Hyundai ix20 i-Catcher blue 1.4 CRDi 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Hyundai Nederland-Greenib Car B.V.



2xix20?
Als veelrijder is het vaak moeilijk kiezen welk brandstoftype – diesel/benzine/LPG/CNG – je aanschaft, maar hetzelfde geldt ook voor mij als autojournalist maar dan om een andere reden. Ik vind namelijk alle brandstoftypes leuk, i.t.t. veel van mijn concullega’s, en dus zit ik altijd weer te dubben welke versie ik zal kiezen om te testen. Ik had de Hyundai ix20 1.4 benzine aangevraagd, maar omdat ik geen bevestiging had ontvangen en ik vlak daarna bericht had gekregen over de inzet van een dieselversie in de testpool, dacht ik kom dan vraag ik alsnog de dieselversie aan. Maar toen bleek dat ze al een benzineversie voor mij gereserveerd hadden, blijkbaar was er iets mis gegaan met de bevestiging want die had ik niet ontvangen. Toen ik dus een mailtje terugkreeg over de reservering van de Hyundai ix20 CDRi stond er bij “Onderwerp RE: 2x ix20?”, dus zo had ik ineens twee ix20’s gereserveerd staan. Best leuk om tegelijkertijd een benzine- en een dieselversie van een auto te testen, maar helaas heb ik geen tweelingbroer. Ik had natuurlijk één ix20 op kunnen halen met de motor en de ander met de fiets want ik woon slechts 10,4 kilometer bij de auto-importeur vandaan. Maar aangezien ik de week daarop een Jaguar XKR op zou moeten halen heb ik er toch maar voor gekozen één ix20 op te halen. Uiteindelijk heb ik voor de dieselversie gekozen. Daarna beantwoordde ik nog een mailtje omtrent het terugbrengen van de ix20 en ging er ook weer iets mis. Ik had net een e-mail beantwoord toen ik zag dat er in het volgende e-mailtje weer iets anders stond. Moest ik ‘m nou donderdagmiddag of vrijdagochtend terugbrengen? Maar gelukkig kwam ook dat weer goed. Als er eenmaal iets mis gaat dan blijft het daarna ook mis gaan, maar ach dat geeft mij weer inspiratie voor een leuk testverslag. Ik had het eerste deel van deze alinea weken geleden al geschreven terwijl ik nog geen meter gereden had.

Gelukkig geen 20xix20
Vrijdagochtend ben ik niet al te vroeg naar Hyundai vertrokken. Sassenheim ligt vlakbij Leiden dus als het even kan dan ga ik met de fiets. Bij Hyundai aangekomen stonden er toch twee ix20’s voor me klaar en dus moest ik weer kiezen, en ook dit keer weer koos ik voor de dieselversie. Laat je niet net als ik op het verkeerde been zetten door te denken dat “ix” iets te maken heeft met de ix35 crossover. De “x” staat voor anders dus eigenlijk betekent het gewoon dat het een i20 is maar dan anders. In de medische wereld staat “x” voor “xeno”, dat is een voorvoegsel dat gebaseerd is op het Griekse woord “xenos” dat vreemdeling betekent. De ix20 is dus eigenlijk gewoon een xeno-i20. De ix20 is een MPV en dan zou je net als ik de logische denkfout kunnen maken dat het een kopie is van de Kia Venga maar ook daar ging ik mee de mist in. De ix20 heeft dus niets met de Hyundai ix35 of met de Kia Venga van doen. Direct na het instappen waande ik me inderdaad totaal niet in een Kia Venga, verre van dat zelfs. De zit is heerlijk hoog en rechtop, nou ja rechtop?, pas nadat ik de leuning rechtop had gezet met de draaiknop. Ik snap werkelijk met de beste wil van de wereld niet hoe sommige automobilisten kunnen rijden met de leuning van hun stoel in de strandstoel-stand. Sterker nog het is zelfs levensgevaarlijk want in onvoorziene situaties (slip, plotseling wegbreken) kun je met gestrekte armen aan het stuur helemaal niet snel handelen. Leo Krippendorf (van voertuigbeheersingnederland.nl) zegt altijd tegen mij|: “Een bokser die met gestrekte armen bokst kan toch niet uithalen!”

All round
Onze bevolking vergrijst in rap tempo – dit jaar gaat de grootste groep Nederlanders ooit met pension de zogenaamde babyboomers – dus alleen maar een jong publiek aanspreken als automerk (zoals bv. BMW graag doet) levert de autofabrikanten in de nabije toekomst qua verkoopaantalllen niet veel meer op. Eerlijk gezegd snap ik daarom de reclameboodschappen met daarin alleen maar kreten als “jong en dynamisch” niet zo goed meer. Okay, okay tegenwoordig is iemand van 50 ook nog steeds jong en dynamisch terwijl je vroeger dan al bijkant achter een rollator liep. Volgens mij weten al die reclamemensen zelf niet zo goed meer wie ze aan willen spreken. Het lijkt wel of niemand in de autowereld met oud en bejaard geassocieerd wil worden. De realiteit is echter dat in 2040 maar liefst 25% van de bevolking 65 jaar of ouder is. En of ze het nou willen weten of niet bij de oudere mensen zit nog geld! Het is daarom wel zo slim om auto’s te bouwen die een breed publiek aanspreken. En als een automerk het dan ook nog eens voor elkaar krijgt om dat voor een nette prijs te doen, dan zijn consumenten geneigd het iets duurdere type te kopen dan wel de nodige extra’s erbij te kopen. Grappig genoeg zag ik laatst Bob de Jong bij Max op tv in het item “Hoe is het nu met?” Bob vertelde daar dat hij graag auto’s zou willen testen gericht op ouderen.

Lichte ’tractor’
Echte petrolheads moeten niets van dieselauto’s hebben, een diesel hoort namelijk in een tractor volgens deze ‘benzinehoofden’. Wie nog nooit in een hele dikke getunede diesel heeft gereden die weet absoluut niet wat ‘m overkomt. Vooral het vette koppel bij lage toeren maakt dat ik gek ben op diesels. Dat klinkt misschien heel erg gek uit de mond van een motorrijder, want als motorrijder ben ik gewend aan motoren die wel 10.000-16.000 toeren mogen maken! Misschien heeft het wel te maken met mijn fascinatie voor techniek, ik sleutelde al aan brommers en reed al brommer toen ik net 14 jaar was, en een jaar later voerde ik al alle brommers in de buurt op. Dat waren allemaal tweetakten en later volgden uiteraard de viertakten toen ik auto en motor ging rijden. En diesels zijn ook viertakten alleen net even anders. Van tevoren wist ik niet dat ik een diesel met maar 1.4 liter cilinderinhoud mee zou krijgen. De Hyundai i30 diesel die ik vorig jaar heb getest had namelijk een 1.6 liter motorblok (260 Nm en 115 Pk). Het enige diesel motorblok van de ix20 meet slechts 1.4 liter (220 Nm en 90 Pk) wat uiteraard heeft te maken met het blue-systeem zoals Hyundai haar start-stopsysteem noemt. Dat ze in Korea tegenwoordig zelf diesel motorblokken maken, en heel goed weten hoe ze dat moeten doen merkte ik direct na het starten van deze ix20. Het 1.4 liter diesel motorblok draait werkelijk heel mooi en vibratieloos rond. Zo mooi en vibratieloos dat het bijna lijkt alsof dit diesel motorblok geen koppel en Pk’s lijkt te hebben. Fantastisch knap gedaan en vanuit technisch oogpunt kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben.

Cruisen
Cruisen
Afhankelijk van mijn gemoedstoestand ga ik een stukje cruisen of crossen in een testauto. Deze auto is voor een zeer breed publiek zoals ik al schreef, en dus ik moest wel cruisen én crossen! Het cruisen gaat de ix20 uitstekend af, gewoon lekker opschakelen naar 4, 5 of 6 (4=stad, 5=B-weg en 6=snelweg), de cruise control aan en lekker cruisen. De koppeling is één van de betere die ik onder mijn voeten heb gehad. De bediening en de doseerbaarheid van de koppeling zijn werkelijk perfect te noemen. Van hetzelfde hoge kwaliteitsniveau zijn ook de versnellingsbak, die heerlijk soepel en precies schakelt, het stuurgedrag dat lekker direct aanvoelt en de krachtige en goed doseerbare remmen. Het start/stop-systeem laat zich mede door de uitstekende koppeling goed bedienen, koppeling intrappen voor het stoplicht, de motor slaat aan, tegelijkertijd vrijwel synchroon aan het intrappen van de koppeling de eerste versnelling inschakelen en gas geven en wegwezen. Ondertussen luisterend naar mijn MP3-songs op mijn USB-stick, die ik uit kan kiezen op het touchscreen display dat tevens als Navsat dient. Hyundai heeft zijn huiswerk duidelijk goed gedaan, het design, de vering/demping, het interieur alles klopt en wel voor een zeer breed publiek. Okay nou had ik de duurste dieselversie mee maar bij een Europees automerk zou je voor eenzelfde soort auto met alles erop en eraan veel meer moeten betalen. Het klinkt gek maar hier hou ik van, gewoon een hele doodgewone auto, niets bijzonders en toch voel ik me op de een of andere rare manier ontzettend thuis in deze Hyundai ix20. Het fraaie dashboard, de uitstekende audio-installatie, de heerlijke leren stoelen het draagt allemaal bij aan het huiskamergevoel zoals ik het altijd noen. Wat ik verder nog fantastisch vind is dat alle knopjes op het stuur, cruise control, telefoon, volume etc. verlicht zijn zodat ik ’s nachts niet hoefde te zoeken naar de bedieningsknopjes van de cruise control. Soms probeer ik hier wel eens een logische en goed onderbouwde verklaring te vinden voor dat huiskamergevoel. Gelukkig is die er niet, noem het zoals Freddy Mercury zo mooi zong: “A kind of magic” dat dekt de lading het beste. Zelfs toen ik tijdens de fotoshoot van de Jaguar XKR achter het stuur van de Hyundai ix20 zat had ik het prima naar mijn zin. Met het panoramische zonnedak volledig open had ik het ondanks de vriestemperatuur met de verwarming hoog heerlijk warm. Mick die buiten het dak hing om de Jaguar XKR te fotograferen had het ijskoud (zijn benen waren wel warm), dus dat geeft aan hoe goed de technici bij Hyundai hun werk hebben gedaan.

Crossen
Geloof het of niet maar toen ik maandagochtend naar werk reed stond die Mini Clubman (zie het testverslag Mitsubishi ASX) weer naast mij vooraan bij het stoplicht over de brug bij de LOI. Ik wist dat de 90 Pk van de Hyundai niet voldoende zouden zijn om een stoplichtsprint van de Mini Clubman te winnen, en dus heb ik het daarom ook maar niet eens geprobeerd. Maar dat maakt helemaal niets uit want snelheid zegt helemaal niets. Even verderop in de polder ligt een mooie dubbelbaans mini-rotonde en daar draait het om de wegligging (en de cross-techniek) en niet om de snelheid. Achter de Mini Clubman rijdend ging ik er vanuit dat deze de buitenste ring van de mini-rotonde zou pakken maar dat deed hij niet. En dus gaf ik stevig gas en speerde over de buitenring de Mini Clubman en nog twee auto’s voorbij en voegde na de mini-rotonde weer netjes voor ze in. Wie niet snel is moet slim zijn en deze diesel mag dan minder Pk’s hebben dan een vergelijkbare benzinemotor, maar heeft wel veel meer koppel en een werkelijk uitstekende wegligging. De rest van de weg naar werk heb ik in alle bochten nog even stevig het gas erop gezet maar hoe gek ik ook deed de ix20 gaf werkelijk geen krimp. De volgende dag heb ik de binnenring van dezelfde mini-rotonde gepakt en dat is veel leuker dan de buitenring. Glijdend als een kunstschaatser vloog ik over de natte rotonderand heen en ook het insturen de rotonde af ging werkelijk perfect. Dit had ik totaal niet verwacht van een auto als de ix20, de balans en de wegligging zijn werkelijk subliem voor een auto van dit type. En dat allemaal ondanks de behoorlijk comfortabele vering/demping van deze ix20 en de Continental ContiPremiumContact 2 banden om de velgen. Monteer vier schokbrekers met meer uitgaande demping en hardere veren op deze ix20, een setje Continental ContiSportContact 3 banden en je weet waarschijnlijk niet wat je overkomt. Tot nu toe heb ik het ESP aan laten staan en ik was dan ook zeer benieuwd hoe de ix20 zich zou gedragen met het ESP uit.

Crossen-plus
Om er nog een schepje bovenop te gooien heb ik het ESP uitgezet, iets wat tegenwoordig minder spannend is dan een aantal jaren geleden. Vooral in de begintijd van het ESP kwam ik regelmatig auto’s tegen die, met het ESP uit en het gas er vol op, zwaar onderstuurd de weg af waren gegleden als ik niet op tijd het gas los had gelaten. Het ESP was dus gewoon broodnodig om de auto netjes op de weg te houden als ik op de grens reed. Door de komst van het ESP zijn auto’s niet alleen veiliger geworden met het ESP aan maar ook met het ESP uit hoe gek dat ook mag klinken. Tegenwoordig kom ik veel auto’s tegen die ook met het ESP uit gewoon netjes op hun lijn blijven en niet zwaar onderstuurd raken. Dat heeft uiteraard alles te maken met o.a. de sterk verbeterde balans (=goede gewichtverdeling en laag zwaartepunt) van de huidige auto’s en een verbeterde bandentechnologie en dat is weer te danken aan verbeterde computertechnologieën in deze branches. Even ter vergelijking hoe snel de ontwikkeling van het ESP is gegaan. De 1e generatie ESP uit 1995 woog maar liefst 4,3 kilogram terwijl begin 2010 generatie 9 is gelanceerd, waarvan de meest compacte versie nog maar amper 1,6 kilogram weegt.
Afijn uit dat 1,6 kilogram zware stabilisatieprogramma en plankgas door de bocht met die ix20. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen vooral omdat de ix20 al had laten zien met het ESP aan over een uitstekende wegligging te beschikken. Dat betekent niet dat met het ESP uit de ix20 nog steeds diezelfde uitstekende wegligging heeft maar het zegt wel veel. Als je een auto op de grens rijdt dan kun je ‘m namelijk door het ESP heen drukken. Het ESP heeft namelijk ook zijn grens en is dus niet zaligmakend. Afijn ESP uit en vegen met dat ding, en mijn hemel wat is deze ix20 goed! Het is echt ongehoord hoe hard je met deze ix20 de bocht om kan, over rotondes heen kan raggen, haakse bochten in kan hoeken, niet normaal wat een goede auto. Al mijn favoriete bochten kon ik nemen met een snelheid die maar niet eens zoveel lager lag dan die van sommige sportievere auto’s. Op de voorlaatste avond ben ik nog even door twee van mijn favoriete bochten bij mij in de wijk gereden met het ESP uit. Ik wilde het gewoon even nog een keer voelen ter bevestiging van mijn testverslag. Het zijn allebei bochten naar rechts en op de heenweg naar mijn zus reed ik met het ESP uit in de tweede versnelling door de rechterbocht. Werkelijk ongehoord hoe ongelofelijk mooi de ix20 zijn lijn vast hield. Op de terugweg ging ik met behoorlijke snelheid met spinnende voorbanden in de derde versnelling door de rechterbocht. Ook nu weer kon ik amper geloven dat de ix20 zo strak stuurt en zo mooi op de ingezette lijn bleef. Grote, grote klasse en dan ook nog ruim 5 jaar garantie! En voor slechts €574,- extra verleng je de garantie nog eens 2 jaar (diesel kilometerbeperking 250.000 km).

Toch een 6
Gelukkig komt er toch nog ergens een 6 in voor, de ix20 mag dan geen 1.6 liter cilinderinhoud hebben maar wel een 6-versnellingsbak. Die schakelt net als de versnellingsbakken van de Sorento en de Sportage uitermate soepel. Toch lijkt het in eerste instantie wat gek, een 90 Pk sterke 1.4 liter diesel met een 6-versnellingsbak. De zesde versnelling gebruik je bijna uitsluitend op B-wegen en op de snelweg. Bij 80 km/u in de zesde versnelling draait de motor ongeveer 1.500 toeren en bij 100 km/u in de zesde versnelling ongeveer 2.000 toeren. Ik heb nog even geprobeerd om 60 km/u in de zesde versnelling te rijden maar dan gaat het 1.4 liter diesel motorblok heftig protesteren. In de stad gebruikte ik dan ook vrijwel uitsluitend de eerste vier versnellingen, dus alles op een rijtje gezet heeft Hyundai een 6-versnellingsbak gemaakt met uitstekende verhoudingen. Ik had al bewondering voor de manier waarop Hyundai auto’s bouwt, en die is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Een versnellingsbak lijkt onbelangrijk maar in het totaalplaatje zorgt een goede versnellingsbak ervoor dat de bestuurder met meer plezier in zijn auto rijdt. De Koreanen hebben dat verdraaid goed begrepen en dus zien hun auto’s er sinds 2010 niet alleen goed uit van buiten, maar ook van binnen en functioneert alles vooral ook goed. En met dat laatste bedoel ik de versnellingsbak, de besturing, de koppeling etc. Mooiste van alles is dat de lage prijzen en de lange garantie (5 jaar!) met kop en schouders boven die van de Europese en Amerikaanse auto’s uitsteken.

[quote Mick Kleijwegt]

Ouwelullenbak?
Iets voor oud en nieuw werd de Hyundai IX20 voorgesteld aan de wereld. Een concurrent van de Kia Venga en de VW Golf Plus, een strijd die de Hyundai ix20 in mijn ogen bij voorbaat al heeft gewonnen. En dat niet alleen vanwege het mooie schuifdak wat op het testmodel zat, maar vooral vanwege de rijkwaliteiten want o wat is deze auto goed! Veel mensen zeiden tegen mij als ze de ix20 zagen “Wat een ouwelullenbak” en om heel eerlijk te zijn dacht ik dat zelf ook totdat ik ermee ging rijden. Ja hij is inderdaad comfortabel maar op het moment dat ik een serieus potje ging sturen en flink gas gaf in de bochten hield de auto zich desondanks prima. Ook met het ESP uit blijft de Hyundai ix20 doodleuk diezelfde hele goede auto, ik hoorde de banden dan wel iets piepen maar glijden deed de ix20 ook nu niet. Toen een collega op mijn werk tegen mij zei dat de ix20 een ouwelullenbak is, heb ik hem een rondje meegenomen in de ix20. Even later piepte hij wel anders want daarna was het ineens wel een leuke auto. Tijdens het maken van de foto’s vloog ik over de N11 en dat bedoel ik dan letterlijk. In die weg zit namelijk een soort drempel die niet bedoeld is als drempel, en het is dus leuk om te kijken wat de vering hier doet. De auto dook na de drempel volledig in de veren en kwam er vervolgens helemaal uit om er daarna weer tot de grond in te duiken en weer omhoog te komen en dat allemaal zonder dat ik een klap voelde. Hyundai heeft de vering duidelijk goed voor elkaar, en het zou me dan ook niet verbazen als er progressief gewonden veren op de schokbrekers zitten. Verder is de Hyundai ix20 volgens mij en Daan voorzien van een (leeftijd)camera voor de bestuurder. Volvo gebruikt reeds een soortgelijke cameratechniek maar dan om te zien of de bestuurder in slaap valt. Bij het rijden viel mij ineens op dat de schakelindicator aangaf dat ik terug moest schakelen naar de 4e versnelling terwijl ik nota bene 130 km/u reed. Bij de bijna bejaarde Daan daarentegen gaf de shift-indicator aan dat hij moest opschakelen naar de 6e versnelling bij een gangetje van 65 km/u. Dus ja dan ga ik er vanuit dat deze (leeftijd)camera kan zien of er een oude dan wel jonge bestuurder achter het stuur zit. En dus is dit een auto voor jong en oud want de ix20 past zichzelf namelijk aan de bestuurder aan.

[/quote Mick Kleijwegt]

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

mpv

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Diesel

Type motor

Diesel

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

14,5 seconden

Topsnelheid

167km/u

Vermogen

66(90)/4.000 kW (pk)/rpm

Koppel

220/1.750-2.750 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.4/1.396 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:17

Turbo

Turbo

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

10,4 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

16-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

4,7 liter/100 km

Snelweg

4,2 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

4,3 liter/100 km

C02 uitstoot

114 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

4.100 mm

Breedte

1.765 mm

Hoogte

1.600 mm

Wielbasis

2.615 mm

Spoorbreedte voor

1.553 mm

Spoorbreedte achter

1.557 mm

Massa leeg

1.245 kg

Max. toelaatbare massa

1.800 kg

Aanhanger geremd

1.300 kg

Aanhanger ongeremd

550 kg

inhoud bagageruimte

440 liter

Bandenmaat

205/55-R16

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand