Hyundai i10 Comfort 1.0i 2017 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Motor Nederland



Ha, ha Hyundaiiiiii – Ha, ha Hankookkkk
Nadat ik ingestapt was en het terrein afreed zag ik een oude Opel Rekord mij tegemoet komen rijden. Best wel bizar eigenlijk dat de wegligging en de uitrusting van zo’n kleine Hyundai veel beter zijn dan die van een grote middenklasse auto destijds. Er zit echt alles op en aan deze kleine Hyundai i10, navigatie, ESP, ABS, stuurbekrachtiging, airbags, dingen die je nog niet eens zo lang geleden niet aantrof in een kleine auto als deze. Verder is deze kleine Hyundai i10 ook nog eens 5-deurs en passen er een hoop koffers in. Want wees nou heel eerlijk dit is absoluut niet verkeerd te noemen. In de Nissan Pixo van mijn zus passen veel minder koffers dan in deze vernieuwde Hyundai i10.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 4×33-liter (vorige model: 1×50-liter + 2×33-liter + 1×13-liter)
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 2×33-liter + 2×13-liter (vorige model: 1×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter)

De vierde 33-liter koffer photoshop ik er altijd even in door één foto met een 33-liter koffer links en één foto met een 33-liter koffer rechts te maken bovenop de twee onderste 33-liter koffers. Dat is niet anders. Op de A44 heb ik ook nog even kort 140-150 km/u gereden en ook dat is geen enkel probleem met de huidige kleine auto’s. Toen ik de snelweg verliet ben ik maar meteen even een mooie route naar huis gereden via de Plesmanlaan. Ik hield het gas er stevig op en dat kon ook want ik had alle stoplichten op de kruisingen groen. Ik stond ervan versteld hoe ik met die kleine autootje tussen en langs alle grote middenklasse heen schoot. En dat met hele piepkleine 13-inch Hankook Kinergy eco banden. Ha, ha Hankook! Die dikke BMW 5-serie achter mij zal wel gedacht hebben wie is die Leidse Senna in dat Koreaanse mini-autootje. Mijn eerste kilometers waren dus prima als het op de wegligging aankomt. Waar ik wel even aan moest wennen na de Ford Kuga is het oppakken van het slechts 66 Pk sterke kleine 3-cilinder motorblok. Dat is toch even iets heel anders dan het 150 Pk sterke 4-cilinder motorblok van de Ford Kuga. Maar met de stoel juist afgesteld en even iets gas bij geven is het heerlijk rijden met deze kleine Hyundai.

Donderdag eet ik altijd bij mijn oudste zus en dus koos ik de mooiste-leukste-bochtigste weg van mijn appartement naar het huis van mijn zus. De bochten bij de Lammebrug vloog ik heerlijk doorheen op weg naar de lange Voorschoterweg. Na de Hooghkamerbrug volgt een hele mooie slecht overzichtelijke rechterbocht met stoepranden aan de linkerkant. Hier moet je dus heel mooi strak doorheen sturen tot op de millimeter precies en daarom is dit één van mijn lievelingsbochten. Je kunt hier in een kleine auto dikke Audi’s en BMW’s makkelijk achter je laten als je deze bocht goed kent. Het is altijd weer leuk om ze dan op het rechte stuk plankgas te zien geven om je bij te halen. Bij de Waddingerbrug aangekomen moet ik rechtsaf onder de brug doorrijden, dat is één hele mooie grote bocht tot aan De Vink. Dit is zo’n heerlijke bocht om even lekker precies op de grens doorheen te rijden, maar de bocht uitkomend rem ik altijd meteen weer af want er kunnen hier altijd ganzen oversteken en in de maand mei ook met jongen. De wegligging van deze vernieuwde Hyundai i10 kun je serieus goed noemen en dat komt vooral omdat de vering/demping niet té comfortabel is. Ik kan mij bijvoorbeeld de eerste Hyundai i10 herinneren en die had comfortabeler vering/demping en dat merk je dan ook meteen aan het weggedrag. Na het eten ben ik meteen weer in de auto gesprongen om te gaan zwemmen, want zonder zwemmen gaat mijn dit jaar 25 jaar geleden gebroken rug (motorongeluk niet mijn schuld) protesteren. Ik heb tot nu toe elke dag dat het buitenzwembad open is gezwommen en hopelijk blijft dat zo maar dat zal wel niet. Onderweg naar het zwembad heb ik eens even rond mij heen gekeken en dat beviel mij wel, NavSat, USB-ingang, Apps, Cruise Control, ESP-knopje kortom alles wat grote auto’s hebben dat heeft deze kleine ook. En dan is dit nog geen eens de meest luxueuze versie want je kan ook met leer beklede stoelen/versnellingspook etc. krijgen.

Lekker weertje
Zaterdag was het weer een stuk beter dan vrijdag want die dag was met 12 graden Celsius ronduit bar en boos. ’s Ochtends moest ik eerst even naar mijn wekelijkse cursus sportmassage en daarna ben ik snel wat gaan eten en zwemmen. Daarna snel het schadeformulier van de Ford Kuga (totaal bizarre aanrijding bij een stoplicht) verder invullen bij de firma Hartwijk zodat ik het alvast naar Ford Nederland kon brengen in Amstelveen want op maandag wordt er geen post bezorgd. Een mooi ritje voor de vernieuwde Hyundai i10 en uiteraard ben ik binnendoor gereden. De Hyundai i10 mag dan maar een vermogen/koppel hebben van 66 Pk/95,1 Nm toch kun je met gemak 50 km/u in de 4de versnelling rijden zonder brom net als 60 km/u in de 5de versnelling. Dat hebben ze goed voor elkaar bij Hyundai en samen met de cruise control zorgt dat ervoor dat je zuinig kunt rijden met deze kleine stadsauto. Nou ja of de Hyundai i10 echt zo zuinig is als in de brochure staat moet ik nog wel even testen met de enige echte zuinigheidsrit die ik ooit in 2009 heb verzonnen. Via de LOI ben ik de polder in gereden waarna ik via Oud Ade en Rijpwetering richting Leimuiden en Aalsmeer ben gereden. De lucht aan de kust was mooi strak blauw met een zonnetje terwijl het in het binnenland zwaar bewolkt was. Aan de kust waait het altijd schoon zeggen wij altijd en dat is 9 van de 10 keer ook echt zo. Strandtenthouders hebben wel eens gepleit voor een apart kust-weerbericht want dan was het in het weekend heel mooi weer aan zee maar kwam niemand naar de kust en waren de strandtenten leeg. Op het nieuws had de weerman/weervrouw namelijk gezegd gezegd dat het bewolkt zou zijn, ja in het binnenland en zelfs in Leiden amper 7 km van de kust maar in Katwijk aan Zee was het dan de hele dag mooi zonnig weer.

Ik weet de weg naar Ford Nederland dan wel uit mijn hoofd over de snelweg maar binnendoor weet ik de laatste paar kilometer nog niet van alle kanten waaronder deze. Ik had de navigatie dus aangezet alleen sprong die toch weer op snelweg, pas na de derde keer ‘geen’ snelweg instellen zag ik dat ik op ‘OK’ moest drukken (Specsavers?). Ik was toen benieuwd welke route de navigatie aan zou geven in de buurt van Amstelveen. En zoals ik al dacht gaf de navigatie rechtsaf aan bij de Aalsmeerderbrug. Ik sloeg linksaf want ik wilde via het Amsterdamse Bos naar Amstelveen rijden want die weg is veel mooier. Er reed een dikke Mercedes achter mij en op de extreem smalle weggetjes door het Amsterdamse Bos ben je met een smalle kleine Hyundai i10 ondanks de maar 66 Pk in het voordeel. Netjes de maximum snelheid rijdend moest de Mercedes op de bochtige smalle stukken elke keer lossen en de Audi A4 Cabrio voor mij reed ik in de bochtige stukken elke keer met gemak naartoe zonder moeite te hoeven doen. Zo zie je maar weer dat kleine auto’s als deze Hyundai i10 verre van saai hoeven te zijn. Ik heb hier ooit een keer als een rallyrijder over de smalle weggetjes gereden met een 192 Pk sterke Opel Corsa OPC en dat was ongelofelijk dikke pret. Na het Amsterdamse Bos was ik bijna op de plek van bestemming en wat denk je??? Geloof het of niet maar Ford Nederland heeft geen brievenbus, ik kon de brief nergens kwijt het lukte zelfs niet om ‘m onder de deur door te schuiven. Bizar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. En dus ben ik maar weer op huis aan gereden dit maal via de andere kant van de Westeinder Plassen.

Gewoon LEKKER
De rit via de andere kant van de Westeinder Plassen naar Leimuiden is een stuk leuker, er zitten meer bochten in maar vooral ook lastiger bochten. Het was me al snel na vertrek opgevallen dat de vering/demping niet te comfortabel is maar ergens tussen normaal en sportief inzit. Dat hebben de Hyundai-technici serieus goed voor elkaar want zelfs als ik de Hyundai i10 vrij hard door de scherpe bochten smeet raakte de mini-Koreaan niet de weg kwijt. Oké ik had het ESP aanstaan maar zelfs dan nog was het uitstekend want ik moest behoorlijk gek doen wilde het ESP ingrijpen. Het leukste met deze Hyundai is heel snel rotondes nemen het liefst driekwart of een 180-gradendraai maken of lekker hard door een superhaakse bocht heen knallen. Als je in de Hyundai i10 rijdt kun je maar amper geloven dat er zulke kleine 13-inch Hankook Kinergy eco banden om de velgen liggen. Het 1-liter driecilinder motorblok doet het uitstekend onder de motorkap, de slechts 66 Pk kun je lekker laten ronken als het echt moet dus ja het is gewoon een lekker autootje. De gasreactie is prima de koppeling grijpt mooi aan en mijn zwager vond de Hyundai i10 zelfs lekkerder schakelen dan de Ford Kuga ST-Line 1.5 Ecoboost dus ik bedoel maar. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar maar omdat de stoel zich tot op de centimeter perfect naar achteren/voren laat verstellen heb je daar tijdens het rijden totaal geen last van. Ik zat precies goed achter het stuur en dat is heel erg belangrijk want dan word je minder snel moe tijdens lange ritten. De stoelen zitten trouwens ook erg lekker iets dat je niet verwacht in zo’n kleine auto, meestal is het schuim te zacht en dan krijg je dus snel last van doorzitten.

Na een mooie rit via De Kwakel naar Leimuiden ben ik nog even rechtdoor gereden bij de Leimuiderbrug en daarna bij de grote rotonde rechtsaf richting de A44. Dat is tegenwoordig een hele leuke weg met een stuk of wat asfalten verkeersdrempels. En tot mijn verrassing deed de Hyundai i10 het best goed toen ik met een behoorlijke snelheid over de asfalten verkeersdrempels heen reed. Eenmaal bij de A44 ging het gas erop en reed ik met groot gemak 130-140 km/u richting Leiden en het laatste stuk zelfs met gemak +150 km/u. De tijd dat een kleine auto na vertrek uit Leiden pas bij Amsterdam eindelijk zijn topsnelheid haalde ligt ver achter ons. Die kleine auto’s zijn tegenwoordig zo goed dat een automobilist met een bovengemiddelde rijvaardigheid met gemak een dikke Audi of BMW zoek rijdt in deze Hyundai i10. Van mij mogen ze bij Hyundai naast de i30 N ook een i10 N bouwen, kleine bommetjes zijn de leukste auto’s om in te rijden. Vooral met stoplichtsprintjes heb je dan ongelofelijk veel lol omdat helemaal niemand verwacht dat zo’n kleine auto zo bloedsnel is. Bij de afslag naar het Transferium aangekomen hield ik de snelheid er goed in door vlak langs de vangrail te sturen en daarna lekker strak naar links. Dat is altijd zo’n lekker gevoel – ja zelfs met deze Hyundai i10 – want je voelt een auto hier dan echt stevig druk opbouwen op alle vier de banden. Na het stoplicht werd ik voor de zoveelste keer bijna aangereden door de auto rechts van mij die de linkerbocht te krap nam. Daarna moest ik snel gas geven want ik moet daarna tweemaal voorsorteren om rechtsaf te kunnen slaan. Wat dat betreft is het hier echt een totaal onoverzichtelijke puinhoop geworden.

Zondag 21 mei was voor mij een moeilijke dag want het was die dag exact 21 jaar geleden dat mijn vader is dood gereden en mijn jongste zusje merkte nog op dat zij toen 21 jaar oud was dus vandaar 21-21-21. Het lijkt een lange tijd 21 jaar maar voor mij voelt het als de dag van gisteren, zoiets slijt nooit niet bij mij althans want ik geloof niet in die onzin van iets een plekje geven. Ik mis mijn vader nog iedere dag en dat geeft aan dat hij veel voor mij heeft betekent en dat is mooi. Omdat het mooi weer was zijn we er nog even lekker op uit gegaan na een bezoek aan het graf. Ze waren verrast over de 5-deurs versie, over de compleetheid, over het nette interieur kortom dit hadden ze niet verwacht. In de middag heb ik actie- en sfeerfoto’s gemaakt met mijn zwager en ook hij was verrast over de uitstekende wegligging van de Hyundai i10. We hebben eerst actiefoto’s gemaakt op het Space Business Park en door de stralende zon en strak blauwe lucht zijn die zeer geslaagd net als de sfeerfoto’s in Noordwijk aan Zee. Na thuiskomst heb ik de Hyundai i10 even afgetankt en ik kwam ondanks stevig doorrijden toch uit op 1:18,3 en dat viel mij heel erg mee. De rest van de dag heb ik weinig uitgevoerd en ook maandag heb ik niet veel gedaan, ik had er gewoon even geen zin in maar dat lijkt me logisch.

Raarrrrrr daggie
Dinsdag is uiteindelijk een hele rare dag geworden want ik ben van hot naar her gereden, gefietst en jawel ook gerend. Omdat ik vrijdagochtend om 11.30u op de Buitenplaats van Kasteel moest zijn vanwege een zeer speciaal event: “Beste Mediarelatie, Ferrari bestaat dit jaar zeventig jaar en Kroymans Ferrari viert deze mijlpaal op vrijdag 26 mei aanstaande in stijl met de Ferrari 70 Year Anniversary Parade. Bijna zeventig actuele en historische Ferrari’s nemen die dag deel aan een jubileumevenement van Kroymans Ferrari, met als hoofdprogramma een prachtige tour van Buitenplaats Amerongen naar Slot Zeist. Eén van de hoofdrollen op 26 mei is weggelegd voor een Nederlandse publieksprimeur: de exclusieve, 963 pk sterke LaFerrari Aperta maakt tijdens de Ferrari 70 Year Anniversary Parade namelijk voor het eerst zijn opwachting in ons land.” Kijk dat wil je niet missen als je daarvoor uitgenodigd wordt ja toch niet dan? Maar vrijdag moest ik ook de Hyundai i10 terugbrengen en mijn fiets stond bij Hyundai maar ik wil op de motor vanaf Hyundai naar Amerongen rijden. Ik besloot daarom donderdag even bij Hyundai langs te rijden om mijn fiets buiten het afsluitbare hek te zetten zodat ik mijn fiets ’s avonds op kon halen. Maar voor ik mijn fiets op zou halen ben ik eerst nog even een bakkie gaan doen bij Ab Motoren om daarna even heerlijk over het rotondecircus heen te knallen. Is dat leuk met 66 Pk? Maar natuurlijk is dat leuk juist omdat de auto zo klein is.

Op weg naar Ab Motoren moet ik altijd een dalende afslag met een lastige flauwe onoverzichtelijke bocht nemen. Je kunt heel mooi strak en hard op de grens door die flauwe onoverzichtelijke bocht heen maar een fout kun je hier absoluut niet veroorloven. Er reed grappig genoeg net een veel snellere spiksplinternieuwe Audi A3 achter mij. Tja en dan kan ik het niet laten om met zo’n lullige Hyundai i10 toch even de grens op te zoeken. Mooi weer, zon, blauwe lucht wat doe je dan met een zonnesteek? Juist het gas erop zetten en het verraste mij hoe hard ik met de Hyundai i10 door de flauwe onoverzichtelijke bocht heen kon rijden. Ik voelde wel duidelijk dat het onderstel het maar net hield, ik reed duidelijk precies op de grens en het mooie is dat je precies voelt waar die grens ligt. Na een bakkie bij Ab ben ik via de koeienrotonde naar het rotondecircus gereden. De koeienrotonde ging tot op de millimeter perfect, de Hyundai i10 gleed heel mooi over de rotonderand heen. Op het rotondecircus afrijdend besloot ik vanwege de drukte richting de A4 de haakse bocht naar rechts te nemen. Uiteraard had ik het ESP al uitgezet want met het ESP aan is gewoon niet leuk. De haakse rechterbocht ging uitstekend al wilde de Hyundai i10 wel even uitbreken, maar gezien de heftigheid van de actie stelde het weinig voor. Op de kleine rotonde maakte ik een mooie 180-gradendraai en gaf stevig gas in de 2de versnelling de rotonde af.

Doorspinnende voorwielen kun je natuurlijk vergeten met 66 Pk maar ondanks dat is het toch erg leuk om met de Hyundai i10 over het rotondecircus te knallen. Juist het feit dat je over maximaal op de grens kunt rijden maakt het zo ontzettend leuk. Op de grote rotonde afrijdend pakte ik uiteraard de buitenring en door de hoge bochtensnelheid gleed de Hyundai i10 heel mooi gecontroleerd weg naar rechts. Daarna reed ik richting het viaduct over de A4 en ook hier gedroeg de Hyundai i10 zich voorbeeldig qua wegligging. Daarna ging het gas erop richting de ovale rotonde en ondanks de hoge snelheid en de verzakking brak de Hyundai i10 niet heftig uit. Een beetje corrigeren was voldoende waarna ik aan de andere ovale kant aangekomen het stuur hard naar links omgooide en over de hoge opstaande rotonderand heen vloog. Daarna gaf ik plankgas in de2de versnelling en vloog hard en heftig over rotonderand heen gooide het stuur hard om naar rechts het viaduct over. Wow dat deed de Hyundai i10 serieus goed voor zo’n kleine auto, petje af van mij voor de Hyundai-technici. Daarna de kleine rotonde, de grote rotonde en toen besloot ik nog even de kleine rotonde naast de wetering mee te pakken. Daar aangekomen heb ik teruggeschakeld naar de 1ste versnelling en dat was echt grappig met het ESP uit. Nu begonnen de voorwielen wel door te spinnen en voorwieldriftte ik heel mooi een rondje over de buitenring. Moet je voorstellen als hier een motorblok met 150 Pk onder motorkap hangt, dat kan niet anders dan lachen-gieren-brullen zijn.

3de versnelling=bijna rijbewijskwijtsnelheid
Na het rondje rotondecircus ben ik de A4 opgereden en heb de Hyundai i10 even doorgetrokken tot aan het rode gebied in de eerste drie versnellingen. En ja dan ben je op de teller met rijbewijskwijtsnelheid onderweg, na de standaard aftrek oftewel de snelheidscorrectie zal je daar echter onder komen.

1ste versnelling – net geen 50 km/u
2de versnelling – net geen 100 km/u
3de versnelling – net geen 150 km/u

In de verte zag ik de flauwe rechterbocht naar de Europaweg naderen en dus nam ik iets gas terug maar ik hield de snelheid wel hoog. Ik kies hier altijd de linker rijstrook omdat je dan na de rotonde meteen op de juiste rijstrook rijdt. Ik vloog werkelijk door de flauwe rechterbocht en over de rotonde heen, het lijkt wel of ik gewoon niets fout kan doen in de kleine Hyundai i10. Mijn vrienden en ik noemen deze kleine auto’s dan ook niet voor niets gooi-en-smijt-gebakkies (grappig dat ik dat ook in het vorige testverslag heb geschreven zonder dat ik dat nog wist: “Maar deze Hyundai i10 is echt een ongelofelijk lekker gooi- en smijtgebakkie zoals we dat in Leiden noemen.”). Vlak voor het naar huis gaan heb ik de Hyundai i10 nog even afgetankt voor Hemelvaartsdag want ik had mijn jongste zus beloofd even op de camping (vakantiepark Rivièra Beach van Oostappen) in Biddinghuizen langs te rijden. Op de heenweg besloot ik bij Almere-Poort de A6 te verlaten en binnendoor verder te rijden, niet zo slim want dat leverde nogal wat stop-and-go acties op. Nou is de stop-and-go van de Hyundai i10 uitstekend, je trapt de koppeling in, de motor start en je geeft tegelijkertijd gas en wegwezen. Maar ja al dat stilstaan en weer optrekken kost natuurlijk wel extra benzine en dat was niet de bedoeling van deze rit, want ik het was naast een daguitje ook meteen een snelwegzuinigheidsrit.

Na veel stoppen – stilstaan – optrekken – stoplichtsprinten arriveerden we dan eindelijk bij het vakantiepark Rivièra Beach zoals het officieel heet. Mijn neefje was zwaar in mineur want Ajax had verloren en hij was zonet van zijn smartphone bestolen die hij even nergens had neer gegooid tijdens het spelen. Na een heerlijke zonnige middag gingen we weer op huis aan met één passagier extra. Het was een buurmeisje van mijn jongste zusje wiens broertje vorig jaar aan Huntington is overleden (een kind met Huntington is erg zeldzaam) en haar vader heeft het ook in de laatste fase. Een weekje op de camping was dus een heel groot cadeau voor haar en ja zo gaat dat op een dorp, daar staat iedereen voor elkaar klaar en dat is goed. Terug ben ik net iets anders gereden oftewel de kortste weg naar de snelweg, want weer al die stoplichten nee laat maar! Onderweg werd ik nog achterop gereden door een Volvo XC60 D3 (ha, ha net als in het testverslag van het vorige model) die er steeds langs wilde maar er maar niet langs kwam. Meest grappige vond ik nog wel dat ik de Volvo-rijder op een paar asfalten verkeersdrempels af moest haken. Wie rijdt hier nou in een SUV met lange veerwegen? Daarna moesten via een lastige stijgende blinde linkerbocht van de Karekietweg naar de N305. Ik schakelde terug naar de 2de versnelling en hield het gas erop in de bocht en alweer moest de Volvo-rijder lossen en dat terwijl ik nog lang niet op de grens reed. Ik begon steeds meer bewondering voor de Hyundai i10 te krijgen want ik kan mij een dergelijk moment herinneren met een andere kleine auto en die trok dat bijvoorbeeld gewoon niet. Het vertrouwen in de Hyundai i10 bleef dan ook maar groeien en dat is altijd leuk tijdens zo’n testweek vooral als je het van tevoren niet had verwacht.

Huh?
Na een paar kilometer rechte wegen en wat stoplichten reden we de A6 op richting Almere. Ook hier moest ik weer even glimlachen om een Lexus sedan waar ik met gemak naast bleef rijden in de opritbocht. Dat de bestuurder baalde bleek wel op het rechte stuk want hij ging er plankgas vandoor. Op de snelweg ging de cruise control er direct op en ben ik netjes met 100 km/u op huis aan gereden. De cruise control laat zich doodeenvoudig bedienen met de stuurknopjes. Ik vind dat persoonlijk fijner dan een aparte bediening linksonder het stuur zoals Peugeot bijvoorbeeld heeft. Dat deze Hyundai i10 niet zomaar de eerste de beste kleine auto is blijkt wel uit het feit dat het Word-document dat ik van de PR Manager toegestuurd kreeg maar liefst 4 pagina’s en 1.500 woorden beslaat. Dan praat je niet over het eerste beste nieuwe kleine autootje dat mag duidelijk zijn. Het meest luxe model zit echt alles op en aan en valt mij daardoor zelfs mee qua prijsstelling. [Hyundai Nederland] Het topmodel is de Premium. Dit topmodel kost 15.295,- euro en zit boordevol talloze geavanceerde actieve veiligheidsvoorzieningen en connectiviteit die normaliter alleen in auto’s in hogere segmenten beschikbaar is. Het Frontal Collision Warning systeem waarschuwt als de auto te dicht bij de voorganger komt. LDWS geeft een waarschuwingssysteem als de auto zonder richting aan de geven van rijbaan verandert. Statische bochtenverlichting zorgt er voordat de koplampen meesturen met de bewegingen van het stuurwiel. Een veilig gevoel omdat de bestuurder nu ook in bochten ziet waar hij of zijn naar toe rijdt in het donker. Ook is de Premium voorzien van het HAC-systeem dat voorkomt dat de auto achteruit rijdt als deze op een helling staat. Ook is er ESS, een noodstop signaleringssysteem. De Hyundai i10 Premium is als meest complete model natuurlijk verder voorzien van Privacy Glass, stootlijsten die de lak beschermt, automatisch inklapbare buitenspiegels, in hoogte verstelbare veiligheidsgordels, een lederlook stuurwiel. Bovendien kunnen de voorstoelen elektrisch worden verwarmd. [/quote Hyundai Nederland]

Bij Leiden aangekomen moest ik constateren dat ik geen last had gehad van A Bumperklevers B Wegpiraten C Verkeershufters. Bizar en dat meer dan 200+ kilometers dat maak ik niet zo vaak mee! Ik constateerde echter nog iets anders waar ik erg blij mee ben, de stoelen van deze Hyundai i10 zitten zo goed dat ik 240 km nul komma nul last heb gehad van kontpijn. Zowel heen als terug heb ik non-stop zonder pauze anderhalf tot twee uur in de auto gezeten. Grappige was dat toen ik de Hyundai i10 terugbracht vrijdagochtend dat de werknemer van Hyundai Nederland die ‘m in ontvangst nam spontaan de goede zit van de stoelen noemde. De audio is trouwens ook helemaal niet verkeerd voor een auto in dit segment net als de NavSat die van TomTom LIVE Services is. Beter nog is deze zin die ik las in dat Word-document “De nieuwe Hyundai i10 komt ook met een gratis zevenjarig abonnement op TomTom LIVE Services.” en verder nog “De nieuwe Hyundai i10 maakt geavanceerde technologie bereikbaar voor een groter publiek dan ooit. In reactie op de vraag uit de markt voorziet Hyundai de i10 van de modernste connectiviteit. Alle connectiviteitsfuncties zijn geïntegreerd in het nieuwe, volledig geïntegreerde navigatiesysteem met 7-inch touchscreen. Apple CarPlay/Android Auto zorgen voor naadloze integratie, veilig bedieningsgemak en de functionaliteit van mobiele apparaten gebaseerd op iOS of Android. Klanten hoeven niet te kiezen: de nieuwe Hyundai i10 is in zijn segment de enige auto waarin Apple CarPlay/Android Auto en TomTom LIVE Services in één enkel infotainmentsysteem is geïntegreerd.” Klasse! Thuis gekomen heb ik de Hyundai i10 afgetankt en ik was benieuwd hoe het verbruik zou zijn ondanks de vele stoplichten op de heenweg. Ik kwam uit op 1:24 dus da’s heel erg mooi want van het laagst opgegeven verbruik van 1:28,6 wist ik van tevoren dat ik het niet zou gaan halen. Dat die 1:28,6 haalbaar is weet ik zeker want met het vorige model met 1-liter motor haalde ik 1:30.

Remmen
Er is een goede reden voor dat ik de remmen aan het einde bespreek. Vrijdagmiddag moest ik mijn oudste zus naar de jachthaven in IJmuiden brengen want die ging samen met haar vriend en twee zeilvrienden naar Londen zeilen. Ik heb haar in de Nissan Pixo weggebracht en toen schrok ik wel even want toen ik moest remmen dacht ik echt even: “Waaah de remmen doen niks!!!” Dat was niet zo maar vergeleken bij de Hyundai i10 was het echt een gigantisch verschil. De Hyundai i10 heeft schijfremmen rondom en geventileerde schijven voor en dat merk je heel erg goed. Ik kon heel erg laat en vooral ook hard remmen met de Hyundai i10 en dat is wel zo lekker als een auto een goede wegligging heeft. Ja ook de remmen zijn dus uitstekend net als de rest van deze Zuid-Koreaanse auto.

Trekhaak
Het eerste wat mij opviel toen ik om de auto heen liep is de trekhaak, want als er geen aanhangergewichten opgegeven worden waar is tie dan voor? Voor een fietsendrager dus zoals je op foto nummer 17 kunt zien. Oh en nog iets innovatiefs en ronduit leuk vind ik de magnetische ski-snowboarddrager voor op het dak.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

15 seconden

Topsnelheid

155km/u

Vermogen

49,3(67)5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

95,1/3.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

schijven

Draaicirkel

9,56 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

13-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

3,5 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,0 liter/100 km

C02 uitstoot

93 gram/km

Energielabel

A

Afmetingen

Lengte

3.665 mm

Breedte

1.660 mm

Hoogte

1.500 mm

Wielbasis

2.385 mm

Spoorbreedte voor

1.491 mm

Spoorbreedte achter

1.504 mm

Massa leeg

908 kg

Max. toelaatbare massa

1.310 kg

Laadvermogen

402 kg

inhoud bagageruimte

252 liter

Bandenmaat

155/70-R13

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand