Dacia Sandero Comfort TCe 100 Bi-Fuel GPF – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Renault Nederland NV


Beste koop van de Melkweg

Samenvatting
Wie zet er nou in hemelsnaam zo’n titel boven een testverslag? Dacia heeft overduidelijk een hele grote inhaalslag gemaakt zowel op het gebied van afwerking, het interieur, het chassis en de vering/demping. Deze auto heeft daarnaast ook nog eens een LPG G3-installatie af-fabriek waardoor je spotgoedkoop rijdt. Met één keer tanken heb je de meerprijs van de wegenbelasting er al uit. Kan niet beter toch? Ik heb een hele leuke testweek gehad en dan vooral op het gebied van rijplezier want de wegligging is meer dan uitstekend. Het enige dat serieus tegenviel was het verbruik op benzine want net onder de 1:15 met 100 km/u op de snelweg is voor een 1-liter benzinemotor gewoon ronduit slecht (Dacia Sandero Stepway idem dito). De Dacia Sandero weegt slechts iets boven de 1.100 kg dus daar kan het niet aan liggen. Voor de rest kan ik niet anders dan lovend zijn. Dus Daan houdt het dit keer kort gezien de titel.

Plus: Acceleratie – Afneembare trekhaak – Bagageruimte – LPG G3 – Schakelen – Wegligging – Zit

Min: Verbruik op benzine

Testverslag
Te vroeg opgestaan met ochtendzonnetje -> Dikke mist in het binnenland -> naar Tandarts in Hoevelaken -> Citroën ë-C4 terugbrengen naar A’dam -> Op de Honda MSX 125 gesprongen -> Dacia Sandero ophalen in Aalsmeer. Ik had er voor Nederlandse begrippen al een halve wereldreis opzitten toen ik in Aalsmeer arriveerde. Ze zijn in de tussentijd lekker opgeschoten met de wegwerkzaamheden aan de N196 alleen was het gedeelte net ter hoogte van Renault Nieuwendijk nog afgesloten voor verkeer. Gelukkig kon ik met mijn kleine Honda MSX 125 over de hoge betonnen wegranden heen springen zodat ik zonder 1 meter omrijden bij Renault Nieuwendijk arriveerde. Na mijn Honda MSX 125 in de fietsenstalling geparkeerd te hebben werd de Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel voor mij naar buiten gereden door een medewerker. Ik had er zin in eindelijk sinds lange tijd weer eens een LPG-auto. Af-fabriek LPG-auto’s zijn zeldzaam aan het worden en vraag me niet waarom want LPG is goedkoop én ook nog eens schoon. Ik had dan ook veel liever gezien dat de overheid groter had ingezet op LPG en elektrisch rijden want benzine en diesel zijn vele malen vervuilender. Maar ja belastinginkomsten hè dat is waar het allemaal om draait in dit land van Mark ‘Pinokkio’ Rutte die de ene na de andere leugen uit zijn mouw schudt alsof het de normaalste zaak van de wereld is voor een politicus. Deze week nog las ik dat Hugo de Jonge ruim 2 van in totaal 5,1 miljard euro aan corona-uitgaven niet kan verantwoorden, onder andere omdat de bonnetjes ontbreken. Huh? Moet ik eens doen word ik meteen ontslagen!

Ik ga ruim een week een Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel rijden/testen en heerlijk genieten want genieten zit van binnen en niet in de auto (de meeste automobilisten kijken neer op het automerk Dacia) die ik moet testen! Mijn meest favoriete auto is nog steeds mijn eigen ge-elektro-tunede Renault Twizy en verder zou ik mijn Yamaha Tracer 700 met Hyperpro-vering voor geen enkele Supercar in willen ruilen. Motorrijden is het allermooiste wat er bestaat in de Melkweg! Daarom moest ik ook een beetje lachen afgelopen week toen ik las dat Christiano Ronaldo zijn wagenpark ging verhuizen naar Portugal. Dat wagenpark omvat onder andere een sneeuw-witte Rolls-Royce Phantom, een McLaren Senna, verscheidene Bugatti’s inclusief de Centodieci van rond de 12 miljoen dollar, een Lamborghini Aventador LP 700-4, een Koenigsegg CCX11 met meer dan 1.000 Pk en verder nog een Bentley, Porsche, Aston Martin, Maserati en nog meer auto’s. Er zit zelfs niet eens ook maar een wielmoertje bij dat ik zou willen hebben van een auto uit zijn wagenpark. De Tesla Model S Ludicrous Mode die ik ooit getest heb deed de 0-100 km/u in 2,8 seconden en dat is sneller dan de meeste Supercars zoals de Koenigsegg Agera R, de McLaren 650S, de Porsche 911 GT3 RS en noem ze allemaal maar op. Dus Supercars… wat nou Supercars? Een ‘simpele’ Tesla is sneller, ha, ha! Natuurlijk was het een hele leuke dag in die Tesla Model S Ludicrous Mode maar toch is en blijft motorrijden leuker want het acceleratiegevoel is vele malen intenser dan in een auto. Maar bij het testen draait het om hele andere zaken die het leuk en spannend maken. Waar ligt de grens? En dan bedoel ik de grens qua bochtengedrag in combinatie met de grip van de banden. Elke band is anders en dat leren aanvoelen is het lastigste dat er bestaat. Ik heb banden gehad waarvan de grip op droog wegdek of op nat wegdek zomaar ineens foetsie was.

Heerlijk!
Na het afstellen van de elektrisch bedienbare zijspiegels, de achteruitkijkspiegel, het stuur (in hoogte en diepte verstelbaar) en de bestuurdersstoel kon ik er vandoor. Het verbaast mij trouwens wel hoe raar sommige bestuurders de zijspiegels afstellen. Zelfs al ben je iets korter of langer dan ik (gemiddelde mens = 1,83 m – 73 kg – schoenmaat 42) dan nog is het onmogelijk om met deze stand van de zijspiegels goed naast/achter je te kunnen kijken. Het afstellen van de zijspiegels is doodsimpel, Je moet net aan de zijkant van de auto kunnen zien en 1/3 horizon hoe moeilijk kan het zijn? En met de linker zijspiegel kijk je naast je en met de rechter zijspiegel achter je. Over de achteruitkijkspiegel ga ik het niet eens hebben, als je die niet juist weet af te stellen moet je je rijbewijs stante pede inleveren! Uiteraard ben ik via de mooie route langs de Westeinder Plassen naar Kudelstaart en zo verder naar Leimuiden gereden. Omdat ik op deze route kort geleden sfeerfoto’s heb gemaakt van een testauto besloot ik ze dit keer bij Oude Wetering te maken. Na het maken van de sfeerfoto’s ben ik via Roelofarendsveen naar huis gereden. De Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel is een werkelijk fantastisch fijne hatchback, zit lekker, schakelt heerlijk, fijne koppeling, prima acceleratie, verrassend goede wegligging, als ik eerlijk moet zijn ben ik ronduit verrast dit had ik absoluut niet verwacht! Verder vind ik de voorkant erg geslaagd qua design en het feit dat je deze Dacia af-fabriek met een LPG-installatie kunt kopen vind ik helemaal top! Het is best jammer dat de 1.000-drempelweg nu een gewone drempelweg is geworden, de vering/demping serieus testen is er daardoor niet meer bij. Dat doe ik vrijdagochtend dan wel in het Wassenaarse Bos het is niet anders. Maar goed snel naar huis om te eten want ik had intussen honger gekregen. Ik ben na Oude Wetering over de provinciale weg naar Leiden gereden. Gelukkig heeft deze auto een Cruise Control dat is wel zo fijn en gelukkig ook met een SET-/RES-knopjes dat vind ik persoonlijk het fijnst. Gekke is dat je zowel met de SET- als de RES-knop de snelheid kunt instellen. Verder bleek de minimale snelheid van de Cruise Control 30 km/u te zijn en tijdens op- en terugschakelen blijft de Cruise Control geactiveerd. Dat is dus weer even opletten voor mij want ik ben gewend om op de motor af te remmen maar dan moet bij deze auto de Cruise Control dus wel uitstaan.

Bij Leiden aangekomen nam ik de tweebaans mini-rotondes lekker op de snelle manier en dat ging verrassend goed. Het stuurgevoel van deze Dacia Sandero is precies en dus ook alweer uitstekend, dat verwacht je gewoon echt niet in deze auto. Want ja hij kost toch echt maar de totaal belachelijke absurde prijs van 13.970,- eurootjes. Wil je de luxere versie, dus de Comfort die ik mee had, dan moet je 15.390,- euro aftikken. Ik heb even op een rijtje gezet waarom deze auto niet alleen zo gunstig is in aanschaf maar ook qua verbruikskosten.
Wegenbelasting Dacia Sandero/benzine – 132,- euro per kwartaal
Wegenbelasting Dacia Sandero/Bi-Fuel – 178,- euro per kwartaal
LPG – 0,68 euro p/ltr
LPG-tank 40 liter
Benzine – 1,73 euro p/ltr
Benzinetank 50 liter
Eenmaal LPG tanken is 40 x 0,68 = 27,20 euro
Eenmaal benzine tanken is 50 x 1,73 = 86,50 euro
Nou zul je misschien zeggen ja maar ik rij mijn tank nooit helemaal leeg maar met deze auto kan dat dus wel. Je hebt twee tanks dus je kunt of de LPG-tank of de benzinetank helemaal leeg rijden en dan op de andere brandstof verder rijden. Als je heel erg netjes rijdt in de rijmodus Eco schat ik dat je zo’n 1.500 ver kunt komen op een volle LPG-tank en een volle benzinetank. Dat betekent dat je van mijn woonplaats Leiden in één ruk door kunt rijden naar de Côte d’Azur.
Stel dat je per kwartaal 5 maal benzine tankt dan kom je op rond de 432,50 euro uit.
Stel dat je in plaats daarvan 8 maal LPG tankt (want kleinere tank en hoger verbruik – het meerverbruik is afhankelijk van de auto zo’n 10 tot 23 procent in vergelijking met benzine) dan kom je op rond de 217,60 euro uit.
Dat scheelt dus 214,90 euro terwijl je maar 46,- euro meer wegenbelasting betaald per kwartaal in mijn provincie Zuid-Holland. In de andere provincies is het soms nog iets gunstiger omdat de wegenbelasting daar lager is.
Benzine LPG Verschil
Drenthe 133,- euro 179,- euro 46,- euro
Flevoland 126,- euro 173,- euro 47,- euro
Friesland 130,- euro 176,- euro 46,- euro
Gelderland 131,- euro 177,- euro 46,- euro
Groningen 133,- euro 180,- euro 47,- euro
Limburg 124,- euro 171,- euro 47,- euro
Noord-Brabant 125,- euro 171,- euro 46,- euro
Noord-Holland 119,- euro 165,- euro 46,- euro
Overijssel 126,- euro 172,- euro 46,- euro
Utrecht 123,- euro 169,- euro 46,- euro
Zeeland 131,- euro 177,- euro 46,- euro
Zuid-Holland 132,- euro 178,- euro 46,- euro

Te vroeg bij De Vliet
Na het eten ben ik naar het buitenzwembad De Vliet gereden maar ik was helemaal vergeten dat er doordeweeks twee tijdslots zijn en het zwembad tussen 10.30u en 15.30u is gesloten. Grrr!!! Toen ben ik de Samsonite kofferset maar gaan fotograferen want het was nu tenminste droog. Op het oog dacht ik dat er niet zoveel koffers in de bagageruimte zouden passen maar dat bleek dus heel erg mee te vallen. Zonder hoedenplank bleek er zowaar zelfs een extra 13-liter beautycase in te passen. Mooi toch!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter + 50-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

 

Daarna ben ik direct door gereden naar Bas want ik was echt benieuwd wat hij van deze goedkope Dacia vindt. Tot mijn grote verbazing was Bas enthousiast nee zelfs heel erg blij want toen hij in de lijsten van de voor- en achterklep keek zag hij dat er blanke lak zit op plekken waar dat zelfs bij duurdere tot veel duurdere auto’s niet zit. Bas stript voor het bekleden van een auto soms een halve tot hele auto (behalve het motorblok en de wielen) dus die ziet echt alle voor het oog verborgen plekjes van een auto. En dat gaat van pak ‘m beet bouwjaar 1940 t/m 2021 en van goedkoop tot peperduur. De afwerking van het interieur verraste hem ook, geen dure materialen maar wel gewoon netjes afgewerkt was de mening van Bas. Daarna ben ik met een goed gevoel gaan zwemmen! Uit zwemmen vandaan kreeg ik op de Voorschoterweg een snelle Toyota GR Yaris – 261 Pk en 360 Nm – zeer irritant bovenop mijn bumper zitten = kenteken niet zichtbaar in de achteruitkijkspiegel. Ik had zoiets van laat maar ik ga niet afremmen en rij gewoon rustig door. Hij bleef maar achter mij plakken maar ik bleef netjes 50 km/u rijden tot aan de Waddinger brug waar ik rechtsaf sloeg. Eens kijken of hij lef heeft om door deze hele mooie lange flauwe, maar eenmaal onder de brug door, zeer listig afknijpende bocht heen te knallen. Mijn vertrouwen in de Dacia Sandero was na één ochtend rijden al 200 procent en ik ging er dan ook helemaal voor. Onder de brug door reed de Toyota GR Yaris nog vlak achter mij maar in het afknijpende deel van de flauwe bocht ging ik zo verschrikkelijk hard (70 km/u is hier normaal gesproken met alle testauto’s het maximum maar ik tikte bijna 85 km/u aan) dat ik echt even zoiets had van WOW dit had ik écht niet verwacht. Beter gezegd dit kan eigenlijk helemaal niet met zo’n simpele doodgewone Jan Doedel-hatchback. Doei snelle Yaris! Ha, ha met slechts 100 Pk/170 Nm reed ik met groot gemak een ruim meer dan 2,5 maal zo sterke Toyota GR Yaris het stront voor zijn ogen. Potverdorie dat wordt zaterdag hele dikke pret op het Space Business Park. Hoe krijgen ze het bij Dacia voor elkaar om voor die prijs zo’n verdomd goede auto op de wielen te zetten. Petje af, wat zeg ik echt heel zwaar petje af voor die gasten. Ik had direct na vertrek al een heel goed gevoel bij deze auto maar zo goed noop echt niet! Die Toyota GR Yaris kost 50.495,- euro en daar koop je maar liefst 3,6 Dacia Sandero’s voor. Natuurlijk is de acceleratie van de Toyota GR Yaris dikke pret maar zoveel meer geld uitgeven voor een auto die het qua wegligging aflegt tegen een Dacia Sandero neelamaar!

Snelheidsbreker jumpen
Vrijdag was gelukkig weer een doodnormale vrijdag zonder allemaal wegwerkzaamheden en bijbehorende stoplichten onder de A44 door. Heerlijk ik kon weer gewoon normaal doorrijden dat is lang geleden. Ze zijn dus bezig met het bouwen van een nieuw snelweg waardoor ik in plaats van 5,8 km net iets meer dan de dubbele afstand moet rijden om op de A4 te komen. Dat MOET vinden die politici, dan ben ik goed bezig, ha, ha. NOT! Daan blijft gewoon die oude weg nemen dat is veel sneller. Die lui in het provinciehuis zijn echt knettergek om zo’n totaal overbodige weg te bouwen waar met een beetje pech straks absurde files kunnen ontstaan als het op de A4 vast staat. Eenmaal in het Wassenaarse Bos ging de Cruise Control op 30 km/u daarna 40 km/u en 50 km/u. Bij een snelheid van 30 km/u hoorde ik nog geen boink-geluid en bij 40 km/u ook nog net niet. Pas bij 50 km/u hoorde ik een duidelijk boink-geluid. Voor een auto uit deze prijsklasse is dat werkelijk uitstekend! De meeste auto’s maken bij 40 km/u al een boink-geluid op deze hoge snelheidsbrekers. In het dalende gedeelte van de Hubertustunnel zag ik dat het de Cruise Control niet lukt om de snelheid vast te houden op de ingestelde snelheid. De snelheid liep in het sterk dalende deel op met 7 km/u op de snelheidsmeter. Terug uit werk vandaan ben ik weer door het Wassenaarse Bos gereden want ik was wat eerder naar huis gegaan en had dus alle tijd. Terug rij ik altijd met een hogere snelheid – 50/60/70/80 km/u – over de snelheidsbrekers want de Schouwweg is altijd extreem rustig dus ik kan hier lekker ongemoeid mijn testwerk doen. Grappige is dat naarmate ik de snelheid opvoerde het steeds beter aanvoelde. Op de laatste hoogste snelheidsbreker was het overigens een ander verhaal want met 80 km/u over deze hoge snelheidsbreker heen vliegen betekent een harde landing of beter gezegd letterlijk stuiteren na het neerkomen. Door de uitstekende vering/demping bleef de Dacia Sandero netjes in het juiste spoor, de ultieme vering/demping-test verliep dus uitstekend.

Na de haakse rechterbocht volgt linksaf een kort stuk asfalt met twee lage snelheidsbrekers en bij de meeste auto’s voel ik die goed doorkomen. Zo niet bij deze Dacia Sandero en het klinkt misschien gek maar juist die lage snelheidsbrekers zijn de voor mij meestal de eerste (in de straat om de hoek van mijn huis liggen ze ook) en de beste indicatie over de kwaliteit van de vering/demping. Daar heb je het weer het zijn ‘de kleine dingen’ die er toe doen. Het laatste stuk naar huis nam ik dit keer niet de ventweg maar de A44 tot aan de afslag Leiden-Zuid. De acceleratie bij optrekken na het het verkeerslicht aan het begin van de A44 – ik stond vooraan – is veel beter dan je zou verwachten op grond van de maar 100 Pk en dat nota bene op LPG rijdend in de rijmodus Eco. Bij een goed afgestelde LPG-G3 installatie merk je overigens geen enkel verschil met het rijden op benzine. Mooie van LPG is dat de auto zo’n 21 procent minder CO2 uitstoot en wel 95 procent minder fijnstof. Verder is LPG klopvaster dan benzine en heeft het een hoger koelend effect tijdens het inspuiten + verbranding dan benzine. Kortom eigenlijk alleen maar voordelen dus eigenlijk is het heel erg vreemd dat LPG niet gepromoot wordt door de overheid. Tja onze overheid met de lachende criminele, corrupte, incapabele, incompetente Mark ‘Pinokkio’ Rutte als opperhoofd. De man die onder ede heeft gezegd (het staat op filmbeeld) dat als het hem politiek uitkomt hij De Wet opzij schuift. Linea Recta naar de gevangenis met die man want daar hoort hij thuis en nergens anders! De volgende dag ben ik heel vroeg boodschappen gaan doen met mijn moeder want dan is het lekker rustig. Ik was benieuwd wat mijn moeder van de Dacia Sandero zou vinden qua instap, zit en rijden. De instap en de zit was ze tevreden over en ook het rijden vond ze heerlijk. De kwetsbare boodschappen kon ik grappig genoeg vastzetten met twee klittenband opbergetuis in de bagageruimte.

Knallen over het SBP!
Na het boodschappen doen ben ik even wat testverslagen gaan typen want dat moet ook gebeuren. Aan het begin van de middag heb ik mijn moeder en zus naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee gebracht en ben daarna gaan zwemmen. Het was me daar toch een partij druk in het zwembad ondanks het slechte weer. Vorig jaar lagen er op dit soort regendagen een halve man en een paardenkop in het zwembad. Na het zwemmen ontdekte ik dat ik mijn sleutelbos in mijn spijkerbroek had laten zitten dus ik kon het huis niet in. Nou had ik me omhoog kunnen hijsen aan het luifeltje boven de voordeur en met behulp van de vlaggenstokhouder op het luifeltje kunnen klimmen en mezelf daarna weer omhoog kunnen hijsen aan de kozijnrand van het douchecelraam om me vervolgens door de kleine opening naar binnen te laten rollen. Maarrrr ik had er gewoon géén zin in! En dus ben ik maar naar Katwijk aan Zee gereden voor een rondje over het Space Business Park. Dat wilde ik toch nog doen dus dit was een mooie gelegenheid want rond deze tijd is het erg rustig op het SBP. De afrit naar Klei-Oost was uitgestorven dus ik kon heel mooi op de grens rijdend door de sterk afknijpende afritbocht heen knallen. En dat ging precies zoals ik wilde en ook verwacht had, de banden piepten net aan maar dan wel precies op mijn commando. Met de Citroën ë-C4 lukte me dat ook al zo goed. Het SBP oprijdend ging het gas er direct op en vloog hard door de haakse rechterbocht en met alweer net aan piepende banden door de lange flauwe linkerbocht. In de verte zag ik een auto aankomen dus ik gaf gas bij en gooide bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen het stuur hard om naar links.

Ik gleed even weg naar rechts maar de Dacia Sandero raakte totaal niet uit balans door deze heftige actie. De links-rechts combinatie moest ik even inhouden voor een langzame auto die net gepasseerd was (ik zou sowieso 2 rondjes doen had ik al besloten) en ook voor de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor moest ik even inhouden voor een tegemoetkomende auto. Gaat weer lekker zo maar niet heus, ik ben gewoon te vroeg verdorie. De hoge verkeersdrempel ging lekker en de allerhoogste verkeersdrempel ook. De landing was hard maar ik reed mooi in balans de rotonde op en af snoeihard de blinde rechterbocht in. Geen centje pijn! De volgende rotonde moest ik ook weer even inhouden maar daarna kon ik weer los gaan. De haakse rechter- en linkerbocht gingen zonder glijden, petje af voor die 15-inch Bridgestone Turanza T005 banden. Aan het einde reed ik via de lange flauwe linkerbocht weer naar het begin van het SBP. Rondje nummer twee over het Ruimte Bedrijven Park in de beste koop van de Melkweg, hoe toepasselijk kan een titel zijn. Ik gooide er nog een schepje bovenop in het 2de rondje maar ook nu weer was het gewoon één groot feest. Dat is toch lachen dat zo’n absurd goedkope auto zo ontzettend goed is. Het verbaast mij niets dat de Dacia Sandero en Dacia Sandero Stepway als warme broodjes verkocht worden. Het enige dat ik de kopers ten zeerste aanraad is een tuning te doen want het verbruik van met name benzine is in beide auto’s veel te hoog bij rustig rijgedrag en normale snelheden. Dat moet véél beter kunnen voor een 1-liter motorblok. Aan he einde van het rondje SBP heb ik nog even de broodnodige noodstop gemaakt want die mag niet ontbreken. De noodstop ging uitstekend er is dus helemaal niets mis met een auto met trommels achter in plaats van schijven.

Zuinigheidsritten en snelwegzuinigheidsritten – 1,2,3 en 4
Een Bi-Fuel auto testen qua zuinigheid is een hele klus want ik moet dus vier zuinigheidsritten maken, twee gewone zuinigheidsritten LPG en benzine en twee snelwegzuinigheidsritten LPG en benzine. Maar goed ik wil het gewoon weten en dus maak ik tijd vrij om het te doen. De eerste zuinigheidsrit op Eerste Pinksterdag was de gewone op LPG van Katwijk a/d Rijn <-> Overveen = 73,8 km/3,29 ltr LPG = 1:22,4. Een mooie waarde die ik totaal niet had verwacht met LPG. De zuinigheidsrit verliep vlekkeloos en voor de verandering heb ik weer eens geprobeerd nul keer te remmen. Helaas moest ik één keer voor niets remmen voor een scooter die toch afsloeg op een rotonde maar geen richting aangaf. De reden dat ik zo weinig hoefde en vooral ook kon remmen is dat het afremmen op de motor uitstekend gaat met deze auto. Omdat ik toch vrij was die maandag heb ik ’s avonds ook meteen maar de snelwegzuinigheidsrit gedaan en wel van – Katwijk a/d Rijn <-> Zaanstad <-> Katwijk a/d Rijn= 105 km/6,85 ltr LPG = 1:15,3. Dat viel me dan wel weer tegen want ik had eerder verwacht op rond de 1:18 uit te komen. Maar ach wat maakt het uit want LPG is lekker goedkoop dus dan kun je wat makkelijker leven met dat toch wat hoge verbruik. Dinsdagavond heb ik de snelwegzuinigheidsrit op benzine gedaan van – Leiden <-> Leimuiden -> Wassenaar -> Oude Wetering -> Leiden = 79 km/5,36 ltr E10 = 1:14,74. Aan het begin van de snelwegzuinigheidsrit had ik nog even een fantastisch momentje in de haakse linkerbocht vlak voor de oprit van de A44. Bij de verkeerslichten op de kruising met de Doctor Lelylaan had ik al een snelle zilvergrijze Mercedes vooraan zien staan bij het rode verkeerslicht. Die zag ik met hoge snelheid naderen in mijn achteruitkijkspiegel maar gelukkig sprong het verkeerslicht naar de Plesmanlaan op tijd op groen zodat ik meteen door kon rijden en dus mijn snelheid vast kon houden. Ik vloog maximaal op de grens rijdend al glijdend door de haakse linkerbocht en de grap was dat ik die Mercedes daardoor dus voor bleef. Die bestuurder zal wel gedacht hebben, wasdanou ik word zoek gereden door een Dacia. Daciahaha… Een dergelijk hoog verbruik van 1:14,74 had ik absoluut niet verwacht maar het komt wel overeen met het ook al te hoge verbruik van zijn broer de Dacia Sandero Stepway. Een auto zoals deze met een gewicht van iets meer dan 1.100 kg en een 1-liter motor zou met groot gemak tussen de 1:20 en 1:25 moeten kunnen halen. Maar ja omdat je ook op LPG kunt rijden lig je daar minder wakker van maar toch zou ik even een autotuner bezoeken als autokoper.
Zuinigheidsrit – Katwijk aan Zee <-> Overveen = 69,8 km/2,42 ltr E10 = 1:28,84

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

BiFuel

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

11,6 seconden

Topsnelheid

LPG/Benzine – 183/179km/u

Vermogen

74(100)/4.600-5.000 kW (pk)/rpm

Koppel

170/2.000-3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/999 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,53 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

7,0/10,0 liter/100 km

Snelweg

5,0/6,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,4/7,0 liter/100 km

C02 uitstoot

109 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.088 mm

Breedte

2.007 mm

Hoogte

1.499 mm

Wielbasis

2.604 mm

Spoorbreedte voor

1.532,6 mm

Spoorbreedte achter

1.518,6 mm

Massa leeg

1.105 kg

Max. toelaatbare massa

1.602 kg

Laadvermogen

497 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

Aanhanger ongeremd

590-600 kg

inhoud bagageruimte

410 liter

Bandenmaat

185/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand