Citroen C3 Shine PureTech 110 S-S 2017 – autotest

Deze testauto werd ons aangeboden door Citroën Nederland



Dat rode rondje doet het ‘m!
Veel meer dan dat ik de nieuwe Citroën C3 op zou gaan halen wist ik niet, ik was dan ook verrast dat ik een soort van Cactus-auto zag staan toen ik op het unlock-knopje van de contactsleutel drukte. Ik was wel blij dat ik een witte Citroën C3 meekreeg want het zou bewolkt weer worden en dan is een witte auto perfect om toch mooie sfeer- en actiefoto’s te kunnen maken. Na het plaatsnemen heb ik rijdend het stuur, stoel en spiegels afgesteld want ik had namelijk haast. Ik moest nog zwemmen en daarna de Citroën C3 aftanken en door naar Limburg voor het jaarlijkse familieweekend. Tijd om via Rijsenhout (=1.000-drempelweg) binnendoor te rijden was er dus niet, wel kon ik via Voorhout (net zover als van het Transferium naar Aquamar) binnendoor rijden naar zwembad Aquamar in Katwijk aan Zee. Maar eerst even over de snelweg naar Voorhout en dat is meteen een goede test voor de wegligging bij hogere snelheden. Richting de Arena rijdend moest ik me even goed positioneren en dat lukte zowaar, ik kon daardoor als eerste de haakse rechterbocht induiken richting de mooie 180-gradenbocht voor de Arena. Meestal kijk ik thuis pas wat voor banden er om de velgen liggen maar dit keer had ik tijdens het om de auto heen lopen i.v.m. controle op aanwezige schade reeds gezien dat het 17-inch GoodYear EfficientGrip banden zijn. Prima banden met een uitstekende grip en dat merkte ik ook in de 180-gradenbocht voor de Arena waar ik met piepende banden doorheen vloog. Dat was niet helemaal de bedoeling maar het ging vanzelf dus dat zegt wel iets over de wegligging van deze nieuwe Citroën C3. Op weg naar de A2 had ik ook weer de mazzel dat ik als eerste de opritbocht indook. Ook nu weer kon ik net als in de 180-gradenbocht voor de Arena een veel hogere bochtensnelheid aanhouden dan ik verwacht had.

De vering/demping mag dan wel niet sportief zijn maar de technici van Citroën hebben het zo mooi afgesteld – normaal met een vleug comfort – dat je als bestuurder perfect aan kunt voelen tot hoe ver je kunt gaan. Eenmaal op de A2 schakelde ik de cruise control in en zette de snelheid vast op 100 km/u, maar eenmaal op de afslag naar de A9 voerde ik de snelheid op. Het onderstel voelde goed aan voor een auto in deze prijsklasse, ook toen ik de snelheid nog iets verder opvoerde en ook op de verzakking middenin de afslag. Op de A9 rijdend twijfelde ik nog even de afslag naar Aalsmeer/Schiphol-Rijk te nemen, maar ik ben toch maar door gereden naar de A4. Daar aangekomen kon ik nog net op tijd voor een vrachtwagen langs de afslag van de A9 naar de A4 nemen. Altijd fijn want vrachtwagens moeten hier werkelijk kruipen vanwege de scherpe bocht. Op de A4 besloot ik er op het allerlaatste moment bij Warmond af te gaan en via Voorhout naar de N206 te rijden. Een leuke weg met meerdere 2-baans rotondes en mooie bochten dus ik dacht: “DOEN!” De 5-versnellingsbak schakelt heerlijk soepel maar er zit wel wat speling op de versnellingspook, niet erg maar ik meld het wel altijd even voor de goede orde. De koppeling grijpt mooi aan maar je merkt amper dat het maar een 1.2-liter driecilinder motorblok is. Het blok laat zich redelijk goed afwurgen in lage toeren, beter dan die van de Hyundai i30 maar dat blok is dan ook maar een 1-liter driecilinder.

