Gilera Fuoco LT 500 i.e. 2014 – motortest

 

Deze testmotor werd ons aangeboden door Piaggio Benelux BV



De enige echte LT!
Het afspreken van de Gilera Fuoco 500 i.e. LT is net even anders gegaan dan normaal gesproken het geval is. De Piaggio MP3 LT 400 IE heb ik getest direct nadat ik had gelezen dat er een versie op de markt zou komen die je ook met een rijbewijs B mag besturen. De afkorting “LT” staat namelijk voor “Large Tread” wat grotere spoorbreedte betekent. Een slimme Duitse handelaar – ik heb nog steeds niet kunnen achterhalen wie het is geweest – had bedacht dat door het verbreden van de spoorbreedte aan de voorkant, en het aanpassen van het remsysteem (een voetrem!) het volgens het ‘deutsche Fahrerlaubnisrecht’ mogelijk zou moeten zijn om met een autorijbewijs een motorscooter te besturen zonder begrenzing van de cilinderinhoud. Tot dan toe was het alleen mogelijk om in Duitsland met een autorijbewijs (behaald voor 1 april 1980!) een motorscooter t/m 125cc te besturen. Geniaal bedacht natuurlijk en de reactie van Piaggio liet dan ook niet lang op zich wachten. Er kwam een af-fabriek gehomologeerde LT-versie waarna de Italianen de verkopen spectaculair zagen stijgen. Logisch want het is niet alleen handig (welke file?) en goedkoop (laag verbruik en bijna geen wegenbelasting) voor een autorijder, maar ook een motorrijder kan er in de winter als het glad is of sneeuw ligt prima mee uit de voeten. Of als je een been mist zoals bij Slowco het geval is, die ook degene was die mij mailde over de Gilera Fuoco 500 i.e. LT.

Nog voor ik de Piaggio MP3 LT 400 IE had getest was ik al helemaal weg van de Gilera Fuoco 500 i.e., maar die was toen helaas nog niet verkrijgbaar als LT-versie. Door Slowco kwam ik erachter dat dit nu wel het geval is, en dus heb ik meteen een mailtje richting Piaggio Vespa b.v. gestuurd. Al snel kreeg ik antwoord en werd er een Gilera Fuoco 500 i.e. LT voor me geregeld (waarvoor dank!) bij Leertouwer Bromfietsen B.V. in Soest. Ach ik weet dat deze 3-wielige motorscooter door autofanaten belachelijk wordt gemaakt vanwege zijn maar 40 Pk. Maar ik zou die azijnpissende autofanaten wel eens heel graag op die Gilera Fuoco 500 i.e. LT willen zien rijden. Ik vrees dat ze dan wel even anders piepen, want om snel en vloeiend met deze motorscooter te kunnen rijden komt véél meer bij kijken dan autorijden. Ik rijd zelf motor vanaf mijn 18de en heb al ruim meer dan 1 miljoen motorkilometers onder me weg laten rollen over de hele wereld. Nou zegt dat feit op zich natuurlijk helemaal niets, maar om je voetsteun of je knietje tegen het asfalt te rijden is meer dan de standaard rijvaardigheid een absoluut vereiste. De beste training daarvoor is trial/enduro/crossen en daarbij ga je geheid een keer heel hard op je plaat zoals dat heet. Drie wielen is dus wel zo veilig als je een hekel hebt aan “op je plaat gaan”.

Probleempje!
Normaal gesproken test ik geen twee voertuigen tegelijk, maar voor deze Gilera Fuoco 500 i.e. LT heb ik een uitzondering gemaakt. Vrijdag 11 april zou ik de Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI Bi-Turbo 6-AT op gaan halen met de trein, want die stopt namelijk bijna bij de Opel-importeur voor de deur. Dan kon ik mooi de Gilera Fuoco 500 i.e. LT ophalen met mijn motor. Helaas pindakaas kon ik zaterdag 12 april niet over mijn motor beschikken want de nokkenaskettingspanner was niet op tijd binnen. En dus moest ik iets anders verzinnen! En dus ben ik samen met Slowco in de Opel Insignia Country Tourer naar Soest gereden, en heb ik de Gilera Fuoco 500 i.e. LT naar Alphen a/d Rijn gereden. Daar ben ik weer in de Opel Insignia Country Tourer, om later die week weer even om te ruilen met Slowco. De rit naar Alpen a/d Rijn begon dus bij Leertouwer in Soest en liep via N221, de N234 naar de A27 en vervolgens via de A12 en de N11 naar Alphen a/d Rijn. Ik was wel blij dat we niet direct de snelweg opreden, door de bochten en rotondes op de provinciale wegen kon ik weer even rustig wennen aan het rijgedrag van deze zeer aparte driewieler. Ik blijf het één van de meest geniale technische constructies vinden die er bestaat. Het is (of moet ik zeggen lijkt?) aan de ene kant een ongelofelijk ingewikkelde constructie, waarvan je op het eerste gezicht denkt dat kan niet werken. Als je opstapt en vervolgens weg rijdt sta je versteld van de ogenschijnlijke eenvoud van de parallellogram-constructie die even daarvoor nog zo ingewikkeld leek.

Net toen ik weg wilde rijden bij Leertouwer kwam er een Gilera Fuoco 500 i.e. LT met een Akrapovic-uitlaatdemper aangereden. Daar komt een serieus vet geluid uit, en bovendien is de Gilera Fuoco 500 i.e. LT met deze meer open uitlaatdemper nog weer vlotter. Voor de liefhebbers een absolute aanrader dus deze uitlaatdemper. De eerste rotonde ben ik rustig overheen gereden want ook al lijkt het erg op motorrijden op twee wielen, het is toch net weer even een tikkie anders dan gewoon motorrijden. Nadat het motorblok goed opgewarmd was heb het gashendel maar eens vol open gedraaid. En verdraaid dan gaat deze Gilera Fuoco 500 i.e. LT er toch heel erg rap vandoor. Met zijn slechts 40 Pk ééncilinder motorblok speert deze driewieler er heel vlot vandoor, vlot genoeg om een verbaasde Audi-rijder achteruit te laten rijden tijdens een stoplichtsprintje. Eenmaal op de snelweg reed ik al heel snel harder dan mijn gevoel mij vertelde. Snelheden van ruim boven de 130 km/u rij je snel en makkelijk met deze Gilera Fuoco 500 i.e. LT, veel makkelijker in ieder geval dan met de lichtere Piaggio’s die ik eerder getest heb. Je voelt deze ééncilinder 500cc duidelijk trillen, maar dat is nou eenmaal ééncilinder eigen. Er is wel een manier om dit te verminderen zie onderaan het testverslag.

Woon-werkverkeer
Deze driewielige motorscooter is werkelijk ideaal voor woon-werkverkeer, en dus een goed alternatief voor veel radeloze spitsrijders die een bloedhekel hebben aan files. Net als met de motor kun je met deze Gilera Fuoco 500 i.e. LT gewoon tussen de files doorrijden. Tijdens mijn gesprek met Leertouwer vertelde hij mij het verhaal van iemand die jaarlijks 35.000 woon-werkverkeer kilometers maakt, en reeds zonder enig probleem een ton op de klok heeft gezet. Grote voordeel van deze driewieler is natuurlijk dat je er ook in de winter op kunt rijden als het sneeuwt. Kou lijden hoeft niet daarvoor kun je een verwarmde kleding kopen bij EXO2 (www.exo2.co.uk), een bodywarmer, een paar handschoenen en twee voetzooltjes en je kunt zonder problemen -10 graden Celsius aan. Ik draag de verwarmde kleding van EXO2 al meer dan 10 jaar met groot plezier, en sinds een jaar ook in mijn Renault Twizy met een Li-ion accu + een regelaar (3 standen) die werkt op afstandsbediening. Op de Gilera Fuoco 500 i.e. LT kun je een regelaar (9 standen) aansluiten direct op de accu, daar zit een kabel aan die je weer aan kunt sluiten op de kabel van het jasje en klaar is kees. Ik kan dit product iedereen van harte aanraden, het is echt een waanzinnige uitvinding deze kleding gemaakt van het ingenieuze goedje FabRoc. Maar gelukkig was het nu niet koud en had ik geen verwarmde kleding nodig.

De snelweg was leuk maar saai en eigenlijk alleen maar even goed om de rechtuit-stabiliteit op hoge snelheid te testen. Hier scoort de Gilera Fuoco 500 i.e. LT wat mij betreft beter dan de Piaggio MP3 LT’s, die hadden toch de neiging om wat te gaan pendelen aan de voorkant. Niet hinderlijk of zo maar wel duidelijk voelbaar. Op de N11 zijn we eraf gegaan bij de afslag voor het aquaduct, een goede keuze van Slowco want je daar hele mooie bochten en rotondes. Ik dook met een iets te hoge snelheid de eerste lange bocht aan het einde van afrit in, dat merkte ik aan het pendelen (nu wel!) van de voorkant. Ook nu weer was het absoluut niet hinderlijk, maar de Gilera Fuoco 500 i.e. LT laat wel duidelijk aan de berijder als de snelheid te hoog ligt. De rit binnendoor naar het huis van Slowco was erg lekker, maar ik had wel elke keer zoiets van dit kan harder. Ik was nog niet 100 procent gewend aan de Gilera Fuoco 500 i.e. LT., maar ja wat wil je ook ik had al heel lang niet meer op een driewieler gereden. En zoals Slowco altijd zegt: “Zoals wij rijden is volslagen gestoord, dat doen mensen die zo’n Gilera Fuoco 500 i.e. LT kopen nooit van hun leven.”

Woon-werkverkeer
Slowco heeft van zaterdag tot en met woensdag de Gilera Fuoco 500 i.e. LT getest, en ik heb ’m donderdag mee naar werk genomen voor een woon-werkverkeer ritje. Het parkeren zonder standaard(!) voor de huisdeur is een eitje, gewoon even recht zetten en op het knopje drukken waarmee je het elektrohydraulische vergrendelingssysteem bedient. Dit knopje kun je ook indrukken als je op een stoplicht afrijdt, onder de 10 km/u gaat namelijk het vergrendelingslichtje knipperen. De kunst is dan natuurlijk om zo te balanceren dat je zonder je voeten aan de grond te zetten de vergrendeling erop zet, en zodra het stoplicht op groen springt gas geeft waarna de vergrendeling er afspringt en je weer weg rijdt. Ga het maar oefenen en je zult al snel merken dat het niet altijd even makkelijk is, verder zeg ik niks. Ik heb de langste weg naar werk genomen, gewoon omdat ik daar zin in had. Op de eerste rotonde moest ik remmen voor fietsers, maar door op tijd af te remmen kon ik netjes balancerend stapvoets blijven rijden totdat de fietsers gepasseerd waren. Voor het remmen kun je naast de beide remhendels ook gebruik maken van een voetrem, maar eerlijk gezegd heb ik die maar 1 keer ingetrapt. Eigenlijk zit die er alleen maar op omdat het moet meer niet, tja als ik toch ooit die regelterreur van die ambtenaren zou leren begrijpen. Laat maar gaat ’m niet worden vrees ik, wat mij betreft mag de EU dan ook afgeschaft worden. Na de rotonde ging het gas er vol op richting de volgende rotonde, die ik lekker snel nam en dan zijn die drie wielen best handig. De platte rotonderand is namelijk nogal glad in de vroege ochtend, dus met de motorfiets rij ik altijd over het asfalt en nooit over die rotonderand heen.

Bij het eerstvolgende stoplicht zette ik de Gilera Fuoco al balancerend op de vergrendeling. Bij groen spurtte ik er vandoor en kon ik mooi het volgende stoplicht met daarna een heerlijke flauwe rechterbocht halen. Met deze Gilera Fuoco moet je toch beter op je snelheid letten dan met de Piaggio MP3 400ie LT die ik eerder getest heb. Ik reed eigenlijk overal permanent te hard zodra ik even niet op de snelheidsmeter keek, schijn bedriegt dus en niet zo’n beetje ook! Bij de koeienrotonde aangekomen besloot ik tegen mijn gevoel in de kortste weg te nemen, over de schuin aflopende rotonderand heen dus. Maar ook hier blijkt het voordeel van de parallellogramconstructie, zonder noemenswaardige onrust in het rijwielgedeelte vloog ik over de rotonderand heen. Daarna nog even het rechte stuk 80 km/u (hoe lang nog?, want veel van deze wegen zijn 60 km/u geworden ) en de mooie haakse bocht naar rechts, maar ook die bocht ging lekker. Uit werk vandaan ben ik de mooist mogelijke route naar huis gereden, de singelroute door Leiden heen. Bocht, verkeersdrempel, bocht, verkeersdrempel, bocht etc. etc. Er is niets leukers dan deze route en over de verkeersdrempels heen springen – met drie wielen los! – ging de Gilera Fuoco goed af. De vering/demping is aan de sportieve kant en dat is een goede keuze geweest van de fabriek. Deze Gilera Fuoco zal toch vooral door sportieve rijders (de behoudende rijders kopen een Piaggio MP3 LT) gekocht worden, en die zitten absoluut niet te wachten op een comfortabel afgeveerde motorscooter.

Wegrij-beveiliging
Toen ik even ging buurten bij de webmaster van Autotesten.nl herontdekte ik de wegrij-beveiliging die op alle driewiel-scooters van Piaggio/Gilera zit. Ook dit is weer zo’n leuke vondst die je waarschijnlijk nooit nodig hebt, maar er zal net een grappenmaker zijn die gas geeft terwijl jij niet op je zadel zit of naast je Gilera Fuoco 500 i.e. LT staat. Het enige dat er dan gebeurt is dat er eigenlijk gewoon helemaal niets gebeurt. Al draai je het gashendel wagenwijd open het enige dat je hoort is een geluid dat erop lijkt alsof de motor in de toerenbegrenzer draait.

Dr. Pulley
Tijdens het ophalen vertelde Slowco in de bromfietszaak (=Leertouwer/Soest) over een grappige manier van opvoeren van de Piaggio MP3/Gilera Fuoco LT’s. Ene Dr. Pulley verkoopt lichtere rollen – [quote www.drpulley.info] Unlike normal vario rolls Dr.Pulley rollers have an up to 15x longer life. Dr.Pulley recommends that you choose the weight of the SR role sliding around 10-15 percent below the weight of the series roll. Then a significant powerful acceleration results in an almost unchanged top speed and fuel consumption [/quote www.drpulley.info] – voor de CVT die naast een betere acceleratie ook nog eens veel langer meegaan. Iemand genaamd Maksor – maksor-scooterparts.com – op het forum van de Piaggio MP3 Club Nederland (www.piaggiomp3club.nl – ook voor Gilera Fuoco 500-bezitters) importeert deze rollen en monteert ze ook voor je als je dat wilt. Kortweg is dit het resultaat van de 3 verschillende soorten rollen: 18 gram is gelijk aan de huidige maar is het trillen weg/minder – 17 gram trek je iets sneller op zonder te veel topsnelheid te verliezen – 16 gram trek je nog sneller op maar verlies je wel wat topsnelheid. Is dat humor of wat, een supersnelle Gilera Fuoco 500 i.e. LT waarmee je zelfs motorrijders gek kunt maken. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Specificaties

Jaargang

2014

Carrosserie

Driewieler

Transmissie

CVT

Aantal deuren

Geen

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

1

Topsnelheid

142km/u

Vermogen

29,4(40)/7.250 kW (pk)/rpm

Koppel

46,5/5.250 nm/rpm

Cilinderinhoud

0,5/493 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Schijven

Remmen achter

Schijf

Draaicirkel

Klein meter

Overig

Velgen

V/A – 12/14-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6.0 liter/100 km

Snelweg

4.0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5.0 liter/100 km

Afmetingen

Lengte

2.245 mm

Breedte

790 mm

Hoogte

785 mm

Wielbasis

1.550 mm

Spoorbreedte voor

465 mm

Massa leeg

253 kg

Max. toelaatbare massa

445 kg

Bandenmaat

V/A – 120/70-12 – 140/70-14

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand