Kia Rio ExecutiveLine 1.0 T-GDI 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Kia Motors Nederland



2.000
Toen ik aan het testverslag begon dacht ik kom laat ik eens kijken hoe lang de Kia Rio al in productie is. Dat bleek dus sinds de eeuwwisseling dus 17 jaar. Wie denkt dat 17 jaar lang is vergist zich want de Volkswagen Golf is al sinds 1974 op de markt. Grappig is wel dat de Volkswagen Golf nog steeds sterke – zij het rondere – trekken heeft van de allereerste Volkswagen Golf (hoezo conservatief die Duitsers?). Bij de Kia Rio is daar absoluut geen sprake van, de eerste Kia Rio lijkt van geen kanten meer op de huidige Kia Rio (dankzij een Duitse designer, ha, ha). Dat is letterlijk een dag en een nacht verschil. Voor mij persoonlijk is dit de derde versie van de Kia Rio die ik test in 6 jaar tijd. Het was wel even wennen na het instappen want de afgelopen 3 weken had ik alleen maar in mijn elektrische Renault Twizy gereden en vanochtend in de nieuwe Renault Zoe Z.E.40 ook een elektrische auto. Het starten en wegrijden was dan ook erg vreemd met zo’n herrie onder de motorkap. Maar ach ook dat went weer heel snel en voor ik het wist reed ik alweer sportief sturend door de bochten en rotondes aan beide kanten van de A2 (het gebouw van de Kia-importeur ligt direct aan de A2). Van single-speed versnellingsbak naar handgeschakelde 6-versnellingsbak. Ik had er meteen goed de vaart in en de Kia Rio voelde duidelijk minder comfortabel aan dan de Renault Zoe. De vering/demping is mooi uitgebalanceerd voor een dergelijk kleine hatchback ik noem dat altijd maar normaal. De 6-versnellingsbak schakelt lekker soepel en precies maar dat is eigenlijk al heel lang zo bij alle Kia’s. Verder is het aangrijppunt van de koppeling heel mooi maar ook dat ben ik niet anders gewend van de auto’s van Kia. Op de weg van Kockengen naar Kamerik kwam ik achter een fossiel te rijden zoals ik ze tegenwoordig steeds vaker zie. Een bejaarde die 60 km/u rijdt waar je duidelijk aangegeven 80 km/u mag met een hele lange sliert auto achter hem/haar.

Op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb het fossiel en de auto die er achter reed ingehaald over een dubbele doorgetrokken streep. Uiteraard na mij er van verzekerd te hebben dat er nergens een politieauto/-motor reed of achter een bosje stond. Bij Woerden aangekomen heb ik de Kia Rio even heerlijk met een mooie driekwart pirouette over de grote rotonde heen gesmeten. Dat ging best lekker moet ik zeggen en ik was dan ook benieuwd naar het merk en type banden. Bij de A12 aangekomen had ik vette pech dat er een trailer voor me stond bij het stoplicht, ook een fossiel maar dan anders en vooral groter. Op de A12 ben ik netjes met 100 km/u op de cruise control richting Leiden gekacheld. Bij de N11/A4 aangekomen had ik weer niet de mazzel dat ik vooraan stond bij het stoplicht maar omdat de automobilist op de linkerbaan langzaam optrok kon ik alsnog de auto voor mij inhalen en even lekker hard door de mooie opritbocht heen knallen. Ik ging zelfs zo hard in het hoogste g-krachtendeel van de opritbocht dat de Kia Rio even lichtjes over 4 wielen opzij gleed. Normaal gesproken ben ik wat voorzichtiger met een dergelijk klein type hatchback maar dit is toch wel klasse hoor. Ik had de smaak te pakken en hield het gas erop richting afrit naar de rotonde voor de Europaweg. In die bocht is het veel meer een kwestie van geen gas minderen maar het gas vasthouden en de testauto heel mooi vloeiend door de bocht heen trekken. Dat is ongelofelijk lekker om te doen en de kers op de taart is de rotonde aan het einde van deze bocht die je razend snel op en af moet rijden. Met een superstrakke actie stuurde ik de rotonde op en af en reed ik volDaan Leiden binnen.

Motorgeluid
Na het inleveren van de Renault Zoe ben ik in mijn Renault Twizy terug gereden naar mijn garage en overgestapt in de Kia Rio. Het was toch wel even wennen dat ik weer in een auto zat die herrie maakt, eenmaal gewend aan de stilte van elektrisch rijden is dat een rare gewaarwording. Wat mij daardoor ineens opviel is dat het 1-liter motorblok van de nieuwe Kia Rio sterker lijkt dan in mijn geheugen. Dat klopt ook wel want dit 1-liter motorblok heeft geen 100 Pk (er is ook een 1.0 T-GDI met 100 Pk) maar 120 Pk en dat is 36 Pk meer dan de vorige Kia Rio met het 1.2 CVVT-motorblok. Nog meer dan vroeger is deze Kia Rio een probleemloze auto die alles goed doet. Wat dat betreft lijkt Kia best wel op Mazda die dat ook zo ongelofelijk goed doen. Zitten, instellen, motor starten en wegwezen en je daarna realiseren dat je eigenlijk niet meer nadenkt wat je doet omdat alles als vanzelf gaat. Het klinkt zo makkelijk maar ga er maar eens aanstaan zou ik zeggen. Na het wegrijden heb ik mijn USB-stick in de USB-ingang gestoken maar ik moest het nog twee keer overdoen voordat ik op het display mijn USB-stick zag verschijnen. Daarna kon ik razend snel via “LIJST” en even swipen (of nog sneller met een vierkant schuifje rechts in beeld) een favoriet liedje selecteren. Omdat ik geen brood meer had ben ik even bij mijn moeder gaan eten. Daarna moest ik weer terug naar mijn appartement om de was uit de wasmachine te halen. Toen ik op de Churchilllaan reed dacht ik wat is het rustig totdat mij ineens te binnen schoot dat het meivakantie is. Dat is altijd leuk want dan heb ik met een beetje geluk al mijn favoriete bochten vrij. Aan het einde van de Churchilllaan heb ik het ESP/TRC uitgezet en middenin de bocht heb ik in de 2de versnelling plankgas gegeven. Zonder een spoortje onderstuur vloog ik door de mooie linkerbocht heen, best goed voor een gewone hatchback.

Op de kruising voor de Lammebrug besloot ik linksaf te slaan en meteen daarna rechtsaf de dalende S-bocht te nemen. Een lastige bocht als je er perfect op de grens rijden doorheen wilt knallen. Ik besloot niet alleen dat te doen maar er ook nog eens een extra schepje bovenop te gooien. De voorwielen spinden door en middenin de dalende S-bocht trapte ik het gas nog dieper in en moest ik het stuur omgooien met vol doorspinnende voorwielen. Dat ging eigenlijk zo verbluffend makkelijk dat ik zoiets had van huh dit is toch geen GT of zo? Ik was totaal verrast hoe goed deze nieuwe Kia Rio dit deed, want wees nou eerlijk deze auto heeft geen elektronisch sperdif. Het grootste compliment is misschien nog wel het feit dat ik geen adrenalineshot voelde. Bij mijn appartement aangekomen ben ik meteen maar even naar mijn garage onder het parkeerdek gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Toen ik de achterklep omhoog deed zag ik dat de kofferbak een bodemplaat op het verdiepte gedeelte heeft. Handig want dan hoef je zware spullen en/of booschappentassen niet over een rand heen te tillen. Na het weghalen van de bodemplaat wordt de kofferbak een stuk dieper en gaat er ook duidelijk meer in.

Samsonite kofferset
Met bodemplaat
Met hoedenplank: 3×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter

Zonder bodemplaat
Met hoedenplank: 3×50-liter + 33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Trikke
Dinsdagochtend besloot ik naar Pijnacker te rijden want ik wilde de eigenaar van Trikke even spreken. Begin juni heb ik de nieuwe Peugeot 5008 met e-Kick in de test. De e-Kick is een elektrische step die in de kofferbak van de Peugeot vast zit op een verwijderbaar dockstation (=tevens oplader). Als ik die Peugeot 5008 heb dan wil ik ook meteen een Trikke ophalen zodat ik die samen met de e-Kick kan testen voor facebook live. De Trikke is echt een ongelofelijk leuk elektrisch vervoermiddel en eigenlijk zouden importeurs van elektrische auto’s dit vervoermiddel als optie aan moeten bieden. Stel je komt aan in een stad waar je een afspraak hebt maar het bedrijf zit op een plek in Amsterdam waar je alleen verderop in een parkeergarage kunt parkeren. Dan pak je de Trikke uit de kofferbak en rijdt naar je afspraak toe, dan garandeer ik dat je naast veel bekijks onderweg je ook op je afspraak adres het gesprek van de dag zult zijn. Op naar Pijnacker dus want Trikke is verhuisd van Den Haag naar een industrieterrein in Pijnacker. De rit er naartoe verliep iets anders dan ik gedacht had. ik had namelijk via de hotsebotseknotseweg langs de Stompwijksche Vaart naar Leidschendam en van daaruit naar Pijnacker. Helaas bleek de weg langs de Stompwijksche Vaart afgesloten halverwege. Toch ben ik even tot het punt van de werkzaamheden gereden want ik wilde toch weten hoe de vering/demping zich zou houden op de klinkers. Laat ik eerst beginnen met de herrie van de banden, want die is natuurlijk groter dan met lage rolweerstandbanden. De 17-inch Continental ContiSportContact5 hebben een uitstekende grip maar zijn natuurlijk niet de stilste banden. Persoonlijk zou ik er dan ook lage rolweerstandbanden op laten zetten dat scheelt weer benzine, ook al is het niet veel op jaarbasis kan het behoorlijk wat uitmaken. Kijk alleen al naar het meerverbruik van winterbanden wat toch zomaar +10 procent is. ik heb dat een keer uitgetest met een Toyota en die 10 procent klopte tot op de tiende grappig genoeg. Toeval natuurlijk maar dat banden wel degelijk een verschil in verbruik uitmaken is gewoon een feit.

De vering/demping is prima voor een hatchback uit dit segment, normale vering/demping zoals ik dat noem met een goed comfort. Over de klinkerweg rijdend voerde ik op het stille stuk de snelheid steeds meer op. Ik rij dan expres over de verhogingen van de bruggetjes naar de huizen aan de andere kant van de Stompwijksche Vaart. Dat is een uitstekende manier om de vering/demping te testen, want op een gegeven moment slaan de veren door (de stootrubbers raken dan de veerschotels) en weet ik dat ik de grens heb bereikt. Die grens kwam later dan ik verwacht had wat dus een pluspunt is voor de Kia Rio. Daarna ben ik weer terug gereden naar de hoofdweg richting Zoetermeer want ik kon niet verder vanwege wegwerkzaamheden. De weg door Zoetermeer is erg leuk vooral de grote rotonde richting de A12/Pijnacker. Ik stond vooraan bij het stoplicht op de linkerbaan en gaf stevig gas en dook met een lekker vaartje de mooie rechterbocht in. Omdat er links geen enkele speelruimte is vanwege een vangrail moet je hier enigszins voorzichtig zijn. Gewoon strak er doorheen zonder verdere poespas. De weg naar Pijnacker was rechttoe rechtaan en dus vrij saai. Der terugweg was wel weer leuk want vanaf de andere kant is de grote rotonde veel leuker omdat je ‘m dan driekwart moet nemen. Onderweg zag ik veel politie en toen ik bij de grote rotonde aankwam stond er een politieauto in de wegkant. Gelukkig hadden ze geen oog voor mij want in de bocht ging het gas er vol op in de 2de versnelling waarna ik heel mooi steeds even iets wegglijdend met onderstuur op het gas sturend over de rotonde heen reed en gleed. Thuis gekomen las ik dat er twee mensen op klaarlichte dag geliquideerd waren in Zoetermeer, vandaar dus die politie overal.

Zuinigheidsrit
Na de werkelijk perfecte zuinigheidsrit met de Renault Zoe kon deze zuinigheidsrit alleen maar verschrikkelijk mislukken qua nul keer remmen dan dat deed-die dan ook kan ik alvast melden. Maar goed geen nul keer remmen betekent niet dat het verbruik niet prima zou zijn. Volgens de specificaties is het laagste verbruik van deze Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine 1:23,81. Nou denk je dat moet makkelijk te halen zijn maar de praktijk wijst elke keer uit dat veel 1-liter auto’s (o.a. die van Ford en Opel) het laagst opgegeven verbruik gewoon niet halen. Ik vertrok vanaf de onbemande benzinepomp voor de Appie in Katwijk aan Zee en toen ik naar het noorden keek zag ik ongelofelijk donkere wolken. Dat beloofde niet veel goeds maar hopelijk was het alleen regen en geen hagel. Toen ik op de N206 reed hoorde ik een piepje en in mijn ooghoek zag ik dat die piep een waarschuwing was vanwege de belachelijk lage temperatuur van slechts 3 graden Celsius. Toen ik de cruise control wilde activeren gebeurde er niets, net als vorige keren met andere Kia’s (en ook Hyundai’s) kon ik op SET drukken wat ik wilde de cruise control deed het gewoon niet. Uitzetten-aanzetten-uitzetten vergeet het maar het was alweer raak maar waardoor dat nou komt. En let maar op straks ergens halverwege de zuinigheidsrit gaat-ie het ineens weer doen. Ik moest dus zelf gas geven en met 80 km/u reed ik richting De Zilk genietend van de kleurrijke bloembollenvelden. Dat blijft toch altijd weer een prachtig gezicht al die felle kleuren. Bij De Zilk aangekomen ging ik iets minder hard door de haakse bocht dan ik normaal gesproken doe, een paar graden boven nul en een nat wegdek dan gaat Daan de goden niet verzoeken. Na de volgende bocht moest ik echter snel terugschakelen maar het was al te laat ik moest remmen. Er stond een vrachtwagen half op de weg maar in plaats van dat de voorste auto over de lege linker weghelft langs de vrachtwagen reed – er kwam geen tegemoetkomend verkeer aan – ging de auto stilstaan. Dan heb je toch de anticipatie van een zeekomkommer, mama mia wat doe je dan in hemelsnaam in een auto vraag ik me af. Ik kan en wil dit soort automobilisten niet snappen!

Dat beloofde nog wat te worden de rest van de zuinigheidsrit en inderdaad na de volgende bocht kwam er een VW-busje met 40-45 km/u voor me rijden. Die heb ik maar ingehaald want tegen zoveel fossieligheid ben ik niet opgewassen. In Vogelenzang aangekomen ben ik verdorie vergeten de minimum snelheid van de cruise control uit te testen. Eenmaal door Vogelenzang heen kon ik gelukkig normaal doorrijden op de bomenweg. Het rijden ging best lekker en het 3-cilinder motorblok is behoorlijk sterk onderin. Als een 1-liter 3-cilinder motorblok dit kan dan ben ik onder de indruk: 40 km/u in de 4de versnelling 1.300 toeren – 50 km/u in de 5de versnelling 1.300 toeren – 60 km/u in de 6de versnelling 1.300 toeren. Het regende intussen wat minder hard en daarom zette ik de ruitenwisser op interval-2. Dan verwacht je toch dat de ruitenwissers niet (zo ontzettend lang) wachten met wissen totdat de hele voorruit met regendruppels bedekt is. Ik vind die nieuwe ruiterwisser-intervalschakelaars (ook bij alle andere automerken) in combinatie met een regensensor behoorlijk irritant. Het werd nog erger want even later gingen de ruitenwissers ineens heel hard wissen alsof er een tropische regenbui naar beneden kwam. In Zandvoort aangekomen ging het allemaal weer voor geen meter, ik kreeg er letterlijk een sik van wat een ellende zeg. Ik was blij dat ik eindelijk de boulevard opreed met niemand voor mij, heerlijk even genieten van het uitzicht op een dit keer vrij rustige zee. Op de duinenweg kreeg ik te maken met een irritante bumperklever en omdat ik toch al geremd had heb ik ’m even laten schrikken. Op de terugweg moest ik ook weer meerdere keren remmen maar ach alles voor het verbruik niet waar… Bij de N206 aangekomen zag ik dat de naald van de brandstofmeter – die nogal snel terugloopt – minder ver was teruggelopen dan ik verwacht had. Dat zou dus betekenen dat ik hoe dan ook op een mooi verbruik ga uitkomen. En inderdaad na het aftanken bleek ik op exact 1:25 te zijn uitgekomen wat ruimschoots beter is dan de opgegeven 1:23,81.

Even met de fam op stap
Omdat mijn nichtje de auto van mijn zwager nodig had vroeg hij of ik wilde rijden. Mijn moeder en zus moesten naar een musical in Den Haag. Altijd handig zo’n ritje en vooral goed om even te horen wat ze van mijn testauto vinden en of de zitruimte achter oké is. De zitruimte achterin is ruim voldoende voor een auto in dit segment, kortom niet meer of minder dan de concurrentie. Het interieur werd ook als mooi beoordeeld maar bij Kia is dat altijd goed en zeker van de basismodellen (dit is een ExecutiveLine met alles erop en eraan) ruim beter dan veel Duitsers en Japanners in dit segment. Toch was ik blij dat ik de meest luxueuze versie mee had want het was elke ochtend zo verdraaide koud als ik in de Kia Rio stapte. 1-3 graden Celsius is toch geen temperatuur voor eind april mensen en dan is stuur- en stoelverwarming héél erg fijn! Het stuur is in hoogte en diepte verstelbaar maar dat verwacht ik ook niet anders van een automerk als Kia. Het stuurgevoel is trouwens ook uitstekend want alleen al het feit dat ik daar nooit over nadacht tijdens het rijden zegt genoeg. De audio viel mij ook hartstikke mee, zelfs als ik de volumeknop wijd open draaide bleef het geluid goed klinken. Verder is de bediening van het display vrij logisch als je daarin verdwaalt moet je wel een ongelofelijke digibeet zijn.

Coole actie (van de Kia Rio)
Na de zuinigheidsrit besloot ik toch nog even een rondje Space Business Park te doen, ook al wist ik dat het niets zou toevoegen aan mijn mening over deze uitstekende Kia Rio. Na het aftanken heb ik meteen het ESP + TRC uitgezet = even het slippende-auto-knopje lang ingedrukt houden. Ik was benieuwd hoe de Kia Rio zich zou houden als ik serieus op de grens ga rijden. De rotonde afsturend zag ik dat ik de haakse rechterbocht vrij had en ik kon dus meteen het gas erop zetten in de 2de versnelling. Dat voelde prima aan en in de flauwe linkerbocht gaf ik nog wat gas bij. In de verte zag ik een wit busje mijn kant op komen en daarom gaf ik wat gas bij zodat ik de Kia Rio plankgas in de 2de versnelling de vrachtwagenparkeerplaats op kon hoeken. De Kia Rio gleed heel mooi voorwieldriftend zijdelings de vrachtwagenparkeerplaats op. Ik kon heel mooi op het gas sturend precies controleren waar ik de Kia Rio wilde hebben. De vrachtwagenparkeerplaats weer af ging lekker strak maar minder heftig dan daarnet. Op het lange rechte stuk haalde ik nog even snel een wel heel erg sloom rijdende Audi A4 Avant in. Daarna hoekte ik de Kia Rio – even naar links sturend voor de bocht – over de lage verkeersdrempel heen rijdend heel mooi lekker bruut de haakse rechterbocht in. Erg leuk om te doen en eigenlijk over de top voor deze auto maar hij doet het wel erg goed dus ja. Vervolgens reed ik met een behoorlijke vaart over de hogere verkeersdrempel gaf wat gas bij remde even heel hard voor de nog hogere verkeersdrempel en vloog de rotonde op en af de blinder rechterbocht in en gaf plankgas in de 2de versnelling. Middenin de bocht vloog de toerentellernaald naar het rode gebied terwijl de voorwielen vol doorspinden maar de Kia Rio geen moment last had van onderstuur. Dit was absoluut van alle testauto’s één van de meest perfecte momenten in deze bocht en helemaal voor een niet sportieve hatchback die deze Kia Rio tenslotte is. Ik voelde geen adrenalineshot maar wel een heel lekker volDaan gevoel zoals me dat niet zo vaak overkomt. De rest van het rondje ging lekker en ik moet eerlijk zeggen dat na deze mooie actie ik de Kia Rio nog hoger inschat dan ik al deed. Het lijkt wel een beetje op de eerste Hyundai Veloster die ik getest heb.

Op weg naar huis heb ik nog even wat testjes gedaan die ik vergeten was om te doen. Op de ventweg langs voormalig MarineVliegkamp Valkenburg heb ik even getest wat de minimale snelheid is van de cruise control en dat bleek 30 km/u te zijn. Toen ik ging kijken vanaf welke versnelling dat kan was ik verrast dat je ook in de 1ste versnelling 30 km/u op de cruise control kunt rijden. Bij de meeste auto’s werkt de cruise control pas vanaf de 3de versnelling. Uiteraard heb ik ook nog even gekeken of de cruise control werkt als het ESP en/of het TRC uitstaan en het bleek dat de cruise control het gewoon blijft doen. In het merendeel van de auto’s werkt de cruise control niet als het ESP en/of TRC uitstaan. De meeste autojournalisten testen dit niet maar ik vind het wel goed om te weten en ik zal ook uitleggen waarom. Bij het (weg)rijden in de sneeuw moet je het ESP/TRC uitzetten anders reageert de auto op elke minimale uitglijer of doorspinnende voorwielen en dat is heel erg irritant. Als je na het wegrijden op een besneeuwde (snel)weg rijdt met weinig verkeer kan het handig zijn om de cruise control aan te zetten en dus is het op dat moment wel zo lekker dat het ook met het ESP en/of TRC uit dat de cruise control in werking blijft. Natuurlijk is het wel zo dat je goed moet kunnen autorijden, want ik spreek ook wel eens automobilisten die bij het minste geringste in paniek raken en die bv. de cruise control nooit gebruiken omdat ze bang zijn om het te gebruiken. Daarom raad ik ook altijd elke automobilist aan een anti-slipcursus te volgen, ik heb er ook meerdere gevolgd en ben daardoor beter gaan rijden. Sowieso omdat Leo Krippendorf mij veel geleerd heeft over de juiste zithouding oftewel het afstellen van stuur/stoel/spiegels want daar begin het mee! En daarna is het blijven trainen, trainen en nog eens trainen alleen op die manier zorg je ervoor dat je reflexen goed blijven. Want ja echt waar reflexen kun je wel degelijk trainen.

Hele, hele GROTE huh!!!???
Toen ik een dag voor het terugbrengen bij een mede-cursist sportmassage vandaan naar huis reed schoot mij ineens te binnen dat de kort geleden door mij geteste Hyundai i30 exact hetzelfde 1.0 T-GDI motorblok onder de motorkap heeft. Dus net zoveel Pk’s en koppel en een handgeschakelde 6-versnellingsbak met exact dezelfde overbrengingsverhoudingen, maar nou komt het want die Hyundai bromde wel als je laag in toeren reed. Lees even mee wat ik in dat testverslag heb geschreven:
Schakel je 1 versnelling hoger bij onderstaande snelheden dan zakt het toerental naar rond de 1.500-1.700 toeren en dat is net te weinig voor het 1-liter motorblok om de krukas goed rond te krijgen. Je hoort dan een duidelijke brom in de auto en dat is gewoon niet fijn.

Dit dus:
50 km/u – 3de versnelling – 4de versnelling liever niet
60 km/u – 4de versnelling – 5de versnelling liever niet
80 km/u – 5de versnelling – 6de versnelling liever niet

Dus in de Kia Rio rij ik met gemak 50 km/u in de 5de versnelling en 60 km/u in de 6de versnelling bij 1.300 toeren terwijl ik in de Hyundai i30 bij beide snelheden maar liefst 2 versnellingen lager moet gaan zitten om geen brom te hebben en de krukas dus lekker rond te krijgen. Het enige echt grote verschil tussen deze twee auto’s is dat de Hyundai i30 ruim 200 kilogram meer weegt. Ja echt waar dat is het enige verschil en daarmee dus ook de enige verklaring of weet iemand van jullie een betere?

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,2 seconden

Topsnelheid

190km/u

Vermogen

88,3(120)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

171,5/1.500-6.000 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.0/998 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,2 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,6 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,7 liter/100 km

C02 uitstoot

107 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.065 mm

Breedte

1.725 mm

Hoogte

1.450 mm

Wielbasis

2.580 mm

Spoorbreedte voor

1.512 mm

Spoorbreedte achter

1.518 mm

Massa leeg

1.060 kg

Max. toelaatbare massa

1.620 kg

Laadvermogen

560 kg

Aanhanger geremd

1.110 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

325 liter

Bandenmaat

205/45-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,