ESP/TRC is zinvol in mijn ogen. Als je dat uitzet dan is dat vragen om ongelukken zoals laatst die bestuurder die een Ferrari crashte op de N44. Dat zal wel een heel duur proefritje geweest zijn, ha, ha. Maar ook op het oog heel gewone elektronica zoals Keyless Entry kan levensgevaarlijk zijn. Tijdens deze test op zondag 16 mei kwam hierdoor nog een automobilist om het leven. Een man van 20 jaar had net zijn nieuwe auto opgehaald en wilde een spannende foto maken op een spoorwegovergang met daarop een trein in de verte. Wat hij niet wist is dat er voor de trein uit een golf van laagfrequente elektromagnetische straling (weinig over bekend gek genoeg) in de bovenleiding vooruit geduwd wordt als het ware. Deze laagfrequente elektromagnetische straling is tot op zekere hoogte ongevaarlijk voor een mens maar elektrische apparatuur kan wel degelijk verstoord worden. Het kleine elektromagnetische veld tussen de contactsleutel en de startknop wordt hierdoor namelijk verstoord waardoor je de auto dus niet meer gestart krijgt als de motor is afgeslagen of uit staat. Verder lukt wegduwen ook niet want om een elektronische handrem eraf te halen moet het contact aanstaan. Het verbaast mij dat hier nooit iets over geschreven wordt in de pers want dit is al heel lang bekend. Zelfs forensische experts van de politie weten dit vaak niet en dat vind ik een hele slechte zaak. Daarom zal ik altijd een auto kopen met zo min mogelijk elektronica én een gewone contactsleutel die je om moet draaien om te starten. Zelfs zoiets simpels als stuurbekrachtiging kan levensgevaarlijk zijn want als het uitvalt door een software bug zit het stuur zo goed als vast en in een bocht met bomen naast de weg… vul zelf maar in.

Zuinigheidsrit – rijmodus Eco
Op zaterdagochtend heb ik de gewone zuinigheidsrit gemaakt op en neer naar Overveen. Gelukkig was het dankzij het slechte weer niet druk richting het strand. Dankzij de elektrische motorrem (= de B-stand) kon ik overal afremmen zonder op het rempedaal te hoeven trappen. Je moet het echt even oefenen maar als je er eenmaal bedreven in bent ga je het steeds leuker vinden. Onthou wel goed dat de B-stand met een volle Li-ion accu niet werkt want dan kan er namelijk geen regeneratie plaatsvinden van de (motor)remenergie. Gelukkig had ik de duurste versie mee met Adaptive Cruise Control. Dat is wel zo fijn want dan hoef je niet constant na te denken en op te letten op de lange rechte stukken van N-wegen zonder kruisingen. Alhoewel? Het weekend voor het online zetten van dit artikel las ik over een bizar ongeluk met 4 doden in Drenthe. Op een vergelijkbare weg als de N206 was een auto een talud afgereden en op de provinciale weg daaronder beland met als gevolg dit ernstige ongeluk. Altijd opletten dus ook al rij je op een kaarsrechte weg zonder kruisingen. De haakse rechterbocht aan het einde van het rechte lange stuk op de N206 ter hoogte van De Zilk ging werkelijk super. Ik reed er serieus hard doorheen maar geen piepende banden of zelfs maar lichtjes uitbreken helemaal niets! De bomenweg ging lekker alleen moest ik constant inhouden vanwege een automobilist die constant langzaam-harder-langzaam-harder-etc. reed. Als je zelfs in flauwe bochten bang bent en afremt voor verkeersdrempels van een paar millimeter hoog lever dan je rijbewijs in alstublieft! De scheve verkeersdrempel naar de Nachtegalenlaan ging perfect, ik voelde ‘m amper zo goed is die vering/demping. Eenmaal op de Zandvoorterweg was het inderdaad lekker rustig maar dat zal rond eind mei begin juni wel anders zijn als de temperaturen gaan stijgen. De rit door het dorp van Zandvoort is altijd weer leuk met zijn rare bochten. Vooral die bocht in de Kostverlorenstraat is voor vrachtwagens een absolute no-go-area. Ik zag daar een keer een lange trailer met peperdure sportauto’s proberen die smalle bocht te nemen. Dat ging dus helemaal fout en ik hoorde van alles naar beneden ‘storten’ in de lange aanhanger. Op de boulevard moest ik extreem langzaam rijden vanwege een tractor met een viswinkel-aanhanger. De duinenweg ging weer heerlijk dus ach dat compenseert weer lekker. De terugweg was een eitje en ik was benieuwd hoeveel procent accu-energie ik had verbruikt tijdens deze Eco-rit.
Tripmeter: 86,3 km
Verbruik Li-ion accu: 24 procent
Totale actieradius omgerekend: 359 km
Al met al niet verkeerd deze actieradius voor een auto met een 50 kWh Li-ion accu. Maar het zou nog beter kunnen want de buitentemperatuur was slechts iets van 12 graden. Dus mét temperatuurcorrectie – oftewel een geconditioneerd accupakket – zou ik zeker boven de 400 km zijn uitgekomen.

Snelwegzuinigheidsrit – rijmodus Eco
Na de gewone zuinigheidsrit heb ik de Citroën ë-C4 te laden gezet zodat ik ‘s avonds na het eten een snelwegzuinigheidsrit zou kunnen maken. Ik was erg benieuwd was de actieradius met een snelheid van 100 km/u zou zijn. Gezien de lage buitentemperaturen voor de tijd van het jaar ging ik er vanuit dat het tegen zou vallen. Ik besloot de standaard snelwegzuinigheidsrit te maken op en neer naar Hoofddorp en dan nog een keer heen en weer op en neer naar Wassenaar vanaf Rijnsburg. Toen ik op de A44 reed zag ik ter hoogte van De Kaag de rode knipperlichten aanstaan ten teken dat de snelwegbrug op staat. Heb ik weer hoor! Gelukkig stond ik lekker vooraan en reed het daarna weer lekker door en eenmaal op de A4 was het een stuk rustiger. De snelwegzuinigheidsritten zijn altijd saai want je ik rij alleen maar rechtuit. Je hebt hoogstens een keer een bumperklever achter je hangen maar dat is het dan wel zo’n beetje. Bij Hoofddorp draaide ik om en reed de snelweg af en reed met zwaar piepende banden(oeps er stond een politiebusje voor het stoplicht!) door de mooie linkerbocht over het viaduct heen. Aan de andere kant draaide ik ook weer met zwaar piepende banden de oprit naar de A4 op en reed weer terug naar Leiden. Na een vlekkeloze rit hing ik ‘m weer aan de oplaadpaal en nam de gegevens op.
Tripmeter: 70,2 km
Verbruik Li-ion accu: 27 procent
Totale actieradius omgerekend: 260 km
Deze waarde vind ik toch wel wat aan de lage kant maar dat klopt ook wel gezien de lage buitentemperatuur van onder de tien graden Celsius. Met temperatuurcorrectie zou ik ruimschoots boven de 300 km zijn uitgekomen.

Snelwegzuinigheidsrit – rijmodus Normaal
De volgende dag heb ik in de middag nog eenzelfde snelwegzuinigheidsrit gemaakt in de rijmodus Normaal maar ik verwachtte geen groot verschil. Gek genoeg kwam ik op een iets lager verbruik uit en zou ik omgerekend 270 km hebben kunnen halen op een volle Li-ion accu. Kijk dat is nou typisch weer een meting die je niet verwacht maar die toch hout snijdt want de snelwegzuinigheidsrit de avond ervoor was de buitentemperatuur lager dan zaterdagmiddag. Dus het klopt wel want deze auto heeft geen geconditioneerd accupakket.
Tripmeter: 70,2 km
Verbruik Li-ion accu: 26 procent
Totale actieradius omgerekend: 270 km

3 maal <-> werk = 3 woonwerk-zuinigheidsritten in 3 verschillende rijmodi
Maandag is echt zo’n dag waar ik een hekel aan heb en dan kun je maar beter werken dan vrij zijn. “I don’t like Mondays”, zongen de Boomtown Rats niet voor niets. Maandag heeft om de een of andere reden ook iedereen haast en dus had ik weer last van de nodige bumperklevers. Het leuke aan deze Citroën ë-C4 is dat ie er in de rijmodus Sport als een speer vandoor gaat dus dan spuit je weg bij zo’n bumperklever na eerst even het gaspedaal te hebben los gelaten dan wel de Adaptive Cruise Control uitgeschakeld te hebben. Echt lachen dan lijkt het of zo’n bumperklever ineens stilstaat. Bovendien verwachten ze het helemaal niet van zo’n ja wat is het eigenlijk? Ik kwam een testverslag waarin ze de Citroën ë-C4 als een Crossover Coupé bestempelden maar ook een testverslag die het juist weer een Hatchback noemde. Het zal allemaal wel… Maar goed wat staat ons te wachten als iedereen straks in een elektrische auto rond rijdt? Gaan we dan allemaal stoplichtsprintjes krijgen tussen elektrische auto’s? Heen ben ik niet door het Wassenaarse Bos gereden maar terug wel want ik wilde graag even op die hoge snelheidsbrekers testen hoe de vering/demping zich zou houden. Met 30 km/u ging het uiteraard perfect maar dat is bij alle auto’s zo, pas bij 40 en/of 50 km/u ga je een boink-geluid horen. Bij 40 km/u bleven nog steeds alle vier de wielen aan het asfalt gekleefd, pas bij 50 km/u hoorde ik boink maar dat was nog zacht ook. Daarna reed ik met hoge snelheid over de laatste twee snelheidsbrekers heen en die voel je ze amper in deze auto. Goed man!

Rijmodus Eco: 47,3 km
Verbruik Li-ion accu: 14 procent
Totale actieradius omgerekend: 338 km

Rijmodus Normaal
Tripmeter: 47,3 km
Verbruik Li-ion accu: 15 procent
Totale actieradius omgerekend: 315 km

Rijmodus Sport – 47,3 km – 14 procent
Verbruik Li-ion accu: 14 procent
Totale actieradius omgerekend: 338 km

Het opladen van 14 procent duurt 45 minuten opladen = 5 uur voor 50 kWh = best lekker snel

Dinsdagmiddag heb ik uit werk vandaan nog even de maximum snelheid achteruit gemeten en die is zoals bij bijna alle elektrische auto’s 40 km/u. Vlakbij huis heb ik voor een verkeerslicht nog even een noodstop gemaakt en daar slaagde de Citroën ë-C4 met vlag en wimpel voor.

112 gebeld
Dinsdagavond heb ik als laatste nog een snelwegzuinigheidsrit gemaakt maar die verliep nogal anders dan ik verwacht had. Aan het einde van de A44 ging het van twee banen naar één baan vanwege de wegwerkzaamheden op de A4. En verder ging de snelheid omlaag van 120 km/u naar 70 km/u wat logisch is. Er kwam echter op de A4 een trailer steeds intimiderender op mijn bumper hangen. Op een gegeven moment was de afstand minder dan één meter en dat is levensgevaarlijk want als zo’n trailer bij je naar binnen rijdt van achteren overleef je dat absoluut niet. Ik trapte even kort op mijn rem om de vrachtwagenchauffeur duidelijk te maken dat ik niet gediend was van zijn uitermate intimiderende en levensgevaarlijke rijgedrag. Vervolgens ging die vrachtwagenchauffeur volledig door het lint en probeerde mij driemaal van de snelweg te drukken waarop ik mijn GSM buiten het raam stak zo van ik ga nu de politie bellen idioot. Bij de afslag Hoofddorp ben ik in de graskant gaan staan en heb 112 gebeld en mijn verhaal verteld. Dit is de eerste keer van mijn leven dat ik tijdens het testen van een auto 112 heb gebeld om deze reden. Wat heb je tegenwoordig toch een hoop gekken op de weg en in en vrachtwagen ben je nog gekker want dat beschouw ik als een regelrecht moordwapen. Daarna ben ik weer rustig verder gereden en werd het toch nog een leuke snelwegzuinigheidsrit ondanks alle oponthoud. De bijna 260 km vielen mij wat tegen maar gezien de lage buitentemperatuur van onder 10 graden Celsius was het niet echt een verrassing. Tel je er 25 procent temperatuurcorrectie bij op dan kom je ruim boven de 300 km actieradius uit.
Rijmodus Sport – 75,3 km
Verbruik Li-ion accu: 29 procent
Totale actieradius omgerekend: 259,6 km

Een perfect rondje Space Business Park
Woensdagavond ging het er dan toch eindelijk van komen, een rondje over het Space Business Park op mijn Franse vliegende ë-tapijt. Ik baalde dat het droog was want in de regen is het zeker met een elektrische auto vele malen leuker. Maar à la het zij zo dan maar droog en ik was benieuwd of het niet uit kunnen zetten van het ESP/TRC roet in het eten zou gooien. Tot nu toe niet maar je weet maar nooit in het uiterste grensbereik. Daar gelden nou eenmaal andere wetten dan op Jan Doedel-snelheid. De afritbocht bij Klei-Oost voelde lekker aan want het lukte me om de Citroën ë-C4 net tegen uitbreken aan door deze lastige afritbocht heen te sturen. Het zat er dus precies tegenaan en juist het feit dat ik dat zo mooi een precies kan doen zegt veel over de kwaliteiten van deze hele fijne auto. Op naar de andere kant van de N206 waar het echte feest kon beginnen. Er reden twee auto’s voor mij de rotonde af en dus ging ik even van het gas en gelukkig reden ze daarna rechtdoor. Ik gaf daarna plankgas in de rijmodus Sport en sloeg rechtsaf de haakse bocht door. Dat ging lekker maar daarna volgde de mooie flauwe linkerbocht en daar vloog ik zo mooi en perfect op de grens rijdend doorheen dat ik serieus verrast was. Is deze auto zò goed, echt??? Ja blijkbaar wel dus ik zat flabbergasted achter het stuur want dit zou ik met heel veel andere auto’s absoluut niet durven in deze ogenschijnlijk makkelijke bocht wat ie dus absoluut niet is. Daarna vloog ik als een rallyrijder de vrachtwagenparkeerplaats op met zwaar piepende banden lichtjes naar rechts wegglijdend. De rechts-links-combinatie ging perfect en daarna vloog ik plankgas over de lage verkeersdrempel op de rechterbocht af met verkeersdrempel in de bocht. Met elke andere auto stuiter je door deze bocht heen maar met de Citroën ë-C4 was het een soort van elegante stuiter en meteen daarna weer strak verder. De hoge en allerhoogste verkeersdrempel voelde ik wel maar het was veel minder heftig dan in andere testauto’s met gewone vering/demping. Het neerkomen na de allerhoogste verkeersdrempel was zo ongelofelijk perfect dat ik snaarstrak en loeihard de rotonde op en af kon sturen de blinde rechterbocht in. BIZAR! Het kan eigenlijk niet maar deze Citroën ë-C4 laat zien dat het dus wel kan met de juiste vering/demping. Wat zou Jackie Ickx gedaan hebben in deze auto op deze plek vroeg ik me daarna af?

 

Specificaties

Jaargang

2021

Carrosserie

crossover

Transmissie

singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

9,7 seconden

Topsnelheid

150km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

260 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijf

Remmen achter

Schijf

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Stof + Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.360 mm

Breedte

2.056 mm

Hoogte

1.525 mm

Wielbasis

2.670 mm

Spoorbreedte voor

1.545 mm

Spoorbreedte achter

1.560 mm

Massa leeg

1.516 kg

Max. toelaatbare massa

2.020 kg

Laadvermogen

504 kg

inhoud bagageruimte

380 liter

Bandenmaat

195/60-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand