Honda Civic Advance 2.0 Hybrid eCVT 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Honda Benelux

Happy with Honda!

Samenvatting
Honda is nog steeds een automerk waar ik een zwak voor heb gewoon omdat ik altijd blij word van het rijden in een Honda. Ook deze nieuwe Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT Advance voldoet weer aan alle eisen die Honda aan een auto stelt. Het ophalen was niet alleen leuk maar ook erg toepasselijk want ik heb ‘m opgehaald met mijn kleine Honda MSX 125. Dat was trouwens de enige manier om er op tijd te zijn want door het slechte weer stond heel Nederland donderdag 17 november werkelijk MUURVAST. Op mijn kleine Honda MSX 125 vloog ik overal langs, overheen en onderdoor. De medewerkers van Honda Verhagen vonden het helemaal fantastisch. Op de terugweg heb ik geen file gezien en de testweek was één groot feestje alhoewel op zaterdag niet alles van een leien dakje ging maar dat lag niet aan de Honda maar volledig aan een opeenstapeling van stommiteiten van Daan. Al met al was het een heerlijke testweek in een heerlijke auto met een lekker laag verbruik (1:20 tot 1:24,4) en een uitstekende driveability en wegligging. Kortom ik hou het lekker kort zoals het hoort bij een goede auto.

Plus: Audio – Driveability – Interieur – Stuurgevoel – Verbruik – Wegligging – Zit

Min: Startknop zit achter het stuur verborgen

Testverslag
Heb ik weer hoor is het precies op de dag van ophalen regen-regen-regen-en-nog-eens-regen. Ik heb mijn Honda MSX 125 dan ook maar op de droge avond ervoor opgehaald in mijn garage en daarna in de schuur achter het huis gezet. Dan kon ik vrijdagochtend volledig regenbestendig ingepakt op mijn Honda MSX 125 stappen en binnendoor naar Honda Verhagen in Rotterdam rijden. Binnendoor want op de snelweg tussen de monsterfiles door rijden in de regen is voor mij een absolute no-go! En verder spelen de reiskosten uiteraard ook een rol want de Bus-Trein-Metro = 11,47 x 2 = 22,94 euro en mijn Honda MSX 125 die 1:55 rijdt = 1,48 x 2 = 2,96 euro + 0,70 euro wegenbelasting p/dag = 3,66 euro. Na 5 minuten aankleed-circus kon ik dan eindelijk op mijn mini-motor stappen en daarna viel ik van de ene verbazing in de andere. De file de wijk uitrijdend begon al op een plek die, in de bijna 40 jaar dat ik hier nu woon, nog nóóit eerder heb meegemaakt. Gelukkig kon ik over het fietspad tussen de paaltjes door langs de webmaster van Autotesten-punt-nl richting de A4/N11 rijden. Daarna moest ik weer over het fietspad en door een fietstunnel en weer het fietspad waarna ik bij de Lammebrug de weg opreed naar de A4/N11. Het verkeer op de A4/N11 stond werkelijk muurvast en ik was dan ook dolblij dat er op de N206 richting Zoetermeer géén file stond. Op de N470 heb ik nog even van een blinde mevrouw in een BMW (je verwacht het niet hè) een breuktest gedaan op haar portierraam. Mevrouw presteerde het op de N470 om bovenop mijn achterwieltje te gaan zitten plakken. Tja dat moet je niet doen bij Daan dus ik ben bij het eerstvolgende stoplicht op de N470 afgestapt en heb haar even heel erg duidelijk gemaakt dat het toch écht regent en dat je dan – helemaal als je achter een motorfiets rijdt – een behoorlijk aantal meters afstand moet houden. Tja BMW-rijders en ook Audi-rijders en Mercedes-rijders hebben iets te weinig hersencellen van God meegekregen bij hun geboorte. In de Maastunnel (max. snelheid 50 km/u) presteerde een totaal zwakzinnige Mercedes-rijder het om met dik 120+ km/u tussen een vrachtwagen en mij door te knallen. Iets teveel naar links en ik was morsdood geweest. Ik had hem niet eens zien aankomen in mijn zijspiegel zo hard reed deze verkeerscrimineel. Het is maar goed dat hij linksaf sloeg want als hij vast was gelopen bij het stoplicht de Maastunnel uit had ik zijn rechterspiegel er keihard afgetrapt. Mijn vader is dood gereden dus misschien snappen jullie mij een beetje. Tja dat is het Nederland gecreëerd door Mark ‘Pinokkio’ Rutte met heden ten dage NUL komma NUL normen en waarden meer in de maatschappij en het verkeer. En dan vinden ze het gek in Den Haag dat er tijdens regendagen zoals deze zoveel ongelukken gebeuren waardoor heel Nederland elke regendag keer op keer muurvast staat.

Gelukkig arriveerde ik in één stuk bij Honda Verhagen en heb ik eerst even een lekkere Cappuccino gedronken met een lekker koekie erbij. Wat knapt een mens daarvan op zeg! Van een medewerker van Honda Verhagen had ik een doekje gekregen om mijn mini-motor af te drogen en een andere medewerker reed mijn Honda naar de garage één etage hoger en nog weer een andere medewerker maakte het uitleenformulier klaar terwijl medewerker numero zoveel de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT Advance voorreed. Zoveel mensen in de weer voor één enkele autojournalist, kijk dit is nou typisch Honda en dat tovert een grote glimlach op mijn gezicht. Na het afstellen van stuur/stoel/spiegels typte ik op de NavSat mijn huisadres in en sloeg rechtsaf naar de A15 letterlijk naast de deur. Ik gokte erop dat de files op de A15 en de A4 nu – het was intussen 10.30u – wel opgelost zouden zijn. Vlak voor de A15 heb ik de benzinetank nog even afgetopt want dan kon ik meteen een verbruiksmeting doen bij de eerstvolgende tankbeurt. Er bleek nogal wat benzine in te gaan dus ze waren ‘m duidelijk vergeten af te tanken. Na enig zoekwerk vond ik uit hoe ik de tripmeter A op “0” moest zetten (tripmeter B doet dat automatisch na elke nieuwe rit). Oké daar gaat ie da(a)n! Op de A15 heb ik direct het ACC geactiveerd en op 100 km/u vastgezet. Het aantal afstandstreepjes is vier en de rest (minimum snelheid, automatisch stilzetten etc.) vind ik later wel uit. Door het draaiwiel-menu heen scrollend zag ik ineens de grafische afbeelding van de krachtoverbrenging (= benzinemotor/elektromotoren/opladen door terugwinning) voorbij komen op het kleine display tussen de tellers. Gek genoeg kan je daar alleen zien of de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT door de twee elektromotoren of benzinemotor* aangedreven wordt maar níet hoe vol de accu op dat moment opgeladen is. Nog gekker werd het toen ik op het centrale display de grote weergave van de krachtoverbrenging tevoorschijn toverde. Daar kon ik namelijk wél zien hoe vol de accu op dat moment was opgeladen. Huh? Dat vind ik dan toch wel een minpuntje eerlijk gezegd en totaal niet des Honda’s! Maar goed er zijn erger dingen want deze auto rijdt werkelijk Heerlijk met een grote “H”. En verdraaid ik had goed gegokt want er stond geen file op het iets meer dan 4 km lange stuk A15 en ook geen file op het 25 km lange stuk A4. Op de A4 ben ik er voor de zekerheid maar bij de N14 af gegaan want richting Zoeterwoude-Dorp is het eigenlijk altijd bal. En ook die gok pakte weer goed uit en toen heb ik op de N14 rijdend voor de zekerheid maar de afslag Leidschendam genomen en ook dat bleek weer de juiste gok.
*De benzinemotor is een nieuw ontwikkelde zogenaamde 2.0­-liter Atkinson­-cyclus motor met directe injectie

Eerst even iets over de nieuwe e:HEV aandrijflijn
[quote Honda]
Geavanceerde en efficiënte e:HEV-aandrijflijn
Honda’s bewezen e:HEV-aandrijftechnologie wordt als standaard aangeboden en de toepassing ervan in de Civic omvat de inzet van een nieuwe 72-cel lithium-ionbatterij en twee compacte, maar krachtige elektromotoren in combinatie met een nieuw ontwikkelde 2.0-liter directe injectie, Atkinson-cyclus motor. Gecombineerd levert de aandrijflijn een maximaal motorvermogen van 135 kW en een koppel van 315 Nm. De nieuwste versie van de verbrandingsmotor heeft verschillende nieuwe elementen om een thermisch rendement van 41 procent te helpen bereiken, een van de hoogste cijfers in de auto-industrie voor een productie-auto voor op de openbare weg. De twee krachtige elektromotoren werken samen om de primaire aandrijfkracht te leveren voor de nieuwe Civic. De motor wordt aangestuurd door een nieuwe, compacte Power Control Unit die nu samen met de rest van de aandrijflijn onder de motorkap zit. De nieuwste versie van onze Intelligent Power Unit bevindt zich onder de achterbank, is kleiner en lichter dan het voorgaande model en heeft toch een hogere energiedichtheid. Dit systeem levert een gevoel van directe koppel en krachtige acceleratie in combinatie met een uitstekende efficiëntie. Deze geavanceerde aandrijflijn kan naadloos schakelen tussen EV-, hybride en motoraandrijving zonder tussenkomst van de bestuurder. Vier rijmodi – Eco, Normal, Sport – en een nieuwe Individual-modus, waarmee de motor, de transmissie en het display van de clustermeter afzonderlijk kunnen worden bediend, kunnen door de bestuurder worden geselecteerd om de reactiesnelheid van het voertuig naar wens aan te passen. De transmissie met één VASTE versnelling staat centraal in het e:HEV-systeem en is ontworpen om mechanische wrijving te minimaliseren. Het systeem wordt aangestuurd door een intelligente Power Control Unit die het voertuig optimaliseert voor elke rijsituatie. De gloednieuwe Civic streeft naar een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per km, wat in WLTP-tests minder is dan 5 l/100 km. Er is ook veel aandacht besteed aan de aandrijflijn en het geluidsbeheer om een rustige cabineomgeving te creëren en tegelijkertijd de algehele rijeigenschappen van het voertuig te verbeteren; wat resulteert in een soepel, lineair gevoel tijdens acceleratie. Deze verfijnde aandrijflijn gaat gepaard met een krachtige, vertrouwde handling en stabiliteit in een rechte lijn; iets waar het Civic-model al jarenlang om bekend staat. De elfde generatie Civic heeft een 35 mm langere wielbasis en een bredere achterwielbasis dan zijn voorganger om betere prestaties te leveren in een rechte lijn en in bochten, terwijl nieuwe wrijvingsarme kogelgewrichten en opnieuw ontworpen voordempers het dynamische gevoel versterken. Het nieuwe model zal ook de eerste Civic zijn met een nieuw ontworpen structuur voor de carrosseriestabiliserende voorstoelen, voor meer stabiliteit en comfort voor de inzittenden.
[/quote Honda]

Goede bandjes man!
De afrit van de A4 naar de N14 is een heerlijke afrit die je met een behoorlijk hoge snelheid kunt nemen. Ik pakte de laatst mogelijke afritbaan en daarna ook weer de buitenste van de drie banen voor rechtsaf en vloog letterlijk alles en iedereen voorbij. Ik begrijp werkelijk niet waarom die buitenste 3de baan vrijwel altijd leeg is. De grip van de 18-inch Michelin Pilot Sport 4 ZR-banden is ook op nat asfalt uitstekend. Op dat moment wist ik niet eens dat er sportbanden om de velgen liggen dus toen ik dat na thuiskomst zag was ik nogal verrast. De uitstekende grip komt mede door de uitstekende vering/demping die ik vlak daarna even op z’n grenzen testte. Direct na het oprijden van de N14 volgt de S-afritbocht naar Leidschendam en daar stuiterde letterlijk over de hoge verzakkingen heen. Het onderstel van de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT gaf geen krimp dus met die vering/demping zit het wel goed. Daarna zakte de snelheid naar 50 km/u en kon ik eindelijk eens vol-elektrisch (dan gaan de letters EV groen branden linksonder de Charge/Power-teller) gaan rijden. Een medewerker van Honda Verhagen had mij al verteld dat hij zelfs met normaal doorrijden al makkelijk 1:20 had gehaald dus dat moet nog een heel stuk zuiniger kunnen. Ik ga vrijdagavond de gewone zuinigheidsrit van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa doen dus ik ben heel erg benieuwd wat voor verbruik daar uitrolt. Na Leidschendam ben ik via Voorschoten naar huis gereden want ik wilde voor het zwemmen uit nog even wat eten. Voor de rit naar het zwembad koos ik ervoor om via Valkenburg ZH en Katwijk aan den Rijn te rijden. In de lange 30-zones van deze twee dorpjes kan ik door de lage snelheid uitsluitend elektrisch rijden en dat scheelt weer benzine. Na het zwemmen moest ik naar de huisarts en ben ik dezelfde weg terug gereden maar bij de Kwantum stond het al voor het A44-viaduct muurvast. Ik ben dus maar omgedraaid en dat ging relatief makkelijk maar ik moest wel even zoeken naar de bediening van de R. De P en D zijn drukknopjes maar de R is dus een knop die je naar je toe moet trekken. Grappig want dat kom ik nooit tegen, ik kan het mij tenminste niet herinneren. Na het omdraaien ben ik via de N206 naar mijn huisarts gereden en daar stond het gelukkig niet vast. Ik kreeg het nog wel even aan de stok met een Volvo-rijder die blijkbaar niet kon hebben dat ik ‘m voorbleef in de scherpe linkerbocht van 2->1 rijbaan van de Haagse Schouwweg naar de Doctor Lelylaan en daarna op amper 1 meter toeterend achter mij bleef rijden. Geen idee wat die man mankeerde maar dan zitten er toch echt een hele lading stekkertjes los in je bovenkamer. Ik probeerde nog een gesprek met hem te voeren maar dat bleek onmogelijk. Tja de blaadjes vallen van de bomen zeiden wij altijd als alle gekken van Endegeest in de herfst weer rond liepen te stuiteren in de woonwijk waar ik ben opgegroeid.

Na een goed gesprek met mijn hoogzwangere huisarts – voorlopig zie ik haar na 01/01/2023 niet meer – ben ik goedgemutst naar huis gereden. Ze was heel blij voor mij dat ik een nieuwe baan had gevonden maar ze raadde me ten zeerste aan om het voorlopig rustig aan te doen gezien alle zéér heftige gebeurtenissen in mijn leven het afgelopen anderhalf jaar. Corona in je hersenen in combinatie met een Vit. B12-deficiëntie doet hele rare dingen met een mens. De neuroloog van het HMC Westeinde wist totaal niet wat ik had en dus ben ik (ik heb in mijn 34 jarige loopbaan als medisch analist op meerdere research-laboratoria gewerkt) zelf maar gaan zoeken in de medisch wetenschappelijke literatuur. En jawel ik vond precies wat die neuroloog had MOETEN weten namelijk een wetenschappelijk artikel waarin zeer nauwkeurig stond beschreven waar ik last van had gehad. Nou dat rustig aan doen is de komende maanden geen enkel probleem want ik werk vanaf nu nog maar 2,5 dag per week en voor de rest ga ik met deeltijdpensioen. Daarna ben ik direct door gereden naar Bas want ik was benieuwd wat hij van het interieur van deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT vindt. Zo vaak test ik tenslotte geen Honda’s, gemiddeld twee per jaar dus ik ben benieuwd naar de nieuwe Honda-modellen van 2023. Een medewerker van Honda Verhagen vertelde mij dat er in ieder geval een elektrische versie van een kleine SUV op de markt komt. En verder nog een nieuwe, middelgrote, sportieve en dynamische compacte Full Hybrid SUV de Honda ZR-V e:HEV. Dit als aanvulling op de al sterke reeks van e:HEV’s, met onder meer de HR-V en de CR-V. Meer details volgen binnenkort valt er te lezen op de website van Honda. Afijn ik reed achteruit het steegje in waar Bas met zijn bedrijf zit. Bas zag me al aankomen lopen en kwam meteen mijn kant op gelopen. Het eerste wat hem opviel waren de zijpanelen in de portieren die nu eens niet van hoogglans materiaal waren gemaakt maar van fraai mat en geribbeld materiaal. De ventilatieroosters met honingraat-look en grappige bedieningssteeltjes vond Bas ook erg fraai gedaan. Wat Bas verder opviel waren de harde plastic panelen naast de buitenste zitplaatsen op de achterbank. En verdraaid dat zag er inderdaad vreemd uit, waarom zou Honda dat in hemelsnaam zo gemaakt hebben? Want daardoor wordt de achterbank nog weer smaller dan ie al is. Door die harde plastic panelen worden die drie zitplaatsen toch wel erg krapjes.

Bijzondere zuinigheidsrit
Na het avondeten stapte ik nog voor zessen in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT om dé zuinigheidsrit te maken. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe vaak ik die route van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa gereden heb maar het moet toch zeker al vele honderden keren zijn geweest na even snel hoofdrekenen. Na het aftanken zag ik op de tankbon dat ik ruim boven de 1:20 had gehaald vanuit Rotterdam naar Leiden over de snelweg en nog twee ritjes binnendoor. Niet verkeerd en het klopt precies met wat die medewerker van Honda Verhagen zei: “Een verbruik van 1:20 haal je eigenlijk altijd!” Ik reed de N206 op en zette het ACC vast op 80 km/u zoals altijd, je mag hier 100 km/u maar dat is zo’n kort stukje dat ik dat maar niet doe en ook nog nooit gedaan heb. Het begon ondertussen harder te regenen en het was al behoorlijk donker, ik moet echt weer even wennen aan die donkere dagen voor De Kerst. Gelukkig heb ik geen last van nachtblindheid dat scheelt want zelfs ik vond het zicht ronduit beroerd. Bij De Zilk aangekomen hield ik de snelheid lekker hoog ondanks het natte asfalt. De Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT liep werkelijk heerlijk door de haakse rechterbocht heen en ook de flauwe 60-bocht daarna voelde heerlijk aan. Wat een fijne auto is dit toch! Voor ik Vogelenzang binnen reed moest ik even goed kijken want er was iets veranderd in de midden- en zijberm aan de verkeersobjecten. Het leek uit de verte net of er wegwerkzaamheden aan de gang waren maar dat bleek dus niet het geval. Voor de 30-Zone liet ik het gas los en zette het ACC op 33 km/u = 30 echte kilometers per uur. Het rijden ging lekker en ik had een goed gevoel over het verbruik en was benieuwd of het me zou lukken om 1:25 te halen. Vogelenzang uit ging het gas er weer op en ik vloog heel mooi hoog over de rotonderand sturend de bomenweg op. Wat mij erg verbaasde was dat op de bomenweg de accu voor meer dan driekwart vol was – de eerste keer na ophalen – maar dat het me niet lukte om de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT te forceren om elektrisch te rijden. Ik gaf steeds een klein beetje gas tot boven de 60 km/u en liet daarna het gas los maar het lukte gewoon niet. Vreemd toch of niet dan? De scherpe bochten op de bomenweg voelden goed aan, ik kon met groot gemak precies tegen de grens aan rijden. Bij Aerdenhout aangekomen sloeg ik linksaf over de scheve verkeersdrempel heen. Ik had de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT expres niet recht op de scheve verkeersdrempel gestuurd maar scheef zodat ik er wiel na wiel overheen ‘stuiterde’. Dat is wel wat heftiger maar een betere test voor de vering/demping en ondanks de heftigheid deed de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT het goed voor een…. ja wat eigenlijk? Honda noemt het een hatchback (met fastback-achtige look) in haar persbericht maar ik vind deze auto toch net even meer op een sedan lijken eerlijk gezegd.

Na lekker strak door de blinde S-bocht heen gereden te zijn zag ik rechts van mij het mooiste met kerstverlichting versierde huis van heel Aerdenhout. Toen ik verder reed zag ik echter links van mij ‘iets’ dat mij keihard in mijn ziel trof en dat fijne kerstgevoel van zonet compleet verstoorde! Er liep een klein meisje van hooguit een jaar of 10-12 in het uitgestorven pikkedonker met een lichaamshouding die totale verlorenheid uitstraalde. Ik heb de auto stil gezet en ben op haar afgelopen en zei tegen haar: “Het voelt voor mij totaal niet goed dat jij hier zo alleen loopt in het pikkedonker. Waar moet je naartoe?” Ze zei dat ze verderop aan het einde van de Leeuwerikenlaan moest zijn. Ik vermoedde dat ze vanaf het terrein van de plaatselijke hockeyclub A.M.H.C. Rood-Wit was komen lopen. Vreemd dat de leiding van die hockeyclub er niet op hebben gelet dat dit meisje in haar uppie in het donker is verdwenen. Dan klopt er naar mijn mening echt iets niet bij de leiding van die hockeyclub! Plotseling kwam er uit noordelijke richting een auto aan gescheurd en dat bleek haar vader te zijn die tegen mij zei dat hij véél te laat was. Tja wat ben je dan in hemelsnaam voor een soort ouder? Je kunt het jezelf toch nooit vergeven als er wat was gebeurd met je kind. Ik schreef al dat mijn vader is dood gereden en afgelopen zondag 13 november had hij 91 geworden. Mijn vaders jeugd was letterlijk de hel op aarde dus vandaar dat dit voorval mij juist nù zo hard in mijn ziel trof. Soms weet ik het gewoon niet meer…… De rest van de zuinigheidsrit heb ik puur op de automatische piloot uitgereden want ik kon alleen nog maar aan dat meisje en mijn vader denken. Aan het einde van de zuinigheidsrit was ik nog zo in gedachten dat ik de afrit bij ‘t Heen finaal voorbij reed. Daardoor moest ik verderop omdraaien en kwam op een hoger aantal kilometers uit dan normaal. Thuis gekomen heb ik de hockeyclub A.M.H.C. Rood-Wit nog even een mailtje gestuurd dat ze voortaan beter op moeten letten. Hier het botte antwoord (na tweemaal mailen!) van de secretaris: “Beste Daan, Dank voor je bericht! We hebben 1.500 jeugd-leden. Helaas kunnen we niet voor allemaal controleren of ze wel op tijd worden opgehaald. Maar fijn dat je bezorgd was. Met vriendelijke groet, Xxxx Xxxxxx Secretaris A.M.H.C. Rood-Wit” Kortom als dit meisje iets was overkomen had het hem werkelijk geen ene malle moer geïnteresseerd. Ach ik ben wel bekend met dit type mensen (de secretaris en die vader) uit Aerdenhout, kinderen zijn slechts status-symbolen voor deze mensen meer niet. Tja…… ik hou mijn mond verder maar dat lijkt mij beter.
Aftanken: 114,4 km/5,55 ltr E10 = 1:20,6 – Rijmodus Econ
Zuinigheidsrit: 74,7 km/3,06 ltr E10 = 1:24,4 – Rijmodus Econ

Kofferfoto’s, actiefoto’s, zwemmen, sfeerfoto’s en proefrit op een Brekr
Nou die zaterdag stond in tegenstelling tot mijn anders altijd rustige zaterdagen dit keer helemaal propvol gepland. Dat was vooral vanwege omstandigheden want mijn zwager had weekenddienst en was pas 15.30u klaar met werken en ‘s middags was het A vroeg donker en B zou het regenen. Ik had dit keer dus aan de zoon van mijn oudste zus gevraagd of hij zaterdagochtend vroeg tijd had om actiefoto’s te maken met mij. Voor de actiefoto’s uit heb ik snel even foto’s van de Samsonite kofferset gemaakt en daarna ben ik gaan zwemmen.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Het aantal koffers dat er in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT paste viel mij mee. Na het zwemmen ben ik eerst wat gaan eten thuis en daarna ben ik naar Den Haag gereden om nog een extra proefrit op de Brekr te maken. De Brekr is een superhippe elektrische brommer uit de Achterhoek en ik had al een proefrit gemaakt in de buurt van de fabriek maar ik wilde persé ook nog een proefrit in een stadse omgeving maken. Dat zou mijn rij-indruk namelijk helemaal compleet maken. Het was gelukkig nog droog toen ik vertrok en het was niet ver rijden dus ik was er binnen een half uur. Maar ja toen ging letterlijk alles mis wat er ook maar mis kon gaan! Een typische Daan-dag want ik ken geen enkel ander mens waarbij dingen zo verschrikkelijk veel dingen mis kunnen gaan op één dag.
1. Ik reed de Q-Park parkeergarage in waarvan de ingang zo smal is dat de rechterspiegel inklapte.
2. Daarna liet ik het parkeerkaartje in de auto liggen.
3. Ik trok de toegangsdeur dicht toen ik zag dat ik die alleen weer kon openen met mijn parkeerkaartje.
4. Toen ik aan de medewerker van MELECTRIC mijn rijbewijs wilde laten zien zag ik dat ik mijn portemonnaie was vergeten met daarin niet alleen mijn rijbewijs maar ook mijn bankpasje.
5. Omdat ik de Q-Park parkeergarage niet meer in kon heeft een medewerker van MELECTRIC mij geholpen binnen te komen mbv. een QR-code op zijn smartphone en daarna heeft hij ook mijn parkeerkaartje betaald.
Daarna ben ik iets te snel naar huis gescheurd snel mijn portemonnaie gepakt en ook weer iets te snel terug gescheurd naar Den Haag. Man, man wat is mijn leven af en toe toch een lachwekkende doldwaze puinhoop. De proefrit ging lekker en ik was dolblij dat ik ‘m heb gemaakt want het maakte mijn rij-indruk inderdaad compleet. Op de terugweg ben ik via het Wassenaarse Bos naar huis gereden en dat was uiteraard vanwege de hoge snelheidsbrekers.

Heen en terug rijdend naar Leiden was het me al opgevallen wat voor zootje het in Den Haag is door de vele wegwerkzaamheden. In mijn ogen totaal onnodige beter gezegd totaal overbodige wegwerkzaamheden. Ik snap het wel hoor want als ze dé bouwmaffia niet aan het werk zetten dan krijgt een gemeente het jaar daarop minder geld van de Overheid. Doordeweeks moeten hier files staan dat wil je gewoon niet weten, ik ben dan ook heel erg blij dat ik niet meer in Den Haag werk. Ik heb het op mijn nieuwe baan in alle opzichten 1.000 maal beter! Op de N44 aangekomen sloeg ik na de N14 linksaf het Wassenaarse Bos in. De verkeersdrempel rechtsaf ging lekker waarna ik linksaf sloeg richting de Schouwweg. De eerste hoge snelheidsbreker nam ik expres met lage snelheid en toen merkte ik dat de schokbrekers in lichte mate last hadden van stick-slip. Niet zoveel als de Volvo XC40 Recharge Pure Electric maar toch wel degelijk voelbare stick-slip. De tweede snelheidsbreker reed ik met 50 km/u overheen en dat voelde ik wel duidelijk maar met 70 km/u voelde ik nog amper iets. Een duidelijk teken dat de vering/demping duidelijk niet comfortabel is maar meer naar de sportieve kant neigt. En dat merkte ik ook duidelijk aan de werkelijk sublieme wegligging voor een toch heel doodgewone auto.

Bevroren voorruit, achterruit en zijspiegels
Zondag kreeg Nederland zoals voorspeld te maken met een uitloper van Siberische koude. De voorruit was bevroren net als de achterruit en de zijspiegels. Ik was helemaal vergeten om mijn anti-aanvriesfolie over de voorruit te leggen. Maar geen nood de blower + ruitenwissers + de achterruit-/zijspiegelverwarming aan en binnen no-time was de boel ontdooid. Ik had mijn moeder beloofd zondagochtend vroeg even naar Katwijk aan Zee te rijden want mijn jongste zus en haar man en kinderen waren op familieweekend met de Friese tak van de familie. Hun cavia’s Bernard en Mattie moesten een schoon hok en eten (knabbeltjes en paprika) en vers water dus vandaar dit ritje. Ik had de passagiersstoel expres in de hoogste stand gezet zodat mijn moeder makkelijk in kon stappen. Tijdens een koude start slaat de benzinemotor altijd aan en na een aantal kilometers rijden kun je elektrisch rijden. En zeker als je langzaam rijdt zoals via de 30-Zones door Valkenburg ZH en Katwijk aan den Rijn heen kun je behoorlijk lange stukken elektrisch rijden met deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT. Ik reed op sommige bochtige stukken redelijk door maar dat had mijn moeder niet door want ze klaagde niet. Dat is een teken dat je met deze auto stiekem hard door kunt rijden zonder dat de passagier(s) het merk(t)en. Aangekomen in het huis van mijn zusje sprong Mattie zowat uit het hok, ik moet altijd weer lachen om die zwart-witte Mattie, wat dat betreft is bruine Bernard een stuk rustiger. Op de terugweg ben ik via de N206 naar huis gereden want die 30-Zones had ik wel even gezien. Tijdens het optrekken voor de verkeerslichten merkte ik dat als ik vooraan stond elke keer overduidelijk net wat eerder weg was dan de brandstofauto naast mij. Dat komt uiteraard door het stevige koppel van de elektromotor. Als ik helemaal vooraan stond bij een verkeerslicht dan moest ik altijd gebruik maken van de Brake Hold want stilzetten in de D(rive)-stand met behulp van de SET/RES-knop zoals bij veel andere auto’s met een Adaptive Cruise Control kan helaas niet bij deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT. Als er een andere auto voor mij stond remde ie wel automatisch af tot stilstand.

I don’t like Mondays
Maandag ben ik maar met de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT naar werk gegaan want ik had totaal geen zin om in mijn onverwarmde Renault Twizy (oké da’s niet helemaal waar want ik heb een 12V-verwarmde bodywarmer aan) naar werk te gaan. Heerlijk de stoelverwarming aan de temperatuur op 25 graden Celsius en gaan met die banaan. Om het nog een beetje leuk te maken voor mezelf ben ik tot net voorbij Sassenheim binnendoor gereden en daarna de A44 opgereden. Het verbaast mij elke ochtend weer hoe rustig het is de wijk uit richting het noorden/Amsterdam want vroeger reed ik altijd richting het zuiden de kant van Den Haag op. Om elektrisch te kunnen rijden moet de motor altijd eerst even opwarmen. Het gekke is wel dat het soms een stuk langer duurt voor je elektrisch kunt rijden, je ziet de Li-ion accu dan eerst helemaal vol lopen voordat je eindelijk elektrisch kunt rijden. Waarom? Vraag het mij niet! De rotonde de wijk uit is zo’n lekkere glijrotonde met zo’n lage gladde-steentjes-rotonderand. Ik rij dus altijd glijdend de wijk uit en daarna kan ik uit verschillende routes kiezen die uiteindelijk allemaal op dezelfde weg uitkomen richting Warmond. Meestal kies ik de route richting Oegstgeest daar liggen de net wat mooiere rotondes en bochten en is het ook wat rustiger. De route rond het Sylvius Laboratorium (waar ik ooit nog 9 jaar op het chromosomen-lab heb gewerkt) is wel een puinhoop aan wegen en fietspaden met allerlei kleuren tegels/asfalt waardoor je soms niet eens meer kan zien wat nou de weg is en wat een fietspad. Erg verwarrend allemaal maar goed ik weet mijn weg hier altijd wel te vinden hier dus ik vind het wel prima zo. De Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT liet zich soepeltjes links-rechts-links-etcetera door de bochten heen sturen om het Sylvius Laboratorium heen. Daarna moest ik een driekwart draai over de rotonde maken en dat deed de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT werkelijk fantastisch vloeiend en vooral snel. Ik begin deze auto werkelijk met de dag leuker en lekkerder te vinden en dat overkomt mij niet zo heel erg vaak. De haakse rechterbocht naar de Endegeesterstraatweg nam ik uiteraard met een keihard rechts hoekie en dat is met de 18-inch Michelin Pilot Sport 4 ZR-banden een eitje. Je kunt deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT werkelijk snoeihard een haakse bocht insmijten. Het past eigenlijk totaal niet bij het brave karakter van deze auto maar het is wel heel erg leuk om te doen. Waarom? Nou gewoon omdàt het kan!

Van de nieuwe PR Manager van Kia Nederland mocht ik dit soort dingen bijvoorbeeld niet doen. Die man presteerde het werkelijk om mij voor te gaan schrijven hoe ik een auto moet testen. HUH??? Logisch dat ik toen zei: “Weet je wat hou je auto’s maar!” Dat zegt natuurlijk alles over de andere Nederlandse papieren en online Automagazines die blijkbaar wel instemmen met de eisen van Kia Nederland om auto’s slechts een beetje te aaien en dat durven ze dan serieus auto’s testen te noemen, wahahahahaha. Lees de test van de Land Rover Defender 90 X Dynamic SE D300 maar daar staan foto’s bij hoe je zo’n auto hoort te testen! De Land Rover/Range Rover-importeur vond de foto’s prachtig en was er dolblij mee dus ja die mensen bestaan gelukkig ook nog. Na de haakse rechterbocht volgt een heerlijke flauwe bochtenserie waarna de weg overgaat van een asfaltweg in een klinkerweg. Een prima test voor het comfort van de vering/demping en die is werkelijk uitstekend. Aan het einde van de Rhijngeesterstraatweg volgt weer een rotonde en ook die is weer van het type waar ik zo van hou = met een hoge rotonderand. Daarna bedacht ik me plotseling dat de brug naar de Haarlemmerstraatweg afgesloten is voor auto’s behalve mijn Renault Twizy dan. Ik moest dus via de President Kennedylaan naar Warmond rijden of ik nou wilde of niet. De weg door Warmond is al maanden een grote puinhoop maar het valt op dit moment gelukkig meer mee dan tegen. De Herenweg is open vanuit zuidelijke richting maar het is wel stuiteren geblazen. Daarna ben ik de snelweg opgereden tot aan Abbenes en verder binnendoor gereden want ik was wat aan de vroege kant dus ik kon nog wel een extra stukje binnendoor rijden.

Alpine A110 GT
Al heel erg lang wilde ik nou eindelijk eens een keer een testrit maken in een auto van het automerk Alpine. Alpine is een iconisch Frans automerk dat nieuw leven ingeblazen is door een in november 2012 opgerichte joint-venture tussen Renault en Caterham voor de productie van de nieuwe Alpine, die vanaf 2016 gebouwd zou gaan worden in de Renault-Alpine fabriek in Dieppe. Het mooie en vooral bijzondere aan de Alpine A110 is dat het chassis volledig uit aluminium bestaat. Via Renault Nederland heb ik bij het Alpine Centre in Soestdijk een afspraak gemaakt voor een proefrit waarvoor dank. Op dinsdag 22 november ben ik ‘s ochtends vroeg samen in de auto gestapt naar naar Soestdijk. Uiteraard binnendoor via Leiderdorp -> Hoogmade -> Woubrugge -> Mijdrecht -> Hilversum want op de A4/A12 staat het verkeer tegenwoordig permanent vast. Het rijden ging van een leien dakje want geen enkele file, ha, ha. Oké ik heb tweemaal iets gedaan wat ik eigenlijk nóóit doe maar goed het was niet echt strafbaar maar meer een verkeerstechnisch slimmigheidje. Moet kunnen toch als je op tijd ergens moet zijn. Onderweg heb ik de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT een aantal keren in de rijmodus Sport gezet gewoon om even snel weg te zijn vooraan bij een verkeerslicht want van 2 -> 1 rijbaan. Het verbaasde mij dat ik meerdere keren sneller weg was dan een Audi, BMW Mercedes die ik op het oog sneller had ingeschat. Dikke punten dus voor deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT. De rit naar Soestdijk was werkelijk zalig en ik was benieuwd hoe de rij-indruk van de Alpine A110 GT zou zijn. Nou fantastisch dus, door vederlichte het aluminium chassis ligt de Alpine A110 GT met de Michelin Pilot Sport 4 ZR18-banden als een huis op de weg. Zelfs op nat asfalt zette deze auto geen stapje opzij bij sportief rijgedrag. Elke andere sportauto had allang een stapje opzij gezet. Terug zijn we over de A12 naar huis gereden want mijn zwager had avonddienst en wilde op tijd thuis zijn om te eten.

Ook zuinig op de snelweg
Dinsdagavond ben ik direct na het avondeten in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT gestapt voor een snelwegzuinigheidsrit. Ik besloot mijn standaard snelwegzuinigheidsrit te doen dus vanaf Leiden over de A44/A4 naar Hoofddorp vice versa. Het was niet al te druk op de snelweg dus ik had mazzel want je weer maar nooit net na de spits. Maar misschien moest oranje wel spelen, ik volg het WK totaal niet want dit gekochte WK en die totaal corrupte FIFA + nog corrupter gastland Qatar heb ik helemaal niets mee. Ik moest af en toe wel even een vrachtwagen of een 80-90 km/u rijdende auto/bestelbus inhalen. Dan reed ik even 105-110 km/u maar om nou de hele tijd achter een vrachtwagen of langzaam rijdende auto/bestelbus te blijven plakken neelamaar. Eenmaal op de A4 had ik meer ruimte want daar liggen 5 rijstroken. Het uit- en invoegen van de A4 naar de voorsorteerstrook naar Hoofddorp was een hoop gedoe dus uiteindelijk heb ik ‘m er gewoon maar tussen gegooid. Ik bedoel maak gewoon even ruimte is dat nou echt zo moeilijk? Nederlanders zijn echt de meest onbeschofte automobilisten van Europa en waarom verbaast mij dat nou niets? De slinger-afrit naar Hoofddorp ging fantastisch ik kon heerlijk heel veel druk op de banden zetten maar ja mag het met vier Michelin Pilot Sport 4 banden in de maat 235/40-ZR18. De zilveren Audi A3 achter mij trok het van geen kanten dus dat was wel leuk. Audi A3-rijders zitten 99 van de 100 keer patsertjes in die denken dat de (snel)weg van hun is. Het verkeerslicht stond op groen dus ik kon direct doordenderen over de A4 en aan de andere kant er weer op. De oprit naar de A4 ging ook lekker op de grens rijdend. De terugrit leek nog heel even compleet in het water te vallen nadat de matrixborden boven de snelweg begonnen te knipperen maar gelukkig was de afslag naar de A44 helemaal vrij en was ik daar al dichtbij. Mazzeltje oef! Eenmaal op de A44 kon ik lekker doorrijden met 100 km/u op de Adaptive Cruise Control. Op de afslag Leiden kon ik mijn voorligger lekker buitenom inhalen en het gas erop zetten. Ik haalde nog net groen en gooide het stuur aan het einde van de afrit hard om naar rechts. Je zou dan verwachten dat deze auto zwaar uitbreekt maar helemaal niets daarvan. De wegligging is echt toppie! Ik tankte weer af bij de Total bij mij om de hoek en kwam op een heel net verbruik uit van ruim boven de 1:21. Kijk zo hoort het mensen!
ACC 100 km/u – Tripmeter: 53,4 km/2,49 ltr E10 = 1:21,45 – Rijmodus Econ

Woensdag op en neer naar werk
De laatste dag alweer en omdat het kudtweer was besloot ik met de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT naar werk te rijden. Uiteraard ben ik binnendoor via Warmond en Sassenheim naar de A44 gereden en daarna de snelweg op = rechtuit = saaiiiii. Waar ik met mijn Renault Twizy altijd een stuk af kan snijden door over het fietspad/fietsbrug/busbrug/bussluis te rijden – gewoon omdat het kan – gaat dat met deze personenauto uiteraard niet. De rotonde voor de Haagsche Schouwbrug is altijd weer een groot feest in de ochtend, auto’s die geen richting aangeven, een superdruk kruisend fietspad (had hier dan een fietstunneltje gemaakt sufkutten van B&W!) tijdens de spits dus ja het is altijd dikke pret hiero. Gelukkig kon ik direct doorrijden op naar de volgende rotonde voor begraafplaats Rhijnhof waar het ‘s ochtends altijd rustig is. Ik noem dat altijd de glij-snij-rotonde want door over de rotonderand vlak langs de hoge beplanting te sturen kun je hier superstrak de rotonde op- en afsturen. De verkeerslichtenloop van de Haagsche Schouwweg naar de Plesmanlaan ken ik blind uit mijn hoofd dus dat is wel lekker. Het was hier vroeger duidelijk maar door alle extra rijbanen is het een zooitje geworden. Maar goed even kort plankgas geven loont hier want daardoor kun je snel de juiste baan kiezen. En die is voor mij rechtdoor richting het Science Park daarna rechtsaf en linksaf en dan de supersnelle driekwart draai over de rotonde bij Basalt. Daarna heb ik het ACC op 50 km/u gezet en ben zonder te remmen langs het ‘gekkenhuis’ gereden. Ik merkte dat ik in mijn Renault Twizy reeds op de automatische piloot naar mijn nieuwe werk rij maar daarmee rij ik allemaal ‘illegale’ rechttoe rechtaan weggetjes en dat kan met deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT niet. Daarna kon ik kiezen of rechtsaf via Warmond of langs de A44 naar Sassenheim. Ik ben toch maar via Warmond gereden want die weg is rustiger en leuker. Uiteraard probeerde ik onderweg zoveel mogelijk elektrisch te rijden en dat lukt prima dankzij het volgende trucje: even kort gas bij geven en dan het gas loslaten en weer rustig gas geven. Warmond is verkeerstechnisch gezien een leuke plaats en ik hoop dan ook dat de wegwerkzaamheden snel voorbij zijn.

Maar helaas bleek dat niet zo te zijn want de spoortunnel wordt in 2023 wekenlang afgesloten wegens betonrot in de tunnelbakconstructie. Maar gelukkig kan ik met mijn Renault Twizy over het hoger gelegen fietspad onder het spoor door rijden want het fietstunnel-gedeelte blijft gewoon open. De weg direct na Warmond wordt door veel automobilisten als racebaan gebruikt. Ik heb hier dan ook regelmatig extreme bumperklevers achter me hangen. En ja hoor ook nu weer een vrouw in een Tesla die niet snapt wat verkeersveiligheid inhoudt. Na tweemaal op mijn rem trappen snapte ze het nog niet en heb ik de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT maar even stil gezet op de weg en ben uitgestapt. Nu snapte ze het ineens wel…… ach het Nederlandse verkeer hou op schei uit zeg! Na een week oefenen was ik aardig bedreven geworden in het op regeneratief afremmen met de stuurflippers. Als je het goed doet dan kun je heen en weer naar werk rijden zonder ook maar één maal het rempedaal hoeven aan te raken. Ik heb slechts één keer een noodstop hoeven maken (= tegenwoordig heel normaal) vanwege een malloot die totaal niet op zat te letten en gelukkig doen de gewone remmen het dan uitstekend als je ze nodig hebt. ‘s Avonds uit werk vandaan heb ik mijn iPod Touch aangesloten op de jawel gewone ouderwetse USB-ingang. Dat nieuwe USB-C vind ik zo’n onzin, sneller-beter-bla-bla-bla hou toch op schei uit met die onzin een auto is toch geen tv-studio. Ik had het even op mijn heupen op weg naar huis en in plaats van naar huis te scheuren heb ik alleen maar Metal en Punk geluisterd. Judas Priest, Dimmu Borgir, AC DC, Alien Ant Farm, Black Sabbath, Ozzy Osbourne, Ivy Green, Buzz Cocks etcetera. HEERLIJK want de Bose audio klinkt echt serieus goed dat had ik niet verwacht. Bij Leiden aangekomen haalde ik stevig gas gevend iedereen buitenom in op de kletsnatte afrit. Het verkeerslicht sprong net op groen dus ik besloot even tot een ‘dood-of-de-gladiolen’-actie. Nou daar had deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT dus helemaal niets van, ha, ha. Waar vrijwel alle andere auto’s zwaar naar links zouden glijden dan wel behoorlijk uit zouden breken daar bleef deze Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT gewoon doodleuk doen wat ik graag wilde dat ie zou doen. HEERLIJK, ha, ha wat een auto is dit zeg.

NavZat
Donderdag is 99 van de 100 keer de dag dat ik testauto’s terugbreng maar dat gaat vanaf nu dus veranderen. Sinds ik per 1-11-2022 tweeënhalve dag per week ben gaan werken kan ik ook op dinsdag en vrijdagmiddag auto’s ophalen en terugbrengen. Voor mij is dat heel erg gunstig want soms kan ik een testauto maar een paar dagen meekrijgen en dat kan ik nu dus veel makkelijker regelen (dinsdag t/m donderdag = 3 dagen of vrijdagmiddag t/m dinsdag = 4,5 dagen) zonder vrij te hoeven nemen van werk. Vandaag had ik toevallig donderdagochtend gewerkt omdat het organisatorisch net even beter uitkwam. Best lekker want dan neem ik volgende week lekker woensdagmiddag vrij. Afijn ik na de lunch nog snel even naar huis gereden om wat spullen te droppen en daarna ben ik binnendoor via Wassenaar naar de A4 gereden. Dat ging allemaal erg lekker totdat ik in de buurt van Honda Verhagen kwam want toen stuurde de NavSat mij de verkeerde kant op, 1 keer, 2 keer, 3 keer en na de 3de keer was ik het spuugZat en ben ik bij een BP-pomp gestopt om de weg te vragen. Ik bleek precies op de juiste weg te rijden, even rechtsaf en daarna uitrijden en ik was er. Man, man die NavSat zei op een gegeven moment midden op de snelweg dat ik op de plaats van bestemming was aangekomen. Yeah right joh doe ff normaal zeg! Nee ik ging zwaar frusto op mijn Honda MSX 125 naar huis en ben maar over de snelweg gereden ook al kon ik niet harder dan 90-95 km/u. In Leiden aangekomen heb ik mijn Honda MSX 125 in de garage gezet en ben 1,5 km gaan zwemmen in Aquamar/Katwijk aan Zee want ik moest echt even mijn hoofd leeg maken. Van dat doelloos rondrijden word je letterlijk knettergek! Jammer dat ik de testweek zo af moest sluiten maar het zij zo. Shit happens!

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Hybride

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,1 seconden

Topsnelheid

180km/u

Vermogen

B:105(143)/6.000 E:135(184)) kW (pk)/rpm

Koppel

B:186 E:315 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.0/1993 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Bebouwde kom

4,5 liter/100 km

Snelweg

4,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,2 liter/100 km

C02 uitstoot

114 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.551 mm

Breedte

2.082 mm

Hoogte

1.408 mm

Wielbasis

2.734 mm

Spoorbreedte voor

1.537 mm

Spoorbreedte achter

1.576 mm

Massa leeg

1.500 kg

Max. toelaatbare massa

1.930 kg

Laadvermogen

430 kg

Aanhanger ongeremd

600 kg

inhoud bagageruimte

404 liter

Bandenmaat

235/40-ZR18