Citroen Grand C4 Picasso Business BlueHDIi 150 2013 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland BV



Groots!
De dag voordat ik de Citroën Grand C4 Picasso op zou gaan halen raasde er een grootse storm over Nederland. Nog nooit sinds de watersnood was de waterstand zo hoog! De volgende dag ben ik heel vroeg in de Kia Carens gestapt om ’m terug te brengen naar Breukelen, en onderweg had ik groots weer; regen, hagel, natte sneeuw en zelfs ook nog even grote witte vlokken sneeuw. Het overkomt me zeer zelden dat alle vier de soorten neerslag op één dag op mij neerdalen. Er stond overduidelijk iets groots te gebeuren! Na een treinritje van 13 minuten van NS-station Breukelen naar NS-station Amsterdam Arena/Bijlmer à €3,60 (ik heb niets met het OV maar dit keer had ik echt geen keus), arriveerde ik lopend bij de Citroën-importeur. Daar mocht ik de Citroën Grand C4 Picasso ophalen voor een week testen, deze auto is in meerdere landen uitgeroepen tot gezinsauto van het jaar. Ik kreeg de meest luxueuze dieselversie mee, de handgeschakelde versie wel te verstaan want de automaat komt pas in 2014. Na het instappen wist ik dat ik meteen de eerste dag veel kilometers zou gaan maken, maar in een grote MPV zoals deze Citroën Grand C4 Picasso is dat geen vervelend vooruitzicht. Direct na het instappen bekroop mij het gevoel dat deze Citroën Grand C4 Picasso een stuk groter is dan de Kia Carens (ook een MPV en ook een 7-zitter). Het 2-liter dieselblok trekt er stevig aan en in de twee haakse bochten vlak naast de Arena gooide ik meteen het gas erop. Tot mijn verrassing stuurt deze Citroën Grand C4 Picasso mooi neutraal, de balans van de auto is werkelijk uitstekend dat was me direct duidelijk. En niet alleen mij maar ook de Audi- en BMW-bestuurder die ik werkelijk fluitend achter me liet in deze lastige haakse bochten.

Op de snelweg hield ik het gas er in de bochten meteen stevig op, en ik merkte dat de eerste indruk inderdaad juist was. Ook op hogere snelheid laat deze grote MPV zich mooi en stabiel door de snelwegbochten sturen. Op de snelweg heb ik meteen de cruise control aan gezet, die zich makkelijk laat bedienen via de knopjes op het stuur. Eenmaal op de A4 begon het heel hard te hagelen en samen met een harde wind van rechts (nawee van de storm een dag eerder) moest ik uiteindelijk van het gas of ik nou wilde of niet. Een auto met een groot zijoppervlak zoals deze Citroën Grand C4 Picasso vangt behoorlijk wat wind, maar gezien mijn snelheid viel het mij alleszins mee. Veel automobilisten in hatchbacks en sedans reden nog een stuk langzamer dan ik, dus in dat opzicht verraste de Citroën Grand C4 Picasso mij toch weer. Wat mij wel verbaast is dat veel mensen denken dat een hagelbui niet gevaarlijk is, maar ook in een hagelbui kun je slippen want ook hagel is wel degelijk glad! Niet veel later toen ik terug reed van het zwembad in Katwijk aan Zee naar huis, zag ik auto op de N206 met zijn neus mijn kant opstaan. De vrouwelijke bestuurder had de hagelbui – en dus de gladheid – even daarvoor duidelijk onderschat.

Spijk
Die middag zou ik op kraamvisite gaan in Spijkenisse bij een vriendin, ze was zwanger geworden via de IVF-kliniek waar ik werk. Een kraamvisite met een wel heel apart tintje dus, en bovendien is de route naar Spijkenisse ook nog eens fantastisch vanwege de vele mooie snelwegbochten. Na nog even snel een cadeautje gehaald te hebben in de stad, snel een tosti achter mijn kiezen geschoven te hebben kon ik vertrekken. Maar niet voordat ik eerst de NavSat ingesteld had op het juiste adres. Toen ik over het woonerf reed viel me op hoe makkelijk deze grote MPV zich over het smalle en bochtige woonerf heen liet sturen. In eerste instantie had ik zoiets van wat stuurt-ie licht maar eenmaal onderweg kwam ik daar op terug, deze auto stuurt namelijk precies goed. Op de N44 heb ik eens even uit zitten zoeken hoe het display werkt, daar had ik namelijk nog totaal geen tijd voor gehad. Het bleek allemaal erg eenvoudig, het touchscreen met 8 centrale icoontjes aan de linker- en rechterkant steekt logisch en intuïtief in elkaar. Het enige waar ik moeite mee had was het vinden van de ‘songlist’ van mijn iPod Touch. Maar na de verwarming op de juiste temperatuur en juiste standen gezet te hebben reed ik heerlijk warm richting Spijkenisse. Op de fly-over van het Prins-Clausplein heb ik even gas gegeven, ik had de buitenbocht en dat is altijd wat lastiger. Maar ondanks dat kon ik het gas er ophouden en vloog ik mooi strak door de bocht heen. De 17-inch Michelin Primacy HP banden bieden uitstekende grip, en dat komt mede door de uitstekende afstelling van de vering/demping. Om een goede afstelling te vinden van de vering/demping bij een grote MPV als deze Citroën Grand C4 Picasso is niet makkelijk. Ik weet zeker dat de technici bij Citroën daar veel tijd ingestoken hebben.

Toch had ik het persoonlijk heel fraai gevonden als Citroën ook een uitvoering had gemaakt met het Hydractive III+ vering/demping-systeem. Waarschijnlijk hebben ze dat vanwege het kostenplaatje niet gedaan, begrijpelijk want de concurrentie op de MPV-markt is moordend. Maar wat betreft de gewone vering/demping moet ik zeggen dat Citroën er het maximale uitgehaald heeft. Beter dan dit is niet mogelijk en daarom begrijp ik ook heel goed waarom deze MPV in zijn klasse tot auto van het jaar is uitgeroepen in de meeste landen. Na de fly-overbocht kwam de flauwe bocht richting Delft eraan, en omdat een auto twee auto’s voor mij extreem sloom (80-90 km/u) reed besloot ik het rijtje auto’s voor mij alsnog in te halen. Het is dan ook maar goed dat ik deze krachtige dieselversie mee had, want in de benzineversie was me dat niet meer gelukt. Deze diesel heeft een lekker krachtig koppel en ik kon dan ook met gemak in de 4de versnelling gas geven en er over de vierde baan (het gaat precies op die plek van 4 naar 3 banen) nog net voorlangs schieten. In deze mooie flauwe bocht geef ik altijd even stevig gas gewoon omdat deze bocht zich daar perfect voor leent. Met dik 150-160 km/u reed ik er doorheen, en oh wat voelt deze auto ook bij die snelheden goed aan. Daarna volgden nog vele mooie snelwegbochten waar Rotterdam als geen andere mee gezegend is. Ik moet zeggen dat ik er erg veel lol in had om in een aantal van die mooie snelwegbochten als een dieselloc weg te stomen bij van die patserige bumperklevende bestuurders in van die Duitse bierbuikmerken.

Verkeerde brug, smalle N44
Op de terugweg pakte ik weer eens de verkeerde brug, geen idee waarom maar bij mij staat deze brug – De Spijkenisserbrug – altijd open. En niet even maar altijd heel lang want er gaan dan in één keer meerdere grote zeeschepen doorheen. Dus in plaats van de gebruikelijke 45 minuten heb ik er 90 minuten over gedaan om thuis te komen. Maar ach het was toch een leuke rit vanwege de vele mooie snelwegbochten. Tijdens het rijden probeerde ik nog even de oude Citroën Grand C4 Picasso voor me te halen. Het enige wat me nog helder bijstaat van die test is dat kleine dunne versnellingspookje aan het stuur. En van de vering/demping staat mij slechts bij dat die niet op zo’n hoog niveau staat als van deze volledig vernieuwde Citroën Grand C4 Picasso. En toen ik het testverslag van de oude Citroën Grand C4 Picasso teruglas bleek dat ook te kloppen. De vering/demping van deze volledig vernieuwde Citroën Grand C4 Picasso staat op een duidelijk hoger niveau. Gezien de steeds betere vering/demping van de MPV’s bij de andere automerken had Citroën geen andere keus. Het klinkt raar maar vering/demping is nog steeds het ondergeschoven kindje op de meeste auto’s. Ik heb deze alinea overigens pas ruim 2 weken na het inleveren van de Citroën Grand C4 Picasso getypt, en toch wist ik nog precies hoe ik naar huis was gereden.

Dat komt omdat ik over de zeer smalle N44 naar huis gereden ben. Op die weg doet zich in de spits namelijk altijd iets leuks voor, en dat heeft alles met perceptie te maken. Veel automobilisten hebben namelijk last van de perceptie dat ze denken dat hun auto groter is dan deze werkelijk is. Er reden een aantal grote vrachtwagens op de N44 waaronder ook eentje met een dieplader. En die zijn zo breed dat je geneigd bent ze niet in te halen op een smalle weg zoals de N44 met dichte stalen vangrail in het midden, en al helemaal niet met een grote MPV zoals de Citroën Grand C4 Picasso. En toch kan het makkelijk want zelfs bij zo’n brede dieplader, maar elke keer valt mij weer op dat vrijwel geen enkele automobilist het aandurft. Ik heb met behulp van Google Maps even een situatie opgezocht met een gewone vrachtwagen op de rechter weghelft. Op die foto kun je duidelijk zien dat er meer dan genoeg ruimte is, en toch schatten je ogen dat totaal anders in. Het is dus eigenlijk gewoon zaak dat je weet hoe groot je auto écht is, en dat je op grond daarvan objectief kunt beslissen dat het veilig is om in te halen. En ja ik heb als enige die dieplader ingehaald want de Citroën Grand C4 Picasso mag er dan groot uitzien, ook dat blijkt dus weer pure perceptie te zijn. Na mij besloten nog wat automobilisten voorzichtig de dieplader in te halen, als er één schaap…

Zonnige zondagmiddag
En dat was maar goed ook want alleen die middag had ik tijd voor een fotoshoot! Het werd een mooie fotoshoot met mooie sfeer- en actiefoto’s, en de mooiste foto vind ik die met dat zwarte stalen huis. Daar woont de eigenaar van het fitnesscentrum waar ik altijd sport. Na de fotoshoot ben ik nog even snel thuis wat gaan eten en daarna in de auto gesprongen naar het zwembad. Ik heb de kortste weg genomen want ik had verschrikkelijke haast – en ja ook even snel jakkeren gaat deze Citroën Grand C4 Picasso prima af – omdat ik maar tot 15.00u kan baanzwemmen. Om 14.25u dook in het zwembad om er 1,5 km verder en 15.00u sharp weer uit te stappen. Wat nu te doen? Omdat ik de brandstoftank vol wilde gooien en ik dat toevallig bij mijn zuinigheidsrit-pomp deed dacht ik bij mezelf: “Ach dan kan ik net zo goed even kijken hoe zuinig deze grote MPV is.” Na het volgooien ben ik dus de N206 opgereden richting Vogelenzang. Wat bij de eerste bocht opviel ten opzichte van andere vergelijkbare MPV’s is dat deze Citroën Grand C4 Picasso zich perfect leent voor vloeiend rijgedrag. Het mooiste en meest vloeiende rijgedrag tijdens een zuinigheidsrit kan ik alleen maar aanhouden als: 1 De auto mooi in balans is 2 De vering/demping uitstekend is 3 De wegligging uitstekend is en daarvoor zijn de eerste twee punten een vereiste 4 De gasreactie van het motorblok uitstekend is 5 Het motorblok een goede remmende werking heeft. Ik weet het, het lijkt allemaal zo eenvoudig maar geloof me alsjeblieft als ik zeg dat dit een auto van topniveau is. Citroën heeft duidelijk ongelofelijk haar best gedaan om deze vernieuwde MPV naar een hoger plan te tillen.

De route door Vogelenzang ging erg lekker, al kun je de cruise control niet op een snelheid tussen de 30-40 km/u vastzetten. Ik vind het persoonlijk altijd wel fijn om in een 30-zone de cruise control aan te zetten. De rotonde op de kruising met Heemstede ging perfect (een rotonde met een behoorlijk hoge rotonderand en een scherpe afrit), maar ik had ook niet anders verwacht. Geen greintje onbalans of wat daar ook maar op lijkt. Met de cruise control op 60 km/u ben ik lekker strak door de bochten van de bomenweg gereden. De verkeersdrempels op de Nachtegalenlaan en Leeuwerikenlaan waren een eitje voor de formidabele vering/demping van de Citroën Grand C4 Picasso. Op de T-splitsing moest ik remmen maar daarna ging het mooi strak richting de boulevard. Eén keer moest ik heel hard afremmen op de motor voor een auto die plotseling zonder richting aan te geven rechtsaf sloeg, maar ook dat ging de Citroën Grand C4 Picasso goed af. Op de boulevard rijdend vroeg ik me af wat deze auto nou zo bijzonder maakt, iedereen merkte en voelde het namelijk. Mijn moeder, mijn zussen, mijn zwager, neefjes, nichtjes, iedereen die bij me in de auto stapte riep meteen: “Wat een fijne auto is dit!” Dan doe je duidelijk iets heel erg goed als designers en technici. Ik noem het altijd het stukje “Magic” wat de fabrikant in een auto weet te stoppen, soms lukt dat maar heel vaak ook niet. En als het lukt dan merkt iedereen dat en dat vind ik persoonlijk erg leuk, je hoeft dus niet persé autojournalist te zijn om een auto op waarde te schatten. Tijdens de rit terug naar Katwijk aan Zee moest ik nog twee keer remmen en kwam ik uit op een verbruik van 1:19,2. Dat is slechts iets hoger dan in de brochure vermeld staat.

Caramba!
Maandag, ik hààt maandagen en al na een paar minuten op werk wist ik weer waarom. Een drukke agenda en twee zieken daar word ik dus absoluut niet blij van! Vier eicel-puncties (1 IVF/3 ICSI’s), 4 verse embryotransfers, 4 cryo-embryotransfers, 3 maal embryo’s invriezen (2 maal planer/1 maal vitrificatie) en maar liefst 9 cryo-embryo ontdooiingen. Ik weet het een hoop vaktaal maar daar gaat het mij niet om, waar het om gaat is dat ik tijdens al die werkzaamheden geen enkele maar dan ook echt geen enkele fout mag maken. Vrijwel alle fouten zijn onomkeerbaar en dus moet ik op en top geconcentreerd zijn, iedere dag weer! Vorige week nog had een vrouw maar 1 eicel die ik dan onder de microscoop moet injecteren met een zaadcel (=ICSI). Tijdens dat injecteren kan er ongelofelijk veel misgaan, het is dan ook één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb geleerd. Het is altijd hetzelfde en nooit hetzelfde, en vaak moet ik ook improviseren. Maar juist dat maakt dit werk zo ongelofelijk leuk en spannend tegelijk. Ik ga dus op tijd naar bed, ga nooit uit, drink niet tot zeer zelden, maar dat is niet alleen vanwege dit werk. Ook voor het testen van auto’s gelden wat mij betreft dezelfde regels, alhoewel tijdens het testen van een auto een fout vrijwel altijd wél te herstellen valt. Daarvoor moet je een goede automobilist zijn, en vooral dankzij Leo Krippendorf (één van Nederlands beste rijvaardigheidsinstructeurs) ben ik dat ook geworden. Dat ik dus af en toe mezelf helemaal laat gaan mag na zo’n heftige maandag geen wonder heten. Een hele drukke dag op en top geconcentreerd zijn tijdens mijn werk op de IVF-kliniek is zowel mentaal als lichamelijk slopend. Toen ik dan ook om 16.45u in de Citroën Grand C4 Picasso stapte was het wat mij betreft tijd voor een hakkuh-en-zagen-rit. Het klinkt oneerbiedig maar dit hoort er op maandag nou eenmaal af en toe ook bij. Zonder deze uitlaatklep zou ik de spanning niet uit mijn lijf krijgen na zo’n drukke dag geconcentreerd werken.

De rit naar huis begon meteen al lekker op de eerste rotonde waar ik met een hogere snelheid dan normaal overheen reed. Het is echt bizar hoe zo’n Grand C4 zich met speels gemak over de rotonderand heen laat gooien en smijten. Zoiets verwacht je helemaal niet van zo’n grote MPV, maar het geeft wel de grote klasse van deze auto aan. De volgende rotonde moest ik iets in de remmen voor een sloom fossiel (zo langzaam rijden is gewoon gevaarlijk!), maar de rotonde af kon het gas er direct weer op. In mijn ooghoek zag ik nog een petje die dacht even snel voor mij in te voegen, helaas voor hem spoot de Citroën Grand C4 Picasso letterlijk de rotonde af. Heerlijk zo’n diesel! Daarna was het weer aansluiten achter alweer een fossiel in een Mini die 65 km/u reed waar je 80 km/u mag. Maar goed ik paste me wel even aan want 1 kilometer verder zou deze Mini-rijder hopelijk de buitenring pakken dan kon ik naar binnen duiken. En inderdaad nam de Mini-rijder de buitenring, en kon ik plankgas geven en invoegstrook naar de binnenring pakken. Het ging wel heel erg hard, het leek meer op rally-rijden maar wegbreken of onderstuur, noop niets van dat alles! De koeienrotonde nam ik zo niet nog meer in rally-stijl, maar ook nu bracht de rotonderand de Citroën Grand C4 Picasso niet uit balans. Poeh, dat doen zelfs sommige kleinere sportievere hatchbacks niet zo goed. Vlakbij huis ben ik nog even mijn geheime smalle sluipweg afgejakkerd in rally-stijl, en dat ging toch een partij lekker zeg. Thuis gekomen zag ik bij de technische specificaties de volgende informatie staan. Voorwielophanging: Onafhankelijk, Pseudo MAC Pherson, ‘anti-lift’ voorziening. Achterwielophanging: Onafhankelijk, getrokken draagarmen, meesturende achteras d.m.v. flexibele ophangpunten. Dat werkt dus prima! Ik ben nog even onder auto gaan liggen om de voor- en achterwielophanging te bekijken, jammer dat er geen ghostview-foto’s hiervan op de perssite staan.

Schone diesel
Er staat nog net geen AdBlue in de typenaam van deze Citroën Grand C4 Picasso maar wel Blue. Deze nieuwe 2-liter diesel van Citroën maakt namelijk – net als bij vrachtwagens reeds het geval is – gebruik van de vloeistof AdBlue om de uitstoot van NOx sterk te verminderen. De hoge NOx-uitstoot is één van de grote nadelen van een diesel, vandaar ook dat in dieselland België er tijdens een hittegolf veel eerder sprake is van een hoge concentratie ozon in de atmosfeer. Na wat zoeken op het internet vond ik een aantal goede achtergrondartikelen over AdBlue, en ook een heel mooi plaatje waarop een en ander grafisch wordt uitgelegd. Ik heb geen idee meer waar ik het gelezen heb, maar ik kwam het toevallig tegen tijdens het zoeken naar informatie over deze Citroën Grand C4 Picasso. Voor de potentiële kopers die denken van “Oh jee nu moet ik op gaan letten of er nog genoeg AdBlue in de tank (deze ureumoplossing zit in een aparte tank) zit kan ik gerust stellen. Een tank AdBlue gaat namelijk behoorlijk lang mee, zodat het volstaat om deze bij te vullen tijdens de eerstvolgende servicebeurt. Na zoeken op “AdBlue” vond ik deze interessante informatie over dit middel.

[quote Air1.info] Wat is AdBlue? – AdBlue is een eenvoudig te gebruiken, hoogwaardige ureumoplossing. AdBlue is een gedeponeerd handelsmerk voor AUS32, ofwel 32,5% waterhoudende ureumoplossing, en wordt in het SCR-systeem toegepast om de uitstoot van stikstofoxiden uit de uitlaat van zware (en nu dus ook lichte, red.) dieselvoertuigen te verminderen. AdBlue is een heldere, niet giftige en veilige hoogzuivere ureumoplossing van 32,5% in gedemineraliseerd water. Het is niet explosief, niet ontvlambaar en niet schadelijk voor het milieu. AdBlue behoort tot de categorie vervoerbare vloeistoffen met een minimaal risico, mocht u AdBlue op uw handen morsen, dan kan dit eenvoudig met water worden afgespoeld. AdBlue is gedurende een periode van 1 jaar houdbaar, indien juist opgeslagen (niet blootstellen aan direct zonlicht). Het moet worden beschermd tegen te hoge of te lage temperaturen. Het vriespunt is -11 graden Celsius. AdBlue behoudt zijn oorspronkelijke kwaliteit na ontdooiing. Het moet in een afgesloten verpakking en in een goed geventileerde opslagruimte worden bewaard. AdBlue vormt in combinatie met SCR een brandstofbesparende oplossing met een beperkte CO2-uitstoot vergeleken met de oplossingen van concurrenten. Verschillende factoren kunnen de kwaliteit van AdBlue beïnvloeden. Ter voorkoming van vervuiling is het essentieel dat er geen vreemde stoffen met de oplossing in contact komen. Het gebruik van vervuilde AdBlue kan leiden tot hoge kosten als bijvoorbeeld de katalysator vervangen moet worden. De aanschaf van AdBlue van Air1 biedt de garantie dat deze de juiste specificatie heeft voor het gebruik in combinatie met uw SCR-technologie.
[/quote Air1.info]

YouTube-filmpje AdBlue

Mega Purpose Vehicle
Tijdens de testweek hoorde ik een grappige reclame op de radio waarin je een echoënde kinderstem hoorde zeggen dat ze weer moest plassen. Het bleek een reclame voor een MPV te zijn, erg leuk gevonden moet ik zeggen. Deze Citroën Grand C4 Picasso is groot van binnen en van buiten, zelfs toen ik zitplaats nummer 6 en 7 uitprobeerde had ik zoiets van: “Wow dit is echt ruim zeg!” Qua ruimte is het dus een Mega Purpose Vehicle, kijk maar naar de foto’s van de bagageruimte. Vooral de foto’s met de stoelen op de tweede rij (de 2de rij is geen achterbank maar 3 aparte stoelen) naar voren geschoven laat zien hoe groot die bagageruimte is. En zelfs met de 6de en 7de zitplaats uitgeklapt passen er nog steeds twee 50-liter Samsonite koffers in de overgebleven bagageruimte van deze MPV. Toch is het niet zo dat je als bestuurder het gevoel hebt te zwemmen in de ruimte, zoals je dat bijvoorbeeld in een mini-Van wel hebt. Wat dat betreft hebben de designers van Citroën hun werk goed gedaan, het knusse gevoel van een kleine auto in een grote MPV. Het dashboard is anders dan anders en niet wat ik tot nu toe van Citroën gewend ben. Het grote display voor mijn neus met de snelheidsmeter en alle andere informatie is mooi groot en overzichtelijk. Leuke eraan is dat je 3 verschillende thema’s hebt die je kunt laden. Het duurt wel heel even maar dan heb je ook wat. Ik heb geen foto’s van de 3 verschillende thema’s gemaakt omdat ik dacht dat die wel op de perssite zouden staan, maar dat bleek helaas niet het geval te zijn.

YoLo-moment 11-12-13
Woensdag zou ik uit werk vandaan met een oud-collega (heb ik 18 jaar geleden mee samen gewerkt) wat gaan eten bij De Bruine Boon, de gezelligste brasserie van Leiden. Na een overheerlijke saté met brood – klassiek gerecht van De Bruine Boon, dit moet je één keer in je leven gegeten hebben! – was het tijd om naar huis te gaan. Omdat hij net zijn trein had gemist en ruim een half uur moest wachten zei ik tegen hem: “Laat maar ook ik breng je wel even naar huis met de auto.” Na een minuut of 10 lopen arriveerden we bij de Citroën Grand C4 Picasso. Ik had de auto net even 1 kilometer verderop geparkeerd, want ik weiger pertinent om €2,50 per uur te betalen. Lijkt me logisch als je weet dat de verantwoordelijk wethouder in een accountantsrapport werd beschuldigd van het willens en wetens misleiden (=crimineel?) van de gemeenteraad. We stapten in de Citroën Grand C4 Picasso en reden over de Churchilllaan richting de N11. Het mistte en het was veel drukker op de weg dan ik verwacht had. Op de Europaweg kon ik eindelijk een beetje gas geven en ging bij het stoplicht op de kruising naast de A4 links vooraan staan. Tijdens het voorsorteren naar de oprit naar de A4/N11 kwam ik rechts vooraan te staan bij het stoplicht.

Afijn ik stond dus rechts met mijn Citroën Grand C4 Picasso en links naast mij kwam een Audi RS 5 Coupé staan: V8 – 450 pk/8.500 tpm – 430 Nm/4.000-6.000 toeren. Meteen na het stoplicht gaat het rechtsaf van 2 naar 1 rijstrook. Dat stukje is erg kort en dus gaf ik uiteraard stevig gas – dus niet eens plankgas! – bij groen. De Audi-rijder trok ook snel op maar moest uiteindelijk helemaal doortrekken tot diep in het rood (ik hoorde de motor heel veel toeren maken) om nog net voor mij langs te kunnen. Maar omdat hij door het snelle optrekken te veel vaart had gemaakt reed hij met een veel te hoge snelheid de smalle oprit (met aan beide kanten een 80 cm hoge dichte stalen vangrail) op en moest hij zo hard remmen en weer bijsturen dat hij tot twee keer toe bijna in de vangrail hing. Ha, ha wat een sukkel, die heb ik even mooi verschrikkelijk laten zweten met mijn doodgewone 7-zits familie-auto met 150 Pk diesel onder de motorkap. Hij MOEST er zo nodig voor langs terwijl dat compleet gekkenwerk was. Ik had al geschreven dat dit 150 Pk sterke diesel motorblok een heerlijk motorblok is, met let wel een koppel van 340 Nm bij 2.000 toeren. Dat is maar 90 Nm minder dan de Audi RS5 Coupé, en ook nog eens bij veel minder toeren. Lees het testverslag van de Peugeot 3008 HYbrid4 nog maar eens, dat gaat over een confrontatie met een Audi R8. Tja snelle Audi-rijders het zijn en blijven verschrikkelijke macho’s.

Wat een auto!
Na een week in de Citroën Grand C4 Picasso moest de auto weer terug naar Amsterdam. Onderweg genoot ik nog even van de laatste kilometers, want zo mag ik het rijden wel omschrijven. Een auto zoals deze Franse MPV die in alle opzichten zo mooi in balans is kom ik niet vaak tegen. Het knapste staaltje techniek aan deze auto vind ik de vering/demping, die zijn zo ongelofelijk mooi op elkaar afgestemd dat zelfs de meest a-technische automobilist nog kan voelen dat dit Goed is met een hoofdletter. Het is één van de moeiljkste dingen om onder woorden te brengen in een testverslag. Misschien kan ik het ’t beste omschrijven in vergelijking met het menselijk lichaam, en dan neem ik als voorbeeld hardlopen. Als er ook maar één klein spiertje in je lichaam niet 100 procent gezond en fit is dan zul je dat tijdens het hardlopen merken. Zo is het ook met vering/demping, er zitten zoveel onderdelen in een schokdemper dat alles perfect moet kloppen voor een dergelijk goede afstelling zoals bij deze Citroën Grand C4 Picasso. Voor het terugbrengen heb ik de Citroën Grand C4 Picasso nog even gratis gewassen, van boven, van onderen, en van de zijkanten. Mijn waskaart was namelijk vol en dus kreeg ik het duurste wasprogramma gratis. Daarna heb ik ook nog even de brandstoftank vol gegooid met diesel, wat een verbruik van 1:18 opleverde en dat viel mij mee gezien mijn sportieve rijstijl.

Specificaties

Jaargang

2013

Carrosserie

MPV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,8 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

110(150)/3.750 kW (pk)/rpm

Koppel

340/2.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.997 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

3,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

110 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.597 mm

Breedte

2.117 mm

Hoogte

1.638 mm

Wielbasis

2.840 mm

Spoorbreedte voor

1.581 mm

Spoorbreedte achter

1.584 mm

Massa leeg

1.405 kg

Max. toelaatbare massa

2.205 kg

Laadvermogen

845 kg

Aanhanger geremd

1.700 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

645-700 liter

Bandenmaat

205/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,