Toyota Urban Cruiser Dynamic 1.3 VVT-i 2011 – autotest

 

Deze testauto werd ons aangeboden door Toyota Nederland



‘Uitblinger’
Het woord “Urban”, dat afkomstig is van “Urbanisatie”, staat in mijn geheugen gegrift om een nogal vreemde reden. In de brugklas waren bij Nederlands de korte dictee-proefwerkjes genaamd idioom (=taaleigen) één van mijn favoriete onderdelen. Ik leerde dat altijd een kwartiertje van tevoren en had dan meestal een dikke voldoende. Tot de meester op een keer zomaar ineens een woord noemde dat we niet geleerd hadden en ook helemaal niet kenden: “Urbanisatie”. In de oren van een brugklasleerling klinkt dat als de “Eu” van “Europa” en dus had iedereen “Eurbanisatie” opgeschreven behalve ik. Waarom ik “Urbanisatie” opschreef snap ik ook nu nog steeds niet, een soort van taalgevoel misschien? Ik heb werkelijk geen idee maar alléén daardoor is dat woord in mijn geheugen blijven hangen. Dus toen het woord “Urban” in zwang raakte wist ik meteen waar dat vandaan kwam, want de meester heeft uiteraard meteen uitgelegd wat het woord betekent. Urbanisatie=Verstedelijking oftewel de geleidelijke uitbreiding van intensief bewoonde gebieden, als gevolg van bevolkingsgroei. Op een gegeven moment pikte ook de auto-industrie het woord “Urban” op en een nieuwe trend was geboren. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik me voor moet stellen bij “Urban Cruiser”. Gewoon rijden maar dus hopelijk kom ik er dan vanzelf achter.

Ruige kleding
Toen ik instapte dacht ik heel even dat er aan de binnenkant van het portier een gat zat. Het bleek een wit stuk leer dat onderdeel uitmaakt van het zogenaamde “Rough Pack”. Het grappige was dat ik daarna elke keer dat ik instapte steeds weer heel even schrok van dat witte vlak. Ach dat houdt me scherp dacht ik bij mezelf. Na al mijn motorspullen en andere bagage ingeladen te hebben kon ik startknop indrukken en op huis aan gaan. Ik had op dat moment al een behoorlijk lange en zware dag achter de rug. Toch was de rit naar huis zeer aangenaam, de zit is lekker rechtop waardoor je een goed overzicht hebt op de rest van het verkeer. Wat ik wel jammer vind is dat de hoofdsteunen te laag zitten, wij Nederlanders zijn duidelijk langer dan Japanners en de rest van de wereld. Eenmaal op de snelweg heb ik lekker door gereden want ik wilde op tijd bij mijn zusje in Katwijk aan Zee zijn. Ik kon prima meekomen al moest ik de Urban Cruiser soms wel op toeren jagen tijdens het inhalen. Toen ik weg reed voelde de Urban Cruiser wat slapjes aan maar dat is dus schijn. Deze Urban Cruiser beschikt wel degelijk over voldoende Pk’s (dik 99 volgens de TUC-brochure), maar dan moet je het kleine 1.3 liter motorblok wel toeren laten maken. Ondertussen probeerde ik tijdens het rijden mijn USB-stick met MP3-songs te activeren wat in eerste instantie vreemd genoeg niet wilde lukken. Na activatie kreeg ik als ik op het knopje “Audio” drukte de playlist te zien, maar om de een of andere vreemde reden versprong het scherm steeds naar het navigatiescherm. Na thuiskomst ben ik stilstaand eens goed door het menu gaan snuffelen en toen vond ik een instelling waarbij ik het verspringen ongedaan kon maken. En passant heb ik de kleur van GUI ook nog even veranderd van oranje naar groen.

Bochten-Cruiser
Van de A27 naar de A15 heb je een mooie snelwegbocht, helaas zat ik binnen no time achter de auto voor me. Toch kon ik al voelen dat de wegligging van deze Urban Cruiser goed is. Hoe goed moest ik echter nog even afwachten. Ondanks dat het al 15.30u was viel het erg mee met de drukte op de snelweg. Daardoor kon ik lekker opschieten en reed ik een half uurtje later al vanaf de A4 de afslag naar de N14 op. Deze altijd weer fantastische afslag is wat mij betreft de mooiste g-force-afslag van Nederland. Gelukkig voor mij voegen de meeste automobilisten vroeg in waardoor de laatste invoegmogelijkheid vaak vrij is. Meestal geef ik dan eerst nog even stevig gas en rij over de linkerbaan van de dubbelbaans invoegstrook naar de A4 iedereen (meestal vrachtwagens) voorbij, zodat ik op het laatste moment de laatste ingvoegstrook kan pakken. Die is meestal vrij en omdat je dan het gas erop kunt houden kun je met een ongehoord hoge bochtensnelheid de U-bocht induiken. De Toyota Urban Cruiser bleef ondanks de hoge g-krachten werkelijk perfect aan het asfalt gekleefd, en ik stond een paar tellen later dan ook met een grote grijns stil voor het stoplicht. Die grote grijns verdween heel snel want toen ik stilstond en de versnellingspook in neutraal zette sloeg de motor af. Deze Toyota Urban Cruiser heeft dus een start/stop-systeem, iets wat ik niet verwacht had maar dat was het probleem helemaal niet. Het probleem was dat ik voor het eerst na mijn vertrek bij Toyota Nederland weer uit stilstand op moest trekken en dan moet je in dit geval de koppeling intrappen zodat de motor weer aanslaat en gas geven en de koppeling op laten komen. Uh ja dus! Omdat de koppeling nogal vroeg aangrijpt liet ik de motor afslaan waarna ik op de startknop drukte en er niets gebeurde. Probleem was dat ik het koppelingspedaal niet diep genoeg intrapte (je moet het koppelingspedaal echt tot op de bodem intrappen!) en dan kun je op de startknop drukken wat je wilt maar gebeurt er helemaal niets. De oplossing om dit te voorkomen is vrij simpel. Wat ik in eerste instantie niet kon zien is dat er een klein lichtje in de startknop zit. Pas als deze groen brandt kun je starten, is het lichtje rood dan kun je alleen audio en de NavSat activeren.

Bling bling
Eigenlijk ben ik een Urban ‘citizen’ want ik woon helemaal aan de rand van Leiden. De Stevenshof is de laatste grote wijk die er in Leiden nog bij gebouwd is begin jaren 80. Ik moet me dus elke ochtend door het verkeer worstelen om op mijn werk te komen. Vanuit mijn Urban woonoord stapte ik in mijn Urban Cruiser om naar mijn werk in een buiten-Urban-gebied in Leiderdorp te rijden. Met Urban wordt letterlijk straatcultuur bedoeld en een kenmerk van die straatcultuur is uiterlijk vertoon oftewel bling bling. Nou is de kleur van deze Toyota Urban Cruiser nou niet bepaald bling bling, alhoewel de velgen er een beetje op beginnen te lijken. En dus komt het helemaal op mij aan, oftewel bling bling Daan. Gelukkig hoef ik er niet veel voor te doen want ik heb 4 gouden kronen in mijn mond, en ik draag twee gouden oorbellen dus met mijn persoonlijke bling bling zit het helemaal goed. Onderweg naar werk kwam ik erachter dat de bling bling van deze Toyota Urban Cruiser van een geheel ander soort is. Deze Toyota ‘blingt’ namelijk uit in extreem goed weggedrag en dat is best grappig omdat ik dat van een dergelijke auto totaal niet had verwacht. De volgende dag verbaasde de Toyota Urban Cruiser mij nog veel meer. Het regende en dat betekent dan meestal even lekker glijden in de bochten of op de rotondes. Op één van mijn routes naar werk reed er, net op het moment dat ik even lekker gas wilde geven, iemand voor me die blijkbaar niet meer wist waar het gaspedaal gebleven was. Gelukkig reed deze slome dakpan op voetjes bij de volgende rotonde rechtdoor, en gelukkig moest ik rechtsaf de andere kant op. In de bocht naar rechts gaf ik stevig gas maar ondanks dat reed in plaats van gleed de Urban Cruiser netjes over de invoegstrook de provinciale weg op. Wat nu? Het gaspedaal door de bodem trappen dan maar? Afijn in de haakse bocht naar rechts stampte ik hard op het gaspedaal, en ging daardoor harder door deze bocht dan ik normaal gesproken doe met een testauto. Maar geloof het of niet de Urban Cruiser bleef werkelijk perfect op zijn lijn.

Yokohama is zeker geen Yokodrama
Die Yokohama C-drive is toch wel een heel erg goede band, en dan te bedenken dat de opvolger C-drive2 nog beter moet zijn volgens Yokohama. Ik kom het bandenmerk Yokohama niet vaak tegen op testauto’s maar ik moet zeggen dat dit bandenmerk mij behoorlijk verrast heeft. Zo’n ontzettend goede grip op zowel droog als nat asfalt had ik niet verwacht want let wel dit is géén sportband. Even Googelen levert het volgende op.
[quote Yokohama Australia]
Yokohama C.drive (AC01) For an extra margin of safety.
The Yokohama C.drive has earned a reputation as the “must have” tyre for safety on wet roads. The C.drive’s handling capability gives extra vehicle stability in emergency-swerve situations. Tyre industry experts tested the C.drive in three “real world” scenarios in over 280 test drives. The overwhelming conclusion was that the C.drive provides an extra margin of safety for the average motorist. Aside from safety, the C.drive is a sensible upgrade for your standard vehicle as the tyre is designed for sportier performance, a comfortable ride and low cabin noise.
The C.drive finished a 2007 Choice Tyre Test in first place with maximum points.
[/quote Yokohama Australia]
Nou kun je zeggen dat is PR-praat maar de zeer positieve reacties van alle Australische automobilisten eronder over hun ervaringen met de Yokohama C.drive, en dan met name op nat asfalt, waren exact dezelfde als die van mij.

Urban trip
Het was weer dinsdagavond en dat betekent dus kinderen wegbrengen en weer ophalen. Normaal gesproken rij ik voor het uurtje dat ik tussen halen en brengen heb even naar huis om een bakkie koffie te drinken. Dit keer besloot ik echter even een uurtje te gaan rijden door de straten rondom Leiden. Het was me tot die avond nog niet één keer gelukt om de banden aan het piepen te krijgen dan wel de Urban Cruiser even lekker te laten glijden. Dwars door het centrum (mag alleen na 18.00u) heen ben ik naar andere kant van de stad gereden. Ik wilde even over het LUMC-terrein rijden want daar is het ‘s avonds heerlijk rustig. De eerste rotonde en bocht naar rechts voelde totaal probleemloos en makkelijk aan, ik kon werkelijk geen grijntje onrust bespeuren in het onderstel. Dan weer een rotonde en een hele mooie bocht voor het stalen hek van de Hogeschool langs. Ook hier weer geen grijntje onrust en het klinkt misschien saai maar deze Toyota Urban Cruiser is bijna slaapverwekkend goed. En met slaapverwekkend bedoel ik weinig spannend, hoe hard ik ook door een bocht ging de Toyota Urban Cruiser leek wel een verklede sportauto met een baggy trousers buitenkant. De uitstekende wegligging laat zich vrij makkelijk verklaren; de belangrijkste factoren hiervan zijn de sportieve vering/demping (het comfort is desondanks goed te noemen), het goede directe stuurgedrag en de erg goede grip van de 225 mm brede Yokohama C-drive banden. Na een uurtje sporten met de Urban Cruiser moest ik de kinderen weer ophalen en die waren blij dat ze dit keer normaal konden zitten. De Jaguar XKR vonden ze onwijs gaaf maar de zitruimte achterin is van het type chimpansee. Wat dat betreft is de zitruimte in de Urban Cruiser riant te noemen net als de kofferruimte waar met gemak de gehele op één na grootste Samsonite kofferset in verdween.

Downsizing maar dan anders
Toyota is altijd eigenwijs, kijk maar naar hun Hybrides die hebben allemaal de oerbetrouwbare Nikkel-metaal accu’s in plaats van de gangbare Lithium-ion accu’s. Hetzelfde geldt ook voor het downsizen, waar alle andere automerken turbo’s en/of compressors op hun motorblokken schroeven daar doet Toyota dat niet. Dit 1.3 liter motorblok perst er 99 Pk uit maar doet dat volledig atmosferisch. De achterliggende reden hiervoor is dat Toyota zegt dat turbo’s en compressors stuk kunnen gaan en ik moet zeggen dat ze gelijk hebben. Een paar vrienden van mij hadden een keer problemen met de turbo op hun auto en dat was een hoop gedoe om dat te repareren. En je baalt helemaal als een stekker als het net buiten de garantieperiode gebeurt (wat bij beiden het geval was) en je daarna hoort dat alle turbo’s van dat merk en type massaal stuk gingen. De keuze van Toyota om atmosferisch te downsizen is dus nog helemaal zo gek niet. Wie echter denkt dat dit 1.3 liter motorblok onderin kracht ontbeert moet ik teleurstellen. Je kunt namelijk met het allergrootste gemak 50-60 km/u in de vijfde versnelling rijden. Rond de 60-70 km/u rij je al met het grootste gemak in de zesde versnelling dus met dat Urban koppel zit het wel goed. Schakelen doet de Toyota Urban Cruiser werkelijk voorbeeldig, soepel en precies en daar heb ik dus helemaal niets op aan te merken. Het enige waar ik wel iets op aan te merken heb is de koppeling die vroeg aangrijpt. Ik ben daar persoonlijk niet zo’n fan van, ik heb liever een koppeling die iets later aangrijpt zodat ik heel mooi vloeiend weg kan rijden. Nu viel de motor nogal eens uit tijdens het wegrijden voor een stoplicht, en dat overkwam niet alleen mij maar ook twee andere redactieleden. Wat mij verder nog opviel is dat als ik ‘s ochtends met een koude motor het woonerf afreed de motor de eerste 100 meter wat schokkerig op het gas reageerde (kan verschillende oorzaken hebben).

Urban moments
Op de laatste testdag kon ik het niet laten om nog even wat favoriete bochten te bezoeken. Het was zo koud die ochtend dat mijn moeder het niet zag zitten om naar mijn zusje in Katwijk aan Zee te fietsen. Ach ze is 76 dus mag het alsjeblieft, de meeste bejaarden lopen dan al 10 jaar achter een rollator of hebben al twee kunstheupen en/of kunstknieën. Als mijn moeder dan vraagt of ik haar even wil brengen dan zeg ik uiteraard altijd: “Geen probleem ik breng je wel even.” Op de heenweg rij ik dan altijd heel erg netjes en op de terugweg ook, behalve in de bochten dan gaat het gas er vol op. De oprit bij ‘t Heen ging werkelijk superstrak, het is lang geleden dat ik een doodgewone niet sportieve auto zo ongelofelijk strak door deze zeer fraaie opritbocht heb gestuurd. Pas toen ik bijna door de bocht heen was begon ik wat lichte onrust in het onderstel te voelen. Daarna was het de beurt aan de rotonde voor de woonwijk waar Dirk Kuyt woont als hij in Nederland is. Het stoplicht stond op groen, niemand voor me, en dus hoekte ik de Urban Cruiser hard de bocht in. En alweer leverde het slechts wat lichte onrust in het onderstel op. De rotonde over idem dito en de S-bocht daarna ook. Pas in de allerlaatste net niet haakse bocht mijn woonwijk in begon de Urban Cruiser even lichtjes te glijden over de voorwielen. Wat een fantastisch goede wegligging heeft deze Toyota Urban Cruiser dat had ik (en Mick ook) totaal niet verwacht toen ik instapte.

Specificaties

Jaargang

2011

Carrosserie

crossover

Transmissie

handgeschakeld

Aantal deuren

5 deuren of meer

Brandstof

Benzine

Type motor

Otto

Aantal cilinders

4

Acceleratie (0-100/sec)

12,5 seconden

Topsnelheid

175km/u

Vermogen

73(99)/6.000 kW (pk)/rpm

Koppel

128/3.800 nm/rpm

Cilinderinhoud

1.3/1.329 liter

Kleppen per cilinder

4

Aandrijving

voorwielaandrijving

Remmen voor

Geventileerde schijven

Remmen achter

Schijven

Draaicirkel

11,0 meter

Overig

Type bekleding

Leer + alcantara

Velgen

18-inch

Milieu en veiligheid

Verbruik

 

Bebouwde kom

6,7 liter/100 km

Snelweg

5,0 liter/100 km

Gemiddeld verbruik

5,6 liter/100 km

C02 uitstoot

129 gram/km

Energielabel

B

Afmetingen

Lengte

3.930 mm

Breedte

1.725 mm

Hoogte

1.525 mm

Wielbasis

2.460 mm

Spoorbreedte voor

1.485 mm

Spoorbreedte achter

1.490 mm

Massa leeg

1.105 kg

Max. toelaatbare massa

1.590 kg

Laadvermogen

485 kg

Aanhanger geremd

800 kg

Aanhanger ongeremd

550 kg

inhoud bagageruimte

388 liter

Bandenmaat

225/40-R18

Kosten aanschaf

Kosten gebruik per maand