Hyundai Kona Electric Premium 64 kWh 2019 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Goe bezig die luitjes in Se-oel!!!

Samenvatting
Misschien moeten ze Seoel maar veranderen in Segoei want die snappen overduidelijk heel goed hoe ze auto’s moeten bouwen, ook als ze elektrisch aangedreven zijn. Dat je het ontwerpen, bouwen en produceren van een elektrische auto naast het bestaande benzine- en dieselgamma niet even erbij doet blijkt wel uit de recente stroom negatieve berichten betreffende de Jaguar i-Pace. De software van de elektrische Jaguar laat het behoorlijk vaak afweten en geloof me als ik zeg dat je daar heel erg chagrijnig van wordt vooral als je auto richting een ton kost. Niets van dat soort gezeik met de Hyundai Kona Electric die doet gewoon wat-ie moet doen en dat is rijden voor de baas. Met de actieradius van deze Hyundai Kona Electric zit het ruimschoots goed want die is altijd en immer, of het nou zomer of winter is en ja óók op de snelweg met 100 km/u, ruimschoots boven de 400 km. Bye, bye, zwaai, zwaai Duitsertjes met jullie véél te dure elektrische golfkarretjes die net aan de 200 km actieradius halen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle Hyundai Kona Electric’s uitverkocht zijn en de eerstvolgende pas in 2019 geleverd worden. Maar het is het wachten dik waard want je krijgt gewoon waar voor je geld. In eerste instantie was ik een beetje bang dat de wegligging tegen zou vallen vanwege de comfortabele vering/demping maar de Nexen-banden maken een hoop goed qua grip. Met het TRC/ESP uit is het zelfs lachen-gieren-brullen met deze Hyundai Kona Electric want toen ik erg enthousiast gas gaf tijdens mijn rondje SBP zag ik een rookwolk in mijn achteruitkijkspiegel. De zitruimte achterin is prima te noemen net als de bagageruimte die groter bleek dan ik op het oog gedacht had. De maximum snelheid bleek in de praktijk een stuk hoger dan op papier namelijk 182 km/u tegen 167 km/u. Ook heb ik nog even de topsnelheid achteruit getest en die kwam zoals ik verwacht had uit op 42 km/u zoals bij alle elektrische auto’s het geval is tot nu toe. Het enige jammere is dat het opladen aan een gewone oplaadpaal wat lang kan duren vanwege de 1-fase in plaats van de meer gangbare 3-fase. Ja wat zal ik nog meer zeggen dan dat deze auto elke dag weer een grote glimlach op mijn gezicht toverde. Klasse!!!

Plus: Actieradius blijft hetzelfde of het nou koud of warm is buiten dankzij de geconditioneerde Li-ion accu – Actieradius op de snelweg – Rijplezier – Rijk uitgerust – Snelladen gaat ook echt snel – Warmtepomp
Min: Opladen aan een gewone oplaadpaal duurt errug llllllllang

Testverslag
Als ik het bij het rechte eind heb ik is Hyundai volgens mij het enige automerk dat auto’s af-fabriek auto’s produceert die op alle bestaande soorten autobrandstoffen kunnen rijden: Benzine – CNG – Diesel – Elektriciteit – LPG – Waterstof. Ze zijn wel niet allemaal te koop in Nederland maar dat doet er even niet toe. Het geeft wel aan dat we absoluut niet meer lacherig moeten doen over een automerk als Hyundai. Veel automobilisten die een Duits automerk rijden maken namelijk nog steeds het totaal achterhaalde grapje over de Hyundai Pony (= nu een Arabische volbloed). Hoe goed en snel deze elektrische Hyundai Kona is bleek wel toen ik onderweg naar huis van Easy-Tech/Bergschenhoek twee Audi’s de stuipen op het lijf heb gejaagd. Toen ik samen met de bestuurder van een Audi A4 Avant even snel een vrachtwagen inhaalde voor de oprit naar de A12 was ik benieuwd hoe de Hyundai Kona Electric zich zou houden ten opzicht van de Audi A4 Avant. De vering/demping is namelijk behoorlijk comfortabel dus ik verwachtte dat de sportief rijdende Audi-bestuurder met groot gemak bij mij weg zou rijden in de scherpe opritbocht. Ik liet de Hyundai Kona Electric eerst rustig in de veren hangen en ging toen pas de snelheid opbouwen en reed tot mijn grote verbazing daarna met groot gemak naar de Audi toe. Het werd nog erger voor de Audi-bestuurder toen ik, nadat hij stevig gas gaf, met een nog veel groter gemak op gepaste afstand achter hem bleef rijden. Wow ik had niet verwacht dat deze Hyundai Kona zò snel zou zijn, maar dan blijken slechts 204 elektrische Pk’s en 395 Nm koppel in combinatie met een gewicht van 1.660 kilogram voor een spectaculaire acceleratie te zorgen in de rijmodus Sport.

Ik had tot op dat moment alleen in de rijmodus Eco gereden omdat ik wilde kijken hoeveel accu-energie ik zou verbruiken op 100 netjes gereden kilometers. Dat bleek precies 20 procent te zijn op 100 kilometer en dat houdt dus in dat de actieradius van deze Hyundai Kona Electric met groot gemak ALTIJD boven de 400 kilometer uitkomt en dat bijna 500 kilometer dus ook tot de mogelijkheden behoort. Dat is als je heel erg netjes rijdt en ik moet zeggen dat het niet alleen een uitdaging is maar dat het ook werkelijk leuk is in deze auto. Kijk dat is nog eens een actieradius voor een prijs waar je U-U-U tegen zegt. Ja toch niet dan? Welke automobilist koopt er nou een Volkswagen e-Golf met slechts 136 lullige Pk-tjes voor 39.680,- euro terwijl je voor slechts 39.195,- euro een Hyundai Kona Electric kunt kopen met een fantastisch lekker vermogen van 204 Pk die ook nog eens ruim meer dan tweemaal zoveel actieradius heeft als die totale Loser-Golf. Dan ben je een domme blinde gehersenspoelde Duitse-auto-lover die een sjoemelmerk als Volkswagen blijft verdedigen tegen beter weten in. Maar het wordt nog veel erger met die humorloze conservatieve Duitsers want ik lach me straks letterlijk de ballen uit mijn broek als Audi met een SUV komt die dik tweemaal zoveel kost als de SUV van Hyundai-broertje Kia. De Kia e-Niro heeft namelijk een grotere actieradius dan die SUVve kar van Audi en kost gewoon doodleuk de helft. Waha, zeg dan gewoon eerlijk dat je als automerk het auto’s bouwen bent verleerd en dat je een schedel met sjoemel-hersenen erin hebt.

Op bezoek in een spaghetti-woonwijk
‘s Avonds moest ik ergens naartoe met mijn moeder en twee zussen dus dat was een mooie gelegenheid om de NavSat uit te testen want het adres was op een plek met een ongelofelijke spaghetti-wirwar van straten. Verder kon ik meteen de zitruimte achterin testen want ik had ergens gelezen dat die tegen zou vallen omdat de achterbank te laag zou zijn omdat de Li-ion accu onder de voorstoelen en achterbank zit. Nou zijn vrouwen over het algemeen wat kleiner dan mannen dus het zou kunnen dat ik ze daardoor niet heb horen klagen over de beenruimte dan wel het te opgevouwen zitten. Gaan zeiken over het gebrek aan hoofd- en/of beenruimte achterin voor lange mensen vind ik overigens een beetje triest. Een lang iemand gaat als vanzelf altijd voorin zitten dus waar hebben we het over? Er kwam trouwens zaterdag nog een hele lange man op mij afgelopen die vroeg of hij even mocht plaatsnemen op de bestuurdersstoel. Het bleek de buurman van mijn zwager (hoe heeft hij jou zo snel gezien in die auto zei mijn zwager nog) die had de Hyundai Kona Electric al gekocht maar hij wilde nog even passen. Ondanks zijn formaat klerenkast kon hij, met de stoel in de achterste en laagste stand, zijn benen en hoofd goed kwijt. Het ritje was inderdaad een horror-rit voor de NavSat en ik was dan ook behoorlijk verbaasd dat we het uiteindelijk zonder één keer verkeerd rijden vonden. Het is wel erg fijn dat de navigatie ook in de Head-Up Display wordt geprojecteerd. De HUD van deze Hyundai Kona Electric is trouwens zowel in hoogte als ook in kijkhoek aan te passen. Erg bijzonder en daarom dan ook niet voor niets de best afleesbare in zijn klasse zoals Hyundai in haar brochure schrijft en zelfs beter dan sommige van dure luxe auto’s. Stom toevallig zag vlakbij het adres aangekomen in mijn ooghoek een oplaadpaal staan. Gelukkig had ik voor het opladen gekeken hoe vol de Li-ion accu was waardoor ik na het bezoek zag dat het opladen eigenlijk best wel een beetje heel erg langzaam ging. Ik ben toen dus maar eens uit gaan zoeken hoe het precies met het opladen van deze Hyundai Kona Electric. Het ligt echter niet zoals ik dacht aan de grote Li-ion accu maar aan het feit dat de Hyundai Kona Electric alleen op kan laden via 1-fase (dasnapjetochnie!!!) terwijl de meeste oplaadpalen 3-fase/16 Ampère zijn. Een lege Hyundai Kona Electric opladen kost daardoor in het slechtste geval maar liefst 21 uur. Je kunt thuis gelukkig een 32 Ampère-aansluiting (=Wallbox) laten aanleggen om zo de laadtijd te halveren. Ter informatie: Laadvermogen 1-fase 16A (3.7 kW) / 1-fase 32A (7.4 kW) / 3-fase 16A (11 kW) 3- fase 32A (22 kW).

Gek genoeg is de Hyundai Kona Electric bij een snellader juist weer wel snel! De actief geconditioneerde accu dat maakt het namelijk mogelijk om de Li-ion accu op de ideale temperatuur te houden om maximaal te presteren en dus ook om supersnel op te laden. In theorie kan de Kona Electric maximaal 77 kW verwerken. In de praktijk begint het laden van een bijna lege Li-ion accu met 45 kW (dat is al sneller dan de meeste concurrenten), ligt de laadsnelheid bij een halfvolle Li-ion accu op 74 kW en zakt dit voor de laatste 30 procent weer terug naar 45 kW. Zo is een lege accu na amper een uurtje weer 80 procent geladen, goed voor iets van 380 km rijden. Overigens ook handig is dat de Hyundai Kona Electric tijdens het laden aangeeft hoeveel kW wordt opgenomen. Op basis daarvan kun je bijvoorbeeld besluiten om een ander laadpunt te proberen iets wat mij ook overkwam zonder dat ik dit nog wist – toen ik het zag dacht ik dus hey dat is handig – en ik was dan ook erg blij met deze informatie. Het opladen gebeurt overigens via de neus waar ik nogal wat zeikerig commentaar over las. Ik heb niet één keer een probleem gehad door het feit dat ik de Hyundai Kona Electric met de neus naar de oplaadpaal moest parkeren wat een azijnpissers zeg. Ik ga er overigens vanuit dat de eerstvolgende update zal zijn dat de Hyundai Kona Electric kan opladen via 3-fase. Maar wie weet laden we straks net zo snel elektriciteit als dat we vloeibare brandstof tanken. Ik las deze week ergens dat BMW en Porsche bezig zijn met een snellader van 450 kW waarmee elektrische auto’s in vijftien minuten geladen kunnen worden claimen beide autofabrikanten. Wie nog sneller weer onderweg wil zijn, kan binnen drie minuten voldoende laden om weer honderd kilometer af te leggen, claimen BMW en Porsche. BMW demonstreerde een BMW i3 met accucapaciteit van 57 kWh. Een high voltage dc/dc-converter zette de spanning van 800 Volt om naar de 400 Volt voor de BMW i3, die in een kwartier tot 80 procent van zijn capaciteit te laden was. Het resterende deel gaat waarschijnlijk langzamer: dat is standaard zo om schade te voorkomen. Porsche had een testvoertuig met accucapaciteit van 90 kWh die een laadvermogen van 400 kW wist te bereiken en zo in nog geen drie minuten genoeg geladen kon worden om 100 kilometer af te leggen. De laadpaal is onderdeel van het FastCharge-onderzoeksproject waarin BMW en Porsche samenwerken met onder andere Siemens. Het station is te gebruiken voor voertuigen met 400 Volt- en 800 Volt-accusystemen maar het systeem is al geschikt voor hogere spanningen tot aan 920 Volt. Volgens de fabrikanten is de verwachting dat toekomstige elektrische voertuigen op een hogere spanning dan nu geladen worden.

Super relaxt naar werk
De volgende dag ben ik met de auto naar werk gegaan omdat de Hyundai Kona Electric zo lekker rijdt. Uiteraard begon ik in de rijmodus Eco… uh dat dacht ik want ineens zag ik op het display iets over een Eco+ rijmodus passeren. Het bleek dat ik de rijmodus-knop een aantal seconden ingedrukt moest houden om de Eco+ rijmodus te kunnen activeren. Gek genoeg heb ik die Eco+ rijmodus nergens terug kunnen vinden in andere testverslagen dus dan vraag ik me maar weer eens af hoe goed er getest wordt door de heren autojournalisten. NOT! Prima als men zeikt over mijn lange testverslagen maarrr er staat wel alles in denk ik dan maar. Ik ben de enige die een eigen peperdure Samsonite kofferset in bruikleen heeft, de enige die (snelweg)zuinigheidsritten maakt, de enige die altijd iets over de banden schrijft, de enige die rook in zijn achteruitkijkspiegel ziet… De weg door het Wassenaarse Bos is een heerlijke testweg want allemaal snelheidsbrekers. Dankzij de comfortabele vering/demping kon ik een hogere snelheid aanhouden dan ik verwacht had en natuurlijk ook omdat de Hyundai Kona Electric iets hoger op de pootjes staat dan een gewone auto. Zelfs toen ik met een voor mijn gevoel te hoge snelheid over de snelheidsbrekers heen reed (sprong?) bleef het goed aanvoelen alleen schakelde de cruise control zichzelf spontaan uit maar dat is bij de meeste auto’s het geval. Eenmaal op de N44 ging het gas erop en vloog ik voor mijn gevoel over het asfalt. En ja hoor het agressieve bumperklevertje van de dag zat weer achter mij. Eén keer remmen, nog een keer heel hard remmen en meneer ging compleet uit zijn plaat bij het eerstvolgende stoplicht. Ik ben maar door rood gereden want afgelopen week is er iemand door zo’n totaalidioot neergeschoten en neergestoken las ik. Volgens mij zijn dit soort hersenloze chimpansees allemaal GHB-gebruikers en/of cocaïnesnuivers, man, man wat een triest en totaal kansloos leven heb je dan als je de hele dag agressief op iedereen z’n bumper gaat zitten plakken. Draai eens een vrolijk en rustgevend liedje zou ik zeggen maar ja dat soort paupers rijden meestal in een aftands oud wrak met een audio uit het jaar nul. Gelukkig heeft deze Hyundai een premium geluidssysteem van Krell, een Amerikaans audiomerk dat ik nog niet eerder tegen gekomen ben in een testauto. Hyundai-PR-blabla: De premium geluidsinstallatie van Krell biedt een fabelachtig geluid via de acht speakers, waarvan twee 20 mm tweeters, vier 160 mm woofers, een centrale 100 mm speaker en een 200 mm subwoofer. De achtkanaalsversterker levert 45 watt per kanaal voor een optimale geluidservaring.

In de Hubertustunnel was het zo rustig en leeg dat ik even een paar keer plankgas heb gegeven in de rijmodus Sport. Dat is toch wel zo’n heerlijk gevoel daar kan geen enkele brandstofauto tegenop. Eenmaal Madurodam voorbij beginnen de stoplichten en als ik geluk heb zijn ze allemaal rood want stoplichtsprintjes, ha, ha. Het leukste is het als je steeds naast een Audi, BMW of Mercedes komt te staan die er niets van snapt dat hij compleet het snot voor de ogen gesprint wordt door een lullige Hyundai. En inderdaad keek ik een paar keer in grote ogen die vanuit een Audi en BMW naar mij keken zo van “Wasdanou voor een auto???” Uit werk vandaan heb ik meteen de rijmodus Sport ingeschakeld en ben even lekker gaan trappen de hele weg naar huis toe. Elke keer het gevoel hebben in de achtbaan te zitten is gewoon een heerlijk gevoel. Ik was als klein kind al gek op achtbanen dus vandaar misschien ook dat ik motor ben gaan rijden naast dat ik techniek erg leuk vind. In de bocht van de N440 naar de N44 werd ik nog even verrast door de Hyundai Kona Electric want ik kon met een veel hogere snelheid door de lastige maar mooie slingerbocht heen dan ik verwacht had. Daarna volgt een stoplicht waar je met twee banen voor linksaf staat maar vrij snel na linksaf geslagen te zijn heel snel moet invoegen want zeer korte invoegstrook. Normaal gesproken ben je als je links staat snel genoeg om op tijd in te voegen. Helaas voor de bestuurder van de Mercedes S-klasse trok de Hyundai Kona Electric met mij erin veel sneller op dan hij dacht en hij probeerde het nog maar verloor uiteraard kansloos. Het blijft leuk die gezichten van die Audi/BMW/Mercedes-paupers als ze weer naast je komen rijden, ha, ha daar kan ik zo van genieten. Eigenlijk moet ik nog eens een keer iemand meenemen in een elektrische auto en dan de gezichten filmen van al die Audi-, BMW-, Mercedes- en Petjes-bestuurders. Het zal wel heel wat stoplichtsprintjes kosten om over genoeg filmmateriaal te beschikken voor een mooie compilatie maar dan heb je ook wat.

K-dag
Tja noem het wat je wilt, Kona-dag of Kudt-dag het was een dag zoals ik ze niet graag heb eerlijk gezegd. Ten eerste zou het gaan regenen en wel net rond de tijd dat ik wilde gaan zwemmen maar mijn zwager moest vroeg in de middag aan zijn weekenddienst beginnen dus wat nu??? Eerst de fotoshoot doen en dan zwemmen of andersom? Ik ben toch maar eerst gaan zwemmen want de regen leek langzamer de kant Leiden op te drijven dan voorspeld was. Mijn nieuwe gsm – een Nokia 3310 – was binnen gekomen bij de telefoonwinkel nadat eerder deze week mijn ‘koelkast’ van 16 jaar oud naar de telefoonhemel was opgestegen. Op mijn werk moesten we daar nog hard om lachen want een Engelse coverteacher die Nederlands aan het leren is dacht dat we het over een koelkast hadden maar we hebben hem toen uitgelegd dat koelkast ook ‘slang’ is voor een oude grote gsm. Toen verloor ik tijdens het zwemmen 1 van mijn oordopjes en ik kan absoluut niet tegen water in mijn oor dus dat werd korter zwemmen en helaas alleen schoolslag. Maar het allereerste wat ik op de K-dag ben gaan doen is de Samsonite kofferset gaan fotograferen want het was droog en reeds licht. Het aantal koffers dat in de kofferbak past viel niet eens tegen, in plaats van een 50-liter koffer moest ik er een extra (gefotoshopte) 33-liter koffer bijpakken. Prima dus voor een auto van deze grootte en helemaal prima als je het vergelijkt met de benzineversie van de Hyundai Kona want daar past nota bene zelfs minder in.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 50-liter + 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 4×33-liter + 13-liter

Maar voordat ik het zwembad in zou duiken heb ik uiteraard even een rondje Space Business Park gedaan met alle veiligheidssytemen uit. Er is namelijk niets leuker dan in een elektrische auto met behoorlijk wat Pk’s even een rondje SBP doen en helaas was het droog want in de regen is het nog vele malen leuker. Het enige geluid dat je dan hoort is van de zwaar doorspinnende voorwielen. Nou ja je hoort het natuurlijk alleen als het volume van de radio niet vol open hebt staan. Toen ik namelijk vanaf de rotonde het Space Business Park op reed en in de eerste haakse rechterbocht het gas vol intrapte in de rijmodus Sport spinden de voorwielen zo hard en zo lang door (ik hoorde dat niet door het keihard afgespeelde liedje Lady in Black) dat ik een grote rookwolk=black rubber boven het asfalt zag hangen in mijn achteruitkijkspiegel. Het spreekwoordelijke rookgordijn waarmee Hyundai met name de Duitsers op een dwaalspoor brengt, ha, ha. Ik moest wel even lachen want het zag er nogal komisch uit achter zo’n gewoontjes uitziende auto als deze Hyundai Kona. Maar goed de toon was duidelijk gezet en ik was benieuwd hoe het verder zou gaan. De flauwe linkerbocht ging bloedsnel en toen ik de Hyundai Kona Electric de vrachtwagenparkeerplaats op hoekte gaf ik plankgas. Ik gleed daarna heel mooi met vol doorspinnende voorwielen iets naar rechts maar kon vervolgens perfect op het gas sturend de Hyundai Kona Electric weer langzaam grip laten pakken en naar de uitgang katapulteren. Alleen de Tesla Model S had dat beter gedaan (ben ik niet mee op het SBP geweest) want alle andere elektrische auto’s die ik getest heb hadden of niet genoeg vermogen/koppel om dit zo mooi en goed te doen. Een hele dikke pluim dus voor deze Hyundai Kona Electric, je verwacht dit totaal niet van deze auto als je hem zo ziet staan maar daar heb ik me dus lelijk in vergist dat is wel duidelijk.

De links-rechts-combinatie ging fantastisch net als de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor. Een klein sprongetje en gààààààs en weer glijden-grip-katapult. De hoge en allerhoogste verkeersdrempel gingen lekker en in de blinde rechterbocht gleed ik me toch even lekker naar links maar uiteraard precies genoeg om op mijn eigen weghelft te blijven zo mooi kun je dat dus doseren met deze auto. Eindelijk was het rondje SBP weer eens één groot feest want dat was de laatste soms wel eens anders. Wat dat betreft zijn elektrische auto’s een stuk leuker dan de meeste benzine- en dieselauto’s die zijn vaak zo dicht getimmerd met elektronica dat een rondje SBP ronduit saai is. Maar goed ik moest zwemmen en besloot de noordelijke oprit naar de N206 te nemen in plaats van de rondweg langs de ESTEC. Het mooie aan die oprit is dat er een krappe snelle bocht in zit daarna een hele lange steeds flauwer wordende bocht. Omdat ik iets te enthousiast het gaspedaal intrapte na de rotonde gleed ik door het hoge koppel + vermogen net even te ver en te lang weg. Vergis je niet in dat koppel want dat is 15 Nm meer (395 Nm voor de Hyundai Kona Electric tegen 380 Nm voor de Audi RS3) dan dat van een Audi RS3 met een vermogen van 310 Pk. Bij een stoplichtsprint zal de Hyundai Kona Electric dan ook sneller weg zijn want die heeft zijn maximale koppel direct van 0 toeren beschikbaar terwijl de Audi RS3 pas bij 1.850 toeren zijn maximale koppel bereikt. Na het zwemmen ben ik uiteraard nog even door de opritbocht bij ‘t Heen gereden. In een elektrische auto in de rijmodus Sport met het ESP/TRC uit is dat heel erg leuk. Ik was constant met het gas aan het spelen om de voorwielen niet al te hard door laten spinnen zodat ik niet met onderstuur de bocht uit zou glijden. De rotonde + S-bocht naast voormalig MarineVliegkamp Valkenburg waren zo niet nog leuker omdat je dan het stuur hard om moet gooien van links naar rechts naar links naar rechts. Het stuurgevoel van deze Hyundai Kona is best oké voor een niet sportieve elektrische auto, ik kon altijd goed voelen wat de auto ging doen en daar gaat het om.

Snelwegzuinigheidsrit
Zondagochtend ging ik zwemmen maar voordat ik het zwembad in zou duiken heb ik nog even een snelwegzuinigheidsrit gedaan met 100 km/u op de cruise control. Dit keer koos ik voor de rijmodus Eco+ en dat is de enige rijmodus waarbij je de modus-knop ingedrukt moet houden om ‘m te activeren. Ik startte uiteraard met een 100 procent vol geladen Li-ion accu maar die 100 procent mag je met een korreltje zout nemen want na amper 100-200 meter springt-ie al op 99 procent. Ik heb op verschillende manieren gemeten onderweg zodat ik zeker wist dat mijn actieradius-getal betrouwbaar zou zijn. Meteen na het ‘starten’ dacht ik moeten we daar geen ander woord voor verzinnen. Heel vroeger heette het “starten” van een auto“aanzwengelen” vanwege de slinger aan de voorkant van een auto. De zeer oude fossielen onder ons hebben dat waarschijnlijk nog wel eens gedaan met hun nu antieke Oldtimer. Direct na het wegrijden heb ik de ACC aangezet, de rijmodus op Eco+ gezet en ben heel erg netjes richting de A44 gereden af en toe afremmend met de flippers op het stuur exact hetzelfde als bij de Mitsubishi Outlander PHEV. Met de stuurflippers kun je namelijk de kracht van het afremmen in 3 standen (weergegeven als pijlen) op de elektromotor regelen. Het gebeurt overigens ook automatisch dus het is maar net hoe het uitkomt. Ik moet nog even uitzoeken wanneer het nou automatisch gebeurt en wanneer niet. Eenmaal op de A44 lukte het me toch om 100 km/u te rijden op het ACC want ik had even snel iets zien passeren dat je maar maximaal 90 km/u kunt rijden in de rijmodus Eco+. Uh niet dus! Het lukte me goed om de snelheid op 100 km/u te houden en dat kwam vooral omdat er op zondag amper vrachtwagens op de snelweg rijden.

Ik besloot om 99 procent als uitgangspunt te houden en dan te kijken hoeveel kilometer ik had gereden op 89 procent oftewel 10 procent verbruikt en verder besloot ik om na 50 km rijden te kijken hoeveel procent procent actieradius ik verbruikt had. Het percentage actieradius liep veel minder snel terug dan bij andere elektrische auto’s in dit segment (de Tesla Model S reken ik uiteraard niet mee) die ik tot nu toe getest heb. Het leek er zelfs op dat het verbruik niet eens zoveel minder was als tijdens het binnendoor rijden met 50-80 km/u drie dagen eerder. Wat kunnen die Koreanen blijkbaar zo ontzettend veel beter dan de rest min Elon Musk. Bij Hoofddorp nam ik de afslag want het was tijd om terug naar Leiden te rijden. Deze afslag is altijd lastig om op hoge snelheid te nemen, helemaal als een auto daar niet geschikt voor is zoals deze Hyundai Kona Electric. Nou ook dat bleek dus weer heel erg mee te vallen want de Nexen N’Fera SU1 Premium-Sport Ultra High Performance banden hebben een uitstekende grip waardoor ik veel harder door de lastige S-bocht kon rijden dan ik gedacht had. Aan de andere kant reed ik de A4 weer op en begon aan mijn terugtocht naar Leiden. Ik hield de hele tijd de actieradius in de gaten maar die bleef heel mooi lineair dalen. Met 50 km op de tripmeter had de Li-ion accu 11 procent verbruikt dus dat klopt nog steeds met de actieradius van ruim boven de 400 km.

Even rekenen:
– 99 procent -> 89 procent = 10 procent = 46,1 km = 461 km op een volle accu
– 50 km = 11 procent = 50/11 x 100 = 454,5 km op een volle accu

Je haalt 100 km/u rijdend op de snelweg dus ALTIJD een actieradius van 400+ km in mijn geval tussen de 450 en 456,4 km. Dat is heel erg netjes en ik moet nog maar zien dat Europese autofabrikanten een dergelijk hoge actieradius gaan halen. Natuurlijk duurt het opladen wel even maar als dat tijdens je slaap gebeurt is dat geen enkel probleem. Ga je op vakantie dan kun je snelladen en dat is redelijk snel gepiept.

Follow me? Zieke Chinezen!!!
Toevallig kwam ik deze week een bericht tegen op RTL Nieuws over de Chinese overheid die alle bezitters van een elektrische auto volgt elke seconde(!) dat ze onderweg zijn. [quote RTL Nieuws] “De Chinese overheid weet precies wie met een elektrische auto waar rijdt. De overheid kijkt mee met de data die over elektrische auto’s verzameld wordt. Van kilometerstand tot snelheid, alles kunnen ze zien. En het is lang niet het enige voorbeeld van spionagepraktijken door de overheid.” [/quote RTL Nieuws] Als ik autojournalist in China zou zijn was ik dus na 1 dag rijden in deze Hyundai Kona Electric al mijn rijbewijs kwijt geweest, had ik 10.000 punten in de min van het Sociale Kredietsysteem gestaan. Een auto testen in China wordt dan dus letterlijk een brochure van de importeur overschrijven. Iets wat gek genoeg al heel veel Nederlandse autojournalisten doen zònder zo’n Sociale Kredietsysteem. Gevolgen van zwaar punten in de min staan op het Sociale Kredietsysteem? Nou wat denk je hier van? “Vanaf mei dit jaar worden Chinezen die een lage kredietscore hebben – omdat ze zich hebben misdragen in treinen en vliegtuigen – al geweigerd. Het gaat om overtredingen als zwartrijden en het veroorzaken van overlast. Die mensen komen op een zwarte lijst en kunnen simpelweg een jaar lang geen ticket meer kopen.” Maar iedereen snapt natuurlijk dat het straks ook voor veel lichtere overlast gaat gelden. Dus stel dat je een keer terecht boos bent en iemand uitkaffert op een luchthaven treinstation, busstation, hotel etc. dan ben je dus ook gewoon De Sjaak. Kortom iedereen netjes in het gareel zoals George Orwell voorspelde. En na zoeken op Startpage.com (Google gebruik ik zelden tot nooit meer als zoekmachine die zijn net zo doodziek in hun hoofd als de Chinese overheid) kwam ik ook nog een iets uitgebreider nòg veel enger bericht hierover tegen op RTL Z Nieuws.

[quote RTL Z Nieuws] “De producenten van elektrische auto’s sturen de locatiegegevens van Chinese automobilisten door aan de overheid. Volgens de Chinese overheid wordt de informatie onder meer gebruikt voor infrastructuurplanning, veiligheid en het opsporen van subsidiefraude, schrijft persbureau Associated Press. Volgens critici hebben de Chinese autoriteiten zo weer een nieuw middel in handen om hun burgers in de gaten te houden. Onder meer Tesla, Volkswagen, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Nissan, Mitsubishi en startup NIO doen mee aan het programma. In totaal geven meer dan 200 autofabrikanten gegevens door aan de autoriteiten. Behalve informatie over de locatie moeten de voertuigen ook gegevens data over de batterij en motor geven. De angst bestaat dat China met de komst van connected cars nog veel meer informatie over autobezitters zal gaan verzamelen. Gezichtsherkenning – Wetgeving om de privacy te beschermen is er nauwelijks in China. “De overheid wil voortdurend weten waar mensen mee bezig zijn en daar zo snel mogelijk op kunnen reageren”, vertelt Maya Wang, onderzoeker bij Human Rights Watch, aan AP. De laatste jaren ontwikkelt de Chinese overheid in hoog tempo een digitale controlestaat. Met behulp van technologieën als gezichtsherkenning, grootschalige dataopslag en kunstmatige intelligentie proberen de autoriteiten de bevolking in het gareel te houden. Schandpaal – Zo worden mensen die zich niet aan de verkeersregels houden op verschillende plaatsen gefotografeerd en publiekelijk aan de schandpaal genageld. Lokale autoriteiten tonen de afbeeldingen van verkeersovertreders op schermen. Dat gaat overigens niet altijd goed. Zo plaatste de Chinese stad Ningbo onlangs een foto van de bekende Chinese zakenvrouw Dong Mingzhu op een zuil met verkeersovertreders. Het gezichtsherkenningssysteem zou Dong hebben betrapt toen ze door het rode licht liep. In werkelijkheid stak de zakenvrouw helemaal niet over, maar was haar gezicht afgebeeld op een busreclame. Elektrisch – Van alle verkochte auto’s in China was vorig jaar 2,6 procent elektrisch. De verwachting is dat dat percentage de komende jaren snel zal stijgen. De Chinese overheid wil dat in 2025 een op de vijf nieuwe auto’s elektrisch is.” [/quote RTL Z Nieuws]

Bijna 600 km…
Ergens op het internet had ik gelezen dat een Duitser 600 km had gehaald met de Hyundai Kona Electric. Daar moest en zou ik dus in de buurt komen dacht ik toen ik dit las. Uiteraard ben ik geen 600 km gaan rijden want daar heb ik de tijd niet voor. Via een uit de wiskunde bekende methode die extrapoleren heet hoef ik maar een tiende van de afstand te rijden om te weten of ik die 600 km zou halen. Ik heb één keer met een BMW i3 meer dan 200 km binnendoor gereden en dat heeft me 4 uur gekost en ik heb met de Opel Ampera-e ook een keer een rit van iets meer dan 250 km gemaakt om aan te tonen dat de 500 km haalbaar is met deze auto. Aangezien ik al heel vaak heb geëxtrapoleerd en het op een haar na altijd klopt heb ik dat nu uiteraard ook maar weer geDaan. Het ritje naar werk is maar 25,6 km heen en 26,5 km (want ietsiepietsie andere route) en normaal gesproken doe ik daar via de snelste route die 2 km korter is een half uur over. Via de route die ik nu heb gereden duurt het drie kwartier maar dat komt omdat ik op wegen rij waar je maar 30-50 km/u mag rijden in plaats van 100 km/u en 70 km /u zoals op de A44/N44. Ik heb de rit heen en terug gereden in de rijmodus Eco+. Het was ’s ochtends maar 6 graden Celsius buiten maar desondanks liep de actieradius niet sneller terug dan zondag overdag toen het 14 graden Celsius was. Huh hoe kan dat nou? Wel dat komt omdat de tractie-accu van de Hyundai Kona Electric net als bij de Tesla Model S verwarmd dan wel gekoeld (=conditioneren) wordt. Die Elon Musk is absoluut geen domme jongen geloof me, ze steken vaak de draak met hem maar hij dóet wel maar eventjes gewoon meteen goed. Neem bijvoorbeeld de vorige Nissan Leaf die heeft geen geconditioneerde tractie-accu waardoor die auto in de Amerikaanse staat Arizona zwaar in de problemen kwam bij temperaturen van 50 graden Celsius. Ik ben blij dat de Zuid-Koreanen die fout niet gemaakt hebben want het verlengt de levensduur van de tractie-accu behoorlijk dus het systeem verdient zichzelf terug.

Op de perssite van Hyundai kwam ik daar een mooi stukje tekst over tegen. [quote Hyundai-pers.nl] De Kona Electric is standaard uitgerust met een warmtepomp. In auto een met verbrandingsmotor kan de warmte van de motor worden gebruikt om het passagierscompartiment te verwarmen. Elektrisch aangedreven voertuigen produceren niet genoeg thermische energie om het interieur van het voertuig voldoende te verwarmen. Door in plaats van een conventionele elektrische verwarming (met een stroomverbruik van 3,9 kW) een warmtepompsysteem (met een stroomverbruik van 1,75 kW) te gebruiken, wordt het energieverbruik 55 procent verlaagd. Ook is de Kona Electric uitgerust met een Battery Heater (batterijverwarming). De optimale temperatuur van de batterij met betrekking tot de levensduur en de prestaties ligt tussen de 25 en maximaal 45 graden Celsius. Deze temperatuurgrenzen hebben echter betrekking op de werkelijke temperatuur van de batterij, niet op de omgevingstemperatuur. Hyundai zorgt er bij de Kona Electric voor dat – afhankelijk van de batterijtemperatuur – de batterij automatisch gekoeld of verwarmd om deze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Het efficiënte koelsysteem gebruikt de restkoude van het airconditioningsysteem om de koelvloeistof omlaag te brengen waardoor de batterij onder zware omstandigheden zo optimaal mogelijk presteert. [/quote Hyundai-pers.nl] Maar even terug naar mijn zeer zuinige rit op en neer naar mijn werk. Door in plaats van de N44 te nemen binnendoor via het Wassenaarse Bos naar Den Haag te rijden bespaar ik behoorlijk wat elektriciteit afkomstig uit de Li-ion accu. Heen en terug heb ik slechts 9 procent actieradius verbruikt op 25,6 km + 26,5 km = 52,1 km / 9 x 100 = 578,9 km. Kijk dat is dus een waarde die ik nog nooit met een elektrische auto gehaald heb (buiten de Tesla Model S want daar heb ik ‘t niet bij geprobeerd).

Binnen de lijntjes
Donderdag was een echte snel-snel-haast-haast-haast-dag. Ik had iets teveel dingen ingepland staan en moest me dus behoorlijk haasten. Eerst snel de Peugeot Rifter ophalen – dacht ik – maar die bleek niet gereserveerd te staan. Macbook voor de 3de keer in reparatie onder garantie, niet bij mijn mail kunnen, foutje afijn miscommunicatie van hier tot Tokio en dus kon ik weer op mijn motor naar huis. Snel naar mijn garage, in de Renault Twizy gesprongen naar het zwembad, zwemmen, naar huis, in de Hyundai Kona Electric met een vol geladen Li-ion accu gesprongen op naar Hoevelaken. Eens kijken of ik weer op dezelfde actieradius uit zou komen als eerder die week alleen nu met driemaal zoveel kilometers en dus een stuk betrouwbaarder. Ik ben naar mijn goede vriendin Corine gereden met exact 100 km/u over de N11->A12->A27/A28->A1 en exact dezelfde weg weer terug = 171,8 km en toen kwam ik omgerekend zelfs uit op 489 met 100 km/u over de snelweg. Wat een fantastische auto!

Remmen?
Tja die heb ik dus eigenlijk vrijwel niet gebruikt vanwege de handige regeneratie-stuurpeddels. Uiteraard heb ik wel even een noodstop gemaakt en dan voel je het hoge gewicht toch wel duidelijk, vandaar ook zowel geventileerde schijven aan de voorkant als aan de achterkant iets dat je bij gewone auto’s zeer zelden tegenkomt. Maar goed dat mag de pret niet drukken de remmen zijn gewoon goed maar als je slim rijdt zul je de remblokken amper hoeven te vervangen.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Single-speedversnellingsbak

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,6 seconden

Topsnelheid

167km/u

Vermogen

150(204) kW (pk)/rpm

Koppel

395 nm/rpm

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.180 mm

Breedte

1.800 mm

Hoogte

1.570 mm

Wielbasis

2.600 mm

Spoorbreedte voor

1.564 mm

Spoorbreedte achter

1.575 mm

Massa leeg

1.660 kg

Max. toelaatbare massa

2.170 kg

Laadvermogen

510 kg

inhoud bagageruimte

332 liter

Bandenmaat

215/55-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand