DS 3 Crossback So Chic PureTech 100 Manual 2020 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door DS Automobiles Nederland

DS 3 = DubbelSjiek maal 3

Samenvatting
Hoe goed kan een auto zijn? Heel soms is er die magie dat alles klopt en deze DS 3 Crossback PureTech 100 Manual So Chic is eindelijk weer eens zo’n (brandstof)auto. Ik was nog maar net onderweg of ik had al zoiets van dit is LEKKER! De perfect aangrijpende koppeling, het heerlijke motorblok, het lekkere sturen, de fantastische wegligging. En dat lekkere gevoel is de gehele testweek hetzelfde gebleven. Het fraaie luxueuze interieur, het fijne rijden, de lekkere zit, het uitstekend getunede motorblok ja wat zal ik verder zeggen. Ik doe er maar het zwijgen toe en sluit af met de conclusie dat deze DS 3 Crossback PureTech 100 Manual een hele fijne zeer geslaagde auto is die je absoluut moet overwegen als je een Crossover wilt gaan kopen.

Plus: Comfort – Dashboard – Design – Deurgrepen – Interieur – Koppeling – Tuning motorblok – Vering/demping – Versnellingsbak – Wegligging – Zit
Min: Verbruik

Testverslag
Mijn laatste DS-testauto was de DS 7 Crossback dus dat is alweer een behoorlijk tijdje geleden. Ik kan mij overigens nog heel goed de Citroën DS3 Sport Chic 1.6 THP uit 2010 herinneren. Dat mag dan alweer 10 jaar geleden maar die auto was zo leuk en zo goed dat vergeet je niet zomaar. Maar ja die toen nog Citroën DS3 (of was het toen ook al DS 3 los van elkaar?) geheten auto had 155 Pk en mijn DS 3 Crossback PureTech 100 Manual So Chic maar 100 Pk. Zou dat genoeg zijn? Nadat ik mijn motorpak had uitgedaan en een krabbel op het uitleenformulier had gezet kon ik vertrekken. De eerste verrassing kondigde zich al aan voordat ik überhaupt in de auto had plaatsgenomen. Na het openen van de portieren met de contactsleutel klapten de portiergrepen schuin uit het portier. Niet helemaal hetzelfde als bij een Tesla Model S maar het lijkt er wel op. Leuk verzonnen en weer eens wat anders dan de standaard portiergrepen. Na het plaatsnemen was ik niet echt verrast en dat kon ook niet na het testen van de DS 7 Crossback want de midden-console en het dashboard hebben verwantschap met die auto. Ik was blij eindelijk weer eens in een handgeschakelde auto te te stappen want de laatste tijd was het een en al automaat en CVT wat de klok sloeg. Ik heb geen bloedhekel aan automaten maar met een handgeschakelde versnellingsbak kan ik de auto beter mijn wil opleggen. Vooral het afremmen op de motor gaat veel beter dan in een automaat. Niet altijd dat geef ik toe maar in 9 van de 10 gevallen wel. De tweede verrassing was waar zit in hemelsnaam het knopje om de zijspiegels te verstellen? ineens zag ik ‘m zitten ver weg gestopt in een donker hoekje linksonder het stuur. Dat vind ik dan wel weer een soort van grappig want dit is echt de enige auto die ik ken die dat knopje daar heeft zitten. Stuur en stoel moest ik beiden handmatig verstellen en ook de hoogte van de stoel heb ik even aangepast want ik zat we erg laag vond ik. Eenmaal goed in positie kwam de derde verrassing want de 6-versnellingsbak schakelt werkelijk supersoepel en precies. De vierde en vijfde verrassing waren het grommetje dat de 3-cilinder motor maakt en de kracht van het motorblok want dit voelt absoluut niet aan als maar 100 Pk.

Ik hou wel van auto’s met verrassingen maar was nu toch wel bang aan het worden dat er iets zwaar tegen zou kunnen gaan vallen. Nou ik had nog ruim een week de tijd dus ik zou het wel gaan zien. Ik reed richting de JC Arena en alweer was er een irritant wit busje dat laat via een verkeerde voorsorteerstrook invoegde. Ik heb snel gas gegeven en ben ‘m buitenom voorbij gereden zodat ik de 180-gradenbocht vrij had. Ik reed er niet zo hard doorheen als met de Citroën Grand C4 SpaceTourer maar het voelde wel goed aan. Stuurt lekker goede grip en ik had al gezien dat er uitstekende Michelin Primacy 4 banden om de velgen liggen. De A2 oprijdend gaf ik iets meer gas en ik hing lekker in de opritbocht en reed de A2 op. Daarna volgde de slinger naar de A9 en de oprit naar de A9 die allemaal lekker aanvoelden. Op de A9 ging de Cruise Control erop en zette ik de snelheid op 105 km/u zodat ik net aan de auto’s op de rechterstrook in kon halen. Bij Aalsmeer aangekomen besloot ik door te rijden richting Schiphol en via de A4/A44 naar huis te rijden. Op de A4 ter hoogte van het brugrestaurant kwam er een hatchback naast mij rijden waarvan de bijrijder zijn arm uit het raam stak en op en neer bewoog om aan te geven dat hij de DS mooi vindt. Apart dat heb ik nog nooit meegemaakt in mijn journalistieke carrière. Op de A44 heb ik een paar keer ingehaald en dus teruggeschakeld en gas gegeven. Het is verbazingwekkend hoe snel deze DS 3 Crossback is met die maar 100 Pk onder de motorkap. Die tuners hebben duidelijk een goed stukje werk afgeleverd en dat merk je vooral ook goed met optrekken en gas geven. De gasreactie is werkelijk subliem vergeleken bij alle andere Crossovers die ik tot nu toe gereden heb. De afrit bij Leiden ging lekker, die nieuwe afritbocht knijpt heerlijk af aan het einde.

Bas in zijn sas
Na eerst wat gegeten te hebben ben ik vervolgens naar de garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Bij het openen van de kofferbak had ik zoiets van daar past vast niet veel in. Met hoedenplank viel het mij nog mee maar zonder hoedenplank had ik zoiets van huh dat valt tegen. Maar toen was er ineens een stemmetje dat zei herschik alle koffers eens en inderdaad toen paste op één 33-liter koffer alles erin.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Daarna ben ik direct door gereden naar Bas die over de schuin uitklappende deurhendels meteen zei: “Fuckin’ vet!” Dat zegt Bas niet zo heel erg vaak dus dat is een goed teken. Ook de fraaie stoffen bekleding met goudkleurige draadjes erin vond hij erg mooi net als de hoofdsteunen en het dashboard en de ventilatieroosters. Wat ik nu allemaal zeg, zei Bas, dat zei ik vroeger altijd over Italiaanse auto’s maar die laten het tegenwoordig volledig afweten als het om design en interieur gaat. Ik vind wel dat Bas gelijk want zeg nou eerlijk zelfs alle Ferrari’s lijken allemaal op elkaar ja toch? Het zijn allemaal van die moeilijk zittende platte rode autootjes met allemaal dezelfde vleugeldeurtjes die een verschrikkelijke tyfusherrie maken maar waarmee je langzamer door Amsterdam heen rijdt dan ik in mijn ge-elektro-tunede Renault Twizy dat kan. En op de snelweg mag je overdag nog maar 100 km/u overdag dus je hebt helemaal niets aan zo’n supercar. Maar goed ik was blij want Bas bevestigde mijn mening over deze auto en dat is altijd leuk voor mij. Dit keer geen onaangename verrassingen dus van Bas. Na mijn bezoek aan Bas ben ik naar huis gereden want ik was mijn pocketcamera vergeten mee te nemen. Ik wilde vanmiddag alvast sfeerfoto’s maken dan had ik die alvast maar. Het was alweer heel erg mooi zonnig weer met een strak blauwe lucht dus een recept voor mooie foto’s. Ik besloot foto’s te maken bij de voormalige houtzaagmolen van D.D. Noordman een mooie plek waar ik al een tijdje niet was geweest. Maar ja dan had ik nog niet genoeg foto’s en dus besloot ik ook nog even naar dat fraaie straatje vlakbij het Groene Kerkje in Oegstgeest te rijden.

Na het avondeten ben ik nog even met mijn moeder naar de Appie in Katwijk aan Zee gereden want ze moest nog wat boodschappen hebben. Boodschappen doen bij Dirk in haar eigen winkelcentrum was ze helemaal klaar mee net als de Appie die niets heeft. Voor mij weer een lekker ritje en uiteraard te horen wat mijn moeder van deze DS 3 Crossback vindt. De instap vond ze prima want hoog, de zit in de passagiersstoel idem dito en het rijden vond ze heerlijk. Ik ben toen mijn moeder in de Appie was zelf even achterin gaan zitten en aan de passagierskant zat ik prima maar aan de bestuurderskant had ik minimale beenruimte. Maar je bij mij staat de stoel verder naar achteren dan bij mijn moeder. Twee kleine en twee grote mensen kruislings in deze auto gaatje dus prima maar bij vier grote mensen zitten de achterste passagiers wat krapjes. Maar ach dat is in de meeste Crossovers uit dit segment niet veel anders. Heen ben ik via de verkeersdrempelweg gereden en terug met de boodschappen uiteraard over het vlakke asfalt. Ik reed met 60 km/u over de verkeersdrempels van de Voorschoterweg in Valkenburg. Dat mag daar echt alleen zien de meeste automobilisten de borden met 60 km/u erop over het hoofd. De DS 3 Crossback voelt werkelijk zalig aan op de verkeersdrempels, het uitdempen na de verkeersdrempel is perfect. Sommige mensen zullen de demping hard/sportief vinden maar het past wat mij betreft perfect bij deze auto. Het is duidelijk beter dan de comfortabele Renault Captur en de Mazda CX-30 die last had van stick-slip en het is vergelijkbaar maar toch net wat beter dan die van de Peugeot 2008.

Fotoshoot en zomerbanden
Donderdagavond had ik met de tijdelijke vervanger (zoon van mijn oudste zus) van mijn zwager afgesproken om actiefoto’s te maken. Omdat ik altijd iets vroeger aan het avondeten zit dan hij en mijn zus besloot ik nog even voorafgaand aan de fotoshoot een ritje op en neer naar de Schouwweg te maken en af te sluiten met de extreem hoge snelheidsbrekers op de Middelweg + Santhorstlaan. De snelheidsbrekers op de lange rechte Schouwweg zijn lekker hoog en dus een uitstekend testtraject (je kunt de snelheid lekker afwisselen) voor de vering/demping. Nou had ik al een goede indicatie maar als de DS 3 Crossback hier ook goed presteert dan is tie voor mij echt de allerbeste in zijn segment. Bij de Schouwweg aangekomen besloot ik over de eerste snelheidsbreker heen te rijden met 30 km/u daarna 40 km/u en als laatste 50 km/u en weer terug met 60-70-80 km/u. De grap is dat het bij een bepaalde snelheid het lekkerste aanvoelt en dat je bij erg lage snelheid eventuele stick-slip kunt voelen. Dat het bij een bepaalde (in dit geval hogere) snelheid lekkerder aanvoelt kun je vergelijken met off road rijdend over een zogenaamd wasbord heen rijden. Bij een bepaalde snelheid (dat is afhankelijk van de afstanden tussen de ribbels) voelt dat het lekkerste aan en rij te langzaam of te snel dat voelt het verschrikkelijk aan. Dat heeft te maken met de snelheid van het in- en uitveren en de uitgaande demping en de cadans tussen voor en achter wat weer samenhangt met de lengte en de wielbasis van de auto. De DS 3 Crossback deed het erg goed en ik reed met een goed gevoel naar de extreem hoge snelheidsbrekers op de Middelweg + Santhorstlaan die ik persé moest hebben gehad want als de DS 3 Crossback daar zonder in te houden goed overheen zou ‘vliegen’ dan is de grondspeling ruim voldoende. Ik had er een hard hoofd in toen ik op de eerste extreem hoge snelheidsbreker af reed maar het ging zowaar goed. De meeste Crossovers schrapen hier namelijk met de beschermplaat even kort over het asfalt. Oké daar gaat tie dan ik gaf stevig gas en werd letterlijk gelanceerd maar de landing was perfect. Ik sloeg rechtsaf naar de nog steilere extreem hoge snelheidsbreker maar ook nu weer ging alles perfect. Wow dat had ik niet verwacht.

Snel naar mijn neef toe om actiefoto’s te maken in de slingerbocht bij de N206 in Valkenburg ZH. Het was veel drukker dan de week ervoor dus de Nederlandse burgers zijn wel een beetje klaar met die i-lockdown lijkt het. Reeds kort na het wegrijden zei mijn neef direct dat hij de DS 3 Crossback heerlijk vond schakelen, sturen, rijden en ook het fijne aangrijpen van de koppeling viel hem direct op. Na de fotoshoot had ik afgesproken om de winterbanden op de auto van mijn zwager om te wisselen voor zomerbanden. Die liggen opgeslagen in mijn garage dus ik zei pak jij de DS 3 Crossback maar want ik wil graag weten wat je van die auto vindt. Toen we bij mijn garage aan waren gekomen reageerde mijn zwager meteen razend enthousiast. Hij noemde exact dezelfde pluspunten op als mijn neef. Toen ik thuis kwam ben ik maar eens wat YouTube-filmpjes gaan kijken over deze auto. Als ik namelijk erg enthousiast ben dan weet ik al zo goed als zeker dat de grote autobladen wat te zeiken hebben. En inderdaad hoorde ik kritiek die kant nog wal raakte in plaats terechte en lovende kritiek. Maar ja wat wil je ook als dezelfde autojournalisten niet eens doorhebben dat e Mazda CX-30 last van stick-slip. Dan schrijven ze, ja dat verzin ik dus echt niet!, dat de vering/demping soms hard aanvoelt. Dat is nou exact een duidelijk symptoom van stick-slip dat je het niet altijd voelt. Als je dus weet hoe je dat moet voelen dus wanneer en waarom dan ben je er. Maar daarvoor moet je dus echt serieus verstand hebben van vering/demping en het is mij al heel lang duidelijk dat die volledig ontbreekt bij de autojournalisten. ik ben een jaar of 15 geleden begonnen met mij te verdiepen in vering/demping, een workshop gevolgd bij Hyperpro en vooral heel erg veel geleerd van Paul Klop en Bas van Wijk. En ja daar heb ik tot nu toe heel veel aan gehad bij het schrijven van mijn testverslagen. Daarom verbaas ik me er ook altijd weer over als mensen denken dat auto’s testen wat rondrijden is en meer niet. Ik ben ieder geval een andere mening toegedaan wat betreft deze DS 3 Crossback PureTech 100 Manual So Chic, het is gewoon met afstand de beste Crossover.

Verplicht rondje
Nog steeds niet zwemmen en dat zal vast nog wel even gaan duren verwacht ik, maar ja het rondje Space Business Park mag natuurlijk niet ontbreken. Van de snelheidsbrekers in Wassenaar wist ik al dat de vering/demping subliem is. Dat rondje SBP was dan ook niet veel meer dan een verplicht nummer was mijn verwachting. De afslag Klei-Oost nam ik zo hard dat ik zoiets had van straks draait-ie om zijn as. Maar nee het ging werkelijk zo ontzettend mooi en voelde zo lekker spannend aan dat ik gewoon zat te genieten achter het stuur. Exact zo hoort een auto aan te voelen als alles klopt! Ik reed over het viaduct naar de overkant en zag dat het van een afstand druk leek maar gelukkig toch niet was. Heerlijk eindelijk weer eens een handgeschakelde versnellingsbak! Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en gaf stevig gas maar uiteraard gebeurde er weinig want het ASR/ESP wordt vanaf 50 km/u weer automatisch geactiveerd. Maar goed het voelde prima aan en ik gaf gas bij in de flauwe linkerbocht. Ik reed telkens precies op de grens dat is het lekkerst want dan grijpt het ESP net niet in. Alleen toen ik ‘m de vrachtwagenparkeerplaats ophoekte gaf ik plankgas in de 2de versnelling maar zelfs toen werd er niet keihard ingegrepen dus dat viel mij mee. De rechts-links-combinatie voelde heel goed aan en dat komt omdat deze Crossover weinig overhelt en dus mooi stabiel blijft in een snel genomen rechts-links-omgooien-bochtenserie. Dan ook maar even zo hard als ik kan door de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Ik deed echt mijn best geloof me maar de DS 3 Crossback vloog met groot gemak stuiterend en glijdend door de vervelende bocht heen. Oké dan nu dan echt tot het gaatje over de hoogste en allerhoogste verkeersdrempel heen. En echt ook hier deed ik mijn best maar het ging zo makkelijk dat het inderdaad precies zo ging als ik voorspelde, dit was niets meer of minder dan een verplicht rondje SBP. Zelfs de oprit naar de N206 was ronduit makkelijk = met hoge snelheid gleed ik zijdelings met piepende banden de N206 op. Daarna ging ik er uiteraard even af bij ‘t Heen en ook die afrit kon ik gruwelijk hard doorheen. Waar ligt in hemelsnaam de grens van deze Crossover? Ik draaide aan het einde van de afrit direct weer om en reed in de 2de versnelling op de apex van de opritbocht af. Ik was benieuwd hoe het zou gaan want ja het ESP en de Traction Control kunnen niet uitgezet worden. Vlak voor de apex gaf ik plankgas en ik vloog superstrak met zwaar piependen banden langs de rand van het gras want ik sneed heel hard naar binnen om genoeg uitloop te hebben als DS 3 Crossback uit zou breken. Wel gaaf dat je in een Crossover met maar 100 Pk zo lekker door een bocht heen kunt knallen. Dit had ik absoluut niet verwacht! Eenmaal thuis kon ik meteen weer terug naar Katwijk aan Zee want de dochter (= Roosje) van mijn jongste zus wilde en mocht de oefen-trampoline van oma hebben die ze ooit had gekocht in verband met thuis oefenen toen ze fysiotherapie had. Die trampoline is best groot maar na het omklappen van de achterbank en schuin naar binnen steken paste de trampoline er zowaar in. Roosje helemaal blij en toen ik weg reed stond ze springend naar mij te zwaaien in de achtertuin.

Mooiste-beste-en wat kost-ie nou?
Wat kost dat nou zo’n mooie en luxe zalig rijdende Franse design-Crossover? Ik had werkelijk geen flauw idee wat betreft de prijs dus ik dacht laat ik nou eens vijf populaire Crossovers op een rijtje zetten met de goedkoopste t/m de duurste uitvoering. Nou die prijsrange overlapt dus meer dan ik gedacht had, het is zelfs zo dat DS niet eens de duurste uitvoering heeft maar Mazda. Mazda heeft dan wel als enige 4WD-versies maar dat zijn niet de duurste. Mocht je dus in de prijsrange van €30.000,- t/m €36.000,- een Crossover zoeken dan valt de DS 3 Crossback daar dus ruimschoots binnen. Valt mee toch?
DS 3 Crossback: €30.590,- t/m 43.690,-
Mazda CX-30: €30.490,- t/m €44.500,-
Mitsubishi ASX: €30.070,- t/m €36.070,-
Peugeot 2008: €25.760,- t/m €36.960,-
Renault Captur: €22.090,- €34.990,-

Subliem ritje
Zondagmiddag was het heerlijk weer en ik had heel erg veel zin in een mooie rit. Je moet wat als je nog steeds niet kan zwemmen ja toch. Ik besloot even lekker via de Stompwijksche Vaart naar Leidschendam te rijden en daarna via Voorschoten weer terug naar Leiden. De weg daar naartoe is net als de vele wegen naar Rome maar ik besloot de A4/N11 te nemen en dan via Zoeterwoude-Dorp naar Stompwijk te rijden en zo verder. De oprit naar de A4 kon ik lekker buitenom nemen en daarna het gas erop zetten maar nog leuker is de S-bocht naar de N11. Ik ben daar met alle andere Crossovers ook doorheen gereden en vooral de Peugeot 2008 voelde heel erg goed aan. Dus ik was benieuwd hoe de DS 3 Crossback zich zou houden in deze mooie g-krachtenbocht. Het was lekker rustig dus ik kon de auto goed positioneren en precies de ideale lijn rijden die ik graag wilde. Ik sneed mooi naar binnen zo dicht mogelijk langs de vangrail en daarna heel mooi hard naar links. Dat gevoel is toch wel zo lekker dat is bijna nog lekkerder dan op de motor omdat ik op de motor in de bocht hang en in de auto zit ik stil in de bestuurdersstoel. Direct na de bocht wist ik meteen dit voelde nòg weer beter dan de Peugeot 2008 en het had nog harder gekund. Dit onderstel (met torsie-as) is wel zo mooi in balans en de vering/demping past perfect bij deze auto. Bij de Heineken-kruising sloeg ik rechtsaf de polder in richting Zoeterwoude-Dorp. Het gebied daar heet De Weipoort en is erg mooi en de lange weg er doorheen met zijn verkeersdrempels ook. Het zijn een beetje rare verkeersdrempels, ze lijken niet zo hoog maar zijn gek genoeg toch hoger dan je denkt. Prima dus om een beetje extra gas te geven voordat ik er overheen reed. In deze auto zijn verkeersdrempels leuk-lekker-heerlijk afijn noem het maar op. Aan het einde van de lange weg sloeg ik linksaf lang de fraaie Zuidbuurtse Watering met zijn wisselplaatsen. Het was druk dus ik moest vaak aan de kant maar goed dat vond ik niet erg want liever genieten dan die saaie provinciale weg. Wat ik wel jammer vindt is dat de springbult van de Ondermeerweg naar de Meerlaan is verdwenen na de wegwerkzaamheden die overigens nog steeds gaande zijn. Dat was wel zo’n ongelofelijk mooie springbult die ooit is ontstaan door het verzakken van de veengrond. Over een jaar of 10….

Ik reed naar de Stompwijksche Vaart waar ik altijd het liefst vanaf deze kant rijd omdat je dan met je linkerwielen over de hoge randen van de bruggetjes kunt rijden. Dat is altijd een goede test maar ook een lekker gevoel in de auto. De DS 3 Crossback deed dat heel erg goed en dan zie je toch weer dat een wat steviger demping gewoon uitstekend werkt bij een Crossover. Daarna volgde de voormalig hotsebotseknotseweg en ik weet niet waarom maar het viel mij ineens op dat de stenen weer langzaam aan beginnen te verzakken. Logisch met die veengrond dus wie weet mag ik het over een jaar de hotsebotseknotseweg-light noemen en is het over drie jaar weer als vanouds. Aan het einde reed ik onder de A4 door richting Leidschendam-Centrum. Daarna sloeg ik tweemaal linksaf richting de N14 waar mijn meest favoriete verzakkingen van heel Zuid-Holland liggen. Geen idee hoe het komt maar de laatste tijd heb ik behoorlijk wat Crossovers getest, vroeger bestonden dit soort auto’s helemaal niet. Hype? Ik hoor wel van vrienden dat Crossovers met name onder ouderen erg populair zijn vanwege de hoge instapt iets dat mijn moeder ook erg waardeert. Bij de stoplichten aangekomen sprong die voor linksaf net op groen dus ik kon meteen doorrijden en het gas erop zetten. Omdat er rechts van mij een dikke Duitse SUV aan kwam gevlogen gaf ik nog wat gas bij. Ik reed daardoor met een serieus hoge snelheid over de verzakkingen heen. Ik moest dus terwijl ik naar links en rechts stuiterde heel erg hard in de remmen. Met andere Crossovers was dat ook wel zo maar dit was toch net wat heftiger en vol in de ABS remmend dempte de uitstekende uitgaande demping de heftige oneffenheden perfect uit. Geen nadeinen of andere gekke dingen dus. Na het omkeren heb ik er daarom nog maar een schepje bovenop gegooid gewoon omdat het kan met deze Crossover. Ik werd niet teleurgesteld want ondanks de erg heftige jump over de verzakkingen (zijn hoger dan op de heen weg) gebeurden er ook nu geen gekke dingen. Grote klasse! Dit is duidelijk de beste Crossover die er te koop is daar kan ik gewoon heel resoluut over zijn qua mening/beoordeling.

Waarom was voorgaand ritje zo subliem?
Het goed doorspitten van de brochure en de technische specificaties is altijd erg belangrijk. Daar kunnen namelijk dingen instaan die verklaren waarom een auto zo goed is. En zo zag ik tot mijn verbazing in de technische specificaties staan dat deze DS 3 Crossback PureTech 100 Manual zowel aan de voor- als de achterkant een anti-rolstang heeft. Alhoewel verbazing…. het verklaart juist het uitstekende weggedrag op de verzakkingen naast de N14 in Leidschendam.
Voor: Onafhankelijke wielen, MacPherson-as met driehoekige onderste armen, schroefveren, elektronisch gestuurde telescopische hydraulische schokdempers en een anti-rolstang
Achter: Onafhankelijke wielen, torsie-as met getrokken armen, schroefveren, elektronisch gestuurde telescopische hydraulische schokdempers en een anti-rolstang

Zuinigheidsrit
Tegenwoordig doe ik de zuinigheidsritten niet meer in het weekend vanwege de corona-crisis. Ze staan dan al bij de rotonde naast Nieuw Unicum (= Verpleeginstelling) auto’s te monitoren op hun bestemming. De vorige keer kwam ik er gewoon door omdat ik zei dat ik niet naar het strand ging maar ik heb gewoon geen zin in dat gedoe. Het haalt volledig de vaart uit mijn zuinigheidsrit en dat is wetenschappelijk gezien foute boel. Dus ben ik deze keer lekker op een mooie zonnige dinsdagmiddag op en neer naar Zandvoort gereden. Ik was benieuwd of ik het laagst opgegeven verbruik van 1:24,4 zou halen. Aftanken leverde een verbruik van 1:14 op wat niet zo gek is gezien maar sportieve rijstijl. Direct na vertrek ging op de N206 de Cruise Control erop, gelukkig weer eens een gewone en geen adaptieve. Deze Cruise Control is helaas pas actief vanaf 40 km/u en dus niet vanaf het meer logischer 30 km/u. Verder blijft de Cruise Control geactiveerd tijdens op- en terugschakelen en werkt ie pas vanaf de 3de versnelling. Ik vind dat soort verschillen altijd weer grappig, wie beslist er bij een autofabrikant vanaf welke snelheid een Cruise Control geactiveerd kan worden en bij handgeschakeld vanaf welke versnelling en of de Cruise Control geactiveerd blijft tijdens op- en terugschakelen. Die laatste heeft mij bijna een keer een heftig ongeluk bezorgd want ik was gewend bij Vogelenzang in een auto met Cruise Control met geactiveerde Cruise Control op de rotonde af te rijden dan terug te schakelen (dan wordt de Cruise Control normaal gesproken gedeactiveerd) en op de motor afremmend over de rotonde heen te rijden. Alleen bij die Opel (ik weet niet meer welke) die ik aan het testen was bleef de Cruise Control geactiveerd dus ik schrok me werkelijk helemaal het leplazerus. Leuke anekdotes voor later zullen we maar zeggen.

Ik moest in de haakse rechterbocht bij De Zilk dus goed opletten dat ik de Cruise Control uit zou schakelen. Ik ben wel eens een keer met 80 km/u op de Cruise Control door die bocht heen gereden in een Infiniti Q30 2.2d AWD en dat ging er behoorlijk heftig aan toe maar dankzij de AWD bleef ik op de weg. In Vogelenzang ging de Cruise Control op 40 km/u en besloot ik eens een ander liedje te selecteren. Ik had mijn iPod Touch reeds gekoppeld dat is handiger dan een USB-stick met mp3 liedjes. Deze DS 3 Crossback heeft trouwens Polyfoon geluidssysteem met 8 luidsprekers maar er is ook voor een meerprijs van slechts 800,- euro een Focal Electra-systeem = High-end audiosysteem als optie. Dit Focal Electra-audiosysteem bestaat uit 12 luidsprekers en een versterker van 515W. Altijd doen! Het rijden ging werkelijk heerlijk alleen merkte ik wel dat als ik rond de 1.000 toeren uitkwam het motorblok het niet echt fijn meer vond. Niet dat het motorblok begon te bokken maar het voelde gewoon niet lekker. Het is dus beter om net even een versnelling lager te rijden zodat je rond de 1.200 toeren of hoger zit. Wat me wel tegenviel was het afremmen op de motor maar goed nul keer remmen heb ik voorlopig maar even uit mijn hoofd gezet met al die corona-idioten op de weg. De benzinemeter liep niet echt hard terug dus ik had goede hoop dat het verbruik netjes zou zijn. Onderweg zag ik een onbemande pomp met prijzen van 1,09 euro voor diesel en 1,39 euro voor benzine terwijl de kranten schreven dat de benzineprijs nooit onder de 1,40 euro zou kunnen komen vanwege de accijnzen. De boulevard en de duinenweg gingen voor de verandering weer eens lekker, geen verkeershufters te bekennen dit keer. De terugweg ging van een leien dakje maar het verbruik viel tegen, exact 1:20 terwijl het 1:24,4 zou moeten zijn. Jammer!

Terug naar de baas
Woensdag ben ik ‘s middags naar werk gereden maar omdat ik alles al getest had viel er niets meer te testen op mijn werktraject. Woensdagavond heb ik de auto gewassen zodat ik donderdag lekker op tijd kon vertrekken. Ik besloot van dat ritje een snelwegzuinigheidsrit te maken en was benieuwd waar ik met 100 km/u constant op uit zou komen. Nou gewoon weer exact 1:20 dus, netjes maar wel vreemd dat die andere gewone zuinigheidsrit met 30/50/60/80 km/u ook op 1:20 uitkwam die had je dan juist zuiniger verwacht. Thuis gekomen heb ik voor de lol nog even de kosten uitgerekend van het vervoer met het OV (bus/trein) in vergelijking met mijn kleine Honda MSX 125 motorfietsje. Voor mij is wel één ding duidelijk geworden en dat is dat ik nu helemaal nooit meer in het OV ga stappen want als ik niet weet of ik wel mee mag (25 procent bezettingsgraad, zorgpersoneel heeft voorrang) en verplicht wordt om een mondkapje te dragen dan is het voor mij definitief over en uit met het OV.
Kosten heen en weer trein + bus Citroën Grand C4 SpaceTourer + heen en weer DS 3 Crossback = 43,68 euro
Kosten heen en weer op de Honda MSX 125 = 5,- euro

 

Specificaties

Jaargang

2020

Carrosserie

crossover

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,9 seconden

Topsnelheid

185km/u

Vermogen

75(100)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,5 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,6 liter/100 km

C02 uitstoot

106 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.118 mm

Breedte

1.988 mm

Hoogte

1.534 mm

Wielbasis

2.558 mm

Spoorbreedte voor

1.548 mm

Spoorbreedte achter

1.557 mm

Massa leeg

1.145 kg

Max. toelaatbare massa

1.650 kg

Laadvermogen

505 kg

Aanhanger geremd

1.200 kg

Aanhanger ongeremd

620 kg

inhoud bagageruimte

350 liter

Bandenmaat

215/60-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand