Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



Aaien???
Zelden heb ik zo met mijn mond vol tanden gestaan als na één dag rijden in de nieuwe Ford Focus RS 2.3 Ecoboost. En dat is niet omdat de auto tegenviel, maar puur omdat ik een formulier bij Ford Nederland had ondertekend dat ik de Ford Drift Modus niet op de openbare weg zou gebruiken. Dat jullie niet denken dat dit een grapje is bleek wel uit het feit dat de profieldiepte van de banden werd opgemeten voor vertrek. Jullie begrijpen het al, er was een autojournalist voor mij geweest die een duur setje Michelin Pilot Super Sport banden heeft ontveld (kosten minimaal 800,- euro) op de openbare weg. Altijd fijn zulke prutsers maar jullie weten intussen hoe ik over dit soort herplaatste Libelle-journalisten denk, lees het testverslag van de Suzuki SX4 S-Cross Exclusive AllGrip uit 2014 nog maar eens. Na het ondertekenen van het formulier stapte ik samen met mijn neefje in de Ford Focus RS 2.3 Ecoboost met het plan om binnendoor via de 1.000-drempelweg (dan had ik die meteen maar gehad) naar Leiden te rijden. Dat de vering/demping keistrak en retegoed is had ik al op de verkeersdrempel de deur uit bij Ford Nederland gemerkt. Op de snelweg ben ik direct de olietemperatuur(meest linkse van de 3 meters midden op het dashboard) in de gaten gaan houden, nadat ik de cruise control had geactiveerd. Ik vind het nog steeds ongelofelijk jammer dat de mooie afrit bij Hoofddorp er niet meer is, daar kon je zo verschrikkelijk hard doorheen dat was echt ongekend. Gelukkig is de huidige afrit ook niet verkeerd maar het haalt niet bij de oude afrit. Ik moest nog wel even lachen om een petje in een hatchback-met-pestherrie-uitlaat, want die dacht serieus dat-ie me voor kon blijven in de smalle haakse bocht naar de hoofdweg. Ik hoefde nog niet eens met mijn grote teen over het gaspedaal te aaien of ik was ‘m al voorbij. Ik heb zo’n bloedhekel aan deze zwakzinnige herrieschoppers want ze maken me ’s nachts altijd wakker met hun illegale uitlaatgeluid.

Na de bocht heb ik iets meer gas gegeven en kon ik duidelijk merken dat dit een auto met AWD is. De wegligging van deze Ford Focus RS 2.3 Ecoboost is fantastisch, dat voel je meteen en dan is dit nog steeds maar heel licht aaien. Op de 1.000-drempelweg aangekomen ben ik eerst maar eens met 60 km/u over de eerste verkeersdrempel – alle verkeersdrempels op deze weg zijn van asfalt en niet extreem steil en/of hoog – heen gereden. Na de verkeersdrempel hadden de banden meteen weer grip, dat herpakken van de grip ging zo ongelofelijk snel dat ik maar één auto in mijn geheugen kon opduiken die dat ook net zo goed deed namelijk de Subaru WRX STI. Die test heb ik overigens nooit gepubliceerd want die auto was compleet gesloopt door een stel beginnende autojournalisten. Zelfs na een uitgebreide dure reparatie merkte ik op een afrit met hoge snelheid nog iets in het stuur dat niet goed was en ik heb dan ook meteen de test afgebroken en de auto teruggebracht. Terug naar de Ford Focus RS want de volgende verkeersdrempel ben ik met 70 km/u overheen gereden, en daarna 80 km/u – 90 km/u – 100 km/u en het ging allemaal even makkelijk. Toen dacht ik bij mezelf dan voor de ultieme test op het stilste stuk weg zonder zijwegen toch maar even voor rallycoureur spelen en met 140 km/u over zo’n verkeersdrempel heen knallen. En geloof het of niet maar dat ging dus het lekkerst van allemaal, voor deze semi-rallyauto geldt dus duidelijk hoe harder hoe beter. Over de vering/demping hoef ik het dus niet meer te hebben, die is niets meer of minder dan uitmuntend.

Rappe kar!
Intussen was de olie lekker opgewarmd en kon ik eindelijk eens serieus het gaspedaal intrappen in plaats van aaien. Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en gaf plankgas, en nog voor ik de tijd had gehad om op de teller te kijken reed ik – nog steeds accelererend – al dik 130 km/u op een 80-weg. “Mwah dat voelt als 80 km/u”, zei ik tegen mijn neefje terwijl de snelheidsmeter op dat moment 160 km/u aanwees. De 6-versnellingsbak schakelt heerlijk en precies, maar toch vond ik die van de Ford Mustang (hetzelfde 2.3-liter Ecoboost motorblok maar 33 Pk minder) duidelijk beter. Het mag duidelijk zijn na een half uurtje rijden, dit is een rallykanon voor op de openbare weg. Ik las in de week voor het ophalen een bericht op Nederlandse site dat ze in Australië de speciale Drift-modus willen verbieden vanwege eventueel hooligan-gedrag van Ford Focus RS-rijders op de openbare weg. Lees even mee: [quote News.com.au] Safety experts slam ‘drift’ mode on new Ford Focus RS – Ford has come under fire from road safety experts after releasing a car with a Fast and Furious style “drift” mode that enables unskilled drivers to “drive like hooligan” using the car’s sophisticated electronics systems. At the press of a button in the new Ford Focus RS, drivers can perform a perfect drift providing they floor the throttle and turn the steering wheel. Safety experts say nothing stopping the so-called “drift” mode from being used on public roads. Safety experts say nothing stopping the so-called “drift” mode from being used on public roads. Ben Collins, formerly the professional driver behind The Stig in a white suit on Top Gear, says you can drive it “like a hooligan” once in the special driving mode. A statement from Ford said: “Drift mode is targeted for track use only – a disclaimer appears on (the instrument) cluster when switching modes. We believe the drift and track modes are appropriate for racetracks, and that typical Focus RS customers will understand the need to deploy these features under controlled and safe conditions such as during a track day.” Road safety campaigner Harold Scruby said he is “absolutely stunned” the technology was approved for use in Australia. “A disclaimer is not going to stop an idiot from trying this on public roads,” said Mr Scruby, the head of the Pedestrian Council of Australia. “We urge Ford to reconsider its decision, recall these vehicles and disable this driving mode,” said Mr Scruby. [/quote News.com.au]

Nou volgens mij heb je echt geen speciale Drift-modus nodig om als een hooligan over de weg te knallen. De enige reden dat ik wel eens hooligan-gedrag vertoon is omdat ik auto’s test, ik doe dat echt niet voor de lol mochten jullie dat soms denken. Mijn taak als autojournalist is om toch nog dingen te vinden die iedereen (fabrikant en andere autojournalisten) over het hoofd heeft gezien. Ik had bijvoorbeeld al tweemaal kunnen verongelukken met een auto van het VAG-concern, en toen reed ik nota bene niet eens als een hooligan. De softwarebugs in de Volkswagen Scirocco 1.4 TSI en de Skoda Rapid 1.2 TSI hadden namelijk op het verkeerde moment op verkeerde plek (het scheelde beide keren weinig) fataal kunnen aflopen voor mij. En dat ik absoluut geen onzin praat kwam ik aan de weet toen Roel van Rica Engineering (autotuner uit Wateringen) mij het verhaal vertelde van een autojournalist die was verongelukt tijdens de introductie van een nieuwe auto op een circuit in Spanje nadat het stuur vast sloeg net als mij was overkomen in de Skoda Rapid 1.2 TSI. Soms zijn dingen dus absoluut niet wat ze lijken te zijn zoals in mijn geval als autojournalist, want testen betekent bij mij ook écht TESTEN! Alleen al het feit dat ik door de jaren heen dingen heb gevonden die alle andere autojournalisten níet hebben gevonden zegt mij meer dan genoeg. Mijn allermooiste en tevens ook makkelijkste ‘mankement’ wat ik gevonden heb was het vermogenstekort van de Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4×4 AT-6 Sedan. Na een paar kilometer rijden merkte ik al met nog compleet koude motor – dus zonder serieus gas gegeven te hebben – dat het motorblok nooit 325 Pk kon hebben. En inderdaad rolden er op de vermogensbank bij Rica Engineering slecht 255,7 Pk uit de meting. De Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo 4×4 kwam dus zomaar even een hele ruime 69 Pk tekort, en inderdaad was er geen enkele autojournalist die dit gemerkt had. Hier hoefde ik dus geen eens de hooligan uit te hangen, integendeel ik merkte het al toen ik nog als een fossiel aan het rijden was (=opwarmen carterolie).

YouTube-filmpje Ford Focus RS – Drive modes

Hatjsikidee!
Bij de rotonde naast de A4 aangekomen ter hoogte van Roelofarendsveen kon ik mooi buitenom langs een andere auto over de rotonde heen rijden. Ik gaf stevig gas maar was even vergeten dat het ESP weer aan stond, ik had de motor uitgezet vanwege een open brug en dan gaat het ESP weer automatisch aan na het starten. De Ford Focus RS brak heel snel en heel heftig uit maar omdat het ESP aan stond kon ik niet met doorspinnende wielen de rotonde over (dat was mijn bedoeling) en werd de Ford Focus RS weer automatisch recht getrokken. Jammer want dat had wel even leuk geweest maar ja ook ik vergeet wel eens wat. We reden door de polder verder naar Rijpwetering en Oud Ade. Mooie landweggetjes die je ook vaak in rally’s ziet, maar ja ik moest me gedragen en dat deed ik dus ook. Tijd om even het interieur van deze Ford Focus RS onder de loep te nemen. En dat interieur mag er absoluut zijn qua zetels dan, want de rest van het interieur is behalve de 3 extra klokjes (olietemperatuur/turbodruk/oliedruk) bovenop het dashboard een standaard Ford-interieur. De Recaro-sportstoelen zitten perfect en bieden steun aan alle kanten, ook de broodnodige zijdelingse steun want die is in een auto als deze van groot belang. Dat medepassagiers niet zo gecharmeerd bleken van de stoelen en achterbank kreeg ik meteen te horen. Maar ja dit is dan ook geen auto voor mensen die altijd in een gewone auto (mee)rijden. Het is ter kennisgeving aangenomen zal ik maar zeggen. Interessanter wordt het onder het interieur want daar zit de hightech AWD-aandrijving die anders is dan alles wat er tot nu toe op de markt te koop is. De gewone Haldex-koppeling vonden ze bij Ford niet voldoen op deze Ford Focus RS en dus hebben ze een eigen variant ontwikkeld. Op de achteras zit aan iedere kant een 7-plaats koppeling die onafhankelijk van elkaar opereren (deze koppelingen kunnen in 0,06 seconden geopend of gesloten worden). Zo kan er 70 procent van het motorkoppel naar de achteras gestuurd worden en geloof het of niet van die 70 procent kan maar liefst 100 procent (ja je leest het echt goed!) naar één elk achterwiel gestuurd worden. Vandaar dus die speciale Drift-modus die inderdaad niets meer is dan dit elektronische trucje.

Na thuiskomst heb ik gegeten en ben daarna in de Ford Focus RS gestapt voor een rondje Space Business Park. Ik wist absoluut niet wat mij te wachten stond want dit was een volledig nieuw AWD-concept voor mij. De vorige Ford Focus RS had voorwielaandrijving met een mechanisch Quaife-LSD. Het grote voordeel van een mechanisch sperdif vind ik dat je het sperren perfect kunt voelen, en verder vind ik mechanisch (altijd) mooier dan elektronisch. Uiteraard heb je bij een auto met AWD drie mechanische sperdifferentiëlen nodig want je hebt dan ook een middendif nodig. Onderweg had ik al gezien dat in de Track-modus en de Drift-modus het ESP automatisch uitgeschakeld wordt, vrij logisch te beredeneren maar ik wilde het toch even zeker weten. Op het SBP aangekomen heb ik het ESP/TRC handmatig uitgeschakeld en ben dus in de Normale modus (staat standaard ingeschakeld) met het ESP een rondje gaan maken. Althans dat wilde ik want op de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen gaf ik stevig gas en vloog met een behoorlijk hoge snelheid zwaar zijdelings driftend over het asfalt heen. Volgens mij is dit veel meer vragen om moeilijkheden dan hetzelfde in de Drift-modus doen waarvoor ik getekend had dat ik ’m niet op de openbare weg zou gebruiken. Dit gaat echt helemaal nergens over als ik eerlijk ben, met deze auto kun je echt niet normaal rijden op de openbare weg met het ESP/TRC uit. Alles gaat met zo’n hoge snelheid (in de Drift-modus wordt maar één achterwiel aangedreven en kun je de snelheid fors omlaag brengen) dat ik absoluut niet het risico wilde lopen deze auto op te vouwen. Het grote probleem is dat ik helemaal niets voelde toen ik zijdelings driftend over de vrachtwagenparkeerplaats heen vloog.

Nieuwe arts-specialist: De Motorluisteroloog
Toen ik dit persbericht las moest ik als medisch analist en liefhebber van techniek even glimlachen. Op het laboratorium doe ik namelijk ook zeer fijn technisch werk genaamd ICSI waarbij ik onder een zeer speciale microscoop met twee XYZ-manipulatoren (met micrometer-servomotortjes) een zaadcel in een eicel injecteer met een zeer dun naaldje. Een techniek waar je maanden over doet om het goed te leren en zelfs dan nog sta ik elke keer weer voor verrassingen zo ongelofelijk lastig is deze zeer verfijnde injectie-techniek. Je kunt mij bezig zien met een ICSI in deze aflevering van Nieuwsuur op de tijdlijn van minuut 18:28 tot en met 19:12 op deze link: http://www.npo.nl/nieuwsuur/02-08-2014/VPWON_1220757

[quote Ford.nl]
Ford zet luistervinken in voor probleemloze motoren
– “Motorluisteraars” van Ford voeren speciale controles uit in geluiddichte ruimtes om zelfs de kleinste motorproblemen op te sporen als onderdeel van strenge kwaliteitstesten van sportieve Focus RS
– Na maandenlange trainingen kunnen medewerkers in minder dan een minuut onvolkomenheden identificeren die vervolgens worden opgelost voordat motoren worden gemonteerd
– Ford voert dezelfde test tevens uit bij andere EcoBoost-motoren in modellen als de Focus ST, de S-MAX en de Mondeo
Van wijnproeven tot het stemmen van concertpiano’s, soms is er geen alternatief voor menselijke zintuigen als producten aan de strengste kwaliteitseisen moeten voldoen. Nu kan ook de productie van motoren aan dit rijtje worden toegevoegd. In een wereld waarin het testen van producten steeds vaker met behulp van hoogwaardige apparatuur wordt uitgevoerd, is Ford tot de conclusie gekomen dat er voor bepaalde tests niets beter is dan een paar goede oren om ervoor te zorgen dat de nieuwste Focus RS optimale prestaties behaalt. Goed opgeleide productiemedewerkers voeren een luistertest uit om te bevestigen dat de 2.3 liter EcoBoost-motor van 350 Pk perfect loopt, nog voordat de motor in de voltooide Focus RS wordt geplaatst. “De personen in dit team weten hoe een perfect afgestelde motor klinkt en welke geluiden op een probleem duiden”, aldus Gunnar Herrmann, Vice President Quality van Ford Europa. “Zie het als een arts die over de meest geavanceerde diagnosetechnologie beschikt, maar die toch een stethoscoop gebruikt om vitale aanwijzingen voor de gezondheid van een patiënt op te sporen.” Medewerkers van de Ford-fabriek in het Spaanse Valencia leren hoe ze defecten kunnen identificeren met behulp van speciaal geprepareerde “defecte” motoren die de geluiden maken die ze moeten herkennen. Na enkele maanden van training en coaching zijn de teamleden gekwalificeerd om aan het einde van de productielijn de intensieve tests van een minuut uit te voeren in een van de 18 geluiddichte ruimtes. Als de technici geluiden horen die doorgaans gepaard gaan met bepaalde problemen, zoals een geblokkeerde koelvloeistofleiding of een beschadigd tandwiel, wordt de motor verwijderd zodat er meer controles kunnen worden uitgevoerd en het probleem kan worden opgelost. Op deze manier kan het productieproces continu worden verbeterd. De nieuwe Focus RS is voorzien van de 350-pk-versie van de nieuwe 2.3-liter Ford EcoBoost-motor, die speciaal is ontwikkeld zodat de ultieme hatchback van Ford in 4,7 seconden van 0-100 km/u kan accelereren en een topsnelheid van 266 km/u kan bereiken. Andere automodellen die voordeel hebben bij het kritische oor van de motorluisteraars in Valencia zijn onder andere de Ford Focus ST, de S-MAX en de Mondeo.
“Dankzij de ervaring van het horen van duizenden motoren kunnen we meteen aanvoelen wanneer iets niet perfect werkt”, aldus Juan Carlos Rosmari, Quality Technician, Motorfabriek in Valencia. “Elk motortype heeft een eigen uniek geluid, en door daarnaar te luisteren in de testruimtes leren we de verschillende eigenschappen ervan kennen – en ook wat de typische geluiden zijn die op een probleem duiden.” Het team van motorluisteraars van Ford in de fabriek in Valencia voert de test uit op 2000 motoren per dag.
[/quote Ford.nl]

Prijs Ford Focus RS 2016: Bizarre prijsverschillen binnen de EU
België — 39.300,- Euro
Griekenland — 45.000,- Euro
Hongarije — 11.800.000,- Forint = 38.000,- Euro
Frankrijk — 38.600,- Euro
Finland — 52.000,- Euro
Italië — 38.500,- Euro
Nederland — 50.000,- Euro
Oostenrijk — 45.850,- Euro
Polen — 39.000,- Euro
Portugal — 47.436,- Euro
Slowakei — 39.000,- Euro
Spanje — 40.260,- Euro

Gewoon normaal snel
Uiteraard ben ik in het weekend nog wel wat ‘gewoon’ op stap geweest met de Ford Focus RS; Even snel dat stoplicht nog halen, even hard door die lekkere bocht heen knallen. Eigenlijk is dàt gewoon het leukste met deze auto maar ja ook dat neigt toch weer naar hooligan-gedrag. Tijdens dit soort ritjes koos ik vooral routes met korte rechte stukken en veel haakse bochten erin, oh en uiteraard ook de nodige verkeersdrempels. In de omgeving van Leiden heb je behoorlijk veel van dit soort landweggetjes, maar ook aan de randen van de stad heb je veel leuke stukken. Voor ik verder ga eerst even iets over het verbruik want dat ligt nog weer hoger dan dat van de de Ford Mustang met hetzelfde 2.3-liter Ecoboost motorblok die ik hiervoor getest heb. Na het korte rondje over het SBP had ik het idee dat ik driemaal zoveel benzine had verbruikt als tijdens mijn rit van Amsterdam naar Leiden. Ik zag de tank gewoon letterlijk leeglopen op de benzinemeter. Ik las ergens dat iemand tijdens de introductie van de Ford Focus RS schreef over een totaal absurd verbruik van 1:4. Ga er maar vanuit dat het ergens tussen de 1:6-1:10 ligt en dat mag je toch wel een aanslag op je portemonnaie noemen. Deze auto is qua aanschaf een koopje maar de echte prijs ga je duidelijk daarna pas betalen. Maar goed soms kost LOL gewoon geld en dat is dan maar zo! Tijdens het starten merk je duidelijker dan bij de vorige Ford Focus RS dat het uitlaatgeluid heftiger is, de brom onderin en het lekkere geluid hoog in toeren zijn mooi zonder asociaal te worden, zoals die pestherrie-uitlaten (verboden op Zandvoort maar legaal op de openbare weg, huh???) van die totaal zwakzinnige petjes in hun fossiele Volkswagen Golfjes en Seat Leon’s.

Ik had al foto’s gemaakt van de Samsonite kofferset maar wat denk je dan??? Vergeet ik finaal de laatste foto zonder hoedenplank te maken. Ik heb de rest van de Samsonite koffers dus na het verwijderen van de hoedenplank erin gedaan, maar omdat er iemand langs liep waarmee ik even een praatje heb gemaakt vergat ik totaal de foto te maken en ben linea recta naar mijn garage gereden. Die laatste foto moest ik dus alsnog maken en dat werd dus een leuk snel ritje naar mijn garage. Dat betekende snel accelereren, hard remmen, terugschakelen, omgooien, en weer vol op het gas. En dan is er niets genadeloos lekkerder dan een auto die letterlijk aan het asfalt geplakt zit dankzij de 19-inch Michelin Pilot Super Sport ZR-banden. De eerste rotonde de wijk uit hoefde ik in tegenstelling tot normale auto’s geen gas terug te nemen, en zelfs dan nog had ik het gevoel dat ik er met dubbele snelheid overheen had kunnen rijden. De volgende slingerbocht zat er een petje achter me te duwen (in dit soort auto’s word ik altijd schijtziek van die hinderlijk volgende Autospotters) maar even gas geven in de 2de versnelling en ik spoot er vandoor. Normaal gesproken hangt een auto in deze bocht dan zwaar in de veren rechts en daarna links, maar bij de plankhard afgeveerde Ford Focus RS niets daarvan. Deze auto laat zich zo ontzettend makkelijk van links/rechts naar rechts/links gooien dat kan zelfs een bejaarde nog met deze auto, vandaar het YouTube-filmpje over de Ford Focus RS met de titel “So Easy to drift your mum can do it?” Daarna heb ik nog stoplichtsprintjes getrokken en let wel dan kan met gemak in de 1ste versnelling (ik ben de snelheid helaas vergeten te noteren) want het motorblok mag 3 seconden 7.050 toeren draaien en in de 2de versnelling haal je dan exact 100 km/u in 4,7 seconden dus ik bedoel maar.

Uiteraard moest ik om die reden ook een aantal keren heel hard remmen, en dat doen de Brembo monoblocks werkelijk uitstekend. Als je op de auto afloopt en die remklauwen ziet dan weet je direct dat ze doen wat je denkt dat ze zullen doen. Bij de kruising voor de Lammebrug aangekomen besloot ik de lastige links-rechts-links-bocht richting het kanaal te nemen. In de laatste dalende afknijpende linkerbocht richting het kanaal heb je geen enkele speelruimte dus die moet je goed kennen. Stilstaand voor het stoplicht voelde ik de adrenaline door mijn lijf stromen, logisch met zo’n auto als deze want iets teveel gas en je kan de brandweer bellen (grapjè). Bij groen gaf ik snel en kort gas want meteen daarna moest ik even hard in de ankers en direct weer op het gas de haakse rechterbocht induiken. Ondanks het gewicht van op 1 kilo na 1.600 kg (131 kg meer als het vorige model door het AWD) laat deze Ford Focus RS zich vrij makkelijk heen en weer gooien. Dat komt niet alleen door het AWD en de Michelin Pilot Super Sport banden maar vooral door de extreem sportieve vering/demping. Na het fotograferen van de ontbrekende Samsonite koffersetfoto besloot ik een trucje toe te passen dat nog maar tot en met augustus 2017 kan. Omdat de weg langs het kanaal verderop afgesloten is rijdt er vrijwel geen verkeer, en daardoor kan ik even stil gaan staan en op een afstandje wachten tot het groen wordt en dan hard optrekken en heerlijk door de fraaie linkerbocht heen knallen. Zo lekker hard door een bocht heen knallen kun je maar moeilijk uitleggen aan een automobilist die dat nog nooit gedaan of als passagier meegemaakt heeft.

Samsonite kofferset – standaard hatchback hoeveelheid aan koffers
Met hoedenplank: 4×33-liter + 2×13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 1×13-liter

Reden van dit testverslag
Aan het begin schreef ik dat ik niet zo goed wist wat ik nou met deze auto aan moest vanwege het verbod om de Drift-modus op de openbare weg te gebruiken. Een man een man een woord een woord en ik heb me daar dus ook aangehouden, anders moet je je handtekening niet zetten vind ik persoonlijk. Pas op de dag van het terugbrengen wist ik wat de insteek van dit testverslag zou worden. Het liefst had ik deze Ford Focus RS even op het circuit gereden maar dat kon helaas niet. Ford organiseert al een aantal jaren de zogenaamde “Ford Driving Skills for life” evenementen. Dat wist ik niet maar kwam ik aan de weet omdat ik binnenkort als auto-expert aanschuif bij een rondetafelgesprek in Den Haag met het OM, Justitie, een Tweede Kamerlid, een Europarlementariër en nog een aantal mensen uit de autobranche. Die gesprekken gaan over veiligheid in het verkeer, een zwarte doos in auto’s, het verplicht maken van een voortgezette rij-opleiding etc. Het interessante voor mijn rol in het hele verhaal is dat de ambtenaren en politici die deelnemen aan het rondetafelgesprek niet afweten van het bestaan van het jaarlijks terugkerende “Ford Driving Skills for life” evenement in Lelystad. Net als dat ze ook niet weten dat Leo Krippendorf (ex-directeur Slotemakers anti-slipschool) als instructeur werkzaam is bij de organisatie Trials The Ultimate Driving Test. Kortom aan mij de taak om dit bekend te maken bij deze mensen en ervoor te zorgen dat er geen dingen dubbel gedaan gaan worden. Stel dat de overheid straks op eigen initiatief een organisatie voor rijvaardigheidstrainingen begint die er al blijkt/blijken te zijn, dan is dat in mijn ogen geld naar de zee dragen en daar zijn ze in Den Haag heel erg goed in weten we allemaal. Ik ga uiteraard leden van het rondetafelgesprek uitnodigen om naar Lelystad te komen en met eigen ogen te zien wat “Ford Driving Skills for life” inhoudt.

Het evenement van Ford doet net even verder anders dan alle andere rijvaardigheidstrainingen die ik ken. Ford heeft namelijk in samenwerking met wetenschappers van het Meyer-Hentschel Instituut uit Duitsland het zogeheten ‘Drunk driving suit’ en ‘Drugged driving suit’ ontwikkeld. Met behulp van deze pakken kunnen jongeren volledig nuchter ervaren hoe het is om toch dronken of stoned achter het stuur te zitten. De politie in Calgary/Canada gebruikt het ‘drunk driving suit’ zelfs al in de praktijk om het rijden met drank op tegen te gaan. Ik denk dat dit waarschijnlijk wel kan helpen bij jongeren maar échte alcoholisten moet je gewoon hun rijbewijs voorgoed afpakken. Ik heb zelf niets met drank en drugs dus ik weet absoluut niet hoe het is om verslaafd te zijn (oké behalve aan motorrijden dan), maar als ik tijdens het schrijven van dit testverslag in het nieuws lees dat veel tieners en twintigers meer dan 21 glazen alcohol – meest bier – per week drinken dan schrik ik toch wel. Wie weet kan ik dankzij al mijn kennis iets betekenen maar vooral dankzij mijn grote netwerk mensen met elkaar in contact brengen zodat bestaande initiatieven versterkt kunnen worden en er geen dingen dubbel worden gedaan.

Drugged driving suit
Ford developed the suit (en ook de Drunk driving suit, red.) together with scientists from the respected Meyer-Hentschel Institute in Germany to simulate some of the effects of drugs such as cannabis, cocaine, heroin, and MDMA (commonly known as Ecstasy); including slower reaction time, distorted vision, hand tremors and poor coordination.
https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2015/11/20/ford-suit-teach-effects-of-driving-under-influence-illegal-drugs.html

Drunk driving suit
https://www.at.ford.com/content/dam/atford/archive/2014_NA/Dec/DSFLInfographic.pdf

Driving Skills for Life aanmeldformulier
https://drivingskillsforlife.nl/training/deelnemen

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

4,7 seconden

Topsnelheid

266km/u

Vermogen

257(350)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

440/2.000-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.3/2.261 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Twin-scroll turbo + intercooler

Aandrijving

All-Wheel-Drive

Differentieel

Dynamic TVC

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,8 meter

Overig

Type bekleding

Leer + Alcantara

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

10 liter/100 km

Snelweg

6,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

7,7 liter/100 km

C02 uitstoot

175 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.390 mm

Breedte

2.010 mm

Hoogte

1.472 mm

Wielbasis

2.647 mm

Spoorbreedte voor

1.564 mm

Spoorbreedte achter

1.539 mm

Massa leeg

1.599 kg

Max. toelaatbare massa

2.025 kg

Laadvermogen

426 kg

inhoud bagageruimte

260 liter

Bandenmaat

235/35-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand