DS 3 Crossback E-Tense La Première 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door DS Automobiles Nederland

Sjiek-de-Friemel

Samenvatting
De elektrische uitvoering van de DS 3 Crossback is een totaal andere auto qua rijden dan de benzine-versie en dat is niet zo vreemd gezien het forse extra gewicht van 353 kilogram (toch is het gewicht nog steeds laag voor een elektrische auto). Wat ik wel heel erg fijn vind is dat de DS 3 Crossback E-Tense ondanks dat forse extra gewicht uitermate comfortabel aanvoelt tijdens het rijden. Deze E-Tense helt voelbaar duidelijk meer over dan de benzine-versie maar gek genoeg is de wegligging niet persé slechter. Dat komt natuurlijk door de uitstekende balans en lage zwaartepunt. Daardoor is het een mooi uitgebalanceerde auto en dat voel je als je ‘m op de grens rijdt. Stiekem vind ik ‘m zelfs fijner dan de benzine-versie. Wat ik grappig vind aan deze elektrische auto is dat ie geen fors vermogen maar wel lekker fel is en toch ook een redelijke actieradius heeft. Ik haalde op de snelweg 260 km en binnendoor rijdend 380 km dus dat is helemaal niet verkeerd. Als je in de Randstad woont is dat meer dan genoeg voor je dagelijkse woon/werk-ritjes. Wat ik dan wel weer jammer vind is dat ze bij DS geen geconditioneerde Li-ion accu in deze auto hebben gemonteerd Dat zou de actieradius door het hele jaar heen veel constanter maken (zomer en winter 300+ km binnendoor + snelweg) want nu duikelde die met koud weer – ik had gelukkig één zeer koude dag van 10 graden Celsius – compleet in elkaar naar 224 km binnendoor in plaats van 380 km eerder met warm weer. Dat is nog steeds ruim voldoende maar de extra kosten van een geconditioneerde Li-ion accu wegen volgens mij ruimschoots op tegen het plezier van de langere en constantere actieradius. Het interieur is zoals typisch voor DS erg fraai maar sjiek is waarschijnlijk een beter woord om het te omschrijven. De zitruimte achter is voldoende net als de bagageruimte dus alles bij elkaar is het gewoon een prima elektrische auto.

Plus: Acceleratie in rijmodus Sport – Comfort – Dashboard – Sjiek – Wegligging – Zit
Min: Geen geconditioneerd accupakket

Testverslag
Na het testen van de DS 3 Crossback met benzinemotor was ik erg benieuwd naar geëlektrificeerde versie. Ik had uit de persberichten al begrepen dat er heel bewust voor een kleiner accu-pakket (50 kWh) is gekozen net als bij Mazda. Daar kun je van alles van vinden maar feit is dat de afstanden in Nederland klein zijn en de oplaadpalen-dichtheid hoog. Twee redenen om dus niet voor een groot én dus duur accu-pakket te kiezen. Wat ik dan wel weer jammer vindt is dat de DS 3 Crossback E-Tense geen geconditioneerd accu-pakket heeft. Persoonlijk vind ik dat zoiets standaard zou moeten zijn. Daardoor heb je namelijk een constante actieradius het gehele jaar door. Maar goed het zij zo je moet tenslotte een gegeven paard niet in de bek kijken als autojournalist dat doen er al genoeg. Nou rij ik in wel heel erg veel paarden per jaar dus ja dan mag je ook wat zeggen ja toch niet dan? Het ophalen was een makkie want het was weer de ene testauto terugbrengen en de andere testauto ophalen. De enige overeenkomst tussen de Opel Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 8AT 4×4 Innovation en deze DS 3 Crossback E-Tense La Première is dat ze allebei volledig elektrisch kunnen rijden alleen de één wat verder dan de ander. Ik ben vroeg van huis gegaan omdat ik die ochtend voor het eerst weer officieel naar werk moest om leerlingen te begeleiden. Nou had ik niet echt heel veel haast dus ik kon gerust binnendoor via Rijsenhout naar Den Haag rijden, via huis (= Leiden) overigens want ik was mijn lunch vergeten. Al rijdend heb ik stuur-stoel-spiegels afgesteld want dat vind ik altijd fijner dan stilstaand. Gelukkig is alles goed af te stellen maar waar ik wel elke keer verbaasd van sta is hoe verkeerd alles afgesteld staat als ik instap. Als ik ga zitten merk ik uiteraard meteen of een klein of groot iemand in de auto heeft gezeten dus op grond daarvan kan ik de instellingen beoordelen. Het enige dat meeviel is dat de stoel niet in de strandstoelstand (= levensgevaarlijk!) stond, daar moet ik altijd hard om lachen als een bestuurder zo achter het stuur zit.

Ik kon nog net door het groen-oranje stoplicht heen rijden en sorteerde meteen uiterst rechts voor richting de JC Arena. Maar ja dan is er altijd weer zo’n klojo die zich nergens aan houdt en over alle voorsorteerstroken heen voor je langs schiet. Gelukkig heeft de weg voor de JC Arena twee banen en kon ik ‘m daarna weer binnen-buitenom inhalen. Die 180-gradenbocht voor de JC Arena rij ik maar één keer doorheen dus ja dan wil ik ‘m wel vrij hebben als het even kan. De DS 3 Crossback met benzinemotor was erg goed bevallen dus ik was benieuwd hoe deze 353 kilogram zwaardere elektrische versie zich zou houden. Toen ik in de eerste bocht hing voelde ik het extra gewicht overduidelijk, deze elektrische DS 3 hangt duidelijk meer in de veren en voelt daardoor ook comfortabeler aan dan de benzine-versie van de DS 3. Na de eerste bocht gaf ik gas bij zodat ik met wat meer vaart door de tweede bocht heen vloog. Dat ging lekker maar ja de balans van een elektrische auto is dan ook mooier dan van een brandstofauto dus daardoor voel je die extra kilo’s amper. Pas richting de A2 rijdend zag ik de knop voor de rijmodus rechts bovenaan op de midden-console zitten. Fijn want ik vind het heerlijk als een elektrische auto ook nog een rijmodus Sport en Eco heeft. Ik reed dus in de rijmodus Normaal want dat is de standaard rijmodus als je deze auto start. Toch blijf ik het vreemd vinden dat in sommige auto’s dingen aan blijven staan na contact uit/aan. In de ene auto blijft bv. de stoelverwarming aanstaan, in de andere de Autohold en in weer een ander de Adaptive Cruise Control of zelfs allemaal. Daar is werkelijk geen pijl op te trekken gek genoeg.

Nou voel ik ze wel!
De oprit naar de A2 ging lekker want ik kon gas blijven geven toen de DS 3 Crossback E-Tense eenmaal goed in de veren hing. De slingerbocht naar de A9 ben ik rustig doorheen gereden en daarna heb ik bij de afslag Aalsmeer de snelweg verlaten. Was wel grappig want er gooide een auto die achter mij vandaan kwam zijn auto voor mij de afslag op maar ja vlak daarna splitst de afslag zich in tweeën. Ik gaf daarna gas bij en bleef ook weer lekker in de veren hangend gas geven waarna ik de ‘voorgooier’ weer heel snel inhaalde en flitsend de rotonde op en af reed. Mzzl! Daarna heb ik de Cruise Control er maar eens op gegooid want ik zag plotseling op de afslag door het gedraaide stuur de stick voor de Snelheidsbegrenzer/Cruise Control linksonder aan de stuurkolom. Het is gelukkig een gewone Cruise Control want ik was na tig testauto’s met ACC’s wel een beetje klaar met die Adaptieve dingen. Gevaar is echter dat ik uit gewoontegedrag – want al weken gewend aan ACC’s – er even niet denk dat ik in een auto met een gewone Cruise Control rijdt en vergeet dat deze auto niet uit zichzelf afremt. En dan kan het zomaar Boem-Ho zijn in een onbewaakt ogenblik. Laatst vergat ik in de DS 3 Crossback PureTech 100 Manual So Chic op een stoplicht afrijdend mijn koppeling in te trappen na meerdere automaten getest te hebben. Ook deze Cruise Control kun je pas inschakelen vanaf 40 km/u net als bij de benzineversie met ACC. Toch wel grappig dat men bij DS daarvoor kiest terwijl 30 km/u veel handiger en logischer zou zijn gezien de soms lange 30-zones die je tegenwoordig hebt. En dat zullen er alleen maar meer worden de komende jaren. Bij Schiphol-Rijk aangekomen sloeg ik rechtsaf en net toen ik dacht gas te geven in de mooie slingerbocht pleurt er iemand zijn auto voor mijn neus. Door razend snel te reageren kon ik er omheen staat uren en alsnog door de mooie bocht heen sturen. Nou ja de DS 3 Crossback E-Tense laat zich wel makkelijk heen en weer gooien en ook in de slingerbocht was de wegligging uitstekend. Geen wegbreken of wegglijden dankzij de uitstekende Michelin Primacy 4 banden om de velgen. Bocht na bocht zat ik te genieten in deze elektrische DS 3 Crossback maar dan anders. Geen koppeling om te beoordelen, geen versnellingsbak (want maar 1 versnelling) om te beoordelen, geen motorblok (elektromotor is gas-bam-weg) om te beoordelen dus ja dan vallen er zo al 3 dingen af.

Richting Rijsenhout liet ik de Cruise Control op 50 km/u staan dat is altijd leuk om uit te proberen. En dus reed ik op de grote rotonde rechtdoor over de brede basaltkeien-rotonderand heen. Eitje voor deze elektrische Crossover en even verderop hoekte ik ‘m met 50 km/u door de haakse rechterbocht ook geen enkel probleem. Dat is het voordeel van de mooie balans (+ zwaartepunt) van een elektrische auto door een laag liggend accupakket tussen de voor- en achterwielen. Daarna moest ik even vaart maken want er kwam een lange trailer mijn kant op en door snel door de haakse linkerbocht te sturen kon ik voorkomen dat ik een tijdje moest wachten. Daarna volgden de vele snelheidsbrekers en verkeersdrempels van de 1.000-drempelweg. Ik zette de Cruise Control vast op 40 km/u en voerde daarna de snelheid steeds met +10 km/u op. Met 40 km/u gebeurde er niets, 50 km/u ook niet maar met 60 km/u hoorde ik een boink. Met een snelheid van 70 km/u voelde ik de achtervering wel heel erg diep inveren en met 80 km/u deinde de achtervering zelfs even kort na. Toch kan dat kort nadeinen niet echt kwaad iets dat Paul Klop de veringexpert van Hyperpro mij ooit vertelde. Pas als een auto langer nadeint kan je serieus in de problemen komen. Daarom reed ik ook nog even met 90 en 100 km/u over de laatste twee snelheidsbrekers heen en dat was best heftig maar de DS 3 Crossback E-Tense bleef desondanks goed te controleren dus dat is gewoon goed te noemen. Bij de Leimuiderbrug aangekomen had ik al ruim voor het stoplicht groen omdat de brug open stond. Onderweg had ik in de Voertuig-instellingen al gezien dat het ESP/ASR niet permanent uitgezet kan worden. Jammer maar goed het is een elektrische auto dus dan is het altijd leuker dan in de benzineversie. Deze auto heeft overigens geen absurd hoog vermogen met zijn slechts 136 Pk, maar wel een hoog koppel van 260 Nm direct beschikbaar vanaf 0 toeren. Het lijkt allebei weinig maar het gewicht is voor een elektrische auto relatief laag waardoor je in de rijmodus Sport een stuk rapper bent dan met een brandstofauto zeker in een stadse omgeving. Even ter vergelijk de DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 heeft 155 Pk/240 Nm.

Lunch oppikken en GO!
Na een strakke rechtuit-rit over de A44 reed ik er ter hoogte van Het Corpus de A44 af. Dat is tegenwoordig een spaghetti-zooi dat wil je niet weten, als je er niet bekend bent heb je geen idee welke kant je op moet rijden. En als je al de goede kant oprijdt dan raak je vervolgens weer in verwarring van welke kant moet ik nu weer op. Daarom is een elektrische auto zo lekker hier want daarmee kun je razend snel van links naar rechts schieten of even snel alles voorbij knallen in de rijmodus Sport echt heerlijk. En zo vloog ik alle Audi’s, BMW’s en Mercedessen voorbij en was dus snel thuis om mijn lunch op te pikken. Daarna ben ik naar werk gereden om de hoek bij Kijkduin, een altijd weer even mooie als leuke weg om te rijden met een testauto. Omdat ik haast had wilde ik dit keer via de N44 rijden en niet door het Wassenaarse Bos. Maar ja het rode stoplicht naar de N44 bleef maar op rood staan en de rij was inmiddels zo lang dat als het groen zou worden ik nog wel twee keer zou moeten wachten. Ik heb geen flauw idee waarom dat stoplicht soms heel erg lang op rood blijft staan. Eenmaal op de N44 ging het gas erop en was ik wel heel erg veel sneller op werk dan normaal maar goed soms heb je wel eens haast hè. Op de terugweg ben ik over zoveel mogelijk drempelwegen naar huis gereden. De DS 3 Crossback E-Tense is qua rijden een totaal andere auto dan de benzineversie die ik vlak hiervoor heb getest. De totaal andere balans en het hogere gewicht zorgen ervoor dat de auto geheel eigen aanvoelt. Vooral het meer comfortabele karakter vind ik erg fijn. Nou zou je denken dat de DS 3 Crossback E-Tense in het nadeel is qua wegligging maar dat valt dus hartstikke mee. Vlakbij mijn werk begint de 1ste drempelweg al met allemaal hoge snelheidsbrekers die boven de 30 km/u al heel erg vervelend worden en nog veel vervelender aanvoelen. Dat maakt ze dus uitstekend ‘testvoer’ voor deze elektrische Franse Crossover. De eerste twee snelheidsbrekers nam ik met 30-40 km/u maar de derde nam ik met 40 km/u want meteen daarna duik je een haakse rechterbocht in terwijl je net aan het stuiteren bent. Moeilijker kan je het de vering/demping van een auto niet maken…. sturen en stuiteren tegelijk. Toch dempte de vering/demping het stuiteren prima uit. Daarna volgden nog drie van hetzelfde soort snelheidsbrekers en daar reed ik met een steeds iets hogere snelheid overheen. En het grappige was dat hoe hoger de snelheid hoe minder ik van de hoge snelheidsbreker voelde. Nou is dat op zich een bekend fenomeen maar niet met zulke comfortabele vering/demping.

Aan het einde van deze weg rij ik door een S-bocht een snelheidsbreker, stoep met aan beide kanten een schuin aflopende drempels en na het overrijden van de kruising idem dito en daarna volgden een hele lading lagere en iets bredere snelheidsbrekers. Het is werkelijk zalig om in een Crossover over deze gigantische lading snelheidsbrekers heen te rijden. Tot nu toe heb ik niets kunnen vinden dat mij droevig stemt dus ik vind het nog steeds een erg leuke elektrische auto. Bij Wassenaar aangekomen nam ik de N44 ipv. het bruggetje bij Duindigt en daarvoor moet ik door een hele mooie lange slingerbocht. Vooral het tweede deel van de slinger kan erg tricky zijn als je in een auto met niet-sportieve vering/demping rijdt. Het ging erg goed moet ik bekennen, veel beter dan ik verwacht had. Daarom ben ik een week later nog een keer maar nu met nog meer vaart door deze slingerbocht heen gereden. In het tweede deel reed ik op de grens dat ik echt niet harder had moeten rijden want het onderstel brak bijna uit. En weer geen adrenalineshot verdorie, die motorreis door Rusland vorig jaar heeft mijn adrenelinegrens nog weer hoger gelegd en hij lag al hoog. Daarna ben ik op de N44 linksaf geslagen richting de Schouwweg. De Schouwweg is een beetje hetzelfde als die weg vlak om de hoe bij mijn werk behalve de laatste snelheidsbreker. Die is net wat hoger en ligt ook nog eens middenin een bocht. Dat was echt even stuiteren zeg mama mia. En toen nog even snelheidsbrekers van gewone klinkers in de Middelweg + Santhorstlaan. Die zijn zo hoog dat de beschermplaat bij veel gewone auto’s (vooral hatchbacks) heel even de straat raakt en dan rij ik er nota bene nog relatief rustig overheen. Met deze auto kan ik gewoon gas bij geven voor de snelheidsbreker want zelfs dan raakt er niets de straat. Toen ik thuis kwam las ik in de technische specificaties waarom DS 3 Crossback E-Tense ondanks de comfortabele vering/demping toch zo goed presteert op de meest verschrikkelijke drempelwegen. Zowel voor als achter heeft deze DS 3 Crossback E-Tense namelijk elektronisch gestuurde telescopische hydraulische schokdempers én een anti-rolstang.

Stilstaande sfeerfoto’s
Vrijdagavond had ik afgesproken om actiefoto’s te maken met mijn zwager dus dacht ik laat ik dan ‘s ochtends de sfeerfoto’s maar alvast maken. Tegenwoordig doe ik dat wat vaker met een stilstaande auto en eigenlijk bevalt me dat best goed. De foto’s zien er gewoon mooier uit omdat ik de auto precies kan positioneren waar ik wil. Door de coronacrisis is het overal erg rustig en heb ik alle tijd om rustig mooie foto’s te maken. Na de mooie sfeerfoto’s ben ik naar Better Bagels gereden om een Heavenly Ham-bagel te halen bij Frank de Bagelmaster van Nederland. Daarna ben ik naar mijn werk gereden via de dezelfde weg als een dag eerder, heen de N44 en terug de Schouwweg en Middelweg + Santhorstlaan. Het klinkt misschien raar maar een dag later voelde het toch anders aan, ik beoordeelde het anders merk ik. Mijn oordeel was namelijk nog positiever dan de dag ervoor. Zo zie je maar weer dat herhaling goed is want daardoor heb je meerdere observaties. Komt andersom dan ook voor? Ja wel degelijk ik heb wel eens testauto’s gehad die in het grensbereik levensgevaarlijk bleken te zijn. Bijvoorbeeld vanwege banden (maar liefst driemaal gebeurd) die van het ene op het andere moment alle grip kwijt waren in de stromende regen echt doodeng. Tijdens de testweek vond ik daar op het internet informatie over die mijn bevinding bevestigde. Twee andere gevallen betroffen testauto’s met softwarebugs die zonder waarschuwing vooraf onbestuurbaar werden in het grensbereik. Ik had kunnen verongelukken maar had alle mazzel dat ik niet in een bocht met tegemoet komend verkeer reed. Ik ben de enige die ze vond in een Volkswagen Scirocco en een Skoda Rapid. En wat zie je nu gebeuren? Juist Volkswagen heeft grote problemen met de software van hun nieuwe elektrische auto en de nieuwe Golf. Wake up dat wist ik meer dan 10 jaar geleden al dat ze een groot probleem hadden met Automotive Software bij Volkswagen. ik heb geen idee hoeveel automobilisten er daardoor verongelukt zijn de afgelopen 11 jaar maar ik denk wereldwijd velen zonder dat er ook maar één haan naar heeft gekraaid. Toen wilde niemand mij geloven – nee ook bij Zembla niet! – maar achteraf heb ik gewoon keihard gelijk gekregen. Vlakbij huis aangekomen heb ik de DS 3 Crossback E-Tense nog even vol open getrokken en de snelheidsmeter bleef steken op 152 km/u. Daarna ben ik nog even naar de parkeerplaats van het Valkenburgse Meer gereden om de max. snelheid in de achteruit te testen. Ik was benieuwd hoe hoog de snelheid zou zijn en die bleek voor de eerste keer (= van alle elektrische auto’s) onder de 40 km/u uit te komen namelijk 38 km/u om precies te zijn. Na het avondeten ben ik naar mijn zwager gereden om actiefoto’s te maken in de fraaie bochten in Zoeterwoude-Dorp. Mijn zwager was erg te spreken over de zit, hij vond het interieur erg fraai en vond de wegligging ondanks het comfortabele rijgevoel uitstekend.

Rondje op de grens
Zaterdagochtend ben ik eerst met mijn moeder naar de bio-groenteboer geweest in Roelofarendsveen. Ik ben uiteraard maar tig maal 1,5 meter verderop in de auto blijven zitten. Ik heb niets met die 1,5 meter-maatschappij omdat Mark Rutte en Jaap van Dissel precies werkelijk alles fout doen wat ze maar kunnen. Ik heb met en onder Jaap van Dissel en weet dus wat voor ontzettend domme man het is. Juist de groepen bejaarden die ze zouden moeten beschermen overleden massaal bij bosjes omdat het personeel geen beschermende kleding en mondkapjes had. Kortom die lockdown had nooit gehoeven als ze wél de juiste maatregelen hadden genomen en dat was 1 zeer grootschalig testen en corona-patiënten direct isoleren en 2 het zorgpersoneel uitrusten met mondkapjes en beschermende kleding. Geen van beiden hebben ze gedaan met desastreuze gevolgen voor de bejaarden in de verpleeg- en verzorgingshuizen en de economie. In de kranten lees je daar helemaal niets over dus ik dacht nou misschien op de kritische blogs dan. Maar nee zelfs het zeer kritische GeenStijl geeft nota bene betalende reaguurders (met een kroontje dus) een permanente ban als ze een kritische opmerking durven maken. Daar sta je dan jezelf op de borst te kloppen als meest onafhankelijke kritische blog van Nederland. Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend, ha, ha lamenielachuh joh. Ze kunnen daar nog slechter tegen kritiek dan de meest radicale moslims in dit land. Nederland staat er niet best voor op allerlei gebieden zoals economie – onafhankelijke pers – gezondheidszorg. Gelukkig kan ik op Autotesten-punt-nl nog wel kritische testverslagen schrijven maar man, man we lijken af en toe Noord-Korea wel. Nou ja het was een heerlijk ritje heen over de snelweg en terug lekker binnendoor. Weer thuis heb ik de DS 3 Crossback E-Tense direct aan het elektrische infuus gehangen want ik wilde een rondje over het Space Business Park rijden in de rijmodus Sport. Mijn plan was echter om vanaf het vertrek meteen al de rijmodus Sport aan te zetten en kijken hoe ver ik zou komen op 25 procent actieradius. Mijn gok was iets van 160-180 km dus ik was benieuwd hoeveel kilometer ik uiteindelijk zou halen. Omdat ik maar iets van 10 procent had verbruikt was de Li-ion accu snel weer vol = 1,5 uur dus dat betekent dat een lege Li-ion accu er ongeveer 15 uur over doet om weer vol te laden.

Nadat de Li-ion accu vol was heb ik meteen na het starten de rijmodus in Sport gezet. Qua optrekken en tussenacceleraties tot pak ‘m beet 80 km/u rijdt de DS 3 Crossback E-Tense dan echt heerlijk. Bij Klei-Oost aangekomen was het lekker rustig dus ik na door de afritbocht meteen linksaf doorknallen naar de rotonde. Het klinkt raar maar de wat comfortabelere vering/demping die zorgt voor een beweeglijker onderstel vind ik zalig. Natuurlijk helt de carrosserie daardoor meer over maar dat voelt totaal niet als hinderlijk. Ik nam de afritbocht bij Klei-Oost serieus hard en meteen na de afknijpbocht moest ik het stuur hard naar links omgooien en ging het gas er weer vol op. Aan de andere kant van de N206 aangekomen was het behoorlijk druk. Zelfs zo druk zelfs dat ik nog maar twee extra rondjes over de rotonde ben gereden. Daarna ging het gas er vol op en in de eerste haakse rechterbocht piepten de banden lichtjes. De lange flauwe linkerbocht ging werkelijk zalig maar ja de balans van deze auto is dan ook zalig zeker in combinatie met het lage gewicht. De vrachtwagenparkeerplaats was echt gooien en smijten maar de DS 3 Crossback E-Tense had er helemaal niets van. Ook de snelle rechts-links-combinatie ging heerlijk. Daarna moest ik even van het gas af want er kwam bij de ESTEC vandaan een auto aan en die is dan precies in de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor als ik daar aan kom rijden. Ik smeet de DS 3 Crossback E-Tense zo hard als ik maar kon door de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor en dat was echt even stuiteren daarna. De hoge verkeersdrempel ging lekker maar de allerhoogste verkeersdrempel was heftig want de stootrubbers raakten de veerschotels en de DS 3 Crossback E-Tense deinde wel twee keer na maar zonder verdere gevolgen (dankzij een anti-rolstang voor én achter) dus dat is heel erg mooi. Daarna knalde ik non-stop door de rotonde op en af vol gas gevend en dat ging wel zo mooi. Ik ben zelden zo mooi en perfect door die blinde rechterbocht heen gevlogen. De rest van het rondje ging ook erg lekker vooral omdat je deze auto heel mooi precies op de grens kunt rijden waardoor het toch leuk is want er wordt niet keihard ingegrepen door de veiligheidssystemen.

Slechts 160 km in de rijmodus Sport
Als afsluiting ben ik nog even via de noordelijke oprit de N206 opgereden en dat ging erg strak moet ik zeggen. Ik had wat meer onrust in het onderstel verwacht maar niet dus. De opritbocht bij ‘t Heen was erg leuk want eindelijk reed ik eens de gehele bocht door met piepende banden zonder dat er keihard ingegrepen werd. Daarna ben ik ook nog even over de rotonde en door de S-bocht bij voormalig MarineVliegkamp Valkenburg gereden. Op de rotonde moest ik even kort in de remmen omdat een verkeershufter dacht voorrang te kunnen nemen maar hij schatte de snelheid (ik overtrad de max. snelheid niet!) van de snelle DS 3 Crossback E-Tense volledig verkeerd in. Hij remde voor de zekerheid toch maar. In de S-bocht kon ik het gas er even stevig opzetten en ook dat was erg leuk. Ik had verwacht dat de DS 3 Crossback E-Tense de g-krachten niet zou trekken maar wel dus. Wat trouwens erg grappig is dat de DS 3 Crossback E-Tense af en toe last heeft van torque-steer en dat zou je helemaal niet verwachten met maar 136 Pk/260 Nm. Dat geeft wel aan hoe krachtig en fel de DS 3 Crossback E-Tense is in de rijmodus Sport. Ook weer verrassend maar zo zie je maar weer dat Pk’s niet alles zeggen. Daarna ben ik nog even sportief door gereden in de rijmodus Sport totdat ik 25 procent van de actieradius had verbruikt. 25 procent verbruik = rijmodus Sport = tripmeter: 40 km = 4x 25 procent/40 km = 100 procent/160 km. Na de DS 3 Crossback E-Tense La Première een paar uurtjes aan het infuus gehangen te hebben ben ik naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Er passen dezelfde hoeveelheid koffers in als in de brandstofversie, grappig want meestal wil dat bij een elektrische versie juist net wat minder zijn.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Naar huis rijdend luisterde ik naar de liedjes op mijn iPod Touch die je via de telefoon/bluetooth-functie kunt koppelen waarna je dan streaming audio moet aanvinken. Net als in de brandstofversie zit in deze E-Tense een Polyfoon geluidssysteem met 8 luidsprekers. Ook voor deze E-Tense kun je als optie een Focal Electra-systeem krijgen bestaande uit 12 luidsprekers en een versterker van 515W. Altijd doen zeg ik dat geluid is echt magnifiek weet ik van de Peugeot 508 die ik eerder heb getest. Eenmaal thuis heb ik ‘m meteen weer aan het elektrische infuus gehangen. Over dat laden vond ik die avond nog wat informatie in de online brochure waarbij alles op een rijtje is gezet.
[quote DS Automobiles NL]
Laden
– Laadmogelijkheid mode 2 & mode 3 met 11 kW onboard lader 3 fase Snellaadmogelijkheid tot 100 kW via een mode 4 aansluiting. Laadkabels mode 2 (2-3 kW) & mode 3 (tot 22 kW bij 3 fase)
– Laadtijd 7,5 uur bij 7,4 kW 1-fase wallbox
– Laadtijd 5 uur bij 11 kW 3-fase wallbox
– Laadtijd 0,5 uur 0-80 procent bij 100 kW snellaadstation
Actieve koeling van de tractiebatterij voor optimale batterij temperatuur bij snelladen via een 100 kW lader
Brake-functie (tot 25 procent bijladen d.m.v. remregeneratie en afremmen op de elektromotor)
[/quote DS Automobiles NL]

Snelwegzuinigheidsrit + gewone zuinigheidsrit
Gelukkig was het niet alleen kommer en kwel wat betreft de temperatuur want toen ik de snelwegzuinigheidsrit deed was de buitentemperatuur 20 graden Celsius. Dat scheelt behoorlijk in de actieradius (de optimale buitentemperatuur is 20-25 graden Celsius) want deze auto heeft geen geconditioneerde Li-ion accu. Wie denkt dat alleen een lage buitentemperatuur nadelig is die heeft het mis. Ook een te hoge buitentemperatuur is zeer nadelig zoals Nissan ondervond toen eigenaren van een Nissan Leaf in Arizona/USA klaagden over een instortende accucapaciteit bij een buitentemperatuur van 50 graden Celsius. De Nissan Leaf heeft ook geen geconditioneerde Li-ion accu zoals Tesla wel heeft in al haar auto’s. Ik vertrok vanaf de oplaadpaal voor mijn huisdeur en besloot net zolang door te rijden totdat ik 25 procent accu-energie had verbruikt. Vanaf mijn huis ben ik (in de rijmodus Eco uiteraard) naar de A44 – die vlak om de hoek is – gereden waar ik de Adaptive Cruise Control vast heb gezet op 100 km/u. Ik was benieuwd op wat voor actieradius ik uit zou komen want mijn ervaring tot nu toe met elektrische auto’s die geen geconditioneerde Li-ion accu hebben valt erg tegen. De rit verliep uitstekend, geen gedoe met wisselende snelheden, geen verkeershufters, geen bumperklevers gewoon een heerlijke rit dus. Onderweg terug vanaf Hoofddorp naar Leiden moest ik doorrijden tot aan Wassenaar en weer omdraaien en nog een kilometer of 7 doorrijden tot ik op 25 procent verbruikte accu-energie was aanbeland. De tripmeter stond op 65 x 4 = 260 km in totaal. Niet echt slecht voor een elektrische auto maar ja er zijn genoeg elektrisch auto’s (Hyundai Kona, Kia e-Niro, Kia e-Soul en de Tesla Model 3) die daar met groot gemak ruim bovenuit komen.

Dezelfde avond nog heb ik een gewone zuinigheidsrit gemaakt ook weer in de rijmodus Eco. Tijdens mijn gewone zuinigheidsrit kon ik handig gebruik maken van de B-stand om af te remmen. Ik vind dat fijner dan het ‘one-pedal breaksystem’ want deze B(rake)-stand kan ik gebruiken wanneer ik dat wil. Bij het ‘one-pedal breaksystem’ moet je de instelling(en) ervan in het menu aanpassen en dat gaat eigenlijk alleen bij een Tesla supersnel met die fraaie iPad in het midden. Ik heb er expres geen nul keer remmen zuinigheidsrit van gemaakt want dat is me in al die jaren al zo vaak gelukt dat de lol er nu wel vanaf is. Ook nu weer was de buitentemperatuur 20 graden Celsius want het was nog vroeg in de avond. Daardoor kon ik de actieradius van de snelwegzuinigheidsrit en de gewone zuinigheidsrit dus uitstekend met elkaar vergelijken. Het enige dat verschilt is de snelheid waarmee gereden wordt. Omdat ik mijn moeder had meegenomen deed ik het iets rustiger aan uiteraard maar door die B-stand kon ik de snelheid er wel beter inhouden. Als de snelheid soms toch net iets te hoog lag schakelde ik even razend snel de B-stand in en dat was dan genoeg om de DS Crossback E-Tense genoeg te vertragen. Die B-stand doet het trouwens pas nadat de Li-ion accu wat leger is want bij 100 procent kan de rem-regenerator zijn energie niet opslaan en staat de B-stand softwarematig uit. Het was een voorbeeldig goed verlopen zuinigheidsrit en op het moment van 25 procent verbruikte accu-energie stond de tripmeter op 95 km x 4 = 380 km totaal mogelijke actieradius.

Naar Bas
Sinds ik Bas een keer in een elektrische auto heb laten rijden is hij om. Hij had nooit gedacht dat hij elektrisch rijden zo leuk zou vinden, het lekkerste vindt Bas de totale stilte tijdens het rijden. Bas had natuurlijk de benzineversie van de DS 3 Crossback al gezien dus de styling en in- en uitklappende deurhendels waren al hem al bekend. Wat Bas direct opviel is de fraaie grille die is bij de meeste elektrische auto’s namelijk oersaai zo niet bij deze DS 3 Crossback E-Tense. Pluspuntje voor de DS 3 Crossback E-Tense dus! Het interieur en en met name de bekleding van deze speciale La Première-uitvoering vond Bas erg mooi. Wat Bas de vorige keer niet opgevallen was is dat op de motorkap geen DS-logo staat maar een grote fraai vorm gegeven “E” terwijl op de achterklep het fraaie “DS”-logo in designletters staat. Bij Bas ben ik nog maar even achterin gaan zitten want dat was ik helemaal vergeten. De beenruimte is niet echt groot maar je zit ook niet echt krap, prima dus maar het zou beter kunnen. Snel naar huis om te eten en daarna de DS 3 Crossback een wasbeurt te geven. Ik verbaas me er altijd over hoeveel geld mensen uitgeven voor zo’n wasbeurt. Voor een ‘ritje’ door de wasstraat ben je minimaal 6,50 euro kwijt terwijl je als je slim en snel je auto wast in de wasbox ben je maar 2,- euro kwijt. Je moet ‘m dan nog wel even droog rijden maar dat doe ik altijd even plankgas op de A44. Na een nachtje slapen moest de elektrieken DS 3 Crossback weer terug naar Ds Automobiles Nederland in Amsterdam. Ik besloot er een leuke relaxte rit binnendoor van te maken via het rotondecircus bij Hoogmade. Dat rondje wilde ik toch nog wel even gedaan hebben gewoon voor de leuk. Op grond van de comfortabele vering/demping schatte ik het rondje niet bepaald spectaculair in ook al omdat het ESP automatisch weer geactiveerd wordt vanaf 50 km/u. Jammer want dat maakt het rijden een stuk saaier op het rotondecircus. Toch was het rondje leuker dan ik verwacht had vooral omdat ik in het grensbereik de DS 3 Crossback toch aan het glijden kreeg puur door de hoge g-krachten. Ook de hoge rotonderanden waren erg leuk juist door die comfortabele vering/demping. En op de kleine rotondes met hun lage rotonderanden kon ik de DS 3 Crossback heerlijk perfect gecontroleerd daar overheen laten glijden.

 

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

crossover

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Electriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

9,0 seconden

Topsnelheid

150km/u

Vermogen

100(136) kW (pk)/rpm

Koppel

260 nm/rpm

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.118 mm

Breedte

1.802 mm

Hoogte

1.534 mm

Wielbasis

2.558 mm

Spoorbreedte voor

1.548 mm

Spoorbreedte achter

1.557 mm

Massa leeg

1.498 kg

Max. toelaatbare massa

1.975 kg

Laadvermogen

477 kg

inhoud bagageruimte

350 liter

Bandenmaat

215/55-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand