Mini Cooper S Cabrio Automaat 2018 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door BMW Group Nederland

Kale knarrenkar(t)

Samenvatting
Ik heb alle Mini’s die er tot nu toe uitgebracht zijn gereden en mijn absolute topfavoriet is niet zoals jullie zouden verwachten de eerste Mini Cooper S Works maar de Mini Cooper D met de 1.5-liter driecilinder Dieselmotor waarmee ik een verbruik van 1:35 exact heb gehaald. Die auto was ongelofelijk leuk om in te rijden en liet zich sturen als een Kart. Vooral het onvoorstelbaar precieze stuurgedrag met het DSC/TRC uit vond ik geniaal. Dat gaat deze Mini Cooper S Cabrio dus nooit winnen zeker niet qua verbruik. Is dat erg? Nee natuurlijk niet want een Mini is gewoon altijd leuk. Toch zijn de Mini’s veranderd sinds BMW met de productie begon in april 2001. De vroegere Mini’s waren degelijker en beter afgewerkt vertelde een Mini-freak (de PR Manager van Yamaha Motor Europe) mij. Zo las ik laatst ook het bericht dat veel nieuwe auto’s weer in roestbakken kunnen veranderen omdat autofabrikanten minder aandacht besteden aan goede anti-roest behandelingen (denk aan middelen als Tectyl) en dat is best jammer. Het meest bizarre bericht over de productie van auto’s – nota bene de fabrikant van Mini in Nederland (VDL in Borne) – las ik in het AD waar in een artikel stond dat maar liefst de helft van het personeel van VDL onder invloed van alcohol en drugs op de werkvloer staat. Dat is toch bizar! En dan is er nog niet eens gekeken naar de smartphone-verslaving. Tja vind je het gek dat de kwaliteit van de gebouwde auto’s achteruit holt, NOT! En toch hadden deze berichten geen invloed op mijn dagelijkse lol als ik in de Mini Cooper Cabrio S stapte. Het leukste is dat je in haakse bochten letterlijk het stuur keihard om kunt gooien en bijna vierkant de bocht om kunt gaan. Wat mij erg verbaasde was hoe goed de Mini Cooper S Cabrio zich hield op de zeer vervelende snelheidsbrekers en helemaal op die zwart/geel gestreepte snelheidsbrekers. Op de asfalten snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos dacht ik een paar keer dat gaat-ie niet fijn vinden maar dan bleek dat de Mini Cooper S Cabrio met name in de rijmodus Sport juist heel erg goed raad wist met zo’n hoge snelheidsbreker. De bagageruimte is uiteraard minimaal maar dat zal niemand verbazen. Erg lekker in het gehoor liggend is harman/kardon audio zeker met het dakje open in de volle zon is het dan extra genieten van de muziek.

Plus: harman/kardon audio – Stuurflippers draaien mee met het stuur – Uitstekende vering/demping – Wegligging als een Kart
Min: Op de achterbank is er alleen plaats voor kinderstoeltjes, chimpansees of mensen met geamputeerde benen – Volgens de PR Manager van Yamaha Nederland die aan zijn 5de Mini bezig is sinds 2002 is de afwerking van de huidige Mini’s duidelijk minder dan vroeger

Testverslag
Toen ik donderdag 15 november na een enerverend begin van de ochtend dan eindelijk mijn mini-motor bij BMW parkeerde verwachtte ik in een Mini Cooper S te stappen. Niet dus het bleek een Cabrio-versie van de Mini Cooper S te zijn en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen met een zonovergoten week in het vooruitzicht. Dakkie open, kacheltje standje heet, automaat heerlijk. Direct na het wegrijden merkte ik meteen dat de vering/demping fantastisch aanvoelt en dat het stuurgevoel heerlijk direct is. Na een snelle blik op het dashboard en de midden-console zag ik de rijmodus-knop in de lange rij chromen ouderwets uitziende schakel-knopjes. Er zijn drie rijmodi aanwezig namelijk Green/MID/Sport. In de rijmodus Green kun je zien hoeveel +kilometers je ‘wint’ met groen rijden. Wat ik in de vorige Mini met deze 3 rijmodi niet heb getest maar nu wel wil testen is of die extra kilometers in de rijmodus Green ook echt kloppen. Ik heb daarom besloten dit keer een zuinigheidsrit doen in de rijmodus Green en in de rijmodus Sport. Het grappige is dat-ie netjes rijdend in de rijmodus Sport dus zuiniger rijdt dan in de rijmodus Green terwijl de +teller aangaf dat ik 32,8 km extra had opgespaard in rijmodus Green. Na meerdere dagen extreem netjes naar mijn werk rijden kwam ik uit op een zwaar tegenvallende 1:14,4 + 10 procent voor de winterbanden = 1:15,84 terwijl ik na een zuinigheidsrit in de rijmodus Sport uitkwam op 1:16,1 + 10 procent voor de winterbanden = 1:17,71. Zo zie je maar weer meten is weten want je kunt wel van alles roepen als autojournalist maar écht testen levert soms een totaal ander beeld op zoals nu dus. Wat betreft de wegligging kan ik alleen maar vol lof zijn die is uitstekend. Alleen is het wel opletten geblazen want door de smalle powerband gaat alles nogal snel zeker als je het DSC/TRC uitstaan. Maar dat is niet meer dan logisch naar mijn mening want met alle veiligheidssytemen aan kun je net zo goed in een rollator gaan rijden.
De kofferbak is uiteraard niet groot maar dat weet je als je deze auto koopt.


Samsonite kofferset

2×33-liter + 13-liter

Het harman/kardon audio-systeem is een lust voor de oortjes, de met fraai leder stoelen zitten erg lekker kortom gewoon een lekker ding deze Mini Cooper S Cabrio. Maar ik moest snel weer naar huis want ik had die ochtend ook een Yamaha Niken opgehaald en die moest morgen alweer terug.

Ik ben binnendoor langs het Vlietkanaal terug gereden naar Leiden want op de A4 staan altijd files daar zien ze mij niet meer behalve op de motor. Het ritje begon met een wel heel erg langzaam rijdend fossiel, ik bedoel je mag daar 60 km/u ga dan geen 45 km/u rijden. Het is de laatste tijd echt bal met allemaal langzaam rijdende fossielen en verwarde bejaarden en soms zelfs zo krankzinnig dat ze zomaar ergens midden op de weg of op een oprit stil gaan staan. Gelukkig heeft deze Mini Cooper Cabrio S met 192 Pk vermogen zat en ik ben er dan ook heel snel in de rijmodus Sport langs geknald. Tijdens het instappen had ik de stuurflippers al zien zitten en gelukkig zijn het met het stuur meedraaiende flippers. Dat rijdt zoveel fijner als je sportief aan het rijden bent, ik heb ze dan ook meteen maar even uitgetest. De 8-traps automaat flippert (=schakelt) lekker snel op maar ik had ook niet anders verwacht. Ik reed richting Leidschendam vlak langs de heerlijke verzakkingen maar absoluut geen tijd en dus snel weer verder. De eerste rotonde in Leidschendam is een heerlijke hoge rotonde waar ik uiteraard op de snelle manier (=met de twee linkerwielen hoog over de rotonderand) overheen gereden ben en dat voelde goed aan in de rijmodus Green want gelukkig heeft BMW er niet voor gekozen de dempingstand té comfortabel te maken in deze rijmodus. Daarna was het snel verder via Voorschoten de A44 waar ik ‘m nog even door getrokken heb tot 180 km/u in de rijmodus Sport en dat voelde én hoorde goed aan. Weinig herrie dus met dat de isolatie van dat vouwdakkie zit het wel goed.

Roofvogelvervoer
Toen ik de Mini Cooper S Cabrio voor de deur parkeerde dacht ik dat het tot de dag erop zou zijn. Onderweg met de Yamaha Niken heb ik een buizerd gevangen die volgens mij ergens tegenaan gevlogen was want ik had ‘m zo te pakken. Met de motor naar de vogelopvang brengen was echter geen optie en dus heb ik de buizerd uit mijn rugzak gehaald en in een doos gedaan en met de Mini Cooper S Cabrio naar de vogelopvang gebracht in Oegstgeest. Al met al een bizarre vangst want 999 van 1.000 keer liggen roofvogels als deze buizerd dood langs de kant van de weg. De kans dat je er eentje levend in handen krijgt is vrijwel nul.

Oranje vuurbal
Vrijdagmiddag had ik na een bericht in het AD nog snel even met Macdirect-punt-nl in Woerden en het bleek dat de flashdisk van mijn Macbook ook tot de risicogroep behoorde. Voor de 3de keer in 3 maanden tijd moest-ie dus weer ter garantie terug naar de baas. Het is maar goed dat ik mijn Macbook van mijn werk mee naar huis kan nemen want anders…. Afijn ik wilde vroeg zijn dus ik dacht ze gaan om 09.00u open maar zijn er altijd een minuut of 20-30 eerder dus ik stap om iets voor achten in de Mini Cooper S Cabrio. Het zou die nacht gevroren hebben maar aan de kust gelukkig niet dus want de voor- en zijruiten waren alleen maar nat. Ik zag dat deze Mini Cooper S Cabrio voorruitverwarming heeft dus mocht het de komende week aan de kust gaan vriezen dan is die voorruit zo ontdooid zonder krabben. Na het instappen en starten heb ik meteen de verwarming hoog gezet en de stoelverwarming aan op stand 3 (er zijn 1-2-3 brandende blokjes). Naar Woerden betekent voor mij altijd N206/A4/N11/N458 een betere + mooiere route kun je niet rijden. De 7-traps automaat schakelt heerlijk soepel en snel op, vergelijkbaar met de Mazda 6 Sportbreak alleen is dit een versnellingsbak met dubbele koppeling. Omdat het eerste stuk de wijk uit erg rustig is heb ik meteen maar even de Cruise Control uitgetest op zijn mogelijkheden.

– De minimum snelheid = 30 km/u
– Snelheid minnen/opplussen: licht indrukken = +/- 1 km/u en diep indrukken +/- 10 km/u
– De Cruise Control wordt uitgeschakeld als je het DSC*/TRC uitzet maar als je de Cruise Control weer aanzet dan wordt het DSC/TRC ook weer automatisch geactiveerd

Zaterdagochtend is het gelukkig nog niet zo druk bij de Lammebrug het grote vastlooppunt in Leiden. Iedereen reed netjes als achter elkaar richting de A4 maar bij de A4 aangekomen viel ik serieus bijna om van verbazing. Voor het eerste stoplicht rechtdoor over de A4 heen stonden – echt waar ik lieg niet – meer dan 10 auto’s achter elkaar op de rechterbaan terwijl de tweede linkerbaan helemaal vrij was. Waarom doen mensen dit, waardoor komt dat of beter gezegd wat zit daarachter. Zijn al die mensen met hun smartphone bezig en blijven ze daarom angstvallig achter hun voorganger rijden? Ik pakte uiteraard de linkerbaan en gaf stevig gas zodat ik als eerste de oprit naar de A4 opreed. Ik gaf stevig gas en vloog heel mooi strak licht uitbrekend door de opritbocht. Het voelde in zekere zin wel spannend aan (DSC/TRC stonden aan) ondanks het weinig schokkende vermogen van slechts 192 Pk. Op de A4 zag ik heel ver in mijn achteruitkijkspiegel pas de eerste auto’s die achter mij reden de snelweg op komen rijden. Zo strak stuurt de Mini Cooper S Cabrio dus! Ik gaf wat gas bij want ik wilde de S-bocht van de A4 naar de N11 vrij hebben. Ik stuurde met een normale snelheid langs de vangrail de S-bocht in. Dat kon duidelijk nog een stuk sneller maar ik moet nog een rondje rotondecircus doen dus dan doe ik het nog een keer. Het tweede deel van de S-bocht ging ook lekker want in dat deel wordt er serieus druk op de banden gezet. Deze 17-inch Dunlop SP Wintersport 4D winterbanden waren spiksplinternieuw dus ik zocht de echte grens dan ook nog niet op. Als motorrijder weet je dat het toplaagje even van de banden moet slijten en met dit koude weer duurt dat waarschijnlijk nog net even iets langer.
*BMW noemt haar ESP=DSC/Electronisch Stabiliteits Programma=Dynamische Stabiliteits Controle

Rustâgh deel 1
Eenmaal op de N11 heb ik de rijmodus Green* ingeschakeld en ben ik op de Cruise Control rustig richting de afslag Bodegraven gekacheld. Daar aangekomen heb ik voor de afslag de rijmodus op MID gezet maar het DSC/TRC gewoon aan laten staan. De afrit ging lekker strak maar gezien de auto’s met half bevroren ruiten die ik zag rijden had het in het binnenland wel gevroren in tegenstelling tot aan de kust waar ik woon. Ook hier zocht ik de grens dan ook weer niet op want er hoeft maar één glad stuk weg te zijn en je bent gezien. Ik heb dat één keer meegemaakt – letterlijk een ijsplaat op één plek van een provinciale weg – en dan schrik je wel even. Over de N11 heen besloot ik het gas er iets meer op te zetten want er kwamen wat leuke rotondes en leuke bochten aan. De eerste rotonde nam ik half over de rotonderand rijdend en dat ging best lekker. Daarna volgde een flauwe bocht maar toen ik allemaal wagens met gekrabde voorruiten mij tegemoet zag komen heb ik het ook hier maar rustig aan gedaan. Daarna heb ik de rijmodus maar weer in Green gezet want voor de adaptieve demping maakte dat niets uit die is in Green en MID namelijk hetzelfde. De volgende rotonde reed ik weer een stukje sportiever overheen en ik moet eerlijk zeggen dat of je nou wilt of niet maar de vergelijking met een Kart dringt zich altijd weer op als ik in een Mini rijd. Eenmaal op de weg langs de Oude Rijn zag ik recht voor mijn neus de zon als een gigantische knaloranje sinaasappel opkomen. Een werkelijk magisch moment want ik reed helemaal in mijn uppie en de lucht was kraakhelder. Wat kan de wereld op zo’n moment toch mooi zijn. In Bodegraven aangekomen bleek ik een uur te vroeg te zijn, ze gaan pas om 10.00u open maar meestal zijn ze er al om 09.40u. Even een uurtje wachten dus waarna ik mijn Macbook heb afgegeven en gematigd snel ben terug geracet naar Leiden. Langs de Oude Rijn kun je af en toe even kort het gas erop zetten maar tot aan Bodegraven heb ik relatief rustig gereden. Bij Bodegraven ben ik de route langs Berry Goedhart (bekende motorzaak) gereden die is leuker dan rechts buitenom.

Rustâgh deel 2
Die Green/MID rijmodi had ik nu wel even gezien dus onder de Oude Rijn door besloot ik de rijmodus in Sport te zetten en dat voel je echt heel erg goed. De demping is dan lekker hard en de stuurreactie superdirect en dat zorgt er samen met de subliem zittende bestuurdersstoel voor dat je een lekker gevoel in je lijf hebt. De DSC/TRC had ik nog steeds aanstaan die zou ik vanmiddag op het Space Business Park voor het eerst permanent uit gaan zetten. Ik gaf stevig gas na de rotonde en ging lekker sportief door de flauwe bocht ter hoogte van Berry Goedhart. In die bocht zag ik het DSC-lampje knipperen wat betekent dat ik op de grens reed. Op de N11 heb ik stevig door gereden gewoon omdat ik daar zin in had én omdat deze Mini Cooper S Cabrio daar gewoon toe uitnodigt. Bij het einde van de N11 aangekomen stond ik rechts vooraan – is de beste plek – bij het stoplicht voor de oprit naar de A4. Tja ik kon niet anders dan de rijmodus Sport activeren en het DSC/TRC uitzetten en de versnellingspook naar links klappen = Manuele + Sportstand. Nou dat heb ik geweten, ha, ha. Toen ik middenin de bocht gas gaf in S2 gleed ik als een idioot minstens een meter naar rechts weg. De powerband van deze 192 Pk 4-cilindermotor is nogal klein dus het vermogen komt er in één keer in dat had ik even onderschat. Het was wel erg spannend en stiekem veel leuker dan een auto met een brede powerband want daar kan zelfs je om nog gek mee doen. Ik gaf stevig gas en flipperde snel op naar S7 en toen ik op de snelheidsmeter keek zag ik een wel heel erg illegale snelheid die ik hier normaal gesproken zelden haal met een testauto. Dat ligt puur en alleen aan de uitstekende vering/demping want normaal gesproken trekt een testauto dit soort snelheden niet dan wel gaat-ie zo heftig glijden door de g-krachten. Dat wil je niet in een middelmatige auto met 140-150 km/u geloof me.
*Er zijn 3 Rijmodi: Green/MID/Sport – Green en MID hebben dezelfde adaptieve demping in Sport is de adaptieve demping sportiever

Space Business Park
Zaterdag had ik afgesproken om in de middag sfeer- en actiefoto’s te maken met mijn zwager. ’s Ochtends ga ik altijd zwemmen maar na het zwemmen ben ik even heerlijk een rondje over het Space Business Park gereden. Nou ja heerlijk door die smalle powerband moest ik verdomd goed opletten in de bochten. Het is héééééél erg lang geleden dat ik in een auto heb gereden met zo’n smalle powerband maar om heel eerlijk te zijn is dit veel leuker dan in een auto met een brede powerband want daarmee kun je met tien vingers in je neus én geblinddoekt nog een rondje rijden. Op de afslag naar Klei-Oost voelde ik het onderstel alle kanten op dweilen onder me zo heftig ging het er aan toe en dat terwijl ik totaal niet het gevoel had dat ik gek aan het doen was. Aan de andere kant van de N206 aangekomen ging het gas er direct op na de rotonde en ik gleed meteen even kort weg waarna ik alweer af moest remmen voor de haakse rechterbocht. Daar gaf ik stevig gas in S2 en voor ik het wist was ik voorwieldriftend al de bocht door en vloog ik in in S3 door de flauwe bocht heen richting de vrachtwagenparkeerplaats. Ook daar gaf ik hard de linkerbocht inhoekend stevig gas in S2 middenin de bocht. Ook nu weer ging alles zo snel dat ik amper tijd had om na te denken wat er nou precies gebeurde. Het gekke is dat het nergens fout gaat maar het gekke is ook dat het allemaal zo snel gaat dat je het gevoel hebt dat je de auto tegelijkertijd niet en wel onder controle hebt. Ik moet eerlijk bekennen dat het echt een serieus spannende auto wordt hierdoor want je moet gewoon de hele tijd scherp zijn in tegenstelling tot bv. een Peugeot 308 GTi die overal een overdaad aan vermogen heeft en exact heel voorspelbaar doet wat jij wilt. Bij de Mini Cooper S Cabrio voelt het onvoorspelbaar voorspelbaar aan en dat klopt gewoon totaal niet met wat je gewend bent als autotester. Na de vrachtwagenparkeerplaats volgde de snelle rechts-linkscombinatie en ook die was voorbij voordat ik met mijn ogen kon knipperen.

Zou de haakse rechterbocht met verkeersdrempel ervoor dan wel anders aanvoelen? Noop plankgas in S2 leverde een mooie lange glijer op maar ik reed alweer rechtdoor voor ik er erg in had. De hoge verkeersdrempel voelde uitstekend aan met die sportieve demping. Dan de hoogste verkeersdrempel met blinde rechterbocht. Ik remde heel laat en hard af voor de hoogste verkeersdrempel waarna ik er er perfect overheen reed en meteen weer gas gaf en op de rotonde terugflipperde naar S2 en plankgas gaf en met de Mini Cooper S Cabrio heel mooi strak voorwieldriftend door de blinde rechterbocht heen vloog. Jammer dat het elke keer zo snel ging want ik wilde er even lekker van genieten maar daarvoor ging het elke keer te snel. De volgende rotonde/haakse rechter- en linkerbocht gingen ook allemaal lekker maar wat is dat verdorie toch dat ik er maar geen vinger achter krijg? In de lange flauwe linkerbocht naar de N206 gaf ik stevig gas, maar blijkbaar iets te stevig want in het laatste deel van de bocht wilde het onderstel uitbreken terwijl ik vol in het ABS aan het remmen was. Huh? De noordelijke oprit naar de N206 daarentegen was vrij saai terwijl ik even verderop in de oprit bij ’t Heen juist heerlijk glijdend de N206 opvloog. Dan als laatste nog maar even de rotonde + S-bocht en de oprit naar de A44 en de afknijpbocht naar de Papeweg aan het einde van de A44. Denk nou niet dat ik lief was maar het ging allemaal zo raarrrr (op z’n Leids uitgesproken), vooral die lange opritbocht naar de A44 was gewoonweg uh heel bijzonder. Ik weet geen enkele auto te noemen die ook maar enigszins op deze Mini Cooper Cabrio S lijkt. Ja uh hele leuke auto dus alleen vrees ik dat ik ‘m wel een paar weken langer moet testen voordat het helemaal mijn auto is en ik ‘m door en door ken. Spannend ik kan het niet anders noemen.

Zon yessssss!!!
Zaterdag was het werkelijk retemooi weer en dus een perfecte dag om topless te gaan rijden. En dat is exact wat ik gedaan heb op weg naar het zwembad en tijdens en na mijn rondje over het SBP. Voordat ik naar mijn zwager ben gereden om samen actie- en sfeerfoto’s te gaan maken heb ik nog even heerlijk een lang poserrondje langs de kust gemaakt. Als het koud is en zonnig dan zijn er nogal wat mensen die niet snappen dat juist dàt weer het lekkerste cabrioweer is. En ja Nederland is onder andere daarom één van de beste cabriolanden ter wereld. Er is niets lekkerders dan met een petje + zonnebril op en handschoenen aan in een cabrio te rijden mét de verwarming hoog, de blower op net onder maximaal en de stoelverwarming aan. Het grappige is dat ik tijdens mijn poserrondje meerdere echtparen in oude en nieuwe cabrio’s tegenkwam in dezelfde uitdossing als ikke.

Rotondecircus
Ik zeg het wel vaker: “Als een auto op het Space Business Park minder leuk is dan ik van tevoren had gedacht is tie wel leuk op het rotondecircus.” Ik was benieuwd hoe de Mini Cooper Cabrio S het eraf zou brengen op mijn asfalten schaatsbaan bij Hoogmade. Voor de verandering ben ik er weer eens naartoe gereden via de A4 dus vanaf de oostkant in plaats vanaf de westkant. De A4 op ging werkelijk heerlijk, de auto achter mij zag ik pas heel ver achter mij de A4 oprijden zo strak stuurt deze Mini. Omdat ik nog een keer door de afritbocht naar de N11 heen wilde en dan ook nog even de mooie oprit naar de A4 die ik zelden rij mee kon pakken ben ik er toch nog even af gegaan. Dit keer hield ik het gas er langer op en reed daardoor sneller dan de vorige keer – dit keer in de rijmodus Sport! – door de blinde afrit-S-bocht. Nou dat heb ik geweten want ik dacht dat het nog wel harder kon maar het onderstel van de Mini liet duidelijk weten dat ik aan de grens zat. De sportieve demping is zo ontzettend goed en het stuurgevoel zo superdirect dat je zonder dat je het door hebt de grens op zoekt en niet zo’n beetje ook. Bij de stoplichten naar de Heineken moest ik een 180-gradendraai maken en dat ging werkelijk heerlijk. Gas erop stuur hard omgooien en hoppa voor je het weet sta je onder het genot van piepende banden met de neus de andere kant op. Daarna moest ik er voor zorgen dat ik vooraan zou komen te staan voor de stoplichten de A4 weer op. Ondanks het drukke verkeer lukte dat en ik was benieuwd hoe deze opritbocht zou gaan. Nou uh ook weer belachelijk makkelijk dus, hopelijk was de afrit naar het rotondecircus wat spannender. De afrit bevat twee hogesnelheidsbochten met verraderlijke verzakkingen erin, uiteraard precies in die twee bochten. De g-krachten zijn op die punten erg hoog als de snelheid hoog ligt, maar ook dit ging weer zo makkelijk dat ik zoiets had van doe mij maar een Works-versie met 300 Pk of zo. Op de ovale rotonde aangekomen smeet ik de Mini Cooper Cabrio S hard naar binnen en gaf stevig gas in S2 (rijmodus Sport en DSC/TRC uit) waarna ik op het viaduct afvloog en snel het stuur weer om moest gooien terwijl ik over de hoge rotonderand heen reed en weer plankgas gaf.
Ik zou bijna willen roepen ik stop met testen want dit gaat zo makkelijk dat het niet leuk meer is. Aan de westkant probeerde ik op de grote rotonde nog enige adrenaline vanuit mijn bijnieren in mijn bloedbaan te pompen. Maar zelfs de mooie grote rotonde op en af wekte geen enkele vorm van adrenalineboost op. Best wel knap als je een auto met zo’n smalle powerband zo’n goede driveability mee kan geven. Vroeger toen je nog tweetakt crossmotoren had werd ik letterlijk afgeschoten als mijn crossmotor in de nog smallere powerband dan die van de Mini terecht kwam. Om maar even aan te geven dat ik het best wel een knap staaltje werk vind van BMW.

Zuinig en Zuinig???
Op zondag besloot ik de Mini Cooper S Cabrio helemaal nokkievol te tanken en daarna drie dagen lang in de rijmodus Green naar werk op en neer te rijden. Dus nooit harder dan de maximum snelheid en heel rustig optrekken en zo min mogelijk remmen zodat ik zoveel mogelijk mijn snelheid kon vasthouden = zuinig(er) rijden. Op een speciaal Green-display in de ronde snelheidsmeter voor mij zag ik steeds het aantal +kilometers oplopen. Na 3 dagen rijden was dat opgelopen tot +32,6 kilometer dus ik was positief gestemd toen ik op dag 3 naar huis reed. Ik had verder besloten op dag 3 een gewone zuinigheidsrit te doen dus van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa. Maar om te kijken of de Mini Cooper S Cabrio in de rijmodus Sport véél meer zou verbruiken – want dat zou je toch mogen verwachten – besloot ik ‘m voor de grap in de rijmodus Sport te doen. Na het eten ben ik snel in de Mini Cooper Cabrio S gesprongen en naar Katwijk aan Zee gereden. Op de kruising bij Katwijk-Binnen brak de Mini Cooper Cabrio S nog even zwaar uit toen ik iets te enthousiast een linkerbocht inhoekte. Een BMW 6-serie die de hele tijd superirritant voor mij had gereden wilde ik persé even achter me laten. Ik ging niet vol op het gas de bocht in of zo maar ik remde niet en mijn snelheid lag net iets te hoog voor die bocht waardoor de g-krachten zo extreem hoog waren dat de Mini Cooper Cabrio S als vanzelf door de grip van de banden heen brak en dus uitbrak naar links-rechts-links-rechts-links-en-weer-recht. Het aftanken bij de onbemande Esso-pomp voor de Appie leverde een tegenvallende waarde van 1:14,4 op en dat na 172,6 km extreem netjes rijden in de rijmodus Green. Ik was denk ik terecht razend benieuwd wat de zuinigheidsrit in de rijmodus Sport zou opleveren.

De zuinigheidsrit begon lekker maar niet remmen liet ik meteen al maar varen vanwege een bumperklever die ik even moest laten schrikken. Bovendien is het remmend vermogen van de turbomotor zo nihil dat ik er niet eens over na heb gedacht om eraan te beginnen. Bij De Zilk aangekomen heb ik de Cruise Control laat uitgezet en ben met over de 70 km/u door de haakse rechterbocht gevlogen. Dat ging heerlijk strak moet ik bekennen maar dat is uiteraard geheel en al op het conto te schrijven van de sportieve adaptieve demping in de rijmodus Sport. Bij Vogelenzang aangekomen moest ik nog steeds rechtsaf langs de Leidsevaart om Vogelenzang heenrijden want ze zijn nog steeds niet klaar met de rioleringswerkzaamheden. Langs de Leidsvaart was het redelijk druk maar eenmaal op de bomenweg was het lekker rustig. Ik zou dolgraag een keer met een handgeschakelde versie van de Mini Cooper Cabrio S deze zuinigheidsrit doen ik weet zeker dat het dan wel zonder te remmen zou kunnen (zeker weten doe je het natuurlijk nooit ondanks mijn vele nul-keer-remmen-ritten) lukken en ik weet ook zeker dat ik dan een lager verbruik haal dan met deze 7-traps automaat. Ik reed zoveel mogelijk op de Cruise Control en dat lukte prima alhoewel ik met enige regelmaat een fossiel voor mijn neus kreeg en dan even moest Cancel moest drukken en daarna hopelijk snel weer op Resume. Het bleef lekker gaan maar op de boulevard had ik weer en superfossiel en terug bij Circuit Park Zandvoort een hersenloze bumperklever die ik even heel erg hard heb laten schrikken. Terug in Katwijk aan Zee gaf het display van de benzinepomp 4,48 liter E-weet-ik-veel aan op 72,1 km en dat is dan zomaar 1:16,1 in de rijmodus Sport. Verrassen? Nou nee een goed afgestelde Sport-stand is vaak beter dan een Eco-stand in het geval van Mini “Green” genaamd.

 

Specificaties

Jaargang

2018

Carrosserie

Cabriolet

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

7,1 seconden

Topsnelheid

230km/u

Vermogen

141(192)5.000-6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

280/1.350-4.600 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1.998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,7-6,9 liter/100 km

Snelweg

5,1-5,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,7-5,8 liter/100 km

C02 uitstoot

129-132 gram/km

Afmetingen

Lengte

3.850 mm

Breedte

1.727 mm

Hoogte

1.415 mm

Wielbasis

2.495 mm

Spoorbreedte voor

1.485 mm

Spoorbreedte achter

1.485 mm

Massa leeg

1.390 kg

Max. toelaatbare massa

1.745 kg

Laadvermogen

430 kg

inhoud bagageruimte

160/215 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand