Hetzelfde maar tweemaal zoveel anders
Deze titel is zowel van toepassing op mij als op de nieuwe Renault Zoe Z.E. 40, want deze auto lijkt hetzelfde maar is het niet en ook ik lijk deze test hetzelfde maar ben het niet. Deze nieuwe Renault Zoe ziet er exact hetzelfde uit maar heeft desondanks een bijna verdubbelde accucapaciteit tegen een vrijwel gelijk gebleven gewicht.
– Oude Renault Zoe -gewicht: 1.403 kg/Li-ion accu: 22 kWh – gewicht 290 kg
– Nieuwe Renault Zoe – gewicht: 1.455 kg/Li-ion accu: 41 kWh – gewicht 305 kg
Dat is best bizar dat de nieuwe Li-ion accu maar 15 kg zwaarder weegt, want dat houdt namelijk in dat de de capaciteit met 87 procent is toegenomen terwijl dat maar 5 procent extra gewicht heeft opgeleverd. Jullie begrijpen dus wel dat ik erg benieuwd was naar deze nieuwe Renault Zoe, vooral omdat Renault claimt dat je er een actieradius van 400 km mee zou kunnen halen. Maarrr omdat ik 10 jaar na de start van Autotesten.nl zoiets had van we moeten het over een andere boeg gaan gooien besloot ik de Renault Zoe de primeur van de eerste “facebook live-test” te geven. En dat vereist een totaal andere Daan, eentje die gaat praten voor de camera in plaats van schrijven. En dat zijn twee totaal verschillende takken van sport want over iets wat je schrijft kun je nadenken, maar praten voor de camera vereist pasklare taal en dat is iets totaal anders dan schrijven. Het zou voor mij dus een behoorlijk spannende dag worden want ik moest behoorlijk wat keren over verschillende onderwerpen voor de camera mijn zegje doen. Onderwerpen als wegligging, rijden op zonne-energie, het passen en meten van de Samsonite kofferset enzovoort. Ik had samen met Myckel Bodt rond 09.00u afgesproken bij de Renault-importeur. We hadden afgesproken eerst een kort filmpje te maken als ik aan zou komen rijden in mijn Renault Twizy. Ik rij tenslotte al 4 jaar elektrisch en verder heb ik behoorlijk wat elektrische auto’s getest dus ik weet waar ik over praat.
Na de handtekening konden we vertrekken en hebben we eerst even een filmpje gemaakt met betrekking tot de wegligging op een industrieterrein naast de A4. Die wegligging is best goed te noemen voor een auto met comfortabele vering/demping en dat komt natuurlijk door het lage zwaartepunt en de mooie balans van het platte accupakket tussen de voor- en achterwielen. Toen we uitstapten heb ik even gekeken wat voor banden er om de velgen liggen en dat bleken Michelin Energy E-V banden. Dus geen Energy Saver zoals ik gewend ben maar speciale Electric Vehicle banden die ook nog eens speciaal ontworpen zijn voor deze Renault Zoe. En wie denkt dat de grip van dergelijke banden K is die vergist zich. Ik heb de Renault Zoe voor het ‘facebook live-filmpje’ behoorlijk hard de bochten in gesmeten maar afgezien van een lichte zwabber in het onderstel gebeurde er niets. Daarna is Myckel weer op de motor gestapt en zijn we richting de 1.000-drempelweg gereden in Rijsenhout. Daar voelde ik heel duidelijk dat de vering/demping aan de comfortabele kant is, oké ik heb wel eens auto’s getest met een nog comfortabeler vering/demping dus dit zit ergens tussen normaal en comfortabel in. Ik ben eerst met 40 km/u over een verkeersdrempel heen gereden en daarna heb ik de snelheid steeds met 10 km/u opgevoerd. Boven de 60 km/u hoorde ik een ‘boink’ wat een teken is dat de vering/demping zijn maximum bereikt heeft. Ik moet er wel bij vermelden dat de Renault Zoe ook wat last heeft van stick-slip dus op lage snelheden lijkt het comfort daardoor juist gek genoeg weer afwezig te zijn.
Op naar Bas
Na de 1.000-drempelweg had ik afgesproken een filmpje bij Bas van Autobeklederij v/d Werf op te nemen voor een beoordeling van het interieur. Toen we Bas onderweg belden zei hij dat er iets tussen was gekomen en dat hij om 11.15u moest vertrekken naar een klant en die afspraak zou duren tot 14.15u zo ongeveer. Ik heb dus even stevig gas gegeven en met 120-130 km/u zijn we vanaf Leimuiden over de A4 richting Leiden geknald. Op dat moment merk je wel duidelijk dat de Renault Zoe in de Eco-modus nogal sloom op het gas reageert (tenzij je een kickdown geeft dan reageert-ie wel sneller op het gas). Als je de Eco-modus uitzet wordt het al een heel stuk beter maar van mij hadden ze er best een wat sterkere elektromotor in mogen zetten. De Q90-versie die ik mee had heeft sowieso minder Pk’s dan de R90-versie, 88 Pk voor de Q90-versie tegenover 92 Pk voor de R90-versie. Ik heb de Q90-versie mee waarvan de Q staat voor Quickcharge, deze versie kan dus ook aan een snellader worden opgeladen. We waren mooi op tijd bij Bas zodat hij nog even zijn mening kon geven over het interieur van de Renault Zoe. Bas was best tevreden en dat verraste mij wel eerlijk gezegd, maar ja Bas valt dan ook van alles (kleur stiksels, een figuur in de hemel etc.) op waar ik niet naar kijk als autojournalist. Bas heeft ook nog even een rondje gereden want sinds hij in de Hyundai IONIQ heeft gereden is hij helemaal om wat betreft elektrisch rijden en dat voor een echte petrolhead. Na Bas zijn we naar mijn garage gereden en hebben de Samsonite koffers ingeladen en tot mijn verrassing had ik ook de drie 70-liter koffers nodig. Toen we om 11.30u de reeds gemaakte filmpjes wilden posten bleek dat we geen bereik hadden op het parkeerdek (KPN ja en ook nog eens een telefoonmast vlak boven ons hoofd bovenop de 12de verdieping). En dus zijn we toen als een speer naar een parkeerterrein tegenover het parkeerdek gereden en hebben daar een filmpje gemaakt.
Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×70-liter + 50-liter
Zonder hoedenplank: 2×70-liter + 2×50-liter + 13-liter
Na het passen en meten van de koffers zijn we naar Stompwijk gereden om een zonnepanelen-installateur te interviewen. We hadden eigenlijk naar de directeur van Opdezon.nl willen rijden maar die had al een interview gepland staan met Toyota en dus ben ik uitgeweken naar Stompwijk waar ook een hele goede zonnepanelen-installateur – Sunnyfix – zit met allemaal negens als consumentenbeoordelingen. Omdat de man waar ik mee afgesproken had met zijn auto naar de APK-keuring moest (hij zou de volgende dag op vakantie gaan met die auto) in Zoetermeer vroeg ik of we achter hem aan mochten rijden en op de parkeerplaats van het APK-station een interview mochten doen met hem. Tijdens dat interview zei hij het volgende: “Om 6.000 kWh per jaar op te wekken zou je kunnen volstaan met 6.875 Watt aan vermogen.Vertaald naar panelen betekent dit dat je bijvoorbeeld 25 panelen van elk 275 Watt nodig hebt.” Ik was op dit aantal kWh per jaar uitgekomen na het optellen van woon-werkverkeer Leiden <-> Utrecht + vakanties + boodschappen doen en zo. Dat is toch gaaf of niet dan dat je zo goedkoop auto kunt rijden en niet alleen deze elektrische auto, want de huidige zonnepanelen gaan veel langer mee en overleven dus nog wel een paar elektrische auto’s. En dan te bedenken dat het enige te vervangen onderdelen van een elektrische auto de remblokjes en de banden zijn. Wie zei er dat elektrisch rijden duur en niet lonend is? Volgens mij gaat elektrisch rijden dan ook een hele grote vlucht nemen de komende jaren. Krijgen we dan een soort van elektriciteitsaccijns? Want ja als de brandstofaccijns sterk daalt moet onze Roverheid andere manieren vinden om hun totaal absurde graaicultuur in stand te houden.
Dé perfecte zuinigheidsrit
Zaterdagavond 22 april 2017, met een bord ovenpatat (ja die kan echt goed zijn!), een broodje frikandel, 2 kipnuggets en een bord sla achter mijn oren stapte ik in de Renault Zoe Z.E. 40 Q90 die 100 procent vol geladen aan de oplaadpaal hing te wachten op mij. Zou het lukken die 400 km? Nee niet echt 400 km maar geëxtrapoleerd na een behoorlijke afstand (ongeveer 1/3 van de actieradius) binnendoor rijdend met het liefst NUL keer remmen. Ik stapte ongelofelijk senang in de Renault Zoe, slingerde de oplaadkabel in de kofferbak en stapte in. Nog maar net onderweg dacht ik meteen: “Hoe ga ik voorbij dat lastige punt bij Katwijk-Binnen aan het begin van de N206 komen met die twee stoplichten zonder te remmen?” Mijn brein rekende alle mogelijkheden door en ik kwam uit op een omweg via De Zanderij, daarna achterom richting de Katwijkse begraafplaats, de afwatering en langs mijn jongste zus richting het Space Business Park en via Klei-Oost de N206 op. Dan zou ik geen enkel stoplicht tegenkomen maar wel behoorlijk wat rotondes. Toen ik de N206 opdraaide kon ik niet geloven dat ik nog steeds nul keer had geremd. Ik was er een paar keer zo dichtbij geweest dat het bijna niet goed kon blijven gaan. Eenmaal op de N206 ging de cruise control erop en de verwarming aan want het was maar 7-8 graden Celsius buiten. Voordeel van deze Renault Zoe is dat-ie een warmtepomp heeft dus dat houdt in dat de verwarming en/of de airco aanzetten kost geen enkele kilometer actieradius zoals bij sommige elektrische auto’s wel het geval is. Mooi toch! Er warmpjes bij zittend kachelde ik naar De Zilk met een hele lange sliert auto’s achter mij maar ik reed toch echt 80 km/u de maximum snelheid. En dat de snelheidsmeter spot-on is zag ik aan een boze smiley die 51 km/u aangaf terwijl ik met 50 km/u voorbij reed. Maar ach na de haakse bocht ter hoogte van De Zilk reden ze ineens allemaal ver achter mij, ha, ha. Die haakse bocht ging trouwens verdraaide lekker met deze Renault Zoe, ik reed er toch met dik 70 km/u doorheen en had het gevoel dat ik er ook met 80 km/u op de cruise control doorheen had gekund. Eenmaal bij de in bloei staande bollenvelden aanbeland was het oppassen geblazen, want overal auto’s in de kant van toeristen die soms zomaar de weg weer oprijden. Na de bocht bij De Zilk zag ik in de verte een een buitenlandse toeristenbus staan dus ik heb meteen de snelheid omlaag gebracht.
De bus met daarachter een aantal auto’s bleef de hele tijd voor mij uit rijden, en dus heb ik het maar heel kalmpjes aan gedaan. Door de hoofdstraat van Vogelenzang rijdend heb ik in de 30-zone meteen maar even de minimum snelheid van de cruise control uitgetest en die bleek 30 km/u te zijn. Na een zenuwslopende rit over de bomenweg achter de bus aan nam de bus gelukkig de doorgaande weg naar Aerdenhout. Ik sloeg linksaf richting de T-splitsing en deed een schietgebedje dat ik ‘m vrij zou hebben. In de verte zag ik van links en rechts auto’s passeren, maar precies op het moment dat ik moest beslissen of ik wel of niet gas zou geven kwam er geen verkeer aan van links en 1 auto ver weg genoeg van rechts. Helaas reed ik wel weer achter een stadsbus aan en toen die stopte belandde ik achter een fossiel met jojo-rijgedrag. Heel fijn heb ik weer hoor! Ik hield wat extra afstand en op de 1ste rotonde vlak voor Zandvoort afrijdend ging het daardoor maar net goed. De tweede rotonde was letterlijk billen knijpen want ik kon nog net voor een Ford Focus langs schieten – doe ik normaal nooit – waardoor ik nog steeds op nul keer remmen stond. De blinde bochten voor de spoorwegovergang gingen gelukkig lekker en ook op de rotonde na de spoorwegovergang ging het goed. Zou het dan lukken om bijna 90 km te rijden zonder ook maar één keer te remmen in een auto met een single-speed versnellingsbak (=hetzelfde als een automaat) en vrijwel geen motorrem. Als je in een BMW i3 van het gas gaat sta je binnen no-time stil. De rit over de boulevard was fantastisch met een fraai uitzicht op een wilde zee met veel kitesurfers. Op de duinenweg zijn ze halverwege nog steeds bezig aan de bouw van het ecoduct, dat was dus weer even 30-40 km/u rijden. Zou het dan toch lukken? Ik moest nog een behoorlijk eind terug rijden, iets van 44 km en op de rotonde voor het Circuit Park ging het bijna mis. Als ik de rotonde op rijd kan ik niet zien wat eraan komt en ik had dan ook alle mazzel van de wereld dat ik nog net achter een Fransman in zijn Renault langs kon sturen de rotonde weer af. Oef! Nu maar hopen dat er niemand oversteekt bij het casino en dat de rotondes voor en na de spoorwegovergang goed zouden gaan. De rotonde voor de spoorwegovergang was een eitje maar op de rotonde erna kon ik op miraculeuze wijze tussen twee auto’s door erop en eraf doordat de 2de auto onverwacht vaart minderde.
Onderwijl keek ik met een schuin oog naar de ECO2-zuinigheidsmeter en de actieradius. De actieradius gaf aan dat ik minder verbruikt had dan ik gereden had en de ECO2-zuinigheidsmeter gaf 96/100 aan. Gezien mijn zeer vloeiende rijstijl met nul keer remmen zou dat verdorie toch 98/100 moeten zijn net als met de vorige Renault Zoe. Eenmaal op de 206 bij De Zilk wist ik dat de nul keer remmen moest kunnen lukken, maar ja ik had nog heel wat kruisingen en rotondes te gaan in Katwijk aan Zee, Valkenburg ZH en randje Leiden. En aangezien ik vaker voorrang moest geven dan dat ik er recht op zou hebben zou het nog behoorlijk spannend worden. Elke rotonde, kruising, rotonde, kruising bleef het goed gaan, zou het???? Vlakbij huis nog een stoplicht, de laatste rotonde… JIPPIE! ik heb het gehaald NUL keer remmen gedurende 88,3 km met een elektrische auto zonder motorrem.
Nu begon het rekenen..
Temperatuur: 8 graden Celsius
Bereik vertrek: 268 km
Bereik aankomst: 194 km
Verbruikt: 74 km
Tripmeter: 88,3 km
Geëxtrapoleerd is dat 320 km + 15 procent correctie voor de lage buitentemperatuur=368 km
Dat is heel dicht in de buurt van de 400 km en dat had ik absoluut niet verwacht. De ECO2-zuinigheidsmeter gaf 96/100 punten aan dus dat is ook erg goed. Als je normaal rijdt dan scoor je zo’n 65/100 en met stevig doorrijden zit je zomaar op 48/100. Morgen nog een snelwegzuinigheidsrit op en neer naar Purmerend, ben benieuwd wat dat oplevert. Toch baalde ik dat ik geen 98/100 punten had want na de twee zuinigheidsritten van de vorige Renault Zoe had ik beide keren 98/100 gescoord. Maar misschien ligt ook dat aan de lage buitentemperatuur want de vorige Renault Zoe heb ik namelijk middenin de zomer getest.
Zondag drone-dag
Omdat een vriend – SK uit Zaanstad – van mij een goede drone-piloot is heb ik hem gevraagd of hij een filmpje wilde maken. Drones zijn heel normaal dus waarom niet eens een filmpje maken met een drone, ja toch niet dan? Ik was verrast dat een drone maar zo kort in de lucht kan blijven op één volle accu, hooguit een minuut of 5 en niet langer. Het filmen ging best goed alleen is zo’n DJI-drone wel wat langzaam vergeleken bij zijn race-drone die 0-100 km/u in 1 seconde doet. Wat ik wel heel erg gaaf vind is dat we het filmpje die de GoPro-camera die onder de drone hangt had gemaakt op de smartphone van SK konden bekijken via de WiFi verbinding. Verder liet SK nog even zien hoe hij via een speciale camerabril (soort Virtual Reality-bril) kon zien wat de camera van zijn race-drone ziet. Echt heel erg gaaf moet ik zeggen want daarmee kan je dus gewoon om een bochtje vliegen. Nou moet je daarvoor wel een hele goede drone-piloot zijn maar het kan dus gewoon. Toen ik van huis vertrok begon het onderweg te regenen en niet zo’n beetje ook. Drones houden niet van regen, maar je krijgt wat je verdient dus vlak na aankomst op de plek des drones werd het droog. Toch was ik wel blij dat het regende want daardoor kon ik mooi meteen even de wegligging testen op nat asfalt. Ik was al tevreden over de uitstekende wegligging op droog asfalt, maar die bleek ook op kletsnat asfalt prima te zijn. Natuurlijk ging de auto wel wat glijden bij stevig gooien en smijten maar dat voelde altijd zo mooi en gecontroleerd aan dat ik zelfs in het absolute grensbereik zelfs niet een piepklein adrenalineshot voelde.
Ik vind het wel ontzettend jammer dat het ESP/TRC niet uitgezet kan worden, in de regen is een elektrische auto namelijk ontzettend leuk met het ESP/TRC uit. Na het maken van de drone-filmpjes ben ik weer op huis aangereden om wat te eten. Op de snelweg heb ik meteen maar even de topsnelheid uitgetest en die bleek exact 140 km/u en geen km sneller, maar berg/heuvel af zullen er vast nog wel een paar extra km/u sneller inzitten. Bij thuiskomst heb ik de Renault Zoe aan de oplaadpaal gehangen en de accu was nog voor 71 procent vol. Na het eten ben ik naar het zwembad of althans het stadhuis van Katwijk aan Zee gereden, want daar heb ik de Renault Zoe weer aan de oplaadpaal gehangen. Op weg naar het zwembad heb ik geen gekke dingen gedaan, ik ben dus heel erg netjes naar Katwijk aan Zee gereden. Uit het zwembad vandaan stond de accu alweer op 72 procent dus zo zie je maar dat zelfs drie kwartiertjes aan een oplaadpaal al loont. Een dag eerder las ik in een mail van een ander automerk dat ze samen met Eneco een laadabonnement introduceren met Eneco HollandseWind. Daarmee kunnen de autokopers van dat automerk bij alle oplaadpalen in Nederland groene stroom kunnen (snel)laden voor een vast bedrag per maand. Eigenlijk ben je dus gewoon knettergek als je nog in een brandstofauto rijdt.
Snelwegzuinigheidsrit – Leiden <-> Purmerend
Na de gewone zuinigheidsrit moest er uiteraard een snelwegzuinigheidsrit geDaan worden en laat dat maar aan Daan over. Mijn favoriete snelwegzuinigheidsrit is die van Leiden/Holiday Inn de A44 op en bij de afslag Purmerend-Noord (naar mijn wijlen motorzaak Dick Hoogland Motoren) weer omdraaien dezelfde weg terug. Uiteraard heb ik dat in de Eco-stand gedaan en dat betekent de hele weg 95-96 km/u rijden. Muziekje aan en gaan met die fossiele Banaan! uiteraard probeerde ik niet te remmen en het lukte mij zowaar ondanks de stoplichten en rotondes en kruisingen de A44 te bereiken zonder te hoeven remmen. Eenmaal op de A44 zag ik de actieradius die in eerste instantie volledig ingeklapt was van 270 km naar 245 km weer langzaam oplopen. Die snelheid is wel een dingetje hoor, zodra je boven de 80 km/u komt storten de actieradius en de ECO2-zuinigheidsmeter in. Dat trekt weer bij na een behoorlijk aantal kilometers netjes rijden maar het was toch wel weer even schrikken voor mij. Ik wist al meteen dat 300+ km er bij deze temperatuur + snelheid absoluut niet inzitten. In de zomer met 20-25 graden Celsius zou dat misschien net te halen zijn, maar ja dat kan ik helaas niet testen of ik had even naar Spanje moeten rijden wat best had gekund want deze Q90 kan aan het snellaadinfuus. Ondertussen kachelde ik heel rustig achter een auto met aanhanger aan toen er een andere auto tussen ons in kwam rijden en ik opeens ongewild in een bumperklever veranderde. Wat heb je toch een zieke figuren, man, man, man wat een idioot. Eerst dacht ik nog dat hij dat deed omdat hij even verderop de afslag wilde nemen, maar nee meneer bleef gewoon doodleuk tussen mij en de auto met aanhanger rijden.
Omdat ik perfect 100 km/u (=95-96 km/u echt) op de cruise control reed baalde ik als een stekker want nu moest ik weer van de cruise control af verdorie. Op de A4 ontkwam ik er niet aan een vrachtwagen in te halen en ja dan moet je of je wilt of niet de Eco-stand even uitzetten want anders accelereert de Renault Zoe niet. Dus even inhalen en daarna weer snel de Eco-stand inschakelen. Eenmaal op de A5 wed het rustiger en kon ik weer heel netjes op de cruise control verder rijden. Ik heb nog even de radio uitgezet maar zo stil als de Nissan Leaf is deze Renault Zoe niet. Toch is het een stuk stiller dan in de gemiddelde brandstofauto en als je van stilte houdt dan is dit genieten. Vrijdag ben ik een paar keer van auto gewisseld want ik moest ook een Kia Rio ophalen die ik nou eenmaal al voor de Renault Zoe afgesproken had. En ik kan het niet helpen maar dan is een brandstofauto toch een serieuze herriebak vergeleken (sorry dat ik even chargeer) bij een elektrische auto. Bij de Coentunnel aangekomen zag ik de matrixborden op 70 staan, shit nee hè toch geen file alsjeblieft niet zeg. Gelukkig bleek er een auto stilgevallen op de vluchtstrook net na de Coentunnel en kon ik meteen daarna het gas er weer opzetten. In de bocht van de A8 naar de A7 ben ik maar rustig rechts gaan rijden, iets dat ik hier normaal gesproken nooit doe vanwege de hele mooie rechterbocht. Soms moet ik me inhouden het is gewoon niet anders. Op de A7 was het lekker rustig en kon ik dus heel netjes en constant doorrijden, hoe constanter hoe beter want vooral zuiniger.
Omdat ik nog even de navigatie wilde testen heb ik voor de lol even mijn huisadres ingevoerd, want ik wilde even weten of deze navigatie duidelijk is. Nou daar kan ik dus kort over zijn die navigatie is keiduidelijk en geeft perfect aan welke kant op moet. Weer bij de afslag naar de A8 aangekomen werd ik nog net asociaal ingehaald door een dikke Mercedes CL500. De afslag is een hele mooie lange doordraaibocht en staat aangegeven als max. 70 km/u maar je kan er met gemak met 100 km/u doorheen. Ik liet de Renault Zoe dan ook op de cruise control staan (=96 km/u) en in het tweede deel van de lange bocht haalde ik de Mercedes CL500 weer met groot gemak buitenom in. Bij de Coentunnel aangekomen heb je een hele mooie rechterbocht waar hetzelfde voor geldt, ook hier kun je met gemak ruim harder doorheen rijden dan aangegeven en dat deed ik dus ook. Na de Coentunnel sorteerde ik weer voor naar links de A5 op, dit is één van de zeer weinige plekken in Nederland waar je van links invoegt naar een andere snelweg. Ik keek eens naar de actieradius en zag dat ik een stuk lager uit zou komen dan met de gewone zuinigheidsrit. Maar ja bij toenemende snelheid neemt de luchtweerstand kwadratisch toe dus dan kun je zelf wel bedenken dat elke 10 km/u snelheidsverhoging funest is voor de actieradius. Bij Leiden aangekomen nam ik de afslag Transferium heel mooi en strak en reed weer richting de oplaadpaal. Ik was benieuwd naar het eindresultaat.
Vertrek: 270 km
Aankomst: 99 km
Tripmeter: 127,8 km
ECO2-zuinigheidsmeter: 65/100
Theoretische actieradius + 15% correctie voor de lage buitentemperatuur=232,05 km
22 kWh verbruikt=22x€0,22=€4,84 (=via het gewone stopcontact, ik ga even uit van de minimale kosten)
Dezelfde rit met een benzine-auto had ongeveer €8,70 gekost wat duidelijk maakt dat elektrisch rijden lonend is, zeker als je bedenkt dat je geen wegenbelasting betaalt en ook maar 5 procent bijtelling hoeft te betalen. Zet dan ook nog eens een rij zonnepanelen op je dak en je lacht iedereen uit met je Renault Zoe.
Alles wat ik nog vergeten ben
Dit was echt een hele rare test want ik moest praten voor de camera, schrijven en fotograferen. Het viel mij heel erg mee maar ja ik heb vaker voor de camera mijn zegje moeten doen zoals een tijdje terug nog live in de studio bij Max. Voordat we live gingen bleek dat heel veel mensen het doodeng vonden om live voor de camera te praten. Ik heb dat niet zo en nooit gehad eigenlijk ik vind het ook best leuk omdat je met bewegende beelden net iets anders kan laten zien dan op foto’s. Het verhaal doorgelopen zag ik dat ik niet vergeten ben de warmtepomp te benoemen, maar het lijkt mij wel goed om nog wat extra uitleg te geven. Een warmtepomp lees je steeds vaker over in verband met duurzaamheid en energiebesparing maar hoe werkt zo’n ding nou eigenlijk? Daar heb je YouTube dus voor want wat is nou mooier dan het op een filmpje uitgelegd te zien worden. Verder zag ik dat ik vergeten ben de maximum snelheid achteruit rijdend te testen, maar die bleek net als bij de vorige Renault Zoe 32 km/u te zijn. Verder zag ik dat de Renault Zoe schijfremmen voor en trommelremmen achter heeft. Bijzonder want zelfs mijn kleine Renault Twizy heeft schijfremmen voor en achter. Maar ach ze functioneren prima en ik stond altijd op tijd stil, alleen als ik heel hard en heel laat remde merkte ik wel dat bij mijn rijstijl toch wel schijfremmen helemaal rondom passen. Nog iets heel grappigs vind ik de claxon, dat is een serieus lullig toetertje als ik eerlijk moet zijn. Bij mijn Renault Twizy springen mensen bijna van hun fiets als ik toeter (ze horen mij niet aankomen) zo hard klinkt dat toetertje. Dan nog iets over de audio (voor de echte liefhebbers is er de fraaie Bose-uitvoering) waarvan ik alleen naar de radio heb kunnen luisteren helaas. De USB-stick met mijn MP3-songs doet het in elke auto maar in deze Renault Zoe had-ie er geen zin in. ik heb ’m er wel tien keer in/uit de USB-ingang gehaald maar noop geen muziek.
Wat betreft de bediening van R-Link multimediasysteem via het fraaie touchscreen-display kan ik ook kort zijn, die is prima en alles wijst zich vanzelf. Verder is er nog een speciale App voor de Renault Zoe beschikbaar lees maar: [quote Renault.nl] Met een speciale app wordt het opladen van de Zoe via het merendeel van de openbare laadpunten in Europa nog eenvoudiger, ook al zijn ze eigendom van verschillende exploitanten. De bestuurder kan betalen met behulp van de smartphone-App of met een RFID-badge. In de eerste helft van 2017 zullen nieuwe features worden toegevoegd aan de Z.E.-App die het rijden in de Renault Zoe nog prettiger maken, zoals deur-tot-deur navigatie (vanaf tweede kwartaal 2017). Ook handig: batterijlaadmanagement op afstand. De my Z.E. Interactive smartphone-App verbindt Zoe-eigenaren met hun auto – zelfs als ze niet in de auto zitten – om het laadproces te optimaliseren. Zo kun je op afstand gegevens opvragen, zoals het laadniveau, de verwachte resterende actieradius, de resterende laadtijd etc. Ook wordt de eigenaar geïnformeerd als het laden start en eindigt. Maar je kan ook diverse functies van de auto bedienen, waaronder de stand van de klimaatregeling (interieurtemperatuur) en het laadproces van de batterij. [/quote Renault.nl] Wat ook echt lachen is dat is het geluid dat de Renault Twizy maakt op lage snelheden, volgens mij onder 30 km/u. Dan hoor je een soort van Darth Vader-geluid dat echt vet klinkt, van de redactie vond iedereen het in ieder geval gaaf klinken. Ik heb trouwens niets kunnen vinden over het conditioneren van het accu-pakket zoals bij de Tesla Model S het geval is. Vandaar ook dat ik 10 procent bij de actieradius opgeteld heb na de koude zuinigheidsrit.
YouTube-filmpje “Hoe werkt een warmtepomp?”
KNALLUH!!!
Maandagochtend moest de Renault Zoe Z.E. 40 weer terug en ik besloot er een zuiprit van te maken. Alhoewel kun je bij elektriciteit wel spreken van zuipen? Ik vertrok met een 100 procent volle accu die 273 km actieradius aangaf. Vanaf het eerste moment heb ik het gaspedaal diep ingetrapt en eenmaal op de A44 ben ik dat blijven doen. Op een gegeven moment reed ik 140 km/u (5 km/u sneller dan opgegeven) en vanwege de mei-vakantie was het heerlijk rustig op de weg en dus kon ik lekker doorknallen. Ik zag de actieradius snel teruglopen en de ECO2-zuinigheidsmeter snel teruglopen naar 65/100 en niet veel later zelfs 47/100. Onder het brugrestaurant door nam ik meteen de afslag Hoofddorp zodat ik zeker wist dat ik goed zou uitkomen. Er reed een Renault Talisman met eenzelfde hoge snelheid achter mij aan. Daardoor hield ik de snelheid wel erg hoog bij het ingaan van de afritbocht naar Aalsmeer/Schiphol-Rijk. Die S-bocht is behoorlijk tricky omdat-ie in het tweede deel namelijk behoorlijk sterk afknijpt. Toch liet de Renault Zoe zich er perfect doorheen sturen (verrek ik ben helemaal vergeten te melden dat het stuurgevoel lekker licht en direct is) en dat verraste mij toch wel een beetje. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de vering/demping beter is dan ik in eerste instantie dacht. De vering/demping is jawel comfortabel maar neigt toch meer naar de normale kant (Comfortabel – Normaal – Sportief) dan ik vrijdag had gezegd tijdens de facebook live test. Het laatste stuk kon ik niet meer zo hard rijden en was het een kwestie van rustig terug naar de baas.
Vertrek: 270 km actieradius
Aankomst: 170 km actieradius
Tripmeter: 51,8 km gereden en 100 km verbruikt
ECO2-zuinigheidsmeter: 27/100
Specificaties |
||
Jaargang |
2017 | |
Carrosserie |
Hatchback | |
Transmissie |
Single-speedversnellingsbak | |
Aantal deuren |
5 deuren of meer | |
Brandstof |
Elektriciteit | |
Type motor |
Elektrisch | |
Acceleratie (0-100/sec) |
13,5 seconden | |
Topsnelheid |
135km/u | |
Vermogen |
65(88) kW (pk)/rpm | |
Koppel |
220 nm/rpm | |
Aandrijving |
Voorwielaandrijving | |
Remmen voor |
Geventileerde schijven | |
Remmen achter |
Trommels | |
Draaicirkel |
10,6 meter | |
Overig |
||
Type bekleding |
Stof | |
Velgen |
16-inch | |
Milieu en veiligheid |
||
C02 uitstoot |
0 gram/km | |
Energielabel |
A | |
Afmetingen |
||
Lengte |
4.084 mm | |
Breedte |
1.945 mm | |
Hoogte |
1.562 mm | |
Wielbasis |
2.588 mm | |
Spoorbreedte voor |
1.511 mm | |
Spoorbreedte achter |
1.510 mm | |
Massa leeg |
1.455 kg | |
Max. toelaatbare massa |
1.966 kg | |
Laadvermogen |
511 kg | |
inhoud bagageruimte |
338 liter | |
Bandenmaat |
195/55-R16 | |
Kosten aanschaf |
||
Kosten gebruik per maand |