Mazda 3 GT-M SkyActiv-D 150 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Mazda Motor Nederland



Sprakeloos!!!
Service: “Perfect!”

Bestuurdersstoel: “Ideale zit.”

Koppeling: “Perfect aangrijppunt.”

Versnellingsbak: “Om van te watertanden zo fijn.”

Gasreactie: “Kan niet beter.”

Dieselgeluid: “Huh???”

Stuurgevoel: “Goed man!”

Vering/demping: “Ronduit geniaal.”

Banden: “Superplakbanden (=Dunlop SP SportMaxx TT 215/45-R18), jippie!”

Wegligging: “Kan het beter dan dit voor een gewone hatchback?”

Nieuwe Mazda 3: “Heeeeeeeeeeeeerrrrrrlijk!”

De Mazda 3 SkyActiv D-150 GT-M 6MT: Een geniale auto voor een schijtprijs!

Topless, microchips en robots
Als je zo aan een testweek begint met zulk mooi lenteweer in zo’n ongelofelijke goede auto dan is er eigenlijk nog maar één ding dat ik mis aan deze geniaal goede hatchback en dat is met zonder dak boven mijn kale hoofd. Maar vroeg ik me dan onderweg al snel af: “Hoe goed is nou eigenlijk écht goed en vooral hoe weet je dat?” Ik weet alles wat ik weet en kan door kennis en oefening en conclusies naar aanleiding van de analyses die ik maak als er iets gebeurt tijdens het testen. Eigenlijk kun je zeggen test ik een auto proefondervindelijk en vergelijk en analyseer daarna mijn resultaten en omdat ik altijd dezelfde testtrajecten rijd kan en mag ik die resultaten ook met elkaar vergelijken. Maar nou komt het want wat las ik afgelopen week voor bizar nieuws: “Elon Musk wil microchips in hersenen implanteren en zo van mensen een soort cyborgs maken. Hij steunt start-up Neuralink Corp die een vergevorderd businessplan heeft om de al langer bestaande plannen in de praktijk te brengen. De microchips moeten er uiteindelijk toe leiden dat gedachten kunnen worden gedownload of geüpload, schrijft de Wallstreet Journal. Ook zijn er medische toepassingen. Mogelijk kunnen ziektes als epilepsie en parkinson er door genezen worden. Musk wil nog niets zeggen over het nieuws, maar de oprichter van Tesla en SpaceX zei eerder al dat hij het upgraden van onze hersenen als een absolute noodzaak ziet. Als de mensheid zich niet met zulke technologie versterkt, dan worden we in no-time de huisdieren van echte robots met kunstmatige intelligentie, aldus de miljardair.” Waar het mij in dit verhaal vooral om gaat is kan mijn kennis gedownload worden en bij een fossiel van een automobilist geüpload worden en kan hij/zij daar dan iets mee. Want behalve die geüploade kennis moet je dan natuurlijk ook al mijn vaardigheden op het gebied van autorijden bij diegene uploaden. En voor die vaardigheden heb je dan weer een goed reactievermogen nodig en een bepaalde fysieke gesteldheid dus ja ik vraag me af wat de zin hiervan is. Van een robot kun je 1.000 exacte kopieën maken maar geen mens is hetzelfde. En stel dat we straks een robot kunnen maken die auto kan rijden, weet zo’n robot dan het verschil tussen veilig en leuk?

Ik zal een voorbeeld geven wat ik daarmee precies mee bedoel. Een band met heel veel grip op zowel droog wegdek als nat wegdek geeft een ongelofelijke kick om mee op de grens te rijden. Maar is het ook écht leuk? Leuk vind ik namelijk als een band net even iets minder grip heeft waardoor ze makkelijker doorspinnen in de regen en ik de auto met bv. 120-130 km/u links-rechts over het asfalt kan laten glijden zoals met de Peugeot 308 GTi. Die auto was totaal kicken in de stromende regen en dan is minder goed dus vele malen leuker. Maar kan een robot leren dat minder goed – en daarom dus gevaarlijker! – leuk is? En net toen ik bezig was met deze zin te typen zag ik op tv dat er een jeugdserie is op de VPRO over twee kinderen waarvan de ouders zich laten vervangen door exacte robot-replica’s oftewel robot-ouders. Sommige mensen zullen hier lachen maar als je nu al ziet hoeveel banen er verloren zijn gegaan door robotisering dan schrik je. Straks hebben we zelfrijdende auto’s en zijn alle taxichauffeurs overbodig en wordt motorrijden verboden……. Oh wacht! Sorry ik liet mij even gaan maar is dat gek in zo’n gekke wereld als waar we heden ten dage in leven? Mark Rutte voor de 3de maal als Pinokkio gekker dan dat wordt het toch echt niet is het wel? Wat ben ik blij dat ik geen politicus ben maar autojournalist (en medisch analist) de droom van iedere jongen. Nou wil iedereen natuurlijk een Ferrari rijden behalve ik, want jawel ik heb ooit het sleuteltje van een Ferrari geweigerd. Voor mij is rijden/testen/analyseren het leukste maar komt door mijn andere …list-beroep want als medisch analist analyseer je de hele dag door wat je aan het doen bent. En auto’s zoals deze Mazda 3 hatchback zijn dan de zeldzame krenten in de pap voor een autojournalist. Zodra je plaatsneemt voel je het al meteen, na het afstellen van stuur/stoel/spiegels en starten en wegrijden werd het alleen nog maar leuker. Het smalle bruggetje naar de provinciale weg heeft aan beide kanten een verzakking en ondanks de lage snelheid voelde ik meteen dat de vering/demping subliem is. Ik zat dan ook hardop te lachen in de auto, want ik wist dat dit een hele lekkere testweek met heel erg mooi weer zou gaan worden.

Lekkerrrrr
Op weg naar huis heb ik me zoveel mogelijk netjes aan de snelheid gehouden maar toen ik richting Hazerswoude-Dorp en de N11 reed kon ik me niet meer inhouden. Ik MOEST even of ik nou wilde of niet, wel met het ESP aan overigens. Ik reed op de grote dubbelbaans rotonde af waar ik rechtsaf moest slaan richting Hazerswoude-Dorp en remde behoorlijk laat. Desondanks kon ik de Mazda 3 met groot gemak lekker hard de haakse rechter rotondebocht inhoeken. De vering/demping is niet sportief maar voor een gewone zeg maar normale vering/demping is dit uitstekend te noemen. Bij de N11 aangekomen ligt een soort van verkleinde uitvoering van de opritbocht in ’t Heen, alleen dan zonder enige uitwijkmogelijlkheid naar links. Hier kan en mag je dus geen fout maken dus hard en strak door deze opritbocht betekent goed opletten. Ondanks het geringe aantal kilometers in de Mazda 3 – op de kop af 15 kilometer – stuurde ik lekker hard en strak door de opritbocht heen. Dat zegt natuurlijk heel veel over de kwaliteiten van deze auto maar nog meer over het feit dat ik als bestuurder zo snel vertrouwen had in de wegligging van deze auto. Een auto kan nog zo goed zijn maar als het lang(er) duurt voordat je het vertrouwen hebt dan is dat toch een minpunt. Ik reed de N11 op en zette het ACC op 120 km/u want ik wilde de auto’s achter mij voorblijven zodat ik op de grote kruising bij Heineken en bij de A4 hopelijk vooraan zou staan. Bij Heineken lukte dat niet maar bij de A4 wel zodat ik lekker fel en snel door de S-vormige opritbocht heen kon rijden. Ik stond vooraan en ik was nog aan het uitrijden toen het stoplicht op groen sprong. Ik gaf gas en trok plankgas door in de 1ste, 2de, 3de en 4de versnelling waarna ik tot mijn verrassing in het maximale g-krachtenpunt van de bocht zelfs even met piepende banden naar links weggleed. In een Ford Focus RS had ik dat vrij normaal gevonden maar in deze veel minder krachtige doodgewone hatchback mag je dat best uitzonderlijk noemen.

Nou moet ik wel bekennen dat de 18-inch Dunlop SP SportMaxx TT banden erg goed zijn voor een gewone hatchback, maar het maakt deze test wel leuker waardoor ik meer kan zeggen over de kwaliteiten van deze Mazda 3. Deze auto kan deze banden hebben dus ze zijn absoluut niet te hoog gegrepen, maar ja je gaat daardoor wel als vanzelf de grens opzoeken gewoon omdat hét kan. De afrit naar de N206 heb ik ook even op zijn mooist genomen, dat betekent heel mooi vloeiend zo hard mogelijk door de flauwe rechterbocht en zo laat mogelijk remmen en dan heel strak de rotonde op en glijdend er weer af. Omdat het toch mooi weer was en ik nog tijd zat had heb ik meteen de Samsonite kofferset maar gefotografeerd. Op weg naar mijn garage ben ik voor de verandering eens rechtsaf geslagen bij de stoplichten. Rechtsaf slaan betekent een hele krappe haakse bocht en vervolgens een dalende afknijpende flauwe linkerbocht. Ongelofelijk tricky als je snelheid te hoog is want in het dalende gedeelte wil een testauto nog wel eens volledig de weg kwijt raken. De vering/demping trekt het dan niet meer waardoor het onderstel gaat zoeken. Dat gebeurde deze keer in mindere mate dan ik normaal gesproken verwacht had en dat is dus te danken aan de uitstekende vering/demping. Er ging uiteindelijk één 13-liter meer in dan de standaard hatchback kofferset dus da’s mooi.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 3×50-liter + 2×33-liter + 13-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 2×13-liter

Iets met 3
Na het fotograferen van de Samsonite kofferset moest ik de Citroën C3 terugbrengen naar Amsterdam. Dat ging prima totdat ik van de auto overstapte in het slechtste OV van het land dus dat kan niets anders zijn dan de NS oftewel de trein. Toen ik wilde overstappen op Schiphol reed de trein naar Leiden wel-niet-wel-niet-wel vanwege een stroomstoring in de bovenleiding. Ik heb toen maar de bus gepakt en toen ik de deur open deed zag ik dat het me exact 3 uur had gekost om vanaf Amsterdam Bijlmer-Arena weer thuis re komen. Tja Mazda 3, Citroën C3 en dan 3 uur om thuis te komen… Toeval??? Ach de zon scheen de bollenvelden staan in bloei de lammetjes dartelen door de wei dus ik vond het wel goed weet je. Na thuiskomst moest ik naar de huisarts en heb ik toch maar even de auto gepakt, want ik moest daarna nog gaan zwemmen. Dit keer heb ik op de heenweg niet de drempelweg genomen maar de haakse bochten. Er zit één haakse rechterbocht bij die ik altijd gebruik om te kijken of ik de testauto met 50 km/u op de cruise control daar doorheen kan hoeken. Met een goede auto lukt dat zonder problemen en met een minder goede auto – lees: een minder goede kwaliteit vering/demping – is het alle hens aan dek om de bocht niet uit te vliegen. Met deze Mazda 3 was het uiteraard een eitje maar dat lijkt mij gezien de uitstekende wegligging tot nu toe in alle bochten niet meer dan logisch. Op de terugweg ben ik wel over de drempelweg gereden en dat ging werkelijk perfect. Waar ik in andere vrijwel altijd een ‘boink’ hoor of een harde klap voel (=stootrubbers die tegen de veerschotels slaan) daar was er bij deze Mazda 3 geen sprake van. Vooral de laatste scheve verkeersdrempel van de klinkerweg naar het asfalt dempte de schokbrekers heel mooi uit. Waar het rechter voorwiel van de Hyundai i30 nog los kwam van het asfalt had deze Mazda 3 nergens last van. Alle vier de wielen bleven netjes aan het asfalt gekleefd, maar ja de vering/demping is dan ook wel van een betere kwaliteit.

De volgende dag moest ik naar mijn versnelde cursus sportmassage waar ik erg veel plezier in heb. Ik had nooit gedacht dat massage zo goed werkt en zo ontzettend lekker is. Na de cursus ben ik even thuis gaan eten en omdat het alweer lekker zonnig lenteweer was ben ik even naar Ab Motoren gereden. Ab heeft 2 weken geleden een nieuw pand betrokken op de allerbeste lokatie in Leiden die je maar kunt bedenken. En wat doen motorrijders dan op een zonnige zaterdagmiddag, juist even lekker ouwehoeren met een bakkie pleur voor de motorzaak. Omdat ik eens een andere weg wilde nemen besloot ik niet via de Willem de Zwijgerlaan te rijden maar via de A4/N11 en dan over de Stierenbrug in Leiderdorp naar de Touwbaan. De op- en afrit naar de A4/N11 zijn een veel betere test voor deze auto dan de saaie bochten naar de LOI. Op weg naar de oprit zat er een notoire linksrijder voor mij die ik uiteindelijk kon inhalen door snel de invoegstrook naar de A4/N11 op te rijden. Het stoplicht sprong net op groen toen ik aan kwam rijden en door snel de lege buitenste invoegstrook te pakken kon ik door snel naar de 2de versnelling terug te schakelen en een stoot gas te geven iedereen buitenom inhalen. Middenin de opritbocht zocht ik naar de juiste snelheid zodat het onderstel net niet zou gaan zoeken. Het mooie van de uitstekende vering/demping is dat je die grens precies kunt voelen en daardoor kun je er heel makkelijk het maximale eruit halen. Op weg naar de N11 gaf ik even wat extra gas zodat ik zeker wist dat ik de linkerbaan vrij zou hebben. De g-krachten in deze mooie afrit met S-bocht zijn behoorlijk hoog, zeker voor een gewone hatchback zoals deze Mazda 3. En ook nu weer kon ik het maximale eruit halen en het leek wel of de rest stond te kamperen zo hard en strak reed ik er doorheen. Wat een zalige auto zeg maar gerust een echte rijdersauto is dit.

Zomertijd
Toen ik zondag in de auto stapte viel mij op dat de tijdklok van de Mazda 3 nog niet op zomertijd stond. Na snel intuïtief zoekwerk zag ik dat ik op het display bij “KLOK” zomertijd moest aanvinken. Eigenlijk vind ik dat wel goed want als de zomertijd afgeschaft wordt heb je geen last van een automatisch verspringende klok die je niet handmatig terug kunt zetten. Slim van Mazda! Na het starten van de Mazda 3 kwam de HUD omhoog, typisch zo’n ding dat vroeger als luxe werd beschouwd maar die je tegenwoordig ook in gewone auto’s steeds vaker ziet. Na het ophalen van drie familieleden vroeg ik aan de passagiers achterin hoe de beenruimte was. Die bleek ruim voldoende te zijn en ook de achterbank zat lekker zeiden ze tegen mij. Eenmaal onderweg heb ik het ACC op 50 km/u vast gezet en dan draait het dieselblok 1.250 toeren in de 4de versnelling. Bij 60 km/u geeft de schakelindicator aan op te schakelen naar de 5de versnelling en draait het motorblok 1.200 toeren.

50 km/u – 4de versnelling – 1.250 toeren
60 km/u – 5de versnelling – 1.200 toeren
70 km/u – 5de versnelling – 1.400 toeren
70 km/u – 6de versnelling – 1.200 toeren
80 km/u – 6de versnelling – 1.300 toeren
100 km/u – 6de versnelling – 1.700 toeren

Door het krachtige koppel trekt het dieselblok dit met gemak en dat is wel fijn want minder toeren betekent een lager verbruik en dat is altijd fijn voor de portemonnaie. En aangezien het dieselverbruik sowieso al lager is en diesel een stuk goedkoper dan benzine word je daar als veelrijder blij van. Verder heb ik met de Mazda CX-5 met hetzelfde 2.2d-motorblok tijdens mijn zuinigheidsrit een verbruik van ruim boven de 1:30 gehaald dus daar word je nóg weer blijer van. Na het familiebezoek ben ik gaan zwemmen en uit zwemmen ben ik even heerlijk over ’t Heen naar huis gereden. Ik was benieuwd hoe de Mazda 3 zich zou houden in de opritbocht met het ESP aan. Als het goed is moet dat fantastisch zijn want deze Mazda 3 heeft namelijk G-Vectoring Control (=elektronisch sperdif). [quote Mazda.nl] Dit systeem varieert op slimme wijze het motorkoppel op basis van de stuurinput, met als gevolg een optimale drukverdeling over de wielen. Dit zorgt voor nog betere grip en koersvastheid, is minder inspannend voor de bestuurder en vergroot het comfort voor de passagiers. [/quote Mazda.nl] Ha, ha nou ik denk dat het best waar zal zijn maar geloof me dat er geen passagiers naast mij willen zitten als ik plankgas in de 2de versnelling door die opritbocht heen rijdt. Met een vermogen van 150 Pk/4.500 toeren en een koppel van 380 Nm/1.800 toeren bij slechts 1.295 kg moet dat er wel heftig aan toegaan dat kan niet anders. Heel rustig op de apex van de bocht afrijdend gaf ik in één keer plankgas in de 2de versnelling. In eerste instantie ben je geneigd van het gas af te gaan omdat de achterkant lijkt uit te breken. Maar dat gebeurt dus niet want het G-Vectoring Control zorgt ervoor dat de Mazda 3 exact op de ideale lijn blijft ondanks de heftig piepende banden.

Omdat ik ’s middags nog beloofd had een Sportmassage-DVD bij mijn jongste zus langs te brengen in Katwijk aan Zee besloot ik er vanwege het mooie weer een grote omweg van te maken door de bollenstreek want de bollenvelden stonden in bloei en dat is altijd weer een fraai gezicht. Rondom Holiday Inn is de verkeerssituatie volledig op de schop gegooid en één groot voordeel daarvan is dat er geen stoplicht meer staat voor de oprit naar de A44. Daardoor kun je de opritbocht helemaal nemen zoals je het zelf wilt, dus de auto zonder te remmen uit laten rijden door de opritbocht heen of juist met een wat hogere snelheid aan komen rijden en hard afremmen en dan door de opritbocht heen. Op de A44 besloot ik niet door te rijden tot de afslag Sassenheim/Voorhout maar er direct bij Oegstgeest weer af te gaan en binnendoor naar Sassenheim/Voorhout te rijden. De slingerweg langs de A44 is erg leuk en spannend zeker als het rustig is zoals nu. Ik gaf stevig gas na de hoge verkeersdrempel bij het Groene Kerkje en vloog er vandoor. De Mazda 3 liet zich heel mooi door de snelle slingerbochten heen sturen, maar in één van de laatste bochten voelde ik het onderstel even behoorlijk zoeken (want geen stabilisatorstang(en) en/of veerpootbrug). Wat zou het heerlijk zijn om dit nog eens een keer te doen met dezelfde Mazda 3 met een sportieve verenset. Na de slingerweg volgt een recht stuk met aan het einde aan dalende slingerbocht met een verzakking erin. Die is behoorlijk lastig als je ‘m echt op de grens rijdt want op de verzakking kan het onderstel uitbreken. Ik besloot me iets in te houden en de dalende slingerbocht vooral ‘lekker’ te nemen want de optimale g-krachten zijn leuker dan het uitbreken (=maximale g-krachten) als ik eerlijk ben. Onder de A44 door besloot ik richting Sassenheim/Voorhout te rijden voor de verffabriek langs. Daar ligt tegenwoordig een hele mooie rotonde met daarna twee haakse bochten. Dit keer zocht ik wel de grens op en dat voel je de schokbrekers overuren maken en het onderstel gaan zoeken. Bij Voorhout aangekomen neem ik altijd de rondweg en ook daar kun je heerlijk het gas erop zetten in de bochten en op de rotondes.

Wat moet ik nog meer testen?
Op de terugweg over de N206 rijdend dacht ik: “Kom laat ik nog een rondje SBP doen, waarom ook niet want deze auto is zo goed.” Ik heb uiteraard het ESP uitgezet wat je doet met één korte druk op de knop. Er is dus geen sprake van het TRC uitzetten en dan het ESP, beiden staan uit met één druk op de knop. Alhoewel de voorwielen doorspinden had ik niet het idee dat het verschil tussen uit en aan er toe deed qua wegligging en fun. Het G-Vectoring Control werkt zo ontzettend goed dat je zowel met het ESP/TRC uit als aan dikke pret hebt als je sportief aan het rijden bent. Uiteraard helpen de uitstekende 18-inch Dunlop SP SportMaxx TT ook mee, maar de grote kracht van de uitstekende wegligging van de nieuwe Mazda 3 zit ’m in het G-Vectoring Control. Nou gaat het te ver om te zeggen dat het rondje SBP saai was, verre van dat maar veilig was het in ieder geval wel want hoe ik ook mijn best deed de Mazda 3 was niet uit balans te brengen. Nou ben ik niet zo dom om dat koste wat kost toch voor elkaar te krijgen, ik heb dat ooit eens gedaan met een Ford Focus en dat was eens maar nooit meer. Een goede autojournalist kent zijn grenzen zeg ik altijd maar. Wat mij wel opviel tijdens het testen is dat de auto meerdere keren voor mij remde, niet dat ik vergat te remmen of niet op zat te letten of zo maar rem altijd nogal erg laat. En daardoor vond de auto het een aantal keren nodig om voor mij in te grijpen. Oké dan één keer heeft de auto mij gered omdat er iets onverwachts gebeurde en ik niet eens meer kon remmen zo snel ging het. Dat brengt mij op de veiligheidssytemen op deze Mazda 3. Naast de G-Vectoring Control heeft deze Mazda 3 ook het zogenaamde i-ActiveSense, een rondom waarnemingssyteem dat gebruikt maakt van verschillende radar/laser/camera-systemen. Ten eerste een Millimeter Wave Radar van 24 GHz om te waarschuwen voor objecten achter de auto vanaf de zijspiegels gezien, een Near-Infrared Laser voor het Smart City Brake Support, een Millimeter Wave Radar van 76 GHz voor de Mazda Radar Cruise Control en een Camera voor het Lane Departure Warning System. Soms krijg je het idee dat je een piloot bent in een vliegtuig zonder vleugels.

Datzelfde geldt ook voor alle informatie in de cockpit, vroeger had je een snelheidsmeter en een toerenteller en nog wat metertjes en een radio en dat was het dan. Tegenwoordig heb je meer het idee dat je achter een computer plaatsneemt. Er zijn al auto’s waarbij het scherm net zo groot is als een iPad en het aantal Apps is ook al niet meer te tellen. Voor mij zijn eigenlijk maar 3 dingen écht belangrijk, de snelheidsmeter, de toerenteller en de audio oké 4 dan want een olietemperatuurmeter is voor een techneut zoals ik ook onmisbaar. Over de audio gesproken die is gelukkig van goede kwaliteit want van Bose. Het doorzoeken en bedienen van alle functies via de grote centrale functieknop gaat eenvoudig en snel. Het dashboard ziet er keurig verzorgd en netjes afgewerkt uit en de zit is werkelijk perfect en dat is niet per ongeluk las ik op een Engelstalige pdf-file. Grappige was dat ik op zoek naar iets heel anders toen ik op een pdf-file stuitte met dit stukje tekst: “Ideal Driving Position.” Ik heb er even een screenshot van gemaakt en ’m bij de foto’s gezet. Het gaat over de ideale zitpositie oftewel de ideale gewrichtshoeken van enkel, knie, heup, pols, elleboog, schouder en nek. Dit is dus waarom deze Mazda 3 zo lekker zit, dat komt dus door die ideale zitpositie in de bestuurdersstoel. Toevallig ben ik net met een cursus sportmassage bezig dus zodoende weet ik intussen het nodige over het menselijke bewegingsapparaat. Daardoor ben ik nog meer op mijn houding gaan letten dan voorheen en ik lette altijd al goed op dat ik stuur/stoel/spiegels goed afstel voor ik ga rijden. Ik blijf dit toch één van de leukste dingen vinden aan het testen van auto’s, iets vinden dat ik nog nergens anders gelezen heb in een testverslag. Net als die decibel-grafiek van de Nissan Leaf (zie test 2011) waaruit bleek dat die auto zich qua stilte (=wind en rolgeluiden) kan meten met de Upper Clas oftewel Bentley en Rolls Royce.

Regenhoes over de motor doen
Omdat ik vrijdag mijn motorhoes in alle haast was vergeten en het eventueel kon gaan regenen besloot ik nog even op en neer naar Waddinxveen te rijden om een regenhoes over mijn motor heen te gooien. En ja als je naar Waddinxveen moet dan kies je uiteraard de route met de mooiste bochten erin. Dus via de N206/A4/N11 -> Hazerswoude-Dorp -> Boskoop -> Waddinxveen. Op de N206 kreeg ik nog even met een late invoeger – dus waar het wisselen van rijstrook absoluut niet meer mag – te maken maar die kwam er dus niet tussen. De politie controleert hier op dit moment ook juist op omdat er nogal wat bijna-ongelukken gebeuren en omdat het tot grote irritaties leidt. Bij de A4 aangekomen reed iedereen vrolijk achter een vrachtwagen aan maar daar had ik geen trek in en het is ook niet nodig, gewoon de late zeer korte linker invoegstrook nemen wat extra gas geven en er voorbij. Ik reed expres niet op de grens en dat voelde echt heerlijk aan, wat een heerlijke auto is dit toch yés! Op de A4/N11 bleef ik op de linker rijstrook richting de N11 rijden en gaf wat gas bij. Dat doe ik zodat ik goed uitkom bij de zeer fraaie S-bocht waar je heel mooi meerdere seconden de g-krachten kunt voelen. en dan bedoel ik zowel de g-krachten naar links als naar rechts alleen zijn ze naar links wel lekkerder en langer. Het mooiste is het als de stoplichten op groen staan en je meteen door kunt rijden. De snelheid is er dan wel uit maar de rechterbocht is toch wel leuk omdat-ie smal is en je dus weinig speelruimte hebt. De afslag naar Hazerswoude-Dorp heeft een mooie lange strakke rechter afritbocht die je absoluut niet moet onderschatten en al helemaal niet verkeerd in moet schatten. De banden piepten net niet wat betekent dat ik heel mooi op de grens door de afritbocht heen reed. Daarna volgt een lang recht stuk waar ik uiteraard de ACC heb aangezet, dat Mazda overigens MRCC* oftewel Mazda Radar Cruise Control noemt.

Eenmaal binnen de bebouwde kom ben ik zo vloeiend mogelijk over alle rotonde en door alle bochten heen gereden. En juist dan komen de kwaliteiten van deze Mazda 3 tot hun recht, echt alles klopt aan deze auto: de zit, het stuurgevoel, de koppeling, de versnellingsbak, de wegligging, de vering/demping het is echt geniaal. Op de terugweg ben ik er bij de op-/afrit van de N11 naar de A4/N206 eens even voor gaan zitten. Net toen ik het stoplicht naderde sprong dat op groen en kon ik meteen het gas erop zetten. Het leuke aan deze haakse V-bocht is dat-ie in het begin even vrij langzaam is maar daarna kun je het gas er vol opzetten en een behoorlijk hoge snelheid halen in de flauwe rechter op-/afritbocht. In de auto voelt het totaal anders aan dan op de motor, want op de motor hang ik naar binnen terwijl een auto met die hoge snelheid de neiging krijgt om naar buiten te drukken. Je kunt dan heel goed voelen hoe de vier banden constant naar grip aan het zoeken zijn en dan zijn uitstekende plakbanden zoals de 18-inch Dunlop SP SportMaxx TT (Dunlop.com: “For high performance sports cars”) zeer welkom. Uiteraard zijn dit geen standaard banden maar voor een autojournalist is het wel fijn om te kunnen testen hoe goed deze auto is. Met gewone banden had ik waarschijnlijk niet geweten dat-ie zo ontzettend goed is. Ik ben nog even bij de Mazda-dealer bij mij om de hoek langs gelopen en de Mazda 3’s in de showroom hadden allemaal Michelin Pilot Sport 3 banden (Michelin.com: “For sport-oriented vehicles and high-powered saloons.”) die minder goed zijn dan de Dunlop SP SportMaxx TT. Na thuiskomst heb ik snel wat gegeten en ben daarna gaan zwemmen. Terug naar huis ben via ’t Heen gereden met dit keer het ESP aan en dat ging werkelijk perfect aan ondanks het hoge koppel van de 2.2-liter dieselmotor. Zwaar op de grens rijdend merk je ineens wel dat de vering/demping het niet meer trekt en het onderstel gaat dweilen. Maar ja wat wil je dit is een doodgewone hatchback dus waar hebben we het nou over.
*MRCC

– minimum snelheid = 30 km/u = in alle 6 versnellingen mogelijk
– 4 streepjes afstand tot de voorganger
– MRCC blijft geactiveerd tijdens op- en terugschakelen
– ESP aan-=MRCC uit
– Het MRCC wordt rond de 24 km/u uitgeschakeld iets wat ook gemeld wordt op het Head Up Display.

Huh?
Dinsdag had ik een introductie van een nieuwe auto op de agenda staan, de Opel Crossland in De Hallen een fraai hotel in een voormalige tramremise in Amsterdam. Ik besloot er lekker binnendoor naartoe te rijden en dat was ook enigszins noodgedwongen want maandagmiddag was de Schipholtunnel richting het zuiden afgesloten en dat bleek ook vandaag nog het geval. Ik had geen idee wat voor effect dat zou hebben op de route naar Amsterdam maar ik wilde geen enkel risico nemen en ben dus via Schiphol-Rijk en net Amsterdamse Bos naar Amsterdam gereden. Helaas raakte de NavSat daar het spoor volledig bijster en zelfs nu snap ik nog steeds niet waarom. Ik ben toen maar even gestopt en heb de instellingen (wél weer snelweg) aangepast en de bestemming opnieuw ingesteld. Toen ging het wel goed en ik arriveerde dan ook op tijd bij De Hallen. De Mazda 3 mag dan geen kleine stadsauto zijn maar door het makkelijke sturen, het goede overzicht plus de probleemloze bediening laat-ie zich wel gevoelsmatig als een stadsauto (=Mazda 2) rijden. Het is pas dinsdag maar ik heb eigenlijk mijn testverslag allang klaar, eigenlijk wist ik het na amper een half uurtje rijden al als ik eerlijk ben. Ik moest wel even lachen toen ik dit las in de online brochure van de Mazda 3: “Het SkyActiv chassis zorgt voor een uitzonderlijke wendbaarheid en stabiliteit. Dankzij de double-wishbone-voorwielophanging en multilink-achterwielophanging verbetert ons chassis het rijcomfort en de wendbaarheid, voor een soepele, pittige rijbeleving.” Vooral die woorden “pittige rijbeleving” vind ik erg grappig. Dat vind ik net zoiets als de paarden staan de trappelen onder de motorkap, ha, ha. Terug ben ik in verband met de nog steeds deels geblokkeerde Schipholtunnel maar over de A5 terug gereden en heb daar de afslag Hoofddorp genomen want ik wilde nog even langs Kawasaki Europe N.V. om even een afspraak met de directeur Henk Salomons te maken.

Gelukkig had ik geen NavSat nodig om te naar huis te rijden, ik ken Amsterdam wat dat betreft goed genoeg om vanaf een referentiepunt er weer op de snelste manier uit te rijden. Henk was er helaas niet en omdat je vanaf Hoofddorp mooi achterom naar de A44 kunt rijden heb ik dat maar gedaan. Gewoon voor de leuk want over verkeersdrempels en rotondes heen rijden of rechtdoor over de snelweg dan weet ik wel wat ik kies. Dit weggetje rij ik zeer zelden en de verkeersdrempels zijn totaal anders dan op de 1.000-drempelweg door Rijsenhout. Dit zijn van die lage leuke verkeersdrempels waar je heerlijk met hoge snelheid overheen kunt knallen. Je voelt de vering/demping dan even zo’n heerlijke toem-doem onder je doen. Aan het einde van het weggetje kon ik de A44 oprijden en daar heb ik even stevig het gas erop gezet. Daar had ik gewoon even zin in met deze heerlijke diesel want je weet voor een diesel geldt hoe heter hoe beter. Omdat ik nog moest zwemmen en zin had om het laatste stuk nog even lekker binnendoor te rijden ben ik bij Sassenheim de A44 af gegaan. Die afrit kun je ongelofelijk strak nemen maar vereist wel de nodige stuurmanskunst want de g-krachten zijn hoog. De Mazda 3 liet zich heel mooi door de snelle slingerbocht heen sturen en direct na de bocht dacht ik meteen: “Dat had nog harder gekund verdorie.” De weg binnendoor was behoorlijk druk want alle bollenvelden staan in bloei en met mooi weer zijn er dan veel toeristen onderweg. Het werd dus een zwaan-sluit-aan-ritje maar uit het zwemmen vandaan kon ik weer even lekker door de opritbocht in ’t Heen rijden. Dit keer besloot ik om het ESP aan te laten staan en dat ging veel lekkerder dan ik verwacht had. Het ESP van de Mazda 3 laat veel toe en door de G-Vectoring Control moet je wel ongelofelijk gek doen wil het ESP keihard ingrijpen. Het voelde vergelijkbaar aan als de gele Renault Mégane RS (ik heb ook een witte getest) die ik ooit onvoorstelbaar snel door deze opritbocht heb heen gejaagd. Bedenk wel dat die Renault Mégane RS een mechanisch sperdif had, een groter compliment kan ik deze Mazda 3 dus niet geven.

Bollenvelden
Die avond ben ik met mijn moeder en mijn zus langs de bollenvelden gereden tot aan Vogelenzang. Dat is toch wel iets mooier dan die saaie vlakke Noordoostpolder. Bovendien heet de bollenstreek niet voor niets zo en de ligging tussen en tegen de duinen aan geeft de bollenstreek haar volstrekt unieke karakter. De gesplitste foto, met vier foto’s van de bollenvelden, spreekt voor zich denk ik. Na het heerlijke ritje heb ik de Mazda 3 nog even afgetankt en kwam ik uit op de 1:19 waarvan ik het grootste deel stevig heb door gereden. Het laagst vermelde verbruik van 1:27,77 moet dan ook makkelijk haalbaar zijn, iets wat ik al eerder heb aangetoond met de Mazda CX-5 2.2-liter diesel.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

8,1 seconden

Topsnelheid

210km/u

Vermogen

110(150)/4.500 kW (pk)/rpm

Koppel

380/1.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

2.2/2.191 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo + intercooler

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,6 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,9 liter/100 km

Snelweg

3,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,1 liter/100 km

C02 uitstoot

107 gram/km

Energielabel

E

Afmetingen

Lengte

4.470 mm

Breedte

1.795 mm

Hoogte

1.465 mm

Wielbasis

2.700 mm

Spoorbreedte voor

1.555 mm

Spoorbreedte achter

1.560 mm

Massa leeg

1.295 kg

Max. toelaatbare massa

1.910 kg

Laadvermogen

615 kg

Aanhanger geremd

1.500 kg

Aanhanger ongeremd

650 kg

inhoud bagageruimte

364 liter

Bandenmaat

215/45-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,