Hongqi E-HS9 President 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Stern importeur

El Presidente

Samenvatting
Toen ik in de technische specificaties las hoeveel kilogrammen deze auto weegt en wat de topsnelheid is viel de eerste mij gezien de grootte van deze auto eigenlijk nog best mee maar de tweede… 200 km/u over de snelweg sjeezen met deze extreem grote SUV, ha, ha ik moest even lachen hoor. Helaas kon ik de Hongqi E-HS 9 maar drie dagen meekrijgen en van die drie dagen gaat ook nog wat af wat ik moet ‘m ophalen en terugbrengen dus dan kom je op hooguit twee dagen. Gelukkig heb ik de actieradius in die twee dagen goed kunnen testen met mijn drie zuinigheidsritten: Snelwegzuinigheidsrit = constant 100 km/u – Stadszuinigheidsrit = constant 50 km/u – Gewone zuinigheidsrit = afwisselend 30-80 km/u. De actieradius was erg wisselend en viel mij op de snelweg behoorlijk tegen ondanks het extreem grote accupakket van 99 kWh. En deze auto kost een behoorlijke duit dus ja dan ga je wel even nadenken wat er allemaal nog meer te koop is…….. in ieder geval geen enkele andere elektrische auto die qua grootte en extravagante uitstraling ook maar in de buurt komt. Dat dan weer wel!

Plus: Ligt letterlijk als een huis op de weg – Presidientiële zit – Vering/demping

Min: Actieradius op de snelweg

Testverslag
Toen ik instapte moest ik even lachen want toen ik mijn hoofd tegen de hoofsteun aandrukte voelde ik een klein zacht kussentje op mijn achterhoofd drukken. Dat je als autojournalist nog eens zo verrast kunt worden door zoiets kleins en onbenulligs vind ik ronduit komisch. Voor ik weg reed vroeg ik nog even snel aan de medewerker van Stern/Houten hoe ik de tripmeter op “0” moest zetten. Nou dat was even zoeken in het zeer uitgebreide Menu zowel op het display links naast het stuur als op het centrale display. Tja tegenwoordig is het geen simpel zwart stiftje meer in de tellerpartij die je kort in moest drukken om de tripmeter te selecteren (en soms trip A en B) en daarna ingedrukt moest houden om ‘m op “0’ te zetten. Tegenwoordig zoek je jezelf helemaal de pleuris in het Menu om de tripmeter te vinden. Gelukkig liep er net een andere medewerker voorbij die het uit zijn hoofd wist dus toen kon ik vertrekken met de tripmeter op “0”. Ik wilde namelijk meteen een snelwegzuinigheidsrit doen op weg naar huis. Ik had deze Hongqi E-HS 9 President maar 3 dagen dus ik had niet veel tijd om ALLES uit te testen. Het rijden ging lekker want je merkt totaal niet dat je met zo’n kolossale auto – meer dan 2.5 ton wegende – onderweg bent. Eenmaal op de snelweg probeerde ik de Cruise Control aan te zetten met het kleine hendeltje direct onder de richtingaanwijzer. Gelukkig had ik tijdens het meekijken op zoek naar de tripmeter op het centrale display het woord “cruise” voorbij zien komen. Dus ik zoeken onder het icoontje van een Auto en jawel daar kwam ACC tevoorschijn. En wat bleek? Ja echt je moet dit ACC op het centrale display aan/uit zetten! Dit ben ik nog nooit eerder tegen gekomen in een auto en ik was dan ook oprecht verbaasd. Maar goed het zij zo en ik kon daarna op de Adaptive Cruise Control verder rijden want exact 100 km/u aanhouden is dan toch iets makkelijker. Het aantal afstandstreepjes is 4 en ik heb ‘m uiteraard op 1 gezet want als ik ‘m op 4 zet duikt er elke keer een andere auto tussen mij en mijn voorganger. Het reed beter door dan op de heenweg want toen heb ik behoorlijk wat tussen de auto’s door moeten rijden op mijn motor. In de buurt van de N11 had ik 10 procent acculading verbruikt en kwam ik omgerekend uit op een actieradius van slechts 245 km. Is het te koud buiten? Later las ik op de website dat deze waarde klopt als het koud is.

De N11 was rechttoe rechtaan naar Leiden en niet echt spannend alhoewel ik wel moet zeggen dat het nog nooit zo biljartlaken glad heeft aangevoeld. Bij de A4 aangekomen heb ik nog wel even gas gegeven in de haakse linkerbocht en daarna de flauwe rechterbocht en ik moet zeggen dat het goed aanvoelde. Maar ja met CDC oftewel actieve demping en vier 21-inch 265 mm brede Michelin Pilot Sport 4 SUV-banden mag dat ook wel. Ja toch niet dan? Ik ben wel heel erg benieuwd hoe deze kolos zicht houdt op het Space Business Park en Rotondecircus. Dat gaan we dan woensdagavond dan maar even doen denk ik. Bij de stoplichten na de Lammebrug ben ik rechtsaf geslagen naar mijn garage om mijn Yamaha Tracer 700 van de druppelader te halen. Hopelijk komt er vanmiddag nog even een droog moment want hij staat intussen al ruim 4 weken stil. Ik heb meteen alle 13 koffers ingeladen en dat is 3×117-liter – 3×70-liter – 3×50-liter – 3×33-liter – 13-liter. Dan kon ik zodra er een droog momentje was even snel de 4-zits en 6-zits configuratie fotograferen. Maar eerst maar eens op naar Bas want ik was toch wel razend benieuwd wat hij van deze Hongqi E-HS9 President vindt. Nou daar gaat-ie dan…. “Ik dacht dat er een Bentley voor kwam rijden”, zei Bas. Wel Bas zit er niet ver vandaan want dit is de Chinese elektrische Bentley zal ik maar zeggen. Gekker nog deze Hongqi E-HS9 is zelfs langer-hoger-breder dan de Bentley Continental GT, ha, ha. Het commentaar van Bas was kort samen gevat: “Stiekem heel erg vet” – “Cool echt heel erg cool dat interieur” – “Dat dak is echt dik”. Meteen na mijn bezoek aan Bas ben ik richting de A44 gereden om na de afslag naar Abbenes een stadszuinigheidsrit langs de vaart van Abbenes naar Nieuw-Vennep te maken. Daar kun je heel mooi een constante snelheid van 50 km/u aanhouden zonder steeds bumperklevers op je kont te hebben hangen.
Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus Eco – Verbruik 10 procent – Tripmeter 24,5 km – Totale afstand 245 km

Heen en weer – heen en weer – heen en weer
Aan het einde van de afslag Abbenes aangekomen sprong het percentage acculading net op het volgende getal dus ik kon meteen beginnen aan mijn zuinigheidsrit. Het is vrij saai maar ach het feit dat ik geen verkeerslichten op deze route heb en vrijwel geen ander verkeer zorgt ervoor dat ik heel netjes constant 50 km/u kan rijden. Saai maar effectief en het leverde dit keer wel een mooie waarde op namelijk 420 km actieradius. Op de terugweg naar Leiden reed ik langs de kaarsrechte vaart en vloog er een aalscholver over het water precies op wegniveau met mij mee. Ik reed exact 60 km/u dus zo’n aalscholver vliegt best snel tijdens een doodnormale vlucht. Ik stond er in ieder geval best wel van te kijken.
Stadszuinigheidsrit
Rijmodus Eco – Verbruik 10 procent – Tripmeter 42 km – Totale afstand 420 km

Scheepslading koffers
Ergens in de middag werd het droog en ben ik snel naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Ik moest twee sets foto’s maken want deze auto heeft 6 stoelen dus ik moest een set foto’s maken met 4 stoelen en een set foto’s met 6 stoelen. In eerste instantie dacht ik dat het een 7-zitter zou zijn maar in plaats van een achterbank heeft deze Hongqi E-HS9 President twee stoelen met leuningen achter en twee stoelen in de achterbak die je overigens niet handmatig in-/uitklapt maar elektrisch. In de 4-zits configuratie passen er behoorlijk want koffers in de achterbak terwijl dat in de 6-zits configuratie juist behoorlijk tegenvalt.

Samsonite kofferset
4-zits configuratie: 3×117-liter + 70-liter + 3×33-liter + 13-liter
6-zits configuratie: 3×50-liter + 13-liter

Gaat het lukken?
Op woensdagavond heb ik als laatste ritje de gewone zuinigheidsrit op en neer naar Overveen gemaakt. En die zuinigheidsrit in de week voor Kerst is altijd bijzonder en noem ik ook wel de lichtjesrit. In Aerdenhout, Bentveld en Zandvoort versieren veel mensen hun huis, tuin en hek met ledlampjes en dat is elk jaar weer erg leuk om te zien. Ik neem mijn 88-jarige moeder dan altijd even mee want die kan daar ook zo van genieten. Eenmaal op het kruisingloze deel van de N206 reden we rustig met 80 km/u op het ACC richting De Zilk. Het was zo stil binnenin de Hongqi E-HS9 dat mijn moeder zei: “Wat maken die ruitenwissers een herrie.” Ik moest even lachen en antwoordde: “Deze ruitenwissers zijn juist vrij stil maar omdat er zo weinig geluiden van buiten naar binnen doordringen hoor je ze goed.” Op weg naar De Zilk reden er weer eens een bumperklever achter mij. Nou kan ik natuurlijk niet met een te hoge snelheid door de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk. Maar deze Hongqi E-HS9 heeft zo’n goede wegligging dat ik toch hard genoeg door de haakse rechterbocht heen kon rijden dat mijn moeder niets merkte en ik de bumperklevers met gemak los reed. Altijd weer leuk dit maar niet voor lang want drie bochten later volgt de lange 30-Zone door Vogelenzang. Daar kan een bumperklever nog zoveel willen maar deze grote Chinese 2.5 ton zware SUV even snel-snel inhalen kun je helemaal vergeten. Na de 30-Zone ging het gas er weer op en reed ik met 50-60 km/u richting Aerdenhout onderweg genietend van alle kerstverlichting overal. Ik had verwacht dat de Hongqi E-HS9 op de smalle bomenweg nog wel wat zou overhellen in de krappe bochten maar dat viel dus heel erg mee. Die luchtvering doet zijn werk uitstekend dus in tegenstelling tot de grote zwabber-SUV’s van vroeger is dit gewoon een stabiele lekker sturende SUV.

De scheve verkeersdrempel was een eitje voor de Hongqi E-HS9 en de blinde dubbele S-bocht liep ook lekker. Ik liet de Hongqi E-HS9 uitrijden en had eerlijk gezegd wat meer regeneratieve = remmende werking verwacht. Misschien dat je dat ergens kunt instellen maar dat menu is zo immens omvangrijk dat ik er maar niet eens naar ben gaan zoeken. Wat dat betreft vind ik ‘iPad’ van Tesla nog steeds als een voorbeeld van hoe het moet. Simpel en hufterproof net als mijn Macbook wijst alles zich vanzelf. Het was lekker rustig richting de boulevard maar ja het is midden in de week dus wat wil je. Wat me wel opviel onderweg is dat steeds meer nieuwe herinrichtingen van 30-Zones zo smal zijn geworden dat een grote-brede auto er nog maar net aan tussendoor past. Nog even en je rijdt met alle vier de velgen permanent tegen de lage betonnen stoepranden aan beide zijden aan. Bizar toch of niet dan? Op de boulevard was het weer eens aansluiten in een file achter een sloompie die 40-45 km/u reed. Blijkbaar iemand die 1x per jaar de zee ziet, man, man ga dan op de parkeerplaats (= daar net zo lang als de boulevard) staan genieten van de golven op de Noordzee maar val mij alsjeblieft niet lastig. Gelukkig kon ik op de duinenweg weer gas geven waarna we bij Overveen omdraaiden en op de terugweg nog een keer hebben genoten van alle kerstlichtjes in Aerdenhout. Tijdens de terugrit was het extreem rustig op de weg en toen ik op de meter die het percentage acculading aangeeft keek zag ik dat de actieradius op een mooie waarde uit zou komen. Maar ja er zijn anno 2022 meer dan genoeg elektrische auto’s die met een veel kleiner accupakket eenzelfde actieradius halen.
Zuinigheidsrit
Rijmodus: Eco – Verbruik: 22 procent – Tripmeter: 81,4 km – Totale afstand: 370 km

Stille Willie
Muziek…. radio… waar dan? Ik kon werkelijk nergens een radio vinden in het menu en dus heb ik maar geprobeerd mijn iPod Touch aan te sluiten. Nou dat was ook geen succes want mijn “iPod Touch Daan” werd wel gezien door de Bluetooth (op mijn iPod Touch en op het centrale display van de Hongqi E-HS9) maar na het paren wilde ik een liedje afspelen maar gebeurde er helemaal NIETS NOPPES NADA NIENTE CAPITO!!! En wat denk je? Breng ik ‘m terug naar Stern zie ik tijdens een korte eetstop onderweg ineens 4 paarse blokken op de rechterkant van het display verschijnen met daaronder “Online Music” – “Local Music” – “Video” – “Settings”. Huh??? Na het luisteren van een aantal liedjes had ik het idee te luisteren naar bekende popliedjes gezongen door Chinezen. Dat klinkt dus echt voor geen meter.

AVILOO Li-accu-SoH-test
Op woensdag 7 december ben ik naar een hele leuke en zeer interessante lezing geweest van iemand van het spiksplinternieuwe bedrijf dat luistert naar de naam AVILOO. Zij kunnen Li-ion accu’s van elektrische auto’s testen op hun gezondheidstoestand (= SoH = State of Health) van dat moment. Een Li-ion accu gaat door allerlei omstandigheden achteruit en hoe snel dat gaat hangt puur en alleen af van de koper van de bewuste elektrische auto. Een Li-ion accu altijd 100 procent vol laden en dan te lang laten staan is niet goed net als een Li-ion accu bijna helemaal leeg rijden. Ook een te lage temperatuur is niet goed dus vloeistofgekoelde Li-ion accu’s gaan dan ook langer mee. Door van elke elektrische auto heel veel metingen te doen – hebben ze bij AVILOO speciale kastjes met software daarin voor ontwikkeld – en die heel simpel gezegd te vergelijken konden ze door zogenaamde ‘reverse engineering’ iets zeggen over de SoH van een Li-ion accu van een bepaald merk en type elektrische auto. Supergaaf natuurlijk voor mensen die een 2de–hands elektrische auto willen kopen. Want als je een 2de–hands elektrische auto koopt van een zakenrijder die vaak aan de snellader heeft gehangen dan die de SoH van de Li-ion accu van die elektrische auto een stuk slechter dan van iemand die altijd elke dag pak ‘m beet 80 km woon-werkverkeer heeft gereden en zijn auto altijd aan een gewone ‘langzame’ oplaadpaal heeft gehangen. Een elektrische auto met een Li-ion accu met een slechte SoH is dus minder geld waard dan een elektrische auto met een Li-ion accu met een goede SoH. Ik voorspel dit bedrijf een uitstekende toekomst want dit zal een harde vlucht gaan nemen zeker gezien de lage kosten van zo’n test.
Er zijn trouwens twee testen – 1. De AVILOO FLASH-test 2. De AVILOO PREMIUM-test
1. De AVILOO FLASH-test duurt slechts drie minuten en wordt stilstaand uitgevoerd
2. De AVILOO PREMIUM-test duurt iets langer en je moet ervoor met de elektrische auto rijden. Eerst laad je de elektrische auto op naar 100 procent en daarna rijd je de accu leeg tot 10 procent.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Singlespeed

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

6.5 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

320(435) kW (pk)/rpm

Koppel

600 nm/rpm

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

21-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

5.209 mm

Breedte

2.010 mm

Hoogte

1.713 mm

Wielbasis

3.110 mm

Massa leeg

2.580 kg

Max. toelaatbare massa

3.130 kg

Laadvermogen

550 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

622 liter

Bandenmaat

265/45-R21

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand