Dacia Logan MCV Stepway Serie Limitee TCe 90 Stop-Start 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland N.V.



Uber de top!!!
De woorden “Dacia” en “top” dat lijkt een rare combinatie maar ik meen het toch echt voor de volle 100 procent. Toen de PR-medewerker van Renault de kofferbak opende keek ik voor mijn gevoel in een oneindig diep zwart gat. Ik kon en wilde niet geloven dat de kofferbak van deze auto zo immens groot is. Toen de PR-medewerker mij vervolgens vertelde dat deze auto numero uno staat in de top 3 van de Uber-taxichauffeurs begreep ik meteen waarom. Wees eerlijk voor 276,- euro p/mnd lease je een 5-persoons verkeersdrempel-kampioen met een kofferbak die lijkt op een zwart gat in het heelal. Zelfs na drie keer kijken/wegkijken naar de binnenkant/buitenkant kon ik het gewoon nog niet geloven. Mama mia daar past zelfs de olifant van Mark Rutte nog in (Mark Rutte zei ooit: “Visie is een olifant die…”). Ik had weinig tijd dus het was snel al rijdend spiegels/stoel/stuur afstellen en over de 1.000-drempelweg naar huis knallen. De eerste kilometer ging lekker, goed en soepel schakelende 5-versnellingsbak, fijne koppeling, prima stuurgevoel en nu de vering/demping nog. Er reed een wel heel erg slome Audi Avant voor mij dus die heb ik maar snel ingehaald. Ik reed met zo’n 60-70 km/u over de eerste verkeersdrempels heen en dat ging uitstekend. Wel is de vering/demping wat aan de stevige kant maar dat heeft ook te maken met de stickslip, wat niet ongewoon is gezien de prijs van de auto én de kilometerstand. Het fenomeen stickslip wordt gedurende de hogere kilometerstand minder dan wel verdwijnt geheel. Iets verderop na de kruising in Rijsenhout liggen nog een paar hogere verkeersdrempels waar ik met 80 km/u overheen ben gereden. Ook dat ging uitstekend en alhoewel de landingen wat harder waren dan normaal vind ik dat eigenlijk wel prima. Daardoor heb je namelijk meer reserve en kun je met deze Dacia Logan MCV Stepway op slechtere ondergrond veel beter uit de voeten dan met sommige andere veel duurdere stationwagons.

Aan het einde van de 1.000-drempelweg sprong ik heel mooi over de hoge verkeersdrempel heen stuurde meteen naar rechts richting de rotonde en reed met een lekker vaartje de rotonde over. Oké deze auto heeft niet de wegligging van een Suzuki Swift met superplakbanden van een week eerder, maar het is véél beter dan ik verwacht had. Het ESP kan niet uitgezet worden maar grijpt ook niet keihard in waardoor de Dacia Logan MCV Stepway zich heel mooi koersvast de rotonde af liet sturen door de rechterbocht heen. Deze Dacia Logan MCV Stepway mag dan maar een motorblok van 900cc hebben maar dat betekent niet dat dit een saaie auto is dat is mij wel duidelijk na die eerste 7,5 kilometer. In de haakse rechterbocht naar de A44 gaf ik even plankgas in de 2de versnelling maar ik had de gigantische lap asfalt totaal niet nodig want de Dacia bleef keurig op de ideale lijn. De oprit naar de A44 ging lekker maar echt veel vaart maken zat er niet in, achteraf dom van mij want ik had ‘m in de eco-stand laten staan vandaar. Toch lukte het me om eenmaal op de A44 om in de eco-stand redelijk vaart te maken alleen duurde het even iets langer. Snelheden van 130-160 km/u voelen prima ik had totaal niet het gevoel dat ik zo hard reed. De afrit bij het Transferium ging ook lekker, jep dit is gewoon een hele leuke auto al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen. Daarna moest ik even injectiespuiten en naalden halen (ik injecteer mezelf 2x p/wk met 2 ml vit. B12) bij mijn huisarts en dit keer ben ik via de meest verschrikkelijk verkeersdrempelroute er naartoe gereden. Maar hoog-hoger-hoogst het maakte de Dacia Logan MCV Stepway allemaal geen zak uit. Bizar!!! Ha, ha dit is ongelofeloos leuk want ik hoef me nergens in te houden, dit kan normaal gesproken alleen met een 4WD.

Idiotendag deel 1
Zaterdag moest ik een hoop doen, eerst 1,5 km zwemmen en dan snel in de auto naar Utrecht om een gereviseerde fietsaccu van mijn moeder op te halen om vervolgens op de terugweg een mini-motorhoes te halen bij Goedhart Motoren in Bodegraven en daarna supersnel naar huis om samen met een vriend foto’s van deze Dacia Logan MCV Stepway en mijn eigen Honda MSX125 te maken. Maar eerst maar eens te vroeg naar het zwembad want dan kon ik daarvoor nog even omrijden om een rondje Space Business Park te doen. Deze Dacia Logan MCV Stepway lijkt daar op het eerste oog niet geschikt voor te zijn maar waar het mij vooral om te doen is zijn de hoge, nog hogere en allerhoogste verkeersdrempel op het SBP. Ik ben naar het SBP gereden via de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Ik had mijn mening over de vering/demping al klaar maar dit is gewoon een leuke weg. Aan het einde reed ik in de 2de versnelling vol op het gas de S-bocht door en de rotonde op en af. Ik zag het ESP-lampje de hele tijd knipperen maar het ESP greep niet in wat wel zo fijn is als je even lekker aan het gassen bent. De Dacia Logan MCV Stepway is mooi in balans en dreigde nergens uit te breken (dat kan ondanks het ESP), maar dat heeft te maken met de mooie balans van een stationwagon. In de lastige scherpe linkerbocht gaf ik nog even stevig gas op het nog natte asfalt maar ook hier bleef de Dacia netjes op de ideale lijn. Op naar het SBP voor een heerlijk rondje boenderen. In de afritbocht naar Klei-Oost hield ik de snelheid er goed in en ik had verwacht dat-ie in die bocht door de hoge g-krachten spontaan (uiteraard gecontroleerd) over vier wielen weg zou glijden. Maar dat gebeurde dus niet waarvoor ik de Continental ContiEcoContact 5 dan ook een compliment wil geven. Grappig toch dat die Eco-banden net zulke goede grip hebben als gewone banden of soms zelfs nog beter.

Ik reed de rotonde op en af en dook plankgas in de 2de versnelling de haakse rechterbocht in. Eitje net als de flauwe linkerbocht naar de vrachtwagenparkeerplaats. Bij de vrachtwagenparkeerplaats gooide ik het stuur hard linksom en gleed – met het ESP-lampje constant knipperend – zijdelings de vrachtwagenparkeerplaats op. Ik had nu wel verwacht dat het ESP hard in zou grijpen maar nee hoor niets daarvan. De Dacia Logan MCV Stepway bleef heel netjes precies doen wat ik wilde waar andere auto’s soms zwaar naar rechts weg blijven glijden. De rechts-links-combinatie ging ook lekker net als de verkeersdrempel en haakse rechterbocht die vrij heftig was. Maar met een bodemvrijheid van 174 mm lach je je iedereen (op de 4WD’s na dan) uit en dat bleek wel toen ik op de volgende twee nog hogere verkeersdrempels afreed. De 1ste ging lekker zoals het hoort maar op de 2de kwam-ie met vier wielen los en maakte de Dacia een fantastisch mooie foutloze landing. Wow dit is echt belachelijk goed voor een auto met een absurd lage vanafprijs van maar 12.680,- euro. Direct na de hoogste verkeersdrempel schakelde ik razend snel terug en dook plankgas in de 2de versnelling de blinde rechterbocht in. Ondanks de maar 90 Pk aan vermogen voelde ik de voorbanden licht doorspinnen. Daarna heb ik het gevoelsmatig weinig (en dat is puur en alleen dankzij de kwaliteiten van deze auto) spannende rondje afgemaakt en ben uiteraard nog even door de spannende opritbocht in ’t Heen geknald. Doordat het ESP op deze auto als een soort van elektronisch sperdif werkt kon ik vol op het gas in de 2de versnelling door de opritbocht heen knallen. Steeds als de Dacia Logan MCV Stepway dreigde uit te breken voorkwam het ESP dat zònder de snelheid eruit te halen en dat is meestal niet het geval.

Idiotendag deel 2a
Ik ben daarna meteen door gereden naar mijn moeder zodat we haar gereviseerde fietsaccu op konden halen in Utrecht. Ik had de route-instelling op de NavSat ingesteld op de kortste weg maar dat klopte niet helemaal (daarmee bedoel ik dat de kortste weg langer is qua tijd) tot aan vlakbij Utrecht. Ik wist echter dat ik de A2 op moest en na herberekenen kwam het vanzelf goed. Accu opgehaald en betaald en weer terug naar Leiden en omdat ik wilde weten hoe lang dat zou gaan duren heb ik het adres even ingevoerd in de NavSat. Huh??? De gewone Rijndijk – die toch al heel erg oud is – bleek er niet in te staan gek genoeg, wel de Lage + Hoge Rijndijk dus dan die maar ingevoerd. De NavSat oogt wat ouderwets maar werkt uitstekend alhoewel ik benieuwd ben of de Rijndijk wel in de navigatie-update staat. Je kunt overigens alles online updaten op de URL: https://dacia.naviextras.com/shop/portal dus da’s best handig. Wie dus nog steeds denkt dat Dacia een lullig budgetmerk is dat niets voorstelt zal ik even met deze cijfers om de oren slaan. In heel Frankrijk worden meer Dacia’s verkocht in 1 maand tijd dan in heel Nederland in 1 jaar. Toen ik met de motor op Corsica was begin oktober zag ik bijna niets anders dan Dacia Dusters rijden. Niet zo gek als je bedenkt je al een Dacia Duster 4WD rijdt vanaf 17.550,- euro die hier in Nederland 21.980,- euro kost. Eenmaal weer op de snelweg ging de cruise control erop en die werkt vanaf een minimum snelheid is 30 km/u in jawel de 1ste t/m de 5de versnelling. Dat kom ik niet vaak tegen dat een cruise control het ook in de 1ste versnelling doet. Het ritje ging lekker totdat ik in Leiden belandde toen leek het wel alsof ze alle idioten hadden los gelaten uit een psychiatrische inrichting. In de linkerbocht na de Lammebrug richting Voorschoten ging er iemand nog net niet stilstaan met zijn Nissan Juke. Ik heb maar getoeterd want dit was gewoon te belachelijk voor woorden. Op het rechte stuk gaf de oude man als een idioot gas dus toen vroeg ik me af waarom die man zo extreem bang is in een nota bene niet eens scherpe bocht.

Idiotendag deel 2b
Even later sloeg ik rechtsaf de Churchilllaan op richting de Haagweg, maar ook hier weer een paar totale idioten voor mijn neus. Richting de Haagweg moet je links voorsorteren, rechtdoor rijden of rechts voorsorteren en dat staat duidelijk aangegeven. Twee auto’s bleven echter met een snelheid van 20 -30 km/u voor mij uit rijden op de voorsorteerstrook naar links terwijl het stoplicht naar links op groen stond. Dat moet je bij mij dus niet doen dat soort extreem asociaal gedrag, een Duitser laat ik hier altijd begaan want die kent de weg niet. Deze twee auto’s hadden gewoon geen zin om in de rij te staan en waren dus gewoon aan het voordringen op een zeer irritante wijze want ze hadden al veel eerder in kunnen (=moeten) voegen voor rechtdoor. Ik ben toen maar vol op de claxon gegaan alsof Marokko naar het WK gaat en uiteindelijk ben ik maar met de linkerwielen over de middenberm met hoge stoeprand heen gereden. Een eitje voor deze Dacia Logan MCV Stepway dankzij de ruime grondspeling en lange veerwegen. Wat een fantastische auto is dit zeg echt geniaal in alle opzichten, zet ‘m op het 4WD-platform van de Duster en je rijdt er dwars mee door de Sahara heen naar Zuid-Afrika. Na mijn moeder thuis gebracht te hebben ben ik meteen door gereden naar mijn garage om de Samsonite kofferset te fotograferen. Dat er veel koffers in zouden passen leed geen enkele twijfel gezien dat grote zwarte gat na het openen van de achterklep. Wat een geniaal grote kofferbak en het gekke is dat je het er aan de buitenkant absoluut niet aan afziet.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter + 2×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Rommeldag
De zondag is meestal een rommeldag bij mij, ik doe dan van alles en nog wat zonder iets te plannen. En omdat ik sinds mijn verandering van baan geen weekenddiensten meer hoef te draaien geniet ik nog meer dan ooit tevoren van mijn weekenden. Mijn zondag bestond uit familiebezoek, 1,5 km zwemmen en een rondje SBP in de regen. Met name naar die laatste was ik erg benieuwd want in de regen kan een band soms zwaar tegenvallen (bv. Michelin Pilot Sport 3 en Toyo Proxes R39) alhoewel ik moet bekennen dat me dat met banden van Continental nog nooit is overkomen. Na het instappen van 3 familieleden hoorde ik alleen maar positieve geluiden van achteren en dat is logisch want je zit heerlijk ruim achterin. Ook de rest van het interieur werd als goed beoordeeld zeker toen ze de vanafprijs van deze auto hoorden. Eén van mijn zussen zei meteen: “Marco kan beter een Dacia kopen!” Weer thuis twijfelde ik nog even of ik een zuinigheidsrit zou maken maar ik had er geen zin in. Maandag ben ik met mijn mini-motor naar werk gegaan want maandag=filedag en ik haar files. Dinsdagavond zijn we pannenkoeken gaan eten met zijn vijven (ik, mijn moeder, mijn zus en haar twee zonen) in de pannenkoekenboerderij bij het Panbos in Katwijk. We gaan wel met ‘mijn’ auto had ik gezegd dan zitten we tenminste lekker ruim. Ondanks de 5 personen aan boord laat de Dacia Logan MCV Stepway zich met groot gemak door de bochten heen sturen. Wel moest ik om wat sneller op te trekken de Eco-stand uitzetten, want in die stand merk je dat het motorblok ook echt Eco doet. Door de versnellingen heen optrekkend merkte ik wel dat ik toeren moest maken, want onder de 2.000 toeren geeft het motorblok niet thuis. Vandaar ook dat ik met 70 km/u nog in de 4de versnelling moest rijden want pas bij 80 km/u in de 5de versnelling verdween de brom. De 5-versnellingsbak schakelt trouwens heerlijk voor een auto in deze prijsklasse. En als je daar dan ook nog het lekkere stuurgedrag bij optelt dan begrijp je de term shockingly affordable van Dacia des te beter. Wat betreft de versnellingsbak wil ik nog een opmerking plaatsen want in de online brochure las ik het volgende: “De TCe 90 S&S is ook leverbaar in combinatie met de geautomatiseerde versnellingsbak Easy-R. Het brandstofverbruik is met 5,1 l/100 km gelijk aan de handgeschakelde versie. De CO2-uitstoot bedraagt 114 g/km.” ik ben heel erg benieuwd of dat echt zo is want 99 van de 100 keer is het verbruik van een automatische versnellingsbak hoger dan een handgeschakelde versnellingsbak.

Heenweg wel net zo snel maar terugweg niet!
Woensdag besloot ik om voor de verandering met de auto naar mijn nieuwe werk te rijden in plaats van mijn mini-motor. Ik wilde wel eens weten hoe lang ik er op de terugweg over zou doen want de heenweg is als je geluk hebt – met de auto weet je tenslotte maar nooit – rustig. Ik ben overigens wel een half uur eerder vertrokken want mijn mini-motor mag overaal staan, maar voor de auto’s zijn er maar een beperkt aantal plekken op het schoolterrein. De weg naar mijn werk is een vrij simpele rechttoe rechtaan weg over de N44, de N440 en vervolgens de S200 tot aan mijn werk. Natuurlijk kan ik het zelf wat spannender maken door iets minder hard af te remmen en de vaart erin te houden in de bochten. Maar ja zo vroeg in de ochtend als mijn hersenen nog op moeten starten – ik heb geen hulphersenen (=smartphone) en ben dus afhankelijk van mijn eigen hersenen – moet ik even op gang komen. In de auto is het wel relaxter rijden maar ja dat is logisch want op een vrachtwagen na kan er niemand een aanslag op je plegen. Op de motor kan iedereen (vrachtwagen, auto, scooters) een aanslag op je plegen en dus moet ik voor al die andere weggebruikers opletten om te overleven. Maar eerlijk gezegd vind ik dat helemaal niet erg want er gaat niets boven motorrijden. En zo relaxt rijdend kun je eigenlijk niets anders doen dan lekker van je ‘eigen’ muziek genieten. En verdraaid de audio van deze ‘shockingly affordable’ Dacia Logan MCV TCe90 Stop&Start Série Limitée Stepway is helemaal niet verkeerd. Je kan gerust stellen dat het tegenwoordig Renault-kwaliteit is en dus veel beter dan de eerste Dacia (GFT-bak, echt waar) die ik getest heb.

Onderweg is het vanaf Madurodam alleen nog maar rechtdoor tot aan Kijkduin de rit uitzitten. En over zitten gesproken deze Dacia Logan MCV Stepway zit dus ook gewoon erg lekker. De zitting en de leuning hebben precies de juiste schuimhardheid en van doorzitten is dan ook absoluut geen sprake. Dat is eigenlijk best wel raar want dat verwacht je helemaal niet van een budgetmerk. En wat mij nog meer verbaasde was het lage gewicht van onder de 1.100 kg en dat scheelt weer in het verbruik. Toen ik de technische specificaties las zag ik dat er ook een BiFuel-versie te koop is en ik denk dat ik die zou aanschaffen want dat scheelt je als Uber-chauffeur een behoorlijke bak geld (1.000,- euro bij 40.000 km p/jr) qua brandstofkosten afgezet tegen de maar ietsiepietsie hogere wegenbelasting. Het enige jammere is dat de Dacia Logan MCV Stepway maar 3 sterren scoort in de NCAP-crashtest. Terug naar huis was ik gelukkig op tijd van school vertrokken en het begin van de terugrit zag er goed uit totdat ik bij de N44 aangekomen een file zag staan voor Bijhorst. ik ben meteen de ventweg opgedoken want ik haat files, maar toen kwam ik achter een Ford Mondeo Stationwagon te hangen. En die reed toch langzaam over de vele verkeersdrempels heen terwijl ik zonder gas terug te nemen zelfs over de hoogste verkeersdrempel (het achterwiel van mijn motor komt hier 1 meter los) heen kon springen. Uiteindelijk moest ik bij voormalig dierenpark Wassenaar de N44 weer op en dus aansluiten in de file. Om exact 17.12u was ik thuis wat inhoudt dat ik er 50 minuten over heb gedaan. Ruim 20 minuten meer dan op mijn Honda MSX 125 en dat is best veel want ik denk dat als er in de winter nog meer file staat ik er meer dan een uur over doe.

ESP voor Daan
Geloof me als ik zeg dat ik absoluut geen tegenstander ben van veiligheidssystemen maar als ze er dan toch opzitten heb ik liever wel dat ze precies doen wat ik graag wil. En ook al kan het ESP van deze Dacia Logan MCV Stepway helaas niet uitgezet worden het doet wel precies wat ik graag wil. Toen ik donderdag terug van zwemmen nog een laatste keer door de opritbocht in ’t Heen reed gebeurde er iets geks. In tegenstelling tot alle voorgaande keren besloot ik het gas er niet vol op te zetten in de 2de versnelling vlak voor de apex maar juist rustig gas bij te geven in de 3de versnelling en dus pas in het tweede gedeelte van de bocht op de grens aan te belanden. En in tegenstelling tot de voorgaande keren greep het ESP nu wel hard in. Dat is toch grappig of niet soms!

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Stationwagon

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

11,1 seconden

Topsnelheid

169km/u

Vermogen

66(90)/5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

140/2.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

0.9/898 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,8 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,8 liter/100 km

Snelweg

4,7 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,1 liter/100 km

C02 uitstoot

115 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.501 mm

Breedte

1.762 mm

Hoogte

1.550 mm

Wielbasis

2.635 mm

Spoorbreedte voor

1.493 mm

Spoorbreedte achter

1.476 mm

Massa leeg

1.165 kg

Max. toelaatbare massa

1.620 kg

Laadvermogen

455 kg

Aanhanger geremd

1.110 kg

Aanhanger ongeremd

570 kg

inhoud bagageruimte

573 liter

Bandenmaat

205/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,