Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech 110 EAT6 2016 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Peugeot Nederland NV



+1 Bond +1
De kleine broer van de 2008 werd aan de overkant “One-Double-0-Seven” genoemd, vandaar deze titel voor de Peugeot 2008. ik had even geen inspiratie na weer zo’n verschrikkelijk regenachtige dag. Mijn hersenen doen het na zoveel trieste, natte en soms zelfs kille dagen op een gegeven moment gewoon niet meer. Hoe slecht mijn hersenen het op dat moment deden blijkt wel uit het volgende. Een paar dagen voor het ophalen stuurde ik nog even snel een mailtje naar Peugeot omdat ik zag dat er nog “NNB” achter de Peugeot 2008 stond. Daarmee bedoel ik dat “Nog Niet Bekend” is of de reservering is bevestigd. Ik wist het gewoon echt niet meer, en het bleek maar goed ook want er stond inderdaad geen auto gereserveerd. Gelukkig hadden ze er nog eentje vrij en die mocht ik een dag na mijn verjaardag ophalen, toch aardig van Peugeot dat ze dat nog even zo snel hebben weten te regelen. Op mijn werk zeggen ze soms wel eens gekscherend dat ik last heb van Alzheimer-Light, in de medische sector zijn dit soort grapjes heel normaal. Nadat ik uit de trein was gestapt en naar Peugeot was gelopen kreeg ik te horen dat ik even moest wachten. Ik kon dus eerst nog even een cappuccino drinken om op te warmen. Na het instappen maakte ik een fout die ik helemaal NOOIT maar dan ook NOOIT maak, want ik wilde met mijn linkervoet de rem intrappen alsof het een koppeling was. Weer een teken dat mijn hersenen het ook echt niet meer doen, en ik moet verdorie nog in de stromende regen naar huis. Ik hoop er dan maar op dat het niet-denkende deel van mijn hersenen – de reflexen – het nog wel doen. Takel ik dan zo snel af dat ik 1 dag na mijn 54-ste verjaardag al in rap tempo een fossiel aan het worden ben? James Bond oftewel 007 takelde toch ook nooit af, die bleef ook forever young.

Na mijn linkervoet aan de bestuurdersstoel gesjord te hebben – ik heb altijd een sjorband bij me vanwege mijn motorhoes – kon ik dan eindelijk vertrekken (grapjè). Man, man ik vraag me af of ik niet beter de trein naar huis kan nemen, misschien is dat wel veiliger voor mezelf en alle andere weggebruikers. Het is maar goed dat ik niet op de motor naar Amsterdam ben gereden, want anders was ik waarschijnlijk naar het Pension voor Senielen Amsterdam gereden in plaats van naar PSA (=Peugeot Citroën). De EAT6-versnellingsbak ben ik reeds mee bekend en is mij in de Peugeot 508 Berline GT 2.0 BlueHDi 180 EAT6 en de DS4 Crossback BlueHDi 120 S&S EAT6 Business goed bevallen. In tegenstelling tot de hiervoor genoemde modellen heeft deze Peugeot 2008 een (kleine) benzinemotor. Dat scheelt behoorlijk wat koppel onderin en ik was benieuwd hoe zich dat gaat verhouden tot snelheid/toerental. Naar de Amsterdam Arena rijdend kon ik bij het stoplicht nog net even voorlangs een wit bestelbusje glippen, de acceleratie van het 1.2-liter 110 Pk motorblok is dan ook prima. Ik heb de 180-gradenbocht voor de Arena graag voor mij alleen, want in principe rij ik deze bocht maar één keer tijdens een test. Ik had direct na vertrek het ESP uitgezet om te kijken of die rond de 50 km/u weer automatische geactiveerd zou worden, en dat bleek inderdaad het geval te zijn. Ondanks dat het ESP aan stond kon ik toch lekker glijdend door de haakse rechterbochten heen, het ESP grijpt niet keihard in maar voelt meer aan als een soort van elektronisch sperdif.

Ff tanken
Richting de A2 rijdend besloot ik binnendoor terug naar huis te rijden via Ouderkerk a/d Amstel en Schiphol-Rijk en zo verder. Maar eerst heb ik nog even de benzinetank vol gegooid dan had ik daarna in ieder geval meteen één betrouwbare verbruiksmeting. Ik weet niet hoeveel ze van Peugeot nog gereden hebben na het aftanken, want de tripmeter stond op 1.400+ km dus daar had ik niets aan. Ik ben daarna rustig naar huis gereden oftewel ik heb me overal netjes aan de maximum snelheden gehouden. Opvallend voor een benzinemotor hoorde ik laag in toeren rijdend een brom, en dat is eigenlijk typisch iets voor een diesel. Uiteraard hoorde ik die brom laag in toeren en mijn vermoeden dat het 1.2-liter motorblok wat moeite zou hebben om de krukas rond te krijgen onder de 2.000 toeren klopte. Dit motorblok draait het lekkerst rond vanaf zo’n 2.000 toeren, net daaronder gaat het ook nog wel maar je voelt duidelijk dat het motorblok meer moeite moet doen. Gelukkig kun je ook manueel schakelen en blijft de cruise control geactiveerd tussen het wisselen van de D- naar de M-stand. Ik had geen pen bij me dus hoeveel toeren bij welke snelheid in de D- of de M-stand het motorblok draait volgt verderop in dit testverslag. Tijdens het optrekken bij de stoplichten deed ik het heel rustig aan en zelfs dan was ik vaak nog sneller dan veel handgeschakelde auto’s. Dat is het grote voordeel van een automaat, maar voor het leukere testwerk rij ik toch liever handgeschakeld. Voor vertrek had ik al even snel naar de banden gekeken, en die bleken van het merk GoodYear te zijn. Een bandenmerk dat ik zeer zelden tegenkom op een Franse auto, maar in de bocht bij de Arena hadden ze – GoodYear EfficientGrip 205/50-R17 – al laten zien dat ze uitstekende grip hebben op nat asfalt.

De weg langs het Amsterdamse Bos richting Schiphol-Rijk is een favoriet testtraject van mij, je hebt daar verschillende soorten mooie bochten met soms hele grote lappen asfalt en dus alle ruimte om te testen. De door Amstelveen is retesaai dus ik was blij toen ik bij het Amsterdamse Bos was aanbeland. Daar ligt een mooie grote rotonde waar je lekker hard overheen kunt als je de rotonderand meepakt. Ondanks het kletsnatte asfalt vloog ik heel mooi strak en snel over de rotonde(rand) heen.Helaas stond het stoplicht na de brug op rood anders had ik meteen mooi door kunnen rijden. Nu moest ik wachten tot Schiphol-Rijk maar daar is het dan ook een bochtenfeest van hier tot Tokio. De bochten tegenover de voormalige Honda-importeur vind ik de mooiste, inderdaad omdat ze lastig zijn om op snelheid doorheen te rijden. Het lijken eenvoudige bochten totdat je er doorheen rijdt en het ineens wat lastiger blijkt dan je dacht. Met deze Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech 110 EAT6 is het echter makkelijker dan het lijkt, want die 110 Pk’s zijn nou niet bepaald spannend te noemen. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik een zwarte Mercedes-taxi met hoge snelheid aan komen rijden. Ach laat ik dan ook maar gas geven dacht ik, en tot mijn verbazing bleef ik de dikke Mercedes met groot gemak voor in de bochtencombinatie. Oh wacht het regent en Nederlandse automobilisten en regen… Bij het volgende stoplicht sloeg ik linksaf richting Rijsenhout, en dat ging wel zo mooi gecontroleerd net als de volgende haakse rechterbocht. Elke keer als ik dacht nou duik ik te hard de bocht in gebeurde er hoegenaamd niets. Oké een klein beetje glijden over vier wielen meer was het niet.

Many-drempelweg
Vorige week reed ik hier nog met de Ford Focus RS, en die auto is serieus goed dus dat zou ik niet gaan redden. Maar ja op een uitgestorven 1.000-drempelweg krijg ik het automatisch op mijn heupen. Ik begon rustig met 60 km/u en dat voelde best goed aan voor zo’n kleine SUV. Wel merkte ik direct dat de schokbrekers nog wat last hadden van stick-slip, maar dat is niet zo gek met slechts 1.500 km op de teller. De uitgaande demping is prima want direct na een verkeersdrempel is de carrosserie weer mooi stabiel. Nog maar iets harder dacht ik want prima is wellicht op hogere snelheid ook nog steeds prima. Met 80 km/u ging ook prima, met 100 km/u ook en dus had ik op het laatste stille stuk zoiets waarom geen 120 km/u? Op droog asfalt is dat geen enkel probleem, maar op nat asfalt is dat een heel ander verhaal. Eén klein foutje of onbalans en de auto kan zomaar de weg kwijt raken, zeg nooit nooit zei Appie Happie altijd. Maar ook bij die snelheid deed de Peugeot 2008 nog steeds wat ik van ’m verwacht had. Oké het voelde behoorlijk spannend aan maar het is slechts 20 km/u langzamer dan de Ford Focus RS op deze zelfde toen droge(!) weg. Aan het einde van de 1.000-drempelweg zit een hoge verkeersdrempel vlak voor een rotonde, een lastige hindernis met een normale auto maar voor deze hoog-op-de-poten-Peugeot een eitje. Bij Leimuiden besloot ik dat ik geen zin meer had om verder binnendoor te rijden en ben naar de A44 gereden. Daar bedacht ik ineens dat dit waarschijnlijk de enige dag zou zijn dat ik in de regen een rondje over het Space Business Park zou kunnen doen. In de regen is het met een auto zoals deze Peugeot 2008 altijd leuker dan met droog weer. Ik ben dus bij Oegstgeest de A44 af gegaan en langs Voorhout naar de N206 gereden. De rotondes aan beide kanten van de N206 zijn een waar feestje, en ik heb dan ook even stevig gas gegeven op de buitenring. Helaas reed er net een vrachtwagen voor mijn neus de oprit naar de N206 richting Katwijk aan Zee op.

Bij de afslag SBP verliet ik de N206 met niemand voor mij, altijd leuk want de bocht naar de rotonde is zo’n typische flauwe bocht waar iemand met een achterwielaandrijver er in de regen zomaar uit kan vliegen. Je denkt dat je er hard doorheen kan maar dat blijkt in het tweede deel van de bocht dan toch weer tegen te vallen als je ’m verkeerd ingeschat hebt qua snelheid. Na de rotonde ging het gas er direct op, en ik sloeg manueel schakelend in M2 plankgas rechtsaf door de haakse bocht heen. En natuurlijk stond het ESP aan maar dat kun je overrulen als je maar hard genoeg gaat. Ik vloog werkelijk perfect door de haakse bocht en zette het gas erop richting de vrachtwagenparkeerplaats. Daar smeet ik de Peugeot 2008 letterlijk keihard naar links de vrachtwagenparkeerplaats op. De Peugeot 2008 gleed heel mooi zijwaarts naar rechts de vrachtwagenparkeerplaats op waarna ik zonder iets te hoeven doen vanzelf weer verder reed. Dit ging veel te makkelijk vond ik eerlijk gezegd, en dan heeft deze Peugeot 2008 nota bene niet eens Grip control (wordt namelijk óók geleverd met automatische versnellingsbak). Ik reed verder de vrachtwagenparkeerplaats weer af en gaf stevig gas in de mooie rechts-links-bochtencombinatie. En ook dat ging weer zo ontzettend makkelijk, echt véél te makkelijk dus nog maar een streepje gas erbij voor de verkeersdrempel en de volgende verkeersdrempel + haakse rechterbocht. En in de regen hier stevig op het gas gaan betekent echt wel iets neem dat van mij aan. Maar ook op deze lastige springdrempel + meteen een rechterbocht er achteraan was het een piepje hier en een piepje daar maar voor de rest gewoon heerlijk mooi strak er doorheen. Oké dan neem ik voor de hoger verkeersdrempel geen gas terug en rem ook niet maar ga er vol overheen en dan net zo vol de blinde rechterbocht in. Hetzelfde verhaal helaas voor mij (adrenaline kan in mijn bijnieren blijven zitten) maar gelukkig voor de Peugeot 2008. Dan nog even de noordelijke oprit naar de N206 en de oprit bij ’t Heen en dan zat het er alweer op. Maar ook hier was het geen adrenaline-shots oftewel met twee vingers in de neus door beide bochten heen.

Rustig dagje
Vrijdag heb ik eerst maar eens een rustige 80 km-weg opgezocht om de snelheden en toerentallen in de D-/M-standen op te schrijven. De cruise control blijft gewoon geactiveerd als je van de D-stand naar de M-stand switcht. Daarmee kun je dus zelf kiezen hoeveel toeren je maakt in een bepaalde versnelling.
Meting welke versnelling/toerental bij welke snelheid in D-stand en M-stand

D M
50 km/u 4/1.700 4/1.700
60 km/u 4/2.100 5/1.600
70 km/u 5/1.800 6/1.400
80 km/u 5/2.100 6/1.700
85 km/u 5/2.200 6/1.750

Soms schakelde de EAT-6 automaat wel over naar D6 bij 85 km/u en soms niet, het omslagpunt ligt ergens tussen de 85-90 km/u. Verder vond ik nog een grappig handigheidje die ik erg handig vind. Bij veel auto’s met een automaat moet je eerst het rempedaal intrappen om de versnellingspook van de N-stand in de D-stand te zetten. Bij deze Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech 110 EAT6 is dat gelukkig niet het geval want daardoor kun je het start/stop-systeem ook echt zo gebruiken. Nadat de motor zichzelf heeft uitgeschakeld in de D-stand met je voet op de rem kun je de versnellingspook in de N-stand zetten en het rempedaal loslaten, om vervolgens bij groen zonder het rempedaal aan te raken de versnellingspook in de D-stand zetten en direct wegrijden. Handig toch of niet dan?
Hierna ben ik samen met mijn moeder en zus naar de milieustraat gereden om wat oude spullen weg te brengen, want daar is deze Peugeot 2008 prima geschikt voor met zijn grote kofferbak. Na de milieustraat en het thuisbrengen van mijn moeder en zus ben ik meteen naar mijn appartement gereden om te kijken hoeveel Samsonite koffers er in de kofferbak passen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 4×33-liter

Daarna ben ik gaan zwemmen, eten en daarna ben ik naar Vogelenzang gereden om even lekker te wandelen want daar had ik gewoon even zin in. Het werd een heel rustig ritje waarbij ik nog weer even heb gekeken hoe lekker deze auto rijdt met een manuele versnelling hoger. In het duinachtige gedeelte waar de weg telkens heel flauw oploopt en weer net zo flauw daalt moest ik voor het lekkere op het oplopende deel toch even terug van M6 naar M5. Ik kon voelen dat het motorblok net wat teveel moeite moest doen om de krukas lekker rond te krijgen. Het mag duidelijk zijn dat de 1.700 toeren in M6 net onder het begin van het maximale koppelgebied zit van 205 Nm/1.750-5.500 toeren. Dat lijkt niets maar je kunt het dus wel degelijk voelen, dat is als je weet wat je moet voelen natuurlijk. Ik las trouwens nog een leuk weetje in de e-brochure van de Peugeot 2008. De turbo van het driecilinder motorblok is een nieuwe generatie turbo met hoog rendement die ronddraait met een toerental van maar liefst 240.000 toeren per minuut. Kijk dat zijn hele andere toerentallen dan die van de krukas + zuigers. Vlakbij Vogelenzang aangekomen moest ik nog even lachen om een bumperklevende BMW-tokkie. Nadat de auto achter mij de laatste afrit op de N206 had genomen was hij achter mij komen hangen. Kom laat ik nou gewoon eens op normale snelheid door de haakse bocht ter hoogte van De Zilk heenrijden, eens kijken hoe lang hij dan nog op mijn bumper zit. Nou niet lang dus want zelfs met een doodnormale bochtensnelheid loste ik ’m doodeenvoudig met deze Peugeot 2008.

Weekendplezier
Zaterdag ben ik eerst maar eens gaan tanken en na 177,7 km gecombineerd doorrijden kwam ik op een verrassend hoog verbruik van 1:16,05 uit. Ik had eerlijk gezegd toch wel een lager verbruik verwacht, want ik had toch redelijk wat kilometers buiten de stad gereden dus in de buurt van die 1:20,83 had toch best gemogen. Laten we zeggen ergens tussen de 1:18 en 1:19 had beter bij mijn rijstijl en soort ritten gepast. Terwijl je juist bij een diesel verwacht het opgegeven verbruik wél te halen. Ik moet nog een zuinigheidsrit doen dus ik ben benieuwd waar ik dan op uitkom qua verbruik. Na het tanken heb ik mijn moeder en de kinderen van mijn zus opgehaald om met ze te gaan zwemmen. Ik ga elke dag 1,5 km zwemmen en de 3 kinderen hadden ook zin om te gaan zwemmen. Ze maken dan altijd ruzie wie voorin mag zitten, maar daar kom ik altijd wel met ze uit. De één heen en de ander terug naar het zwembad en de derde terug naar huis. Ook met zijn vijven + bagage in de auto liet de Peugeot 2008 zich nog steeds makkelijk over de rotondes en door de bochten heen sturen. Op de actiefoto’s kun je zien dat het overhellen erg meevalt, en pas bij zeer sportief rijgedrag komt het binnenste achterwiel minimaal los van het asfalt. Daarna kun je zien dat Peugeot de vering/demping van deze kleine SUV met een starre achteras goed voor elkaar heeft. Om met een starre achteras het binnenste achterwiel aan het asfalt te houden is een goede vering/demping een vereiste.

Familie-auto
Zondag gaan we meestal even op bezoek bij elkaar, dat heb je met 6 broers en zussen en al die klein- en zelfs 3 achterkleinkinderen. Ik ging dit keer met moeders, mijn tweede zus en haar zoon op bezoek bij mijn jongste zus. De zitruimte achterin is ruim voldoende maar ik had ook niet anders verwacht in deze kleine SUV. Net als met het aantal liters ruimte in de kofferbak heeft Peugeot ook hier goed werk verricht, want die liters ruimte moeten natuurlijk wel op de goede plekken zitten. Bij het instappen waardeerde mijn familie vooral de looks van de Peugeot 2008, oh en ook de kleur uiteraard want die vonden ze vooral sjiek. Wat betreft de audio, NavSat, parkeerhulp, achteruitrijcamera, cruise control, Connect SOS, Active City Brake, ja wat eigenlijk? Mijn zwager koopt altijd een auto van 10-15 jaar oud en dan hebben we het samen wel eens over vroeger. Toen was een veiligheidsgordel het enige dat je beschermde bij een botsing, en de weg die moest je maar van tevoren uit je hoofd leren of aan mensen vragen als je eenmaal in de buurt was, parkeren was altijd erg spannend zonder achteruitrijcamera en parkeersensoren laat staan automatisch inparkeren, etc. etc. etc. etc. etc. het houdt niet op niet vanzelf totdat we gereden worden en niets meer hoeven te doen. Omdat ik auto’s test en dus al die systemen uitprobeer (oké Connect SOS niet) weet ik waarvoor ze zijn en wat ze doen. Veel automobilisten weten vaak niet waarvoor welk systeem dient en ze gebruiken het daarom nooit. Afgelopen week zat ik bijvoorbeeld met iemand in de auto die nooit een cruise control gebruikt. Dat komt omdat ze het niet durven gebruiken dan wel de onbekendheid ermee, en als je het daardoor dus nooit gebruikt dan ga je het blijkbaar ook nooit gebruiken. Voor mij klinkt dat heel raar maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, want er zit tegenwoordig zoveel op en aan een auto dat het bijna letterlijk een kermisattractie is in plaats van een vervoermiddel die mensen van A naar B moet vervoeren. De NavSat heb ik uiteraard even uitgeprobeerd en die beviel mij prima, en de muziek trouwens ook maar het was niet zo goed als het duurdere JBL-audiosysteem in de Peugeot 208 GT-Line 1.6 BlueHDi 100.

De Zuinigheidsrit met een grote “Z”
Na het wat hoge verbruik bij gecombineerd rijden was ik uiteraard benieuwd naar het verbruik bij zuinig rijden oftewel mijn standaard zuinigheidsrit op en neer naar Zandvoort. Ik zou volgens de brochure een verbruik van 1:24,4 moeten halen met die zuinigheidsrit. Na het aftanken reed ik rustig de N206 op en zette de cruise control op 80 km/u, en ik schakelde in de M-stand op naar M6 want in de D-stand bleef-ie in D5 hangen en dat is toch een paar 100 toeren meer. Ik was nog maar net onderweg of ik zag in de verte een kleine file (=dus remmen, shit!) en voor die file uit een auto met oranje zwaailichten (reed achter de maai-tractor). Ze waren de graskanten aan het maaien met 10 km/u, dus ja dat moet ook gebeuren. Vervolgens bleven alle auto’s voor mij achter de maai-tractor rijden, en dat terwijl er geen tegemoetkomen verkeer aankwam. Ik ben gekke Henkie niet en besloot dan dus maar als eerste in te halen, waarna de rest volgde zag ik in mijn achteruitkijkspiegel, wat zijn Nederlanders toch schapen zeg waha! Ik moest daarvoor wel even kort plankgas geven maar het zij zo, dat pak ik ergens anders dan wel weer terug met even wat langzamer rijden dan de aangegeven maximum snelheid (ik hou altijd overal exact de maximum snelheid aan). In het duinengedeelte aanbeland schakelde ik de stijgende gedeeltes van M6->M5 en op de dalende gedeelte van M5->M6->etc. Het ging best lekker moet ik zeggen maar echt vertrouwen op een goede afloop oftewel een gunstig verbruik had ik niet. Bij De Zilk aangekomen besloot ik weer eens lekker ouderwets de testauto de mooie haakse bocht in te smijten. De banden piepten even maar verder geen centje pijn, de wegligging is uitstekend voor een voorwielaandrijver.

Daarna reed ik richting Vogelenzang waar een auto met alarmlichten op de weg stond. Weer remmen dus verdorie, gaat lekker zo vanochtend maar niet heus. Op de bomenweg reed er een sloom fossiel een paar auto’s voor mij, wat bezielt dat soort automobilisten toch vraag ik me altijd weer af. Linksaf de Nachtegalenlaan op rij ik met een normale auto altijd even recht op de schuine verkeersdrempel af. Maar dat hoefde ik uiteraard met deze kleine SUV niet te doen, ik ben gewoon rechtdoor op de schuine verkeersdrempel afgereden en daar vloog de Peugeot 2008 mooi heen en weer schuddend overheen. Bij de T-splitsing aangekomen bleek het erg druk, maar ja wat wil je ook met dit mooie weer. Het duurde wel even voordat ik eindelijk door kon rijden, weer een remactie erbij dus potverdorie. De weg naar het CircuitPark Zandvoort viel gelukkig mee, het was minder druk dan ik verwacht had. Op de boulevard kon ik gelukkig ook redelijk doorrijden en op de duinenweg kon ik eindelijk weer even 80 km/u rijden. Ik ben heel erg tevreden over de Peugeot 2008 alleen is het dan zo ontzettend jammer – ik zal het alvast maar verklappen 1:19,88 – dat het verbruik zo ontzettend tegenvalt. Maar gelukkig voor Peugeot zijn zij niet de enige autofabrikant waarvan het verbruik van hun 3-cilinders tegenvalt. Met de 3-cilinders van bijvoorbeeld Ford en Opel haalde ik het opgegeven verbruik ook bij lange na niet, maar met Renault kwam ik wel weer dicht in de buurt van het opgegeven verbruik. Alleen met de 3-cilinders van Kia en Hyundai haalde ik het wel en scoorde ik zelfs ruimschoots beter dan het opgegeven verbruik. Het kan dus wel!

Op de terugweg van het strand heb ik even heerlijk zitten genieten van het fantastisch mooie weer, raampjes open en een herlijk muziekje aan. Af en toe heb ik uiteraard even de bandjes laten piepen zoals bij de mooie afslag naar de Leeuwerikenlaan, en daarna de fraaie S-bocht naar de Nachtegalenlaan. Op de bomenweg was het weer drama met allemaal asfalthijgers die op de weg fietsten in plaats van op het fietspad. Wat een superirritant asociaal volk is dat toch die wielrenners, in de weg fietsen/schelden/vloeken/etc.! In Vogelenzang stonden dit keer een lange vrachtwagencombinatie met alarmlichten aan en een busje van Connexxion. Ze hadden makkelijk hun vrachtwagen/busje wat meer opzij kunnen zetten maar nee het moet natuurlijk weer midden op de weg. Het laatste stuk van de zuinigheidsrit ging bijna beginnen, het rechte stuk N206 van De Zilk naar Katwijk aan Zee. Bijna niet ja, want in de bocht bij De Zilk stak een groep jongelui op de fiets die geen voorrang hadden plotseling toch de weg over terwijl ik net met 60 km/u de bocht uitkwam. Ik moest een noodstop maken en stond maar op 1 meter afstand voor het groepje stil. Het is een lastige bocht en juist fietsers moeten hier goed opletten want voor automobilisten is het A lastig inschatten voor automobilisten door de vorm en onoverzichtelijkheid van de bocht B je kunt hier niet even zomaar stil gaan staan met veel verkeer achter je. Na een donderpreek ben ik verder gereden en niet veel later heb ik de Peugeot 2008 afgetankt met het al eerder genoemde verbruik van 1:19,88 als resultaat.

Droog SBP en een Tesla Model S(loom)
Na het aftanken kon ik natuurlijk maar 1 ding doen en dat is over een droog Space Business Park heen knallen, want in de regen had ik het al gedaan. Omdat de banden zo heerlijk piepen is een rondje SBP op droog asfalt met zo’n auto als deze extra leuk. Bij de afrit Klei-Oost reed er in de verte een grote Amerikaanse pick-up, maar al middenin de bocht moest ik remmen om ’m niet te kussen. Nou zijn grote Amerikaanse pick-up geen bochtenwonders, maar de snelheid (en nee ik reed geen 150 km/u) waarmee ik ‘m achterop gereden kwam zegt toch wel iets over de klasse van deze Peugeot 2008. Het late remmen (=goede remmen) en de goede wegligging (=goede vering/demping) zorgden daarvoor. Uiteindelijk moest ik dus rustig achter de pick-up aan door de bocht heen hobbelen. Maar gelukkig lag er aan de andere kant van de N206 een Business Park met heel erg veel Space! Als je echt naar ‘Space’ wil dan kun je op hetzelfde terrein doorrijden naar de ESTEC, je weet wel die Europese ruimtevaartorganisatie. De eerste bocht moest ik me nog even inhouden want er reed een auto voor mij, maar de tweede rechterbocht kon ik lekker op het gas doorheen met licht piepende banden. Daarna ben ik er echt even voor gaan zitten en heb de Peugeot 2008 lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats opgesmeten. Waarom? Gewoon omdat het KAN met deze heerlijke kleine SUV. Ik vloog zijdelings naar rechts wegglijdend met zwaar piepende banden over de vrachtwagenparkeerplaats heen, en eerlijk gezegd was ik nog het meest verbaasd en vooral blij dat het ESP niet keihard ingreep. Om meteen daarna te constateren dat ik daarna als vanzelf heel mooi recht getrokken werd door het ESP. Fantastisch zo hoort het want een auto die compleet dood slaat vind ik persoonlijk gevaarlijker.

Daarna de snelle rechts-links-combinatie en plankgas over de verkeersdrempel, en even iets afremmen voor de verkeersdrempel + haakse rechterbocht het ging allemaal even absurd makkelijk. Daarna reed ik op de hoogste verkeersdrempel af en ik besloot er vol over heen te gaan zonder te remmen, en dat is vrij heftig kan ik je vertellen maar met deze auto kan dat gewoon dat is het leuke. Na de landing was ik al vrij snel weer volkomen in balans en trapte het gaspedaal op de bodem na snel teruggeschakeld te hebben naar M2. Met piepende banden vloog ik perfect door de blinde rechterbocht heen, kolere wat stuurt deze kleine SUV onverwacht strak. Dat-ie zo goed en strak zou sturen had ik echt niet verwacht! Ik had nog één rotonde en een aantal bochten te gaan, en ook daar kon ik feest vieren door ‘m elke bocht in te smijten, ha, ha. Pieperdepieperdepiep! De noordelijke oprit naar de N206 zou wel niet veel worden, want met 110 Pk zul je geen potten breken. Nooouuu dat is dus niet waar want na de rotonde reed ik heel mooi glijdend het eerste scherpe bochtje door waarna ik plankgas gaf op de flauwe oprit. En jawel ik gleed zowaar met licht piepende banden de N206 op, en dat is best knap voor een auto met zo weinig Pk’s. Daarna ben ik er bij ’t Heen af gegaan want ik wilde weten hoe de opritbocht zou gaan op droog asfalt. En laat er nou net precies vanaf de andere kant een Tesla Model S de invoegstrook naar de oprit op komen rijden. Daarvoor wilde ik wel even gas terugnemen en kijken wat-ie zou doen als ik plankgas in M2 door de opritbocht heen zou rijden. In de aanloop naar de apex van de 180-gradenbocht zag ik ’m plankgas geven, maar toen ik in M2 met zwaar piepende banden perfect door de opritbocht heen knalde viel de Tesla Model S ineens helemaal stil in mijn achteruitkijkspiegel. En dan bedoel ik ook echt totaal stil, toen ik op de N206 reed zag ik ’m een paar honderd meter achter me blijven rijden. Blijkbaar maakte de Peugeot 2008 nogal indruk op de bestuurder van de Tesla Model S (die uiteraard veel beter kan, maar dan moet je wel gàààààààààs geven).

Ik snap er helemaal niets meer van!
Bijna had ik me vergist want ik had mijn neefje gevraagd of we donderdagmiddag mijn motor neer konden zetten bij Peugeot Nederland in Amsterdam. Helemaal fout want de Peugeot 2008 moest niet vrijdag terug maar donderdag al! Ik was helemaal vergeten dat ik ‘m op een donderdag opgehaald had, normaal gesproken is vrijdag altijd mijn ophaal- en terugbrengdag maar dit keer dus niet. Dat werd dus met de trein terug naar Leiden en daarna lopen naar huis, ik heb zo’n ontzettende hekel aan het OV dat kan ik niemand uitleggen. Alhoewel lees het testverslag van de Piaggio MP3 LT Sport 500i.e. ABS-ASR maar eens dat komt in de buurt van mijn OV-gevoel. Terug naar de baas in Amsterdam heb ik stevig door gereden, heel stevig en dus was ik benieuwd naar het hoge verbruik tijdens het aftanken vlakbij de Amsterdam Arena. Ik kon mijn ogen niet geloven want er kwam een verbruik uit van 1:18,4 terwijl ik overal plankgas had gegeven en veel te hard had gereden. Let wel de zuinigheidsrit leverde een verbruik op van 1:19,88 dat snap je toch niet! Tijdens de zuinigheidsrit rij ik heel rustig en netjes 30-80 km/u, dus schiet mij maar lek want hier snap ik werkelijk helemaal niets meer van!!!

Specificaties

Jaargang

2016

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

9,9 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

81(110)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/1.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Stof + kunstleer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,9 liter/100 km

Snelweg

4,1 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,8 liter/100 km

C02 uitstoot

110 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

4.159 mm

Breedte

2.004 mm

Hoogte

1.556 mm

Wielbasis

2.538 mm

Spoorbreedte voor

1.477 mm

Spoorbreedte achter

1.488 mm

Massa leeg

1.115 kg

Max. toelaatbare massa

1.690 kg

Laadvermogen

575 kg

Aanhanger geremd

1.240 kg

inhoud bagageruimte

350 liter

Bandenmaat

205/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand