Ford Ka+ Trend Ultimate 1.2 Ti-VCT 85 Pk 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



Van kA naar B!
Als autojournalist krijg ik ladingen mail binnen van alle auto-importeurs en zoals jullie vast wel kunnen begrijpen lees ik niet alles. Soms bewaar ik mailtjes van een nieuw model zodat ik niet vergeet om een reservering voor een test aan te vragen. Zo ook de Ford Ka+ waarvan ik geen idee had wat ik me bij die auto voor moest stellen. Maar zoals jullie weten laat ik me graag verrassen en lees ik niets en zie ik uiteindelijk wel wat ik meekrijg. Er wachtte mij en mijn zwager echter een hele grote verrassing want Ford Nederland B.V. bleek letterlijk opgelost in het niets. We stonden aan de Amsteldijk voor een leeg pand met een gesloten hek en dus belde ik de PR Manager van Ford op om te vragen wat hun nieuwe adres is. ik had het nog maar net het nieuwe adres van Ford in de NavSat van de Suzuki Ignis ingetypt of de accu van mijn telefoon gaf de geest. Ik vroeg daarna aan mijn zwager of hij een telefoon bij zich had en hij antwoordde: “Nee.” Nou die test begon lekker zeg maar ja dat krijg je ervan als je de nieuwjaarswens-mailtjes van de auto-importeurs niet leest. Ford blijkt sinds begin januari in Amstelveen te zitten naast het gebouw van Nestlé, iets van hooguit een kwartiertje rijden. Op naar Amstelveen dus om de Ford Ka+ op te halen die eigenlijk toch niet helemaal een Ford Ka blijkt te zijn. Deze zeer goedkope hatchback (consumentenprijs inclusief BPM, BTW en kosten rijklaar maken slechts 14.595,- euro) lift mee op de bekende typenaam “Ka” en dat vind ik erg slim van Ford. Deze Ka+ hatchback is namelijk een directe concurrent van het type auto’s zoals Renault ze onder de merknaam Dacia in de markt zet. Alleen is deze Ford Ka+ dan op een aantal fronten net even beter dan de directe concurrent van Dacia. Maar daarmee ben ik al dingen aan het verklappen en dat wil ik eigenlijk niet dus laten we even bij het begin beginnen.

Na een kopje koffie kon ik in de parkeergarage onder het pand van Ford Nederland B.V. in de Ford Ka+ 1.2 Ti-VCT Trend Ultimate stappen met 85 Pk onder de motorkap. Er is ook nog een goedkopere versie die maar 70 Pk heeft voor de hippies onder ons. Het uitrijden van de parkeergarage viel mee en tegen, mee omdat het heuveltje niet zo steil was als ik dacht en tegen omdat het automatisch openende stalen hek een best wel smalle doorgang is. Met een grote SUV is het volgens mij dan behoorlijk billen knijpen denk ik. Omdat ik geen zin had over de A9 terug naar Leiden te rijden besloot ik binnendoor richting Schiphol-Rijk te rijden en daar de A4 op te rijden. Omdat vandaag de zon scheen en ik nog actiefoto’s van de Suzuki Ignis moest maken besloot ik alles tegelijk te doen. Snel wat sfeerfoto’s van de Ford Ka+ schieten in een fraaie nieuwe woonwijk van Amstelveen die ik rechts van mij zag liggen en vervolgens de actiefoto’s van beide auto’s naast Het Corpus in Leiden. Alles ging precies zoals gepland en daar was ik erg blij mee want de komende dagen zou het niet meer zulk mooi weer worden. Na het wegrijden bij Ford vielen mij direct een aantal dingen op; A dit is een echte Ford want uitstekende vering/demping B het motorblok voelt veel minder krachtig (85 Pk tegen 90 Pk) aan dan de ook 1.2-liter turboloze motor van de Suzuki Ignis C niet zo gek want deze auto weegt 145 kg meer D ik word een rustig mens in deze auto E geen idee verzin ik nog wel. Gelukkig had de iets duurdere versie die ik mee had cruise control want dat vind ik persoonlijk altijd erg fijn. Thuis gekomen ben ik eerst even wat gaan eten en daarna gaan zwemmen.

Veel auto
Dat deze Ford Ka+ veel auto voor zijn geld biedt aan een koper merk je vooral aan de dingen die er toe doen als je auto rijdt. De zit in de bestuurdersstoel, het stuurgevoel, het aangrijpen van de koppeling, het schakelen en Ford’s paradepaardje genaamd comfort oftewel uitstekende vering/demping; het is allemaal even goed en het voelt nooit goedkoop dan wel low-budget aan. Op weg naar het zwembad in Katwijk aan Zee zat er weer eens een fossiel voor mij, die bij de N206 gelukkig linksaf sloeg zodat ik lekker vaart kon maken in de mooie rechterbocht richting Valkenburg ZH. Ik zette het gas erop waarna ik lekker strak door de mooie rechterbocht heen stuurde. Bij de nieuwe woonwijk Duyfrak liggen tegenwoordig uitermate vervelende 30-zone verkeersdrempels en snelheidsbrekers. In een auto met minder goede vering/demping zou je wensen dat je een niergordel droeg, maar in deze Ford Ka+ merkte ik daar weinig van. Na de 30-zone sloeg ik linksaf richting de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg. Een leuke test voor het nemen van verkeersdrempels met een wat hogere snelheid, dat is toch net weer even anders en levert ook andere informatie op. Omdat ik dan heel even met 4 wielen los kom en het onderstel dus op vier wielen tegelijk landt is de manier waarop het onderstel dit uitdempt van belang. De landing en het uitdempen verliepen perfect maar ik had dan ook niet anders verwacht. Bij de S-bocht + rotonde aangekomen (met het Traction Control aan) gaf ik wat gas bij reed heel mooi strak door de S-bocht. De grip van de 15-inch Continental ContiEcoContact5 banden is prima en dat is uiteraard mede te danken aan de goede vering/demping. Na de S-bocht gaf ik nog wat gas bij vloog met een lekker vaartje de buitenring van de rotonde op en af intussen naar links voorsorterend. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze auto mij uitstekend bevalt ondanks het gezapige 1.2-liter motorblok met een vermogen van slechts 85 Pk.

Soms is het best goed voor mij om in een auto te rijden die een wat rustiger mens van mij maakt. Als ik deze Ford Ka+ vergelijk met de kleinere uit productie genomen Ford Ka dan wint deze auto het op alle fronten en is dus een veel betere aankoop. Ford mag de Ka+ dan niet met de Fiesta willen vergelijken maar als ik eerlijk ben vind ik de Ford Ka+ daar een heel goed alternatief voor als je budget wat minder groot is. Ik zou dan eerder een Ford Ka+ kopen dan bijvoorbeeld een Dacia of ander vergelijkbaar goedkoop model van een ander automerk. Na net zwemmen rij ik meestal via De Zanderij naar huis maar omdat ik deze Ford Ka+ niet een volle week heb moest ik alle kansen pakken die ik krijg. Ik ben daarom dan ook via ’t Heen naar huis gereden en uiteraard met het Traction Control aan, want dan kan ik het morgen of overmorgen nog een keer doen met het Traction Control uit. Omdat de Ford Ka+ wat minder fel is besloot ik iets vroeger dan normaal gas te geven voor de apex van de opritbocht. Ik had geen idee wat ik zou kunnen verwachten, want ik had ’m nog geen enkele keer écht op de grens gereden. Ineens bleek alle gezapigheid verdwenen want ik reed met piepende banden heel mooi strak regen de witte lijn aan met een veel hogere snelheid dan ik verwacht had door de opritbocht heen. Ha, ha dit was gewoon erg leuk maar vooral goed! Daarna ben ik naar mijn appartement gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. En ook de bagageruimte viel mee, de kofferbak lijkt op het oog kleiner dan ze in werkelijkheid is.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter
Zonder hoedenplank: 1×50-liter + 4×33-liter + 1×13-liter

Hotsebotseknotseweg
Zaterdag moest ik ’s ochtends naar een cursus en zelfs tijdens dat korte stukje rijden viel mij iets op waarvan ik dacht: “Huh en dat nota bene in zo’n goedkope auto.” In de versie die ik mee had zaten wat extra’s zoals verwarmbare voorstoelen van maar 300,- euro. Vlak na het indrukken van het knopje voor de stoelverwarming (2 standen) werd het al heet onder mijn kont. Ik kan mij eerlijk gezegd niet één testauto herinneren waarvan de verwarmbare stoelen zo snel opwarmen, zelf niet in testauto’s die 10-20 maal zo duur waren als deze Ford Ka+. Ik kon een grote glimlach niet onderdrukken onder het mom van wat nou goedkoop? Omdat ik aan de vroege kant was heb ik de benzinetank nog even helemaal vol gegooid, want dan had ik tenminste een betrouwbare meting bij de eerstvolgende tankbeurt. Dat tanken is trouwens een eitje met Ford’s Easyfuel, tankklepje open en tanken maar want er is geen tankdop meer aanwezig. En bovendien kun je ook nooit de verkeerde brandstof tanken want dan gaat het klepje van de Easyfuel gewoon niet open. Ook weer zo’n dingetje dat zelfs peperdure auto’s niet eens hebben, ha, ha. Daar sta je dan met je Lamborghini als je per ongeluk diesel hebt getankt, want geloof me zoiets overkomt iedereen een keer zeker in het buitenland. Op weg naar de cursus moest ik een weg nemen die altijd druk is, dat betekent dus veel optrekken/stilstaan/schakelen. De 5-versnellingsbak schakelt fantastisch, zowel qua soepelheid als qua precisie ja echt ik vind het zelfs beter dan van sommige duurdere Ford-modellen. Je verwacht het niet… toch? Ik denk dat ze bij Renault nu een Ford Ka+ in de fabriek hebben staan, want deze auto is ‘way beyond shockingly affordable’.

Na de cursus heb ik eerst snel een hap gegeten want anders was ik omgevallen. Daarna ben ik in de Ford Ka+ gestapt en naar Stompwijk gereden, want met deze auto MOEST ik hoe dan ook over de hotsebotseknotseweg rijden. Deze klinkerweg met zijn vele oneffenheden, verzakkingen en kleine kuilen en gaten langs de Stompwijksche Vaart is dé testweg om te kijken of goede vering/demping misschien zelfs het predicaat uitmuntend verdient. Tot nu toe vind ik de vering/demping van deze Ford Ka+ goed, ja zelfs beter dan van veel duurdere testauto’s die ik het afgelopen jaar heb getest. De PR-Manager van Ford Nederland vertelde mij de vering/demping in België (=Ford-testcentrum in het Belgische Lommel) aangepast is aan de wensen van de Europese automobilist. Dat Ford zoveel tijd en moeite in deze Ford Ka+ steekt zegt genoeg over hun bedoelingen. Op weg naar Stompwijk belandde ik voor de zoveelste keer achter een 60-rijder die niet snapt dat-ie op een 80-weg rijdt. Ik word zo ontzettend moe van dit soort automobilisten en tegenwoordig toeter ik ook gewoon als ik er direct achter rijd. Eindelijk was daar dan de afslag naar de Stompwijksche Vaart, waar ik o ironie 30 km/u moest rijden. Maar als testrijder weet ik daar wel raad mee want ik moest de minimum snelheid van de cruise control nog testen. En jawel die bleek ook 30 km/u te zijn én als het Traction Control uitgezet dan blijft de cruise control gewoon geactiveerd. Eenmaal uit de 30-zone gaf ik gas en van 40-naar-50-60-70-80 km/u accelererend bleef het onderstel goed aanvoelen. Zelfs op de meest slechte stukken kon ik gewoon (heel even maar) door accelereren naar 100 km/u want ook dan bleef het onderstel goed aanvoelen. Uitmuntend vind ik echter net iets te ver gaan maar héél erg goed is voor een goedkope doodgewone hatchback ongekend goed.

Dan is er nog maar één testtraject dat ik niet kon laten schieten. De forse verzakkingen in de op- en afrit naar de N14/A4 leveren niet alleen goede informatie op maar zijn verder ook gewoon pure fun. Bij de verzakkingen aangekomen (Traction Control uit) gaf ik nog wat gas bij en besloot linksaf te slaan want daar stond niemand voor het stoplicht te wachten. Omdat de vering/demping zo goed is besloot ik er helemaal voor te gaan en met een hogere snelheid dan normaal met deze doodgewone hatchback over de verzakkingen heen te rijden. Nou ja rijden? Direct na de tweede verzakking moest ik pijlsnel het stuur naar rechts omgooien en raakte het zich net op dat moment weer herstellende onderstel uiteraard volledig uit balans. Het ging er behoorlijk heftig aan toe moet ik heel eerlijk bekennen maar oh wat dempte de Ford Ka+ alles goed uit. Waar het normaal gesproken alle hens aan dek zou zijn op het gebied van rijvaardigheid daar kon ik nu heel rustig de vering/demping van de Ford Ka+ al het werk laten doen en ik hoefde de boel alleen lichtjes te corrigeren. Zo mooi dus ik had heel veel zin in de terugweg naar Leidschendam. Bij de stoplichten draaide ik om en reed naar de rotonde richting Forepark waar ik heel strak sturend over de rotonde een hele mooie strakke 360-gradendraai maakte. Op weg naar de afrit Leidschendam belandde ik achter een fossiele BMW-rijder die bijna elke meter die reed aarzelde wat ze nou zou gaan doen. Echt hopeloos zo iemand achter het stuur! En wat denk je? Jawel hoor middenin de bocht op weg naar de verzakkingen stuurde ze naar links terwijl ik daar al reed. Gelukkig zag ze mij en kon ik gewoon gas blijven geven en vloog ik heerlijk over de verzakkingen heen die weer net zo goed gingen als op de heenweg.

100.000 maal steken!
Zaterdagavond ben ik pannenkoeken wezen eten met wat familieleden en toen ik weer weg wilde rijden had een asociale patser-Mercedes – nee echt waar je verwacht het niet – mijn doorgang half geblokkeerd. De Mercedes stond loodrecht op de andere geparkeerde auto’s en omdat ik aan het einde van de taps toelopende parkeerplaats stond kon ik de draai naar rechts niet maken. Dat werd dus steken-steken-en-nog-eens-steken net zolang totdat ik de auto rechts van mij niet meer zou raken en met mijn linker voorkant net langs de Mercedes kon. Het is mijn eer te na om het pannenkoekenrestaurant binnen te lopen en heel hard te schreeuwen: “Welke ongelofelijke Duitse patser-pannenkoek heeft zijn Met Enige Rijlessen Controleert Elke Dwaas Een Slagschip als een aso geparkeerd?” Pluspuntje dus voor de Ford Ka+ dat ik uiteindelijk na veel steken weg kon rijden ja toch niet dan.

Zuinigheidsrit
Omdat deze auto zo goedkoop is was ik toch wel benieuwd naar het laagst mogelijke verbruik. Normaal gesproken doe ik dat vrijwel alleen bij eco-auto’s (=eco/hybride/elektrisch), maar goedkoop en zuinig is natuurlijk een mooie combinatie. Het kwam toevallig zo uit dat ik nog moest zwemmen (in Aquamar in Katwijk aan Zee) en mijn moeder en mijn tweede zus naar mijn jongste zus in Katwijk aan Zee wilden dus ik kon ze wegbrengen en na het zwemmen nog mooi even een zuinigheidsrit maken en ze dan weer ophalen. Na het ophalen van mijn zus heb ik de straat uitrijdend voorrang maar een idioot in een BMW had mij totaal niet gezien. Ik was al aan het linksaf slaan toen hij nog bijna tegen mij aan reed. Geen idee wat hij aan het doen was (smartphone?) maar slechts dankzij een razend snelle uitwijkmanoeuvre kon hij mij net aan ontwijken. Vlakbij mijn zusje in Katwijk aan Zee was het weer bijna raak, een zwakzinnig petje kwam al bellend met een noodvaart van rechts. Nou heeft hij voorrang maar A hij zat te bellen en B hij reed veel te hard en C het was een petje, drie dingen waarop hij het zeker verloren had wat betreft de aansprakelijkheid bij een aanrijding. Voorrang is een recht en geen plicht! Maar waarschijnlijk had ik niet eens met hem kunnen communiceren want die petjestaal versta ik niet. Maar goed ik kon dus al met al toch in een hele auto aan de zuinigheidsrit beginnen. Het aftanken leverde een niet eens zo slechte 1:16,39 op want ik had stevig door gereden. Eenmaal op de N206 drukte op het stuurknopje voor de cruise control en zette ’m vast op 80 km/u. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen kon ik harder door de bocht heen dan ik gedacht had. Het is en blijft een lastige bocht maar ik denk dat ik er bij een 2de poging wel met 70 km/u op de cruise control doorheen had kunnen rijden. Op de bomenweg reed ik heerlijk in mijn uppie en kon ik dus lekker op de cruise control door de bochten heen rijden.

Bij de Nachtegalenlaan ben ik gewoon zonder te remmen over de scheve verkeersdrempel heen gereden. Met de uitstekende vering/demping zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Ik heb de Ford Ka+ wel een beetje geholpen door even snel het stuur om te gooien en recht op de scheve verkeersdrempel af te rijden. In de lang gerekte S-bocht kon ik netjes het gas erop houden zonder dat de Ford Ka+ begon te glijden. Op de T-splitsing hoefde ik zowaar weer eens niet te remmen, maar ik had op de bomenweg al een remactie gehad bij de oversteekplaats naast de ingang van de AWD (=Amsterdamse Waterleiding Duinen). Nul keer remmen zat er dus al niet meer in. Op de Zandvoorterweg sloot ik aan bij het strandverkeer want ja op een zonnige dag is het hier altijd druk. Tijdens het zoeken naar een nummer op mijn USB-stick zag ik dat het drukken op het knopje naar boven/beneden je vanzelf de songlist te zien krijgt en er doorheen kan scrollen. Het is wel geen touchscreen maar voor een goedkope auto vind ik dit systeem nog helemaal zo slecht niet. De audio is trouwens ook best aardig want het klinkt niet zo metalig zoals in veel goedkope auto’s vaak het geval is. De rit naar en over boulevard waren vrij saai met al die fossielen voor mij, bijna iedereen reed te langzaam tot veel te langzaam. Maar aan het einde van de duinenweg stond ik nog nooit vertoond helemaal stil. Toen ik de stoplichten passeerde zag ik voor een auto een voetganger op de grond liggen, dat was dus de reden van de file voor het stoplicht (in werking!). De terugrit was vrij saai vanwege het drukke verkeer en ik zal er dan ook niet veel woorden aan vuil maken. Het verbruik kwam uit op een nette 1:23,42 maar ja dat is toch ruim 2,2 kilometer minder dan het laagst opgegeven verbruik van 1:25,64 in de online brochure. Ik las thuis gekomen dat de Ford Ka+ trommels achter heeft, dat verbaasde mij wel een beetje maar toch ook weer niet helemaal. Een lage aanschafprijs moet toch ergens vandaan komen. Ik heb uiteraard nog wel even een noodstop gemaakt en dat deed de Ford Ka+ gewoon goed.

Klein beetje jihaaaa…
Na het aftanken zou ik mijn 2de zus en moeder weer ophalen bij mijn jongste 4de zus, maar uiteraard niet zonder een rondje over het rotondecricus. Na het uitzetten van de Traction Control zette ik het gas er stevig op in de opritbocht naar de N206 (precies aan de andere kant van de N206 van mijn favoriete opritbocht). Als je het motorblok fors in toeren jaagt dan wil deze auto best wel vaart maken, maar ik geef toe dat een gasrespons-chip (geen idee of die er al is voor deze auto – info: Ventura Tuning dan wel Speedbuster) erg welkom zou zijn voor de zeikerds onder de autojournalisten. Ik vind dat zo’n gasrespons-chip deze auto juist minder leuk maakt en ik zal uitleggen waarom dat ik dat vind. In de eerste haakse rechterbocht van het Space Business Park voelde ik de voorwielen al doorspinnen, maar daar moest ik wel serieus moeite voor doen. In de flauwe linkerbocht kon ik stevig gas geven want ik wist dat er zeker in de 3de versnelling weinig zou kunnen gebeuren. Het was wel lekker dat ik stevig vaart kon maken want dan kon ik terugschakelen naar de 2de versnelling en met de vaart er nog in de Ford Ka+ de vrachtwagenparkeerplaats ophoeken. En inderdaad was dat erg leuk want hoog in toeren met onderstuur naar rechts glijdend is lastiger dan je denkt met deze auto. In een auto met dubbel zoveel Pk’s is dat een eitje maar in deze auto moet je alles uit de kast halen en een truc verzinnen om het toch te laten lukken. Dat maakt het echter wel een stuk spannender en daardoor dus leuker, dus wat nou “Deze auto is niet leuk om in te rijden” zoals sommige autojournalisten schrijven. De rechts-links-combinatie moest ik wat rustiger aan doen want er kwam mij een auto tegemoet. Bij de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht kon ik het gas er weer opzetten en vanwege de goede vering/demping deed ik daar een schepje bovenop. Net als op de verzakkingen in Leidschendam brak de Ford Ka+ even wild uit, maar de manier waarop ik dat als bestuurder vervolgens weer recht kon trekken laat zien hoed goed het onderstel (=chassis + vering/demping) is.

Op de hoogste verkeersdrempel afrijdend nam ik geen gas terug, ik gaf zelfs gaf bij en remde vlak voor de hoogste verkeersdrempel even hard en kort. Dat werkte ook nu weer perfect en de Ford Ka+ landde dan ook perfect waarna ik de vaart erin houdend de rotonde op en afreed en de blinde rechterbocht indook. Dat ging heel mooi strak en ondanks het gebrek aan Pk’s om de Ford Ka+ in de 3de versnelling nog gek te laten doen vond ik het leuk. Weer terug het Space Business Park opsturend hoekte ik de Ford Ka+ lekker hard de haakse rechterbocht in meteen na de rotonde. De grip van de 15-inch Continental ContiEcoContact5 banden is prima en als ze op de grens rijdend gaan glijden doen ze dat heel mooi gecontroleerd. Daarna ben ik terug naar de N206 gereden en heb de noordelijke oprit genomen. Door ver door te trekken in de versnellingen kon ik behoorlijk vaart maken. De invoegsnelheid was voor een gewone hatchback als deze Ford Ka+ erg hoog, maar afgezien van een lichte zwabber was de onrust in het onderstel nihil. Uiteraard ging ik er bij de eerstvolgende afslag weer af want ik wilde nog een keer door de opritbocht in ’t Heen met de Traction Control uit heenrijden. Na alle goede ervaringen tot nu betreffende de wegligging was ik best wel benieuwd wat er zou gebeuren. Ik kon nog op tijd voor een andere auto van rechts de oprit oprijden. Ik schakelde op naar de 3de versnelling om vaart te maken, maar vlak voor de apex van de bocht schakelde ik terug naar de 2de versnelling. Ook weer een truc om de voorwielen aan het doorspinnen te krijgen want een hoog toerental na terugschakelen. Ik vloog met een behoorlijke vaart door de opritbocht en het onderstel begon wat te zoeken maar door netjes gecontroleerd gas te blijven geven kon ik de Ford Ka+ heel mooi op het gas door de bocht heensturen. Dat ging zelfs zo mooi en zo goed dat ik met een veel hogere snelheid dan ik verwacht had de bocht uitkwam. Omdat ik gas bleef geven gleed de Ford Ka+ heel mooi gecontroleerd naar buiten maar wel precies langs de witte lijn. Dit was echt pure fun!

Ford Ka++++++++++++++++
Wat zou ik na deze alineatitel in hemelsnaam gaan schrijven? Nou dat kan eigenlijk maar één ding zijn en dat is de Ford Ka+ veel plusjes erbij geven oftewel meer pit in die fossiele (niet mijn woorden) gasrespons. Via een lezer van Autotesten.nl mocht ik eind vorig jaar even de Mercedes B-klasse AMG Line van zijn vriendin proberen met een zonet gemonteerde gasrespons-chip. Ik was erbij dus ik heb ’m voor en na het monteren van de gasrespons-chip kunnen rijden. Dat is dus echt een wereld van verschil met dezelfde auto zonder.Het vermogen blijft hetzelfde maar de auto speert er vandoor bij de minste geringste beroering van het gaspedaal. Ik heb geen idee of een dergelijke gasrespons-chip al beschikbaar is voor auto’s van Ford, maar ik zou zeggen bel even een tuner die weet het vast wel.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

13,9 seconden

Topsnelheid

168km/u

Vermogen

63(85)/6.300 kW (pk)/rpm

Koppel

112/4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.196 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Trommels

Draaicirkel

10,7 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

15-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,3 liter/100 km

Snelweg

3,8 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,7 liter/100 km

C02 uitstoot

110 gram/km

Energielabel

C

Afmetingen

Lengte

3.929 mm

Breedte

1.911 mm

Hoogte

1.524 mm

Wielbasis

2.489 mm

Spoorbreedte voor

1469 mm

Spoorbreedte achter

1462 mm

Massa leeg

1.055 kg

Max. toelaatbare massa

1.530 kg

Laadvermogen

475 kg

Aanhanger geremd

300 kg

Aanhanger ongeremd

300 kg

inhoud bagageruimte

270 liter

Bandenmaat

195/55-R15

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,