Ford Focus Titanium Business 1.0 Ecoboost 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



666 Ceecee’s???

Samenvatting
Ja wat moet ik schrijven? De test van deze Ford Focus Titanium Business 1.0 Ecoboost 125 Pk is totaal anders verlopen dan ik verwacht had. Ik heb al heel wat verschillende modellen van de Ford Focus getest en eigenlijk valt deze Ford Focus net als de laatste Ford Focus RS (koppelingen – hoe verzin je het – in plaats van een mechanisch sperdif) gewoon ronduit tegen. Een zeer meevallend verbruik binnendoor rijdend maar juist een tegenvallend verbruik op de snelweg, snelheidsborden die niet of te laat herkend werden, een ESP dat niet meer uitgezet kan worden waardoor de auto sportief rijdend niet meer doet wat ik wil. De vloek van de 666cc’s (= 2 cilinders) misschien? Wie het weet mag het zeggen. Wat mij vooral verbaast is dat ik alleen sta in mijn kritiek op deze auto. Niemand schrijft over die irritante brom die door de hele auto trekt als je netjes rijdend met 50-60-70-80 km/u het toerental tussen de 1.500 en 1.800 toeren probeert te houden (wat de schakelindicator trouwens ook aangeeft). Je bent verplicht het toerental rond de 2.000 te houden om van die irritante brom verlost te worden. Ik ben er intussen wel achter dat de Ford Focus die hier geen last van heeft en dus wel bromloos en vooral ook wél lekker rijdt de 1.5-liter versie met 8-traps automaat is die in plaats van een torsie-as onafhankelijke wielophanging heeft net als de 1.0-liter ST-Line. Verder vind ik dat deze Ford Focus overdreven volgepropt zit met iets teveel totaal overbodige elektronica zoals bv. de intelligente adaptieve cruise control die je kunt verlagen of verhogen met 30 km/u. Waarom in hemelsnaam??? Eigenlijk zou ik deze Ford Focus willen hebben zonder al die elektronica en met een gewoon motorblok zonder cilinderuitschakeling. De wegligging is in de basis namelijk ontzettend goed dankzij de sublieme vering/demping*, samen met het directe stuurgevoel maakt dat de Ford Focus een hele fijne auto om gewoon in te rijden. Gewoon ja want zodra je sportiever gaat rijden dan zijn er een aantal dingen die dat echt totaal verpesten. Graag dus het ESP en Traction Control weer uitschakelbaar maken beste mensen van Ford.
*CCD (Continuous Controlled Damping = elektronische demping) is als optie leverbaar – Nou laat maar want de gewone mechanische vering/demping is zo ontzettend goed dat je absoluut geen CCD wilt

Plus: Beenruimte passagiers achterin – HUD – Onderstel – Verbruik binnendoor – Vering/demping – Wegligging
Min: Irritante brom tussen de 1.500 en 1.800 toeren – Teveel overbodige elektronica – Verbruik op snelweg

Testverslag
Daan en elektronica gaan alleen samen als hij het nuttig en zinvol vindt, als dat niet zo is dan vindt hij het overbodige onzin net als dat de BMW X6 een volledig overbodige auto is. De afgelopen maand ben ik bijna drie keer dood gereden op drie verschillende van mijn voertuigen (1 Peugeot fiets 2 Honda motorfiets 3 Yamaha motorfiets) die ik bezit. De eerste keer was maandag 26 november toen ik een Hot Hatch had terug gebracht en naar huis fietste. Een UPS-busje kwam van achter mij aangereden en kruiste daarna op amper een halve meter voor mij langs over het voorrangs-fietspad waar ik op reed. Een vrouw die achter mij fietste gilde het uit. Ik zag nog net dat de bestuurder van het UPS-busje een smartphone in zijn handen had waar hij op keek. Ik ben achter het busje aan gefietst het industrieterrein op en heb de bestuurder een oplawaai verkocht. Donderdag 13 december trok ik met mijn Yamaha FZS 600 Fazer op bij groen (locatie Europaweg/Leiden naast de A4) en werd bijna dood gereden door een automobilist die met een smartphone in zijn handen dwars door rood reed en mij totaal niet had gezien. Afijn ik ook daar weer achteraan en uiteindelijk politie erbij maar die doet dus niets, want dit mag namelijk allemaal in Nederland. En donderdag 20 december had ik bijna een frontale botsing met een scooter die besloot schuin de weg over te steken naar een benzinepomp. En ja ook die totale idioot zat op zijn smartphone te kijken. Ik ben dus nogal allergisch voor totaal overbodige elektronica zoals een smartphone (ik heb een Nokia 3310). Albert Einstein zei niet voor niets: “I fear the day that technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots.” En verdorie ik ben tegenwoordig in het verkeer alleen nog maar omringd met totale idioten van jong tot stokoud. Ga je gewoon eens bezig houden met autorijden in plaats van andere dingen anders blijf je maar gewoon thuis!

Dat deze nieuwe Ford Focus vol met elektronica zit gepropt word ik dan ook niet echt blij van. Wat mij betreft voegt al deze elektronica niets toe voor iemand die weet hoe hij een auto moet besturen en iemand die nooit met andere elektronica (bv. smartphone ja zelfs een laptop ik lieg niet) in zijn handen zit achter het stuur oftewel iemand die mét autorijden bezig is – lees: hoort te zijn! – omdat hij namelijk achter het stuur van een auto zit. Ik rem echt met groot gemak later dan de computer in deze Ford Focus, want elke keer als ik heel laat in de remmen ging (door de uitstekende remmen is dat geen enkel probleem) greep de computer oftewel de Active Braking voor mij in. En dan zoiets als Lane Departure Warning daar word ik echt knettergek van en zet ik dan ook altijd zo snel mogelijk uit. Het liefst zou ik een auto willen kunnen bestellen zonder al die overbodige elektronica dat scheelt een hoop hoofdpijn ÉN wat te denken van de aanschafprijs die zomaar met een derde daalt! Vier weken geleden heb ik bijvoorbeeld nog een Hot Hatch getest waarvan ik het testverslag besloten heb niet te publiceren*. De reden was dat ik vanaf de allereerste seconde geen enkel vertrouwen had in die auto en ik tijdens het testen keihard gelijk kreeg want eerst gleed-ie in een flauwe linkerbocht volledig onbestuurbaar over vier wielen naar de rechter weghelft waar gelukkig geen auto reed en diezelfde avond draaide deze Hot Hatch middenin een 180-gradenbocht een half rondje om zijn as zonder enige waarschuwing vooraf. En wat denk je??? Jep het gebeurde in exact dezelfde bochten als ooit met die Volkswagen Scirocco 1.4 TSI met óók elektronische demping en óók een elektronisch sperdif. Deze Hot Hatch heeft namelijk óók elektronische demping en óók een elektronisch sperdif dus ja dan is 1 en 1 toch echt 2 bij mij. Ik kreeg te horen dat 200 autojournalisten en topcoureurs in deze Hot Hatch hadden gereden en dat ik de enige was die dit wegliggings-probleem had geconstateerd. Mijn neefje grapte die avond tegen mij toen hij het verhaal hoorde: “Andere autojournalisten rijden in een auto en jij tést ze!”
*Niet publiceren betekent overigens niet dat ik er NIETS mee heb gedaan. Ik heb sinds kort contact met een politie-agent die als enige van 3 politie-agenten in heel Europa auto’s uit mag lezen die betrokken zijn geweest bij zeer ernstige auto-ongelukken (óók door software bugs). Ik heb het aan hem door gegeven want zij slaan deze informatie op in een database.

Hilarisch filmpje over totaal overbodige elektronica in een auto

Oude truc in een nieuw jasje
De eerste testdag was een beetje raar als ik eerlijk ben want in plaats van naar huis moest ik vanuit Amstelveen voor twee bezoeken naar Amsterdam. Om precies te zijn een open dag van Wikkelhouse (soort van Tiny House) en een bezoek aan een oude vriend van mij die in Westpoort zijn kantoor heeft. Het was alweer een tijdje geleden dat ik een Ford had getest dus ik moest weer even op de routeplanner kijken hoe ik ook alweer precies moest rijden. Ik besloot een andere makkelijker route te nemen die wel 2,9 km langer is maar 100 procent rechttoe rechtaan zodat ik niet hoefde na te denken. Ik heb 18 dagen vakantie en dat betekent voor mij 18 dagen rust en (oké bijna) niet na hoeven te denken. Na mijn krabbel gezet te hebben liep ik met de PR Manager de parkeergarage in en toen ik de nieuwe Ford Focus zag staan zei ik: “Deze nieuwe Ford Focus lijkt een stuk lager dan de oude.” Dat bleek dus heel erg mee te vallen want in centimeters is de nieuwe Ford Focus zonder antenne maar 3,2 centimeter lager (1.452 mm tegen 1.484 mm) dan het vorige model. Het is dus gewoon gezichtsbedrog en dat komt door de meer horizontale lijnen in het design. Ik vind ‘m persoonlijk wat sneller en sportiever qua looks dan het vorige model. Het uitrijden van de parkeergarage bleek een uitdaging die alweer uit mijn geheugen gewist leek te zijn. De smalle doorgang tussen de opvouwbare hekken is in het echt een stuk smaller dan mijn hersenen dachten. Op straathoogte heb ik even snel mijn het adres van Wikkelhouse ingevuld en dat bleek eenvoudiger dan ik dacht. Ik dacht dat ik nog een handeling moest doen maar dat hoefde dus niet. Het touchscreen ziet er gelikt uit en het feit dat je met twee vingers kunt snel kunt in- en uitzoomen én de kaart kunt verschuiven vind ik fijn en is iets dat te weinig aantref in testauto’s. In deze Ford was dat overigens niet nodig want die heeft een hele fijne HeadUpDisplay waarvan je de projectie op de HUD kunt aanpassen in plaats van het HUD-schermpje zelf. Vlak voor vertrek vertelde de PR Manager mij nog dat dit 1-liter Ecoboost motorblok onder bepaalde omstandigheden ook op twee cilinders rijdt. En ineens schoot mij te binnen dat een vroegere redacteur van Motormaniacs (mijn vroegere online motormagazine) een Cadillac had met een 8-6-4 systeem oftewel die Cadillac kon rijden op 4, 6 of 8 cilinders. Niets nieuws onder de zon dus!

Toen ik met Startpage.com (volledig anonieme zoekmachine en ze bewaren niets! van je, aanrader) ging zoeken op “Cadillac cilinderuitschakeling” vond ik als tweede zoekresultaat een leuk Ford-artikel hierover op AMT.nl mijn favoriete tech website. En daar las ik de volgende informatie. [quote AMT.nl] Tussen de 1.250 en 4.500 toeren bekijkt de motor zelf of hij op drie cilinders moet lopen, of dat hij het op twee cilinders af kan. Dat betekent? “Niet stationair of bij echt lage snelheden gebruiken en niet bij hogere snelheden, maar daartussenin zit een opmerkelijk breed gebied, hebben we – zegt Carsten Weber van de R&D-afdeling van Ford – gemerkt. Zo tussen 30 en 60 km/u kan het doorgaans sowieso op twee cilinders. Voor het omschakelmoment is een weloverwogen verandering van nokkenasinstelling, ontsteking en injectie ontwikkeld. Misschien is het illustratief om een waar gebeurd verhaal te vertellen. Eén van onze grote bazen had ook zijn bedenkingen en is ermee naar een testcircuit gereden. Na aankomst daar zei hij: “Schakel het nu maar in.” Dat kon niet, hij had er de hele weg mee gereden… Zelfs voor ons valt het soms niet mee om het te onderscheiden. [/quote AMT.nl] Best wel humor toch zo’n anecdote wat maar weer aangeeft hoe lastig het is om iets te voelen. Voelen is namelijk het belangrijkste instrument van een autojournalist. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er de gehele weg totaal niet op heb gelet of de Ford Focus op 2 dan wel 3 cilinders reed en achteraf bleek dat dus ook geen zin te hebben gehad want je merkt het namelijk niet. Ik heb nog geen idee of je écht zuinig met deze nieuwe Ford Focus kunt rijden maar waarom moet er zoveel technische poespas uit de kast gehaald worden (al die techniek kan alleen maar stuk gaan denk ik dan) om deze auto zuiniger te maken dan-ie dus niet was. Met de vorige 1.0-Ecoboost motor in de Ford Focus haalde ik de laagst vermeldde verbruikswaarde dus niet. Honda heeft net een 125cc mini-motor op de markt gebracht die zonder al die poespas 1:67 haalt dus dan moet een auto toch ook veel zuiniger kunnen zonder zoiets als cilinderuitschakeling lijkt mij.

Rondje Space Business Park
Zaterdagochtend ben ik voor het zwemmen uit even een rondje over het Space Business Park gereden. Gereden? Ja want zo voelde het namelijk. Normaal gesproken schrijf ik dat ik even een rondje over het Space Business Park ben geknald maar nu niet dus. Voordat ik de N206 verliet bij Klei-Oost heb ik eerst de rijmodus in Sport (er zijn 3 rijmodi – Normal = Niets/Eco = Boomblaadje/Sport = S) gezet en de Traction Control uitgezet. Huh alleen de Traction Control en niet de Elektronische stabiliteitsregeling? Ik heb zitten zoeken naar een speciaal ESC-knopje maar die was nergens te vinden en ik heb nog geprobeerd het TCS-knopje langer ingedrukt te houden maar ook dat werkte niet. Ik kon hoogstens de Pre Collision Assist uitzetten meer niet. Okay dan, het is niet anders dus ik was erg benieuwd hoe de Ford Focus zich in het grensbereik zou gedragen. Ik stuurde hard de eerste haakse rechterbocht in en gaf meteen plankgas in de 2de versnelling. Daarna ging het gas erop in de flauwe linkerbocht en smeet ik de Ford Focus echt heel hard de vrachtwagenparkeerplaats op en gaf ik plankgas in de 2de versnelling. En de vrachtwagenparkeerplaats af en daarna de snelle links-rechts-combinatie, de verkeersdrempel met haakse rechterbocht, weer een verkeersdrempel, allerhoogste verkeersdrempel en rotonde met daarna de blinde rechterbocht etc. etc. etc. En nooit maar dan ook nooit werd het ook maar één seconde spannend, leuk of geef het een naam. En dus gooide ik er nog maar een rondje achteraan met een schepje er bovenop, en nu werd het alleen in de blinde rechterbocht na de rotonde heel even een kort moment spannend. Maar voor de rest corrigeerde de Ford Focus alles en leek het ook net alsof de Traction Control helemaal niet uit stond. Natuurlijk is dat goed maar voor mij als autojournalist die graag alle veiligheidssytemen uitzet en de grens opzoekt is dit ongelofelijk saai. Maar goed dit was op droog asfalt en morgen zou het regenen dus ik was benieuwd hoe de Ford Focus zich dan zou houden in het grensbereik.

Zuinigheidsrit
Omdat ik de nieuwe Ford Focus maar 4 dagen kon testen moest ik dus alles eruit zien te halen in die 4 dagen. Dat hield in dat ik sowieso twee zuinigheidsritten moest doen, de zuinigheidsrit binnendoor en over de snelweg. Ik was erg benieuwd wat die op zouden leveren want dit was de eerste auto die ik test met cilinderuitschakeling. Na het aftanken kwam ik op een waarde uit die ik alweer vergeten ben maar ik heb nog genoeg tijd om een sportieve verbruiksmeting te doen. De rit in de rijmodus Eco begon lekker met de cruise control* op “Intelligent” maar die heb ik tijdens de zuinigheidsrit snel op “Adaptief” gezet en geloof het of niet je hebt ook nog een stand “Normaal”. In de stand “Intelligent” kun je de cruise control opplussen met +30 km/u of verminderen met -30 km/u want hij past zich net als de intelligente snelheidsbegrenzer aan als er een bord met een andere maximum snelheid langs de weg staat. Omdat ik ‘m op +10 km/u had gezet en dat alweer was vergeten ging de ACC bij een ingestelde snelheid van 80 km/u (ik reed op dat moment dus al 14 kilometer 80 km/u op de ACC) zomaar ineens – geen idee waarom – naar 90 km/u dat is dan wel weer best raar. Toch? En ja dat wil je natuurlijk absoluut niet tijdens een zuinigheidsrit. De eerste haakse rechterbocht ging lekker maar had sneller gekund als ik geen gevecht met die intelligente cruise control had gehad. Daarna ben ik heerlijk verder gereden op de minder intelligente ACC en na 3 mooie haakse bochten dacht ik rechtsaf te moeten slaan maar de Vogelenzangseweg bleek zowaar weer open. Het is nog steeds 30 km/u maar er zitten in de nieuwe weg een paar slingers en daar kan ik me wel in vinden eerlijk gezegd. Alsof de duvel ermee speelde moest ik hier voor het eerst sinds vele maanden afremmen voor een rood stoplicht. Okidokie die nul keer remmen werd hiermee dus meteen om zeep geholpen. Jammer want het is intussen wel erg lang geleden dat ik een nul keer remmen heb gehaald tijdens een zuinigheidsrit. Ik probeerde nog hard af te remmen op de motor maar de remmende werking van dit 3-cilinder of 2-cilinder motorblok valt erg tegen.

Op weg naar de boulevard probeerde ik het B&O audiosysteem even uit dat ik reeds ken uit de Ford Fiesta Vignale en mij toen bijzonder goed is bevallen. Ik luister dan naar speciale liedjes zoals “Don’t be so shy (Filatov & Karas Remix)” van Imany of “Say it right” van Nelly Furtado want die zijn letterlijk een aanslag op de speakers in de portieren. Ze overleefden het net als in de Ford Fiesta. Op de boulevard dit keer geen fossielen maar een bumperklever met de herseninhoud die net zo groot was als zijn platte petje. Eenmaal op de duinenweg ging het grootlicht ineens automatisch aan, ook dat heeft deze auto dus en ik heb het meteen maar uitgezet want mijn ogen zijn nog goed zat. Bovendien is het niet zo slim met eventuele overstekende damherten die je dan kunt verblinden. Ik heb hier namelijk al eens een echte noodstop (=geen eens tijd om de koppeling in te trappen) moeten maken toen een mannetjes damhert met twee vrouwtjes damherten er achteraan precies voor mijn neus over de weg heen sprongen. Na het omdraaien bij Overveen ben ik weer net zo netjes terug gereden als op de heenweg. Het rijden ging fantastisch lekker en dat komt omdat alles klopt aan deze auto, Ford heeft hier duidelijk heel veel werk in gestoken dat is mij wel duidelijk. De zit, het directe stuurgevoel, de wegligging het is allemaal even goed. Zou het verbruik ook zo goed zijn? Na het volgooien van de benzinetank kwam ik na snel rekenen uit op 1:28,7 wat verrassend goed te noemen is. In de online brochure staat 1:23,8 als laagste verbruik vermeld.
*Minimum snelheid ACC= 30 km/u en het ACC blijft actief tijdens op- en terugschakelen en ook als de Traction Control uitstaat

Regen op het Space Business Park
Zondagmiddag ben ik voor het zwemmen uit weer een rondje over – dit maal een nat – het Space Business Park gereden. En weer in de rijmodus Sport en weer met het Traction Control uit en wie weet wordt het nu wel leuk en spannend. Helaas, ik heb alles geprobeerd maar ook nu weer was het zo ongelofelijk saai dat ik me geen raad wist. Normaal kan ik een auto laten doen wat ik wil maar met deze Ford Focus is dat gewoon niet mogelijk zelfs niet met het TRC uit. Pas toen ik in de 2de versnelling plankgas door de opritbocht bij ’t Heen knalde begon de Ford Focus eindelijk (hè, hè) uit te breken aan de achterkant. Een groot compliment dan ook aan de uitstekende 17-inch Continental ContiSportContact5 banden. Ik reed rustig naar huis en heb toen even gekeken in welke versnellingen ik welke snelheid kon rijden. Het was me opgevallen dat ik tussen de 1.200-1.800 toeren een behoorlijk irritante brom hoorde. En inderdaad ben je met 50-60-70-80 km/u verplicht om het toerental rond de 2.000 toeren te houden anders hoor je de hele tijd een irritante brom. Tja dat had ik niet verwacht in deze zéér lovend ontvangen Ford Focus dus ik ben benieuwd of dat in de Ford Focus met een 1.5-liter motor en dus meer vermogen ook het geval is. Na wat zoeken op het internet was me duidelijk dat de 1.5-liter driecilinder benzinemotor daar dus géén last van heeft. Ik zou iedereen dus willen adviseren om de 1.5-liter Ford Focus te kopen met onafhankelijke achterwielophanging dan heb je de perfecte combinatie die het fijnste rijdt en dus het meeste rijplezier biedt.

Snelwegzuinigheidsrit
Zondagmiddag heb ik een snelwegzuinigheidsrit gedaan met 100 km/u over de A4 richting Amsterdam en daarna over de A44 terug naar Leiden. Het regende en was vrij rustig op de snelweg dus ik kon heel erg netjes 100 km/u blijven kachelen richting Schiphol. De A4 is wat fijner dan de A44 want die is 4-baans dan kun je wat makkelijker een fossiel of een vrachtwagen inhalen. Het rijden ging lekker maar dan wel op de normale ACC en niet op die soms niet zo intelligente ACC want het nut ervan snap ik wel maar ik maakte meermaals mee dat een snelheidsbord over het hoofd gezien werd door het verkeersborden-herkenningssysteem dan wel te laat werd gezien. Zoals ik al schreef zit er teveel overbodige elektronica in deze Ford Focus die totaal nutteloos is. Wat mijn zwager trouwens ook direct opviel is de plaatsing van de tellers voor je neus die is duidelijk anders dan in het vorige model. Dat klopt want het fraaie dashboard is wat opgeschoven richting de voorruit. Het display boven de midden-console vind ik erg mooi en het werkt goed ook qua snelheid van aantikken en swipen. De NavSat heb ik uitgebreid getest en die is me ook prima bevallen. Je schijnt van alles tegen een dame te kunnen roepen maar ik heb dat al zo vaak geprobeerd in testauto’s – het mislukte 99 van de 100 keer – dat ik er maar mee opgehouden ben. Ik typ het wel in en zelfs dat is soms lastig, man, man wat ben ik af en toe blij dat ik motor rij en een Renault Twizy die heeft geen eens ABS. Na het omdraaien bij Schiphol ben ik weer over de A44 terug gereden en maakte ik nog even iets leuks mee. Twee petjes in een witte Opel Karl en rode Opel Astra haalden mij asociaal in maar op de afrit remde ik niet (is trouwens een stuk lastiger geworden na het verleggen van de afritbocht) en aan het einde van de afrit bij de stoplichten haalde ik ze in de haakse linkerbocht gewoon weer doodleuk in. Qua wegligging zit het dus echt wel snor met deze Ford Focus alleen zou ik het ESP en TRC toch écht allebei uitschakelbaar hebben gemaakt als ik bij Ford de leiding had. Eenmaal bij hetzelfde nummer pomp van de Tango gooide ik de tank weer vol met 3 klikken en was zeer verbaasd over het slechte resultaat want de 1:21,5 die ik zonet gehaald had is toch echt 2,3 km minder per liter dan de 1:23,8 uit de brochure. Oh en waarom zit er in hemelsnaam zo’n groot verschil tussen de gewone zuinigheidsrit en de snelwegzuinigheidsrit? Vragen!

We zijn het altijd eens ook dit keer
’s Middags heb ik samen met mijn zwager de fotoshoot gedaan en die onderschreef mijn bevindingen over de wegligging in het grensbereik. Later die week hebben we de fotoshoot gedaan van de nieuwe Renault Mégane Energy TCe 160 GPF Bose en het grappige was dat mijn zwager ‘m net als ik over het geheel genomen (=rustig tot zeer sportief) fijner vond rijden dan deze Ford Focus Titanium Business 1.0 Ecoboost 125 Pk. Van deze Renault Mégane kun je bovendien NIETS – dus zowel het ESP als het TRC niet – uitzetten en toch rijdt-ie raar maar echt waar lekkerder. Zo zie je maar weer dat het afregelen van de elektronica een ware kunst is en dan moet je maar hopen dat er geen software bugs inzitten zoals bij die levensgevaarlijke Hot Hatch met elektronisch sperdif/demping. Eenmaal thuis ben ik nog maar even zelf achterin gaan zitten om te kijken hoe dat zit want ik had nog niemand op de achterbank gehad tijdens deze test. Nou dat is dus zéér ruim en deed mij meteen denken aan de Nissan Pulsar.

Rotondecircus
Na het aftanken ben ik naar het rotondecircus gereden want als het SBP niet leuk is dan is het rotondecircus dat meestal wel namelijk. Aangekomen bij het rotondecircus stond de Traction Control al uit en kon ik direct vol in de 2de versnelling de haakse rechterbocht inhoeken. Ik voelde het meteen al aan het corrigeren dat ook dit ‘m niet ging worden. Geloof me de wegligging is goed maar ik mis iets, het wordt gewoon nooit leuk en dat vind ik erg jammer want ik heb dit nog nooit meegemaakt met geen enkele Ford. En wie nou denkt dat een auto met een 1-liter motor niet leuk kan zijn die moet maar eens een Kia Picanto X-Line rijden die heeft nota bene maar 100 Pk maar is 100 maal leuker qua rijplezier dan deze Ford Focus. Waarom toch al die elektronica in deze auto? En waarom kom ik allemaal die zelfrijdende auto en autopilotachtige dingen tegen in veel auto’s. Alleen maar omdat iedereen als een kuddedier achter elkaar aanloopt meer niet. Het is pure geldverspilling geef mij liever een auto die écht zuinig is en een auto met techniek die ik écht nodig heb of kan hebben meer niet! Deze test is totaal anders verlopen dan ik ooit had durven denken, maar ik heb gewoon eerlijk opgeschreven wat mijn bevindingen zijn, meer kan ik er echt niet van maken.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

hatchback

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3/2

Acceleratie (0-100/sec)

10,0 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

92(125)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

170(200 ob)/1.400-4.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/999 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Half leder

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,0 liter/100 km

Snelweg

4,3 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,9 liter/100 km

C02 uitstoot

107 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.378 mm

Breedte

1.979 mm

Hoogte

1.471 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.572 mm

Spoorbreedte achter

1.553 mm

Massa leeg

1.322 kg

Max. toelaatbare massa

1.855 kg

Laadvermogen

533 kg

Aanhanger geremd

1.100 kg

Aanhanger ongeremd

660 kg

inhoud bagageruimte

375 liter

Bandenmaat

215/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand