MG Marvel R Performance 2022 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door SAIC Motor Europe B.V.


Marvelous driving

Samenvatting
Zijn ze mooi die MG’s? Zijn ze betaalbaar? Doen ze precies wat je wilt dat ze doen? Nee-Ja-Ja is de uitkomst of beter gezegd mìjn uitkomst want gek genoeg vond Bas ‘m namelijk wel mooi, maar ja die heeft meer verstand van auto’s bekleden. Qua rijden vind ik deze MG Marvel R Electric Luxury echter een hele fijne auto. Alleen als het hard vriest zoals toevallig deze testweek dan gaat de actieradius behoorlijk omlaag. Maar ja tegenwoordig staan er overal oplaadpalen dus vast en zeker ook in de buurt van je werk dus dat is geen enkel probleem. Tenzij het heel erg hard vriest want dan kun je soms niet opladen las ik op het internet. Dus probeer dan op te laden overdag of in een parkeergarage en verder de verwarming niet aan te zetten maar de stoelverwarming. In de winter is het dus iets meer afzien voor de bezitters van een elektrische auto. Zo las ik ergens een opsomming van winterse perikelen: 1. Bevroren laadpoort 2. Snelladen gaat traag 3. Beperkte actieradius 4. Maximum koppel vanaf 0 km/u ook onder 0 graden dus oppassen. Al met al is het gewoon net even slimmer omgaan met waar en wanneer laden en wat wel of niet aan te zetten in de auto. Wat betreft het rijden kan ik niet anders dan tevreden zijn over deze elektrische auto. Dus ja ben je op zoek naar een betaalbare elektrische auto dan kom je al snel bij MG uit.

Plus: Driveability – Interieur – Wegligging

Min: Sommige dingen waren echt volslagen ‘Chinees’ voor mij zoals de verwarming

Testverslag

Heb ik weer hoor kreeg ik een mailtje van de MG-importeur (maart 2022) dat ze een boete hadden ontvangen dat ik te hard gereden had in MG EHS Plug-In Hybrid. Nou ja te hard, sinds wanneer noemen we een snelheidsoverschrijding van slechts 5 km/u té hard rijden en moet dat beboet worden met maar liefst 44,- euro. In Duitsland krijg je voor dezelfde snelheidsoverschrijding tot +10 km/u slechts 30,- euro. Ik heb het dus maar heel rustig aan geDaan toen ik in deze MG Marvel R Electric Luxury wegreed bij MG Van Mossel in Amsterdam. Gelukkig was de Li-ion accu 100 procent vol geladen dus kon ik meteen even mooi een snelwegzuinigheidsrit (= zo constant mogelijk 100 km/u rijden op de Adaptive Cruise Control) doen op weg naar Leiden. Dan had ik die alvast maar gehad ja toch niet dan. Ze hadden een rampen-spits voorspeld voor donderdagochtend/-avond dus ik was benieuwd hoe druk het zou zijn rond 10.00u want door ongelukken wil het dan wel eens tot uren na de spits nog muurvast staan. Van de week was dat op de ringweg rond Utrecht nog het geval vanwege meerdere ongelukken. Dat was niet de reden dat ik met de bus/trein/metro de MG Marvel R op ben gaan halen dat had te maken met de vrieskou die wordt verwacht vanaf volgende week. Op mijn kleine motor door de sneeuw banjeren van A’dam naar Leiden nee laat maar daar had Daan even geen zin in. Ik heb nog steeds last van mijn gekneusde ribben na dat lullige motorongelukje op 29-01-2022. Daan gaat heel rustig en netjes deze MG Marvel R testen met aller erop en eraan. Het mooie van MG Van Mossel is dat het vlak naast de snelweg ligt dus ik kon vrijwel meteen beginnen aan mijn snelwegzuinigheidsrit. Het was wel verrotte koud zag ik op de temperatuurmeter, slechts 2,8 graden Celsius en dat is nooit fijn voor een Li-ion accu tenzij deze vloeistofgekoeld is en dat is het geval bij deze MG Marvel R Electric Luxury. Eenmaal op de snelweg moest ik even zoeken naar de knopjes van de Adaptive Cruise Control. Toen ik geen knopjes op het stuur zag voelde ik automatisch links onder het stuur en daar voelde ik inderdaad een hendeltje zitten. Ik drukte op goed geluk op en dat bleek inderdaad het SET-knopje waarna de snelheid vast bleef staan op 100 km/u. Daarna reed het verkeer even iets langzamer en probeerde ik even uit of en hoeveel de afstand tot de voorligger ingesteld kan worden. Dat bleek het geval en wel in 3 standen genaamd 1-2-3. Het verhoren en verlagen van de snelheid doe je ook met hetzelfde hendeltje, het hendeltje snel omhoog/omlaag duwen is +/- 5 km/u. en het hendeltje iets langer vasthouden is +/- 1 km/u. Druk je op SET vanaf 1-29 km/u dan is de ingestelde snelheid altijd 30 km/u.

Het rijden ging fantastisch want het verkeer reed lekker door en dus kon ik heel mooi constant 100 km/u rijden. Dat had ik totaal niet verwacht op dit tijdstip van de dag maar ach soms heb je wel eens mazzel. Ter hoogte van Buitenkaag sprong het accupercentage van 91 naar 90 procent en toen ik op de tripmeter keek stond daar 32,5 km wat een nette waarde is. Ik las in de technische specificaties een actieradius van 405 km dus als het goed is ga ik dat halen met de stadszuinigheidsrit morgenochtend/-avond. Ik nam de afslag naar Noordwijkerhout want ik wilde voor de lunch even gaan zwemmen dan had ik de middag lekker voor mezelf. Wat ik erg fijn vind aan deze MG Marvel R Electric Luxury is dat ie niet alleen een groot centraal display heeft maar ook een pull-down menu waar je alle elektronische veiligheidssytemen aan/uit kunt zetten. HEERLIJK kijk dat zie ik graag want al dat gepiep en automatisch bijsturen heb ik wel zo’n ongelofelijke bloedhekel aan! Nou aub. graag nog 1 knop om alles in 1 keer uit te zetten! Op weg naar het zwembad heb ik bijna gedachteloos gereden, erg vreemd om mee te maken na zo’n bizar stressvolle periode van 1 jaar en 9 maanden. Slechts één maand op mijn nieuwe baan hebben reeds een totaal ander mens van mij gemaakt. Gelukkig miste ik de aslag bij ‘t Heen niet want als je die mist moet je een pleuriseind omrijden. Het ritje van MG Van Mossel/Amsterdam naar Aquamar/Katwijk aan Zee was me prima bevallen vooral dat grote centrale display vind ik erg fijn. Het parkeren ging goed dankzij de achteruitrij-camera want de auto links van mij stond totaal scheef in het parkeervak. Na het zwemmen sprong de vooruitrij-camera (die zie ik steeds vaker) plotseling ook aan omdat er een voetganger van links richting de auto kwam gelopen. Grappig, gelukkig kon ik ‘m met één vingerdruk op het kruisje weer laten verdwijnen. Op weg naar huis ben ik via de rustige 30-Zones van Katwijk aan den Rijn en Valkenburg ZH naar huis gereden. En toen merkte ik dat de snelheid ophogen van 30 km/u naar 33 km/u niet altijd even makkelijk ging. Maar goed ik rij 33 km/u omdat snelheidsmeters nooit ‘spot on’ zijn zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Die 10 procent-regel klopt dan ook aardig.
Snelwegzuinigheidsrit
Rijmodus: Normaal – Verbruik: 10 procent – Tripmeter: 32,5 km = Totale actieradius: 325 km

Stadszuinigheidsrit
Er was al gewaarschuwd dat het koud en glad zou worden dus ik ben dan ook maar wat vroeger van huis gegaan en heb er een stadszuinigheidsrit van gemaakt. Dan kon ik lekker rustig binnendoor naar mijn werk rijden en had ik deze stadzuinigheidsrit ook alvast maar gehad want met sneeuw neelamaar. Je zou toch denken dat iedereen wat meer afstand houdt met temperaturen onder nul graden Celsius en nat wegdek. Ik had een anti-aanvriesfolie over de voorruit gelegd en dat was maar goed ook want op de motorkap lag een dikke laag ijs = aangevroren regen. Ik las voor vertrek dat de strooiwagens van Rijkswaterstaat gisteravond en vannacht meer dan 1,2 miljoen kilo zout op de Nederlandse wegen hebben gestrooid. Maar ja het kan zomaar ergens plaatselijk glad zijn omdat net in die straat of op die weg het strooizout op was. Als hardcore motorrijder hou ik namelijk rekening met alles! En om die reden hou ik als het vriest en glad kan zijn altijd dubbel zoveel afstand. Logisch toch zou je denken? Nou uh…… NEE dus! Nederlanders zijn de afgelopen jaren nog weer verder gestegen op de lijst van verkeershufters wat zeg ik verkeerscriminelen is misschien wel een veel betere omschrijving van dé Nederlandse automobilist. De dag dat ik deze alinea schrijf zag ik een filmpje op de online AD-krant waar een automobilist, die ergens in Nederland op een snelweg rijdt, doodleuk door een andere automobilist die naast hem komt rijden letterlijk in de vangrail wordt ‘getikt’. Die andere automobilist rijdt daarna door alsof er niets is gebeurd. Totaal bizar! Na dat ongeluk buiten mijn schuld met die Land Rover Discovery Sport R-Dynamic HSE P300e AWD PHEV vorige week heb ik er serieus over gedacht om te stoppen met het testen van auto’s. Het is gewoon niet leuk meer, veel automobilisten zijn zo opgefokt en hebben zo’n kort lontje dat het gewoon eng is. Misschien stap ik volgend jaar wel op mijn motor en rij Europa uit en kom nooit meer terug. Mijn maandelijkse deeltijdpensioen is 2-4 maal zoveel waard buiten Europa dus waarom zou ik in hemelsnaam nog in Nederland blijven? Misschien omdat de pretfactor voorlopig nog groot genoeg is… wie het weet mag het zeggen. Ik reed de wijk uit en had meteen al de eerste bumperklever te pakken. Nadat ik even kort op de rem trapte hield ze direct afstand. Ja die vrouwen kunnen er ook wat van! Daarna volgden er meerdere en langs de vaart onder de A44 door haalde een malloot mij met 80+ km/u in waar je 60 km/u mag. Iets met gladheid en meerdere auto’s ondersteboven in de sloot die ochtend. Tja de NL-se automobilist huftiger heb je ze niet in Europa.

Vlak voor het verkeerslicht in Nieuw-Vennep ben ik omgedraaid en ben dezelfde weg terug gereden en nog verder voorbij de afslag en weer terug vanaf de Kagerplassen totdat het accupercentage op 90 procent stond. De tripmeter gaf bij het overspringen van 91 naar 90 procent precies 38,5 km aan wat een totale actieradius geeft van 385 km. Dat is minder dan 405 km maar gezien de lage buitentemperatuur van -1,7 graden Celsius helemaal niet verkeerd.
Stadszuinigheidsrit
Rijmodus: Normaal – Verbruik: 10 procent – Tripmeter: 38,5 km = Totale actieradius: 385 km

Nog een keer!
Zondagmiddag heb ik exact dezelfde route van bovenstaande stadszuinigheidsrit nog een keer gereden gewoon om er 200 procent zeker van te zijn dat verwarming uit en aan niets uitmaakt. Na exact 38,4 km sprong het percentage acculading van 91 naar 90 procent. Kortom op 0,1 km na een vrijwel exact kopie van bovenstaande stadszuinigheidsrit. Mooi toch en het toont ook mijn constante rijden en dus perfecte gasvoetje aan. Op de terugweg heb ik even stevig gas gegeven op de A44. Autojournalisten mogen dat zei iemand uit het journalistenwereldje lang geleden eens tegen mij. En uiteraard is dat een waarheid als een koe want hoe moet ik anders de wegligging op hogere snelheid en de topsnelheid testen? Even op en neer naar de Autobahn gaat ‘m niet worden voor mij want het is alleen vice versa al 274 km. Ik trok vanaf de oprit snel door naar een snelheid van 140 km/u en voegde in en liet de snelheid iets terugzakken en gaf weer plankgas. Ik stond er toch wel van te kijken dat ik bij 120-130 km/u nog steeds een licht schopje in de rug kreeg. Zo zie je maar weer wat een hoog koppel (410 Nm) van een elektromotor voor effect heeft. Het vermogen van 180 Pk stelt namelijk niet zoveel voor. De dag ervoor heb ik nog geprobeerd de topsnelheid van 200 km/u te testen maar ik kwam niet verder dan 160 km/u want er ging steeds een auto inhalen. Ik denk dat ik maar even naar mijn stille polderweggetje ga dan kan ik het in alle stilte testen. Ik heb overigens wel eens legaal +200 km/u gereden op mijn motor in Nederland. Hoe dan? Wel tijdens het testen van een motor waren we (ik en een andere motorjournalist van mijn toenmalige online Motormagazine Motormaniacs) aangehouden door twee motoragenten die geïnteresseerd waren in de unieke dure testmotor die wij bij ons hadden. Ze hebben ons toen uitgenodigd om een avonddienst mee te draaien tijdens een aankomende zomermaand. Zo gezegd zo gedaan en kolere wat hebben wij gelachen zeg. Op een gegeven moment hielden ze een automobilist aan en vroegen ze aan ons: “Moeten we hem een boete geven en zo ja hoe hoog moet die boete zijn?” Je had het gezicht van die automobilist moeten zien, werkelijk geniaal, ha, ha. En later hebben we op de A4 nog even 200+ km/u gereden onder politie-begeleiding dus ja je mag wel zeggen dat dit een hele leuke en bijzondere zomeravond voor ons was.

Ha, ha die Bas toch
Vrijdagmiddag ben ik niet gaan zwemmen want ik had nog teveel last van mijn gekneusde ribben opgelopen door het hard in de gordel ‘klappen’ nadat die auto achterop die Land Rover Discovery Sport R-Dynamic HSE P300e AWD PHEV reed. Ik ben dus de Samsonite kofferset maar gaan fotograferen en daarna naar Bas gereden. Er pasten meer koffers in de achterbak dan ik verwacht had een meevallertje dus. Alleen lukte het mij slechts met zeer veel moeite om de rolhoes te verwijderen. Die zit wel zo ongelofelijk vreemd vast dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt in een testauto. Normaal gesproken trek je de veerbare uiteinden aan één kant in waarna je ‘m kunt verwijderen, maar nu moest ik de achterbank helemaal neerklappen en zelfs dan nog kreeg ik ‘m maar met de allergrootste moeite verwijderd. Echt een heel erg vreemde voor mij totaal onbegrijpelijke constructie en daar is geen woord Chinees bij!

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×50-liter
Zonder hoedenplank: 4×50-liter + 2×33-liter + 13-liter

Samsonite kofferset
Voorkant: 33-liter

Omdat alles muurvast stond ben ik maar over de middenberm heen gereden gewoon omdat het kan met deze auto want de MG Marvel R Electric Luxury heeft een behoorlijke grondspeling dus dat is mooi. zo was ik lekker snel bij Bas en ik was benieuwd naar zijn reactie. Over de eerst elektrische MG die ik getest heb (in 2021 een EV + begin dit jaar een PHEV) was Bas niet erg enhtousiast, de PHEV begin dit jaar vond hij al een stuk beter dus ja ik was erg benieuwd. Toen ik bij Bas naar binnen liep en aan zijn medewerkers vroeg “Waar is Bas?” bleek dat ik bijna op ‘m was gestapt. Hij lag op de grond naast zijn Amerikaanse Van en ik had dus finaal over hem heen gekeken. Bas was erg benieuwd naar deze volledig nieuwe MG en toen hij naar binnen keek was hij uitermate verrast over de kwaliteit (lees: het oogt mooi) en uitstekende afwerking (lees: stiksels en bewerkelijke inkepingen). Verder vond Bas de auto als geheel zo mooi dat hij zei: “Deze auto kan mee met de rest! Als je het embleem eraf zou halen zou het ook een BMW, Hyundai of Peugeot kunnen zijn.” Kijk dat had ik nou niet verwacht dat hij dat zou zeggen. Sterker nog een dag later toen ik weer bij Bas was zei hij: “Ik vind het echt een hele mooie elektrische auto!”

Superzwager
Zaterdagochtend had ik afgesproken met mijn zwager om actiefoto’s van de MG Marvel R Electric Luxury te maken op industrieterrein Klei-Oost. Na het instappen verontschuldigde ik me aan hem dat de verwarming het niet doet. “Hoe kan dat nou dit is een spiksplinternieuwe auto!”, zei mijn zwager. Ik liet hem zien dat de verwarming op 26 graden Celsius stond en dat de ventilatie aan stond maar dat het toch niet warm werd in de auto. Ik zat naast mijn zwager en had nu dus alle tijd om eens rustig door het Menu heen te scrollen en ineens kwam ik nadat ik op ‘Instellingen’ drukte op een schuifje genaamd “Automatische verwarming etc.” terecht en toen ik dat schuifje naar rechts schoof voelden we ineens warme lucht uit de ventilatieroosters komen. Omdat de Airco nog aan stond – Airco aan in de winter is natuurlijk totaal onzinnig – drukte ik op het knopje AC en toen gebeurde er iets geks want toen kwam er plotseling geen warme lucht meer uit de ventilatieroosters. We probeerden het daarna opnieuw van voren af aan maar het was echt zo, om de verwarming te laten werken moet de Airco ALTIJD aanstaan. Wij vonden dit allebei heel erg vreemd en ik ga dat zeker ook navragen bij de importeur als ik de auto terugbreng donderdag. Maar goed de verwarming doet het dus toch en ik was blij want de hele week met motorlaarzen en motorhandschoenen in de auto zitten nee laat maar. Het lucht was betongrijs, de kleur van deze auto heet toevallig ook ‘Beton Grey’ en deze auto ligt als een betonblok op de weg dus ik moest wel even glimlachen. De actiefoto’s zijn erg mooi geworden juist vanwege kleur en het grijze weer.

Zuinigheidsrit
Zondag was het heel aardig weer want ik zag tenminste weer wat blauwe lucht en witte wolken. Een prima dag voor een gewone zuinigheidsrit op en neer naar Overveen. Ik had de MG Marvel R Electric Luxury zaterdagavond al vol geladen maar omdat ik met een groen ledje op de oplaadpaal wil vertrekken (doe ik standaard) heb ik ‘m zondag aan het einde van de ochtend nog even aan de oplaadpaal gehangen. Het duurde daarna toch weer even een half uur voordat het ledje groen brandde. Na vertrek heb ik de verwarming niet uitgezet maar aan laten staan omdat ik dan meteen een indicatie had of de verwarming de actieradius zou beïnvloeden. Gezien de actieradius van de snelwegzuinigheidsrit en de stadszuinigheidsrit zou ik als de verwarming géén invloed heeft op de actieradius ergens tussen de 325 – 385 km uit moeten komen. Het was lekker rustig op de weg dus ik had geen last van bumperklevers die te laat uit bed waren gestapt en snel naar hun werk moesten. Na het Chinese reastaurant bij Katwijk aan den Rijn zette ging het ACC erop en reed ik met 80 km/u richting De Zilk. Deze MG Marvel R Electric Luxury rijdt heerlijk, het rijcomfort is uitstekend zonder dat bijvoorbeeld de achtervering compleet doorslaat na een verkeersdrempel. De vering/demping vind ik dan ook goed gekozen en past goed bij deze auto. Bij De Zilk aangekomen zette ik het ACC uit en reed met een lekkere snelheid op de haakse rechterbocht af. Ik kon met een hogere snelheid dan ik verwacht had door de haakse rechterbocht heen rijden. De MG Marvel R Electric Luxury helt niet extreem over en dat zorgt ervoor dat je het rijden niet alleen als comfortabel maar ook als rustgevend ervaart. Iets dat exact mijn moeder en zwager ook al tegen mij zeiden. En als zij dat zeggen beschouw ik dat als een groot compliment aan deze MG Marvel R Electric Luxury want zowel mijn moeder als zwager rijden respectievelijk mee/met in heel veel verschillende auto’s dus zij hebben beiden recht van spreken. De grip is van de banden is trouwens uitstekend dankzij de 19-inch Michelin Primacy 4 banden en wat ik ook erg grappig vind is dat je niet voelt dat je in een achterwielaangedreven auto rijdt. Dat is knap gedaan want normaal gesproken merk je dat meteen zoals bijvoorbeeld in een BMW. Door Vogelenzang heen rijdend genoot ik van de fraaie omgeving, wat is het hier toch altijd mooi zeker met de Kerst in aantocht. Vooral ‘s avonds is het zwaar genieten met alle kerstverlichting aan. Even verderop is een weiland waar veel schapen lopen en op dit moment lopen er veel grauwe ganzen die op doortrek zijn tussen de schapen samen en ook zag ik grote groepen spreeuwen.

De bomenweg ging fantastisch alleen zette ik het ACC af en toe uit want bij een bepaalde stuurverdraaiing ging de snelheid van de MG Marvel R Electric Luxury drastisch omlaag. Met het ACC aan is de snelheid dus gekoppeld aan de mate van stuurverdraaiing. Op zich wel okay voor een gewone bestuurder maar voor mij als autojournalist uitermate irritant. Bij Aerdenhout aangekomen sloeg iik linksaf over de scheve verkeersdrempel en dat voelde goed aan. Ook de langs S-bocht reed ik mooi en strak doorheen en juist in deze bocht zou je de achterwielaandrijving duidelijk moeten voelen maar nee dus. Richting Zandvoort reed er zo’n kleine 45 km/u Microcar voor mij uit. De auto voor mij haalde ‘m in over een dubbele doorgetrokken streep en ook nog eens vlak voor een bocht. Dat ging Daan dus niet doen! Ik heb ‘m netjes ingehaald vlak nadat ik Zandvoort binnen was gereden want daar mag je wel inhalen. De straat waardoor je Zandvoort binnen rijdt vind ik één van de mooiste van Nederland. De fraaie Zuid-Europees lijkende huizen met houten balkons zijn een lust voor het oog. Misschien ligt het Nederlandse F1-circuit ook niet voor niets in Zandvoort. Na de mooiste dubbele blinde S-bocht van Nederland moest ik zowaar weer eens voor de spoorbomen wachten. Omdat ik achter een rijtje auto’s belandde kon ik de grote rotonde niet met mijn befaamde rotonde-glij-draai nemen. Daarna volgt de fraaie blinde rechterbocht vlak voor het F1-circuit die beide kanten op erg leuk is. De boulevardweg was weer eens leuk omdat iedereen door reed. Je mag hier 60 km/u maar vaak rijden automobilisten naar de Noordzee kijken (veel) langzamer. Bij de duinenweg gaat het dan even naar 50 km/u en daarna al snel naar 80 km/u. Bij Overveen draaide ik om en reed weer terug zu Hause. De terugrit ben ik eens gaan overdenken waarom ik deze auto zo fijn vind rijden. Misschien is het grootste puspunt wel dat ik nooit ergens over na hoef te denken, werkelijk alles gaat als vanzelf op de prinsheerlijke bestuurderszetel. Sturen = uitstekend, remmen = uitstekend, bochtengedrag = uitstekend, wegligging = uitstekend, snel ontdooien na strenge nachtvorst = uitstekend, kortom een uitstekende elektrische auto voor een uitstekende prijs. En weer thuis bij de oplaadpaal kwam ik ook alweer op een mooie actieradius uit van 354 km.
Zuinigheidsrit
Rijmodus: Normaal – Verbruik: 23 procent – Tripmeter: 81,4 km = Totale actieradius: 354 km

Mislukt
Maandagochtend besloot ik om in de rijmodus Eco naar werk te rijden na een nacht strenge vorst. Helaas liep de Li-ion accu ondanks de vloeistofkoeling (of in dit geval verwarming) zo snel leeg dat ik zoiets had van dat ga ik dinsdagochtend nog een keer proberen. Alle sloten en vaarten dicht gevroren dus het had ook écht zichtbaar streng gevroren zondagnacht dat was wel duidelijk. Toen ik dinsdagochtend in wilde stappen was het portier aan de bestuurderskant vast gevroren en dus ben ik maar even omgelopen om te checken of het portier aan de passagierskant ook vast gevroren was. Met niet al teveel moeite ging die wel open en dus ben ik maar vanaf de passagierskant achter het stuur gekropen. Voor mij als slanke lenige man – zie motorfoto – geen enkel probleem. Op mijn werk vertelde een collega die veel te laat op werk was dat alle portieren van zijn Alfa Romeo Sportwagon uit 2001 vast gevroren waren en dat hij zijn kind door het open raampje van het achterportier op de kinderstoel had gewurmd. Daarna bleek het knopje van de deurgreep waarmee je het voorportier opent ingedrukt vast gevroren te zitten en is hij de hele weg naar zijn werk gereden met zijn linkerhand het voorportier dicht houdend. Mooi verhaal toch, ha, ha. Maar niets vergeleken bij de -55 tot -60 graden Celsius in het noordoosten van Siberië. Daar laten dorpsbewoners hun auto/bestelauto de gehele nacht met draaiende motor buiten staan want als je het contact uitzet krijg je ‘m niet meer aan. Ik heb eens een journalist een kopje water in de lucht zien gooien bij die extreme koude en nog voor het water de grond kon raken was het al veranderd in sneeuw. En dan zitten wij te zeuren over een beetje kou tijdens een voor ons doen strenge nachtvorst. Dinsdag was het weer exact hetzelfde verhaal dus in de winter lever je gewoon zomaar een derde in qua actieradius. Langs de vaart tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp liggen een aantal steile en hoge verkeersdrempels waarvan eentje net even steiler en hoger dan de rest. Ik besloot er met 60+ km/u overheen te rijden en dat heb ik geweten want ik landde behoorlijk hard en stuiterend maar omdat de vering/demping niet té comfortabel is en dus niet nadeint liep het goed af. Als een auto té comfortabel afgeveerd/gedempt is dan ga je serieus stuiteren omdat de achterkant gaat nadeinen en als je pech hebt word je dan een soort van gelanceerd vanwege het zogenaamde ‘oppomp-effect’. De vering gaat dan als een katapult werken en dat kan erg gevaarlijk zijn. Dat voel ik echter al bij een lagere verkeersdrempel dus dan ga ik dit ook niet eens proberen, ik ben niet gek hè!

Glad man!
Donderdagochtend moest de MG Marvel R weer terug naar de baas maar eerst moest ik nog even om 09.30u naar de mondhygiëniste in Katwijk aan Zee. Onderweg daar naartoe zag ik in de 30-Zone van Katwijk aan den Rijn een oude vrouw op straat lopen. Ik deed mijn rechter portierraampje omlaag en vroeg of het glad was. Ja dus ze zei dat de stoep werkelijk spiegelglad was, toen ik goed keek zag ik inderdaad een ijslaag op de stoep liggen. Na mijn bezoek aan de mondhygiëniste wilde ik nog een rondje Space Business Park doen maar ik besloot eerst even naar het grote parkeerterrein bij de afwatering van de Rijn in de Noordzee te rijden. Vlak voor ik het parkeerterrein opreed had ik het ESP uitgezet dus ik was benieuwd wat er zou gebeuren met deze jawel achterwielaangedreven auto. Nou ik stond bij het minste geringste poepie gas direct achterstevoren. Het grote parkeerterrein was werkelijk spiegelglad! Als er sneeuw had gelegen had ik nog kunnen driften maar dit was gewoon een ijslaag en wat ik ook probeerde de MG Marvel R stond direct achterstevoren of maakte een pirouette. Nadat ik het ESP weer had aangezet kon ik gewoon wegrijden en was er niets meer aan de hand. Met gladheid kun je met het ESP dus nog een heel eind komen schat ik zo in. Alleen denk ik dat je met een ijslaag zoals op zondag 18 december beter thuis kunt blijven.

AVILOO Li-accu-SoH-test
Op woensdag 7 december ben ik naar een hele leuke en zeer interessante lezing geweest van iemand van het spiksplinternieuwe bedrijf dat luistert naar de naam AVILOO. Zij kunnen Li-ion accu’s van elektrische auto’s testen op hun gezondheidstoestand (= SoH = State of Health) van dat moment. Een Li-ion accu gaat door allerlei omstandigheden achteruit en hoe snel dat gaat hangt puur en alleen af van de koper van de bewuste elektrische auto. Een Li-ion accu altijd 100 procent vol laden en dan te lang laten staan is niet goed net als een Li-ion accu bijna helemaal leeg rijden. Ook een te lage temperatuur is niet goed dus vloeistofgekoelde Li-ion accu’s gaan dan ook langer mee. Door van elke elektrische auto heel veel metingen te doen – hebben ze bij AVILOO speciale kastjes met software daarin voor ontwikkeld – en die heel simpel gezegd te vergelijken konden ze door zogenaamde ‘reverse engineering’ iets zeggen over de SoH van een Li-ion accu van een bepaald merk en type elektrische auto. Supergaaf natuurlijk voor mensen die een 2de–hands elektrische auto willen kopen. Want als je een 2de–hands elektrische auto koopt van een zakenrijder die vaak aan de snellader heeft gehangen dan die de SoH van de Li-ion accu van die elektrische auto een stuk slechter dan van iemand die altijd elke dag pak ‘m beet 80 km woon-werkverkeer heeft gereden en zijn auto altijd aan een gewone ‘langzame’ oplaadpaal heeft gehangen. Een elektrische auto met een Li-ion accu met een slechte SoH is dus minder geld waard dan een elektrische auto met een Li-ion accu met een goede SoH. Ik voorspel dit bedrijf een uitstekende toekomst want dit zal een harde vlucht gaan nemen zeker gezien de lage kosten van zo’n test.
Er zijn trouwens twee testen – 1. De AVILOO FLASH-test 2. De AVILOO PREMIUM-test
1. De AVILOO FLASH-test duurt slechts drie minuten en wordt stilstaand uitgevoerd
2. De AVILOO PREMIUM-test duurt iets langer en je moet ervoor met de elektrische auto rijden. Eerst laad je de elektrische auto op naar 100 procent en daarna rijd je de accu leeg tot 10 procent.

 

Specificaties

Jaargang

2022

Carrosserie

SUV

Transmissie

Tweetraps-automaat

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Elektriciteit

Type motor

Elektrisch

Acceleratie (0-100/sec)

7,9 seconden

Topsnelheid

200km/u

Vermogen

132(180) kW (pk)/rpm

Koppel

410 nm/rpm

Aandrijving

All-Wheel Drive

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

11,5 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

19-inch

Milieu en veiligheid

C02 uitstoot

0 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

4.674 mm

Breedte

1.919 mm

Hoogte

1.618 mm

Wielbasis

2.800 mm

Spoorbreedte voor

1.616 mm

Spoorbreedte achter

1.625 mm

Massa leeg

1.810 kg

Max. toelaatbare massa

2.288 kg

Laadvermogen

478 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

V/A-150/357 liter

Bandenmaat

235/45-R19

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand