Land Rover Discovery Sport R-Dynamic HSE P300e AWD 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Land Rover Nederland

Zwaar verslavende auto…

Samenvatting
Waarom altijd ik vraag ik mezelf wel eens af. Heb ik een zalige auto om te testen, word ik van achteren aangereden door een totaal gestoorde verkeerscrimineel, die ik nota bene vier maal had gewaarschuwd (driemaal rustig de rem aangetikt en de vierde maal mijn had uit het raam gestoken met een gebaar zo van “Hou afstand!”) voordat de aanrijding plaatsvond. En ja, toen ik plotseling moest remmen gebeurde het en was het “BOEM HO!” Zijn auto was total loss dus dat zegt wel iets over de stevigheid van een Land Rover. Maar goed ik was dus een Land Rover Discovery Sport R-Dynamic HSE P300e AWD PHEV aan het testen. Gelukkig had ik ruim voldoende testgegevens om een goed testverslag te kunnen schrijven dat dan weer wel. En ja ook dit keer weer kan ik heel kort zijn want dit is gewoon een zalige auto om in te rijden. Maar ja dat mag je niet schrijven hè van al die woke-gekkies in dit land. Vraag het maar aan Bas van Putten die een Range Rover V8 had getest, ha, ha wat een hilarisch verhaal was dat zeg en dan vooral de reactie erop van het woke-leger van professor Leo Lucassen. Genieten!!! Kortom een auto die niet mag van de woke-gekkies (alhoewel deze PHEV een dik wokepunt heeft) kun je wat mij betreft ongezien kopen want die is gewoon altijd goed.

Plus: Driveability – Grondspeling – Stuurgevoel – Verbruik – Vering/demping – Wegligging – Zit

Min: Bumperklever

Testverslag
Het ritje naar huis ging uiteraard dwars door de Haarrijnse Plas via allemaal kleine dorpjes richting Leiden. Hier kom je dorpjes tegen met namen als Gieltjesdorp, Ockhuizen, Teckop en Gerverscop. Gelukkig hadden ze de Li-ion op een haar na (97 procent) vol geladen dus ik was benieuwd of ik binnendoor tot aan Leiden elektrisch zou kunnen rijden. Halverwege zag ik al dat ik dat niet zou gaan halen maar ik kwam een heel eind voor een auto van ruim boven de 2 ton. Ja, wat zal ik zeggen? Ik ben totaal in trance naar huis gereden, deze auto heeft: Zalige stoelen – een Zalig stuurgedrag – een Zalig bochtengedrag – kortom gewoon Zalig ALLES! Er zijn PR Managers van andere auto-importeurs die boos op mij worden als ik dit schrijf maar ja wat moet ik dan? Liegen en onzin opschrijven? Want wees nou eerlijk hoe vaak kom je nog nieuwe auto’s tegen die je niet alleen zo’n lekker gevoel geven maar ook nog eens niet constant lopen te piepen vanwege die tientallen gekmakende veiligheidssytemen. Tientallen, ja echt waar. Ik zag bij een Renault-dealer een banner in de winkel staan met daarop de melding van maar liefst 26 veiligheidssytemen in één enkele auto. Hallo, dat is toch niet normaal of ben ik nou gek? Aan het einde van de N11 ben ik er eens goed voor gaan zitten want ik was benieuwd hoe deze Land Rover Discovery Sport PHEV R-Dynamic HSE P300e AWD PHEV zich zou houden in mijn favoriete snelwegopritbocht. De Land Rover Discovery Sport PHEV met de lange typenaam helt over maar niet zo erg dat het vervelend wordt. Ik kon dan ook lekker vaart maken zonder het gevoel te hebben dat ik de S-bocht uitliep. De vering/demping is werkelijk Subliem met een hele grote “S”. Ook in de bocht naar de Europaweg kon ik de vaart er heerlijk inhouden en ik vloog de rotonde op en af alsof ik in een auto reed die half zo zwaar weegt. Het klinkt onvoorstelbaar maar het is toch echt waar! En maar zeggen dat SUV’s killers zijn, man, man. Weet je wie killers zijn? Dat zijn automobilisten die nooit afstand houden, automobilisten die veel te hard over een woonerf heen rijden en automobilisten die met 50-60 km/u door 30-Zones heen scheuren als totale idioten.

Vrijdag?
Toen ik de volgende dag wakker werd en binnendoor naar mijn werk reed had ik de hele tijd het gevoel dat het vrijdag was. Dat komt omdat ik testauto’s 999 van de 1.000 keer op donderdag ophaal en ook weer terugbreng. Ik ben via Oegstgeest naar Warmond gereden en eerst dacht ik nog kom ik rij langs de Haarlemmertrekvaart maar ik ben toch maar over tot ‘Puinweg’ opgebroken Herenweg dwars door Warmond heen gereden. Met een auto die uiteindelijk toch van de oer-Land Rover afstamt kon ik gewoon niet anders. Door de sublieme vering/demping en de lange veerwegen stuiterde ik over de ‘Puinweg’ alsof ik in een echte terreinauto reed zo goed voelde het aan. Aan het elektriciteitsverbruik zag ik al dat ik het niet zou gaan redden op en neer naar werk op één acculading. Ik heb dus maar iets meer gas gegeven want ik wist nu al dat ik weer met een volle Li-ion accu op huis aan zou rijden vanmiddag. Jep in de middag want ik had vorige week op donderdag extra gewerkt dus ik had woensdagmiddag vrij genomen. Eenmaal op werk ben ik maar eens op de website Oplaadpalen.nl gaan zoeken naar een andere oplaadpaal in de buurt van mijn werk. De oplaadpaal waar ik de vorige keer een elektrische testauto op had aangesloten wilde de stekker van het laadsnoer niet meer loslaten dus die mot ik niet meer. Er bleek op slechts 600 meter afstand van mijn werk nog een oplaadpaal te staan dus toen ben ik in de pauze daar naartoe gereden. En inderdaad stond er op die plek een oplaadpaal van 11 kW van Total Energies, een type oplaadpaal die ik nog niet eerder tegen gekomen ben. Maar goed na tweemaal proberen ‘sloeg’ tie aan het laden alleen vond ik het wel heel errug raarrrrrr dat deze oplaadpaal twee kleuren paars (lichtpaars en donkerpaars) leek te hebben. De oplaadpaal voor mijn deur kent maar drie kleuren, groen/paars/rood. Nou ja hij brandde paars en ik hoopte maar dat het de goede kleur paars was want door de UV-straling kon ik niet meer zo goed het verschil zien tussen de twee kleuren paars. Om kwart voor 12 stapte ik in de LaRo Disco Sport (Land Rover-bezitters korten alles af) richting Leiden om eerst de Samsonite koffers te fotograferen en daarna een bezoekje aan Bas van Autobeklederij v/d Werf te brengen. Nou de bagageruimte was een heel stuk groter dan mijn ogen dachten na de eerste aanblik. Zonder rolhoes passen er een serieus aantal Samsonite koffers in de bagageruimte en dat had ik totaal niet verwacht.

Samsonite kofferset
Met rolhoes: 4×50-liter + 2×33-liter
Zonder rolhoes: 3×70-liter + 2×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Bas zag natuurlijk weer veel meer dan ik ooit zou zien, ribbelmotiefjes op het dashboard in verschillende groottes. Mooi gebruik van verschillende kleuren zwart = mat en glans, aluminium, mooie soorten en kleuren stiksels. Kortom Bas werd heel erg blij van wat hij allemaal zag en zei: “Die britten kunnen het nog steeds!” De bekende Bas-uitdrukking “Hier mag je mij wel mee straffen” kreeg ik dan ook geheel terecht te horen. Omdat Bas druk was ben ik weer vertrokken maar volgende week ga ik nog wel even een rondje met hem rijden. Ik ben eerst thuis wat gaan eten en daarna richting zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee gereden. Het laatste buiten-de-rotonde-om-bochtje vlakbij het zwembad is altijd het leukste bochtje van de hele route. Daar kun je wel zo mooi strak doorheen sturen daar geniet ik elke keer weer van. En ja ook met deze Land Rover Discovery Sport PHEV kun je lekker strak door deze bocht heen sturen. De wegligging is werkelijk subliem dankzij de perfect uitgekiende vering/demping maar ook de voor mij nieuwe banden – Pirelli Scorpion Zero All Season – verbaasden mij door de waanzinnig goede grip. Dat ik totaal niet verwacht van deze All Season-banden. Eenmaal omgekleed ben ik maar gaan poedelen in het 32,5 graden Celsius warme recreatiebad met Jacuzzi en andere grappen. Ik merkte dat mijn maag en darmen het niet lekker zouden vinden als ik nu 1,5 km banen zou gaan trekken. Weer gedoucht en omgekleed voelde ik me stukken beter en reed de N206 op richting Leiden. FILUH! Man, man wat is dat toch tegenwoordig, overal en altijd staan er files op de meest gekke tijden van de dag. Gelukkig heeft deze Land Rover Discovery Sport PHEV een behoorlijke grondspeling en kon ik in tegenstelling tot de andere auto’s over de hoge stenen middenbermrand heen rijden en weer de andere kant op rijden. Bij de verkeerslichten kon ik rechtsaf slaan richting Valkenburg ZH en zo naar Leiden rijden. Nou ja om rechtsaf te slaan moest ik een heel stuk half over de stoep rijden want de rij voor rechtdoor was zo lang dat dit de enige manier was om niet een kwartier te hoeven wachten want het verkeerslicht voor rechtsaf stond al op groen. Na het rechtsaf slaan was het heerlijk rustig en ik ben altijd dolblij met de 30-Zones rondom Valkenburg ZH. Gewoon lekker de Adaptive Cruise Control op 30-34 km/u. Snelheidsmeters zijn zeer zelden ‘Spot on’ zoals dat heet, vrijwel altijd geven snelheidsmeters een hogere snelheid aan dan je in werkelijkheid rijdt. Eenmaal door Valkenburg ZH heen werd het even 50 km/u en daarna weer een lang stuk 30 km/u en daarna weer 50 km/u.

Snelheidsbrekers Wassenaar
Ik ben daarna nog even naar mijn garage gereden want ik moest nog wat spullen ophalen in mijn garage. Het is een behoorlijk lange garage (onder een flat genaamd Cronestein) waar twee auto’s inpassen en ik heb er dan ook veel spullen opgeslagen staan naast mijn Renault Twizy, twee motoren en die totaal 823 liter grote Samsonite kofferset. Ter hoogte van buitenzwembad De Vliet moest ik gelukkig links voorsorteren richting Cronestein want links staat nooit iemand dus dat is wel zo lekker. Richting de A4 (= rechtsaf) staan automobilisten zich werkelijk altijd helemaal het schompes te wachten. Na mijn spullen opgehaald te hebben en thuis gedumpt te hebben ben ik nog even naar de snelheidsbrekers in het Wassenaarse Bos gereden. Die liggen op mijn oude werkroute maar ja ik heb een nieuwe baan dus ik kom daar niet meer 4 dagen p/wk zoals vroeger. Die hoge snelheidsbrekers zijn een perfecte test voor de vering/demping en het onderstel. Zeker met een auto zoals deze Land Rover Discovery móet ik altijd even over de Schouwweg rijden. De eerste en hoogste snelheidsbreker ging lekker maar ik reeds slechts 40 km/u waarna ik de snelheid steeds met 10 km/u opvoerde. Hoe hoger de snelheid hoe lekkerder ik over de hoge snelheidsbrekers heen vloog. Na omdraaien aan het einde van de Schouwweg ben ik met een nog hogere snelheid over de snelheidsbrekers heen gereden = gevlogen. Dat gaat echt geniaal lekker met deze auto, ik zal ‘m heel erg missen na 5 december. Hey Sint ik uh…… Het liefst had ik nog een keer op en neer gereden maar ja ik had nog meer te doen vandaag. Ik ben in Wassenaar de N44 opgereden maar achteraf had ik beter door Wassenaar heen kunnen rijden naar de ventweg langs de A44 want er stond een file exact waar de A44 begint. Uiteindelijk ben ik ook hier weer half over het asfalt en half over de hoge stenen middenberm heen gereden om linksaf te kunnen slaan want dan hoefde ik niet op het verkeer voor rechtdoor te wachten zoals de gewone auto’s wel moesten. Heerlijk toch zo’n auto en dan ook nog goedkoop elektrisch rijden kijk dat maakt deze auto nou zo aantrekkelijk. Nou ja aantrekkelijk? Daar denkt niet iedereen zo over ha, ha.

Autojournalist Bas van Putten stak de loftrompet over een Range Rover SUV van 180.000,- euro en dat heeft hij geweten. Bas van Putten in het NRC: “Ik stak in NRC de loftrompet over een Range Rover van 180.000 euro. Dat heb ik geweten. Sociale media ontploften. Professor Leo Lucassen, hoogleraar Cancelling aan de Twitter-universiteit, mobiliseerde geschokt zijn fatsoensleger. Het moest afgelopen zijn met mijn autotests. Daar was half deugdzaam Nederland het over eens. Zo’n peperdure SUV, een kindermoordenaar met milieulabel E een geweldige auto vinden, dat kon echt niet meer.” Lees hier het hele heerlijk smeuïge artikel: https://basvputten.wordpress.com/2022/11/08/range-rover/ Tja wat zal ik zeggen? Ik vind zo’n Range Rover SUV net als Bas van Putten een geweldig fijne auto, die auto rijdt zo bizar fijn en de wegligging is zo exceptioneel goed daar kun je alleen maar verliefd op worden. Ach weet je die Leo Lucassen zijn knettergekke Woke-wappies-leger (zoals bv. Extinction Rebellion) worden vanzelf nog wel een keer dood gereden bij een snelwegblokkade als er een vrachtwagenchauffeur niet zit op te letten of met zijn (not-so-)smartphone aan het spelen is. Onkruid vernietigt uiteindelijk zichzelf. Wie eens goed gaat zoeken op het internet komt wetenschappelijke artikelen tegen waarin staat dat het Noordpool-ijs en het ijs op Groenland juist zijn aangegroeid. En weet je wanneer het écht bloedheet was? In de zomer 1540! Het jaar dat ook wel bekend als het grote zonnejaar. Het midden en westen van Europa hadden in 1540 een Mediterraan klimaat. In Bazel regende het in 10 maanden slechts 10 dagen. De zomer van 1540 begon feitelijk al in februari. Het zonnige, meestal warme weer, hield 9 maanden aan. Alle rivieren in Europa vielen nagenoeg droog. Daardoor werkten de watermolens niet meer zodat het graan niet gemalen kon worden en er dus geen brood gebakken kon worden. Bos- en heidebranden waren aan de orde van de dag, maar ook dorpskernen en zelfs enkele steden brandden af. En dat rare geloof in Stikstof en CO2 is ontsproten uit het hoofd van de hersenzieke Mark Rutte puur en alleen en afleiding van alles wat hij gesloopt heeft zie mijn testverslag van de Brekr dus BREEK ME DE BEK NIET OPEN beste mensen!

Krijg de Klere Blinde
Toepasselijker kan een titel van een alinea niet zijn want het was hard tijd om eens nieuwe kleren te kopen en tevens mijn ogen op te laten meten bij de opticien want die waren duidelijk achteruit gegaan de afgelopen vier jaar. Ik ga voor zowel kleren als een leesbril altijd naar dat mooie dorpje naast Noordwijk genaamd Noordwijkerhout. Noordwijkerhout heeft een pittoresk dorpscentrum dus dan kon ik ook mooi even wat fraaie sfeerfoto’s maken. Mijn moeder ging mee want ze wilde op de terugweg graag boodschappen doen bij de grote Appie in Katwijk aan Zee. We vertrokken met een volle Li-ion accu en ik was benieuwd of we het volledig elektrisch rijdend op en neer zouden halen. mijn moeder was zeer te spreken over de makkelijke want hoge instap en verder had ik de passagiersstoel die ook elektrisch verstelbaar is wat hoger gezet. Om mijn van oorsprong Rijnsburgse moeder een lol te doen ben ik over Rijnsburg naar Noordwijkerhout gereden. Ze was al lang niet langs/door Rijnsburg heen gereden want ze zag overal nieuw gebouwde huizen zei ze tegen mij. Onderweg zei ze tegen mij dat ze ongelofelijk genoot van het rijden in de Land Rover Discovery Sport PHEV. Kijk dat hoor ik graag en het onderbouwt alleen maar mijn lovende mening over deze auto. Mijn moeder is net als ik erg kritisch dus ik heb het van niemand vreemd. Na Rijnsburg ben ik richting de N206 gereden want we zouden terug dan binnendoor via Noordwijk naar de grote Appie in Katwijk aan Zee rijden. Op de N206 was het lekker rustig want de spits was al voorbij dus we konden lekker doorrijden. Uiteraard ging het ACC erop en hoewel je hier 100 km/u mag rij ik altijd 80 km/u. Het is namelijk maar een heel kort stuk 100 km/u (= Autoweg) dus dan vraag ik me volgens mij terecht af: “Waarom dan zo’n kort stukje 100 km/u op totaal 16,5 km??? Ik heb dat korte stukje even opgemeten en het is 2,9 km lang. Al rijdend zat ik te bedenken wat ik die middag/avond allemaal in het testverslag kon schrijven. Normaal gesproken ben ik een spraakwaterval maar ik wist het gewoon niet want dit is zo’n fijne auto dat ik alleen maar zat te genieten achter het stuur. Het ritje op en neer naar Noordwijkerhout heb ik net aan niet elektrisch kunnen rijden. Het laatste stukje reed ik in de modus Hybrid maar toch ook nog vrijwel volledig elektrisch want dat kan op deze Hybride-motor.

Stadszuinigheidsrit
Vrijdag is zo’n heerlijke dag voor mij om te werken want dan werk ik werk normaal gesproken een halve dag, klokslag 12.00u is het dus letterlijk TGIF voor mij. Vandaag zou ik echter wat langer doorwerken omdat ik volgende week woensdag 6 december naar Ouderkerk a/d Amstel heb genomen in verband met een zeer interessante uitnodiging van PR-man Dick Braakhekke. Ik ga die dag luisteren naar twee Duitse wetenschappers die een test ontwikkeld hebben om de conditie van een Li-ion accu van een elektrische auto (of motor/brommer/etc.) te testen. Ik las in de uitnodiging dat die Duitsers reeds een samenwerkingsverband hebben afgesloten met de ANWB. Zo’n test is best handig als je een tweedehands EV of PHEV wilt kopen want een Li-ion accu is peperduur dus dan wil je heel graag weten wat de conditie van die Li-ion accu is cq hoe lang die Li-ion accu nog mee kan gaan. Als je de eigenaar van een EV bent kon je jezelf opgeven om die te laten testen en dat heb ik dus gedaan. De 6 kWh Li-ion accu van mijn Renault Twizy (bouwjaar 2012) is namelijk 5 jaar geleden vervangen door een nieuwe. De oude Li-ion accu was na precies 5 jaar (11-2017) overleden en aangezien deze Li-ion accu nu precies 5 jaar oud is (11-2022) ben ik uiteraard zéér benieuwd wat de conditie is. Het mooie is dat als de huidige 6 kWh Li-ion accu stuk gaat ik gratis afgesleept wordt, ik gratis een nieuwe Li-ion accu krijg die ook nog eens gratis gemonteerd wordt. Nou ja gratis ik had in die 5 jaar pak ‘m beet 3.350,- euro accuhuur betaald maar die 6 kWh Li-ion accu + het afslepen + monteren is véél duurder dan die 3.350,- euro accuhuur dus ik snap wel waarom Renault Nederland met die accuhuur is gestopt. Maar een lopend contract mag je niet beëindigen dus jullie snappen wel dat ik mijn Renault Twizy never nóóit meer weg doe. Maar goed eerst nog even de test van de Land Rover Discovery Sport PHEV die ik nu aan het testen ben afmaken.

Het was behoorlijk koud toen ik ‘s ochtends om 07.25u in de Land Rover Discovery Sport PHEV stapte. Zelfs zo koud dat de benzinemotor aansloeg en ik de eerste kilometers op benzine heb gereden. Logisch want de vloeistofgekoelde 15 kWh Li-ion accu moest uiteraard eerst opwarmen naar de ideale bedrijfstemperatuur (= 15-35 graden Celsius) voor een optimale werking. Wat zo lekker is aan deze Land Rover Discovery Sport PHEV is dat ik ‘m heerlijk hoog over de rotonderanden heen kan rijden. Ondanks het gewicht van ruim boven de 2 ton hoefde ik de Land Rover Discovery Sport PHEV absoluut niet te ontzien. Deze auto gedraagt zich werkelijk voorbeeldig onder alle (weg)omstandigheden en ik denk dat als je er 4 terreinbanden op zou zetten je nog een heel eind kan komen in het zand en de modder. Ik arriveerde iets te vroeg bij mijn werk en had dus tijd genoeg om ‘m aan de oplaadpaal te hangen en naar mijn werk te lopen. Ik heb op minder dan 1 kilometer lopen van mijn werk een oplaadpaal met twee laadpunten gevonden die overdag altijd vrij is. Mooi toch want dan kan ik een EV/PHEV-testauto altijd even in mijn pauze afkoppelen. Omdat ik vandaag wat langer zou werken had ik besloten om op weg naar huis een stadszuinigheidsrit te maken. Ik had besloten om na Abbenes onder de A44 door te rijden richting de Kaag. Het mooie aan deze weg is dat het er onvoorstelbaar rustig is een soort van Asfalt-Sahara dus. Verder staan er geen verkeerslichten en kan ik dus heel mooi zo constant mogelijk 50 km/u rijden en dat is precies wat ik nodig heb om het maximaal mogelijke aantal kilometers op één acculading te halen. Bij de Kaag aangekomen ben ik omgedraaid en weer dezelfde weg terug gereden en toen ik na wat hoofdrekenen er op uitkwam dat na nù weer omdraaien de Li-ion accu ergens vlakbij de oprit naar de A44 zo ongeveer leeg zou zijn. Uiteindelijk zag ik bij 199,8 km de rijmodus van EV op HYBRID overschakelen. Ik was vertrokken bij een tripmeterstand van 154,4 km dus dat betekende een elektrische actieradius van 45,4 km. Helemaal niet verkeerd want deze auto weegt toch ruim boven de 2 ton.

Zu Hause knallen!
Eenmaal op de snelweg reed ik weer op benzine maar omdat ik er meteen weer af zou gaan kon ik richting Sassenheim rijdend af en toe weer lange stukken elektrisch rijden want die modus HYBRID betekent net als bij de Toyota Prius dat je binnendoor rijdend ook écht hele stukken elektrisch kunt rijden zo lang de snelheid dus maar niet te hoog ligt. Verrassend maar wel zo fijn want het drukt het benzineverbruik nog meer dan ik al dacht. Toch ben ik na Sassenheim de A44 maar weer opgereden want bij Warmond is het vanaf deze kant aanrijden niet te doen. De puinbaan is éénrichtingverkeer en dus moet ik dan werkelijk alle mogelijke sluipweggetjes nemen om bij het spoorwegviaduct uit te komen neelamaar! Bovendien is de afrit naar Leiden veel te leuk om te laten lopen. Woensdag had ik al gemerkt dat ik met groot gemak nog harder door de lange afritbocht heen kon rijden. Bij de afrit Leiden aangekomen had ik ‘m helemaal vrij en omdat ik de Land Rover Discovery Sport PHEV uit had laten rijden zonder af te remmen op de afritbocht afrijdend kon ik de snelheid heel hoog houden. Ik sneed hard naar binnen de smalle vluchtstrook op en hoorde de banden al gaan piepen, steeds harder piepen zonder ook maar een spoortje van iets wat op uitbreken leek. Goed man dit is echt subliem en ik moet nog een andere SUV tegenkomen met dezelfde lange veerwegen die dit zo verschrikkelijk goed doet. Het verkeerslicht stond op groen en omdat alle auto’s rechts hielden nadat het van 1 rijbaan -> 2 rijbanen ging kon ik mooi doordenderen. Ik heb het niet té gek gemaakt maar dat hoefde ook niet want de wegligging van deze Land Rover met AWD is duidelijk beter dan van de voorwielaangedreven Volvo XC40 Recharge Pure Electric Ultimate die ik begin november heb getest.

ZZ = Zaterdagochtend Zwemmen
Hierboven schreef ik al over mijn gebroken ruggenwervel en vanaf het moment dat mijn corset uit mocht ben ik gaan zwemmen. Tijdens mijn anderhalf jaar lange revalidatie zwom ik elke dag en door dat zwemmen is er een wonder gebeurd. Ik had na mijn ongeluk stralingspijn (= zenuwpijn) rond mijn ruggenwervel L3 en dat is de meest gekmakende pijn die er bestaat. Nadat ik ben gaan zwemmen verdween het helaas niet totdat op een dag in februari ruim een half jaar na mijn motorongeluk de pijn op zomaar opeens één dag was verdwenen. De pijn kwam terug, ging iets langer weg, kwam terug, ging nog iets langer weg, kwam terug etc. totdat op een dag de stralingspijn was verdwenen en nóóit meer is terug gekomen. Ik beschouw dat nog steeds als een letterlijk Godswonder want met die stralingspijn had ik niet kunnen leven en je mag/kunt ook niet elke dag Methadon in je onderbeen spuiten. Als ik met die stralingspijn had moeten blijven leven dan had ik er serieus een eind aan gemaakt. Zwemmen is voor mij echter niet alleen een therapie én redding geweest maar ook een soort van afleiding. Tijdens het zwemmen denk ik nergens aan en ontspan ik volledig, een betere afleiding en oefening voor al de spieren in je lichaam bestaat er niet. En ja zaterdagochtend is zo’n heerlijke dag dat ik even lekker ga zwemmen en daarna even een rondje over het Space Business Park rij. Toen ik zaterdagochtend instapte had ik weer zo’n lekker gevoel in mijn lijf zoals je dat met maar weinig testauto’s hebt.

Plotseling einde van de test
Zaterdagavond kwam er een plotseling einde aan deze test omdat er op de Voorschoterweg in Leiden een auto achterop mij klapte. De jongeman in de oude Opel die achter mij reed al de hele tijd vanaf de Lammebrug al bovenop mijn bumper dus na 3 keer mijn rem aangetikt te hebben liet ik het portierraam zakken en stak mijn linkerhand in de lucht en maakte meerdere keren het gebaar HOU ALSJEBLIEFT AFSTAND! Maar nee hoor de bestuurder van de oude Opel bleef bovenop mijn achterbumper zitten. En toen gebeurde het voor het stoplicht op de kruising met de Churchilllaan, ik moest plotseling in de remmen en toen klapte hij achterop de Land Rover Discovery Sport PHEV en was het einde test. De schade aan de Land Rover Discovery Sport viel ogenschijnlijk mee maar de voorkant van de oude Opel zat compleet in elkaar die was overduidelijk totall-loss als tie überhaupt heel nog een euro waard was geweest. En zo kwam er buiten mijn schuld een voortijdig einde aan deze test. Tja je hoort het elke ochtend weer op de radio allemaal files mede(!) door de vele ongelukken op de snelweg. Het houdt niet op niet vanzelf en allemaal omdat automobilisten géén afstand willen houden en/of met hun smartphone in hun handen zitten. Maar ach ik heb genoeg getest om een heel goed beeld van deze Land Rover Discovery Sport R-Dynamic HSE P300e AWD PHEV te krijgen en dat is dat dit een sublieme SUV is met een uitmuntende wegligging. Dus als je een SUV wilt kopen neem deze dan ook absoluut even in je lijstje mee!

AVILOO Li-accu-SoH-test
Op woensdag 7 december ben ik naar een hele leuke en zeer interessante lezing geweest van iemand van het spiksplinternieuwe bedrijf dat luistert naar de naam AVILOO. Zij kunnen Li-ion accu’s van elektrische auto’s testen op hun gezondheidstoestand (= SoH = State of Health) van dat moment. Een Li-ion accu gaat door allerlei omstandigheden achteruit en hoe snel dat gaat hangt puur en alleen af van de koper van de bewuste elektrische auto. Een Li-ion accu altijd 100 procent vol laden en dan te lang laten staan is niet goed net als een Li-ion accu bijna helemaal leeg rijden. Ook een te lage temperatuur is niet goed dus vloeistofgekoelde Li-ion accu’s gaan dan ook langer mee. Door van elke elektrische auto heel veel metingen te doen – hebben ze bij AVILOO speciale kastjes met software daarin voor ontwikkeld – en die heel simpel gezegd te vergelijken konden ze door zogenaamde ‘reverse engineering’ iets zeggen over de SoH van een Li-ion accu van een bepaald merk en type elektrische auto. Supergaaf natuurlijk voor mensen die een 2de–hands elektrische auto willen kopen. Want als je een 2de–hands elektrische auto koopt van een zakenrijder die vaak aan de snellader heeft gehangen dan die de SoH van de Li-ion accu van die elektrische auto een stuk slechter dan van iemand die altijd elke dag pak ‘m beet 80 km woon-werkverkeer heeft gereden en zijn auto altijd aan een gewone ‘langzame’ oplaadpaal heeft gehangen. Een elektrische auto met een Li-ion accu met een slechte SoH is dus minder geld waard dan een elektrische auto met een Li-ion accu met een goede SoH. Ik voorspel dit bedrijf een uitstekende toekomst want dit zal een harde vlucht gaan nemen zeker gezien de lage kosten van zo’n test.
Er zijn trouwens twee testen – 1. De AVILOO FLASH-test 2. De AVILOO PREMIUM-test
1. De AVILOO FLASH-test duurt slechts drie minuten en wordt stilstaand uitgevoerd
2. De AVILOO PREMIUM-test duurt een veelvoud van drie minuten want je moet de Li-ion accu van de elektrische auto leeg rijden van 100 procent tot 10 procent.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine Elektrisch

Type motor

Otto + Elektrisch

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

6,2 seconden

Topsnelheid

209km/u

Vermogen

B+E 227(309)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

B+E-540/2.000-2.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

10,5:1

Turbo

Twinscroll-turbo + intercooler

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11.8 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

Gemiddeld verbruik

1,6 liter/100 km

C02 uitstoot

36 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.597 mm

Breedte

2.173 mm

Hoogte

1.727 mm

Wielbasis

2.741 mm

Spoorbreedte voor

1.625-1.636 mm

Spoorbreedte achter

1.631-1.642 mm

Massa leeg

2.168 kg

Max. toelaatbare massa

2.750 kg

Laadvermogen

582 kg

Aanhanger geremd

1.600 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

963 liter

Bandenmaat

235/50-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand