Ford Kuga ST-Line 1.5 Ecoboost 2WD 150 Pk 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Ford Nederland B.V.



1 cm lager en dikker verenstaal
Voor een leek is dit complete abracadabra maar voor een ingewijde klinkt dit heel erg lekker. De Ford Kuga die ik mee heb gekregen is een ST-Line, maar dat is dus niet beperkt gebleven tot uiterlijkheden. De Ford Kuga ST-Line is 1 cm verlaagd ten opzichte van de gewone Kuga en heeft dikkere stabilisatorstangen. Het gaat mij vooral om die dikke stabilisatorstangen want die zijn gemaakt van een apart soort staal genaamd verenstaal en dat weet bijna niemand. Ik kwam het aan de weet via veringprofessor Paul Klop en was verrast want ik wist dit niet. Ik hou ervan om dit soort dingen te vermelden in een test en ook mee te nemen tijdens het testen, want dit soort dingen kan in het grensbereik wel net het verschil maken. Wat betreft de twee vorige Ford Kuga’s (2009 en 2013) die ik heb getest hoefde ik niet diep in mijn geheugen te graven, die staan namelijk in mijn geheugen bij de “UITBLINKERS”. Ik weet nog heel goed dat ik vanaf Leidschendam komend de N44 bij Wassenaar opdraaide en ik plankgas gaf in de 2de versnelling met het ESP/TRC uit. De Ford Kuga vloog in de stromende regen al aquaplannend door de haakse rechterbocht de N44 op. Een serieus scary moment maar ik hield het gas er koelbloedig op en dat zegt iets over het grote vertrouwen dat ik toen al in die eerste Ford Kuga had. Ik heb het nog even terug gezocht en wat ik geschreven had klopte inderdaad precies met wat in mijn geheugen gegrift staat. Het ophalen was op de heenweg net in de laatste kilometers een kletsnatte bedoening, maar ach even later stond mijn motor laag en droog binnen in de parkeergarage.

Na een lekkere bak koffie heb ik mijn motorspullen in de Ford Kuga ST-Line gegooid en ben op de passagiersplaats gaan zitten. De PR-Manager heeft ’m voor mij (verplicht, een andere optie had ik niet) de parkeergarage uit gereden. Er stond namelijk een steiger op de schuine in-/uitrit van de parkeergarage, de marges zijn sowieso al minimaal maar nu dus helemaal. Nadat ik achter het stuur had plaats genomen heb ik eerst even de NavSat (een onderdeel van het nieuwe SYNC 3-connectiviteitssysteem, daar kom ik later nog op terug) geactiveerd omdat ik de weg hier nog niet blindelings uit mijn hoofd ken. Daarna heb ik stuur/stoel/spiegels afgesteld en ben ik richting de A9 gereden. Het 1.5-liter Ecoboost motorblok heeft met 150 Pk/240 Nm (er is ook een 120 Pk-versie) voldoende kracht om deze 1.479 kg zware SUV vooruit te branden. Eenmaal op de A9 heb ik de cruise control maar aangezet want ik heb geen trek in een boet die je tegenwoordig ook al krijgt voor door groen rijden las ik. De cruise control is van het gewone type en is met knopjes op het stuurwiel te bedienen. De 6-versnellingsbak schakelt net als in de vorige Kuga’s nog steeds heerlijk licht en nauwkeurig en de koppeling heeft een mooi aangrijppunt. De zit in de bestuurdersstoel is uitstekend en ik heb ook veel zit-zin in de komende week. Dat de Ford Kuga beter is dan de gemiddelde SUV in deze prijsklasse merkte ik meteen aan het feit dat ik thuis was voor ik het wist en dat half uur rijden hooguit 5 minuten had geleken. In de laatste kilometer naar huis merkte ik op de verkeersdrempel en snelheidsbrekers duidelijk dat de vering/demping anders aanvoelt dan standaard.

Silly saturday
Wil ik zondag verder gaan met mijn testverslag bedenk ik me dat ik totaal niet meer weet wat ik zaterdag heb gedaan. Dat is toch wel zo raar maar volgens mij komt het omdat deze auto zo fijn is dat je mindset in een bepaalde relaxstand komt te staan dat je als het ware in een andere dimensie zit. Ik moest echt serieus diep nadenken wat ik die dag gedaan had, oké ’s ochtends naar de versnelde cursus sportmassage maar daarna… Volgens mij ben ik wat gaan eten en toen gaan zwemmen, misschien hebben mijn hersenen eens een goede stimulerende massage nodig ha, ha. Op een gegeven moment wist ik het weer ik was naar het zwembad gereden via Voorschoten. Dat is een wat rustiger weg zonder stoplichten maar wel met de nodige verkeerssluizen. Zo saai (gelukkig is de Ford Kuga dat niet!) dat je het blijkbaar allemaal zo weer vergeten bent…

Crazy sunday
De puinhoop bij de Lammebrug is altijd weer een grote ergernis en soms krijg ik het daar zo op mijn heupen (het was vandaag écht een hele grote puinhoop) dat ik even dingen doe die ik normaal nooit doe. Het begon al op de Churchilllaan waar ik wel 4 maal het stoplicht 100 meter voor mij op groen zag springen. Toen ik er eindelijk doorheen kon stonden er allemaal auto’s voor mij die eigenlijk naar de rechterbaan moesten en dus het verkeer voor rechtdoor-linksaf ophielden. Die automobilisten weten dat maar doen dat gewoon expres en dus ben ik maar al toeterend door het gras en over de voorsorteerstrook voor linksaf gereden en daarna alsnog weer rechtdoor waar ik ook weer op een verkeerd invoegende auto stuitte. Man, man, man, man (het was een vrouw maar dat klinkt niet) hou je toch eens gewoon aan de verkeersregels en blokkeer geen doorgaande wegen/kruisingen. Daarna had ik de weg vrij en gaf plankgas waardoor ik iets te hard de rechterbocht naar de stoplichten voor linksaf indook. Het onderstel kreeg het op dat moment zwaar te verduren, maar ondanks de heftige g-krachten kon ik de Ford Kuga vrij makkelijk corrigeren. Toen het stoplicht op groen sprong had ik al besloten om meteen na het stoplicht de dalende bocht naar rechts te nemen. En ook die bocht dook ik weer zo hard in dat ik even zoiets had van was dat niet een beetje té hard. Maar ook dat ging goed waarna ik het stuur heel hard naar links omgooide en de Ford Kuga begon weg te glijden, en weg te glijden, en nog meer weg te glijden… (in mijn gedachten…) en toen had ik plotseling een déjà vu want ik had vannacht een hele rare droom gehad waar de Ford Kuga ook in voorkwam. In die droom reed ik heel hard door een bocht en toen begon de Ford Kuga te glijden en wilde daarna niet meer stoppen met glijden. Ik bleef maar doorglijden maar ik was gek genoeg totaal niet bang dat was het stomste van alles. Wees gerust het liep uiteraard goed af maar zo’n sterke déjà vu is toch wel een hele rare ervaring.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×70-liter + 1×50-liter
Zonder hoedenplank: 3×70-liter + 3×50-liter + 33-liter

Na het maken van de foto’s van de Samsonite kofferset ben ik naar het rotondecircus gereden want dit was de enige dag dat ik daar tijd voor had. Ik ben via de A4 naar Hoogmade gereden want de Kanaalweg is nog tot en met augustus afgesloten. De oprit naar de A4 ging lekker ik kon het gas er stevig opzetten zonder dat de Ford Kuga ging glijden, maar dat is ook niet zo gek want de 18-inch Continental ContiSportContact5 banden hebben een uitstekende grip. Op de snelweg heb ik via de boordcomputer het ESP/TRC uitgezet, ik moest weer even nadenken maar het lukt me nog altijd zonder instructieboekje. Op de afrit hield ik het gas er stevig op want in die hele-hele-hele lange afrit zitten een paar mooie flauwe bochten. Op de ovale rotonde afrijden zag ik een motor en auto van links aan komen rijden en dus heb ik ruim van tevoren even wat gas terug genomen. Daarna heb ik het gas erop gezet en toen ik van de buiten- naar de binnenring stuurde en gas gaf ging het er behoorlijk heftig aan toe. Raar want die 150 Pk lijken in de praktijk veel krachtiger dan ik als bestuurder voel. De Ford Kuga vloog in de rotondebocht wild voorwieldriftend over de hoge rotonderand. Het is lang geleden dat ik zo’n heerlijke rally-ervaring had en het voelde heerlijk vooral omdat de Ford Kuga zich met gemak liet corrigeren. Daarna gaf ik meteen weer plankgas in de 2de versnelling en vloog over de andere ovale kant van de rotonde ook weer over de hoge rotonderand en stuurde meteen hard naar rechts. Ook dat ging er weer heerlijk heftig aan toe en toen had ik echt even zoiets van dit kan ik mij dus absoluut niet herinneren van de andere twee Ford Kuga’s. Ik reed over de A4 heen naar de andere kant en schakelde even en versnelling omlaag en gaf extra gas om een auto van links voor te blijven zodat ik de rotonde vrij had. Ik gaf stevig gas in de 2de versnelling en gleed een behoorlijk eind weg naar rechts waarna ik meteen weer heel snel al voorwieldriftend het stuur weer naar rechts moest omgooien. En op de volgende grote rotonde kon ik hetzelfde nog een keer doen maar dan met nog iets meer ruimte om te voorwieldriften. Ik krijg toch heel sterk het idee dat de TVC (Torque Vectoring Control) en DCC (Dynamic Cornering Control) dan wel minder krachtig hun werk doen en dus meer toelaten dan wel in het geheel niet aanwezig zijn. Ik heb helemaal niets kunnen vinden over TVC en DCC op deze nieuwe Ford Kuga en dus heb ik de PR Manager maar even gemaild met de vraag of er TVC en/of DCC op deze Ford Kuga zitten.

Volkstuin
Zondag ben ik eerst even op familiebezoek gegaan met mijn moeder en jullie raden het al ze was heel erg blij met de hoge instap van de Ford Kuga. Na het instappen zei ze dat ze ook het interieur en de stoelen erg mooi vond. Ik moest wel even snel de volumeknop dichtdraaien want die staat als ik alleen in de auto zit soms – niet altijd – nogal ver open. Tja en als er dan net het liedje Last resort van Papa Roach knalhard uit de speakers klinkt. De Sony audio klinkt prima maar ik hoorde van de PR Manager dat Sony eruit gaat en dat er een submerk van B&O voor in de plaats komt. Het Sony audiosysteem klinkt trouwens helemaal niet verkeerd, mag ook wel met 10 premium speakers inclusief subwoofer. Na het familiebezoek ben ik nog even naar de nieuwe volkstuin van de zoon van mijn oudste broer gereden. Het was zo dichtbij dat ik besloot even langs te rijden op de fantastisch mooie locatie. Toen ik het gevonden had hingen er binnen no time twee kinderen aan mijn benen. Waar vind je dat nog een volkstuin (het volkstuinencomplex is opgericht in 1942 midden in 2WO dus) van 300 m2 voor maar 300,- euro per jaar. Toen we samen vertrokken liet ik de kinderen nog even het openen van de handsfree achterklep zien. Dat vonden ze natuurlijk prachtig maar toen het bij de kleinste niet werkte zei ik dat ze te korte beentjes had waarop ze mij heel sip aankeek. Daarna ben ik ingestapt en naar het zwembad gereden voor mijn dagelijkse 1,5 kilometer zwemmen. Het ritje langs het Vlietkanaal is mooi maar je moet wel oppassen want de weg is erg smal met veel fietsers. Ik ben maar onder de Lammebrug door gereden want vanaf de andere kant invoegen op de Europaweg richting Leiden gaat een stuk makkelijker.

Op weg naar het zwembad probeerde ik nog even het commando “zwembad” uit maar dat ‘voice command’ herkende het SYNC gen 3 helaas niet. Ik kreeg grappig genoeg wel een A4-tje met allemaal ‘voice commands’ erop zoals bijvoorbeeld: Adres zoeken – Bestemming mijn werk – Waar kan ik parkeren? – Waar is het vliegveld? – Ik wil koffie… Uh ja alsof er een koffiemachine in de Ford Kuga staat die dan een kopje koffie voor je tapt, ha, ha. Best grappig en ik verwacht dat deze spraakherkennings-systemen alleen maar uitgebreider zullen worden. Dergelijke spraakherkennings-systemen hebben trouwens al de nodige levens gered las ik op het internet. Zo staan er meerdere levensreddende verhalen over het spraakherkennings-systeem Siri van Apple op het internet. Na net zwemmen ik nog even over de hotsebotseknotseweg langs de Stompwijksche Vaart te rijden. Met een auto zoals deze Ford Kuga met uitmuntende vering/demping is dat gewoon een must! Helaas was de weg nog steeds afgesloten tot halverwege maar ach het stuk weg met klinkers was lang genoeg. Zoals ik verwacht had reageerde het onderstel perfect op de permanente opeenvolgende oneffenheden die inherent zijn aan het rijden over een klinkerweg. Er is maar één weg erger en dat is een weg met kinderkopjes zoals in de Schevenings Haven. Ik las nog wel iets interessants over de vering/demping in de Engelstalige informatie over deze Ford Kuga: “Stiffer suspension bushes – the same specification as those used in the Ford Focus – help to reduce unwanted movement in the suspension system, while spring and damper rates are fine-tuned to deliver comfort and performance. En over het werkelijk uitstekende stuurgevoel: Ford’s Electronic Power Assisted Steering system also features a revised calibration to deliver a tighter, more responsive and sporty feel.

Snelweg heen springheuvels terug
Dinsdag moest ik voor een afspraak naar Haarlem-Zuid een mooie rit om heen over de snelweg te rijden en terug binnendoor over Vogelenzang en daarna de N206 naar Katwijk aan Zee. Ik vertrok rond het middaguur en nadat ik de NavSat had ingesteld baalde ik dat ik niet zag wat de aankomsttijd zou zijn. Maar toen ik op het finishvlaggetje drukte met mijn wijsvinger zag ik plotseling het aantal kilometers tot de aankomstplek veranderen in de tijd van aankomst en toen ik nog een keer op het finishvlaggetje drukte met mijn wijsvinger zag ik de tijd (aantal minuten in mijn geval) die ik nog te rijden had verschijnen. Grappig want dat heb ik nog niet eerder gezien bij mijn weten. Omdat ik nog tijd genoeg had ben ik eerst even gaan zwemmen, wel zo handig want vanaf het zwembad zit ik binnen een paar minuten op de A4. Het was weer eens druk zoals altijd maar dan kijk ik altijd of ik verder op een vrachtwagen voor het stoplicht zie staan, die trekken langzaam op waardoor je met gemak voor ’m kunt invoegen. Eenmaal bij de A4 moest ik helaas aansluiten in de rij, maar ach die opritbocht had ik gisteren ook al gereden. Eenmaal op de snelweg ging de cruise control (minimum snelheid 30 km/u) erop en ben ik met 100 km/u richting de A5 gereden daarna de A9 op en er meteen weer af en toen nam ik per ongeluk de verkeerde afslag. Niet erg want daardoor moest ik een kleine veel mooiere omweg nemen met een hele scherpe rechterbocht en een leuke rotonde. Ik reed met zwaar piepende banden door de vlijmscherpe rechterbocht heen met het ESP/TRC aan, een duidelijk teken dat het ESP/TRC veel toelaat. Daarna was het simpel rechtdoor tot aan het adres waar ik moest zijn. Net voor de spits was ik klaar en besloot binnendoor terug te rijden. Het eerste stuk tot aan Heemstede bevat veel stoplichten, maar als je overal vooraan staat is het best leuk. Door de 150 Pk kon ik overal snel optrekken en op tijd invoegen want bijna overal gaat het na het stoplicht van twee naar één rijstrook. En ook nu weer was ik verrast hoe snel de Ford Kuga met het 1.5-liter Ecoboost motorblok van kiet ging. Ook tijdens het ver doortrekken in toeren blijft het motorblok krachtig aanvoelen.

Bij Heemstede/Aerdenhout aangekomen ben ik langs de Leidsevaart richting Vogelenzang gereden. Een hele leuke weg met een SUV en dat bleek al snel. Er reed een Audio A4 voor mij die voor elke verkeersdrempels afremde en die heb ik toen maar met 80 km/u ingehaald. Ondanks de verlaging van 1 cm en de iets sportievere vering/demping gaf de Ford Kuga ST-Line 1.5 Ecoboost 2WD 150 Pk geen krimp. Het ging echt heerlijk en vlakbij Heemstede worden de verkeersdrempels nog steiler en hoger. Echt hele vervelende verkeersdrempels dus! Ik besloot geen gas terug te nemen maar gewoon met 80 km/u over de verkeersdrempels heen te vliegen en dat ging veel beter dan ik verwacht had. Met veel vergelijkbare SUV’s van andere automerken had ik dat bijvoorbeeld absoluut niet aangedurfd. Eenmaal op de N206 heb ik maar even een sloom fossiel ingehaald want die reed wel heel erg langzaam. Daarna had ik de weg vrij en kon ik genieten van de mooie scherpe bochten tussen Vogelenzang en De Zilk. In de twee laatste bochten voor het rechte stuk van de N206 heb ik nog even de grens opgezocht. Vooral de voorlaatste bocht is erg lastig vanwege de randen links en rechts, maar toch lukte het me om perfect met piepende banden er doorheen te rijden. Daarna gaf ik weer gas en ben vervolgens zonder te remmen afremmend op de motor door de haakse linkerbocht heen gereden. Op het rechte stuk zag ik dat ik nog tijd zat had en omdat het Space Business Park toch op de route lag besloot ik daar ook nog even een rondje overheen te rijden. Het Space Business Park is van een totaal andere orde dan het rotondecircus, er zitten meer haakse bochten en verkeersdrempels op dit testcircuit zoals ik het altijd noem.

Toch wel dus!
Eerder schreef ik al dat ik twijfelde over de aanwezigheid van TVC en DCC bij deze Ford Kuga dus ik was benieuwd wat ik hiervan zou merken op het Space Business Park. Bij het verlaten van de N206 ben ik nog even lekker strak door de slingerende afritbocht heen gereden. Die is tricky omdat je geneigd bent in het eerste deel van de S lekker de vaart erin te houden met het risico dat je snelheid in tweede deel van de S veel te hoog blijkt te zijn. Als je dat weet kun je door kort en stevig hart te remmen gewoon blijven sturen en de bocht alsnog halen. Doe je het verkeerd dan kan het wel eens anders aflopen dus deze afritbocht vergt de nodige stuurmanskunst als je ’m op de grens neemt. De afritbocht ging perfect maar op de rotonde moest ik even gas terugnemen vanwege de drukte. Gelukkig reden de auto’s voor mij rechtdoor waardoor ik in de haakse rechterbocht het gas er meteen op kon zetten (het ESP/TRC stonden uiteraard uit) in de 2de versnelling. Dat ging lekker waarna ik verder doortrok in de 3de versnelling door de flauwe linkerbocht en bij de vrachtwagenparkeerplaats aangekomen smeet ik de Ford Kuga hard naar links plankgas gevend in de 2de versnelling. Dit keer voelde ik al zijdelings voorwieldriftend wel het TVC en het DCC aan het werk en dat klopte ook want ’s avonds kreeg ik een antwoord-mail van de PR-Manager van Ford Nederland met de volgende informatie op mijn vraag over de aanwezigheid van TVC en DCC op deze nieuwe Ford Kuga.

[quote Ford]
New Kuga also offers advanced Ford technologies, including:
– Curve Control, which mitigates against loss of control should a driver enter a bend with too much speed
– Torque Vectoring Control, which enhances the driving experience by applying a small amount of braking to inside wheels to assist traction and stability when cornering
[/quote Ford]

Mijn gevoel zegt dat beide systemen meer toelaten op deze nieuwe Ford Kuga maar dan zou ik de oude en nieuwe Ford Kuga naast elkaar moeten testen om het zeker te weten.

Na de vrachtwagenparkeerplaats kwam de rechts-links-combinatie en ook die ging als een tierelier. Daarna remde ik even voor een langzaam rijdende voorligger zodat ik de weg vrij had in de haakse rechterbocht met verkeersdrempel. Ik gaf stevig gas en vloog na de verkeersdrempel al stuiterend door de haakse rechterbocht heen, een EITJE voor deze Ford Kuga ha, ha. Daarna volgde weer een hogere verkeersdrempel en die was geen enkel probleem, maar de nog hogere verkeersdrempel daarna….. ook niet dus. Na de landing stuurde ik meteen snoeihard plankgas de blinde rechterbocht in. Nu pas begon ik in te zien hoe goed en spannend deze nieuwe Ford Kuga is, absoluut spannender dan het vorige model maar daardoor vraagt deze auto wel meer stuurmanskunst van de bestuurder. Op naar de noordelijke oprit naar de N206 want die kan niet anders dan leuk zijn met deze auto. Ik gaf stevig gas en toen ik aan het einde van de opritbocht was aangekomen brak de Ford Kuga vanwege de hoge snelheid even uit naar links en rechts. Maar ook nu weer kon ik het met groot gemak corrigeren ondanks de rijbewijskwijtsnelheid. Daarna ben ik er uiteraard nog even af gegaan bij ’t Heen want dit was de enige keer dat ik er nog langs reed. Dit moest dan de ultieme rijden-op-de-grens-poging worden met deze Ford Kuga. Ik draaide aan het einde van de afrit 180 graden om de oprit weer op en reed langzaam op de apex af om vervolgens plankgas te geven in de 2de versnelling. En ondanks de zwaar piepende banden en steeds net niet uitbrekende Ford Kuga – dankzij het TVC en DCC – vloog ik heel mooi door de opritbocht heen. Best wel goed voor een SUV in deze prijsklasse en zeker spectaculairder dan andere SUV’s van de concurrenten.

Schiphol je wilt er niet…
Nee niet “dood gevonden” worden maar gewoon niet “eens landen” met een vliegtuig. Wat is onze nationale luchthaven een onbeschrijfelijke puinhoop in alle opzichten zeg niet normaal. Op een hete woensdagavond ben ik even samen met mijn moeder mijn zus en zwager (waarmee ik altijd alle sfeer- en actiefoto’s maak) ophalen die terugkwamen uit Londen. De file op de A4 die net begon vol te lopen stond nog net voor de afrit naar Schiphol en dan denk je dat je er bent. Niet dus want er schoot een busje uit de file waardoor ik bijna een aanrijding had op de oprit naar Schiphol. Omdat ik snel moest reageren en een noodstop moest maken lette ik daarna even niet op en nam ik de rechterbaan in plaats van de juiste linkerbaan naar de aankomsthal. Ik moest dus weer helemaal omrijden maar gelukkig kwam ik toch op de juiste weg richting de aankomsthal te rijden. Daar aangekomen dacht ik even te gaan staan wachten maar toen zag ik in de verte een stel BOA’s aan komen lopen die allemaal auto’s gingen bekeuren die even stonden te wachten. Ik ben maar weer snel ingestapt om nog een rondje te rijden want 99,- euro boete nee laat maar. Ondertussen had mijn zus al gebeld dat ze richting het Sheraton Hotel liepen en dus konden ze zo instappen. Die BOA’s waren gelukkig alweer verdwenen vele honderden euro’s rijker. Het leuke aan deze Ford Kuga is dat je alleen maar je voet onder de achterbumper heen en weer hoeft te zwaaien en dan gaat de achterklep open. Koffers achterin iedereen instappen en wegwezen van de verschrikking die Schiphol heet. Mama mia wat ben ik die nationale luchthaven zat zeg, ik vlieg dan ook vrijwel altijd vanaf Zestienhoven als het even kan. Na het instappen vroeg ik aan mijn moeder en zus hoe de zit achterin was en die was prima kreeg ik te horen.

Eenmaal op de A4 leek het goed te gaan maar in de verte zagen we ineens links en rechts 2 rode kruizen boven de A4. Ter hoogte van de rode kruizen zagen we links en rechts auto’s tegen de vangrail geparkeerd staan. Duidelijk een gevalletje van geen afstand houden zoals bijna altijd het geval is bij ongelukken op de snelweg. Na de rode kruizen reed het op de A44 gelukkig weer goed door en om dat te vieren heb ik even het gas er stevig opgezet. Met 150-160 km/u reed ik over de A44 richting Leiden en het verbaasde mij hoe stil het in de Ford Kuga was. Omdat het zo heet was en het met zijn vieren in de auto alleen nog maar heter werd besloot ik de airco aan te zetten. Eerst dacht ik dat-ie nog even op gang moest komen maar er bleef maar hete lucht uit de ventilatieroosters komen. Na een minuut of 5 had ik zoiets van die airco moet stuk zijn dat kan gewoon niet anders. Ik heb ook nog even de AC-Max geprobeerd maar de lucht bleef heet. Bij Leiden aangekomen ben ik wat langzamer gaan rijden en toen viel mij eigenlijk pas op hoe mooi stabiel de Ford Kuga ook blijft met vier personen en bagage erin. Bij de meeste auto’s merk je dat nadrukkelijk maar bij deze Ford Kuga merk je er niets van. Zelfs toen ik toch met een behoorlijke snelheid door de slingerende afritbocht heen reed hoorde ik niemand klagen. En zo arriveerden we allemaal in één stuk weer veilig thuis.

Bizarre aanrijding
Donderdagochtend reed ik rond een uur of elf van Rijnsburg naar Leiden en bij het stoplicht voor de Rijnsburgerweg gebeurde er iets heel erg geks. Ik stond als vierde auto voor het stoplicht toen het stoplicht op groen sprong maar net toen ik optrok ging de de auto voor mij vol in de ankers want het stoplicht sprong razend snel van groen op oranje en rood. Omdat het allemaal zo snel ging en totaal onverwacht kwam was ik net te laat en klapte op de auto voor mij. Het ging niet hard maar het was genoeg voor toch duidelijk zichtbare schade aan de bumper en zelfs in de motorkap bleek een deukje te zitten. De bestuurder van de auto voor mij was net als ik totaal verbijsterd, hij snapte er helemaal niets van zo snel sprong het stoplicht van groen weer op rood. Naast het stoplicht ligt een busbaan dus je zou verwachten dat er misschien een bus aankwam waardoor het stoplicht weer op rood sprong. Maar nee in de verste verte was er geen bus te bekennen dus wat was dan in hemelsnaam de reden dat het stoplicht zo razend snel weer op rood sprong? Ik rij zelden tot nooit schade en als ik al schade rij dan is het altijd eenzijdig bijvoorbeeld tegen een paaltje aan of zoiets. De laatste keer dat ik tegen tweezijdig ongeval had met een auto was op 17 mei 1984 (ruim 33 jaar geleden dus!) want ik ging gebak halen voor mijn zus die jarig was.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

SUV

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

9,7 seconden

Topsnelheid

195km/u

Vermogen

110(150)6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

240/1.600-4.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.5/1.498 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

7,9 liter/100 km

Snelweg

5,4 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

6,3 liter/100 km

C02 uitstoot

143 gram/km

Energielabel

D

Afmetingen

Lengte

4.531 mm

Breedte

2.086 mm

Hoogte

1.703 mm

Wielbasis

2.690 mm

Spoorbreedte voor

1.573 mm

Spoorbreedte achter

1.583 mm

Massa leeg

1.579 kg

Max. toelaatbare massa

2.100 kg

Laadvermogen

521 kg

Aanhanger geremd

2.000 kg

Aanhanger ongeremd

750 kg

inhoud bagageruimte

456 liter

Bandenmaat

235/50-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,