Nu!
De weg naar Voorhout kun je op twee manieren komen, of via de afslag Sassenheim/Warmond of een afslag verder via Oegstgeest/Voorhout. Op het allerlaatste moment besloot ik de afslag Sassenheim/Warmond te nemen want ik bedacht me ineens dat er bij de afslag Oegstgeest/Voorhout vaak een file tot op de snelweg staat. Deze afslag knijpt lekker af richting de rotonde waarna je de rotonde driekwart moet nemen en dan een dalende rechterbocht volgt. Typisch een combinatie die fantastisch aanvoelt in een sportieve auto, maar in een gewone Citroën C3 was het ook best leuk om te doen. De carrosserie helde voor mijn gevoel behoorlijk over, maar desondanks had ik geen last van onderstuur. Het ESP/ASR uitzetten had weinig zin want deze worden vanaf 50 km/u weer automatisch geactiveerd. Gelukkig greep het ESP niet hard in dus dat doet gelukkig geen afbreuk aan het rijplezier. Toch was ik enigszins verrast dat het overhellen op de actiefoto’s heel erg meeviel en dat op één van de actiefoto’s het binnenste achterwiel zelfs even los kwam. Heel minimaal maar omdat mijn zwager niet extreem hard door de bocht was gereden waren we allebei nogal verbaasd daarover. Je gevoel zegt dus vaak iets anders dan wat er in werkelijkheid gebeurt, vandaar dat ik ook altijd mijn actiefoto’s analyseer en nooit alleen maar op mijn gevoel afga. Goede actiefoto’s zijn dan ook onontbeerlijk voor mij als autojournalist en wie weet worden dat in de nabije toekomst wel drone-filmpjes. Verder rijdend besloot ik op de rotonde rechtdoor te rijden richting de Leidsevaart. Dat rijdt net even beter door en bovendien zijn de bochten en rotondes op dat stuk weg mooier.

Vooral die hele rare dalende rechterbocht in de lange oprit naar de A44 is een ongelofelijk lekkere mooie bocht. Ik heb daar ooit eens een hele mooie foto gemaakt van een Renault Laguna Estate GT 2.0 kon ik mij herinneren en dat bleek in 2011 geweest te zijn. De banden piepten even maar ook nu weer geen spoortje van onderstuur of dreigend wegbreken. Voorbij Akzo Nobel is een hele mooie rechterbocht gevolgd door een linkerbocht en een hele mooie grote dubbelbaans rotonde. Het was rustig en dus kon ik stevig gas geven maar dat heb ik niet gedaan, in plaats daarvan hield ik de vaart erin door niet te remmen. Eigenlijk is dat lastiger dan stevig gas geven en hard remmen, ga maar eens proberen om niet te remmen dan merk je hoe lastig dat is. Op de lange weg langs de Leidsevaart geldt een maximum snelheid van 60 km/u en dan is het fijn als een testauto een cruise control heeft. Bij de N206 aangekomen moest ik even snel schakelen zodat ik zonder te remmen door kon rijden. Dat lukte omdat de rotondes aan beide kanten van de N206 dubbelbaans zijn. Door achter de auto op de buitenring langs te schieten over de binnenring kwam ik als eerste op de andere rotonde bij de oprit naar de N206 aan. Daar kon ik mooi in de 2de versnelling op de apex van de opritbocht afrijden en in één keer plankgas geven. Ondanks het geactiveerde ESP/ASR vloog ik perfect met piepende banden door de opritbocht heen. Dat ging verrassend veel beter dan ik had durven denken, oké ik had de Citroën C3 nog niet op de grens gereden maar zo goed als dit had ik het niet verwacht.

Zwemmen, zwam, gezwommen
Op de N206 hoefde ik nog maar een paar kilometer naar de afslag ’t Heen, altijd weer leuk als je een bumperklever hebt. Ik stuur dan heel laat in en scheer dan vlak langs de vangrail zodat ik heel strak door het tweede deel van de S-bocht kan sturen. De bumperklever is dan vaak nog bezig het eerste deel van de S-bocht in te sturen. Na het zwemmen heb ik de Citroën C3 afgetankt in verband met een verbruiksmeting, want we zouden die middag naar Limburg rijden en dat is toch mooi iets van 180 km. De rit naar Limburg was rechttoe rechtaan en vrij saai, maar dat wist ik van tevoren. Het verbruik kwam met 100-105 km/u op de cruise control uit op 1:18,79 en dat viel mij tegen voor 3 personen + bagage. Ik had toch wel iets van rond de 1:20 verwacht als ik eerlijk ben. Omdat het ’s avonds al langer licht blijft hebben we snel nog even wat sfeerfoto’s gemaakt van de Citroën C3. Die foto’s zijn erg mooi geworden al zeg ik het zelf, soms heb je mazzel met een zonnetje en de juiste bewolking. Tijdens ons familieweekend zijn we nog even naar Duitsland geweest met de Citroën C3 want dat ligt letterlijk op spuugafstand. Met vier volwassenen in de Citroën C3 is het ook nog steeds prima rijden, ik merkte het extra gewicht uiteraard maar de wegligging blijft gewoon goed. Ik moet dan wel eens terugdenken aan de Suzuki Baleno met versleten schokdempers van mijn zwager. Als je daar ook maar iets te hard mee door een bocht reed dan danste-ie letterlijk de bocht uit. Een betere manier om te voelen wat goede vering/demping met de grip van banden doen zou ik niet kunnen verzinnen. Het is echt een kwestie van leren voelen en dan analyseren wat er gebeurt en dat steeds maar weer keer op keer.

Na het uitstappen in Duitsland ben ik zelf ook nog even achterin gaan zitten en toen merkte ik dat de beenruimte achter de (bestuurders)stoel een stuk krapper was dan achter de passagiersstoel. Maar ja ik heb dan ook lang benen en mijn zwager niet. Op de snelweg kun je trouwens prima meekomen met die 110 Pk bij 5.500 toeren, het motorblok heeft ook bij 100 km/u nog voldoende power over om vaart te maken in de 3de of 4de versnelling. Mijn zwager zei dat hij liever in de 3de versnelling (=1.600 toeren) reed met 50 km/u maar de 4de versnelling (=1.350 toeren) is ook echt geen enkel probleem dankzij het koppel van 205 Nm bij 1.500 toeren. In de Citroën C3 hoor je tenminste geen brom zoals in de Hyundai i30 wel het geval was. Een buurman die een oude Citroën C3 heeft was trouwens niet gecharmeerd van deze nieuwe Citroën C3. Vooral die zachte rubber bumpers (=Airbump) op de portieren vindt hij er niet uitzien en dat is inderdaad een kwestie van “You love it or you hate it!”. Overigens is de nieuwe Citroën C3 zowel met als zonder Airbump leverbaar. Grappig genoeg kwam ik tijdens het aftanken na de zuinigheidsrit de moeder van de webmaster van Autotesten.nl tegen en die vindt deze Citroën C3 juist een hele leuke auto. Design blijft een lastig ding net als met kunst het geval is. De terugweg naar Leiden heb ik 105-125-135 km/u op de teller gereden dus overal de maximum snelheid die op de borden stond. Dat leverde met hele harde tegenwind een verbruik op van 1:14,68 wat ik nog niet eens zo verkeerd vind gezien de hogere snelheden en de harde tegenwind.

Relaxt op weg naar de kofferset en een zuinigheidsrit
Dinsdagochtend ben ik vroeg gaan zwemmen en op de terugweg ben ik direct naar mijn garage gereden om de Samsonite kofferset te fotograferen. Toen ik in de kofferbak keek dacht ik: “Daar passen niet veel koffers in zekersteweten!” Ik pakte de standaard hatchback kofferset en reed naar het parkeerdek. Daar kon ik tot mijn verrassing meteen twee 50-liter koffers kwijt in de diepe kofferbak en met wat passen en meten pasten daar nog drie 33-liter koffers bij. Zonder hoedenplank lukte het zowaar zelfs om alle koffers in de kofferbak te ‘proppen’.

Samsonite kofferset
Met hoedenplank: 2×50-liter + 3×33-liter
Zonder hoedenplank: 3×50-liter + 3×33-liter + 13-liter

Zo zie je maar weer hoe verschrikkelijk je ernaast kunt zitten als autojournalist. Ja en wat doe je dan als het heel erg mooi weer is en je de hele middag nog niets gepland hebt? Juist een zuinigheidsrit maken van Katwijk aan Zee naar Overveen vice versa. Ik had er echt zin in want het is LENTE!!! De rit begon lekker want ik kon zonder te remmen de N206 oprijden, waarna ik de cruise control heb vastgezet op 80 km/u. De rit ging lekker en gelukkig durfde niemand te bumperkleven, of zou dat misschien zijn gekomen door mijn criminele uiterlijk=hoodie-petje-zwarte zonnebril? Op het laatste rechte stuk van de N206 kwam er nog wel even een witte Audi A4 Cabrio behoorlijk dicht achter mij hangen. Bij de haakse rechterbocht ter hoogte van De Zilk aangekomen besloot ik te proberen met 70-80 km/u er doorheen te rijden. Toen ik op de snelheidsmeter keek zag ik 78 km/u staan en dat is serieus hard in deze lastige bocht. De Audi A4 Cabrio lag meteen 100 meter achter ha, ha, dat had die gast natuurlijk never nooit verwacht van een Citroën C3. In de volgende bocht liet ik de snelheid afzakken naar 60+ km/u wat in deze linkerbocht overigens nog steeds redelijk snel is.

Twee bochten verder moest ik even lachen want de witte Audi A4 Cabrio ging middenin de linkerbocht met rechts een brug stilstaan voor een vrachtwagen die helemaal geen voorrang had. Ik reed gewoon door maar blijkbaar vond hij de aanrijsnelheid van de lange trailer nogal intimiderend overkomen of zo. Even verderop begint de 30-zone en dus liet ik de snelheid terugzakken tot 40 km/u op de cruise control (minimum snelheid=40 km/u). Na de perfect genomen rotonde reed ik de bomenweg op waar ik achter een wel heel erg langzaam rijdende Zwitser in een SUV belandde. Hij reed zo langzaam (39 waar je 60 mag) dat ik op een gegeven moment maar heb getoeterd. Leuk als je van de omgeving wilt genieten maar stap dan ergens uit en ga wandelen. Gelukkig snapte de bestuurder het en reed daarna op normale snelheid verder. Bij de T-splitsing aangekomen moest ik door de Zwitser remmen die stil ging staan om niets, want er kwam van beide kanten geen verkeer aan. Ik reed rustig achter de Zwitser aan richting de boulevard en kreeg het steeds meer naar mijn zin in de Citroën C3. Een gewone hatchback die doet wat-ie moet doen en dat is lekker rijden, lekker schakelen, lekker sturen en hopelijk ook erg zuinig zijn als het er echt om spant zoals nu. Op de boulevard aangekomen had ik weer vette pech, nu reed er een grote vrachtwagen 35-40 km/u voor mij uit. Eenmaal op het asfalt van de duinenweg beland (op de boulevard liggen klinkers) ging de vrachtwagenchauffeur dan eindelijk vaart maken. Na kort 80 km/u te hebben gereden moest ik bij het in aanbouw zijnde ecoduct terug naar 30 km/u. Dat duurde gelukkig maar kort en na het omdraaien op de rotonde bij Overveen kon ik weer op huis aan. Dat ging lekker ook al moest ik alweer remmen voor twijfelende overstekende voetgangers. Heel irritant! De rest van de zuinigheidsrit ging heerlijk en aan de onbemande pomp bij Appie voor bleek 1:27,4 verbruikt te hebben. Kijk het kan dus wel!

Rondje SBP
Na het aftanken besloot ik vanwege het erg mooie weer én omdat ik er gewoon in in had een rondje Space Business Park te doen. De Anti-Slip-Regeling kan dan wel uit maar boven de 50 km/u wordt het automatisch geactiveerd en daar kom ik altijd boven tijdens zo’n rondje SBP dus uitzetten heeft dan ook totaal geen zin. Ik dook de mooie afritbocht in naar Klei-Oost maar helaas moest ik in de bocht alweer hard in de remmen voor een te voorzichtige automobilist die makkelijk door had kunnen rijden maar dat niet deed. Eenmaal op het SBP had ik de weg helemaal vrij en kon ik het gas erop zetten. De eerste rechterbocht ging heerlijk waarna ik het gas er weer opzette door de flauwe linkerbocht heen. in de verte zag ik een auto naderen maar die was gelukkig nog ver genoeg zodat ik de Citroën C3 lekker hard de vrachtwagenparkeerplaats op kon hoeken en plankgas kon geven in de 2de versnelling. Gek genoeg greep het ESP helemaal niet zo hard in als ik verwacht had, het leek meer op een elektronisch sperdif. Dit is leuk! Ik reed aan de andere kant de vrachtwagenparkeerplaats weer af en vloog door de rechts-links-combinatie heen. Op naar de verkeersdrempel voor de haakse rechterbocht, en omdat ik er zin in had en er van alle kanten geen verkeer aankwam gooide ik er een schepje bovenop. Daardoor bracht ik de over de asfalten verkeersdrempel heen springende Citroën C3 in een behoorlijke onbalans, maar die was er dus ook weer zo uit dankzij de goede vering/demping én de uitstekende grip van de 17-inch GoodYear EfficientGrip banden. Omdat er een taxi de weg opdraaide ben ik even langzamer gaan rijden na de bocht. Gezien de redelijke grondspeling besloot ik het gas erop te houden en alleen even kort en krachtig te remmen voor de hoogste verkeersdrempel. Deze Citroën C3 heeft overigens schijfremmen voor én achter, de basis modellen hebben trommels achter. De dosering en vertraging van de remmen zijn gewoon goed voor een dergelijke hatchback. Ik heb na het rondje SBP nog een noodstop gemaakt en dat was ook gewoon goed.

Dat werkte prima en al remmend op de rotonde afrijdend (uh glijdend?) schakelde ik razend snel terug naar de 2de versnelling en zette de rotonde verlatend het gas er weer vol op terwijl ik hard de blinde rechterbocht instuurde. Ook dat ging weer fantastisch goed en ik kreeg dan ook steeds meer lol in het rijden met deze Citroën C3. Deze auto laat in het grensbereik pas echt zien wat-ie in huis heeft en dat is duidelijk veel meer dan je na een normaal ritje zou denken. Lekkere aan deze Citroën C3 is dat-ie zich lekker ver door laat trekken in de versnellingen onderwijl een lekkere 3-cilinder-ronk producerend. De volgende rotonde is weinig spannend maar de haakse rechter- en linkerbocht des te meer. De rechterbocht was leuk maar de blinde linkerbocht leuker en vooral spannender want ik kan pas op het laatste moment zien hoe scherp ik ’m aan kan snijden. Er kwam geen verkeer aan en dus kon ik de blinde linkerbocht scherp aansnijden en er lekker strak doorheen knallen. Ai wat was dit een leuk rondje in een toch wel onverwacht leuker dan leuke auto. Nu nog even de noordelijke oprit naar de N206 en de opritbocht bij ’t Heen en dan zit het erop. Op de noordelijke oprit kon ik veel meer vaart maken in de lange opritbocht dan ik verwacht had, maar gek genoeg raakte de Citroën C3 niet in onbalans iets dat bij dit type auto’s namelijk vaak wel gebeurt. De oprit bij ’t Heen ben ik eens goed voor gaan zitten want dit moest de ultieme laatste test worden. Ik reed heel rustig in de 2de versnelling op de apex van de bocht af waarna ik plankgas gaf in de 2de versnelling. Middenin de opritbocht leek de achterkant uit te willen breken, maar ik bleef het gas er toch ophouden en dat was maar goed ook want ik vloog met piepende banden werkelijk perfect door de opritbocht heen.

Muziekje
Gek genoeg was ik mijn USB-stick met MP3-songs vergeten maar ook in de dagen daarna ben ik er niet toe gekomen om ‘m alsnog in de USB-ingang te steken. Vraag me niet waarom maar waarschijnlijk kwam het omdat het gewoon een hele rare week was met allemaal vreemde gebeurtenissen. De Citroën C3 heeft een 7-inch touchscreen met een hele rits aan optionele(!) mogelijkheden. Zoals lees even mee: [quote Citroen.nl] Een online navigatiesysteem met spraakherkenning en touchscreen, zodat het rijden gemakkelijker dan ooit wordt. Dankzij het Citroën Connect Nav navigatiesysteem dat u kunt bedienen door middel van spraakherkenning of via het 7-inch touchscreen, beschikt u over verkeersinformatie in real time, de locaties en brandstofprijzen/tarieven van tankstations en parkeergelegenheden en het actuele weerbericht. Bovendien kunt u dankzij de Mirror Screen-technologie (via Apple Carplay, MirrorLink en Android Auto) uw smartphone – afhankelijk van het model – aansluiten zodat u de compatibele Apps op uw smartphone kunt bedienen via het touchscreen. Uiteraard zit er Lane Departure Warning op maar ook Coffee Break Alert, dit systeem waarschuwt de bestuurder als het tijd is om de autorit even te onderbreken met een pauze, nadat hij twee uur achtereen heeft gereden met een snelheid van meer dan 65 km/u, oh en natuurlijk ook het Blind Spot Recognition, een Snelheidslimiet-herkennings en Snelheids-advies-systeem, Keyless Entry and Start, Hill Start Assist. [/quote Citroen.nl] Maar er zit nog iets op dat ik niet eerder ben tegen gekomen namelijk een ConnectedCAM. Als niet-smartphonebezitter heb ik dit onderdeel niet uit kunnen testen maar ik ga er blind vanuit dat het werkt. Deze Citroën C3 heeft namelijk een optionele Full HD-camera – met 16 Gb geheugen en een groothoeklens van 120 graden – die zowel foto’s als korte video’s met een afspeelduur tot 1 minuut kan maken. Je kunt de camera bedienen met behulp van een App (de gratis App ConnectedCAM Citroën is beschikbaar via de App Store en Google Play) op je smartphone. De ConnectedCAM is vlak achter de binnenspiegel geplaatst en filmt wat de bestuurder door de voorruit ziet. Bij een ongeval wordt er overigens automatisch een opname gemaakt. Hieronder kun je op een YouTube-filmpje zien hoe het werkt.

YouTube-filpmje ConnectedCAM

Terugbrengen in de SUNSHINE!
De terugrit heb ik bijna volledig binnendoor gereden op een klein stukje A9 na. Het was zulk mooi weer dat ik A wilde genieten en B lekker zuinig terug wilde rijden en C nog even één keer alles uit de kast wilde halen in de mooiste haakse bochten op de route die ik als mijn broekzak ken. Nou kan ik op heel veel manieren naar Amsterdam rijden binnendoor maar ik besloot toch maar een standaardroute te kiezen. Ik had namelijk om 11.30u een afspraak met de PR Manager van Citroën, die had ik namelijk al een hele tijd niet meer gesproken. De route begon pas echt toen ik na de LOI de polder inreed bij Leiderdorp. Op de koeienrotonde afrijdend zaten er al de nodige auto’s achter mij te pushen. De koeienrotonde ging genadeloos perfect en dat is wel zo’n lekker gevoel in je lijf. Het blijft toch altijd weer spannend om zo mooi over deze rotonderand heen te glijden. Daarna volgde een lang stuk provinciale weg dwars door de polder heen richting Roelofarendsveen. Daar aangekomen besloot ik weer eens langs het Braassemermeer te rijden, een mooie weg die als er harde aanlandige wind staat nog wel eens onder water wil komen te staan. Het is duidelijk dat het lente is want overal zag ik vogels met takken/takjes in hun bek zwemmen of vliegen. Daarna ben ik langs de Westeinderplassen naar Aalsmeer gereden, ook weer een genietersritje. Laatst zag ik op tv dat hier meervallen zwemmen van dik tegen de 2 meter lang en waarschijnlijk ook nog wel langer. Bij Aalsmeer aangekomen moest ik verdorie driemaal wachten voor een stoplicht omdat iedereen voor mij met zijn smartphone aan het spelen was.

Vanaf Aalsmeer ben ik verder gereden via de N201->N231 naar Schiphol-Oost gereden en daar even de A9 op. Onderweg ben ik er even heerlijk voor gaan zitten maar wat ik ook deed de Citroën C3 liet zich werkelijk perfect door alle bochten heen smijten. Bij de A9 naast Schiphol-Oost aangekomen heb je een hele mooie 180-graden opritbocht. Die kun je perfect op de grens nemen en dat heb ik dus ook gedaan, ik had zelfs zoveel vaart bij het invoegen dat de Citroën C3 zelfs even licht met zijn kont schudde. Na een kort stukje A9 heb ik bij Ouderkerk a/d Amstel de snelweg weer verlaten. De navigatie gaf echter een andere route aan dan die ik in gedachten had. Ik heb toch maar mijn route gepakt want daar zitten net een paar mooiere bochten in. De snelweg af volgt een hele mooie ruime bocht naar links maar die ruimte had ik niet eens nodig. Een paar kilometer verderop volgt dan een haakse rechterbocht dé favoriete bocht van mij op dit traject. Ik heb de Citroën C3 echt volledig op de grens rijdend en daarover heen deze mooie bocht ingesmeten. Echt geen centje pijn maar het had nog leuker geweest als het ASR boven de 50 km/u ook uit zou blijven staan. Even verderop heb ik de Citroën C3 afgetankt en ik kwam uit op een hele nette 1:23. Toen ik bij de onbemande pompstation wegreed heb ik de Citroën C3 even vol doorgetrokken in de 1ste en 2de versnelling. De maximum snelheid in de 1ste versnelling is rond de 50 km/u en in de 2de versnelling rond de 100 km/u. Vergis je dus niet in deze Citroën C3 met dat heerlijk ronkende 1.2-liter driecilinder motorblok. Daarna ben ik nog even – ik kon het gewoon echt niet laten – lekker door de mooie dalende S-bocht voor de Arena heen geknald. Waarom? Wel er stond een Audi A3 naast mij en die wilde ik voor blijven en dat lukte ruimschoots, ghè, ghè.

Specificaties

Jaargang

2017

Carrosserie

Hatchback

Transmissie

Handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

3

Acceleratie (0-100/sec)

10,4 seconden

Topsnelheid

188km/u

Vermogen

81(110)/5.500 kW (pk)/rpm

Koppel

205/1.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.2/1.199 liter

Kleppen per cilinder

4

Turbo

Turbo

Aandrijving

Voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Stof

Velgen

17-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

5,5 liter/100 km

Snelweg

4,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,6 liter/100 km

C02 uitstoot

103 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.996 mm

Breedte

2.009 mm

Hoogte

1.474 mm

Wielbasis

2.540 mm

Spoorbreedte voor

1.474 mm

Spoorbreedte achter

1.474 mm

Massa leeg

1.025 kg

Max. toelaatbare massa

1.600 kg

Laadvermogen

575 kg

Aanhanger geremd

600 kg

Aanhanger ongeremd

450 kg

inhoud bagageruimte

300 liter

Bandenmaat

205/50-R17

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand

Getagd met ,