Autotest Alpine A110 Gt

Alpine A110 GT 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Alpine Centre Soestdijk

Gewoon van binnen ongewoon van buiten

Samenvatting

Je hebt gewone auto’s en je hebt auto’s van de buitencategorie. Zo’n auto van de buitencategorie is deze Alpine A110 GT. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan – een beroemde film – noem ik het rijden in zo’n lichte auto altijd. Het volledig aluminium chassis is wat deze auto zo bijzonder maakt, een chassis dat alleen mogelijk is dankzij moderne technieken. Grote vraag is dan natuurlijk wat voor chassis hadden die Alpines in de vorige eeuw. Ik heb het even opgezocht en dat bleek in eerste instantie een buizenframe (1959), later een buizenchassis met centrale ruggengraat (1963) en midden jaren 80 een glasvezel carrosserie. Maar hoe dan ook waren de Alpines altijd lichte sportauto’s en dat zijn ze dus ook nu weer. Ja wat kun je zeggen over een korte proefrit van amper een paar uurtjes? Wel eigenlijk alles want deze auto voelt vanaf de eerste meter aan als een verlengstuk van je lichaam. Je bent gewoon helemaal één met deze auto en dat is eigenlijk niet onder woorden te brengen maar dat klopt ook want dit is niet voor niets een auto van de buitencategorie! Het was nou niet bepaald een fijne dag om een proefrit te maken want grijs weer, nat asfalt, blaadjes op de weg dus ja daar word je als autojournalist nou niet bepaald blij van. Eigenlijk was het gewoon een K-dag objectief bekeken. Maar was het dat ook echt? Nee dus want ondanks de bepaald niet optimale omstandigheden liet de Alpine A110 GT zich als een scheermes en het gevoel op een rails te rijden door de bochten heen sturen. Kijk dat mag je ronduit bijzonder noemen want elke andere sportauto had bij iets teveel gas geven een stapje opzij gezet in een bocht. Zo niet deze Alpine A110 GT en dat is dus precies wat deze auto zo leuk maakt, of het nou mooi of slecht weer is je hebt gewoon altijd dikke pret in deze auto en rijdt met een glimlach rond van oor tot oor. En nee niet alleen de wegligging is uitstekend ook het sportieve motor- en uitlaatgeluid zijn een streling voor de oren. Het enige dat ik erg jammer vind is de automaat (dubbele koppeling + 7 versnellingen) en de niet meedraaiende schakelflippers. Ik had veel liever een handgeschakelde versnellingsbak gehad dan wel mét het stuur meedraaiende schakelflippers. Maar hoe dan ook zet deze auto op je lijstje als je een sportauto wil kopen en heb je niets met sportief motor- en uitlaatgeluid dan wacht je gewoon op de elektrische versie zie foto.

Plus: Design – Driveability – Motor-/uitlaatgeluid – Wegligging – Zit

Min: Vaste schakelflippers

Testverslag
De Alpine A110 staat al een tijdje op mijn lijstje om te testen en dat is niet zozeer omdat het een sportauto is. De echte reden is dat deze sportauto een volledig aluminium chassis heeft waardoor deze auto slechts 1.119 kg weegt én omdat er een elektrische versie aan staat te komen. Dat wordt dus een extreem lichte en daardoor zeer interessante elektrische auto. En dat niet alleen deze Alpine A110 GT kreeg ook technische oplossingen mee die rechtstreeks afkomstig zijn uit de Formule 1. Zoals de volledige vlakke bodem en een diffuser achteraan die deze auto een opmerkelijke wegligging en een verbeterde stabiliteit geven. Nou wilde ik persé mijn eigen actiefoto’s maken wat inhield dat mijn zwager ook mee moest en gelukkig kon hij omdat hij die dag avonddienst had. En zo stapten we dinsdagochtend om klokslag 08.00u in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT Advance richting Soestdijk. Ik had de avond ervoor al een route uitgestippeld die helemaal binnendoor ging want op de snelwegen staat het verkeer elke dag weer permanent muurvast. Toen we na Leiderdorp richting Hoogmade/Woubrugge reden zagen we dat de A4 inderdaad allebei de kanten op muurvast stond. Het rijden ging echt helemaal super en pas vlakbij Hilversum belandde we in een verkeerslicht-file maar gelukkig staan de verkeerslichten daar lang op groen en dus schoot het nog steeds lekker op. De NavSat gaf aan dat we om exact 09.30u zouden arriveren en dat is ook precies het tijdstip dat ze opengaan. Het Alpine Centre Soestdijk zit in hetzelfde pand als Stam Renault Soestdijk en dat is logisch want Alpine valt onder Renault. Toen ik de deur opende zag ik niemand bij de Alpine-balie en dus ben ik maar even naar de Renault-balie gelopen. Daar was wel iemand en ze wisten reeds van mijn komst via Renault Nederland. Na het ondertekenen van het proefrit-formulier kreeg ik de sleutel overhandigd en werd de auto voorgereden door een medewerker aan de Alpine-kant van het pand. We stapten in en zagen direct dat er geen versnellingspook op de midden-console zit, nou wist ik dat natuurlijk al na het doorlezen van de technische specificaties maar toch hè! In zo’n sportauto hoort gewoon een kort versnellingspookje op de midden-console te zitten. Ja ik weet het ik hou van spartaanse sportauto’s maar ja zo hoort het ook volgens mij. De sportstoelen worden volledig handmatig versteld dat dan weer wel. Daarna drukte ik de grote niet te missen oranje startknop op de midden-console in waarna ik een fraai grom-geluid uit de centraal geplaatste uitlaat hoorde komen. Qua sound-engineering hebben de mannen van Alpine uitstekend werk geleverd want ja het is toch maar een 1.8-liter 4-cilinder motor.

Opvallend
Ik kom het niet zo heel erg vaak tegen maar deze Alpine heeft twee verschillende maten sportbanden namelijk: Michelin Pilot Sport 4 – Voor: 205/40-ZR18/Achter: 235/40-ZR18
Misschien grappig om te vermelden dat mijn elektrische Renault Twizy ook twee verschillende maten banden heeft voor en achter.

Missertje
Na het wegrijden hebben ik en mijn zwager eerst maar eens goed rond gekeken en wat we zagen vonden we allebei er toch wel wat te gewoontjes uitzien. Als je geblinddoekt in zou stappen en je naar het interieur (zonder de sportstoelen) zou kijken dan zou je denken dat je in een doodgewone auto zit. Van mij had het interieur best wat Spartaanser en sportiever gemogen qua looks ook al is dit een GT-versie. De eerste weggetjes waren nogal rechtuit maar goed ik moest toch sfeerfoto’s maken dus dat kon ik dan mooi meteen even doen. In de eerste bocht die ik maakte wilde ik flipperen maar de schakelflippers bleken vast te zitten en draaien dus niet zoals ik gewend ben met het stuur mee. Dat vind ik persoonlijk een misser van jewelste, ik bedoel dan heb je al geen versnellingspook en krijg je dit. Met het stuur meedraaiende schakelflippers zijn een MUST in een kleine lichte sportauto zoals deze Alpine 110 GT. Na het opwarmen van de motor heb ik maar eens een sprintje vanuit stilstand getrokken en dat beviel me wel. Naast snel optrekken sta je nog sneller stil want de remmen zijn werkelijk subliem maar ja dat is logisch gezien de grote remschijven + dito remklauwen bij zo’n laag gewicht. Deze Alpine A110 GT gaat er tijdens een sprintje niet alleen lekker snel vandoor maar produceert ook een heerlijk uitlaatgeluid. Je kunt de automaat trouwens in de Manuele stand zetten vond ik uit door het D(rive)-knopje nog een keer in te drukken. Verder kent deze auto twee rijmodi: Normaal en Sport en de Sport-modus heeft nog een speciale trackmodus waarbij het ESP/TRC uit staan. Het opschakelen gaat supersnel dankzij de dubbele koppeling. In de rijmodus Normaal schakelt de automaat al bij 1.800 toeren op terwijl in de rijmodus Sport de automaat opschakelt bij 2.800 toeren. Je kunt natuurlijk ook flipperen in de stand M(anueel) en lekker doortrekken richting de net geen 7.000 toeren. Als je manueel overschakelt hoor je zo’n grappig overschakelgeluid en bij terugflipperen oftewel terugschakelen hoor je ping-peng-pang-geluiden uit de uitlaat komen. Ik ken Soest en omgeving nou niet echt als mijn broekzak waardoor we in eerste instantie op meest rechte wegen belandde. Gelukkig kwamen we op een gegeven moment op een industrieterrein en daar heb je altijd veel haakse bochten. Dus ik even een paar rondjes over het industrieterrein gereden maar het onderstel gaf werkelijk geen krimp. Het stuurgevoel is lekker direct en ik kon tot op de millimeter precies voelen wat ik deed. Dit smaakt dan ook absoluut naar meer mag ik wel zeggen. Mijn zwager en ik reden dan ook met een tevreden gevoel weer naar huis in de Honda Civic 2.0 Hybrid eCVT Advance.

The making of a Alpine A110

 

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

Coupé

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

2 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

4,2 seconden

Topsnelheid

250km/u

Vermogen

221(300)6.300 kW (pk)/rpm

Koppel

340/2.400-6.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.8/1.798 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo met intercooler

Aandrijving

Achterwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

6.8-7 liter/100 km

C02 uitstoot

153-160 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.181 mm

Breedte

1.798 mm

Hoogte

1.252 mm

Wielbasis

2.420 mm

Spoorbreedte voor

1.556 mm

Spoorbreedte achter

1.553 mm

Massa leeg

1.119-1.140 kg

Max. toelaatbare massa

1.360 kg

Laadvermogen

220-241 kg

Bandenmaat

V/A-205/40-ZR18/235/40-ZR18