Jaguar XKR Supercharged SB-Pack 5.0 L V8 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Jaguar Nederland



Lounch catapult
Kou, sneeuw, hagel, gladheid, ik dacht dat ik alles wel gehad had de afgelopen maanden. Niet dus! De dag dat ik de Jaguar XKR op moest halen viel er een hele dichte constante regen. Afijn thermo-ondergoed aan, geitenwollen sokken aan, leren overal aan, regenoveral aan, laarzen aan, binnenhandschoenen aan, winterhandschoenen aan, helm mee en in de Hyundai ix20 op naar mijn garage. Ik was nog maar een paar kilometer onderweg toen ik zag dat het verkeer werkelijk overal muurvast stond. Wat was ik op dat moment ongelofelijk blij (toen nog wel) dat ik de Jaguar XKR op de motor op kon halen. Volgens Googlemaps is de afstand van deur tot deur 73,5 kilometer. Een afstandje van niks maar zelfs met de motor langs en tussen alle files door nog ruim een uur rijden. Ik vrees dat hetzelfde ritje mij met de auto die dag waarschijnlijk dik twee uur had gekost. Halverwege de rit voelde ik koud en nat regenwater mijn kruis inlopen (toen niet meer). “Shit dit is verdorie al mijn derde, onder garantie geleverde, BMW regenoveral en ook deze is weer lek!”, zei ik tegen mezelf. Ik moest er duidelijk wel heel wat voor over hebben een Jaguar XKR te testen. Hopelijk heeft de Jaguar XKR stoelverwarming dan kan mijn verschrompelde kinderbijslag tenminste weer een beetje op temperatuur komen.

Ik zie wel
Toen ik anderhalve week geleden bij Kroymans even nieuwjaar ging wensen heb ik uiteraard nog even een kijkje genomen in de showroom. Er stond dan wel geen Jaguar XKR maar wel een XK cabrio. Toen ik naar de middenconsole keek viel me direct op dat er geen versnellingspook aanwezig is bij de XK. Ik zag alleen maar een platte plaat op de middenconsole. Vlak voordat ik in de XKR stapte flitste het nog even snel door mijn hoofd: “Zal ik nog even vragen of er iets is dat ik echt moet weten voordat ik weg rijd of niet.” Laat maar ook dacht ik en stapte in, stoel afstellen, stuur afstellen, spiegels afstellen, voet op de rem en starten maar. Direct na het starten zag ik een knop uit de plaat op de middenconsole omhoog komen. Aha de draaiknop voor P/R/N/D/S erg handig en veel mooier dan zo’n versnellingspook, dit past helemaal bij deze XKR. Het afstellen van de stoelen gaat trouwens geniaal, in plaats van aan de zijkant van de stoel zitten de knoppen hiervoor rechts bovenaan in het portier. Een totaal logische plek want je hoeft niet te voelen wat je doet maar je ziet wat je doet. Zonder nog maar één meter gereden te hebben in de Jaguar XKR had ik het al helemaal naar mijn zin.

Kontje
Op de snelweg merk je normaal gesproken niet zoveel van 510 Pk want de Jaguar XKR weegt met mij en mijn bagage aan boord bijna 1.830 kg en dat is een Pk/gewichtsverhouding van ruim 1:3,58. Ik schrijf niet voor niets “normaal gesproken” want in de stromende regen is het een heel ander verhaal. Toen ik nog niet eens plankgas gaf bij 100 km/u op de A15 vloog ik de XKR er met zwaar spinnende achterwielen vandoor. Zelfs bij 150 km/u en sneller lukte me dat nog en dat geeft wel aan wat voor een bizar koppel – 625 Nm vanaf 2.500 toeren – deze XKR heeft. De 1:3,58 Pk/gewichtsverhouding zegt dan ook helemaal niets, het gaat bij deze XKR vooral om het koppel. Toen ik de snelweg verliet was het helemaal één groot glijfeest. Als ik in een bocht ook maar een klein beetje teveel gas gaf dan zette de kont meteen een stap dan wel stapje opzij. Het ESP grijpt echter perfect en razend snel in (ook in de stand Trac-DSC) dus bang om dwars te komen staan hoef je niet te zijn. Wel had ik direct ontzag en respect gekregen voor deze Jaguar XKR, dit is een auto die je werkelijk met een fluwelen voetje moet rijden in de stromende regen. Elke keer dat ik dacht de XKR te kennen gleed ik toch weer onverwachts weg in een bocht. Het is wat dat betreft net als motorrijden in de regen, zet iets te enthousiast het gas erop in een bocht en het achterwiel glijdt weg. Gelukkig voor mij heeft de Jaguar XKR vier wielen dat is een hele geruststelling. Na de test van de Jaguar had ik heel toevallig een testauto met Yokohama C.drive banden die extreem goed presteren onder natte omstandigheden. Op het moment dat ik deze test aan het schrijven was leek het me wel wat om een keer met de Jaguar XKR in de stromende regen te rijden met Yokohama S.drive banden. En mocht je onverhoopt met deze Jaguar in de sneeuw moeten rijden dan zit er een hele mooie speciale “Sneeuwvlok-knop” naast de DSC-knop. De Jaguar-technici hebben werkelijk aan alles gedacht.

Techniek
Dat ik een groot liefhebber van techniek ben hoeft geen betoog denk ik. Zoals ik al eerder in een ander testverslag schreef sleutel ik al sinds mijn 14de jaar aan brommers, en niet veel later ook aan motoren en auto’s. Het 5.0 liter Supercharged motorblok van deze Jaguar is een direct-ingespoten V8. Dit blok draait zo ongelofelijk mooi en soepel rond daar moet je wel verliefd op worden, deze dikke V8 is werkelijk een geniaal stukje engineering. De afstelling van dit V8 motorblok heeft men bij Jaguar naar een ongekend hoog niveau getild, zoiets kun je horen en voelen hoe gek dat ook mag klinken. Als een motorblok niet goed afgesteld staat dan kun je dat horen aan de motorloop en voelen in het stuur. Ik weet dat dit heel moeilijk uit te leggen is aan niet-sleutelaars, maar iedereen die zelf sleutelt en veel rijdt begrijpt dit. Ik zal een mooi voorbeeld geven om aan te tonen hoe ontzettend lastig deze materie is. Een jaar of tien geleden had ik een motor opgehaald (een Aprilia RSV Mille-tweede versie) en al na amper 500 meter rijden voelde ik dat er iets niet klopte. Het V-twin motorblok draaide mooi rond maar toch voelde ik iets raars in de motorloop en ik kon absoluut niet uitleggen wat het was. Ik heb toen 6 zeer ervaren motorrijders op de Aprilia RSV Mille laten rijden maar niemand voelde wat ik nou bedoelde. Daar stond ik dan met mijn gevoel dat er iets niet klopte. Toen ik de Aprilia RSV Mille terugbracht kwam de technische man op mij afgelopen en zei tegen mij: “Dat is de enige motor waarvan ik de injectiechip nog moet vervangen.” Het bleek dat er een verkeerde injectiechip in de eerste serie Aprilia RSV Mille’s was gezet. Toen ik de motor startte met de nieuwe injectiechip voelde ik stationair lopend al dat dit wel goed was. Er is echter nog een belangrijk punt dat aangeeft dat een motorblok perfect afgesteld staat en dat is het verbruik. Een hoog verbruik duidt namelijk op een verkeerde afstelling en die verkeerde afstelling kan betekenen dat de injectie te rijk afgesteld staat. Met het verbruik van dit 5.0 liter Supercharged motorblok zit het wel goed, want het is mogelijk om zelfs stevig door rijdend een verbruik van 1:7 te halen (rustiger rijdend haalde ik 1:11-1:12) en dat is héél erg netjes. Met veel auto’s met een hoog vermogend V6-motorblok van 1-1,5 liter minder cilinderinhoud haal ik een dergelijk verbruik vaak niet eens. Mijn onuitsprekelijk grote bewondering en waardering gaat dan ok uit naar de technici van Jaguar die hiermee duidelijk hun visitekaartje hebben afgegeven. Dit 5.0 liter Supercharged V8 motorblok is erg krachtig, maar kan ook de bruut uithangen, en tegelijkertijd heel erg soepel zijn, en werkelijk poeslief als het moet, dit motorblok kan fantastisch mooi grommen, maar ook rustig spinnen kortom het is alles wat jij wilt dat het is en dat bepaal je met het gaspedaal en de Drive-mode.

Kleuren
De kleur van een auto is vooral voor vrouwen erg belangrijk, bij echtparen is zij dan ook meestal degene die de kleur kiest. Maar dat is de kleur van de buitenkant want veel verder gaat het meestal niet. Tegenwoordig heb je echter ook ruime keus in de kleuren van het interieur, de kleur van het dashboard, de kleur stof/leer van de stoelen, de kleur van de hemel afijn keus te over maar de grote vraag is natuurlijk passen de kleuren wel bij elkaar. In het begin van de 19e eeuw was het de Zwitserse kunstschilder Johannes Itten die een kleurentheorie ontwierp en aan de hand daarvan een kleurencirkel. Uit de theorie van Itten hebben Amerikaanse kleurenexperts van de Fashion Academy in Californië een kleurenanalyse (er zijn vier basistypen qua kleur: het lentetype, zomertype, herfsttype en wintertype) ontworpen. Het mag duidelijk zijn dat het kiezen van de juiste kleuren een wetenschap op zich is. Waarom ik hierover begin heeft alles met deze Jaguar XKR te maken. In deze auto voelde ik me vanaf de allereerste seconde direct thuis, en dat gevoel is ook niet meer veranderd gedurende de testweek. Het lijkt erg vreemd om bij de zwarte leren bekleding en het zwarte dashboard ook nog eens voor een zwarte hemel te kiezen in deze witte Jaguar maar het klopt perfect. Ik vond het wat dat betreft dan ook heel erg jammer dat Bas van “Autobeklederij Van der Werf” op vakantie was toen ik de Jaguar XKR had. Bas had genoten van de zeer fraaie afwerking en de mooie stiknaden in de leren bekleding en het dashboard. Net als de ingenieurs van het V8 motorblok moet ik ook de vakmensen van de beklederij mijn grote complimenten geven.

Van comfortabel tot sportief
De volgende dag was het gelukkig droog, ik kon werkelijk geen nattigheid meer zien! Met een grote glimlach liep ik naar de Jaguar XKR, opende het portier zonder sleutel (keyless entry) en ging op de heerlijke leren stoel zitten. Rem intrappen, startknop indrukken en de Supercharged V8 komt grommend tot leven. En met grommend bedoel ik ook echt grommend want voor een kort moment wordt het toerental extra verhoogd zodat de XKR grommend tot leven komt. Onderwijl komt de draaiknop van de JaguarDriveSelector omhoog vanuit de middenconsole, met een soepele draai aan de knop zet ik de XKR in D en rij heel rustig weg omgeven door een zeer fraaie wit gespoten aluminium monocoque carrosserie. Over het woonerf rijdend voel ik hoe het actieve dempingsysteem (Adaptive Dynamics=AD-systeem) ervoor zorgt dat de XKR comfortabel over de verkeersdrempels heen rijdt. Dit actieve dempingsysteem registreert volgens de Nederlandse brochure 100 maal per seconde de bewegingen van de carrosserie (volgens de Engelstalige brochure 500 maal per seconde de wielposities) en past aan de hand daarvan de in- en uitgaande demping aan. Dat is vrij uniek want de meeste auto’s hebben namelijk geen ingaande demping. In de praktijk blijkt dit continu variabele actieve dempingsysteem perfect te werken, want zodra ik gas gaf en de snelheid toenam paste het AD-systeem zichzelf aan en werd de demping voelbaar straffer. Het mooie van dit AD-systeem is echter dat het een continue variabel dempingsysteem is i.t.t. het oude CATS (Computer Active Technology Suspension) dat maar twee standen kende namelijk “Comfort” en “Sport”. De meeste van de huidige actieve dempingsystemen (zie de testen van: Ford S-Max en Saab 9-5) kennen drie standen: “Comfort”, “Normal” en “Sport”. In dat opzicht is het actieve dempingsysteem van Jaguar dan ook superieur aan andere actieve dempingsystemen, want het regelt de demping continu variabel per individuele schokbreker.
Onze veringspecialist Paul Klop was ronduit verbaasd dat Jaguar een dergelijk duur actief dempingsysteem op deze Jaguar XKR heeft gemonteerd. Het zegt in ieder geval wel iets over het streven naar topkwaliteit van de technici van Jaguar. In dat opzicht was Paul dan weer net zo verbaasd over de lage prijs die Jaguar voor deze XKR vraagt. Ten opzichte van de concurrentie is dat namelijk een zeer nette prijs. Paul heeft helaas niet in de Jaguar XKR kunnen rijden omdat hij net die week ziek was. Uiteraard heb ik even bij Jaguar nagevraagd hoe het nou zit met dat verschil tussen de Nederlandstalige en Engelstalige brochure. Ik kreeg direct een uitgebreid en duidelijk antwoord van de technische man van Jaguar Nederland: “Het Adaptive Damping System heeft drie functies: het beheersen van verticale carrosseriebewegingen en van rol- en kantelbewegingen, honderd keer per seconde. Adaptive Damping analyseert de carrosseriebewegingen en past de dempingskarakteristiek van de individuele schokdempers aan zodat de carrosseriebewegingen worden geminimaliseerd – voor optimale beheersing zonder verlies van comfort. Op basis van stuurcommando’s van de bestuurder berekent het systeem ook honderd keer per seconde de rolneiging van de carrosserie – waarna de demping selectief stugger wordt gemaakt, wat de bestuurder meer stuurgevoel en vertrouwen geeft. En daarbij analyseert en vermindert Adaptive Dynamics de zijdelingse carrosseriebewegingen die ontstaan door remmen en gas geven – voor een nog betere wegligging en nog meer comfort. Daarnaast verbetert Adaptive Dynamics het comfort door vijfhonderd keer per seconde de wielpositie te bepalen en automatisch de dempingskracht aan te passen wanneer de schokdemper zijn maximale uitslagpunt bereikt. Op ongelijk wegdek zorgt het systeem voor maximaal wegcontact door de dempingskracht aan te passen en de natuurlijke trillingsfrequentie van de wielen te doorbreken.”

Jachtterrein
De dag ervoor regende het en dan is het vrij lastig om op de grens te rijden. Want wees eerlijk deze XKR wil je absoluut niet tegen een vangrail parkeren. Toch kon ik ondanks de stromende regen met een behoorlijke snelheid de fly-over van de A2 naar de A12 nemen, en ook de bocht van de A12 naar de N11 ging de XKR mooi strak doorheen. Uiteraard was ik dolblij dat het de volgende dag droog was dan kon ik tenminste uitvinden wat het jachtterrein is van deze Jaguar XKR. De eerste rotonde nam ik de rotonderand mee en dat ging prima. In de bocht direct na de rotonde zette ik het gas erop om te kijken wat de XKR zou doen als ik over de verzakking middenin de bocht heen reed. De XKR zette, exact zoals ik verwacht had, even een stapje opzij maar meer ook niet. De eerstvolgende bocht is van het haakse type en ook die kon ik lekker hard doorheen. Na de bocht gaf ik heel subtiel wat extra gas maar zelfs dat was al genoeg om bij de rest van het verkeer weg te vliegen. Ongelofelijk wat een heerlijke power heeft deze XKR, het gaat allemaal zo ontzettend genadeloos makkelijk dat ik mijn aandacht echt geen moment kon laten verslappen. Op de eerstvolgende rotonde twijfelde ik vlak voor de rotonde nog wat ik zou doen, de binnenring nemen of de buitenring. Op het allerlaatste moment besloot ik de binnenring te nemen en pakte de rotonderand mee en gaf meteen een dot gas. De BMW-5-bestuurder die van rechts in wilde voegen – maar daar geen voorrang heeft! – had de snelheid waarmee ik de rotonde nam (niet eens boven de maximum snelheid!) duidelijk totaal verkeerd ingeschat. Ik moest vol in de ankers – gelukkig heeft deze Jaguar XKR fantastisch goede en goed doseerbare remmen – om een ongeluk te voorkomen, waarna de de geschrokken BMW-rijder die pas half ingevoegd was ook vol in de ankers ging. Toen ik weer gas gaf en door wilde rijden gooide de BMW-rijder zijn auto alsnog voor de Jaguar en moest ik weer in de remmen. Dit overkomt me bijna constant als ik op de motor over rotondes heen rijdt dus ik schrik hier dan ook niet zo snel van, ik hou er eigenlijk altijd rekening mee. Afijn ik reed weer rustig verder en de volgende bocht met drempel ging ook weer perfect. Even verderop volgt een haakse bocht en daar had de Jaguar op snelheid meer moeite mee, door het ‘hoge’ gewicht (hoge tussen aanhalingstekens want t.o.v. de concurrenten is de Jaguar XKR ronduit licht te noemen) en de achterwielaandrijving duwde de XKR zichzelf de bocht uit. Hetzelfde overkwam Leo Krippendorf een paar dagen later toen de Jaguar XKR na een bocht vanzelf aan het driften ging, dus zonder het gas er op te zetten. Het was me al snel duidelijk dat de Jaguar XKR het meest van hele mooie lange flauwe bochten houdt. De korte bochten en de haakse bochten zijn best leuk maar gewoon minder leuk dan de flauwe bochten. Het is zo ongelofelijk kicken om in een lange flauwe bocht het gas dieper in te trappen, de XKR vloog er dan vandoor terwijl ik het gevoel had dat ik het gaspedaal nog maar amper intrapte. Hééééérlijk!!!!! Mijn grootste wens zou zijn om met deze Jaguar XKR een keer de volgende wegen (die ik uiteraard allemaal zelf gereden heb) te mogen rijden: de weg langs het meer tussen Sisikon en Küssnacht in Zwitserland, de fraaie kustweg van Kroatië die wordt gerekend tot de mooiste van de wereld, de weg dwars door de Kaukasus van Rusland naar Georgië en natuurlijk de wegen aan de Franse Cote d’Azur tussen Saint Raphaël en Théoule-sur-Mer en van Saint Tropez via Ramatuelle naar Cavalaire-sur-Mer. Dit allemaal zijn perfecte wegen voor een auto als deze Jaguar XKR.

Lounch control
Normaal gesproken schrijf je de titel van deze alinea natuurlijk met een “a” in plaats van een “o”. Maar in het geval van deze Jaguar XKR moest ik er wel een “o” van maken en wel om twee redenen. Het krachtige supercharged V8 motorblok is aan de ene kant verschrikkelijk bruut als het moet, maar aan de andere kant verschrikkelijk lief en gemoedelijk. Kortom de werkelijk perfecte lounchbak als je een avondje met een lieve, leuke, mooi dame gaat rijden wat ik dus ook heb gedaan. De N206 richting Vogelenzang was werkelijk uitgestorven donderdagavond 20 januari, het leek wel de avond van de WK-finale voetbal. Op een gegeven moment zijn we midden op de N206-D (D=dragstrip) stil gaan staan, daarna heb ik de lounch control (zo heb ik de Dynamic Mode maar even genoemd, is het wel niet maar het komt in de buurt) geactiveerd en gasssssssssss!!! Werkelijk helemaal fantastisch. Heel even lijkt de Jaguar XKR alle grip te verliezen maar vrijwel meteen herpakt hij zich en vliegt er dan werkelijk vandoor, ondertussen een fantastisch mooi uitlaatgeluid producerend. De akoestiek van het uitlaatsysteem is zo geniaal ingewikkeld dat ik het maar bij deze zin laat. Het opschakelen van de elektronisch bediende versnellingsbak gaat werkelijk, supersnel, volledig schokvrij en ongelofelijk soepel, een versnellingsbak zoals geen andere. Voor ik het wist reden we dik 180 km/u (door het Speedpack & Blackpack is de topsnelheid 280 km/u) en heb ik het gas weer snel dicht gegooid. Na de afslag “Langevelderslag” zijn we vlak voor Langevelderslag nog weer een keer midden op de weg stil gaan staan en heb ik weer een sprintje getrokken. Dit is werkelijk zo verslavend en de Jaguar XKR doet het zo ontzettend mooi dat het helemaal niet hard lijkt te gaan, het lijkt dus meer op lounchen dan op launchen. Dat je op de provinciale weg naar de Langvelderslag goed op moet letten bewijzen de twee houten kruizen (hier hebben twee Polen zich dood gereden) naast een boom exact in de flauwe bocht naar links. Die Polen moeten volgens mij minimaal 180-200 km/u hebben gereden of stomdronken zijn geweest of allebei. Ik ben gelukkig geheelonthouder, mijn enige probleem is dat ik van snelheid en van bochten houdt. Marjolein en ik reden redelijk rustig door de bocht, en genoten van de stilte op de weg richting Noordwijk aan Zee. Het is werkelijk onbeschrijflijk lekker cruisen in deze Jaguar XKR, eigenlijk vind ik (en Marjolein was het volledig met mij eens) dit de grootste kwaliteit van deze auto. Gewoon heerlijk cruisend genieten van de MP3-songs op mijn USB-stick uit de 8 werkelijk fantastische speakers (o.a. mid range speakers van kevlar en speciaal ontworpen aluminium tweeters) van het Bowers & Wilkins 525W premium sound system. Ik denk dat er maar heel erg weinig snelle sportcoupé’s zijn die het cruisegenot van deze Jaguar XKR weten te evenaren.

Hellup!
Na vele jaren auto’s en motoren testen ben ik echt wel wat gewend. Ik heb motoren gereden met een Pk/gewichtverhouding van 1:1 en zelfs 1,2:1 maar om alles uit deze Jaguar XKR te kunnen halen moet je wel van hele goede huize komen. Als je met 50 km/u in de regen het gas vol intrapt dan breekt bij 3.000 toeren de hel los. Om dan het gas ingetrapt te houden en daarna ook nog eens een bocht in te sturen (beter gezegd driften) moet je een ongelofelijk goede voertuigbeheersing hebben. Ik geef eerlijk toe dat ik die (nog) niet heb en dat ik dus niet alles uit deze Jaguar XKR kan halen. Dit soort auto’s vraagt respect van de rijder en als je dat respect niet kan opbrengen dan ben je zo’n auto niet waard om te testen. Laatst zag ik op tv een autojournalist op een verlaten parkeerplaats de achterbanden oproken van een Corvette ZR1. Ik vond dat zo’n verschrikkelijk kansloze actie, zoiets doe je niet (nou okay een heel klein rookpluimpje dan zoals op de foto) dan heb je totaal geen respect voor een auto. Om meer te weten te komen over de driftcapaciteiten van de Jaguar XKR heb ik de hulp ingeroepen van Leo Krippendorf van voertuigbeheersingnederland.nl en ook bekend van RTL Autowereld. Leo heeft meer voertuigbeheersing in zijn grote teen dan heel autojournalistiek Nederland bij elkaar. Wat deze man met een auto kan daar heb ik echt bewondering voor. Ik kan mij dan ook slechts een klein beetje troosten met de gedachte dat ik dingen met de motor kan die Leo niet kan. Op de laatste testdag had ik afgesproken met Leo en die kent werkelijk alles en iedereen in de autowereld en dus was één telefoontje genoeg om even een veilig afgesloten terrein te regelen. Ik ken anti-slipinstructeurs die dit soort dingen ook op de openbare weg doen maar dat is absoluut niet slim. Je hebt dan zo een artikel 5 aan je broek en als je pech ook een EMG (=Educatieve Maatregel à €792,- en komt bovenop de boete) van het CBR. Maar wat vindt Leo van de Jaguar XKR? Eigenlijk was Leon na een klein stukje rijden al net zo enthousiast als ik over deze Jaguar XKR. Nadat we gearriveerd waren op het afgesloten terrein kon het feest beginnen. DSC helemaal uit, Sportstand ingeschakeld en het gas erop. Al snel had Leo de Jaguar XKR in een drift, en na enige gewenning gingen we vol driftend de bocht door. Leo is erg te spreken over de goede balans van de Jaguar XKR, alhoewel hij er wel aan toevoegde dat je goed in gedachten moet houden dat de Jaguar XKR geen lichte auto is. Net toen Leo dat gezegd had hapte de Jaguar en vlogen we de andere kant op (fishtailing) en zat ik zowat bij Leo op schoot. Dat happen kun je voorkomen door meer power in een drift te gooien maar dat is vooral een kwestie van de auto waarmee je drift goed leren kennen. Mick en ik gaan zeker dit jaar nog een driftcursus volgen bij Leo, want ik vind dat een autojournalist die techniek gewoon moet beheersen. Het is niet veel meer dan een trucje net als kneedownen met de motor (zie foto), maar het zorgt er wel voor dat je een betere voertuigbeheersing krijgt. Wel grappig dat op de CD-Rom met persfoto’s van Jaguar ook hele mooie driftfoto’s staan, die Engelsen snappen het helemaal!

Kijktechniek
Is een automobilist die kan driften een hele goede automobilist. En is een autocoureur die hele snelle tijden neerzet op het circuit automatisch een technisch begaafd automobilist. Veel mensen denken van wel en ik dacht dat ook altijd maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Leo Krippendorf heeft bijvoorbeeld een keer een slalomwedstrijdje gedaan tegen een ex-Formule 1 coureur en won dat met bijna speels gemak. Omdat die ex-Formule 1 coureur het zelf niet kon en wilde geloven hebben ze het op zijn verzoek nog een keer over gedaan, en alweer verloor die ex-Formule 1 coureur het slalomwedstrijdje. Leo vertelde mij toen dat dit alles te maken heeft met kijktechniek én voertuigbeheersing. Voertuigbeheersing alleen is dus niet genoeg je moet ook goed kijken! Nou heb ik gelukkig het grote voordeel dat ik motor rijd want daarvoor moet je sowieso een goede kijktechniek hebben. Al is het alleen maar om elke dag weer in leven te blijven want meer dan 50 procent van de automobilisten ziet mij helemaal niet of beter gezegd nooit.

Jaguar-anecdote ter afsluiting
Er is één moment in mijn leven dat ik zo’n pijn in mijn buik had van het lachen dat ik niet meer wist waar ik het moest zoeken. Het gebeurde een jaar of tien geleden in de rij voor een pont bij de Rijn van Frankrijk naar Duitsland. Ik was op bezoek bij een Duitse vriend en we waren die dag even met de motor door de Elzas gereden. Op de terugweg naar Duitsland pakten we dan altijd een hele speciale pont die door middel van het omdraaien van schotten op de sterke stroming van de Rijn (gratis) heen en weer vaart. Afijn tijdens het wachten in de rij hadden we de motor neer gezet en stonden te genieten van het warme middagzonnetje. Plotseling kwam er een zeer fraaie Jaguar E-Type cabrio aangereden. Toen de Jaguar vlak naast ons stopte zei mijn Duitse vriend voor iedereen duidelijk hoorbaar tegen mij “Beautiful!!!” en vrijwel meteen daar ook weer duidelijk hoorbaar achteraan “I mean the car” want er zat een ongelofelijk sjieke maar zeer lelijke vrouw van middelbare leeftijd achter het stuur. Hij zei het op zo’n ongelofelijk droge manier dat John Cleese het niet beter had kunnen doen. Ik barste heel hard in lachen uit en kon niet meer stoppen met lachen, vooral niet vanwege het ongelofelijk zure gezicht dat de vrouw trok die achter het stuur van de Jaguar zat. Op een gegeven moment had ik zo’n buikpijn van het lachen dat ik hierdoor werkelijk spierpijn in mijn buik heb gehad de dagen erna.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

coupe

Transmissie

automaat

Aantal deuren

3 deuren

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

8

Acceleratie (0-100/sec)

4,8 seconden

Topsnelheid

280km/u

Vermogen

375(510)/6.000-6.500 kW (pk)/rpm

Koppel

625/2.500-5.500 nm/rpm

Cilinderinhoud

5.0/5.000 liter

Kleppen per cilinder

4

Compressieverhouding

1:9,5

Turbo

Twee Superchargers + intercoolers

Aandrijving

achterwielaandrijving

Differentieel

Active Differential Control

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Geventileerde schijven

Draaicirkel

10,9 meter

Overig

Type bekleding

Leer

Velgen

20-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

18,9 liter/100 km

Snelweg

8,6 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

12,3 liter/100 km

C02 uitstoot

292 gram/km

Energielabel

G

Afmetingen

Lengte

4.794 mm

Breedte

2.028 mm

Hoogte

1.322 mm

Wielbasis

2.752 mm

Spoorbreedte voor

1.560 mm

Spoorbreedte achter

1.608 mm

Massa leeg

1.753 kg

Max. toelaatbare massa

2.145 kg

inhoud bagageruimte

330 liter

Bandenmaat

V-255/35-R20 A-285/30-R20

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand