Ford Focus ECOnetic Start-Stop Trend 1.6 TDCi 2010 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



Ge-Focus-t op… “0”
Dit woord vloog ons werkelijk om de oren tijdens het wereldkampioenschap voetbal. Het is een woord dat je vooral gebruikt wanneer je een bepaald doel wilt bereiken wat je voor ogen hebt. Gefocust, geconcentreerd, oplettend, doelgericht, allemaal woorden die met elkaar overeenkomen. Als je auto rijdt dan doe je er goed aan dit ook te zijn, alhoewel dat doelgericht wat vreemd klinkt dat slaat meer op de NavSat dan op de bestuurder. Als autojournalist moet ik in het dagelijks verkeer wellicht nog meer gefocust, geconcentreerd en oplettend zijn als de gewone automobilist. Waarom? Ik moet niet alleen goed op de weg letten, maar ik moet ook nog eens goed opletten wat de te testen auto doet onder welke omstandigheden. Eigenlijk ben ik dus constant met tien dingen tegelijk bezig. Lastig? Het is een kwestie van gewenning maar vooral leren om meerdere dingen tegelijk te doen oftewel multitasking. Veel automobilisten staan er niet bij stil maar als ze eens rustig ervoor zouden gaan zitten wat ze allemaal tegelijk doen (gas geven, koppelen, schakelen, in meerdere spiegels kijken, op de weg letten, een bocht goed inschatten, op de snelheidsmeter en/of toerenteller kijken) dan merken ze pas hoeveel ze op de automatische piloot doen. En net dat laatste is het allergrootste gevaar in het dagelijks verkeer. Soms moet ik zo razend snel reageren dat ik geen tijd hebt om na te denken (de reflex), maar juist door niet op de automatische piloot te rijden voorkom ik vaak wel erger. ge-Focus-t zijn tijdens het autorijden is dus niet alleen handig maar een noodzaak.

Zuinigheidsfocus
De focus van Ford tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe Ford Focus ECOnetic lag, hoe kan het ook anders, volledig op zuinigheid. En dus heeft deze Focus ECOnetic alles wat een eco-auto (eco-racer?) nodig heeft om als zodanig bestempeld te worden; de auto is verlaagd, de gril is dicht, er is een start-stopsysteem gemonteerd, een schakelindicator, er liggen vier banden met lage rolweerstand (merk en type: Michelin Energysaver) om de velgen, de remenergie wordt opgeslagen afijn noem het allemaal maar op. Deze milieuvriendelijke verlaagde Focus is een doorontwikkeling van de tweede generatie (2004-heden) van de Ford Focus. Ik had nooit eerder in een gewone Ford Focus gereden dus wat dat betreft stapte ik volledig blanco in deze Ford Focus ECOnetic Trend 1.6 TDCi. Nou was me intussen wel duidelijk geworden, na meerdere auto’s van Ford getest te hebben, dat de wegligging van een Ford in het algemeen goed tot erg goed is. Van de Focus hatchback (de CC reken ik dus niet mee) heb ik alleen de niet zo gewone RS getest en dat die een goede wegligging heeft hoeft geen betoog. Met “verlaagde focus” bedoel ik trouwens niet dat mijn focus minder werd tijdens het rijden, maar het feit dat deze Focus ECOnetic dichter op het asfalt ‘zit’. Die verlaging draagt zeker bij tot de rotsvaste wegligging en het uitstekende stuurgedrag.

Racefocus
Het grootste compliment moet ik echter geven aan de schokbrekers die op deze auto zitten. Ongelofelijk wat een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Zelfs de rotste takkenhobbels en klotedrempels bij mij om de hoek voelde ik amper. Om dit voor elkaar te krijgen moet je A heel veel research doen en B een hele goede schokbrekerfabrikant inhuren die exact aan jou wensen kan voldoen. Comfort en sportiviteit in één auto stoppen zonder dat de één de ander in de weg zit is echt ongelofelijk lastig. Maar ja Ford staat dan ook niet voor niets bekend om haar comfortabele maar tegelijkertijd strakke wegligging. In vergelijking met andere eco-hatchbacks duurt het namelijk verhoudingsgewijs erg lang voordat de Focus gaat glijden. De banden bleven zolang piepen in elke snel genomen bocht dat ik me begon af te vragen wanneer ze nou eindelijk eens hun grip zouden verliezen… En dat noemen ze eco-banden?!

Ik had verwacht dat de Ford Focus ECOnetic Trend 1.6 TDCi met de vier Michelin Energy Saver (lage rolweerstand) banden in zou moeten leveren op het gebied van wegligging. Nou vergeet het maar deze zuinigheids-Focus is namelijk een regelrechte eco-racer. Ondanks het hardere rubber van de banden heeft deze Focus ECOnetic grip te over. De eerste paar keer was ik nog voorzichtig in de bochten, logisch in het begin tast ik altijd even af tot hoe ver ik kan gaan. Maar toen ik eenmaal doorkreeg hoe goed de grip van deze Michelin Energy Saver’s is was ik niet meer te houden. Met 50 km/u over een rotonde heen, 100 km/u door een hele strakke bocht met constant piepende banden… Deze Ford Focus ECOnetic draait zijn banden er niet voor om. Ongelofelijk wat een goede wegligging heeft deze milieuvriendelijke hatchback. Mick hield me bijna bij op de Harley-Davidson Forty Eight (1.200cc Sportster) die ik ook aan het testen was. Mick was het weekend daarvoor naar Londen geweest en had daar heel toevallig een foto gemaakt van de HarleyFordstreet. Het werd nog grappiger want tijdens het downloaden van foto’s van de Ford Focus ECOnetic op de perssite van Ford kwam ik foto’s tegen van een Ford F-150 Harley-Davidson pick-up.

EC0
Geen ECO maar EC met een 0 want deze Ford Focus ECOnetic 1.6 TDCi is de eerste auto sinds ik met de zuinigheidsritten ben gestart waarmee ik nul keer heb geremd in 62,8 kilometer. Ongelofelijk dat het me na amper twintig pogingen al is gelukt. Ik had een voorgevoel dat het woensdagavond 21 juli wel eens zou kunnen gaan lukken. Het was een hele mooie zomeravond en ik had net die dag een uiterst succesvolle dag op mijn werk gehad. Ik zat dus heerlijk in mijn vel en dat scheelt behoorlijk, want ik moet echt haarscherp zijn tijdens zo’n zuinigheidsrit. Eigenlijk kan ik het nog steeds niet geloven, want het aantal mogelijke remmomenten is zo groot dat ik het onmogelijk achtte dat het me een keer zou gaan lukken. Okay ik geef toe dat ik door een discutabel oranje-rood stoplicht ben gereden maar dat hoort erbij. De dood of de gladiolen! Er zaten een paar momenten bij dat ik héél erg dicht bij een remactie in de buurt zat. Bijvoorbeeld het moment dat ik in de verte een man met een hond op een zebrapad af zag lopen, alleen door op tijd iets gas bij te geven redde ik het. Ik hoefde dus geen man met hond dood te rijden om die 0 vast te houden. Of het moment dat ik een asfalthijger (=racefietser) rechts van me zag rijden die ik 100 meter verder voorlangs moest passeren, ook toen heb ik even een klein beetje gas bij gegeven. Of die keer dat ik op de lastigste T-splitsing van het zuinigheidstraject afreed, rustig uitrijdend in de tweede versnelling schakelde ik 50 meter voor de splitsing naar de eerste versnelling en liet de auto bijna kruipend op de splitsing afrollen.

Pas op het allerlaatste moment kan ik daar zien of er verkeer van links komt, en dus moest ik razend snel beslissen of ik door zou rijden of niet. Ik moet dus ontzettend gefocust rijden, goed anticiperen en soms in een fractie van een seconde beslissen wat ik ga doen. Laat ik de auto uitrijden of geef ik juist wat gas bij… Nul keer remmen, jeetje wat ontzettend gaaf dat het gelukt is. Ik zou zeggen ga het ook eens proberen, mijn vaste zuinigheidstraject=Shell benzinepomp N206 Katwijk-Binnen -> N206 Vogelenzang -> N201 Zandvoort -> N200 Overveen -> N201 Zandvoort -> N206 Vogelenzang -> N206 Formule2 benzinepomp De Zilk=62,8 km exact volgens Google Earth. Zou ik toch bijna vergeten het verbruik te melden, in tegenstelling tot de nul keer remmen viel me dat toch wat tegen want ik kwam namelijk niet verder dan 1:24,5. Maar dat is altijd nog zuiniger dan alle anderen voor mij hebben gehaald. Onder de 4 liter per 100 kilometer zoals Ford opgeeft zit er dus helaas echt niet in.

Uh kritiek…
Ford maakt het mij wel heel erg lastig om kritiek te hebben op deze Focus. Deze eco-auto doet namelijk alles wat ie moet kunnen voor een auto uit deze prijsklasse gewoon erg goed. De wegligging is voor een eco-hatchback buitengewoon goed, het schakelen gaat uitermate licht en doeltreffend kortom een boterbak, de vering/demping zijn van een ongekend goed niveau (de verlagingsset is van het kwaliteitsmerk Eibach) voor een dergelijke auto, de schijfremmen doen hun werk uitstekend, de bagageruimte is ruim voldoende voor een hatchback en last but not least is de zitruimte voor de drie passagiers achterin ook ruim voldoende. Eigenlijk is de 1.6 dieselmotor van alle onderdelen op deze auto de enige die wat tegenvalt. Het opgegeven minimale verbruik haalde ik namelijk bij lange na niet, maar het goede nieuws is dat ik zelfs bij stevig doorplanken nog een zeer ruime 1:20 haalde. Eigenlijk is dit gewoon de ideale auto zoals een auto bedoeld is, behalve dan dat ie geen caravan mag trekken of een imperiaal op het dak mag.

Een werkpony die je van A naar B brengt en het nooit af laat weten zoals sommige veel modernere auto’s. Laatst hoorde ik weer meerdere mensen tegen mij klagen dat hun dure dikke hypermoderne Duitse leasebakken meer in de garage hadden gestaan dan dat ze er in gereden hadden. Tja ik zeg altijd maar zo liever een rijdende betrouwbare eco-auto dan een stilstaande spiksplinternieuwe super-de-luxe patserbak. Al die overdreven luxe aan boord is natuurlijk best aangenaam maar het werkt eerder tegen dan mee, want de kans op een elektrische storing is domweg gewoon veel groter. Qua luxe is deze ECOnetic overigens niet eens zo verkeerd, het dashboard en de audio zijn voor een eco-auto beter dan gemiddeld.

Foc-Us
Ik kan het niet laten om deze zeer grappige anekdote met jullie te delen. Mijn broer was een jaar of wat geleden op een congres voor Flowcytometrie (medisch apparaat met lasers om fluorescentie te meten) in Zuid-Frankrijk. Op een gegeven moment was er een Franse wetenschapper die een lezing hield waarvan alle dia’s uit focus stonden. Dus toen de eerste dia uit focus stond riep de Franse wetenschapper naar de man die de diaprojector bediende “Focus please!” maar dan op z’n Frans. En op z’n Frans klinkt “Focus” als “Fuck-us” dus wat er toen gebeurde was van een zeer hoog buikpijngehalte. Al zijn dia’s bleken namelijk (expres?) uit focus te staan en dus riep de beste man elke keer opnieuw “Fuck us please!” waarna zo’n beetje iedereen over de grond kruipend van het lachen de zaal verliet.

Wieldoppen
Volgens de heersende autojournalistiek moet ik met iets negatiefs afsluiten want een auto kan nooit 100 procent goed zijn. Wat ik dus echt ongelofelijk lelijk en fout vind aan deze Ford Focus ECOnetic zijn de kunststof wieldoppen die zorgen voor een verminderde luchtweerstand. Yèk wat een lelijke dingen zeg, waarom geen mooie aluminium wieldoppen met een verminderde luchtweerstand? Door dit fantastische einde voldoet mijn testverslag aan de onofficiële reglementen van de Nederlandse autojournalistiek.

Specificaties

Jaargang

2009

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

10,9 seconden

Topsnelheid

191km/u

Vermogen

80(109)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240(260)/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.6/1.560 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:18

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,5 liter/100 km

Snelweg

3,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

3,8 liter/100 km

C02 uitstoot

99 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.337 mm

Breedte

2.020 mm

Hoogte

1.497 mm

Wielbasis

2.640 mm

Massa leeg

1.257 kg

Laadvermogen

438 kg

inhoud bagageruimte

396 liter

Bandenmaat

195/65-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand